Koulutuksesta?

Cell phone

Käyn parhaillaan yhden lukuvuoden mittaista kuvataidekurssia kansanopistossa.

-

Kun näitä opiskeluvaihtoehtoja katselee niin on erilaiset AMK ja -yliopistokoulutukset sitten sekä ammattiopistotasolla kuvallinen ilmaisu/kuva-artesaani.

-

Jos aloitan 'alhaammalta' ja menen tuohon ammattiopistoon niin pätevöidynkö sitten erilaisella mutta tasa-arvoisella tavalla suhteessa esim.AMK-kuvataitelijoihin tai taiteen kandidaatteihin, maistereihin jne. ?

Vai onko ajanhukkaa suorittaa tuota artesaanikoulutusta jos on mahdollista mennä suoraan AMK:hon tai korkeakouluun?

Ja kumpaan niistä sitten?

Pääseekö korkeakoulusta/AMK:sta kenties nopeammin läpi (hyväksilukemisen yms.) kautta jos on jo amistason pätevyys?

Kuinka tavallista on että erilaiset ammattiin valmistavat opistot hyväksilukevat jotenkin kansanopistotason opiskeluja (todistuksineen) vai tarvitseeko siihen opintopisteitä tuottavaa avoin yliopisto-opiskelua tms. ?

Kiitos.

7

556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä haluat

tehdä ammatiksesi. Mitä siis haluat? Kuvataiteilijaksi, kuvataiteen opettajaksi..? Jos haluat välttämättä korkeakoulutasoista koulutusta niin sinne sitten suoraan kansanopiston jälkeen. Jos heti ei pääse niin seuraavana vuonna olet taas viisaampi hakija ja tiedät mitä pääsykokeissa tapahtuu. Itse kävin aikoinani kuvataideopettajan koulutuksen haussa. Pääsin joka vaiheen läpi, systeemi kesti viikon ja mulle tuli selväksi että siihen ammattiin en halua.
      Kannattaa nyt siellä opistolla miettiä vaikkapa sitä oletko tekijä vai opettaja-ainesta. Tiedän kokemuksesta että ne pohdinnat voi heittää laidasta laitaan. Itse päädyin aikoinani taiteen tuottamisen puolelle.

• hemmo.

aivan, kannattaa miettiä mitä haluaa tehdä. Jos haluaa olla vapaa taiteilija niin niillä papereilla ja oppiarvioilla ei ole väliä, monella muulla asialla taas on.

• hemmo. kirjoitti:

aivan, kannattaa miettiä mitä haluaa tehdä. Jos haluaa olla vapaa taiteilija niin niillä papereilla ja oppiarvioilla ei ole väliä, monella muulla asialla taas on.

eilen YLE Teemalla oli puolentoista tunnin ohjelma yhdestä Britannian nykytaiteen johtavasta maalarista, joka ei ollut päivääkään yhdessäkään taideoppilaitoksessa. Ohjelma oli todella nerokkaasta, nyt jo vainaasta maalarista nimeltä Francis Bacon. Kannattaa katsoa Ylen arkistosta, jossa se on vielä nähtävänä kai 30 päivää. Niin se vain on , että jotkut tekevät mitä osaavat, jotkut toiset mitä haluavat. On se vaan niin väärin!

• *kuvajainen*

koulutukset (kuvantekijä/kuva-artesaani jne) ovat mielestäni ajanhukkaa, jos olet aikuinen ihminen joka haluaa kuvataiteilijan ammatin. Niitä käyvät lähinnä nuoret peruskoulusta päässeet jotka etsivät itseään ja omaa alaansa ja jatkavat näistä koulutuksista lähes poikkeuksetta korkeakouluihin, jos todella haluavat alalle. Koulutuksen taso on sekalaista ja useimmista kouluista ei saa riittäviä tietoja ja valmiuksia ammatin harjoittamiseen. Aikaa ja resursseja on liian vähän eivätkä opettajatkaan suhtaudu koulutukseen ikäänkuin se olisi ihan oikea todellinen ammattiin valmistava koulutus. Koulutuksella ei ole samaa arvoa kuin korkeakoulutuksella, et esim. pääse taiteilijaseurojen kokelasjäseneksi opistotasoisella koulutuksella, kuten korkeakoulututkinnolla pääsisit. Jotakin voit oppia, mutta jos sinulla on rahkeita korkeakoulutukseen ja todellinen motivaatio alalle, älä edes harkitse opistotasoista koulutusta.

Korkeakoulutusta on ammattikorkea- ja yliopistotasolla, yliopistotasolla Suomessa vain Kuvataideakatemiassa, Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin yliopistossa, josta tosin ei voi valmistua varsinaisesti kuvataiteilijaksi vaan esim. taidekasvattajaksi. Kuvataideakatemian status on korkein ja se on halutuin koulutus, jos kohta ei laadullisesti eikä määrällisesti mitenkään ammattikorkeakoulujen yläpuolella. Ammattikorkeakouluja on Turussa, Lahdessa, Tampereella, Imatralla, Kankaanpäässä ja Torniossa. Näistä valmistut Kuvataiteilijaksi AMK, millä tittelillä on jo jos ei nyt suoranaista statusarvoa Suomalaisessa taide-elämässä niin ainakin jotakin mahdollisuuksia uralla etenemiseen jos tahtoa ja työmotivaatiota löytyy. Alempaa amk-tutkintoa voi korottaa myöhemmin maisteriksi yliopistossa. Koulujen keskinäisestä laadullisesta paremmuudesta en sano mitään koska olen opiskellut vain yhdessä.

Kansanopisto-opiskeluja ei kannata yrittääkään hyväksiluettaa ammatillisessa oppilaitoksessa, vaan kannattaa pikemminkin osallistua kaikkeen opetukseen mitä saa. Jos välttämättä haluaa kuitenkin näin tehdä, arvosanojen pitää ainakin olla numeraalisia arvisteluja, pelkkä hyväksytty-hylätty ei riitä. Muitakin kriteereitä muistaakseni kuitenkin on, nämä eivät pääsääntöisesti ole toisiaan korvaavia koska ammatillisessa oppilaitoksessa opintojen sisältö määräytyy opintosuunnitelman mukaan ja opetuksen tulee täyttää tietyt kriteerit.

Korkeakoulusta voi päästä hiukan nopeammin läpi jos on jo amistason pätevyys, mutta taas kysymys kuuluu miksi ihmeessä haluaisit sitä. Jos kouluun pääsee, kannattaa käyttää mahdollisimman tarkasti hyväkseen sen suomat mahdollisuudet, tilat, materiaalit jne.

• rtkk

Kyllä piti taidekursseja, mutta tuhosi toisten opettamia asioita lähinnä taiteen vapauden nimissä!

• BARE

Mun mielestä titteli taiteessa on yks haile. Eniten merkitsee se osaako se opettaja tai taiteilija itse piirtää. Ja opettajan tapauksessa osaako se taiteilija pistää sanoiksi/ konktretisoida osaamisensa ja sitä kautta auttaa sellaisia ihmisiä jotka on oikeasti halukkaita oppimaan asioita.

• SaSuka
        BARE kirjoitti:

Mun mielestä titteli taiteessa on yks haile. Eniten merkitsee se osaako se opettaja tai taiteilija itse piirtää. Ja opettajan tapauksessa osaako se taiteilija pistää sanoiksi/ konktretisoida osaamisensa ja sitä kautta auttaa sellaisia ihmisiä jotka on oikeasti halukkaita oppimaan asioita.

Taidat olla tittelikauhuinen tai et ole menestynyt missään elämässäsi.
        Nooh, niitä pelkoja on monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2166
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2065
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      25
      1945
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      46
      1367
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1316
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      863
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      792
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      721
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      713
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      698
    Aihe