Toiminimen kirjanpito

Piuha Pete

Moi, onko hyvin pientä puuhaa (alla 5000EUR/vuosi) tekevän toiminimen kirjapito ihan mahdoton tehdä itse ? Tapahtumia (tuloja & menoja) erittäin vähän per kk.

Yleensä aina suositellaan "ammattilaisten" käyttöä, mutta eikö tuosta voisi selvitä itsekin ?
Voiko joku suositella aiheesta jotain kirjaa tms. jotta voisi lueskella ja miettiä onnistuisiko ?

KIITOS asiallisista vastauksista !

10

29901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiminimi

      toiminimessä on kysymys vain tuloista ja menoista ja erotuksesta maksat tuloveron, jos jää plussalle. huomioon pitää ottaa myäs nettovarallisuus = varasto tilikauden lopussa josta menee pääomavero. sitten alv jos liikevaihto ylittää rajat. kyse on siis varsin yksinkertaisesta matematiikasta jonka verottaja hyväksyy itse laskettuna. itse olen tehnyt ja hoitanut kaiken kirjanpidosta veroilmoitukseen noin 10v ja liikevaihtoon noin 100000€ eikä kellään ole ollut humauttamista. kehotan silti perehtymään kirjanpidon aakkosiin ettei tule hankaluuksia.

    • ex-yrittäjä

      Pyöritin muutaman vuoden firmaa jonka liikevaihto yli 100 k€ vuodessa. Hoidin kirjanpidon itse eikä mitään ongelmia tullut.

      Kirjanpidon opiskelu oli kylläkin ikävää puuhaa. Tajusin homman lopullisesti vasta ensimmäistä tilinpäätöstä tehdessäni. Tekemällä oppii.

      • oliko se ensimmäinen tilinp...

        ainakin nimimerkkis perusteella


    • reedetti

      Yksityinen elinkeinonharjoittaja / Kirjanpito 3228
      Ohjeita uudelle yritykselle
      Kaikki liike- tai ammattitoiminnan harjoittajat ovat kirjanpitolain mukaan kirjanpitovelvollisia. Yrityksen verotus perustuu luotettavaan kirjanpitoon. Arvonlisäveroa maksetaan yrityksen myyntitulojen perusteella ja yrityksen tuloveroa kirjanpidon osoittamasta tuloksesta. Verotuksen näkökulmasta katsoen yksi kirjanpidon tehtävistä on yrityksen ja sen omistajan rahavirtojen erillään pitäminen. Veroviranomaisten lisäksi myös muut viranomaiset, esimerkiksi avustusten ja tukien myöntäjät käyttävät kirjanpidon tietoja yritystä koskevien päätöstensä tukena. Tietoja yrityksen tilasta tarvitsevat luonnollisesti myös omistajat itse. Kirjanpidosta huolehtiminen on usein hyvä jättää osaavan kirjanpitäjän tehtäväksi.

      Kirjanpito voi olla joko yhdenkertainen tai kahdenkertainen. Kahdenkertaisessa kirjanpidossa jokainen liiketapahtuma merkitään kahdelle tilille, jolloin tapahtuma merkitään toisen tilin vasemmalle eli debet-puolelle (veloituskirjaus) ja toisen tilin oikealle eli kredit-puolelle (hyvityskirjaus). Kahdenkertaisen kirjauksen tilimerkinnät kertovat toisaalta syyn rahan liikkeeseen ja toisaalta käytetyn rahatilin.


      Ammatinharjoittaja

      Yhdenkertainen kirjanpito, halutessaan kahdenkertainen

      Liikkeenharjoittaja

      Kahdenkertainen kirjanpito

      • eikä vaan selviä

        Itsehän koetan tehdä oman toiminimeni kirjanpidon, mutta olen niin perhanan ulapalla siitä hommasta!

        Olen siis toiminut ainoastaan näin:

        esim. tyyppi ostaa minulta palveluitani, saan homman valmiiksi, ja kirjoitan hänelle vain kuitin / laskun jossa näkyy alv.

        annan hänelle oman kopion, ja itselle oman kopion. Mitään muuta dokumenttia tehdystä työstä minulle ei ole jäänyt, enkä tiedä pitääkö jäädäkkään?

        Toiminimi ei ole ollut kauaa. ja vaivaa vaan niin vitusti että mitenkähän kuseen tässä joudun.

        Mistään en ole mitään veroja edes maksanut :( pitääkö minun ilmoittaa verotoimistoon että nyt olen tienannut vuoden aikana esim. 1000e niin ne lähettää mulle n. 200e laskun sitte? vai mitenkä helvetissä tää homma toimii..? auttakaa!


      • alikamreeri
        eikä vaan selviä kirjoitti:

        Itsehän koetan tehdä oman toiminimeni kirjanpidon, mutta olen niin perhanan ulapalla siitä hommasta!

        Olen siis toiminut ainoastaan näin:

        esim. tyyppi ostaa minulta palveluitani, saan homman valmiiksi, ja kirjoitan hänelle vain kuitin / laskun jossa näkyy alv.

        annan hänelle oman kopion, ja itselle oman kopion. Mitään muuta dokumenttia tehdystä työstä minulle ei ole jäänyt, enkä tiedä pitääkö jäädäkkään?

        Toiminimi ei ole ollut kauaa. ja vaivaa vaan niin vitusti että mitenkähän kuseen tässä joudun.

        Mistään en ole mitään veroja edes maksanut :( pitääkö minun ilmoittaa verotoimistoon että nyt olen tienannut vuoden aikana esim. 1000e niin ne lähettää mulle n. 200e laskun sitte? vai mitenkä helvetissä tää homma toimii..? auttakaa!

        Kaiken takana on verottaja
        (LAINAUS www.vero.fi).
        Ketkä ovat arvonlisäverovelvollisia?
        Arvonlisäverovelvollisia ovat kaikki, jotka liiketoiminnan muodossa harjoittavat tavaroiden tai palveluiden
        myyntiä. Palvelun myyntiä on esimerkiksi tarjoilu-, konsultointi- ja kuljetuspalvelu. Yrittäjä tilittää
        myynnin yhteydessä keräämänsä arvonlisäverot valtiolle maksamalla ne kuukausittain myyntiä
        seuraavan toisen kuukauden 15. päivään mennessä veroviraston tilille. Esimerkiksi elokuun 2007
        arvonlisäveron eräpäivä on 15.10.2007.
        Jos yrityksen liikevaihto
        tilikaudessa jää alle 8 500 euron, sen ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi.
        TYLSÄÄ, mutta... Entä jos alkaa sujua?
        Jos mielit kasvattaa yritystoimintaa, ota huomioon verottajan intressit. Pimeesti voi tehdä mitä vaan, mutta varo kateellisia.
        Olen avustanut emännän toiminimeä ammattikoulupohjalta jo 7 vuotta. Laskutus ja asiakasrekisteri on taulukkolaskennassa ja tietokannassa. Kuukausittain suoritettu myynti ilmoitetaan lomakkeella verottajalle. Mahdolliset liiketoiminnan ostojen verot vähennetään ja jäännös maksetaan kiltisti verottajalle.
        Itseopiskelu on hidasta, mutta yksi kurssi kirjanpidosta on auttanut.
        Haen itsekin yksinkertaista (edullista) kirjanpito-ohjelmaa, joka tekisi tilinpäätöksen. Suosittelen äkkinäiselle ammattilaista, jonka toimista opit parissa vuodessa.


    • Anni

      Kannattaa hankkia seuraavat Verotieto Oy:n julkaisemat kirjaset:
      -Liikkeen ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja
      (Marjo Salin)
      -Liikkeen- ja ammatinharjoittajan verokirja
      (Tapio Tikkanen, Marjo Salin)

    • Zervant-tiimi

      Hei

      Kun on noin pienestä liikevaihdosta kyse, voi kirjanpidon ilman muuta hoitaa itse esim. Excel-taulukolla. Kirjavinkkinä suosittelisin Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirjaa. Kirjassa käsitellään sekä yhdenkertaista että kahdenkertaista kirjanpitoa.

      Jos tarvitset yhdenkertaista kirjanpitoa, vaihtoehtoisesti voit käyttää sähköistä palvelua yrityksesi asioiden hoitoon. Me olemme kehittäneet palvelun, joka helpottaa toiminimen kirjanpitoa.

      Palveluun voi tutustua osoitteessa www.zervant.fi

    • sivutoimena

      Itse käytän kahta ohjelmaa:
      Tilitin ja T-lasku, molemmat ilmaisia. Joku atk-insinööri tehnyt ne ilmaisohjelmaksi opinnäytetyönään ja toimivat todella yksinkertaisesti. Nopeasti oppii sen kaksinkertaisen kirjanpidon. Yksinkertaisesti tulkittavia raportteja. Olen tosi tyytyväinen.

    • yrittäjyyskannattaa

      Ite oon nyt vuoden verran toiminut yrittäjänä ja tykännyt sellaisesta kirjanpito-ohjelmasta kuin ukko pro.... :)))

      kannattaa kyllä tutustua,, hintakin on jees. se on hyvä kun ei tarvitse nyt enää murehtia kirjanpito asioita...

      https://www.ukkopro.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe