Ummetusta tuskallinen sellainen

Huhhuh.....

Tuli eilen syötyä myllynparasta sportti spagettia kastikkeella. Päivällisestä noin tunnin päästä alkoi kauhea ummetus ja vatsakipu. Koko yön yrittänyt saada ulostettua mutta suht turhaa muutamia papanoita tuli. Yöllä kävin oksentamassa ihan tarkotuksella ja se hieman autto. Mitähän poppakonsteja on ummetukseen?

Otin ton oksennuksen jälkeen yhden buranan kipuun ja se autto. Yöllä luin netistä että yksi syy ummetukseen saattaa olla yksipuolinen ruokavalio ja riittämätön nesteen juominen. Olen opiskelija niin aika paljon kyllä tulee nuudelia ja makarooneja syötyä.

Nyt tätä kirjottaessa alkaa olo hieman helpottaa kun näynyt nyt aamukahvin jälkeen pari kertaa vessassa ja saanut tavaraa ulos mutta viime yö meni enimmäkseen valvoessa, ehkä 3 tuntia sain nukuttua yhteensä. On toi laktoosi-intoleransikin niin kokeilin ihan tavallista maitoa kahvin kanssa jos se ois saanut ihmeitä aikaan mutta "tavara" muutti olomuotoaan kovasta semi-kovaksi. Nyt on sellanen voimaton olo ja vatsassa jännätunne ihan ku ois täynnä ja nälkä samaan aikaan, en kyl syö mitään tänään ja oli viimenen kerta kun syön myllynparhaan sportti spagettia.

Mutta niin kertokaa mikä teillä auttaa ummetukseen?

16

11923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luumuja

      Syö luumuja, vehnäleseitä esim puurossa tai viilin/jogurtin seassa (anna leseiden turvota ensin)

      • ja leseet

        Äitini sai pahan ummetuksen särkylääkkeistä. Lääkäri meinasi jo määrätä ummetuslääkkeitä jatkuvaan käyttöön. Neuvoin häntä syömään lasten Piltti-luumusosetta iltaisin. Puoli purkillista tai kokonainen, hän etsi sopivan annostuksen kokeilemalla. Välillä laittoi illalla turpoamaan leseita (vehnä- ja kaura) ja muutaman kuivatun luumun puoleen litraan vettä ja joi sen sitten aamulla. Kuulema vatsa alkoi heti toimimaan kunnolla ja on ollut ihan ok siitä asti.


    • Whixie

      Mulla on aina ummetusta, joskus enemmän ja joskus vähemmän.
      Äidiltä joskus sain semmosia hedelmä kuutioita joihin oli pusserrettu kaikki nää luumun tapaiset "kakattajat".
      Ohjeessa luki että ota aluksi puolikas kuutio ennen nukkumaanmenoa, jos ei auta niin lisää annostusta.
      Nappasin sitten heti sen kokonaisen, koska ummetus oli silloin kovaa, ja menin nukkumaan.
      Itkin ja tärisin melkein koko perkeleen yön vessassa hiestä märkänä.
      Mahaa väänsi niin ettei ole tosikaan, peräluukusta tuli kuraa ja nappuloita vuoronperään.
      Monen tunnin jälkeen uskalsin hoiperrella heikkona takaisin sänkyyn ja nukahdinkin melkein heti.
      Aamulla oli loistava olo, mutta en vitussa kokeile niitä kuutioita enään enkä suosittele muillekkaan.
      Lakut, kahvi ja ruisleipä auttavat mulla mutta kohtuudella nautittuina, ettei tule suolitukosta.

    • keino on

      alkaa nauttimaan magnesiumia tabletteina. Niitä saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista ja miltei kaikista ruokakaupoista.
      Pitää vatsan toiminnassa. Ummetusta ehkäisee myös päärynät, luumut ja runsas nesteiden juominen - vesi ja kuitupitoinen ravinto. Leseet ym. Valkoista viljaa kartettava.

      • shewolff

        ehkäiseekö omena ummetusta? vai pahentaako?


    • joko rouheena

      tai kokonaisina liotettuna veteen useiksi tunneiksi, rouheen voi sekoittaa jukurttiin tai viiliin, kun säännällisesti käyttää niin ei ummetusta ole ja ovat terveellisiä muutenkin.
      Toinen on luumut, joko siltään tai keitettynä soseeksi, sekin on hyvää viilin/ jukurtin, tai puuroon sekoitettuna.

    • käsi kädessä.
    • samat vaivat

      Lasket käsisuihkulla peräreijästä vettä sisään litran-pari, niin ulos tulee siinä samassa siunamanhetkessä kaikki roina. Ja olo helpottuu heti.

      Kätsä konsti, toimii oikeesti hyvin. Itse en ole enää vuosiin viitsinyt kärsiä huonoa oloa.

      • Niapuripoika

        Niin kertoi naapurin tukeva frouva jolla kovat pastillit koska lihava ja on polven kulumaa, selässä vikaa, menee leikkaukseen, on jokin painauma nikamissa, koska painoa parhaimmillaan ollut 140kg.
        Noh tietysti syö valtavia määriä opiaattipohjaisia särkylääkkeitä ja liikkuminen kovin vähäistä korkeintaan taksilla baariin hehhehe. siitäkö vatsa tietysti "lukkoon" huumepillereiden käyttäjien vika maha kovalla (opium) ----------------- Hän sanoi päivänä muutamana. viikon AKTIVE-jukurttia vatsa toimii täysin.


      • Kärsimys
        Niapuripoika kirjoitti:

        Niin kertoi naapurin tukeva frouva jolla kovat pastillit koska lihava ja on polven kulumaa, selässä vikaa, menee leikkaukseen, on jokin painauma nikamissa, koska painoa parhaimmillaan ollut 140kg.
        Noh tietysti syö valtavia määriä opiaattipohjaisia särkylääkkeitä ja liikkuminen kovin vähäistä korkeintaan taksilla baariin hehhehe. siitäkö vatsa tietysti "lukkoon" huumepillereiden käyttäjien vika maha kovalla (opium) ----------------- Hän sanoi päivänä muutamana. viikon AKTIVE-jukurttia vatsa toimii täysin.

        Juo aina heti aamulla ,kun heräät niin lasi (haaleaa)vettä,ennen kuin laitat muuta suuhun.
        Sitten teet mikrossa kaurapuuroa ,löysää ei tönkköä.Laitan yleensä 1,5 dl kaurahiutaleita ja vettä niin et ne peittyy hyvin,sit pari minsaa mikrossa.Sitten olet ostanut ruokakaupasta pellavansiemen rouhetta.Sitä sekoitat
        n.1,5 rkl siihen puuroon.Sitten olen laittanut sokeritonta Valion mustikka keittoa,mitä myydään 1l:n
        tölkissä (maitohylly) tai siinä lähellä jossain.) Sitä joukkoon,ei tarvi hirveesti,sillai sopivasti.
        Tämän kun teet joka aamu niin alkaa vatsa toimimaan.
        Minä en juo maitoa ,muuta kuin laktoositonta vähän.Pitää vaan huolehtia,et saa sitten muualta kalsiumia.
        Kärsin kovasta vatsasta lapsesta saakka ja kun huomasin et maito ei sovi ,niin johan helpotti.Noi pellavansiemen rouheet antaa töitä suolelle ja se lasi vettä aamulla.
        Kokeile,aika edullista loppujen lopuksi,mutta pääasia on helpotus siitä,kun vatsa toimii säännöllisesti.
        Se on uskomaton kipu,mikä on,kun vatsa ei toimi.Olen jo vanhempi nainen ja tämä on ollut pelastus
        monena päivänä.Kivut on jäänyt kokonaan.


      • Moonwalger
        Kärsimys kirjoitti:

        Juo aina heti aamulla ,kun heräät niin lasi (haaleaa)vettä,ennen kuin laitat muuta suuhun.
        Sitten teet mikrossa kaurapuuroa ,löysää ei tönkköä.Laitan yleensä 1,5 dl kaurahiutaleita ja vettä niin et ne peittyy hyvin,sit pari minsaa mikrossa.Sitten olet ostanut ruokakaupasta pellavansiemen rouhetta.Sitä sekoitat
        n.1,5 rkl siihen puuroon.Sitten olen laittanut sokeritonta Valion mustikka keittoa,mitä myydään 1l:n
        tölkissä (maitohylly) tai siinä lähellä jossain.) Sitä joukkoon,ei tarvi hirveesti,sillai sopivasti.
        Tämän kun teet joka aamu niin alkaa vatsa toimimaan.
        Minä en juo maitoa ,muuta kuin laktoositonta vähän.Pitää vaan huolehtia,et saa sitten muualta kalsiumia.
        Kärsin kovasta vatsasta lapsesta saakka ja kun huomasin et maito ei sovi ,niin johan helpotti.Noi pellavansiemen rouheet antaa töitä suolelle ja se lasi vettä aamulla.
        Kokeile,aika edullista loppujen lopuksi,mutta pääasia on helpotus siitä,kun vatsa toimii säännöllisesti.
        Se on uskomaton kipu,mikä on,kun vatsa ei toimi.Olen jo vanhempi nainen ja tämä on ollut pelastus
        monena päivänä.Kivut on jäänyt kokonaan.

        Juu. Mullakin on just nyt ummetusta ja se sattuu ihan hirveesti.
        Mutta sellanen lääke auttaa se oli joku MIKROLAX niminen niin se työnnetää tonne peppuun ja sitten parin minutin päästä tulee plöröt. Eli aika nopeesti.

        - Moonwalger


      • suolainen
        Moonwalger kirjoitti:

        Juu. Mullakin on just nyt ummetusta ja se sattuu ihan hirveesti.
        Mutta sellanen lääke auttaa se oli joku MIKROLAX niminen niin se työnnetää tonne peppuun ja sitten parin minutin päästä tulee plöröt. Eli aika nopeesti.

        - Moonwalger

        Mulla on vuosia ollut ummetusta ja ähky olo välillä kun vatsa ei toimi. Luin jostai netistä että suola vesi auttaa. Olen nyt juonut ekaks aamuisin lasin vettä jossa on ripaus suuolaa. Terveellisyydestä en tiedä mutta toimii. Olen kyllä sitten muussa syömisissä rajoittanut suolan nauttimista.


      • jfbfba
        suolainen kirjoitti:

        Mulla on vuosia ollut ummetusta ja ähky olo välillä kun vatsa ei toimi. Luin jostai netistä että suola vesi auttaa. Olen nyt juonut ekaks aamuisin lasin vettä jossa on ripaus suuolaa. Terveellisyydestä en tiedä mutta toimii. Olen kyllä sitten muussa syömisissä rajoittanut suolan nauttimista.

        Kiitos täytyy kokeilla. Mulla on aina välillä ummetusta ja eilen aamulla oli niin järkky, ettei melkeen koulun päässyt... sinänsä siis outoa koska olen 16 ja ummetushan on enemmän vanhempien ihmisten vaiva :/ syön kaurapuuroa ja kaikkea muuta mutta juon kyllä armaan liian vähän. Uskon että myös punainen liha aiheuttaa mulle tätä.


    • Riitta-Lotta

      Ota aamuisin 2 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä (Virgino) ja lasi vettä päälle. Aamupalan yhteydessä myös 2 rkl pellavansiemenrouhetta (joka päivä säännöllisesti) joko viiliin,jogurttiin tai puuroon sekoitettuna ja runsaasti nestettä päälle eli vettä mieliuiten. Kyllä rupeaa vatsa toimimaan.

      • umppu pumppu

        Minulla auttaa opti-msm rikki 1 tl/pvä.


    • Vatsa aina toimii...

      Minulla ei itsellä koskaan. ummetusta tai kova vatsa, vatsasi on hoidettava ensiksi kuntoon, siinä hieman viipyy, ensiksi juot reilusti vettä.påivittäin ei kerralla suuria määriä vaan tasaisesti päivän mittaan, riippuu tietysti koostasi, mutta 2 litraakin on jo hyvä alku, minulla on myös jo vuosia ollut tapana jos juon kahvia, juo saman määrän vettå kahvin jälkeen, syön myös silloin tällöin pehmeitä luumuja, ja taateleita kaliumin saantia varten, en juo olutta, enkä myöskään syö Pitzaa, ja muitakaan pika ruokia, itse tehty ruoka on terveellistä ja parasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe