Poskionteloleikkaus - kokemuksia, kiitos!

Nenävaivainen

Minulla on ollut yli vuoden päivät jatkuvia poskiontelotulehduksia, joista johtuen oon vetänyt antibiootteja enemmän kuin omaksi tarpeeksi ja käynyt 3 krt punktiossakin. Nyt on lähete tähystysleikkaukseen ja olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavasta. Auttaako se ylipäätään?

Vaihtoehtoja leikkaukselle ei liene olevan? Itse olen käyttäny sarvikuonoa jo vuodesta 2005 ja viimeisen vuoden ajan päivittäin 2-6 krt. Helpottaa oloa muttei poista tulehduksia. Lisäksi aloin käyttää suolapiippuakin tänä syksynä. Sen avusta en vielä osaa sanoa, mutta esmes tällä hetkellä jomottaa. Jatkuva kortisonisumutteiden käyttö on taas ohentanut limakalvot niin että verta tulee nenästä päivittäin vaikka lopetin sumutteen käytön taas tilapäisesti kohta 2vkoa sitten!

3

1760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -marsu-

Heippa!
      Mulle tehtiin helmikuussa 2007 poskionteloiden laajennustähystysleikkaus, kun tulehduskierteet ei täälläkään ottaneet loppuakseen.
      Operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa, ja muistot siitä ovat ihan siedettävät. Oikean puolen "röörit" olivat niin ahtaat, että muistan tehneen oikein kunnolla kipeää, mutta rauhoittavaa ja kipulääkettä heti suoneen ja jo helpotti. Leikkauksen jälkeen sieraimiin laitettiin Fucidin tampoonit, jotka olivat muistaakseni seuraavaan aamuun. Kotiutuminen tapahtui siis samana päivänä. Toipuminen oli nopeaa. Pientä vuotoa oli muutaman päivän. Pari viikkoa leikkauksesta kontrolli, jossa tehtiin huuhtelu, mutta JIPPII, ilman neulaa, kiitos leikkauksessa tehtyjen reikien :-)

Poskiontelontulehdukset loppuivat kuin seinään! Nyt tänä kesänä, kovassa flunssassa, lääkäri katsoi poskiontelot ja totesi siellä hieman tavaraa olevan, mutta vaiva korjaantui Duactilla. Mulla siis saavutettiin kaiketi paras mahdollinen hyöty. En usko, että se kestää ikuisesti (?), mutta mahtavaa näin!

• Marjavatta

Minulle tehtiin ko. leikkaus 14.12.09 toiseen onteloon. Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli nopea ja kivuton juttu. Nyt jo tuntuu tosi hyvältä ja ilma kulkee hyvin molemmista sieraimista. Päivittäistä huuhtelua jatkan ja A-vita tippoja. Olen myös syönyt antibiootteja ko. vaivaan talvisin vuosikausia, mutta nyt pitäisi helpottaa.

• eipä muuta

Hei,
        Mun poskiontelot korjailtiin liki 20 vuotta sitten, en muista toimenpiteen nimeä, mutta siis rustoa avarrettiin sieltä ontelosta ja ilma pääsi kulkemaan paremmin. Sitä ennen oli tulehduksia ja punkteerauksia jatkuvasti, jopa niin paljon että nenän rustot olivat niin arpeutuneet ettei punkteerausneula mennyt enää läpi ne oli kovia aikoja ne...
        Se oli onnistunut toimenpide, tulehdukset harvenivat ja oikeastaan muutenkin olo parani.
        Hengittäminen helpottaa elämää huomattavasti.
        En kuitenkaan päässyt kokonaaan eroon poskiontelotulehduksista ja niitä on nykyään melkolailla poikkeukseutta jokaisen nuhan/flunssan jälkeen, onneksi nämä kuitenkin ovat harventuneet,
        ja yleensä on antibiotit auttaneet.
        Sanoivat silloin, että ne rassatut aukot saattavat umpeutua myöhemmin, mutta ainakin viimeksi (ehkä joku kaksi-kolme vuotta sitten) korvalääkärissä käynnin yhteydesssä kun lääkäri katsoi niin,
        avarretut aukot olivat vielä auki, eli kaikinpuolin olen ollut tyytyväinen ja menisin uudestaan jos tarve vaatisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      91
      7431
    2. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      222
      7295
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      136
      5023
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      122
      4677
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      39
      4540
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      85
      4245
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      113
      4047
    8. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      158
      1694
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1459
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      233
      1311
    Aihe