Minulla on ollut yli vuoden päivät jatkuvia poskiontelotulehduksia, joista johtuen oon vetänyt antibiootteja enemmän kuin omaksi tarpeeksi ja käynyt 3 krt punktiossakin. Nyt on lähete tähystysleikkaukseen ja olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavasta. Auttaako se ylipäätään?
Vaihtoehtoja leikkaukselle ei liene olevan? Itse olen käyttäny sarvikuonoa jo vuodesta 2005 ja viimeisen vuoden ajan päivittäin 2-6 krt. Helpottaa oloa muttei poista tulehduksia. Lisäksi aloin käyttää suolapiippuakin tänä syksynä. Sen avusta en vielä osaa sanoa, mutta esmes tällä hetkellä jomottaa. Jatkuva kortisonisumutteiden käyttö on taas ohentanut limakalvot niin että verta tulee nenästä päivittäin vaikka lopetin sumutteen käytön taas tilapäisesti kohta 2vkoa sitten!
Poskionteloleikkaus - kokemuksia, kiitos!
3
1787
Vastaukset
- -marsu-
Heippa!
Mulle tehtiin helmikuussa 2007 poskionteloiden laajennustähystysleikkaus, kun tulehduskierteet ei täälläkään ottaneet loppuakseen.
Operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa, ja muistot siitä ovat ihan siedettävät. Oikean puolen "röörit" olivat niin ahtaat, että muistan tehneen oikein kunnolla kipeää, mutta rauhoittavaa ja kipulääkettä heti suoneen ja jo helpotti. Leikkauksen jälkeen sieraimiin laitettiin Fucidin tampoonit, jotka olivat muistaakseni seuraavaan aamuun. Kotiutuminen tapahtui siis samana päivänä. Toipuminen oli nopeaa. Pientä vuotoa oli muutaman päivän. Pari viikkoa leikkauksesta kontrolli, jossa tehtiin huuhtelu, mutta JIPPII, ilman neulaa, kiitos leikkauksessa tehtyjen reikien :-)
Poskiontelontulehdukset loppuivat kuin seinään! Nyt tänä kesänä, kovassa flunssassa, lääkäri katsoi poskiontelot ja totesi siellä hieman tavaraa olevan, mutta vaiva korjaantui Duactilla. Mulla siis saavutettiin kaiketi paras mahdollinen hyöty. En usko, että se kestää ikuisesti (?), mutta mahtavaa näin! - Marjavatta
Minulle tehtiin ko. leikkaus 14.12.09 toiseen onteloon. Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli nopea ja kivuton juttu. Nyt jo tuntuu tosi hyvältä ja ilma kulkee hyvin molemmista sieraimista. Päivittäistä huuhtelua jatkan ja A-vita tippoja. Olen myös syönyt antibiootteja ko. vaivaan talvisin vuosikausia, mutta nyt pitäisi helpottaa.
- eipä muuta
Hei,
Mun poskiontelot korjailtiin liki 20 vuotta sitten, en muista toimenpiteen nimeä, mutta siis rustoa avarrettiin sieltä ontelosta ja ilma pääsi kulkemaan paremmin. Sitä ennen oli tulehduksia ja punkteerauksia jatkuvasti, jopa niin paljon että nenän rustot olivat niin arpeutuneet ettei punkteerausneula mennyt enää läpi ne oli kovia aikoja ne...
Se oli onnistunut toimenpide, tulehdukset harvenivat ja oikeastaan muutenkin olo parani.
Hengittäminen helpottaa elämää huomattavasti.
En kuitenkaan päässyt kokonaaan eroon poskiontelotulehduksista ja niitä on nykyään melkolailla poikkeukseutta jokaisen nuhan/flunssan jälkeen, onneksi nämä kuitenkin ovat harventuneet,
ja yleensä on antibiotit auttaneet.
Sanoivat silloin, että ne rassatut aukot saattavat umpeutua myöhemmin, mutta ainakin viimeksi (ehkä joku kaksi-kolme vuotta sitten) korvalääkärissä käynnin yhteydesssä kun lääkäri katsoi niin,
avarretut aukot olivat vielä auki, eli kaikinpuolin olen ollut tyytyväinen ja menisin uudestaan jos tarve vaatisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592