Onko oikein?

epätiet.

Olin työvoimakoulutuksessa ja sain työmarkkinatukea elokuuhun saakka. Heinäkuussa minulle tuli kaksi työmarkkinatukierää 1. ja vika päivä. Elokuussa sain vielä kahdelta viikolta työmarkkinatukea kunnes valmistuin ja siirryin toiseen kouluun ja opintotuelle. Olen ollut kokoajan toimeentulotukiasiakas ja minulle oli tehty päätös etukäteen huhti-heinäkuu ja elokuussa hain taas tukea.

Etuuskäsittelijä korjasi päätöstä ja käytti kerrointa 21.5 heinäkuussa tulleisiin työmarkkinatukieriin, jolloin tuli ylijäämää jonka siirsi elokuulle tuloksi (33.56e) . Elokuun päätöksen hän teki huomioiden kahden viikon työmarkkinatuen ja 20.8 tulleen opintotuen, jolloin tuli vajausta ja sain pari kymppiä toimeentulotukea. Päätökseen etuuskäsittelijä kirjoitti, että koska oli käytetty harkinnalla 21.5 kerrointa heinäkuun työmarkkinatukiin, heinäkuussa tulleet tulot huomioidaan harkittaessa myönnetäänkö kuluvana vuonna harkinnanvaraista tai täydentävää toimeentulotukea!

Joudun koko loppuvuoden pelkäämään saanko esim koulumaksuihin ollenkaan tukea koska heinäkuussa tuli muutama satanen liikaa (vaikka oikeasti käteeni ei tullut ylimääräistä kuin parin viikon työmarkkinatuki) ?

Etuuskäsittelijä selitti minulle, kuinka päätti käyttää tuota kerrointa (vaikka tiesi että seuravassa kuussa siirtyisin opintotuelle) sen takia, koska jos mulla oltaisiin huomioitu kaksi erää työmarkkinatukea heinäkuulle, minulta olisi ylijäämän takia evätty ainakin kolmeksi kuukaudeksi toimeentulotuki.
Olen käsittänyt että jos kerrointa ei käytetä niin oikeus toimeentulotukeen evätään vain siltä kuukaudelta jolloin erät tulevat eikä sitä vyörytetä seuraaville kuukausille? Olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Onko tämä mennyt nyt ihan oikein ja laillisesti?

-Kiitos-

4

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa kuussa maksettavaa

      työmarkkinatukea voida lain mukaan huomioida samalle kuukaudelle, vaikka niitä kaksi tulisikin. Silloin sossussa voidaan käyttää kerrointa 21,5 sille kuukaudelle kun maksusuorituksia on kaksi, joten sinulle ei voisi mitenkään vyöryttää monelle eri kuukaudelle ylijäämää siltä kuukaudelta (koska ns. ylijäämä olisi niin pieni) kun kaksi maksusuoritusta saat, vaikka sossu sinulle on muuta esittänytkin asiasta. Minun mielestäni elokuulle siirretty ylijäämä 33,56 oli naurettava, ja sinun ei olisi pitänyt suostua sellaiseen päätökseen, vaan valittaa siitä.

      Valitusoikeus asiaan on luultavasti jo mennyt, mutta vastaisuuden varalle: älä suostu tällaiseen päätökseen, asia ei ole mennyt oikein eikä laillisesti.


      • ap.
        petu_67 kirjoitti:

        Päätöksestä olisi kannattanut valittaa.


        Petri Nurminen
        http://www.toimeentulotuki.net

        Sanoin etuuskäsittelijälle, että olen netistä lukenut ja saanut sellaisen käsityksen, että jos ei käytetä 21,5 kerrointa niin silloin huomioidaan samalle kuukaudelle kaksi erää, jolloin yhtenä kuukautena ei todennäköisesti tulisi toimeentulotukea, niin hän vastasi että se on aivan väärää tietoa.Tampereella kuulemma toimitaan aina niin että jos kaksi erää huomioidaan niin ylijäämä vyörytetään seuraaville kuukausille?

        Soittelin taannoin asiasta uudestaan ja päätöksen tehnyt etuuskäsittelijä oli ollut sijainen, vakituinen työntekijä sanoi selitettyäni asian, että katsoo mitä se sijainen on oikein selittä...SELVITTÄNYT päätökseen. :) Ei oikein meinannut ymmärtää tuota päätöstä.
        Ei sanonut mitään siitä, voidaanko tosiaan tuollaista ylijäämää noin vyöryttää ja miten sen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kanssa toimitaan, mutta hain kyllä koulun pakolliseen tarvikepakettiin (turvakengät yms.) harkinnanvaraista tukea ja sain sitä täyden määrän, että ei ollut vähentänyt mitään.Laitoin kylläkin mukaan 5 sivuisen selvityksen siitä kuinka toivoisin heidän tässä tukevan jotta joskus pääsisivät minusta eroonkin ja itse pääsisin töihin.

        MUtta, onko tuo toiminta ihan lain mukaista jos niin meneteltäisiin tapauksessani; että koska oli käytetty harkinnalla 21.5 kerrointa heinäkuun työmarkkinatukiin, heinäkuussa tulleet tulot huomioidaan harkittaessa myönnetäänkö kuluvana vuonna harkinnanvaraista tai täydentävää toimeentulotukea?

        Etuuskäsittelijä myös sanoi ( siis se aiempi sijainen) että jos laitan itse rahaa tilille, niin tiliotteessa pitää näkyä koska se on tililtä otettu, kun kysyin huomioidaanko tuloksi kun minulla on käteisenä 50e ja laittaisin sen tilille jotta saan maksettua laskun. Tuntui, että oli niin pikkutarkka, kuin olisi omista rahoistaan jakanut.


      • KUN 21,5
        ap. kirjoitti:

        Sanoin etuuskäsittelijälle, että olen netistä lukenut ja saanut sellaisen käsityksen, että jos ei käytetä 21,5 kerrointa niin silloin huomioidaan samalle kuukaudelle kaksi erää, jolloin yhtenä kuukautena ei todennäköisesti tulisi toimeentulotukea, niin hän vastasi että se on aivan väärää tietoa.Tampereella kuulemma toimitaan aina niin että jos kaksi erää huomioidaan niin ylijäämä vyörytetään seuraaville kuukausille?

        Soittelin taannoin asiasta uudestaan ja päätöksen tehnyt etuuskäsittelijä oli ollut sijainen, vakituinen työntekijä sanoi selitettyäni asian, että katsoo mitä se sijainen on oikein selittä...SELVITTÄNYT päätökseen. :) Ei oikein meinannut ymmärtää tuota päätöstä.
        Ei sanonut mitään siitä, voidaanko tosiaan tuollaista ylijäämää noin vyöryttää ja miten sen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kanssa toimitaan, mutta hain kyllä koulun pakolliseen tarvikepakettiin (turvakengät yms.) harkinnanvaraista tukea ja sain sitä täyden määrän, että ei ollut vähentänyt mitään.Laitoin kylläkin mukaan 5 sivuisen selvityksen siitä kuinka toivoisin heidän tässä tukevan jotta joskus pääsisivät minusta eroonkin ja itse pääsisin töihin.

        MUtta, onko tuo toiminta ihan lain mukaista jos niin meneteltäisiin tapauksessani; että koska oli käytetty harkinnalla 21.5 kerrointa heinäkuun työmarkkinatukiin, heinäkuussa tulleet tulot huomioidaan harkittaessa myönnetäänkö kuluvana vuonna harkinnanvaraista tai täydentävää toimeentulotukea?

        Etuuskäsittelijä myös sanoi ( siis se aiempi sijainen) että jos laitan itse rahaa tilille, niin tiliotteessa pitää näkyä koska se on tililtä otettu, kun kysyin huomioidaanko tuloksi kun minulla on käteisenä 50e ja laittaisin sen tilille jotta saan maksettua laskun. Tuntui, että oli niin pikkutarkka, kuin olisi omista rahoistaan jakanut.

        Ei sossu voi tehdä omavaltaisesti mitään harkintaa siinä käyttääkö se 21,5 kertoimena. Siis SOSSU EI VOI LASKEA KOSKAAN ENEMPÄÄ TULOKSESI KUIN 21,5 * TYÖMARKKINATUKI - VEROT. Toki sossu voi olla "armollinen" ja laskea vain 20 päivää sille kuulle, mutta se ei voi ottaa enempää huomioon kuin 21,5 päivää/kuukausi tuloja laskiessa vaikka saisitkin kahdet täydet rahat saman kuun aikana.

        Harkinnanvarainen tai täydentävä toimeetulotuki ei ole millään lailla riippuvainen edellisistä kuukausista (siis onko joskus jäänyt ns. ylijäämää), vaan asia harkitaan aina tapauskohtaisesti. Siis periaatteessa, jos osaat perustella hakemuksessasi miksi sinun pitäisi saada täydentävää/harkinnanvaraista toimeentulotukea, niin sinä voit sitä saada. Ongelmana on lähinnä se, että kuntien talous on tiukilla, ja siksi sossussa ei haluta myöntää mitään ylimääräistä eikä aina oikein edes lakisääteistäkään toimeentulotukea (siis perusosaa lisättynä hyväksyttävillä menoilla) välttämättä saa, mikäli ei ymmärrä oikeuksiaan. Tyypillisin esimerkki lienee nämä sossun harhauttamisyritykset ylijäämävyörytyksessä.

        Suosittelen tutustumista toimeentulotukilakiin ja Finlexiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe