AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / NiCd akkujen elvytys

NiCd akkujen elvytys

25 Vastausta 5 079 Lukukertaa
Miten saisi porakoneen hyytyneet NiCd akkupaketit elvytettyä. Jännitettä paketissa on 18 V? Vaatiiko virtaa vai jännitettä?

Elvytys-

Tyypillinen vika NiCd-kennoissa on se, että ne menevät oikosulkuun. Oikosulun voi polttaa pois suurella virralla.

Eli paras tapa on mitata kennot, jotka ovat oikosulussa. Eli lataat akkupaketin ja etsit jännitemittarilla kennot, joissa on 0V jännite. Ne ovat oikosulussa.

Sopivan virran saat seuraavasti. kytket vialliseen kennoon 6 - 12V akusta virran siten, että auton ajovalolamppu on sarjassa rajoittamassa virtaa. Lyhyitä "tuikkauksia" virtaa, kunnes oikosulku on poistunut.

Jos kennopakettia ei pura, että kennot saa näkyville, niin asia on hieman monimutkaisempi. Eli silloin tarvitaan jännitettä ainakin 24V, eli esim. 2 kpl auton akkuja sarjaan ja edelleen auton ajovalolamppu sarjaan rajoittamaan virtaa.

Toinen menetelmä on ladata iso elektrolyytti sopivaan jännitteeseen ja purkaa se elko sitten rikkinäisen kennon kautta niin monta kertaa, kunnes oikosulku poistuu. Yhdelle kennolle elkon jännitteeksi riittää noin 6 - 12V paikkeille. Koko akkupaketille reilusti yli 20V, ehkä noin 30V...
Ja auton ajovalolamppu tai sopiva tehovastus rajoittamaan virtaa myös konkkahommalla.

Elvytetty

kun ei noista elvytetyistä akuista saa kuin hetken aikaa tehoa ulos.Meillä osoittautui paremmaksi keinoksi uusia pelkät Ni-Cd kennot vanhoihin akkukoteloihin.Irtokennot ei maksa paljoa ja helppo kasata kun tilaa uudet kennot juotoskorvilla.Samalla kannattaa tutkia onko tarjolla suurempitehoisia ( Ah ) kennoja,kannattaa ostaa mahdollisimman isotehoiset

Lyhyt

Tuo on tietysti aivan totta. Mutta kun kaveri kysyy elvytyksestä, niin annetaan sitten ohjeita. Aikoinaan minäkin joskus elvyttelin, mutta ilo on melko lyhytaikainen. Tuppaavat menevään uudestaan oikosulkuun.

Turha vaiva

RoHS-direktiivin ansiosta noista nikkelipötköistä onneksi päästiin. Nimh on huolettomampi, kestävämpi ja litiumakut jo aivan omaa luokkaansa.

Läytyisikö sopivaa Nimh-akkua tai kennoja? Tosin laturi menee silloin vaihtoon.

Biltemasta saa litiumlaitteita muutamalla kympillä ja TM Rakennusmaailma totesi ne hyviksi.

Päinvastoin kestävyyden suhteen

"Nimh on huolettomampi, kestävämpi ja litiumakut jo aivan omaa luokkaansa."

Arvoisa "ongelmajäte,,,":

Mitä akkujen kestävyyteen tulee, niin jos puhutaan kestävyydestä aikaa vastaan kun latauskertoja ei kerry kovin paljon, niin NiCD on moninverroin kestävämpi kuin NiMH.

Ostin ruuvinvääntimen vuonna 1993, ja siinä on NiCD-kennot, 2 kpl. Viime vuonna vaihdoin kennot, kun väännin tuntui hiukan laiskalta. Ei se ollut käyttökelvottoman huono, mutta vaihdoin kuitenkin akut, kun tiedän, että ovat poistuvaa tavaraa. Väännintä on käytetty melko vähän, projektiluonteisissa pienissä hommissa. NiMH-akut eivät missään tapauksessa kestä 15 vuotta käyttökelpoisina, vaan vanhenevat vaihtokuntoon viimeistään kolmessa vuodessa.

Sitäpaitsi NiCD-kennosta voidaan saada suurempia virtoja kuin NiMH-kennosta, ja NiCD-kennot toimivat hyvin myös pakkasessa ja kestävät syväpurkua ja ylilatausta akuista parhaiten.

Onneksi onnistuin saamaan Sanyon NiCD-kennot vääntimeeni. Nyt se on taas käyttökelpoinen ainakin seuraavat 15 vuotta, varsinkin, kun vaihdoin laturin älykkääseen, purkavaan malliin (kennot voi purkaa ennen latausta, mikä on äärimmäisen tärkeää!).

Joku kirjoittaja sanoi, että kannattaa vaihdon yhteydessä tarkistaa, josko tarjolla olisi suurempikapasiteettisia akkuja, ja ostaa mahdollisimman suuret.
Välttämättä ei kannata ostaa suurimpia mahdollisia, koska kun samaan kuoreen pakataan lisää kerroksia, ne *ohenevat*. Tästä saattaa seurata laatu- ja kestävyysongelmia -näin on käynyt ainakin NiMH-akkujen kanssa keskustelupalstatietojen (joku kotimainen kamerafoorumi sekä amerikkalainen taskulamppufoorumi "Candlepowerforums.com") mukaan. Ovat tulleet entistäkin rikkoontumisherkemmiksi esim. akun pudottamisen suhteen. Lisäksi laadun tasaisuudessa on ollut ongelmia. Jos akkusarjassa on yksi (tai useampi) huonompi kenno, niin eihän se ole hyvä asia ollenkaan. Valitsin vääntimeeni 1700 mAh akut, vaikka tarjolla olisi ollut myös ainakin 1900 mAh sekä 3600 mAh. Akun koko on SC, jos se jotakuta kiinnostaa.

**Hyvä käänteinen esimerkki tästä on AA-kokoinen Sanyo Eneloop NiMH-akku, jolla on matala itsepurkautuvuus ja "vain" 2000 mAh kapasiteetti. Laatu on erittäin hyväksi todettu ja mitattu, (Candlepowerforums.com) eikä kapasiteettilupaus (minimi 1900mAh) ole katteeton tai liioiteltu, kuten niin monella muulla. Testissä purkuvirtaa irtosi 5C, (eli 10 ampeeria) mikä on paljon.

Vaihda kennot

Elvytys ei auta, vaihda kaikki kennot vastaaviin uusiin NiMH-kennoihin. Näin se menee, näin se toimii :)

En vaihda

Taisit vastata väärään viestiin, koska minä en ole tässä nyt vaihtamassa tai elvyttämässä mitään.
vaihda silti.
"vaihda silti."

Höh, pöhkö! ;)

Ne vaihtamani Sanyon NiCD-akut toimivat toki edelleenkin aivan moitteettomasti.
Palataanpa tähän vaihto-asiaan vaikka vuoden 2020 paikkehilla, niin katsotaan akkutilanne uudelleen silloin. :)

Kapasiteettivertailua

AA-kokoinen kenno

Nicd 750 mAh
Nimh 2 700 mAh

Nicd pitää tietysti aina tyhjentää kokonaan ennen latausta tai kohta kapasiteetti on 300 mAh.

Niin ja akkuporakäytössä virranantokyky ei ole ongelma. Kymmeniä ampeereita lähtee kummastakin ilman ongelmia.

Nimh purkautuu itse, mutta akun voi säilyttää laturissa.

Ylläpitolatauksesta

"Nimh purkautuu itse, mutta akun voi säilyttää laturissa."

Eivät ne akut nyt varsinaisesti riemusta pompi joutuessaan olemaan jatkuvasti ylläpitolatauksessa. Pidemmän päälle se voipi lyhentää akkujen elinikää.

Totta, että NiCD-kenno häviää kapasiteetissa vastaavan kokoiselle NiMH:lle, mutta toisaalta, moni suuri akku ei mittauksessa olekaan niin suuri kuin mitä kennon kääreessä lukee. Joku 2900mAh akku jäi aika nolosti Candlepowerforumissa kiinni "luovasta" markkinoinnista, kun mittauksessa mentiin muistaakseni alle 2500 mAh:n.

NiCD on ikivanha akkutyyppi, mutta ei niin huono kuin äkkiä voisi luulla. Nekin ovat kehittyneet. Kapasiteetit ovat kokoon nähden vaatimattomia, mutta se ei varsinaisesti ole laadun huonoutta mielestäni. Kapasiteetti on akkutyypille ominainen, mutta laatutekijät ovat muissa ominaisuuksissa.

NiCD-akku on ehdottomasti oikea valinta omaan vääntimeeni, koska sitä käytetään harvoin. Pahimmillaan voisi NiMH-akuilla käydä niin, että niiden eliniän aikana ruuvaan niillä 10 ruuvia. Arvostan 15 vuoden kestoa.

Ja oikeastaan väänninakkujen pienestä kapasiteetista on minulle vain hyötyä: jos projektia pukkaa yllättäen, akkujen vanhan jämälatauksen purku ja uudelleen lataaminen käyvät nopeammin kuin jos ne olisivat tuplasti suuremmat.
Ja ennen kuin ehdit ehdottaa, että suurilla akuilla vääntää suuremman määrän ruuveja, niin totean, ettei tällä vääntimellä taloa rakenneta, ei edes laituria. Pieni harrasteluväännin, mutta silti kätevä kun ei käsin tarvitse vääntää.
Juuri näin on hyvä tällä käytöllä. :)

"Jämien"

Tuokin jämälatausten purku on hieman kaksipiippuinen juttu. Kaikki on hyvin siihen asti, kunnes eri kennoissa on eri Ah-määrä. Silloin jäännöslatauksen purussa (koska kennot on sarjaankytkettyjä) käykin niin, että jäännöslatauksen purussa osa kennoista (missä varausta on vähiten jäljellä) varautuu väärin päin. Tämä nyt ei tee hyvää kennolle.

Eli aivan "kuivaksi" kennoja ei pitäisi purkaa laturissa tai vääntämällä ruuvia niin kauan kuin vielä vähänkin inahtaa...
Sulla ei vain ole varaa parempiin.

Huuhaata

Itselläni on ollut useita akkuporakoneita NiCd-akuilla, ja hetken käyttämättämyyden jälkeen niiden latauskyky on ollut samaa luokkaa räsymaton kanssa. Osta siis uusi kone akkuineen, kun ei juuri näitä akkuja ole saatavissa tai ne maksavat enemmän kuin uusi konepaketti. Vittusaatana.

Jos et välttämättä tarvitse akkutyökalua, osta verkkosähkökäyttöinen. Akkupora/ruuvinväännin on ehkä se ainoa poikkeus tuosta säännöstä. Akkua kannatta virkistellä silloin tällöin (~2 kk).

Että näin

Huuhaata näkyy tarinasi olevan, kuten otsikkosi kertookin. Oikein pidettynä NiCd on ylivoimainen akkutyyppi nikkelimetallisotkuihin verrattuna. Nimh-kennojen elinkaari on onneton murto-osa, verrattuna NiCd:hen. Toisaalta huoletontahan Nimh-akkujen kanssa on, kun pitipä niistä huolta tai ei, niin pilalla ovat muutamaan vuoteen kuitenkin.

Lähes sama tilanne on myös Li-ion -akkujen kanssa, niiden elinkaarta tosin voi merkittävästi pidentää käyttämällä ja säilyttämällä niitä oikein. Täyteen lataamista ja täytenä säilyttämistä tulee välttää. Jos kuitenkin akku halutaan täysin täyteen, niin jääkaappilämpötilassa kennot eivät happane aivan niin rajua vauhtia, kuin lämpimämmässä. Syväpuretuksi jättäminen pilaa akun pysyvästi. Joka tapauksessa, mitä täydempi ja lämpimämpi akku, sitä pikaisempi itsetuho siinä on käynnissä.

Sanottakoon rehellisyyden nimissä

vaikka Nimh-kenno olisi menettänyt 50% ja Lipo-akku 70% kapasiteetistaan, on niiden kapasiteetti edelleen samanpainoista Nicd:a parempi.

Ja miksiköhän ammattilaitteissa siirryttiin ensimmäisenä Nimh:n ja Lipoon??

Rehellisyyttä

"Ja miksiköhän ammattilaitteissa siirryttiin ensimmäisenä Nimh:n ja Lipoon??"

Arvailen:
Ensin on päätetty, että "NiCD on paha ja myrkyllinen". Sitten on huomattu, että uudemmissa akuissa on suurempi kapasiteetti, ja haluttu hyödyntää sitä. Lopuksi vielä huomattiin, että vaihtamalla vanhantyyppiset akut uusiin bisnes paranee, kun akut eivät enää kestä läheskään yhtä hyvin kuin ennen.
Toisaalta nimenomaan raskaassa käytössä litiumit saattavatkin kestää paremmin kuin NiCd-akut. Kun on kunnon suojapiirikin niin ei voi purkaa yhtä kennoa "väärinpäin"-tilaan asti, mikä on erittäin kuluttava tapahtuma. Lisäksi shelf-life ei ole niin tärkeä kun akkuja puretaan ja ladataan niin paljon etteivät kuitenkaan kestä sitä viittätoista vuotta.
No joo itsellä vanhimmat elossa olevat NiCd akut ovat tuolta seitsemänkymmenluvun puolelta, silloin sai vielä Saft merkkisiä laatuakkuja. NiCd kennoissa jännite kestää latauksen jälkeen hyvinkin puoli vuotta. Yleensä nuo työkalujen NiMh akut vaativat jatkuvaa latauksessa oloa, On inhottavaa kun akkupora on ollut vaikkapa autossa ja sitten pitäisi konetta käyttää niin akku onkin tyhjä. Itsepurkautuminen kestää jopa alle viikon. uuden sukupolven Eneloop kennoisa ei tuota suurta itsepurkautumista ole ollut. Itse ratkaisin tuon ongelman siten että uusin porakaluston LiPo akuilla olevaan ja nyt jo vuoden verran kokemuksia keränneenä ölen perin tyytyväinen, no pakkasessa LiPo akut eivät anna virtaa mutta käyttö aikaansaa lämmönkehitystä ja kone alkaa toimimaan.
"On inhottavaa kun akkupora on ollut vaikkapa autossa ja sitten pitäisi konetta käyttää niin akku onkin tyhjä."

Juuri tämä oli minulla yksi syy valita omaan vanhaan vääntimeeni nimenomaan pienikapasiteettiset SC-kokoiset akut (1700mAh), vaikka suurempiakin olisi ollut tarjolla. Pienemmät akut kun saa täyteen ladattua suuria nopeammin.

Mutta omat käyttötavat ja -tarpeethan ratkaisee, mikä kellekin on hyvä ja sopiva väännin ja/tai akku. Itselleni parhaat ovat juuri nuo pienikapasiteettiset. Niiden itsepurkautuvuus on muuten aika hidasta. Vielä usean kuukauden päästä latauksesta laite on käyttökelpoinen ilman uutta latausta.

Sanyo tekee hyviä kennoja. Akun päällä lukee, että pikalataus 2,6A virralla 1,5 tuntia on sallittu, mutta oma laturini käyttää lataamiseen 4 tuntia. Se on ihan sopivasti - eivät akut lämpene paljoakaan, ei ainakaan liikaa.
Minulla on joskus -90 luvulla olisko ihan alussa ostettuja D kennoja kaks kappaletta, 4000 mAh enkä huomaa niissä mitään ongelmaa edelleenkään.

ovat Rankalaista tekoa valkoinen muovi päällä ja siinä tekstit.

ELi, ei se nyt aivan huuhaata ole se NICD akkutekniikka.

uusia kiinalaisia Nimh akkuja on vaikka kuinka paljon, eikä niissä ole koskaan varausta silloin kun tarvisi, varsinkaan talvella, paskoja ne on olkootkin halpoja.
jeps hinnoittelu on seuraava, osta 2 uutta akkua, samalla hinnalla saa uuden koneen ja laturin,
Osta sisälle ne kennot, hintaa tulee kennoille noin 1,5 kertaa uuden akun hinta ja vaivan palkka,heh
Pitää ostaa joku laatumerkki,mikä maksaa niinpaljon, ettei näin käy, ja harrastaja, joka tarvii konetta jokatoinenvuosi on onnellinen.
Ainut näprättävä puuha on avaa akku, ota oikkarikennot pois ja korvaa ne toimivilla.
Elvytyspuuhaa voit sitten tehdä niillä irtonaisilla, mutta elä ole ihan naama kiinni siinä kun elvytät.
Ei kaikki mikä tulee Kiinasta ole huonoa nykyään.
Pitää muistaa, että porakoneen akustojen kennottaminen on ammattimiehen puuhaa. Se ei ensikertalaiselta onnistu, koska kotelon tilankäyttö on hyvin rajoittunutta ja alkuperäiskennot ovat siksi usein pistehitsien avulla yhdistetty metalliliuskoihin. Jos kennoja yrittää kolvilla räkiä yhteen, tulee helposti liian paksu tinakasa, jolloinka ei satsi mene enää purkkiin ja ainakin kenno jää puristuksiin ja menee jossain vaiheessa oikosulkuun aiheuttaen tulipalovaaran.Liuskoja joutuu täten myös kuumentamaan liikaa, jolloinka kennon eristeetkin sulavat ja tyyriit kennot ovat sitämyöden entiset. En uskaltaisi nukkuakaan, jos nurkissani lojuisi tuollainen itsekasattu opetustyö laukeissa. Tuskin kotivakuutuskaan korvaisi, jos jotain sattuisi.
Jos haluaa kennoitaa, kannattaa tehdä niin että kasaa kennot samanlailla kun ennenkin ja vetää teipillä yhteen, sitten liuskat voi liimata sähköäjohtavalla liimalla, kun kolvaaminen on pikkasen hankalaa. Liuskaan kun poraa reijän ja siitä kolvaa se onnistuu jotenkin. ja se oikee omavitys, reilusti vain uusia kennoja ja jeesusteipillä yhteen ulkokuorimötikkään, että se varsi mahtuu minne pitääkin.
Mutta hinnoittelu on sellainen, että juuri mikään omatoimi ei kannata. Minulla on Hitachin akkukone, siihen uudet akut maksaa yht. n 110e kennot 70e per akku ja koko komeus jos on tarjous siinä 120e siinä 2 akkua laturi ja kone sekä takuu.
Ihan samaa on oli koneen hinta lähes mitä vain. Vasta yli n.300e koneeseen kannattaa ostaa akkuja.
 /   /  / NiCd akkujen elvytys

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta