Transsukupuolisia televisiossa to 22.10.2009

uusinnat 24.&25.10

Sairaala

Nelonen To 22.10 19:00-19:30 ja
La 24.10 15:50-16:20

Neurologi Jyrkin potilaan hyväksi on tehty kaikki voitava ja hän hiipuu pois tyttäriensä ympäröimänä. Plastiikkakirurgi Minnan potilas on transseksuaali, joka on muuttumassa naisesta mieheksi.

---

JIM D Historia: Kummalliset rituaalit

JIM To 22.10 21:00-22:00 ja
Su 25.10 17:00-18:00

JIM D Historia: Kummalliset rituaalit. Dokumenttisarjassa tutustutaan ihmiskunnan historian omituisiin rituaaleihin. Tänään perehdytään sukupuolten välisen rajan ylittäneisiin ihmisiin ja heidän historiaansa ja nykypäivään. Tapaamme muun muassa intialaisen hijra-kastin transseksuaalisia jäseniä, yliopisto-opettaja Jennifer Boylanin, joka oli aiemmin mies ja performanssitaiteilija Scott Turner Schofieldin, joka oli aiemmin nainen. Amerikkalainen dokumenttisarja.

12

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseessä

      Eilen Sairaala-jakson lopussa kun oli ennakkopätkä tämän päivän jaksosta, plastiikkakirurgi puhui transsukupuolisen naisen rintaleikkauksesta. Sellainenhan esitettiin jo edellisellä kaudella, joten katsotaan mitä nyt sitten esitetään. Ainakin viimeksi potilas oli sumennettu tehokkaasti ja ääni muutettu.

      • No boobs

        rintojen poisto on kyseessä. Eipä taida itse kirurgikaan ymmärtää termejä jos tuollaisia puhui.


    • ihmiset voi

      taivastella, että kaikkea sitä on, toinen kuolee vakavaan sairauteen ja joku haluaa jotain sukupuolenvaihdoshömppää.

      • ja...

        tuo plastiikkakirurgi heittää vielä bensaa tuleen! Silloin viime kerralla ainakin esitti melko kriittisen kommentin transsukupuolisten leikkauksista. Saa nähdä osaako nyt pitää suunsa. Onkohan palaute kulkenut lääkärille saakka sairaalan sisällä, koska transtutkimusyksikölle tuosta kannanotosta on silloin mainittu.


      • harvoin julkisuudessa pääsee kertomaan asiaa transsukupuolisen itsensä kannalta. Inhimillinen tekijä oli tässä ihaltavan objektiivinen ja erinomaisesti tehty. Kiitos taitavien haastattelijoiden ja haastateltavien.

        Muutenhan nämä "dokumentit" pyrkivät lokeroimaan ja marginalisoimaan meitä. Tässä kevyt musiikkituokio teemasta:

        http://www.youtube.com/watch?v=Sq-rswNGFis


      • puuttuu usein
        Heli.Ilwes kirjoitti:

        harvoin julkisuudessa pääsee kertomaan asiaa transsukupuolisen itsensä kannalta. Inhimillinen tekijä oli tässä ihaltavan objektiivinen ja erinomaisesti tehty. Kiitos taitavien haastattelijoiden ja haastateltavien.

        Muutenhan nämä "dokumentit" pyrkivät lokeroimaan ja marginalisoimaan meitä. Tässä kevyt musiikkituokio teemasta:

        http://www.youtube.com/watch?v=Sq-rswNGFis

        "Inhimillinen tekijä oli tässä ihaltavan objektiivinen ja erinomaisesti tehty. Kiitos taitavien haastattelijoiden ja haastateltavien."

        Todella taitavasti tehty ohjelma ja aivan loistavat haastateltavat. Kirkkoherra Marja-Sisko Aalto ja ensihoitaja Milla Louhi osoittivat transsukupuolisten olevan ihan tavallisia, työssä käyviä ja älykkäitä ihmisiä. Yleensähän suuri yleisö luulee transsukupuolisten olevan outoja ja syrjäytyneitä "friikkejä". Milla Louhi oli myös hyvä esimerkki siitä, ettei transsukupuoliset eroa ulkonäöltään muista ihmisistä. Kuka tahansa voi olla transsukupuolinen: naapuri, työkaveri, pappi, ensihoitaja, lääkäri, poliisi, kirjastotäti, tai taksikuski.

        Ongelma vaan on yleensä siinä, että mediaa kiinnostaa vain sensaatiot, ei tavalliset ihmiset. Inhimillisen tekijän tyyppiset ohjelmat ovat harvassa. Harvassa ovat myös Milla Louhen kaltaiset "koko hoidon" läpikäyneet transsukupuoliset jotka uskaltavat tulla julkisuuteen.


      • jatkui
        ja... kirjoitti:

        tuo plastiikkakirurgi heittää vielä bensaa tuleen! Silloin viime kerralla ainakin esitti melko kriittisen kommentin transsukupuolisten leikkauksista. Saa nähdä osaako nyt pitää suunsa. Onkohan palaute kulkenut lääkärille saakka sairaalan sisällä, koska transtutkimusyksikölle tuosta kannanotosta on silloin mainittu.

        Plastiikkakirurgin piti taas päästä sanomaan että on niin suvaitsevainen mutta... Olisi ollut fiksumpaa pitää mielipiteensä omanaan ja kertoa vain leikkauksesta, kuten sitten tämän moraalivihjaisun jälkeen kertoikin.

        Minulla ainakin nousee niskakarvat pystyyn, kun joku erityisesti kertoo olevansa suvaitsevainen. Heti odottaa tuota mutta-lausetta ja kuinka isoja sammakoita suusta tulee.


      • se sit
        jatkui kirjoitti:

        Plastiikkakirurgin piti taas päästä sanomaan että on niin suvaitsevainen mutta... Olisi ollut fiksumpaa pitää mielipiteensä omanaan ja kertoa vain leikkauksesta, kuten sitten tämän moraalivihjaisun jälkeen kertoikin.

        Minulla ainakin nousee niskakarvat pystyyn, kun joku erityisesti kertoo olevansa suvaitsevainen. Heti odottaa tuota mutta-lausetta ja kuinka isoja sammakoita suusta tulee.

        sanoi? En kattonut kokonaan.


      • tarkasti
        se sit kirjoitti:

        sanoi? En kattonut kokonaan.

        Jotain siihen suuntaan että luonto on luonut jonkin ja sitten mennään muuttamaan kokonaan. Tästähän sen voi katsoa (tuo lausahdus on puolivälin mainoskatkon jälkeen 11 min 30 sek. kohdasta alkaen)
        http://www.ruutu.fi/default.asp?videoID=9231&vd=5&cc=1


      • No joo.
        tarkasti kirjoitti:

        Jotain siihen suuntaan että luonto on luonut jonkin ja sitten mennään muuttamaan kokonaan. Tästähän sen voi katsoa (tuo lausahdus on puolivälin mainoskatkon jälkeen 11 min 30 sek. kohdasta alkaen)
        http://www.ruutu.fi/default.asp?videoID=9231&vd=5&cc=1

        Voishan ton tulkita niinkin, että me kirurgit ollaan niin huonoja, ettei pystytä tekemään alkuperäisen veroista sukuelintä tai jotain... Mutta olen kyllä ymmärtänyt, että ainakin transnaisen vagina saattaa olla hyvinkin "aidonnäköinen". Onhan tossa kommentissa ehkä tietty asenne, että ei kannata mennä leikkaukseen tai jotain.


      • se on
        No joo. kirjoitti:

        Voishan ton tulkita niinkin, että me kirurgit ollaan niin huonoja, ettei pystytä tekemään alkuperäisen veroista sukuelintä tai jotain... Mutta olen kyllä ymmärtänyt, että ainakin transnaisen vagina saattaa olla hyvinkin "aidonnäköinen". Onhan tossa kommentissa ehkä tietty asenne, että ei kannata mennä leikkaukseen tai jotain.

        Minulle on jopa gynekologini todennut sisätutkimusta tehdessään että ovatpa tehneet aika luonnollisen oloisen värkin. Tiettävästi transmiehen Suomessa tehty peli menee läpi ravintolan rännilläkin. Onneksi tuo lääkäri ei joudu leikkaamaan meikäläisiä tuon enempää. Taisi olla hyväkin ratkaisu siirtää korjausleikkaukset Tampereelta Helsinkiin.


      • Kolmois-S
        puuttuu usein kirjoitti:

        "Inhimillinen tekijä oli tässä ihaltavan objektiivinen ja erinomaisesti tehty. Kiitos taitavien haastattelijoiden ja haastateltavien."

        Todella taitavasti tehty ohjelma ja aivan loistavat haastateltavat. Kirkkoherra Marja-Sisko Aalto ja ensihoitaja Milla Louhi osoittivat transsukupuolisten olevan ihan tavallisia, työssä käyviä ja älykkäitä ihmisiä. Yleensähän suuri yleisö luulee transsukupuolisten olevan outoja ja syrjäytyneitä "friikkejä". Milla Louhi oli myös hyvä esimerkki siitä, ettei transsukupuoliset eroa ulkonäöltään muista ihmisistä. Kuka tahansa voi olla transsukupuolinen: naapuri, työkaveri, pappi, ensihoitaja, lääkäri, poliisi, kirjastotäti, tai taksikuski.

        Ongelma vaan on yleensä siinä, että mediaa kiinnostaa vain sensaatiot, ei tavalliset ihmiset. Inhimillisen tekijän tyyppiset ohjelmat ovat harvassa. Harvassa ovat myös Milla Louhen kaltaiset "koko hoidon" läpikäyneet transsukupuoliset jotka uskaltavat tulla julkisuuteen.

        Marja-Sisko Aallosta luotu kuva transihmisistä ei ole millään tavoin voimauttava.

        Mitä sinä tiedät, mitä "suuri yleisö" luulee? Oletko kenties mikrofonin kanssa haastatellut ihmisiä. Minä en ole varma siitä, kuinka paljon suuri yleisö on mediakriittistä, mutta minä olen varma siitä, että ihmiset uskovat sen, mitä he itse haluavat uskoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe