Onko täällä ketään, joka olisi syönyt Sepramia raskauden ajan? Oletko käyttänyt ihan loppuun asti vai lopettanut ennen synnytystä ja onko vauva saanut synnytyksen yhteydessä jotain oireita?
Itse olen nyt viikoilla 28 1 ja syönyt Sepram 40mg alusta asti paniikkihäiriöön. Eri lääkärit tuntuvat kovasti olevan eri mieltä, pitääkö lopettaa viikkoja ennen synnytystä vaiko ei. Neuvolalääkäri määräsi pari vkoa sitten, että olis lopetettava parin viikon kuluessa. Että viimeisellä kolmanneksella ei saisi enää käyttää.
Teratologiseen kun soitin, niin kehottivat toki samaan, mutta sanoivat, ettei ole mikään välttämätön pakko olla lainkaan ilman, jos vaan äidistä siltä tuntuu eli oireet palaavat. Vauvalle voi tulla synnytyksessä oireita, mutta ei välttämättä kuulemma. Eivätkä ole vakavia ja menevät ainakin parissa päivässä ohi.
Jos jollain on omaa kokemusta asiasta, niin olisi erittäin mukava kuulla!! Nyt kun en oikein tiedä, että yritänkö lopettaa kokonaan vai esim. yrittää sittenkin pienemmällä annoksella. Hiukan kun eilen jo tuntui pieniä oireita yrittävän pukata...
Kiitos, jos vastaat... :)
Loppuraskaus/synnytys ja Sepram!
8
1753
Vastaukset
- Äippis79
Eikö tosiaan näillä palstoilla ketään, joka olis raskaana ja käyttäs Sepramia tai vastaavaa???
- Suffeli77
Itselle asia on siinä mielessä ajankohtainen, että suunnittelen raskautta. Käydessäni viimeksi lääkärillä kerroin aikeistani ja sanoin haluavani lopettaa lääkitykseni, joka on Efexor Depot 225 mg. Olen käyttänyt sitä keskivaikean masennuksen hoitoon. Lääkäri suositteli vaihtamaan Sepramiin (20 mg) ja totesi, että ehkä mahdollisen raskauden loppuvaiheessa sekin olisi syytä laittaa tauolle, koska muuten vastasyntyneellä on "säpsähtelyä ja tärinöitä, eli ei kuitenkaan mitään sen vakavampaa" (!). Eli vauvalle tulee siis vieroitusoireita lääkkeestä.
Sun täytyy siis punnita käytön riskit ja hyödyt itsesi ja vauvan kannalta. Lääkkeen lopettaminen voi olla vaikeaa jo vieroitusoireiden takia (mulla itselläni on suoraan sanoen helvetin tuskat, kun olen hiljalleen pienentänyt ohjeen mukaan Efexor Depotin annostusta ja nyt pitäisi olla kokonaan ilman sitä) ja pärjääminen ilman sitä voi tehdä loppuraskaudesta kaikkea muuta kuin auvoisan ajan. Toisaalta taas synnytys on vauvallekin kauhea shokki ja voi vaan arvailla sen inhimillisen tuskan määrää, jota hän joutuu hauraana ja avuttomana kokemaan, jos vieroitusoireet iskevät vielä päälle.
En oikein osaa antaa mitään takuuvarmasti hyvää ohjetta, koska mulla vastaava tilanne on vielä edessä ja ihmiset on muutenkin erilaisia. Mä varmasti itse yrittäisin lopettaa lääkkeen ja sillä tavalla helpottaa vauvan ensimmäisiä päiviä maailmassa. Siinä olisi sekin etu, että silloin imettäminen mahdollistuisi. Mutta jos elämä ilman lääkettä muodostuu painajaiseksi, on kai parempi jatkaa käyttämistä. Kyse ei sentään loppujen lopuksi ole elämästä ja kuolemasta vaan oikeastaan inhimillisen kärsimyksen minimoimisesta. - sh36
Suffeli77 kirjoitti:
Itselle asia on siinä mielessä ajankohtainen, että suunnittelen raskautta. Käydessäni viimeksi lääkärillä kerroin aikeistani ja sanoin haluavani lopettaa lääkitykseni, joka on Efexor Depot 225 mg. Olen käyttänyt sitä keskivaikean masennuksen hoitoon. Lääkäri suositteli vaihtamaan Sepramiin (20 mg) ja totesi, että ehkä mahdollisen raskauden loppuvaiheessa sekin olisi syytä laittaa tauolle, koska muuten vastasyntyneellä on "säpsähtelyä ja tärinöitä, eli ei kuitenkaan mitään sen vakavampaa" (!). Eli vauvalle tulee siis vieroitusoireita lääkkeestä.
Sun täytyy siis punnita käytön riskit ja hyödyt itsesi ja vauvan kannalta. Lääkkeen lopettaminen voi olla vaikeaa jo vieroitusoireiden takia (mulla itselläni on suoraan sanoen helvetin tuskat, kun olen hiljalleen pienentänyt ohjeen mukaan Efexor Depotin annostusta ja nyt pitäisi olla kokonaan ilman sitä) ja pärjääminen ilman sitä voi tehdä loppuraskaudesta kaikkea muuta kuin auvoisan ajan. Toisaalta taas synnytys on vauvallekin kauhea shokki ja voi vaan arvailla sen inhimillisen tuskan määrää, jota hän joutuu hauraana ja avuttomana kokemaan, jos vieroitusoireet iskevät vielä päälle.
En oikein osaa antaa mitään takuuvarmasti hyvää ohjetta, koska mulla vastaava tilanne on vielä edessä ja ihmiset on muutenkin erilaisia. Mä varmasti itse yrittäisin lopettaa lääkkeen ja sillä tavalla helpottaa vauvan ensimmäisiä päiviä maailmassa. Siinä olisi sekin etu, että silloin imettäminen mahdollistuisi. Mutta jos elämä ilman lääkettä muodostuu painajaiseksi, on kai parempi jatkaa käyttämistä. Kyse ei sentään loppujen lopuksi ole elämästä ja kuolemasta vaan oikeastaan inhimillisen kärsimyksen minimoimisesta.näitä vastasyntyneitä joiden äidit ovat käyttäneet masennuslääkkeitä synnytykseen saakka ja kyllä osalla lapsista vieroitusoireet ovat jotain vallan muuta kuin parissa päivässä ohimeneviä.
Eli ei mielellään viim.kolmanneksella ellei äidin vointi sitä välttämättä vaadi. - Tuulaaa
Aika outoa, mulla masennus ja myös paniikkihäiriöitä, mutta lääkäri sano että lääkitys aloitetaan n.kuukausi ennen synnytystä, että ei nyt missään nimessä?!?
- taikku846
Minä käytin koko raskauteni ajan synnytykseen asti paroxetin 20mg:aa eikä mun vauvalla ollut minkään näköisiä viekkareita....:) Eikä mitään muutakaaan ongelmaa ollut missään vaiheessa!
- minä vain....
lopettaisin ja jatkais sitten taas kun ei imetä tai mitn. käsittääkseni vieroitus oireet tulevat lapselle kyllä. Ite lopetin jo ihan alussa ja itelläkin oli jo inhottavia vierotusoireita... lääkäri sitten suositteli että alottaisin uudestaan mutta ajattelin pärjätä ilman ettei vahingossakaan tulisi niitä inhottavia vieroitusoireita pikkusellekkin. voi olla että tulee olemaan rankat päivät synnytyksen jälkeen jos oireita vauvalle tulee. jos on ihan kamala olo ja tarviit lääkkeet heti synnytyksen jälkeen niin sitten et vaikka imetä vaan annat korviketta.. silloin voit ainakin lääkkeet rauhassa taas alottaa.
- äippä 36+3
Itselläni on viikot 36 3 ja lääkäri sanoi että saan syödä raskauden loppuun asti, jos olo tuntuu siltä, saattaa ilmetä vierotusoireita, mutta ei välttämättä. ja aikaisintaan neljä viikkoa ennen laskettua aikaa olisi pitänyt alkaa vähentämään annostusta ja sitten vasta lopettaa, jos olisin valinnut lopettamisen. Itseni ja lapseni (toinen jo) takia haluan pitää itseni kunnossa ja mieleni virkeänä. Toki eriäviä mielipiteitä lääkityksistä varmasti on, mutta tälläiset ohjeet minä sain neuvolasta, debressiohoitajalta ja äitipolin lääkäriltä.
- mamma13
minulla sepram 20mg oli koko raskauden ajan ei puhuttu mitään lopettamisesta. synnytyksen jälkeen annettiin lupa imettää. lapsella oli säpsähdyksiä, nukkui huonosti, kramppasi ym, joutui teholle, jatkui niin kauan noi vieroitusopireet kun imetin väkisin. kukaan ei ottanut asiaan kantaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412460Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742447Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221826Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211098Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71004Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40959Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55854