Avensis 1.6 vm.00 öljynsyönti

aven aven

Kyseinen auto, vie reilut 2 litraa öljyä 15 tkm öljyn vaihtovälillä, eli aika reilusti... (autolla ajettu 190tkm)
olen lukenut että saattaa olla vika männänrenkaissa.
Paljonko suurin piirtein tulee maksamaan remontti? eli kannattaako rempata vai vaihtaa toinen moottori ??

24

4078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      karstassa.
      Ajettu paljon pätkäajoa ja karsta jumittanut männänrenkaat.

      • aven aven

        jos antaa kunnolla hanaa ...? vai onko männänrenkaat jo pilalla ??


      • vai ketjulla?
        aven aven kirjoitti:

        jos antaa kunnolla hanaa ...? vai onko männänrenkaat jo pilalla ??

        VVTi-moottori vai 4-AFE???


      • aven aven
        vai ketjulla? kirjoitti:

        VVTi-moottori vai 4-AFE???

        4 AFE kone, hihnalla ainakin...


    • pätkäajo..

      tollasta aiheuta,koneessa jotain muusta johtuvaa vikaa,syy voi olla jossain männän renkaassa öljyrenkaassa,noilla km ei kyl pitäis ,toi kannattaa rempata vielä kuhan ensin selv diagnoosin.Voisko venttiiliohjurikumit kovettuneet aiheut.?

      • aven aven

        kone ei savuta, mutta alakierroksilta kun kiihdyttää, niin kuuluu pientä sirinää moottorista...joka loppuu kun kierrokset kasvavat, tai ääni jää koneen normiäänten varjoon...
        tosiaan, kone ei vienyt öljyä tippaakaan 150tkm asti, mutta sen jälkeen alkoi syödä öljyä.... ihme juttu


      • Ave98
        aven aven kirjoitti:

        kone ei savuta, mutta alakierroksilta kun kiihdyttää, niin kuuluu pientä sirinää moottorista...joka loppuu kun kierrokset kasvavat, tai ääni jää koneen normiäänten varjoon...
        tosiaan, kone ei vienyt öljyä tippaakaan 150tkm asti, mutta sen jälkeen alkoi syödä öljyä.... ihme juttu

        Mulla kans -98 Ave samalla koneella sirittää alakierroksilla. Se ei varmaankaan kuulu moottorista, vaan kytkinlevystä. Eli siis kovemmalla kuormituksella. Tuota sirinää tuntuu kuuluvan muistakin vanhoista Avensiksista, joita tuolla kaduilla näkee.

        Tämä 4AFE on tunnettu kestävyydestään, joten ei tuota männänrengasongelmaa kyllä uskoisi olevan. VVT-i moottorit ovat niitä öljysyöppöjä alakertavikaisia. Merkkihuollosta huoltomieskin sanoi suoraan, että VVT-i:t ovat olleet niitä ongelmatapauksia, eli alakertoja on uusittu ja venttiilikoneistoja korjattu. Kehui puolestaan näiden vanhojen Avensisten kestävyyttä.


      • voi teitä
        Ave98 kirjoitti:

        Mulla kans -98 Ave samalla koneella sirittää alakierroksilla. Se ei varmaankaan kuulu moottorista, vaan kytkinlevystä. Eli siis kovemmalla kuormituksella. Tuota sirinää tuntuu kuuluvan muistakin vanhoista Avensiksista, joita tuolla kaduilla näkee.

        Tämä 4AFE on tunnettu kestävyydestään, joten ei tuota männänrengasongelmaa kyllä uskoisi olevan. VVT-i moottorit ovat niitä öljysyöppöjä alakertavikaisia. Merkkihuollosta huoltomieskin sanoi suoraan, että VVT-i:t ovat olleet niitä ongelmatapauksia, eli alakertoja on uusittu ja venttiilikoneistoja korjattu. Kehui puolestaan näiden vanhojen Avensisten kestävyyttä.

        vähän järkeä juttuihin!


      • Ave98
        voi teitä kirjoitti:

        vähän järkeä juttuihin!

        Äläs nyt. Täälläkin on keskusteltu Avensiksen kytkimen ääntelystä. Se joko jurnuttaa tai sirisee. Äänilähteeksi on paikannettu kytkinlevy, joka on kulunut epätasaiseen ja aiheuttaa äänen. Ääni kuuluu kytkintä luistattaessa tai kiihdyttäessä (kuormitus). Mutta kerro toki, jos olet toista mieltä ja perustele myös mielipiteesi.


      • automerkki
        Ave98 kirjoitti:

        Äläs nyt. Täälläkin on keskusteltu Avensiksen kytkimen ääntelystä. Se joko jurnuttaa tai sirisee. Äänilähteeksi on paikannettu kytkinlevy, joka on kulunut epätasaiseen ja aiheuttaa äänen. Ääni kuuluu kytkintä luistattaessa tai kiihdyttäessä (kuormitus). Mutta kerro toki, jos olet toista mieltä ja perustele myös mielipiteesi.

        jossa kytkinlevy sirisee, painelaakerin ääntely on yleisempää. Eiköhän se sirinä kiihdytettäessä tule pakoputken taipuisasta liitoksesta, lämpöpelleistä tms. Uudemmissa koneissa imusarjassa olevat läpät kuluessaan pitää ääntä.


      • Ave98
        automerkki kirjoitti:

        jossa kytkinlevy sirisee, painelaakerin ääntely on yleisempää. Eiköhän se sirinä kiihdytettäessä tule pakoputken taipuisasta liitoksesta, lämpöpelleistä tms. Uudemmissa koneissa imusarjassa olevat läpät kuluessaan pitää ääntä.

        No viimeksi tänään tuon sirinän kuulin kun töihin ajelin ja se kuuluu vain sen hetken kun koneessa on suurin kuormitus. Helposti sen kyllä kuvittelisi olevan resonanssin aiheuttamaa sirinää, mutta kyllä se tällöin sirisisi paljon enemmän. Eli kyllä se sinne painelaakerin tai kytkinlevyn piikkiin menee. Missä kohtaa pakoputkea se taipuisa liitos on, siinä kollektorista alkavan alkukäyrän alapäässäkö?


    • tulppien.

      kunto,väri vaihtelut sylinterien välillä kertoo jo jotain palamispuhtaudesta ym.toi sirinä ei liity koneen kuntoon mitenkää ainakaan tässä tapauksessa.15000 takana niin pitäis tulpista jotain nähdä.Venttili ohjurikum ei varmaan vikana noilla km sekun pöllyttelis aikalailla.

    • öljyn

      kulutus tolla koneella viittaa selvästi jumiutuneisiin öljyrenkaisiin.Sen huomaa siitä ku vedättää kylmää konetta ni silloin pitäs näkyä jo jonkin verran harmaata savua.Kokemusta 4A-FE koneesta oli ajettu 260tkm,öljyä meni 1l/1000km,puristuspaineet ok,kone auki öljyrenkaat täysin juumissa.Mäntien ja sylinterien mitat ok.Tolla öljyn kulutuksella vois kokeilla moottorin huuhteluaineita öljyn vaihdon yhteydessä?Renkaat voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan.Kansi pois ja alhaalta pakoputki ja keskituki sekä öljypohja.Mäntä sopii kiertokankineen yläkautta pois.Ei vaadi mitään superosaamista.Momentti avain ja 10mm:n 12 kulmanen tähtihylsy kannen pulttien avaamiseksi ja momentilla kiinni,tavallisella hylsyllä ei saa pultteja auki.Samalla vaihtaa tietysti koko setin jakohihna vesipumppu.

      • aven aven

        ... on ja miten se vaikuttaa ??? laitetaanko uuden öljyn sekaan vai vanhan ?
        kuulin myös jotain että öljymerkin vaihto voi vaikuttaa myös kulutukseen..??
        nykyään mobil 1 sisässä, katsoin huoltokirjaa, aiemmin ollut Shell helix... pitäskö palata takasin helixiin ??


      • Ave98
        aven aven kirjoitti:

        ... on ja miten se vaikuttaa ??? laitetaanko uuden öljyn sekaan vai vanhan ?
        kuulin myös jotain että öljymerkin vaihto voi vaikuttaa myös kulutukseen..??
        nykyään mobil 1 sisässä, katsoin huoltokirjaa, aiemmin ollut Shell helix... pitäskö palata takasin helixiin ??

        Sehän on Forte-käsittely, jolla puhdistetaan konetta. Lukaiseppa tuosta:
        http://www.tecalemit.fi/files/File/PDF/Tyokalut_tarvikkeet/Forte/Lehtiartikkelit/SKorjaamola08043014080.pdf

        Kerran yhdestä vanhasta 626 Mazdasta puhdistettiin kone tuolla aineella ja voinen sanoa, että erittäin mustat öljyt laskettiin ulos koneesta. Eli kyllä se ainakin puhdistaa. Tosin en kyllä vielä tekisi omaan Avensikseen tuota käsittelyä, vaikka mittarissa onkin nyt 154tkm. Ehkä polttoainejärjestelmän puhdistajaa voisi kokeilla, jotta saisi suuttimista mahdolliset liat pois.

        Itsekin käytän Mobil 1 öljyä ja 5W-50:stä. Eipä tuo ole mielestäni kuluttanut kovin paljoa, ehkäpä muutaman millin öljyvaihtovälillä on pinta laskenut.


    • kyllää..

      mutta ei korjaa kuluneita moottorin osiaa,joten ei mikään ratkaisun avain.Moottorikaan ei kestä loputtomiin.Ainoa keino koneistus tai uusi moottori.Öljyrengas jumissa varmaan sun tapauksessa,joten kone muuten on vielä kelpo peli oletan.

    • Jukka Heikkinen

      Ostimme avensiksen carzonesta v. 2010 huhti-toukokuussa. Autolla oli tuolloin ajettu 148 000 km. Elokuussa havahduin öljytikun hälyttäviin lukemiin, alarajassa, vaikka olimme vaihtaneet autokaupan jälkeen uudet öljyt sisään ja kesälläkin kertaalleen lisäsin öljyä. Elokuussa oli mittarissa n. 154 000 km.

      Elokuussa vaihdoin uudet öljyt, hieman paksumpaa ja samalla jälleen uusi öljynsuodin öljypropun tiiviste. Tässä vaiheessa en vielä osannut aavistaakaan mitä tuleman piti, ajattelimme että ensimmäinen, hieman ohuempi öljy oli väärä valinta, vaikka onkin toyotan suosittelemaa. Nyt laitoimme toyotan korjaamon suosittelemaa öljyä.

      Lokakuun alussa teimme 1000 km. reissun ja takaisin tullessa kone piti pientä ääntä. Kotiin päästyämme päätin tarkistaa öljyt, tikun kärki vain kastui. Avasin öljypropun ja öljyä tuli ulos n. puoli litraa eli kulutus liki litra / 1000 km. Tämän jälkeen aloin selvittämään asiaa netistä, soittelemalla ym. ja aika selvältä vaikutti, männänrenkaissa feelua...nyt siis mittarissa 158 000 km.

      Sain vihdoin kerättyä rahaa huoltoon, auto korjaamolle ja sieltä tulikin soitto jotta männänrenkaat vikana ja suosittelevat puolimoottorin vaihtoa, hinta vajaa 2000 km...saa nähdä miten carzonessa suhtautuvat asiaan kun huomenna soittelen ja kysyn takuusta ym.

      • Ave I

        " hinta vajaa 2000 km..."

        Siis 2000 e? Missä näin halpaa? Merkkikorjaamolla maksaa 3000-4000 e ja vaihtomoottori on joitain 2000 e.


      • niggaboys
        Ave I kirjoitti:

        " hinta vajaa 2000 km..."

        Siis 2000 e? Missä näin halpaa? Merkkikorjaamolla maksaa 3000-4000 e ja vaihtomoottori on joitain 2000 e.

        Se on aivan toijotan ominaisuus, että öljyä kuluu litrasta viiteentoista tonnilla, ei ole mikään vika. Jos haluat öljyn syönnistä eroon niin myi se s**tanan toijotan raatos n*ekereille.


      • Jukka Heikkinen
        Ave I kirjoitti:

        " hinta vajaa 2000 km..."

        Siis 2000 e? Missä näin halpaa? Merkkikorjaamolla maksaa 3000-4000 e ja vaihtomoottori on joitain 2000 e.

        Sain vihdoin haettua auton. Tulihan siitä hurja loppulasku, 2500 €, sisältäen uuden puolimoottorin ja tietysti sen vaihdon, kannen koneistuksen, sylinterien hoonaus, auton kuntotarkastus, öljyt jne. Onneksi auton myynyt liike carzone lupasi hoitaa oman osansa laskusta. Uskaltaa käyttää jatkossakin kyseistä autoliikettä, kun tulee auton vaihto eteen.

        Autokorjaamo, joka rempan meille teki, on nimeltään Mäntsälän carpojat oy, joka on valtuutettu toyotan korjaamo.

        Nyt moottori käy todella tasaisesti, vääntää tasaisesti, tuntuu aivan erilaiselta kuin aiemmin ja myös moottorin käyntiäänet ovat erilaiset. Toivottavasti toitsu pysyy kasassa ja antaa luotettavaa kyytiä seuraavat 10 vuotta. Hieman tosin häiritsee se, että ykkösvaihde ei mene aina kunnolla päälle tai saa vaihdettua toiselle vaihteelle, outoa että se on vain tuo pykälä?


      • Ave I
        Jukka Heikkinen kirjoitti:

        Sain vihdoin haettua auton. Tulihan siitä hurja loppulasku, 2500 €, sisältäen uuden puolimoottorin ja tietysti sen vaihdon, kannen koneistuksen, sylinterien hoonaus, auton kuntotarkastus, öljyt jne. Onneksi auton myynyt liike carzone lupasi hoitaa oman osansa laskusta. Uskaltaa käyttää jatkossakin kyseistä autoliikettä, kun tulee auton vaihto eteen.

        Autokorjaamo, joka rempan meille teki, on nimeltään Mäntsälän carpojat oy, joka on valtuutettu toyotan korjaamo.

        Nyt moottori käy todella tasaisesti, vääntää tasaisesti, tuntuu aivan erilaiselta kuin aiemmin ja myös moottorin käyntiäänet ovat erilaiset. Toivottavasti toitsu pysyy kasassa ja antaa luotettavaa kyytiä seuraavat 10 vuotta. Hieman tosin häiritsee se, että ykkösvaihde ei mene aina kunnolla päälle tai saa vaihdettua toiselle vaihteelle, outoa että se on vain tuo pykälä?

        Miksi tuo kansi piti koneistaa? Kävikö kone öljyn puutteen vuoksi niin kuumana, että kansi vääntyi?
        Auto kannattaa nyt pitää pitkään, koska korjaus ei juuri nosta jälleenmyyntiarvoa...


    • Ei enää carpojille

      Vanha aihe mutta nykyisin tuo carpojat mäntsälä on aivan totaalisen P*SK* liike. Kusettavat asiakasta minkä ehtivät ja välttelevät vastuutaan jatkuvasti. Oikeusteitse piti mennä ennenkuin myönsivät huijanneensa. Eli tekivät autooni normaalihuollon ohella ilman lupaa suuren koneremontin kun kuulemma löysivät vikaa. Hakiessa eivät tietenkään luovuttaneet autoa ilman maksua joka olisi ollu 3420€ vaikka alunperin huolto olisi maksanu reilun satasen. Vasta oikeudessa sain autoni takaisin.

    • --------

      Väitätkö sä todellakin kirkkain silmin, että veit auton n. 100 euron sovittuun huoltoon ja ilman mitään ilmoitusta sinulle olivat tehneet 3420 euron remontin?
      Hieman epäilen, mutta jos todella näin on käynyt niin huh huh, onko todella tuollaisia Pärnäsen korjaamoja vielä kakstuhat kymmenluvulla olemassa.

    • vm. 2000 farkku 1.6

      -Eli kulutus on alle 0,2l/100km jota nyt en kovin pahana pitäisi omalla mittarilla. Itellä vm. 2000 1.6 farkku ja 0-50 Mobililla öljynkulutus on ollut luokkaa 1l/3500km.

      Ajokilometrejä omalla tulee kuitenkin alle 10.000km/ vuosi ja kun auto on kohta 14 vuotta vanha ja kilometrejä takana kuitenkin 230.000km niin annanpa olla; menee vaihtoon jossain vaiheessa. Siinä mielessä hiukan ****ttaa että kuitenkin olen vaihdattanut öljyt aina noin kerran vuodessa/10.000km ja siis reilusti alle km-suosituksen. Muuten tosiaan kallein korjaus toistaiseksi jotain 300€ tähän mennessä ja sen puolesta en kyllä odota miltää autolta enempää. Ja ainoa ns. määräaikaishuolto oli se 2000km ensihuolto jotka btw ovat suurta huijausta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3295
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3107
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2478
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      2274
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1913
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1415
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1149
    Aihe