Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huoltohinnat pilvissä

kallisman

Nyt Toyotan huoltohinat hurahtaneet pilviin. Öljynvaihdosta ja lapun ruksaamisesta peritään yli 300 euroa. Se panee miettimään Toyotan kokonaistaloudellisuutta. Ynnäämisen jälkeen paljastuukin, että Toyota onkin kallein auto pitää.

30

5855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ave00'

      Niin, tuo sama tuli mieleen minullekin. Jarruremppa piti teettää koslaan. Auto on siis vm. -00, 1,6 koneella. Kilometrejä on n. 230 tkm. Piti vaihtaa eteen levyt ja palat, taakse kengät ja koko käsijarruvaijerisysteemi. Hinta olisi ollut merkkiliikkeessä 750 euroa (tingitty). Siis melkein 4500 sitä rahaa, jota ei ole enää olemassakaan. Järkyttävää. Kun itse on jo sen verran köpö, niin piti vähän soitella. Pärnäsellä homma hoitui 480:lla. Enkä varsinaisesti silloinkaan hyppinyt riemusta, kun näin laskun. Mutta elämä on.

      • frangrabba

        onneksi minulla ei noita huolia ole,työkaverin (naisen)autoon laitoin kaikki jarrut ja levyt uusiksi 100€ palkalla,oli siinä sitten muutakin 7kpl lamppuja rikki ja sähköinen ovipeili rikki,niinjoo varaosat eivät tuohon hintaan sisältyneet


      • takkari
        frangrabba kirjoitti:

        onneksi minulla ei noita huolia ole,työkaverin (naisen)autoon laitoin kaikki jarrut ja levyt uusiksi 100€ palkalla,oli siinä sitten muutakin 7kpl lamppuja rikki ja sähköinen ovipeili rikki,niinjoo varaosat eivät tuohon hintaan sisältyneet

        Muistitko ilmoittaa tulosi verottajalle?


      • 31
        takkari kirjoitti:

        Muistitko ilmoittaa tulosi verottajalle?

        takapään jarrurempasta 300 €. Sisältäen 2 käsijarruvaijeria,jarrukengät ja niiden asennussarjan ja työ.
        Toyota hullossa ja alkuperäisillä osilla. Mittarissa silloin 250tkm. 1.6-99. Ei ehkä halvin, mutta kun katsoin asentajan otteita niin huomasin kyllä sen ammattitaidon josta kannattaa ammattilaiselle maksaa. Niin ja laitettujen osien puolesta mahtaa kestää auton loppuiän.


      • pärnäsen pajako

        Jokainen voi itse päättää kannattaako 10v vanhaa autoa merkkiliikkeessä huollattaa, nehän ei edukkaita ole ikinä olleet ja varsinkin kun nuo perus jarrujen rassaukset osaa tehdä pikkupajatkin.


      • ave00'
        pärnäsen pajako kirjoitti:

        Jokainen voi itse päättää kannattaako 10v vanhaa autoa merkkiliikkeessä huollattaa, nehän ei edukkaita ole ikinä olleet ja varsinkin kun nuo perus jarrujen rassaukset osaa tehdä pikkupajatkin.

        Joku aika sitten tuossa autossa oli 210 tkm:n huolto, johon kuuluu jakohihnan vaihto. Merkkiliikkeen hinta oli reilusti halvempi kuin Pärnäsellä. Jälkeenpäin paljastui, että Pärnänen olisi vaihtanut vesipumpun samassa rempassa.

        Kannattaa ainakin soitella etukäteen merkkiliikkeeseen, niin tietää, mitä vaihdetaan. Jarrut on tietysti eri juttu.


      • oooo

        Audiin 02 1,8 t maksoi takalaikat ja palat laittoineen 150 ekee, hullua maksaa tojon huolloista tommoisia summia.


      • ave00'
        oooo kirjoitti:

        Audiin 02 1,8 t maksoi takalaikat ja palat laittoineen 150 ekee, hullua maksaa tojon huolloista tommoisia summia.

        A-tarvikkeella pelkkien osien hinta on 122 euroa (2xlevyt 2xpalat). Eikö siihen tarvita mitään asennusosia. Aika halvalla olet saanut asennuksen, hyvä ettei sinulle ole maksettu, kun veit autosi huoltoon.


      • 43255555555

        Jarrupalat ympäriauton, öljynvaihto, työ = 500e. Takaisinkutsu ja takuuhuolto oli samalla mutta ne ei tietenkään maksaneet. Hinta-arvio oli 200e :) Josta taas huollossa ei enää tiedetty mitään kun autoa kävi hakemassa, mukava repäistä se 500e sukanvarresta jonka verran kaikilla on aina mukana, vähintään.


      • sdfgfdsdfsdfs
        oooo kirjoitti:

        Audiin 02 1,8 t maksoi takalaikat ja palat laittoineen 150 ekee, hullua maksaa tojon huolloista tommoisia summia.

        Eikö köyhällä ole varaa laadukkaisiin huoltoihin?


      • äläpuhuroskaa
        oooo kirjoitti:

        Audiin 02 1,8 t maksoi takalaikat ja palat laittoineen 150 ekee, hullua maksaa tojon huolloista tommoisia summia.

        Ai Audi 2002vm. maksoi takajarrulevyt ja palat töineen päivineen 150e?
        Miksi pitää kirjoittaa tällaista valehtelua?
        Hinta ei ole totta.
        Liikeessä on tuntiveloitus minimissään jotain 70e.
        Vai kirjoitatko seuraavaksi, että on niin ihme liike, että vaihtoivat vartissa.
        Miksi pitää kirjoittaa tällaista roskaa? Ei voi ymmärtää.
        Mikä siinä on hävettävää ja ihmeellistä jos jossain on kalliimpaa kuin muualla, tai jos joku toinen on maksanut jostain enemmän.
        Yhy yhy.
        Vie sitten seuraavalla kerralla muualle. Mun naapuri vie aina kalliille samalle pajalle autonsa eikä se sitä kirpaise, sille on ihan sama, ihan sama, maksaako huolto 300e, vai 1100e.
        Ei se sillä tunnu missään. Ja minusta kiva ettei tunnu, kiva että se on rikas.
        Siinä meikäläinen omalla tontillani ja tallissa ährään omien jarrujeni kimpussa, ei ole varaa eikä järkeä näin vanhaa kohloa pajalle viedä.
        Niillä ja näillä mennään mitä on.
        Naapurin neljävuotta vanhan bmw:n käsittääkseni iso huolto, 750e.
        En tiedä mitä tehtiin.


    • niin vertaa

      Huollot ovat kalliita, on tosi.
      Mutta kallein auto pitää..., paas vertaillen tähän muiden vastaavien merkkihuoltojen hinnat, mahdat yllättyä niistäkin. Kysy samantien tuntihintoja muille töille.

      • huolla joka 15tkm...

        Huoltokustannukset

        75tkm tojo 2,08 snt/km
        70tkm tojo 1.24 snt/km
        100tkm tojo 1,71 snt/km
        60tkm opel 1,23 snt/km


      • diiseli
        huolla joka 15tkm... kirjoitti:

        Huoltokustannukset

        75tkm tojo 2,08 snt/km
        70tkm tojo 1.24 snt/km
        100tkm tojo 1,71 snt/km
        60tkm opel 1,23 snt/km

        Huollot on 30tkm välein, kun valitsee dieselin ja ajaa sillä autolla eikä seisota...
        Itsellä em. laskuopilla 89 tkm on noin 0,74 snt/km ja vaikka 100 tkm 1 snt/km.
        Tuohon sitten kuluvat osat mahdollinen vaihtotyö päälle, 60 tkm tähän mennessä on tarkoittanut pyyhkijän sulkia...

        Opel, TM 12/09 60tkm/3v 732,94 ja /2v 610,49€, joten ensin mainittu vastaisi 1,22 snt/km
        Oli muitakin esimerkkejä ja niissä laskelmat keikahtaa viimeistään siinä vaiheessa kun niihin tulee nokkahihan vaihto, toisin kuin tojossa. Toki teeäm ei osaa lukea tojon huolto-ohjelmaa, mutta ei maha mitään.


      • sikiää?
        diiseli kirjoitti:

        Huollot on 30tkm välein, kun valitsee dieselin ja ajaa sillä autolla eikä seisota...
        Itsellä em. laskuopilla 89 tkm on noin 0,74 snt/km ja vaikka 100 tkm 1 snt/km.
        Tuohon sitten kuluvat osat mahdollinen vaihtotyö päälle, 60 tkm tähän mennessä on tarkoittanut pyyhkijän sulkia...

        Opel, TM 12/09 60tkm/3v 732,94 ja /2v 610,49€, joten ensin mainittu vastaisi 1,22 snt/km
        Oli muitakin esimerkkejä ja niissä laskelmat keikahtaa viimeistään siinä vaiheessa kun niihin tulee nokkahihan vaihto, toisin kuin tojossa. Toki teeäm ei osaa lukea tojon huolto-ohjelmaa, mutta ei maha mitään.

        Maahantuoja määrää toistakymmentä erilaista huoltokohdetta öljyn- ja suodattimenvaihdon lisäksi 15000km:n välein joka ikiseen Toyotan henkilömalliin. Tämä on fakta.
        Edellisen kommentin kirjoittaja on ilmeisesti sama jäärä, joka on julistanut täällä kotvan aikaa 30000km:n huoltovälien riittävän dieseliin.
        Älkää hyvät ihmiset uskoko tuon tyypin satuja, ellette halua mahdollisessa takuuasiassa hylkyä suorittamattomien huoltojen vuoksi. On aivan sama missä pätevässä huollossa autoanne käytätte, kunhan huollot on tehty ajallaan.
        Huoltokohteet ja intervallit löytyvät Toyotan kotisivuilta.


      • Mr. Fakta
        sikiää? kirjoitti:

        Maahantuoja määrää toistakymmentä erilaista huoltokohdetta öljyn- ja suodattimenvaihdon lisäksi 15000km:n välein joka ikiseen Toyotan henkilömalliin. Tämä on fakta.
        Edellisen kommentin kirjoittaja on ilmeisesti sama jäärä, joka on julistanut täällä kotvan aikaa 30000km:n huoltovälien riittävän dieseliin.
        Älkää hyvät ihmiset uskoko tuon tyypin satuja, ellette halua mahdollisessa takuuasiassa hylkyä suorittamattomien huoltojen vuoksi. On aivan sama missä pätevässä huollossa autoanne käytätte, kunhan huollot on tehty ajallaan.
        Huoltokohteet ja intervallit löytyvät Toyotan kotisivuilta.

        Salon Toyota liikkeen huollosta olen asian tarkistanut uuden Ave dieselin oston yhteydessä nyt syyskuussa. Jos ajan yli 30 000km vuodessa, niin ei tarvitse tulla öljynvaihtoon eikä huoltoon ennen kuin 30 000km on mittarissa. Huoltopäällikkö neuvoi kyllä tarvittaessa itse lisäämään öljyä, jos pinta laskee.
        Uskon todellakin enemmän paikallisen Toyota liikkeen huoltopäällikköä, kuin joitakin nettisivuja.
        Jos ette usko niin soittakaa Salon Passeliautoon.


      • sikiää?
        Mr. Fakta kirjoitti:

        Salon Toyota liikkeen huollosta olen asian tarkistanut uuden Ave dieselin oston yhteydessä nyt syyskuussa. Jos ajan yli 30 000km vuodessa, niin ei tarvitse tulla öljynvaihtoon eikä huoltoon ennen kuin 30 000km on mittarissa. Huoltopäällikkö neuvoi kyllä tarvittaessa itse lisäämään öljyä, jos pinta laskee.
        Uskon todellakin enemmän paikallisen Toyota liikkeen huoltopäällikköä, kuin joitakin nettisivuja.
        Jos ette usko niin soittakaa Salon Passeliautoon.

        Huoltoväliasia on tarkastettu maahantuojalta. Sieltä sanottiin puhelimessa, että öljynvaihdon voi tehdä muistuttimen määräämin välein, muut huoltotyöt on tehtävä ajallaan.

        Piirimyyjän huoltoneuvoja ei määrää huoltovälejä! Toki he voivat omalla riskillään sulle luvata millaisen huoltovälin tahansa. Uskoisin kilpailullisten tekijöiden vaikuttavan Salon Pensseliauton kantaan asiassa, koska muut ovat ajaneet Toyotan ohi molemmilta puolilta jo vuosia sitten huoltovälin pituudessa.

        Muistin virkistämiseksi tuossa ovat viralliset määräaikaishuoltosuositukset Toyota-henkilö- ja pakettiautoihin:
        http://www.toyota.fi/service/huolto_ohjelmat.aspx

        Huoltosuosituksista poikkeaminen siirtää takuuasioissa näyttövastuun asiakkaalle kun se normaalisti on takuun antajalla.


      • Nr. Fakta
        sikiää? kirjoitti:

        Huoltoväliasia on tarkastettu maahantuojalta. Sieltä sanottiin puhelimessa, että öljynvaihdon voi tehdä muistuttimen määräämin välein, muut huoltotyöt on tehtävä ajallaan.

        Piirimyyjän huoltoneuvoja ei määrää huoltovälejä! Toki he voivat omalla riskillään sulle luvata millaisen huoltovälin tahansa. Uskoisin kilpailullisten tekijöiden vaikuttavan Salon Pensseliauton kantaan asiassa, koska muut ovat ajaneet Toyotan ohi molemmilta puolilta jo vuosia sitten huoltovälin pituudessa.

        Muistin virkistämiseksi tuossa ovat viralliset määräaikaishuoltosuositukset Toyota-henkilö- ja pakettiautoihin:
        http://www.toyota.fi/service/huolto_ohjelmat.aspx

        Huoltosuosituksista poikkeaminen siirtää takuuasioissa näyttövastuun asiakkaalle kun se normaalisti on takuun antajalla.

        Kun kerran olen ostanut autoni Salon Passeliautosta, niin kyllä myös uskon ja luotan täysin heiltä saamaani ohjeeseen huoltojen suhteen. Minulle tämä riittää ja mulla ei ole mitään näyttövastuuta kenellekään. Ja luotan myös täysin siihen, että takuuasioissa ei tule ongelmia, vaikka tuskin edes tulee mitään tarvetta. Salon Toyota-liikkeessa palvelu on aina ollut erinomaista ja asiantuntevaa.


      • Ei sikiä enää.
        Nr. Fakta kirjoitti:

        Kun kerran olen ostanut autoni Salon Passeliautosta, niin kyllä myös uskon ja luotan täysin heiltä saamaani ohjeeseen huoltojen suhteen. Minulle tämä riittää ja mulla ei ole mitään näyttövastuuta kenellekään. Ja luotan myös täysin siihen, että takuuasioissa ei tule ongelmia, vaikka tuskin edes tulee mitään tarvetta. Salon Toyota-liikkeessa palvelu on aina ollut erinomaista ja asiantuntevaa.

        Huolletaan diesel 2.2 d-4-d, jos se tapahtuu vuoden sisällä. Siis huolto kerran vuodessa, tai 30 000km:n välein, on ohjekirjan suositus ja sen se kerrottiin ensihuollossa 5 kk sitten, auto ostettu 4/2009.


      • huollot
        sikiää? kirjoitti:

        Maahantuoja määrää toistakymmentä erilaista huoltokohdetta öljyn- ja suodattimenvaihdon lisäksi 15000km:n välein joka ikiseen Toyotan henkilömalliin. Tämä on fakta.
        Edellisen kommentin kirjoittaja on ilmeisesti sama jäärä, joka on julistanut täällä kotvan aikaa 30000km:n huoltovälien riittävän dieseliin.
        Älkää hyvät ihmiset uskoko tuon tyypin satuja, ellette halua mahdollisessa takuuasiassa hylkyä suorittamattomien huoltojen vuoksi. On aivan sama missä pätevässä huollossa autoanne käytätte, kunhan huollot on tehty ajallaan.
        Huoltokohteet ja intervallit löytyvät Toyotan kotisivuilta.

        huolto-ohjelmassa on tojolla 15tkm:n välihuolto.Olen itse vaihtanut vain öljyt,Määräaikaishuollot teetetty tojotalla(Avensis)viimeiksi oli oma öljy,hintaa 147eur.Ja homma toimii.(Jos öljynvaihdon saisi odotellessa tojolla ni en vaihtais ite,viemieset ja tuomiset,siinä ajassa vaihtaa ite monet öljyt.Ja voihan "säästyneillä rahoilla ostaa potun kossua ja vetää työn päätteeksi kännit"


      • 30 tkm
        Ei sikiä enää. kirjoitti:

        Huolletaan diesel 2.2 d-4-d, jos se tapahtuu vuoden sisällä. Siis huolto kerran vuodessa, tai 30 000km:n välein, on ohjekirjan suositus ja sen se kerrottiin ensihuollossa 5 kk sitten, auto ostettu 4/2009.

        Sama löytyy oman auton huoltokirjasta, aiemmin netistä olleessa tarkemmassa ohjelmassa ja liikkeen huoltoneuvojalta, eli oman auton huollot 30 tkm välein (ajan vuodessa sen), ellei huoltomuistutin "herää" aiemmin ja se ei ole näin tehnyt toistaiseksi.


      • sasasas
        sikiää? kirjoitti:

        Maahantuoja määrää toistakymmentä erilaista huoltokohdetta öljyn- ja suodattimenvaihdon lisäksi 15000km:n välein joka ikiseen Toyotan henkilömalliin. Tämä on fakta.
        Edellisen kommentin kirjoittaja on ilmeisesti sama jäärä, joka on julistanut täällä kotvan aikaa 30000km:n huoltovälien riittävän dieseliin.
        Älkää hyvät ihmiset uskoko tuon tyypin satuja, ellette halua mahdollisessa takuuasiassa hylkyä suorittamattomien huoltojen vuoksi. On aivan sama missä pätevässä huollossa autoanne käytätte, kunhan huollot on tehty ajallaan.
        Huoltokohteet ja intervallit löytyvät Toyotan kotisivuilta.

        toyotan huoltovaläi on 30 tkm tai 2 vuotta kumpi ensin täyttyy siksi nuo 15 tkm huollon työt on lueteltu huoltoohjeessa koska kaikille ei tule tuota 30tkm. Monella muullakin merkillä on vastaavia esim 20tkm tai 2v elikkä jos 2v aikan ei tule kuin 10tkm pitää huolto silti tehdä jo silloin Toyotalla ei kuitenkaan ihan kaikkia 30 tkm huolto töitä ei tarvitse silloin tehdä ainoastaan ne 15 tkm työt.


      • gshags
        huolla joka 15tkm... kirjoitti:

        Huoltokustannukset

        75tkm tojo 2,08 snt/km
        70tkm tojo 1.24 snt/km
        100tkm tojo 1,71 snt/km
        60tkm opel 1,23 snt/km

        avella
        http://www.muuralanautohuolto.fi/MuuralanAutoHuoltoToyota_0409_Lo.pdf

        105 t km yhteensä 1249 eur -> 1,18 c/km

        itsellä corolla ja 15 välihuollot olen tehnyt itse eli öljy 20e (shell helix ultra, diamond tai vastaava) suodatin 4,90 = n 25e
        yht 881 e / 105 tkm -> 0,83 e/km
        lisäksi sain takuuseen iskarit 90 tkm huollossa kun vuosivat hieman.


    • Lissää kastiketta

      Teeboilin TM-testimenestyjä öljy 23,50 Fram TM-testimenestyjä ö-suodatin 5 e. Vaihtotyö pihalla, jäteöljyt saa jättää ilmaiseksi kaatikselle. Öljynvaihto"huolllon" hinta 28,50.

      1,33 Corollan hinnalla saa 2,4 Hyundai Sonatan automaattina ja jää rahat vielä etelänmatkaan.

      • asasaa

        kulutus?
        jokaisen litran ere kulutuksessa on on 1300 e/100tkm
        eli jos hundai 2,4 kuluttaa 3l/100 km enempi kuluu bensaan 100 tkm matkalla n. 4 te enempi
        eli kun ajan 33 tkm vuodessa saan bensan erotuksella etelänmatkan, lisäksi vakuutusmaksut on paljon suuremmat hundaissa.


    • eerops

      Maksoi 156 euroa. Öljyn- ja suodattimen vaihto tarkistuksia.

      • jep jep

        plus kone takuu jatkuu, eiköhän suomen oloissa vaihdeta nuo öljyt JOKA vuosi säävaihteluiden ja etenki kondensaation vuoksi vaikka tulis 100km/vuosi..


      • Close to you

        Keskituloiselle 1,5 päivän nettopalkka puolen tunnin työstä. Vaihtosuhde huono.

        Keskituloisena ihmettelen kuinka keskustelupalstoilla keskustelijat kilvan kehuvat huoltojen edullisuutta, vaikka kustannukset alle tunnin työstä olisivat monta sataa. Huolto on simppeliä suodattimien ja öljyjen ja jarrunesteiden vaihtoa ja tarkastuksia. Tarkastukset voi tehdä Elannon parkkipaikalla vaikka oli kaksi puusilmää. Ymmärrän, etä kaikki eivät osaa tai halua huoltaa autoaan itse ja tienata tunnin työllä muutaman päivän nettopalkkaa, mutta sitä en ymmärrä että huoltohintoja kehutaan kohtuullisiksi, kun tavallista, ei erikoistyökaluja, tai -osaamista vaatimvista huoltotöistä maksetaan monen päivän palkkoja. Auton huollattaminen on aivan järkyttävän kallista työn vaativuuteen ja tarvikkeiden hintoihin nähden. Erikoislääkärin, hammaslääkärin tai muun pitkän koulutuksen ja kalliit työvälineet hankkineen spesialistin veloitus jää kirkkaasti autohuollon vastaavalle.


    • Up to you

      Kuule Siwan puupää, hoida itselles joku erikois duuni, vaikka erikoispuhelinmyyjä, tai erikois lehtimyyjä tai erikoislehdenjakaja tai erikoisbussikuski, tai erikoisspessialisti,jaa,,,,,,,, ,,,.,.,.,.,.

    • AVE T25

      En tiedä mistä revitte noita huoltohintoja,itse huollatan veljekset selänpäällä toyotani (virallinen toyota huolto) ja hinnat ei todellakaan ole olleet tuollaisia,oletteko kyselleet hintoja useasta huoltopisteestä?meillä on 3 toyotahuoltoa 40km säteellä ja kaikilla on eri hinnat johtuen siitä että kulut/tuntiveloitus on kaikilla eri,tarvikkeet/muut maksavat saman kaikissa !
      Eli kilpailutusta kehiin ja kyselkää niin huomaatte eroja hinnoissa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe