Valkea kuulas

Mitä tehdä

Mitä voi tehdä valkea kuulas - omenoista? Tuleeko niistä minkäänlaista sosetta, vai mikä muu olisi parempi vaihtoehto? Vai onko se ihan syötävä omena?

11

8617

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adfasdf

      soseesta tulee IHANAN mieto sose - lisää vähän sirtuuna tai lime mehua ja tarvittaessa sokeria. Hyvä tulee.
      Jos omenat ei oo ihan ylikypsiä, niin aina parempi.

    • K@triina

      Samaa olen tässä miettinyt, että voisiko valkea kuulasta tehdä jotain... Esim hilloa, vai tuleeko siitä liian jauhomaista ja mautonta. Kokemuksia kaivataan.

      • Hyvää hilloa tulee, mielestäni parasta.
        Teen näin: Lohko omenat mehumaijaan, höyrytä niin, etttä saat sosemyllyllä jauhettua.
        Kuoret jäävät sosemyllyn "siiven alle".Sitten kattilaan ja hillosokeria joukkoon keitä ohjeen mukaan, löytyy pussin kyljestä.


      • plumperi
        Helvira kirjoitti:

        Hyvää hilloa tulee, mielestäni parasta.
        Teen näin: Lohko omenat mehumaijaan, höyrytä niin, etttä saat sosemyllyllä jauhettua.
        Kuoret jäävät sosemyllyn "siiven alle".Sitten kattilaan ja hillosokeria joukkoon keitä ohjeen mukaan, löytyy pussin kyljestä.

        Itse olen keittänyt niin soseeksi kuin mehuksi ihan pelkästään kuulaasta tai sitten jonkin muun marjan tai hedelmän kanssa.Parhaimmillaanhan ne ovat syötynä kuitenkin mielestäni.Nyt kun lapseni ovat jääneet koukkuun kuivattuihin hedelmiin,niin olen myös kuivannut.Jos omput ovat vielä aavistuksen "epäkypsiä" (siis hedelmäliha edelleen kiinteää ja mehukas,ei jauhoinen),niin kuivaaminen onnistuu parhaiten.Kasvikuivurissa olen kuivannut jo neljättä kertaa ja säilyvät hyvin.Näistä itsekuivatuista omenoista saa väsättyä ihania,pieniä joululahjojakin ;-).Kuivaaminen on tosin aika työlästä ja hidasta jos on kymmeniä kiloja hedelmiä.


      • 16
        plumperi kirjoitti:

        Itse olen keittänyt niin soseeksi kuin mehuksi ihan pelkästään kuulaasta tai sitten jonkin muun marjan tai hedelmän kanssa.Parhaimmillaanhan ne ovat syötynä kuitenkin mielestäni.Nyt kun lapseni ovat jääneet koukkuun kuivattuihin hedelmiin,niin olen myös kuivannut.Jos omput ovat vielä aavistuksen "epäkypsiä" (siis hedelmäliha edelleen kiinteää ja mehukas,ei jauhoinen),niin kuivaaminen onnistuu parhaiten.Kasvikuivurissa olen kuivannut jo neljättä kertaa ja säilyvät hyvin.Näistä itsekuivatuista omenoista saa väsättyä ihania,pieniä joululahjojakin ;-).Kuivaaminen on tosin aika työlästä ja hidasta jos on kymmeniä kiloja hedelmiä.

        olen tehnyt valkeista kuulaista ja punaisista kaneliompuista hilloa,ihanaa tulee molemmista!


    • raastaja

      Valkeasta kuulaasta olen tehnyt mm. raaka raaste hilloa. Lohkon omenat niin että voin poistaa siemenkodan. Raastan omenat karkeaksi raasteeksi astiaan. Keitän hillosokerista liemen joka peittää raastemassan. Kaadan kuuman liemen raasteen päälle. Halutessa voi lisätä esim.kanelia. Koska omena kypsyy melko nopeasti niin kuuma sokeriliemi kypsyttää raasteen sopivan pehmeäksi. Kun omena/sokeriliemiseos on jäähtynyt, laitan ne pakasterasioihin ja pakasteeseen. On muuten tosi hyvä esim lettujen tai pannarin kanssa. Säilyy sulamisen jälkeen jääkaapissa hyvin ja omena on tuoreen makuista. Vitamiinit säilyy myös, koska seosta ei tarvitse kiehuttaa.

      • kiitollinen

        Kuulostaa hyvältä hillolta. Kertoisitko vielä millai keität tuo hillosokeriliemen? Kiitos!


      • Tosi hyvältä kuullostaa, nyt kyllä heti kokeilen reseptiäsi. Kiitos vinkistä


      • raastaja

        Kun olen raastanut omenat niin arvioin paljonko tarvitsen lientä, että raastemassa peittyy. Suhde on suunnilleen 2kg raastetta ja siihen kuluva sokerimäärä on 1kg ja 2dl vettä. Lisämausteena voi tosiaan käyttää kanelia (voi laittaa omenien joukkoon). Myös Sitruunamehua voi halutessaan käyttää. Kannattaa huomioida se, että raasteen ei tarvitse "uida" liemessä, vaan että se on silleen sopivasti kiintonaista.


    • kuulasta

      Ne ovat hyviä syömäomenoita. Voi laittaa uuniin, kanelia ja jätskiä tai kermavaahtoa päälle, kuorineen!

    • Odotanvastausta

      Niin sitä vaan että mistä tästä kyseisestä omenalajikkeesta ja muista lajikkeista saisi tietoa? Wikipedia ja google eivät nyt oikein auta :D jos joku tietää toivoisin hänen sen jakavan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe