En ollut edes varma, mihin palstalle tää teksti kuuluu, tai onko ylipäätään ideaa kirjoittaa, mutta jos joku lukee ja vielä ymmärtää jotakin mun selityksestä, niin on hieno juttu :)
Olen -93 tyttö, käyn lukiota ja muuttanut juuri omaan asuntoon uuteen kaupunkiin. Kavereita on tullut ja uusia harrastuksia, ja paljon on vielä tekemättä.
Minulla on suunnaton tarve tehdä, tarve oppia uutta, vaikuttaa ja olla osallisena kaikessa mahdollisessa. Kaksi kuukautta uudessa kaupungissa, ja olen jo pelaamassa lentopalloa uudessa seurassa ja käyn vanhus- ja vammaistyön kurssilla, joka voi myöhemmin johtaa työkeikkojen saamiseen.
Asia, josta halusin avautua, on se, että miksi niin monilta nuorilta puuttuu tämä tarve? Liian monet jäävät koneen ääreen istumaan eivätkä harrasta mitään. En sano, ettenkö itse viettäisi paljon aikaa koneella, mutta ehdin tehdä paljon muutakin. Monesti yhdistystoiminnasta tai pienistä koulutuksista voi olla paljonkin hyötyä mm. kesätyöpaikan saannista. Meidän pitäisi olla aktiivisia ja olla osallisena. En tarkoita, että koulunkäynnin ohelle pitäisi haalia liikaa ohjelmaa (itse myönnän tämän paheen..) vaan, että olisi kiinnostunut jostakin, joka tuo mielekkyyttä elämään.
Monesti kiinnitän huomiota, kuinka aikuiset vain puhuvat ja puhuvat että "voi kun pitäisi tehdä sitä" tai "voi että kun olisi kiva mennä tuohon tapahtumaan" mutta asiat jäävät puheasteelle. Toivon, että meidän ikäiset nuoret ottaisivat eri tilaisuudet mahdollisuuksina tutustua uusiin ihmisiin ja saada uusia kokemusia! Väestön ikääntyessä pienemmän ryhmän ihmisiä täytyy ylläpitää sama määrä toimintaa kuin mitä on ollut. Se ei onnistu, ellei kaikki _tee_ jotakin. Etenkin yhdistys- ja seuratoiminnassa huolena on se, kuka hommat tulevat tekemään kun vanhat patut joutuvat pakostikin väistymään. Ellei seuraan saada uusia, aktiivisia toimijoita, toiminta loppuu, ja sen mukana yhä enemmän ihmisiä vain jää jonnekin nyhjäämään.
Aivan kamalaa paasausta, ja punainen lanka saattoi hävitä matkalla. Mutta sainpahan purkaa mieltäni!
Toivon, että ottaisitte kantaa asiaan, olenko täysin väärässä mielipiteideni kanssa?
Maailma tarvitsee tekijöitä, puheet on nähty.
4
492
Vastaukset
- boivaan--
Et ole väärässä. Ehkä nuoret laiskistuvat ja sortuvat liikaa päihteisiin.. mene ja tiedä..
- Arkangelia
Totta, itsekään en ole täyskieltäytyjä, mut ärsyttää kyllä nähdä miten jo tosi nuoret ryyppäävät itsellensä alkoholimyrkytyksen :s
- Hymymurha
Tuntemistani toisista nuorista ihmisistä, jotka ovat jääneet kotiin "nyhväämään", suurin osa on ujoja ja heillä yhdistystoimintaan tai vastaavaan juttuun liittymiseen on varsin korkea kynnys. Eikä kysymys ole siitä, etteikö heillä olisi tätä "tarvetta". He eivät vain uskalla ja useimmiten tarvitsevat jonkun kaverin tahi muun tuttavan tukea.
Lisäksi sitten on esimerkiksi mielenterveysongelmia, joiden vaikutuksesta ihmiset kotiinsa jäävät, eivätkä vain yksinkertaisesti saa lähdettyä minnekään tai tehtyä mitään. Jonka omasta kokemuksesta tiedän helkkarin turhauttavaksi pitkällä ajanjaksolla.
Aika monella varmasti on jotain, josta he ovat kiinnostuneita ja joka tuo mielekkyyttä heidän elämäänsä, mutta sinun pitäisi ottaa huomioon, että ei se kaikilla välttämättä ole mainostamasi yhdistoiminta ja kaikkeen mahdolliseen osallistuminen.
Kaikki ihmiset eivät vain ole samanlaisia, toiset ovat enemmän ja toiset vähemmän sosiaalisia. Se, mikä nuoria ihmisiä vaivaa, on ajattelemattomuus, ei niinkään saamattomuus.
Itse en edes kykenisi ottamaan koulun lisäksi mitään. Päivän sosiaalisuusannos tulee jo koulussa täyteen - vapaa-ajalleni en välttämättä kaipaa sosiaalisia kontakteja ollenkaan.
Mielestäni siis, tiivistettynä pariin lauseeseen, kaikilla ei ole valmiuksia yhdistystoimintaan ja muuhun sen kaltaiseen, en tarkoita silti, etteikö sitä pitäisi vaatia, toimeliaisuutta siis, mutta kuka hemmetti on potkimassa jokaista kotona "nyhjäävää" nuorta persuksiin, jos ihmisellä itsellään ei ole motivaatiota?- arkangelia
Olet oikeassa, ja mielenterveysongelmat yms. on aina asia erikseen.. Tuo yhdistys- ja muut jutut oli lähinnä esimerkkejä. Mietityttää vaan että nuorille järjestetään monilla paikkakunnilla valtavasti yksittäisiäkin tapahtumia, että miksi niitä ei hyödynnetä... Tosin en minäkään ujona varmaan lähtisi minnekään viettämään iltaa ihmislauman keskelle. Olen lähinnä huolissani siitä, miten eri seurat pysyvät pystyssä ilman tekijöitä, ja miten nuoret oppivat tulemaan toimeen kaikkien kanssa, mitä taitoa suurin osa tarvitsee työelämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544025On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412450Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742427Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732322Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512092Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221816Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801653- 801590
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?721142Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581111