Sossun harkinnanvarainen tuki?

Miten menee?

Olen kuullut että toimeentulotuessa voi hakea harkinnanvaraista tukea ja tätä voisi ehkä saada esim. lasten harrastuksiin? Ja mitenköhän se toimii käytännössä? Esim. jos on kyseessä sellainen parinsadan kausimaksu niin antavatko rahaa siihen? Tai sitten jos antavat rahaa varusteisiin niin miten yleensä toimitaan? Antavatko jonkun maksusitoumuksen johonkin urheiluliikkeeseen vai korvaavatko sitten kuittia vastaan tietyt kulut? On nimittäin aika tyhmää jos joidenkin lappujen kanssa pitää kauppaan mennä. Ymmärrän kyllä että varmaan asettavat rajat paljonko esim. varusteet saa maksaa mutta eikö järkevämpää olisi juuri se että itse sitten maksaa omasta pussista mahdollisest "ylimenevät" kulut joita ei hyväksytä koska voi olla vaikeaa löytää juuri sopivaa tietyn hintaista mikä sopisi juuri sossun raameihin.
Juuri nimenomaan lasten harrastuksiin olen kuullut että monet ovat saaneet. Olisihan se vähän liian julmaa että lapsi ei voisi jatkaa harrastustaan koska vanhemmilla ei juuri nyt ole varaa maksaa kausimaksua tai varusteita koska tuo kausimaksuhan on tosi suuri niin että sen voisi tt tuesta maksaa ja sitä ei voi maksaa erissä.

16

3829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkinnanvaraista..

Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi saada melkein mihin vain, paikkakunnasta ja sosiaalityöntekijän myötätunnosta riipuen. Lasten harrastuksiinkin olen sitä jossain kuullut myönnetyn. Sitä myönnetään vain sossun pitkäaikaisille asiakkaille ja kunnon perusteluja vastaan. Kannattaa tehdä kunnollinen kirjallinen hakemus, josta selviää että tiedät oikeutesi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, sossun työntekijät kun eivät sitä mitenkään mainosta vaan päinvastoin tekevät kaikkensa etteivät kansalaiset tietäisi mihin kaikkiin tukiin heillä on oikeus. Laita hakemukseen ainakin miksi pidät tärkeänä saada harkinnanvaraista tukea haluamaasi asiaa varten, miten se tukisi jaksamistasi ja selviytymistäsi, ja miksi et voi perusosalla kyseistä asiaa kustantaa.
      Itse olen saanut tai tiedän saaneen harkinnanvaraista tukea mm näihin:
      -silmälasit
      -bussikortti koulumatkoja varten. koulukirjat ja lapsille kouluvaatteet
      -pesukone
      -talvitakki/kengät
      -äitiysvaatteet
      -huonekalut ensiasuntoon, takuuvuokra
      -vauvan vaunut ym tarvikkeet

• tuic

ensinnnäkin tuskin moni urheiluliike edes ottaa maksusitoumusta vastaan.toden näköisesti antavat rahat ja sitten viet kuitit.täällä ne ei aina vaadi sitäkään.ja toiseks toi lista lahdesta on ihan samanlainen kun espoon sisäisessä toimeentulo ohjeessa ne on ihan oletuksia

• harkinnanvar.
        tuic kirjoitti:

ensinnnäkin tuskin moni urheiluliike edes ottaa maksusitoumusta vastaan.toden näköisesti antavat rahat ja sitten viet kuitit.täällä ne ei aina vaadi sitäkään.ja toiseks toi lista lahdesta on ihan samanlainen kun espoon sisäisessä toimeentulo ohjeessa ne on ihan oletuksia

Juu, oletuksia on, mutta olen itse saanut harkinnanvaraista tukea suureen osaan tuosta listasta :). Nyt tässä kuussa sain 80euroa talvitakkia varten. Ihan tilille laittoivat rahan, ja kuitin pyysivät sossuun toimittamaan. Joihinkin paikkoihin antavat maksusitoumuksen, jos tarvitsee jotain sellaista asiaa, mihin sossulla on sopimus jonkin liikkeen kanssa, kuten esim, silmälasien tapauksessa. Entisessä kotikunnassa antoivat aina maksusitoumuksen, nykyisessä laittavat rahat käteisenä. Paitsi huonekalujen kohdalla, niihin saa maksusitoumuksen Konttiin.

• pulseton
        tuic kirjoitti:

millä perusteella olet saanut koulumatkoihin bussilipun ja esim.koulukirjoja? itse kun olen hakenut eri kunnista, vastaus on aina "opintotuki on tarkoitettu opiskelukustannusten kattamiseen". silti se opintotuki otetaan laskelmissa huomioon täysmääräisenä (ei vähennetä em.kuluja) esim.vuokran maksuun ja perusosaan.

• Lapsille polkupyörän ja auton turvaistuimiin.
        Polkupyöriin.
        Vuokrarästeihin.
        Vuokravakuuteen.
        yms.

En noita kaikkia itselle mutta asiakkailleni.

Petri Nurminen
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

• mmmää
        pulseton kirjoitti:

millä perusteella olet saanut koulumatkoihin bussilipun ja esim.koulukirjoja? itse kun olen hakenut eri kunnista, vastaus on aina "opintotuki on tarkoitettu opiskelukustannusten kattamiseen". silti se opintotuki otetaan laskelmissa huomioon täysmääräisenä (ei vähennetä em.kuluja) esim.vuokran maksuun ja perusosaan.

No mulle sanottiin ettei koulumatkoihin yleensä myönnetä tukea (työmatkoihin kylläkin) ja koulukirjoihinkin saa tukea vain jos ne kirjat on sellasia joita ei kirjastosta ole saatavilla, tai joita ei muuten saa käytettynä hankittua. Harkinnanvaraistra tukea myönnetään sillä perusteella että se tukee henkilön selviytymistä ja toimintakykyä. Minun tapauksessani (olin ollut vuosia työtön, hakenut useisiin kouluihin) kun viimein sain opiskelupaikan he myönsivät tuen koulumatkoihin ja koulukirjoihin sillä perusteella että opiskelu tukisi toimintakykyäni. Toivoivat kai pääsevänsä pitkäaikaisesta toimeentulotukiasiakkaasta eroon viimeinkin.

• turpiin vaan ja onne
        pulseton kirjoitti:

Jos se opintotuki opintolainoineen ei riitä pakollisiin menoihin, joita ovat myös opiskelusta aiheutuvat välttämättömät menot, niin toimeentulotukea on saatava.

• kiuk
        petu_67 kirjoitti:

Lapsille polkupyörän ja auton turvaistuimiin.
        Polkupyöriin.
        Vuokrarästeihin.
        Vuokravakuuteen.
        yms.

En noita kaikkia itselle mutta asiakkailleni.

Petri Nurminen
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

hei petu kysyisin neuvoa kun kävin diakonilla kysymässä ja sain niin ala-arvoista kohtelua että hirvittää eli haluaisin vain tietää kun olen kahden lapsen yh.niin paljonko kuukaudessa pitäisi vuokran sähkän kotivaakuuden ja lapsen harrastuksien ja hammaslääkäri resepttilääkkeiden jälkeen jäädä elämiseen ja ruokaan rahaa. kun laskeskelin menoja ja tuloja ulosoton jälkeen ( menee suoraan palkkasta ) niin minulle jää reilusti alle 400e/kk rahaa käteen. meneekö ihan oikein kun ulosottoa vielä jäljellä ainakin 14-vuotta

• kokareloinen

kokoomuslaiset Suomen suurimpia tukiloisia!!!!!!!

paskakokkareet kuppaavat eniten tukia Suomessa!!!
        On tukea mm.

-yritystukea

-maataloustukea

-kodinhoitotukea

-päivähoitotukea
        -kotona teetettävän työn tukea
        -verotukea,verovähenykset
        -ja on puoluetukea kokarenuorloisille jotta voivat vaan makoilla!

On tukea tuen päälle!

Lista ois loputon!

Vastikkeetonta tukeA:Kokoomusnuorille 650 000€

Kokoomusnuorten tuet pitäisi poistaa!!!!!

Poliittisten nuorisojärjestöjen, kuten kokoomusnuorten, tuet pitäisi ehdottomasti poistaa.

On järjenvastaista että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä ja sitten ihmettelemme miksi täällä on älyvapaina syntyviä lapsuksia ja kovasydämisiä kannanottoja oikeistonuorilta.

Vastikkeetonta tukeA:Kokoomusnuorille 650 000€, Perussuomalaisille nuorille 20 000 € ! kokkareloisille verovaroista tukea tuen päälle!!!!

Kokoomuksen Nuorten Liitto sai vastikkeetonta TUKIavustusta 650 000 euroa, Suomen Keskustanuoret 670 000 euroa, , Svensk Ungdom 222 500 euroa ja Suomen Kristillisdemokraattiset Nuoret 47 000 euroa.

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/?p=3156

Loisivat vaan sohvalla ja kirjoittelevat paskapuolueohjelmia suomen tuhoksi!

http://ottolehto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/123405-kokoomusnuorten-tuet-pitaisi-poistaa

• dfgfgjhghfjgfhmfhj
        kokareloinen kirjoitti:

kokoomuslaiset Suomen suurimpia tukiloisia!!!!!!!

paskakokkareet kuppaavat eniten tukia Suomessa!!!
        On tukea mm.

-yritystukea

-maataloustukea

-kodinhoitotukea

-päivähoitotukea
        -kotona teetettävän työn tukea
        -verotukea,verovähenykset
        -ja on puoluetukea kokarenuorloisille jotta voivat vaan makoilla!

On tukea tuen päälle!

Lista ois loputon!

Vastikkeetonta tukeA:Kokoomusnuorille 650 000€

Kokoomusnuorten tuet pitäisi poistaa!!!!!

Poliittisten nuorisojärjestöjen, kuten kokoomusnuorten, tuet pitäisi ehdottomasti poistaa.

On järjenvastaista että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä ja sitten ihmettelemme miksi täällä on älyvapaina syntyviä lapsuksia ja kovasydämisiä kannanottoja oikeistonuorilta.

Vastikkeetonta tukeA:Kokoomusnuorille 650 000€, Perussuomalaisille nuorille 20 000 € ! kokkareloisille verovaroista tukea tuen päälle!!!!

Kokoomuksen Nuorten Liitto sai vastikkeetonta TUKIavustusta 650 000 euroa, Suomen Keskustanuoret 670 000 euroa, , Svensk Ungdom 222 500 euroa ja Suomen Kristillisdemokraattiset Nuoret 47 000 euroa.

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/?p=3156

Loisivat vaan sohvalla ja kirjoittelevat paskapuolueohjelmia suomen tuhoksi!

http://ottolehto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/123405-kokoomusnuorten-tuet-pitaisi-poistaa

Olen samaa mieltä. Loistuet pois rikkailta ja tarpeettomilta kohteilta. Ei mitään järkeä maksaa erotetulle kansan "edustajalle" tuhansien eurojen "työttömyyskorvausta", ja maan rikkaimpiin kuuluville yritystukia, lapsilisiä, ilmaisia koulutuksia ja muuta. Lopetetaan sen sijaan vanhusten ja lasten hoidon alasajo, parannetaan terveydenhoitoa, lisätään koulujen resursseja, korjataan teitä - tehdään asioita, joista kansan enemmistö hyötyy, ja varsinkin ne, jotka apua tarvitsevat. Rikkaat ostakoon apunsa. Kai heidän rikkaudellaan pitää olla jokin käyttökin. Ei ole oikein, että kerättyään suuria määriä rahaa rikas jatkaa loisimista meidän kaikkien taskuilla. Moraalinen selkäranka takaisin, niin saamme maamme korjattua.

• Maikaliina

Mulle on aina sanottu että "ainahan sitä voi hakea". Koskaan en myöntävää päätöstä ole saanut, mutta onnea teille, kannattaa tosiaan yrittää :)

• hyväksyttiin menoksi työssäkäyvälle julkisen liikenteen kuukausilippu pääkaupunkiseudulle.

• ihmisille ei kerrota

Sossussa eivät kyllä pahemmin mainostele tuota harkinnanvaraista toimeentulotukea ollenkaan ihmisille hyvä että edes siitä kertovat. Itsellä kävi näin sossussa kun olin auton myynyt ja erehdyin laittamaan omalle tilille autorahat niistä nousi meteli sossussa ja kyselivät mihin olin oikein rahat käyttänyt todisteena näytin sossussa kuitit mihin ne olivat menneet ja sängystä myös näytin kuitin jonka olin ostanut. Jonka jälkeen virkailija tuumaili vaan että olisi he voineet myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea sängyn ostoon. Tosin tässä tilanteessa liian myöhään virkalija kertoi tästä harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta jälkiviisaana hyvähän se on jälkeenpäin sanoa.

• drhgfdhtjyt

Toivottavasti yhteisistä varoista ei maksella jotain parin sadan euron per kuu harrastuksia. Rahoja kun ei kaikille tipu edes siihen laverisänkyyn eikä pesukoneeseen. Lapset voivat harrastaa monenlaista ihan ilmaiseksi. Se kehittää luovuutta ja itsenäisyyttä. Kaikki ohjaillut ja järjestetyt, kalliit harrastukset tekevät ihmisistä aivottomia sopuleita. Sellaiset ovat vain liikeyritysten lypsylehmiä. Toivon, ettei kukaan saa turhaan rahaa. Varsinkin rikkaat.

• Nallekarkit tasan

Ainakaan aikaisemmassa asuinkunnassa ei hyväksytty edes lapsen perusmenoja (normi, lääkkeet jne) tt-tukeen, koska lapsi asui virallisesti toisella huoltajallaan, mutta käytännössä oli kuitenkin suurimman osan ajasta mun huollettavana. Tästä syystä asuttiin 36 neliöisessä kaksiossa, kuukauden budjetti oli perusmenojen (vuokra, sähkö, vesi, sauna, liikennevakuutus, autovero, kännykkä, työmatkat jne) vaatimattomasti 85€/kk ja tuon piti riittää meidän molempien ruokiin, vaatteisiin, henkilökohtaiseen hygieniaan, harrastuksiin jne..

• putin jyrää

Varmasti saat koulumatkoihin,kirjoihin ym.....jos olet venäläinen
      ja asut suomessa mutta jos olet alkuasukas et saa mitään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      136
      6579
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      579
      2361
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      46
      1630
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1371
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1212
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1048
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1045
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1042
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1018
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      956
    Aihe