Käsikirjoitus jo vuoden WSOYlla

Minä ja sinä

... eli hylsyhän se on. Mutta voisivat nuo "kiireiset" ja "ylityöllistetyt" kustannustoimittajat edes vaivautua lähettämään hylsykirjeen ihan postitse kotio. Prkl.

Vai pitääkö niille nykyään jo laittaa valmiiksi maksettu kuori mukaan?

13

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blinky

      perään? MInusta on hölmöä, että ei ehdi vastata mitään, edes sähköpostilla, koska osoittaa hirveää ylimielisyyttä. Minulla on ollut ehkä puoltoista vuotta siellä, enkä enää edes viitsis lähettää sinne mitään. Ja se seuraavahan voi olla hyväkin.

      • Minä ja sinä

        ole kysellyt perään, pitäisi varmaan. Jotenkin vaan toivon ettei sitä hylsyä nyt tarvitsisi anella, että lähettäisivät automaattisesti edes yhden rivin kommentin ja kiitoksen, vaikka sitten tosiaan s-postilla.

        Ja nyt lähinnä vituttaa tuo röyhkeys, kun tajusin että vuosihan tässä on jo mennyt. Minusta tuo on todella tökeröä käytöstä, ja en todellakaan tarjoa niille mitään jatkossa. Menisivät itseensä. Stn.


      • kirjoita...
        Minä ja sinä kirjoitti:

        ole kysellyt perään, pitäisi varmaan. Jotenkin vaan toivon ettei sitä hylsyä nyt tarvitsisi anella, että lähettäisivät automaattisesti edes yhden rivin kommentin ja kiitoksen, vaikka sitten tosiaan s-postilla.

        Ja nyt lähinnä vituttaa tuo röyhkeys, kun tajusin että vuosihan tässä on jo mennyt. Minusta tuo on todella tökeröä käytöstä, ja en todellakaan tarjoa niille mitään jatkossa. Menisivät itseensä. Stn.

        tarina kustannustoimittajasta, joka hukkuu aloittelijoiden käsikirjoitusryöpyn alle. Siitä voi tulla hauska kirja, ja samalla saat näkökulmaa siihenkin asiaan. Toisen tilanteeseen asettautumalla voi oppia ymmärtämään omaakin rooliaan paremmin.


      • Harald IV
        kirjoita... kirjoitti:

        tarina kustannustoimittajasta, joka hukkuu aloittelijoiden käsikirjoitusryöpyn alle. Siitä voi tulla hauska kirja, ja samalla saat näkökulmaa siihenkin asiaan. Toisen tilanteeseen asettautumalla voi oppia ymmärtämään omaakin rooliaan paremmin.

        Koska kustantamot toimivat kolmella tavalla:

        1) ottavat tallikirjailijoiden tekstejä vastaan,

        2) tekevät tilauksia kirjailijoille ja

        3) ottavat aloittelijoiden tekstejä luettavaksi - ei kai ole oletettavaa, että he olisivat erityisen kiinnostuneita kommunikoimaan hylätyn tekstin tekijän kanssa.

        Olen samaa mieltä, että se on röyhkeää, mutta sama ilmiö on toki muutenkin työmaailmassa. Kustantajan työ on suurimmaksi osaksi hylkäämistä. Kaiketi siihen turtuu ja vakiopalautteen jättäminenkin on jo itsessään viesti.


      • Geraf
        Harald IV kirjoitti:

        Koska kustantamot toimivat kolmella tavalla:

        1) ottavat tallikirjailijoiden tekstejä vastaan,

        2) tekevät tilauksia kirjailijoille ja

        3) ottavat aloittelijoiden tekstejä luettavaksi - ei kai ole oletettavaa, että he olisivat erityisen kiinnostuneita kommunikoimaan hylätyn tekstin tekijän kanssa.

        Olen samaa mieltä, että se on röyhkeää, mutta sama ilmiö on toki muutenkin työmaailmassa. Kustantajan työ on suurimmaksi osaksi hylkäämistä. Kaiketi siihen turtuu ja vakiopalautteen jättäminenkin on jo itsessään viesti.

        se on: käsikirjoitusten ylitarjonta aiheuttaa tietysti tämän ongelman, että on ostajan markkinat.


    • hevoselle kuiskaaja

      Pitkään tuntuu teillä kestävän epätietoisuus kässärinne kohtalosta. Sain omani tosiaan takaisin pari viikkoa sitten jonka olin lähettänyt huhtikuussa. Hylkäyskirjeessä ilmoitettiin asiantuntijan tarkastaneen tekstini ja katsoneen sen kustannuskelvottomaksi. Itse arvelen kiireisen kesäpojan(tytön) siirtäneen tekeleeni EI-kirjeen kanssa paluukuoreen ja ei kun postiin. Kässäri näytti niin puhtaalta ja rypyttömältä että epäilen sitä selailleen yhdenkään "asiantuntijan". Positiivista siinä oli se että se yleensä palautettiin. Tosin kirjeessä mainittiin että kässäreiden palautus lopetetaan syyskuun aikana, joten omani oli ilmeisesti niitä viimeisiä. Aikaisemmin sain Tammelta hylsyn ja siinä ilmoitettiin käsikirjoitukseni olevan haettavissa kuukauden ajan Tammen Helsingin toimipaikasta. Arvatkaa, hainko?
      Matkaa 250km

      • Federal

        odottaa kässäriään takaisin, kun se kuitenkin on koska vain printattavissa koneelta?

        Minua kiinnostaisi enemmänkin kirjallinen palaute työstä kuin itse vanha kässäri...


      • chocol@te
        Federal kirjoitti:

        odottaa kässäriään takaisin, kun se kuitenkin on koska vain printattavissa koneelta?

        Minua kiinnostaisi enemmänkin kirjallinen palaute työstä kuin itse vanha kässäri...

        aivan turhaa tuhlausta kässäreiden lähettäminen takaisin! S-postiviesti tai hylkäyskirje riittää mainiosti. En mä ainakaan tee niillä palautetuilla mitään, nytkin lähetin viiteen kustantamoon ja jos jokainen palauttaisi, aikamoinen pino paperia menis suoraan paperinkeräykseen... Tietty jos saa yhden takaisin, se on kiva, koska voi tunkea kässärin omiin arkistoihinsa myös paperiversiona ilman että tarvii tulostaa x)

        Mun kässärit on ainakin olleet pituudeltaan 150-300 liuskaa, joten ei niitä nyt huvikseen kannata postitella ja tulostella, kalliit postimaksut ja mustetta ja paperia kuluu. Gummerukselle laitoin sähköpostin liitteenä, kun se nyt oli mahdollista.

        Mun nykyinen ollut nyt siis 2 kk menossa.. Mitään ei ole kuulunut vielä yhdestäkään. Voiko päätellä, että hylky on taas tulossa? Vai onko positiivisia viestejä tullut vielä pitkänkin ajan jälkeen..? Jotenkin olen kuvitellut, että ne päällisin puolin kiinnostavat käytäisiin läpi heti ja sitten esim. soitettaisiin kirjoittajalle. Ja jos ei ole kiinnostava, sitten päätyy sinne epämääräiseen läjään ja saa hylkykirjeen silloin n. puolen vuoden päästä. 2kk:n jälkeen on varmaan turha enää odotella soittoa..?


      • Faraday ja häkki
        chocol@te kirjoitti:

        aivan turhaa tuhlausta kässäreiden lähettäminen takaisin! S-postiviesti tai hylkäyskirje riittää mainiosti. En mä ainakaan tee niillä palautetuilla mitään, nytkin lähetin viiteen kustantamoon ja jos jokainen palauttaisi, aikamoinen pino paperia menis suoraan paperinkeräykseen... Tietty jos saa yhden takaisin, se on kiva, koska voi tunkea kässärin omiin arkistoihinsa myös paperiversiona ilman että tarvii tulostaa x)

        Mun kässärit on ainakin olleet pituudeltaan 150-300 liuskaa, joten ei niitä nyt huvikseen kannata postitella ja tulostella, kalliit postimaksut ja mustetta ja paperia kuluu. Gummerukselle laitoin sähköpostin liitteenä, kun se nyt oli mahdollista.

        Mun nykyinen ollut nyt siis 2 kk menossa.. Mitään ei ole kuulunut vielä yhdestäkään. Voiko päätellä, että hylky on taas tulossa? Vai onko positiivisia viestejä tullut vielä pitkänkin ajan jälkeen..? Jotenkin olen kuvitellut, että ne päällisin puolin kiinnostavat käytäisiin läpi heti ja sitten esim. soitettaisiin kirjoittajalle. Ja jos ei ole kiinnostava, sitten päätyy sinne epämääräiseen läjään ja saa hylkykirjeen silloin n. puolen vuoden päästä. 2kk:n jälkeen on varmaan turha enää odotella soittoa..?

        noin kahden kk:n jälkeen, ehdottivat poikkeamista Helsingin konttooriin.

        Kai se on tuurista kiinni, miten paljon aikaa menee, koska kustantamoilla on erilaiset tavat koota kiinnostavia ja julkaisuun pohdittavia käsikirjoituksia x-määrä vuoden aikana.

        Suosittelen soittamista osastosihteerille.


      • kiisseli-siiseli
        Faraday ja häkki kirjoitti:

        noin kahden kk:n jälkeen, ehdottivat poikkeamista Helsingin konttooriin.

        Kai se on tuurista kiinni, miten paljon aikaa menee, koska kustantamoilla on erilaiset tavat koota kiinnostavia ja julkaisuun pohdittavia käsikirjoituksia x-määrä vuoden aikana.

        Suosittelen soittamista osastosihteerille.

        Itselläni on käsikirjoitus maannut Södikalla vuoden päivät ja kuukauden verran päälle. Mutta ei ole vastausta tullut Otavalta tai Teokseltakaan. (Hylkäys mikä hylkäys, halusin vain kantaa korteni vertaistuen kekoon.)

        Jokin tässä mallissa mättää - tarjotaan liikaa käsikirjoituksia liian pienelle joukolle ylityöllistettyjä, suhteellisen pienipalkkaisia ihmisiä.

        Ok, kustantaminen on liiketoimintaa, joka pitää saada voitolliseksi, mutta voisivat ideoida keinoja vähentää inhimillistä kärsimystä (kärsimättömyyttä).


      • Kahmo
        kiisseli-siiseli kirjoitti:

        Itselläni on käsikirjoitus maannut Södikalla vuoden päivät ja kuukauden verran päälle. Mutta ei ole vastausta tullut Otavalta tai Teokseltakaan. (Hylkäys mikä hylkäys, halusin vain kantaa korteni vertaistuen kekoon.)

        Jokin tässä mallissa mättää - tarjotaan liikaa käsikirjoituksia liian pienelle joukolle ylityöllistettyjä, suhteellisen pienipalkkaisia ihmisiä.

        Ok, kustantaminen on liiketoimintaa, joka pitää saada voitolliseksi, mutta voisivat ideoida keinoja vähentää inhimillistä kärsimystä (kärsimättömyyttä).

        Mitäköhän/ voikohan siitä päätellä mitään, miten nopeasti sieltä kustannustoimittajat vastaavat hylsyllä? Meinaan itselleni tuli Otavalta ja Tammelta pari kuukautta kässärin postittamisen jälkeen perus "kiitos mutta ei-kiitos"-kirjeet. Kuvittelin itse huomattavasti pidemmäksi odotusajan, mutta kiva noinkin, niin ei tarvitse vuositolkulla ihmetellä, vaan voi alkaa ahdistella raukkoja jollakin uudella tuotoksella xD

        Itse suhtaudun noihin (ensimmäisen kokeilun ensimmäisiin hylsyihin) aika neutraalisti. Enpä paljon suuria odottanut, ja koska kirjoitan ihan harrastusmielessä, ei ole sinänsä suurta väliä julkaiseeko kukaan tekstejäni vai ei. Kunhan ajattelin kokeilla...


      • Ei oo vielä valmis
        Kahmo kirjoitti:

        Mitäköhän/ voikohan siitä päätellä mitään, miten nopeasti sieltä kustannustoimittajat vastaavat hylsyllä? Meinaan itselleni tuli Otavalta ja Tammelta pari kuukautta kässärin postittamisen jälkeen perus "kiitos mutta ei-kiitos"-kirjeet. Kuvittelin itse huomattavasti pidemmäksi odotusajan, mutta kiva noinkin, niin ei tarvitse vuositolkulla ihmetellä, vaan voi alkaa ahdistella raukkoja jollakin uudella tuotoksella xD

        Itse suhtaudun noihin (ensimmäisen kokeilun ensimmäisiin hylsyihin) aika neutraalisti. Enpä paljon suuria odottanut, ja koska kirjoitan ihan harrastusmielessä, ei ole sinänsä suurta väliä julkaiseeko kukaan tekstejäni vai ei. Kunhan ajattelin kokeilla...

        ...tai sitten olet tyhmä.

        Miksi laittaa kässäri koemielessä kustantajalle. Minä aion laittaa sen ihan tosissani sitten, kun tiedän, etten osaa sille enää mitään tehdä. Sitä ennen käytän sen ainakin yhdessä arvostelupalvelussa, mutta sielläkin vasta kun itse olen tehnyt kaikkeni. Kuka hullu nyt muka "koemielessä" laittaa kustantajalle? Ei ihme, että ne on perskamaa iso osa, jos todella näitä koemielessä laittajia on.

        Kai kirjoitatte uutta tekstiä sillä aikaa kun odotatte?


      • jaapasen jaa
        Ei oo vielä valmis kirjoitti:

        ...tai sitten olet tyhmä.

        Miksi laittaa kässäri koemielessä kustantajalle. Minä aion laittaa sen ihan tosissani sitten, kun tiedän, etten osaa sille enää mitään tehdä. Sitä ennen käytän sen ainakin yhdessä arvostelupalvelussa, mutta sielläkin vasta kun itse olen tehnyt kaikkeni. Kuka hullu nyt muka "koemielessä" laittaa kustantajalle? Ei ihme, että ne on perskamaa iso osa, jos todella näitä koemielessä laittajia on.

        Kai kirjoitatte uutta tekstiä sillä aikaa kun odotatte?

        ...niin paskaa sataa väistämättä niskaan. Gloriaa rapisee vain harvoille, ja heitäkin kadehditaan ja pilkataan selän takana.
        Jos rakastat kirjoittamista, jaksat odottaa, olla nöyrä, tehdä muutoksia, saada kustantamosta kenkää, hakea epätoivoisesti kustantajaa, kirjoittaa pöytälaatikkoon vaikka koko loppuelämäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe