Vastavalo

Myötäpimeys

Mitä mieltä olette vastavalosta (kuvanmyynti sivusto)? Olen siellä nyt kokelasjäsenenä ja kuvani äänestetään pois kerta toisen jälkeen, vaikka oikeesti sielä on huonompiakin, jopa suosituissa kuvissa. Enkä millään ymmärrä, miten siellä toimitaan ja kun kysyy, kukaan ei vastaa.

En pidä itseäni huippu kuvaajana, mutta veljeni on ja hän on katsellut kanssani kuvia, joita on äänestetty pois esim. Että kuva on liian tavallinen. Mietinkin, mikä on tavallinen kuva?

Yksi kuva, jonkun muun, oli äänestetty pois, mikä oli todella mahtava kuva lehmästä kauniissa vuoristomaisemassa ja teknisesti ok, sai minut uskomaan, että kyseessä on vallan käyttöä.

Eikö jokainen, joka kuviansa myy, saa myydä, vaikka kuvassa olisi pelkkä hius heinässä. Jos joku ostaa kuvan, niin se on hyvä.
Varmasti hyviä, sellaisia mitkä olisi käynyt kaupaksi, on mennyt vastavalossa kaatikseen, kun joku toinen kuvaaja katsoo kuvan tylsäksi.
Minullakin on ollut kuvia, joista ekaksi sain jopa 4 tähteä ja äkkiä olikin saanut 6 poistoääntä.

Onko teillä kokemuksia sivustosta ja siitä, kuinka fantasiamaisia kuvia sinne pitää laittaa, että kuva saa olla myynnissä?

284

12984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j

      .. ja henk.koht. toivotan koko paikan viimeseen helvettiin. Itselleni kävi samoin, latasin palveluun kuvia, jotka valitsin pitäen riman korkealla. Kuitenkin jostain kummam syystä palvelusta poistettiin kuviani aivan olemattomilla perusteilla. Sain tarpeekseni siitä sivustosta ja lähdin "ovet paukkuen" noin vuoden jäsenyyden jälkeen.

      Itse olen vakavasti otettava ammattikuvaaja, enkä ymmärrä, millaista linjaa Vastavalo pitää kuviensa suhtee, ilmeisesti ei minkäänlaista.

      En suosittele sivua kenellekkään ammattikuvaajalle.

    • Kokemusta omaava..

      Perusteet on usein mielivaltaiset, mutta suurin syy poistoihin on kuvien liikatarjonta ja vakio/laatujäsenet pitää tietenkin omia puoliaan.
      Tusinakuvatkin kelpaa, kun on oikea titteli. Sitä samaa näkee muuallakin. Nimekkään kuva valitaan, vaikka toisen olisi parempi.
      Vastavalo on myös kuvamanipulaattoreiden leikkikenttä. Kuvat on usein hyvin vahvasti käsiteltyjä, jollaisia ei kameralla mitenkään suoraan saa.
      Kuvatoimistoala on huonoissa kantimissa nykyään ja syy on digin. "Kuvaaminenhan on nylyään ilmaista", ja sitten aina löytyy sellaisia, joille on tärkeintä saada kuvansa näkyviin, vaikka siitä ei mitään maksettaisikaan. Sellaiset tuhoaa vapaan valokuvauksen täysin.

      • photootattoo

        perustakaa omat sivustot ei tarvitse itkeä.


    • qpqpqpdbdbdb

      Paikan taso pyritään pitämään korkealla, ja mitä enemmän kuvia tulee sitä korkeammalle taso nousee.
      Siksi se ei ole vain omaa myyntiä varten, vaan koko paikan mainetta yritetään pitää yllä.

      Yleensähän poistoon menevistä kuvista saa tietää mikä meni pieleen. Esim: monta ongelmaa, (joka hekilökohtaisesti on rasittava syy/peruste). Omia kuviakin on häätöön laitettu ja asia on sillä selvä. Kuvassa pienikin vika voi johtaa poistoon.

      Miksi sitten jotkut huonot kuvat ovat siellä pitkään, kun omat "paremmat" kuvat ovat jo poistossa?
      Johtuu varmaan siitä, ettei niitä moni ole käynyt katsomassa yms..

      En tiedä. Yrittäkää kestää =D

      • Totuus sattuu

        Roskapaikka, amatöörien naurettava röpellys, pysykää kaukana.


      • Zooomm
        Totuus sattuu kirjoitti:

        Roskapaikka, amatöörien naurettava röpellys, pysykää kaukana.

        Mitä lähettääkö joku vielä kuvia paskavaloon.


      • Jaskavalo
        Zooomm kirjoitti:

        Mitä lähettääkö joku vielä kuvia paskavaloon.

        EI LAITA... ainakaan kukaan itteään arvostava.


    • huuh

      Olipa hyvä lukea tämä ketju.

      Olen itse vasta aloittelija, mutta joitakin hyväksi haukuttuja otoksia olen ottanut. Olin ajatellut huvikseni kokeilumielessä laittaa sinne muutamia kuvia, varsinkin sen jälkeen, kun huomasin, että monet kuvat ko. sivustolla ovat "ihan kivoja", sellaisia, mihin minäkin pystyn. Enpä sitten taidakaan. En halua tulla lytätyksi heti näin valokuvausharrastuksen alkumetreilläni :/

      Selasin äsken kategoriaa Ihminen ja arkipäivä > Arki ja ihminen ja kyllä ihan siinä etusivullakin on sellaisia otoksia, että tuli mieleen, että millä ansioilla ne sinne ovat päässeet...

      • 13...

        Siellä on tungosta ja pääsyvaatimuksia on korotettu. ennen riitti 20 kuvaa, nyt pitää olla 100.
        Siellä on todella "huonoja" kuvia jäljellä ja ennen kaikkea "alamittaisia" 4 MP-kuvia, joita ei enää saa laittaa.
        Nykyinen raja on 6 MP minimi.
        Palvelussa on paljon puutteita, mutta tuntuu siltä, että siellä halutaankin vain pitää tietynlaista "populaari" tarjontaa, eikä panostaa laajuuteen.

        Jos voit tuottaa tarpeeksi paljon kuvia, niin voit yrittää. Ihan muutamalla hyvälläkään kuvalla ei kannata yrittää.


    • taidan olla imbesill

      Tuli tänne rekisteröityä jokin aika sitten, mutta olen aivan ymmälläni sivujen sekavuudesta.

      Kokelasjäsenille tarkoitetussa osiossa on monet neuvot "siirtyneet kuvapankin puoleiseen profiiliisi". Siis häh? Mistä ne siis löytyvät?

      Tunnen itseni ihan urpoksi. Tuskin kuvia tuonne kannattaa laittaa, jos en edes ohjeita löydä :(

      • Könsikäs kansikas29

        "Kuvapankin puoleinen profiili"???
        Tuli tänne rekisteröityä jokin aika sitten, mutta olen aivan ymmälläni sivujen sekavuudesta.

        Kokelasjäsenille tarkoitetussa osiossa on monet neuvot "siirtyneet kuvapankin puoleiseen profiiliisi". Siis häh? Mistä ne siis löytyvät?

        Tunnen itseni ihan urpoksi. Tuskin kuvia tuonne kannattaa laittaa, jos en edes ohjeita löydä :( "

        Tää on paras, näköjään ohje puolikin yhtä surkea kuin muukin osa.


    • Mesopotamia

      Kuvaajien kannalta olisi mielenkiintoisempaa kuulla minkälaisia myyntejä kuville on saatu ja korvausten suuruus. Se ratkaisee pitkälti kuvaajaprofiilin ja tarjottavien kuvien laadun. Alan huippujen keskuudessa on hyvin tiedossa naurettavat korvaukset.
      Ostavalla puolella ko. paikka on myöd kovin tuntematon.

    • ex-vastavaloinen

      Taannoin rekistöröidyin kyseiseen kuvatoimistoon ja latasin muutamia kuvia. Kunnes hoksasin että kuvani oli äänestetty pois jo ennen kuin olin edes ehtinyt ladata kuvaa palveluun tässä vaiheessa minulle riitti.

      Lisäksi palvelu mainostaa itseään korkeatasoisena okei on totta että joitakin hyviä mutta suurin osa tusina kamaa. Oma kohtainen käsitys on että palvelu keskittyy liiaksi kaupallisuuteen eikä kuvalliseen tasoon eli jos kuva on "myyvä" niin ok olkoon se sitten millainen tahansa mutta jos kuva ei ole myyvä" niin kuva raakataan armottomasti pois koska palvelun ylläpitäjä ottaa provikat välistä.

      • ????????????????????

        Miksi kukaan tahtoo mennä leikkimään tollaseen puljuun, hiekkalaatikot on asia erikseen ja aivan eri ikäisille.Rahaa saa oikeista töistä paljon paremmin ja nopeammin, valokuvaus harrastuksena.


    • hetero65464656577

      se on homojen paikka.

    • hörpö

      Mihin kaupallisen palvelun sitten pitäisi mielestänne keskittyä ellei juuri kaupallisuuteen? Ihmettelenpä vain...

      • asdii

        Konkurssi kypsä pulju se on, ei mee kauaa kun tuolla touhulla.


    • vastajalo

      "Konkurssi kypsä pulju se on, ei mee kauaa kun tuolla touhulla"

      miksi noin ajattelet?
      digikuvan tultua markkinoille, on kuvan arvo laskenut, koska tarjontaa on pilvin pimein.
      Ja todellakin, palvelussa näyttää olevan 150 000 kuvaa.
      Eikä "puljun" ylläpitokustannukset liene kovin suuret. Joten jos vaan kauppa käy, kuten uskon, sillä "pulju" on pärjännyt jo vuodesta 2004, niin varmaan kauppaakin käydään.

      Uskonkin, jotta se potkii ihan hyvin ja pitkään.

      Se, että siellä harrastetaan karsintaa esille laitetuissa kuvissa, on vaan ihan normaalia.
      Se on myös täysin sopimuksen mukaista toimintaa:
      "Suostut siihen, että palvelun ylläpito on oikeutettu poistamaan, muokkaamaan, siirtämään tai sulkemaan minkä tahansa aiheen tai kuvan milloin tahansa."
      Lähde:http://www.vastavalo.fi/info3.php

      Jotta miksi vikistä.

      Tietenkään kaikkien kaikki kuvat eivät pääse myyntiin.

    • Käsittele kuin

      häisunäädän raatoa.
      Älä koske edes pitkällä tikulla.

    • piruako täällä ..

      Näkemättä aloittaja kuvaa tai kuvia, on mahdotonta sanoa hännen kuvistaan yhtään mitään. Teksitstinnällisestä viestinnästä voin sano, että suomenkieli ei näytä olevan hallussa. Toivottavasti kuvakieli on. Siitä tässä on kyysymys.
      Turha tommosta palveluverkkoa on moittia, jos sun kuvat ole kelpoisia. Kato peiliin.

      • 20v alalla

        Eikä "puljun" ylläpitokustannukset liene kovin suuret. Joten jos vaan kauppa käy, kuten uskon, sillä "pulju" on pärjännyt jo vuodesta 2004, niin varmaan kauppaakin käydään."


        7 vuotta on lyhyt aika, takana hyviä vuosia mutta tästä se alamäki alkaa...kaatuu muutamassa vuodessa


    • vastajalo

      "7 vuotta on lyhyt aika, takana hyviä vuosia mutta tästä se alamäki alkaa...kaatuu muutamassa vuodessa "

      Lama syö kuvakauppaa aika tehokkaasti.
      Koska kuva on loppupelissä vaan lisä-plussa eli extra.

      Jos "pulju" on kestänyt pystyssä laskusuhdanteen ja silti voimissaan, ei ole näköpiirissä syytä, että miksi se nyt muutamassa vuodessa kaatuisi.

      • Sepeliä rattaissa

        Jos "pulju" on kestänyt pystyssä laskusuhdanteen ja silti voimissaan, ei ole näköpiirissä syytä, että miksi se nyt muutamassa vuodessa kaatuisi. "

        Se laskusuhdanne on alkamassa vasta nyt.....


    • Asioista perillä..

      Kossit hoi.;)
      Ensinäkin A) Jos vastavalolla on oma servu..kuten oletan (kotitietokoneestakin saadaan sellainen hyvin yksinkertaisesti muutamalla ohjelmistolla) ja jos on olemassa kiinteä nettiyhteys jollain x kuukausmaksulla niin tuon koko hoidon ylläpitäminen on ERITTÄIN halpaa ja käytännössä hän maksaa ylläpidosta vain ns "oman nettimaksunsa" joka on yhtä kuin kuukausimaksu nettiyhteydestä..;) Mielenkiintoista asiasta tekeekin se että kuka valvoo sitä todellista "myyntiä"..jos ylläpito haluaa voi hän varmasti myydä ihan mitä tahansa palveluun syötettyä kuvaa kenelle tahansa ja mihin hintaan vaan..ja kuvan ottanut henkilö ei siitä tiedä välttämättä yhtään mitään. Se että kuvan ottanut henkilö törmäisi omaan itse ottamaansa kuvaan jossain mainoksessa tai sivustossa on yhtä 1:100 000 000...;) Et siinä teille "vastavalon harrastelijoille" hiukan mietittävää...;)

      PS: Itse en sinne laittaisi kuvan kuvaa. Olen seurannut tuon pajan toimintaa sen alusta alkaen, ja jo silloin pisti esiin muutama ikävä piirre. Jos tavan atk harrastaja alkaa yhtäkkiä leikkimään ns "ammatti valokuvaajaksi" jolla on varaa arvostella toisten ammattimaisia kuvia ja jonka omat otokset ovat malllia "pokkari kamaa" niin jossain on silloin vikaa..;)

    • Tenzero

      Juuri näin, komppaan edellistä ja IHMETTELEN ihmisten TYHMYYTTÄ.

      • RequemRectum

        "Juuri näin, komppaan edellistä ja IHMETTELEN ihmisten TYHMYYTTÄ. "

        Tyhmyyden ihmettely on yksi tyhmyyden osa-alueista :-)


      • Koperikus Actiuslens
        RequemRectum kirjoitti:

        "Juuri näin, komppaan edellistä ja IHMETTELEN ihmisten TYHMYYTTÄ. "

        Tyhmyyden ihmettely on yksi tyhmyyden osa-alueista :-)

        "Jos tavan atk harrastaja alkaa yhtäkkiä leikkimään ns "ammatti valokuvaajaksi" jolla on varaa arvostella toisten ammattimaisia kuvia ja jonka omat otokset ovat malllia "pokkari kamaa" niin jossain on silloin vikaa..;) "

        Jos siellä on tollaista toimintaa ja vetäjä niin hommahan on silkkaa pellenhommaa millä ei ole mitään tekemistä minkään ammattilaisuuden kanssa.


    • Parempi valo muualla

      Vastavalo on hieman enemmän kuin sisäsiittoinen ja lapsellisesti käyttäytyvien "ammattikuvaajien" paikka, et sielä kehity.... miten muka kehittyisit? Tuhansia on kääntynyt jo "ovella" ulos. Sehän näkyy suhteessa reisteröitymiset ja aktiiviset.... Miksi siinä muutoin olisi lukumääräisesti niin suuri ero? Ja jos suusi avaat näille ja olet toista mieltä.... se viimeistään on menoa. Sielä tiettyjen sana on laki ja tabu, ja vaikka nämä kuinka väärässä olisivat ja sen otat sielä puheeksi... alkaa kamala hiillostaminen ja kuviesi tavalla jos toisella poisäänestys väkisin.

      Ehkä todella kannattaa ajatella jotain muuta kuvatoimistoa, jossa ei päsmäröi ja ylistä vain itseään tietty sisäpiiri?

      • sdcds

        Vastavalo on hieman enemmän kuin sisäsiittoinen ja lapsellisesti käyttäytyvien "ammattikuvaajien" paikka, et sielä kehity.... miten muka kehittyisit? Tuhansia on kääntynyt jo "ovella" ulos. Sehän näkyy suhteessa reisteröitymiset ja aktiiviset.... Miksi siinä muutoin olisi lukumääräisesti niin suuri ero? Ja jos suusi avaat näille ja olet toista mieltä.... se viimeistään on menoa. Sielä tiettyjen sana on laki ja tabu, ja vaikka nämä kuinka väärässä olisivat ja sen otat sielä puheeksi... alkaa kamala hiillostaminen ja kuviesi tavalla jos toisella poisäänestys väkisin.

        Ehkä todella kannattaa ajatella jotain muuta kuvatoimistoa, jossa ei päsmäröi ja ylistä vain itseään tietty sisäpiiri? "

        Hyvä että laitoit heittomerkkeihin tuon sanan ammattikuvaaja sillä lähes kaikki siellä ovat harrastelijoita tai vastaavia, ei sinne kukaan nimekäs kuvaaja mene.


    • Asiasta tietävä

      Koko ala on konkurssi kypsä.

    • Paskavalo njet

      Miksi pitäisi mennä johonkin paskavaloon tai vastaavaan, Suomessa on käsittääkseni ainoastaan yksi oikea kuvatoimisto ja se on Lehtikuva, mutta sinne taas ei kaiken sortin suharit pääsekään.

    • mielestäni

      kyllä vastavalo on ihan hyvä

      • suvussa kuvattu 1920

        Vastavalo on ollut hyvä bisnes perustajille yms mukana olijoille,
        aina on kansaa jota voi johdatella ja rahastaa,
        nyt taitaa olla loppu läheneäässä.

        vaikka tienasin elantoni 60-80 luvulla 5-henkiselle perheelleni, valokuvauksella en ole koskaan ymmärtänyt mitään "taiteelista" valokuvausta, itse kuvasin vain juhlia, useiden kaupunkien näkymät todella runsaasti 60-70 luvulla kuten Google nyt.


    • VV

      It oon ollu muutaman vuoden vastavalossa ja nyt mitta alkaa olla täynnä.
      Rahaa saa puolet myyntihinnasta ja siitä vielä verot pois eli ei noin neljänneksen myyntihinnasta. Sen päälle ryhmä besserwissereitä arvioi ja poistattaa kuviasi mitä ihmeellisimmin perustein ymmärtämättä paljoakaan valokuvaksen päälle. Omat säännöt ei kaiken lisäksi tunnu koskevan heitä itseään
      Käytännössä kuvia pitäisi hinkata loputtomiin mm kohinan yms epämäärästen syiden takia jotka ei edes näy painetussa kuvassa, palkkiona muutama kymppi kuvalta, kuka jaksaa?

      • pian on kevät

        Niimpä! Mutta kun ne ovat niin ammattilaisia.... mutta vain omasta mielestään.
        Totuus on toinen. Mutta täytyyhän näillä besserwissereillä olla keksitty keinot savustaa toisten kuvia pois typerin tekosyin jotta suojata omat kuvansa.
        On jo vähän lahkolaisuuteen viittaavaa toimintaa, ja hyväuskoiset uskovat tuolla kaiken ja aum aum, sana on laki... ne besserwiserit kun tietää kun kerta on kokemusta, niimpä niin.

        Jos rekisteröintejä tuonne on kymmeniä tuhansia mutta aktiivisia muutama sata, halloo.... miksiköhän? On tainnut useamman kertaa "paukkua ovet tuolla".
        Toki voihan ne yrittääs selittää asian sillä että kuvien laatu poistuneilla huono ja kuvatoimistoon kelpaamatonta. Ihan tuhansilla kuvaajillako? Juu, tosi uskottavaa, oiskohan itse kuvatoimistossa jotain vikaa, vikaa, vikaa...


    • Tohtori lens

      "Hyvää" mainosta puljulle nimeltä vastavalo tämä ketju.

      • aatu1012

        Oikea termi tuo "paskavalo" koko puljulle


    • ammattinavalokuvaus

      Se mitä olen itse tuota Vastavaloa seurannut, niin valokuvien taso ei todellakaan päätä huimaa. Oikeasti hyvää kuvaa saa etsiä, ja uskonkin, että sivuston myyntipolitiikka on lähinnä tuolla bulkki/tusina osastossa.
      Laitetaan kauhee määrä kuvia esille, ja toivotaan, että joku ostaisi.

      Tosiasia lienee, että jos haluaa saada kuviaan myytyä, siinä sivussa mainettaan menettämättä, on ainut oikea paikka omat sivut.
      Mikäli on pakko päästä johonkin myyntifirman listoille on parempi pyrkiä oikeasti merkittäviin paikkoihin.
      Mikäli taito ei riitä esim. Magnumiin, tai Gettyyn, täytyy kuvaajan katsoa peiliin ja miettiä onko hänen kuvansa oikeasti hyviä vai tulisiko hänen vielä kehittyä kuvaajana.

      Se, että joku veli, äiti tai jossain mitään sanomattomalla foorumilla joku kehuu kuvia ei suinkaan tarkoita että ne olisivat sitä oikeasti.

    • Ketkukoo

      Jurri näin, edellinen kirjoittaja kirjoittaa suurta asiaa, loppu on karua faktaa, yleensä ottaen niihin kehuihin oikeasti punnittuna on HARVOIN aihetta.

    • ex-kokelas

      Yllätyin tästä negatiivisesta palautteesta täällä Vastavaloa kohtaan. Mielestäni vastavalossa on tarjolla laadukkaita kuvia, ja omille kuville / muiden kuvia katselemalla saa monesti oikeasti rakentavaa palautetta. Poistoäänille, ainakin niille joita olen nähnyt, on aina kerrottu tai pääteltävissä syy. Liittymisen jälkeen ainakin oma kuvalaatuni - ja silmäni on kehittynyt huomattavasti aiemmasta.

      Ettei vaan olis niin että se pipo hieman liian kireällä, kun ihan joka kuva ei heti vastaakaan asetettuja laatukriteereitä? Ja samaanaikaan sitten manataan koko ala syvimpään suohon :)

      • 12+1

        Kyllä sieltä varmasti amatöörikuvaaja löytää hyviä vinkkejä, ja kuvia katselemalla ja analysoimallahan aina kehittyy, missä tahansa. Ammattilaisen näkökulmasta katsoen kyseisen sivuston (besserwisser)meininki lähinnä kauhistuttaa, eikä tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä.


      • Pyh

        llätyin tästä negatiivisesta palautteesta täällä Vastavaloa kohtaan. Mielestäni vastavalossa on tarjolla laadukkaita kuvia, ja omille kuville / muiden kuvia katselemalla saa monesti oikeasti rakentavaa palautetta. Poistoäänille, ainakin niille joita olen nähnyt, on aina kerrottu tai pääteltävissä syy. Liittymisen jälkeen ainakin oma kuvalaatuni - ja silmäni on kehittynyt huomattavasti aiemmasta.

        Ettei vaan olis niin että se pipo hieman liian kireällä, kun ihan joka kuva ei heti vastaakaan asetettuja laatukriteereitä? Ja samaanaikaan sitten manataan koko ala syvimpään suohon :) "

        Ole vaan kokelas ja kokelaana pysytkin :)


    • Tutkittu juttu

      "Se että kuvan ottanut henkilö törmäisi omaan itse ottamaansa kuvaan jossain mainoksessa tai sivustossa on yhtä 1:100 000 000...;) Et siinä teille "vastavalon harrastelijoille" hiukan mietittävää...;)"

      Miettikääpä kossit kuinka paljon ylläpitäjällä on mahdollista kustettaa muita. Olisittepa nähneet itse paartolan ottamat räpellykset vuonna 2004 -2005 olisi ollut naurussa pitelemistä..ja tuskin on laatu parantunut siitä yhtään.;)

    • fokuus

      VVn touhu on linjatonta, teknisesti huonoja kuvia on paljon ja myyntiarvoltaan todella heikkoja esityksiä. Laatukuvia sen sijaan poistatetaan mitättömistä syistä ilman korjausmahdollisuutta. Ei ole mitään ymmärrystä millainen kuva on arvokas ja mikä myy.

    • Kuvien käyttäjä

      Roska on roskaa...

    • Minusta vastavalo on ihan hyvä paikka harrastajalle,tai amatöörille. Ei välttämättä ammattilaiselle. Olen jo 3 vuotta sinne ladannut kuvia, vaihtelevalla aktiivisuudella. Paljoa ei ole kaupaksi mennyt. Mutta harrastuksen kannalta siitä on kuitenkin ollut hyötyä. Totta on ettei varsinaisia huippukuvia ole paljoa. Mutta missä olisi? Uskon ettei toimiston tarkoituskaan ole myydä pelkkiä mestariteoksia. Vaan tarjota monipuolista kuvitus kuvaa monenlaiseen käyttöön. Vai onko joku kenen mielestä jokainen lehtikuva,nettikuva tai kirjakuva olisi suuri taideteos? Tälläisiin käyttötarkoituksiin ainakin minun myydyt kuvani ovat menneet. Poistoääniä tulee välillä. Ja joskus olen joutunut pitkin hampain poistamaan omasta mielestäni hyviäkin kuvia. Mutta kyllä yleensä poistoäänien syy on hyvin perusteltu. Ja usein poistoäänet liittyvät tekniseen laatuun. Palvelusta löytyy kyllä paljon teknisesti heikkolaatuisia kuvia. Tiedän koska niitä siellä itsellänikin on. Nämä teknisesti heikommat kuvat ovat usein vanhoja kuvia. Jotka ovat täyttäneet laatuvaatimukset aikanaan. Laadullinen vaatimustaso nousee jatkuvasti,välineiden nopean kehityksen takia. Nykyiset uudet digikamerat tekevät teknisesti aika erinlaista jälkeä,kuin vuonna 2004 käytössä olleet kameramallit. Myös kuvien tarjonnan lisääntyminen mahdollistaa laadullisen vaatimustason nostamisen. Myös tietyn kuvauskohteen yleisyys nostaa vaatimustasoa. Jos otat kuvan omasta koirasta,pihapuun talitintistä tai nokkosperhosesta. Silloin kuvan tulee olla erittäin laadukas,koska samasta aiheesta saattaa palvelussa olla jo satoja kuvia.

      • Pöh ja puh

        Puhu pukille, suurin kuvan laatuun(luovuuteen) vaikuttava asia seisoo kameran takana jo kymmenen vuotta vanhoilla rungoilla sai loistavia kuvia kun vain asiansa osasi.Mitä tulee tohon puljuun niin miksi pilata maineensa pitämällä kuviaan tuolla.


      • ljikoyr
        Pöh ja puh kirjoitti:

        Puhu pukille, suurin kuvan laatuun(luovuuteen) vaikuttava asia seisoo kameran takana jo kymmenen vuotta vanhoilla rungoilla sai loistavia kuvia kun vain asiansa osasi.Mitä tulee tohon puljuun niin miksi pilata maineensa pitämällä kuviaan tuolla.

        Taisipa olla niinpäin, että vanhoilla kameroilla sai parempia kuvia, kuin nykyisillä, kunhan vain käytti alhaisia herkkyyksiä.


    • Totta on että vanhoillakin kameroilla saa hyvää jälkeä kun homman osaa. Mutta kyllä tekniikka on kehittynyt todella paljon. Se millainen kuvanlaatu on kun käytetään optimi asetuksia. Ja kuvataan hyvissä olosuhteissa. ei kerro käytännön kuvanlaadusta koko totuutta. Usein studion ulkopuolella kuvatessa olosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset. Ja silloin kyllä käytettävät laitteet vaikuttavat kuvanlaatuun. Omasta puolestani voin sanoa,että kalustoa enemmän kuvieni laadun paranemiseen on vaikuttanut taitojen kehittyminen. Vaikka opittavaa riittää vieläkin paljon. Mutta uskon vakaasti, että myös kalusto vaikuttaa asiaan. Tuota maineensa pilaamista en ymmärrä. Jos kuvaajan (minun tapauksessani luontokuvia) kuvia julkaistaan luonto aiheisissa kirjoissa ja aikakausilehdissä, niin menettääkö siinä maineensa kuvaajana? Ehkä sitten arvostus voisi laskea jos tunnetut luontokuvaajat kuten Hannu hautala tai vaikka Markus varesvuo alkaisivat työntää urakalla kuviaan myyntiin kuvatoimistoihin, muutaman kympin hinnalla. Mutta kun kyseessä on harrastaja,niin miten siinä menettää maineen? Jota ei ainakaan vielä edes ole.

    • Buhahaaaa

      Jota ei ainakaan vielä edes ole. "

      Ja Jota ei edes todellakaan tuolla kamkaze puljussa tule.

      • Buhahhaaa

        siis kamikaze puljussa tule...


    • kuhis
    • entinen VV

      Joopa joo mutta kun VVn pelisäännöt on mitä sattuu. ns laatujäsenet saa laittaa sinne teknisesti todella surkeita kuvia ilman mitään poistoääniä. Vakiojäsenien kuvia taas poistatetaan ilman mitään perusteluja. Homma ei yksinkertaisesti toimi.

      • Vinkujille ja valittajille VV on tosiaan ihan väärä paikka. Onneksi on sekä muita kuvatoimistoja että muita keinoja yrittää myydä kuviaan. Itse olen pitänyt kuvatoimistoharrastuksesta mm. Vastavalossa.


    • ammattilainen

      Onpas paljon ammattilaisia, mistäs teidän kuvia voi ostaa?

    • Rönskä

      Olipas mielenkiinoinen kirjoitus. En yhtään löytänyt yhteneväisyyttä omiin kokemuksiini Vastavalosta.

      Ymmärsinkö vielä oikein, joku valittaa, että Vastavalossa on paskakuvaa ja toinen valittaa samaan aikaan, että kuvia poistetaan aiheetta, siinäpä hyvin mielenkiintoinen yhtälö.

      Joku mainitsikin, että käy kokeilemassa Gettyä, ei edes tarvi mennä makrostock-puolelle, microstock-puolelta löytyy myös korkealaatuista laadunvalvontaa. Jos haluaa kokeilla oikeasti rahkaitaan, niin kannattaa aloittaa iStock:sta. Jos kuvat menee siellä läpi, menee ne läpi muissakin kuvatoimistoissa suurella prosentilla. Eikä sitten valiteta jos ei pääse läpi, vaan pyritään kehittymään. Kuvatoimistoja on paljon, toisissa laadunvalvonta on todella tiukkaa, kuten iStock:sa, kun samaan aikaan toisissa ei ole käytännössä mitään laadunvalvontaa. Yhtä lailla, joku kuvatoimisto myy todella hyvin, kun joku toinen ei myy käytännössä yhtään mitään. Ai mikä toimisto myy hyvin, se selviää vain asiaan paneutumalla.

      Enempää aiheesta en jaksa vääntää, ruikuttajat on yleensä niitä jotka eivät jaksa fokusoitua oleelliseen, valittamiselta kun eivät ehdi.

    • Älkää ny helvetissä

      laittako yhtään kuvaa johonkin hemmetin royalty free lafkaan. Sehän on sama kuin sahaisi poikki sitä oksaa jolla istuu. Ja siinä samalla oksalla istuu sitten rivissä kaikki muutkin kuvaajat.

      HÄVETKÄÄ!!!

    • RF rules

      Dinosaurukset ovat kuolleet jo sukupuuttoon!

    • Juippanen

      Ja harrastajat ovat syynä hintojen polkemiseen , hävetkää, ette edes arvosta omia kuvianne.

    • VV

      Joo ja kuvatoimisto vie rohkeasti puolet myyntihinnasta. Aika hyvä kate pelkästä foorumin ylläpidosta.

    • Niin Raaka Maailma

      Todellisuuden tajukin tuntuu olevan kadoksissa joiltain harrastelijoilta täällä. Kun kuvapankki tarjoaa per kuva n. 15% - 50% kuvan hinnasta valokuvaajalle on se aika normaalia hinnoittelua.

      Jos haluat saada kuvistasi ns. "kunnon" korvauksen, niin sitten ensin rakennat maineesi kuvaajana (ja tietysti minkälaisena kuvaajana: tuotekuvaaja, mallikuvaaja jne.)... tämän jälkeen alat myydät itseäsi, että kuviasi isoille kuvatoimistoille.

      Lopulta sitten voit tienata yhdestä kuvasta vuodessa muutaman tuhatlappusen tai sitten et.

      Minulla ei ole kokemusta tuosta Vastavalosta. Olen käyttänyt yhtä saksalaista ja kahta amerikkalaista palvelua. Yhdessä on kovat vaatimukset saada kuvat näytille ja usein kuvat ovat vieläpä sellaisia, että niiden tekeminen ei minua kiinnosta, mutta mainostoimistoja kiinnostaisivat kylläkin.

    • Kaanonisti

      Jos kuvien myyminen kiinnostaa, niin kannattaa kokeilla myös royalty free -lisenssillä myymistä microstock- kuvapankeissa. Surkeita kuvia ei tosin saa kaupaksi halvallakaan...

      Kuvien myyminen kuvapankkien kautta

    • p*ska paikka

      En tiedä muuta mutta jotkut hinnoittelee kuvansa törkykalliiksi, olisin halunnut ostaa jotain eläinkuvia mutta hinta tuli esteeksi. En suostu maksamaan Korkeasaaresta näpätyistä kuvista ylihintaa, voin itsekin käydä kuvaamassa siellä.

      • oma apu paras apu

        "En suostu maksamaan Korkeasaaresta näpätyistä kuvista ylihintaa, voin itsekin käydä kuvaamassa siellä"

        no mitä sitten valitat?


      • p*ska paikka
        oma apu paras apu kirjoitti:

        "En suostu maksamaan Korkeasaaresta näpätyistä kuvista ylihintaa, voin itsekin käydä kuvaamassa siellä"

        no mitä sitten valitat?

        Valitan sitä että periaatteessa voisin ostaa kuvia valmiina, jos ne olis kohtuuhintaisia!


      • liturg
        p*ska paikka kirjoitti:

        Valitan sitä että periaatteessa voisin ostaa kuvia valmiina, jos ne olis kohtuuhintaisia!

        Mikä on oikea hinta?


      • oma abu paras apu
        p*ska paikka kirjoitti:

        Valitan sitä että periaatteessa voisin ostaa kuvia valmiina, jos ne olis kohtuuhintaisia!

        "Valitan sitä että periaatteessa voisin ostaa kuvia valmiina, jos ne olis kohtuuhintaisia! "

        sellaista se kapitalismi on.

        ihan hyvä, että kuvaajat eivät myy kuviaan alihintaan.


      • kuka puhui alihinnas
        oma abu paras apu kirjoitti:

        "Valitan sitä että periaatteessa voisin ostaa kuvia valmiina, jos ne olis kohtuuhintaisia! "

        sellaista se kapitalismi on.

        ihan hyvä, että kuvaajat eivät myy kuviaan alihintaan.

        Kuka on puhunut alihinnasta? Kyse oli kohtuuhinnasta, mutta ilmeisesti Vastavalossa kuvaajat tykkää että voi pyytää mansikoita jostain kuvasta. Tai saahan sitä pyytää vaikka mitä, hullu on se joka niistä maksaa mansikoita. Ei kapitalismi oikeuta silti riistoon.


      • oma abu paras abu
        kuka puhui alihinnas kirjoitti:

        Kuka on puhunut alihinnasta? Kyse oli kohtuuhinnasta, mutta ilmeisesti Vastavalossa kuvaajat tykkää että voi pyytää mansikoita jostain kuvasta. Tai saahan sitä pyytää vaikka mitä, hullu on se joka niistä maksaa mansikoita. Ei kapitalismi oikeuta silti riistoon.

        "Ei kapitalismi oikeuta silti riistoon"

        ei kyse ole riistosta.
        on vain valinnasta.

        jos se kuva on liian kallis ja itsekkin voi sellaisen kuvan ottaa, niin miksi ei ottaisi.
        Saa samalla vaivalla iloisen päivän eläintarhassa ja säästää sen muutaman kymppiä mitä kuva maksaa.


      • loitwjuy
        oma abu paras abu kirjoitti:

        "Ei kapitalismi oikeuta silti riistoon"

        ei kyse ole riistosta.
        on vain valinnasta.

        jos se kuva on liian kallis ja itsekkin voi sellaisen kuvan ottaa, niin miksi ei ottaisi.
        Saa samalla vaivalla iloisen päivän eläintarhassa ja säästää sen muutaman kymppiä mitä kuva maksaa.

        Erään toisen kuvatoimiston hoitaja totesi arkistokuvien käytöstä: "Arkistokuvaa käytetään vain silloin, kun asiakas ei luule kohtuullisella vaivalla kohdetta itse pystyvänsä kuvaamaan".

        On siis turha edes tyrkyttää "standardikuvia", joita kuka tahansa saa.
        Myöskään ihan halvalla ei kannata kuvia myydä, sillä siitä menee myös verot ja sotut.

        Myös kuvien myyntikuntoon laitto vaatii aikaa ja "tupakkaa". Käytettävän ohjelmiston pitää myös olla yhteensopiva toimiston kanssa, että kuvatiedotkin näkyy oikein.
        Päivä kuvaamassa ja viisi tietokoneen ääressä.
        Kannattaako se?


      • fotari61
        loitwjuy kirjoitti:

        Erään toisen kuvatoimiston hoitaja totesi arkistokuvien käytöstä: "Arkistokuvaa käytetään vain silloin, kun asiakas ei luule kohtuullisella vaivalla kohdetta itse pystyvänsä kuvaamaan".

        On siis turha edes tyrkyttää "standardikuvia", joita kuka tahansa saa.
        Myöskään ihan halvalla ei kannata kuvia myydä, sillä siitä menee myös verot ja sotut.

        Myös kuvien myyntikuntoon laitto vaatii aikaa ja "tupakkaa". Käytettävän ohjelmiston pitää myös olla yhteensopiva toimiston kanssa, että kuvatiedotkin näkyy oikein.
        Päivä kuvaamassa ja viisi tietokoneen ääressä.
        Kannattaako se?

        Ei kannata kun satasella myydystä kuvasta saa kakskymppiä käteen.
        Siinä teille "kapitalisteille"


      • oma abu baras abu
        fotari61 kirjoitti:

        Ei kannata kun satasella myydystä kuvasta saa kakskymppiä käteen.
        Siinä teille "kapitalisteille"

        "Ei kannata kun satasella myydystä kuvasta saa kakskymppiä käteen.
        Siinä teille "kapitalisteille" "

        Minä en ole edes ammattilainen, mutta kun on tullut rahaa poltettua kalustoon niin paljon, että en osaa edes laskea ja aikaa kulututettua kuvaamiseen niin paljon, että en osaa edes arvioida, tuntisin piston sydämessäni myydessäni kuvia -70% aleessa.

        Lisäksi ammattikuvaajankin täytyy pystyä tienaamaan leipänsä, josta tulee paljon vaikeampaa kun amatöörit myyvät amatöörihinnoin.
        Eli sellaisella hinnalla, jolla ei tarvitse elättää itseään, kun tienaavat elämäntasonsa jostain muusta työstä.


      • fotari61
        oma abu baras abu kirjoitti:

        "Ei kannata kun satasella myydystä kuvasta saa kakskymppiä käteen.
        Siinä teille "kapitalisteille" "

        Minä en ole edes ammattilainen, mutta kun on tullut rahaa poltettua kalustoon niin paljon, että en osaa edes laskea ja aikaa kulututettua kuvaamiseen niin paljon, että en osaa edes arvioida, tuntisin piston sydämessäni myydessäni kuvia -70% aleessa.

        Lisäksi ammattikuvaajankin täytyy pystyä tienaamaan leipänsä, josta tulee paljon vaikeampaa kun amatöörit myyvät amatöörihinnoin.
        Eli sellaisella hinnalla, jolla ei tarvitse elättää itseään, kun tienaavat elämäntasonsa jostain muusta työstä.

        Hommahan menee nii et kuvatoimisto hinnoittelee ja ottaa puolet
        myyntihinnasta ja sinä maksat omasta puoliskostas vielä verot.
        Suora myynnillä ilman välikäsiä pärjää paremmin jos on asiakkaita
        jotka osta ja maksaa.


      • öööööööööööö2
        fotari61 kirjoitti:

        Hommahan menee nii et kuvatoimisto hinnoittelee ja ottaa puolet
        myyntihinnasta ja sinä maksat omasta puoliskostas vielä verot.
        Suora myynnillä ilman välikäsiä pärjää paremmin jos on asiakkaita
        jotka osta ja maksaa.

        ja hauskinta tuossa on kuvaajalle jää kaikki kustannukset maksettavaksi plus kuvatoimistoyrittäjän elättäminen.


      • oma abu baras apu
        öööööööööööö2 kirjoitti:

        ja hauskinta tuossa on kuvaajalle jää kaikki kustannukset maksettavaksi plus kuvatoimistoyrittäjän elättäminen.

        "Hommahan menee nii et kuvatoimisto hinnoittelee ja ottaa puolet
        myyntihinnasta ja sinä maksat omasta puoliskostas vielä verot.
        Suora myynnillä ilman välikäsiä pärjää paremmin jos on asiakkaita
        jotka osta ja maksaa. "


        "ja hauskinta tuossa on kuvaajalle jää kaikki kustannukset maksettavaksi plus kuvatoimistoyrittäjän elättäminen. "


        Tämä on sitä kapitalismia.
        Palveluun liittyessään, kuvaaja toki ostaa jotain.

        Kuten sanottua, oma apu paras apu.
        Mutta jos tämä ei riitä, onnistu tai jostain syystä vaan laiskottaa, niin siksi kuvatoimistoja on olemassa.
        Niitä on olemassa toki myös siksi, että ei se kuvan ostaja ehdi kiertelemään 48:lla eri sivustolla, asioimaan useiden tusinan henkilön kanssa muutamaa kuvaa jahdatessaan.

        Kuvatoimistosta kuvia saa esille nopeasti ja asiointi on luotettavampaa, kuin yksityisen 'jonkun hemmon siellä toisessa päässä' kanssa.

        Siksi kuvatoimistoja on olemassa.


    • aatu23

      VV on perseestä. Tuu pois heti ittiäs kiusaamasta

    • entinen VV

      VV on rakennettu niin että siellä laatujäsenet myy kuviaan ja muut poisäänestetään häiritsemästä hyvää bisnestä

      • Voi tavaton

        Häiritsemästä hyvää bisnestä "

        Hyvää bisnstä, BUHAHAAHHAHHAHHHAAAA mitä sinä tiedät bisneksestä.


    • T-Ka

      Mä oon ollu ainakin todella tyytyväinen paikkaan. Hyvä myynti ja asiallinen toiminta kaikilla tavoilla. Mitä ei voi sanoa monista muista kotimaisista kuvapankeista.

    • Pois ja pian

      Miksi roskapankkia ja amatööörilafkaa enää tongitaan.

    • T-Ka

      On tää erikoinen viestittely! Aina kun joku sanoo positiivista paikasta, tulee joku mölisee, vissiin aina sama kaveri. Joka tapauksessa musta paikka on hyvä niinkuin sanoin. Tässä vielä linkki jossa musta hyvää tietoa: http://www.vastavalo.fi/info_kuvaajaksi.php

      • posi2

        Jaa tää on visiin joku VV fani


    • jospakuitenkin

      Outo paikka, samantien saa poistoääniä, jos kuva on vähänkään parempi, kuva kun ne perusräpsyt mitä paikka on täynnä... Pitänee vissiin vaihtaa ammattilaisjärkkärini johonkin halpaan pokkariin ja räpsiä kuvia kaikesta vastaan tulevasta ja tadaa, ei yhtään poistoääniä! Kateellisia taitaa osa "vakkari kuvaajista" olla ja heti, jos on heidän kuviaan hienompi, kuva niiin hyökätään kimppuun ja yritetään häätää kuvaaja poistoäänillä, ettei heidän upeat kuvansa jäisi vain jalkoihin...

      Jos vaan annettaisiin muillekkin mahdollisuus...

      Olen myynnyt paljon kuviani, joten uskon, ettei se vika ainakaan niissä ole..

      • heijastin..

    • T-Ka

      Laita ihmeessä linkki kuviisi, kiinnostaa kauheesti nää "ammattilaisjärkkärillä otetut paremmat kuvat joita myydäänkin paljon" Jos sitä viel tällanen vanhan polven kuvaaja oppisi lisää. Vikahan on onneks aina muissa, eikä varsinkaan omis kuvissa.

      Katselin hieman tuota "perusräpsy" tarjontaa ja ihan laatukamaa tuolla, viikon vanhoissakin: http://www.vastavalo.fi/thumbnails.php?album=toprated&zom=vi

      Tässä sekalaisest tarjontaa: http://www.vastavalo.fi/thumbnails.php?album=toprated&zom=ztp

      Onkohan se niin, että saadaan kamera esmes lahjaks ja sitten kuvataan kaikenlaist kukkaa ja oravaa kotipihalla, kun sitten ei saakaan hyväksyntää heti niin tänne maitojunal ulvomaan?

    • No thaks

      Amatöörilafka, piste.

    • kummajainen2

      Kyl vastavalon poistoäänisystemi sais ola parempi. Ääniä saattaa tulla monta vuotta palvelussa jo olleillekki kuville. Poistoäänet heti viikon sisällä ja sit kuvat rauhaan eikä jatkuvaa kyttäämistä. kuka siell ehtii olla päivystämässä joka
      päivä onko sattunu poistoääni tuleen

    • hierrintela

      Hyvin kiteytetty, tuntuu olevan pienen porukan diktaattori kerho.
      Laitoin joitain kuvia kokeilumielessä sisään. Osaa kuvista kehuttiin hyviksi ja osaa käskettiin korjailemaan.
      Kaikki menikin aluksi ihan ok. kunnes satuin arvostelemaan yhden vakiojäsenen kuvaa, sen jälkeen niitä poistoääniä alkoi tippua vähän joka kuvalle.
      Muutenkin tuolla vastavalossa on sellainen pelon ilmapiiri, vakiojäsenten kuvia ei kukaan oikein uskalla rehellisesti kommentoida, mieluummin mielistellään, pelkäävät silmätikuksi joutumista.
      Nyt tiedän miltä Juutalaisista tuntui toisen maailmansodan aikoihin natsi Saksassa, on se sitten kiva puolustautua kun toisella on se pistooli kädessä.
      Eli varoituksen sanana pysykää kaukana moisesta mestata.

      • myös.ex-vastavalol.

        "Muutenkin tuolla vastavalossa on sellainen pelon ilmapiiri, vakiojäsenten kuvia ei kukaan oikein uskalla rehellisesti kommentoida, mieluummin mielistellään, pelkäävät silmätikuksi joutumista.
        Nyt tiedän miltä Juutalaisista tuntui toisen maailmansodan aikoihin natsi Saksassa, on se sitten kiva puolustautua kun toisella on se pistooli kädessä.
        Eli varoituksen sanana pysykää kaukana moisesta mestata."

        Juuri näin.... eikä yhtään muuta!


    • entinen VV

      Juu ah niin tutun kuulosta, VV on perseesta

    • vvforever

      Ennen oli VV parempi mutta viime vuosina ku alettiin tekemään tosipisnestä homma meni mielivaltaseksi.

    • kokemuksia

      Mulla oli VVssä monta vuotta satoja kuvia. Sitten yks kaunis päivä ne kaikki tuli huonoiksi ja äänestettiin pois. Aika pimee paikka.

    • Mitä mieltä?

      ”Mitä mieltä olette vastavalosta (kuvanmyynti sivusto)?”

      Erinomainen bisnes-idea. Tuottaa varmaan hyvin omistajilleen.
      Harrastajille ihan kiva paikka leikkiä ammattilaista.

      • yks vaa

        Tämäpä olikin mielenkiintoinen sivusto.
        En ole aikaisemmin käynytkään.

        Lukuisasti vahvan näkemyksen omaavien kuvaajien otoksia!
        Todellisia taideteoksia!

        Ei kukaan tee työtä puolestasi ilmaiseksi.
        Sivuston ylläpitäjillä on yhtäläiset velvollisuudet ja oikeudet kuin muillakin kansalaisilla firmansa kotimaalle.

        Parempi tällainen myynti kuin pöytälaatikossa piilotteleminen.


    • Mitä mieltä?

      ”Ei kukaan tee työtä puolestasi ilmaiseksi …

      —moni tekee. Myös minä teen mm. kaikkien sukulaisten perhejuhlien kuvaamiset ilmaiseksi, haittaaks se?

      … Sivuston ylläpitäjillä on yhtäläiset velvollisuudet ja oikeudet kuin muillakin kansalaisilla firmansa kotimaalle.”
      —firman velvollisuuksilla ja kotimaalla ei liene tässä mitään merkitystä. Monien ”velvollisuudet” näyttää johtavan ns. veroparatiiseihin.

      Onneksi joku kuitenkin tarjoaa puuhastelijoille tilaisuuden leikkiä ammattilaista. Uskon, ettämenestys on taattu kun harrastelijoiden määrä lisääntyy huimaa vauhtia.
      Toisaalta sivusto on ikävä pettymys monille jotka sitten mm. täällä keksivät sivustolle lapsellisia pilkkaniniä ja valittavat kurjaa kohtaloaan vaikka ovat kuvanneet ihan oikean näköisellä järkkärillä.

      ”Parempi tällainen myynti kuin pöytälaatikossa piilotteleminen.”
      —tuo asia ei ole sinun päätettävissäsi. Kukaan ei voi tietää mikä on jollekin harrastelijalle parempi. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

      Toivottavasti vastavalon kaltaisia yrittäjiä tulee lisää. Jokaisen valittajan (ja vastavaloon pettyneen) on helppo perustaa nettiin oma kuvanmyyntisivusto.
      Ihmettelen myös miksi kuvan(myynt)ibloggareita on kovin vähän muihin verrattuna.

    • Jotain tietävä

      Katsoin noita kuvia ja aikamoista paskaa. Mutta miettikääpäs minkälaiseen käyttöön kuvia ostetaan. Samanlaiseen paskaan. Esim. yrityksen esitteeseen tarvitaan jonkin tyyppinen kuva jolloin kuvan valitsija ei katso kuvan taiteellista puolta lainkaan vaan miettii kenelle esite menee ja minkälainen kuva uppoaisi heihin.
      Koska lopullinen kohderyhmä on valokuvauksen amatöörit, lopullisen kuvan on luotava mielleyhtymä johonkin asiaan ja oltava teknisesti painokelpoinen. Helpompaa kuin etsiä esitteen kaikki kuvat yhtä rakeisina - on vaatia kaikilta kuvilta kliinistä puhtautta. Myöskään valotukselliset seikat eivät paina juuri mitään koska esitteessä epätodellinen ja vääristä paikoista suunnattu salamavalo saattaa tuoda kuvaan "fantasiaa" joka herättää katsojan mielenkiinnon.

      Tiedän erään ammattikuvaajan joka käyttää auringonlaskussa ihmisiä kuvatessaan aina apusalamoita siten että valo tulee aivan oudoista suunnista ja lopullisessa kuvassa näyttää kuin ihminen olisi studiossa ja tausta olisi vain iso kuvioitu lakana. Tämä ei kuitenkaan haittaa vaan moni kustantaja tykkää tyylistä koska kuvat herättää huomiota ja toimivat näin ollen loistavasti kuvituksissa.

      Ihmettelen silti miten tuolla Vastavalossa voi olla esim. valokuva liitovarjoilijasta joka sekoittuu taustaan niin että joutuu hetken etsimään kuvasta mikä on taustaa ja mikä kohdetta. Osa on niin räpsyn näköisiä kuvia että todella ihmetyttää miten ne on hyväksytty Vastavaloon. Mut toisaalta - jos ostaja tarvitsee kuvan raskaana olevasta naisesta niin hän voi ostaa kuvan ja rajata epäolennaiset suhnut pois ja jättää esim. vain vatsan lopulliseen kuvaan.

      Kannattaa myös miettiä ostajan asemaa. Isoilla mainostoimistoilla on omat kuvatoimistonsa tai jopa kuvaajat mutta pieni mainostoimisto tai yrityksen sisäisen lehden toimitus, saattaa tarvita jotain kuvaa tietystä aiheesta jolloin ammattikuvaajan tai edes harrastelijakuvaajan palkkaaminen on erittäin kallista ja hidasta. He voivat hakea jonkinlaisen perusnäpsyn Vastavalosta ja olla tyytyväisiä paskaankin laatuun koska kyse ei ole siitä pystyisivätkö he vaikka itse ottamaan paremman kuvan - vaan siitä että 100€ valokuvasta ei ole hinta eikä mikään kun vertaa siihen että yrityksen henkilökunnasta kaksi ihmistä lähtee käyttämään työaikaa monta tuntia ottaakseen yhden valokuvan firman henkilöstölehteen.

      • on erittäin kallista

        ”lopullisen kuvan on luotava mielleyhtymä johonkin asiaan ja oltava teknisesti painokelpoinen”
        Miksi esim yrityksen nettikaupan sivulla olevan kuvan pitää olla ”teknisesti painokelpoinen”?

        ”Tiedän erään ammattikuvaajan … vaan moni kustantaja tykkää”
        Nyt kyllä hassun sadun huitaisit. Voisitko mainita muutaman esimerkin kustantajasta joka tykkää tuntemastasi kuvaajasta?

        ”harrastelijakuvaajan palkkaaminen on erittäin kallista ja hidasta”
        Ja tämäkin vielä, erittäin kallis harrastelijakuvaaja?

        ”yrityksen henkilökunnasta kaksi ihmistä lähtee käyttämään työaikaa monta tuntia ottaakseen yhden valokuvan firman henkilöstölehteen.”
        Kustantajako se näitä ihmisiä lähettää ottamaan monta tuntia yhtä kuvaa? Miksi juuri kaksi ihmistä?


      • outoa1

        Ei ne VVn kuvat kyllä kovin kummosia ole. LInjatonta meininkiä laadunvalvonta ei pelaa amatöörit kuvia valkkaamassa


      • tyyqrygrr
        outoa1 kirjoitti:

        Ei ne VVn kuvat kyllä kovin kummosia ole. LInjatonta meininkiä laadunvalvonta ei pelaa amatöörit kuvia valkkaamassa

        Mikä on laadun mitta?

        Valokuvaus on katoavaa kansanperinnettä.
        Digitaalisuuden myötä se on tullut kannattamattomaksi. Kaikki pitää antaa ilmaiseksi.
        "Eihän kuvaaminen maksa mitään, eihän siihen kulu edes filmiä".
        Ei filmiä, mutta aikaa ja tuhottomasti.
        Myös kalusto maksaa maltaita ja on lyhytikäistä.

        On turha luulla, että tuonkaltaiseen yritykseen ammattilaiset sotkeutuisivat. Toimintaperiaate on aivan väärä. Toimiston "sosiaalisuus", Facebookkimaisuus aiheuttaa sen, ettei kuvaajalle jää muuta aikaa, kuin vastailla harrastajien kommentteihin ja kyselyihin.
        Kuvien lataaminenkin on niin hidasta, että jokaisen kuvan latauksen aikana voi hyvin pitää kahvitauon. Wanha CD/DVD on parempi ja nopeampi vaihtoehto, kuin tukkoinen suoralataus.

        Mutta jos ei muuta työtä ole, niin onhan siinä jollekin harrastus, joka tuottaa parhaassa tapauksessa hieman taskurahaakin.


    • uuu21

      VV:sta ei kannata muistaa kuin yksi asia: se on PERSEESTA!

    • TjAd

      Vastavalo. Sain jostain käsityksen että vastavalossa olisi valokuvia?
      Sivustohan on pelkkä Fiktio!

      Huijausta ja raskaati yliampuvaa pintasiirappia, toinen toistaan pahemmin raiskattua manipulaatiota.

      Vastavalo on kuin valokuvien pilapiirros, enkä todellakaan löytänyt etsimääni.

      Amatöörien temmelyskenttä joka pitäisi mainita markkinoinnissa.

      Olen käytän säännöllisesti ammattilaisten palveluita, sain jostain käsityksen että vastavalokin myisi valokuvia.

      No netti on tätä, kaikesta tehdään roskaa, ei auta valittaa. Oli vaan pakko kertoa pettynyt kokemus :(

      • rintasiirappi

        "Huijausta ja raskaati yliampuvaa pintasiirappia, toinen toistaan pahemmin raiskattua manipulaatiota. "

        laita pari esimerkkiä, jookosta


      • ulkopuolinenx
        rintasiirappi kirjoitti:

        "Huijausta ja raskaati yliampuvaa pintasiirappia, toinen toistaan pahemmin raiskattua manipulaatiota. "

        laita pari esimerkkiä, jookosta

        Mikset mene itse katsomaan?


      • sisäpuolinen
        ulkopuolinenx kirjoitti:

        Mikset mene itse katsomaan?

        "Mikset mene itse katsomaan? "

        miksi menisin, kun tuossa joku voi kertoa että mitkä kuvat esimerkiksi ovat siirappihuttua ja manipulatsiooonia :-)


      • jkhefgh
        sisäpuolinen kirjoitti:

        "Mikset mene itse katsomaan? "

        miksi menisin, kun tuossa joku voi kertoa että mitkä kuvat esimerkiksi ovat siirappihuttua ja manipulatsiooonia :-)

        Väärä vastaus!
        Mene itse katsomaan niin näet miten on. Vai oletko patalaiska?

        Toiset tykkää siirappihuttusta ja manipulatsiooonista, joissain paikoissa manipulaattorit erotetaan heti.


    • Ei enää roskaa

      Suurin ongelma osassa on kun ei osata käyttää HDR teknikkaa, ei HDR tekniikan käyttö saa nakyä kuvassa,noissa suurin osa ko. tekniikan kuvista on PILALLA.

      • kjkefuqhg

        Mennään vaan muodin mukana, sopi tai ei. Kun joku keksii jotakin muut apinoi heti perässä.


      • Jos "minäkin"
        kjkefuqhg kirjoitti:

        Mennään vaan muodin mukana, sopi tai ei. Kun joku keksii jotakin muut apinoi heti perässä.

        Vastavalosta ei kokemusta, mutta sen sanon että kaikki tässä maailmassa on apinoimista. Eli jos joku keksii jotakin niin muut perässä, pätee lähes kaikessa.


    • ööööööööööööö21

      taas poistoääniä jo 3 v palvelussa olleille kuville!
      tämä on VV!

      • ei-lain-jäävi(kok)

        "taas poistoääniä jo 3 v palvelussa olleille kuville!
        tämä on VV! "


        POISTOääniä?


        onko siellä joku galluppi, jossa KILPAILIJAT saavat poistattaa toisten kuvia?


        jos, niin kuullostaa hyvin MIELENKIINTOISELLE :-)


      • öööööööö21
        ei-lain-jäävi(kok) kirjoitti:

        "taas poistoääniä jo 3 v palvelussa olleille kuville!
        tämä on VV! "


        POISTOääniä?


        onko siellä joku galluppi, jossa KILPAILIJAT saavat poistattaa toisten kuvia?


        jos, niin kuullostaa hyvin MIELENKIINTOISELLE :-)

        ON


    • Tee niin

      Anna samalla mitalla ja poistata kaikki vastustajien kuvat.

    • Buhahaaaa

      Omistaako tuon vastavalon joku pentu kun tuollaista kerta on.Lapsellisten lapsellista leikintää.

      • oranki100

        pennuista en tiedä mutta lauma valokuvauksesta jotain luulevia apinoita!


    • hintojen tarkistus

      Saan paremman hinnan kun myyn kuvat itse.

    • Nikonisti_Tku

      Olipas pitkä ketju. Olisiko tuolle Vastavalolle vaihtoehtoa? Siis minne aloittelija voi tyrkyttää kuviaan? Itsekin ajattelin jos jonkun onnistuneen kuvan saisi kaupaksi saisi edes vähän harrastukseen uponnutta rahaa takaisin.

      • rouvvaee

        Minulle Vastavalo on ja on ollut valokuvauksen alakoulu, kansakoulu ja yliopisto. Opin muiden kuvista ja saan rakentavaa palautetta kuvistani. Näin oppii virheistään ja onnistumisistaan.
        Suosittelen kaikille lämpimästi!
        Rouva E.


      • Haisee
        rouvvaee kirjoitti:

        Minulle Vastavalo on ja on ollut valokuvauksen alakoulu, kansakoulu ja yliopisto. Opin muiden kuvista ja saan rakentavaa palautetta kuvistani. Näin oppii virheistään ja onnistumisistaan.
        Suosittelen kaikille lämpimästi!
        Rouva E.

        Härskille mainokselle.


      • ammatti
        rouvvaee kirjoitti:

        Minulle Vastavalo on ja on ollut valokuvauksen alakoulu, kansakoulu ja yliopisto. Opin muiden kuvista ja saan rakentavaa palautetta kuvistani. Näin oppii virheistään ja onnistumisistaan.
        Suosittelen kaikille lämpimästi!
        Rouva E.

        Sinulle vastavalo on ollut alakoulu ja yliopisto :D
        Uskon että olet vilpittömästi sitämieltä mitä sanoit.
        Ei sitä olisi edes perustettu jos perustajat olisivat kouluja käyneet, puhumattakaan heidän valokuvistaan.

        Overiä sontaa valtaosa koko huikeasta paskapankista.

        Mopo karkasi ennekuin oppi edes itse sitä ajamaan.


      • aatu700
        ammatti kirjoitti:

        Sinulle vastavalo on ollut alakoulu ja yliopisto :D
        Uskon että olet vilpittömästi sitämieltä mitä sanoit.
        Ei sitä olisi edes perustettu jos perustajat olisivat kouluja käyneet, puhumattakaan heidän valokuvistaan.

        Overiä sontaa valtaosa koko huikeasta paskapankista.

        Mopo karkasi ennekuin oppi edes itse sitä ajamaan.

        Miksi VV:a arvostellaan näin rajusti?


    • fotari800

      jaa tästäki puljusta täällä jauhetaan no jokainen voi
      tehdä omat johtopäätöksensä

    • Njet

      Ja muutenkin kuvaajienkin touhu vähintäänkin kyseenalaista. Vastavalossa RF kuvana myynnissä olevia kuvia myydään toisessa kuvatoimistossa RM kuvana.
      Siinä voi äkkiä huonolla onnella joutua kuvaaja maksamaan summia jotka ovat nelinumeroisia. Siis niin amatöörimäistä hommaa että en kuvankäyttäjänä voi edes harkita moista puljua mihinkään arvokkaampaan kuvan käyttöön.

      • joni737

        Tiedätkö edes mitä rm ja rf käytännössä tarkoittavat, kun tuollaista lööperiä esität?


    • rimppakinttu-kk

      Onpas mielipiteet jakautuneet voimakkaasti!

      Itse olen aktiivinen valokuvauksen harrastaja, aloitin kuvaamisen kultaisella filmiajalla ja nykyään sitten olen siirtynyt kuvaamaan paremman tason harrastelijajärkkäreillä. (ei millään riitä rahat ihan ammatitason malleihin)

      Itse päätin jättäytyä Vastavalon ulkopuolelle jo aikoinaan kun palvelu aloitteli toimintaansa. Kun luin palvelun toimintaperiaatetta, niin silmmiini pisti etenkin tuo "yhteisöllisyys". Se tämän palvelun kohdalla tarkoittaa sitä, että sinun kanssasi kilpailevat kuvaajat saavat poistattaa kuviasi palvelusta. Lähtökohtaisesti tämmöinen toimintamalli ei voi palvella kuin palvelun "sisäryhmää".
      En vain ymmärrä sitä, että miksi täällä palvelua kritisoivat eivät ole ymmärtäneet tuota jo pelkästään tarkkailemalla palvelua ja lukemalla käyttöehtoja.

      Mielestäni oikea stockifirma käyttää valokuvien arvosteluun riippumattomia ammattilaisia, ei palvelun muita käyttäjiä. Muissa stokeissa homma toimii siten, että kuvasi täytyy läpäistä palvelun laatuvaatimukset ennen kuin kuvat päätyvät itse sivustolle.
      Näin homma on aina tasapuolista kaikille palvelun käyttäjille/kuvaajille.

      Täällä joku kyseli vaihtoehtoa Vastavalolle. Itse käytän iStockia, mielestäni homma toimii siellä loistavasti.
      Kun lähtee mukaan stockibisnekseen, pitää muistaa, että isoilla firmoilla voi olla miljoonia kuvia palvelussaan. Tällöin omia kuvia (kuinka hyviä ne sitten ikinä ovatkaan) on vaikea saada myydyksi.
      Yleisesti ottaen ohjenuora on ollut, että kuvia pitää olla noin 2000 per stocki. Tällöin otantaa on sen verran, että kuvista voi jopa saada jotakin tuottoa.
      Olen myös kuullut paljon hyvää 500px palvelusta, mutta käsittääkseni se on enemmänkin ammattilaisten palvelu, joten harrastelijalla on varmasti vaikea päästä mukaan kuvaajaksi.

      Täällä ollaan myös kritisoitu Vastavalon "pieniä" korvauksia kuvista. Menkääpä katsomaan vaikka BlushStockia. Siellä kuvista tienaa 75c - $4 per yksittäinen myyty kuva, editorial use lisenssi (vaaditaan, jos kuvasta tehdään useita tulosteita, esim. kalenterit ja kirjat) maksaa -muistaakseni- n. $45. Nämä hinnat siis ovat Amerikan dollareita. Yksi USA:n dollari on n. ~ 75 eurocenttiä.
      Jos Vastavalon hintoja suhtautetaan tuommoiseen aidosti harrastelijoille tarkoitettuun stockiin, niin korvaukset ovat ihan kohtuulliset.

      Jos kuvistaan haluaa maksimaalisen tuoton, on ainoa järkevä vaihtoehto perustaa omat nettisivut joilla kuviaan myy. Jokainen luonnollisesti ymmärtää ongelmat tässä toimintamallissa. Yleensä vain nimekkäiden ammattikuvaajien sivustoilla käy oikeasti kiinnostuneita ostajia.
      Tietysti jos valokuvauksesta yrittää tehdä ammatin, on juuri tuo nimen hankkiminen se suurin työ. Jokainen voi oppia käyttämään kameraa, mutta vain osalla on energiaa ja taitoa markkinoida itseään tarpeeksi agressiivisesti valokuvaajana.

      Näin digiajalla melkoisen harva valokuvaaja saa tarpeeksi tuloja pelkästään kuvia myymällä. Valokuvaajien ammattiin kuuluu nykyään mm. esitelmien pito, piilokojujen vuokraaminen ja opastetut valokuvauskierrokset.

      Tässä ajatuksia mitä minulle tästä keskustelusta ja Vastavalo palvelusta heräsi.

      Onnea jokaiselle kuviaan myyvälle tasapuolisesti! Toivotaan, että jokaisen loistavat otokset myyvät vielä jonain päivänä.

    • Amatöörii

      Vastavalokin on näitä roskakuvapankkeja, kovin vähän mitään laadukasta siellä on.
      Ei kukaan jaksa selailla tuhansia kuvia löytääkseen edes yhden kunnollisen.

    • amatööri2

      VV on varsinainen yhteisöllisyyden helmi. Mielivaltasia poistoja ja pimeitä sääntöjä jotka muuttuu koko ajan.

    • Ulos työnnetty

      Viestiketjun aloittaja kysyi, mitä mieltä ollaan Vastavalo-kuvatoimistosta.
      Tämä ei ole vain mielipide, vaan historiankertomus, joka perustuu syvälliseen, pitkään ja raastavaan kokemukseen. Ja tapahtuneisiin tosiasioihin. Jos jossakin nippelitiedossa muistan väärin, saa joku oikaista.

      Vastavalon mainostaa itseään yhteisöllisyydellä, vapaalla kommunikoinnilla kuvaajien kesken sekä monipuolisilla, omaperäisillä kuvilla.

      Kommunikointi sujuu niin kauan kuin vältät epäkohtien arvostelun, varsinkaan havaitsemasi epäoikeudenmukaisuudet toisia tai itseäsi kohtaan. Jos osoitat pehmeyttä, empatiaa, tai edes taiteellisuutta, olet heikoilla. Taiteelliset ja omaperäiset kuvat hyväksytään vain laatujäseniltä. Muita ammutaan alas poistoäänillä.

      Vastavalon hallintajärjestelmä perustuu viiteen arvoasteikkoon. Aloittelijat ovat kokelasjäseniä. Sadan ladatun kuvan jälkeen pääsee vakiojäseneksi. Heistä on valittu noin 30 laatujäsentä, joista johtajan lisäksi neljä muodostaa Kuvaajaneuvoston. Johtajana firman omistaja ja Ylläpitäjä.

      Laatujäsenten tarkoitus on laadunvalvonta. Siitä heidät palkitaan etulyöntiasemalla kuvahaussa. Tarkoittaa sitä, että kun esimerkiksi hakusanalla ”hevonen” tulee esille 1000 kuvaa, näkyy ensiksi noin 600 laatujäsenten hevoskuvaa ja vasta sen jälkeen muiden hevoskuvat. Kuvan arvoista riippumatta.

      Tuo laatujäsenille annettu ylivalta vääristää siis kilpailua. Sen lisäksi se antaa vallan toisten nujertamiseksi. Yksikin kateellinen tai muuten kiusaamishaluinen laatujäsen voi poistoäänestyksellä pysäyttää kuvalatauksesi. Kun nimeää poistoäänen syyksi ”yleinen toteutus”, ”heikko myyntiarvo” tai ”sommittelu”, ei korjaaminen auta. Vaikka jotain kuvaa korjaa, ei hyvittäviä vastaääniä anneta. Siinä kaksi tapaa nujertaa kilpailijaa. Näistä allekirjoittanut sai useita kokemuksia.

      Jos valitin tuosta henkilökohtaisesta ajojahdista foorumilla tai viestillä Ylläpitäjälle, sain ärtyisän vastauksen, että älä arvostele, sillä laatujäsenet ovat aina oikeassa. Tästä ajojahti sai lisää vauhtia ja jopa uhkauksia erottamisesta. Kivet syntisäkkiin lisääntyivät. Alkoi olla raskasta yrittää tulla hyväksytyksi.

      Lopussa näytti siltä, että ajojahdin suorittaja onkin itse Ylläpitäjä. Poisti askel kerrallaan oikeuksia, jotka muilla olivat. Vaikkakin teki päätökset Kuvaajaneuvoston nimissä. Muistuttaa kumileimasimen käyttöä, jota oli aikanaan Neuvostoliitossa. ” Kuvaajaneuvosto on poistanut yhden laskurin nollausoikeuden…”. ” Kuvaajaneuvosto on poistanut viimeisenkin laskurin nollausoikeuden…”

      Näin se allekirjoittajan alaspainaminen eteni pääpiirteittäin:
      Poistoääniajojahti, uhkailu erottamisella, parannusehdotusten vähättely, väheksyntä henkilönä, sananvapauden vaientaminen, lupausten pettäminen, oikeuksien poistaminen ja lopulta erottaminen palvelusta. Tämä meni puolessa vuodessa, ja syyksi kerrottiin että johtaja on väsynyt jatkamaan yhteistyötä, koska jotkut laatujäsenet haluavat erottamistani.

      Ei enää auttanut vetoaminen siihenkään, että Ylläpitäjä oli saanut kuvieni myyntipalkkioita pienellä vaivalla noin 10 000 euroa, ja lisää olisi tullut. Pienellä vaivalla siksi, että myyntihinnat, joiden suositus ja keskimäärä olivat 60-70 euroa, nousivat minun kuvissani usein yli 200, jopa yli 300:n euron. Keskihinta oli noin 120 euroa. Ja kuvia meni kaupaksi tuosta hakutulosten vääristämisestä huolimatta. Onhan siinä ylivaltaan päässeillä kilpailijoilla sietämistä. Eivätkä kaikki siis sietäneetkään.

      Saatiinpa näin loppumaan kokonaan yhden epämieluisan yrittäjän kuvamyyntitulot.

      Tämän kaiken kerron täyttääkseni lupauksen jonka annoin Ylläpitäjälle. Sanoin, että lupaan edelleen vaieta kaikesta kohtelustani niin kauan kuin saan olla palvelussa mukana. Mutta vain niin kauan, en sen jälkeen. Ylläpitäjä valitsi tämän toisen vaihtoehdon. Onhan lupaus pidettävä. Toki pois jäi vielä olennaistakin asiaa, mutta olkoon, ettei tämä veny liiaksi.

      • Välittäjä

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisena käy ihan ensimmäisenä mielessä, että tuollainen katkeroituminen on hoidettavissa. Suosittelen lämpimästi "Ulos työnnetylle" hakeutumista ammattiauttajan (psykiatri, psykologi) vastaanotolle. Sieltä on moni vaikeampikin tapaus saanut apua. Ei ole häpeä pyytää apua psyykkisiin oireisiin. Ei kannata pitää liian pitkää aikaa tuskaa sisällään, koska tuskalla on taipumus kasvaa hoitamattomana.

        Aurinkoista syksyä sinulle ja muille palstaa lukeville.


      • ljdjashd
        Välittäjä kirjoitti:

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisena käy ihan ensimmäisenä mielessä, että tuollainen katkeroituminen on hoidettavissa. Suosittelen lämpimästi "Ulos työnnetylle" hakeutumista ammattiauttajan (psykiatri, psykologi) vastaanotolle. Sieltä on moni vaikeampikin tapaus saanut apua. Ei ole häpeä pyytää apua psyykkisiin oireisiin. Ei kannata pitää liian pitkää aikaa tuskaa sisällään, koska tuskalla on taipumus kasvaa hoitamattomana.

        Aurinkoista syksyä sinulle ja muille palstaa lukeville.

        Älä kehu.
        Maalla ollaan niin viisaita, kun merellä sattuu vahinko.

        Eräässä työpaikassa hakuun kuului myös psykologin haastattelu.
        Kun haastattelu päättyi vietiin psykologi ambulanssilla psyykkiseen hoitoon.

        Työpaikka kuitenkin myönnettiin.


      • abcdefgöö

        Niin tuttua, niin tuttua!


      • outo2

        VV on perseesta


      • aleksandr2
        Välittäjä kirjoitti:

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisena käy ihan ensimmäisenä mielessä, että tuollainen katkeroituminen on hoidettavissa. Suosittelen lämpimästi "Ulos työnnetylle" hakeutumista ammattiauttajan (psykiatri, psykologi) vastaanotolle. Sieltä on moni vaikeampikin tapaus saanut apua. Ei ole häpeä pyytää apua psyykkisiin oireisiin. Ei kannata pitää liian pitkää aikaa tuskaa sisällään, koska tuskalla on taipumus kasvaa hoitamattomana.

        Aurinkoista syksyä sinulle ja muille palstaa lukeville.

        Hyvä että jotkut kolistelevat luurankoja Vastavalon kaapeissakin. Ja nostavat kissoja pöydälle.

        Kun ei argumentteihin osata muuten vastata, mennään sivuasioihin, jotka eivät niihin liity mitenkään.

        "Terveydenhuoltoalan ammattilaisena ...Suosittelen lämpimästi "Ulos työnnetylle" hakeutumista ammattiauttajan (psykiatri, psykologi) vastaanotolle. "

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisella lienee asiakaspula, kun haluaa hoitoonsa hankalia toisinajattelijoita.

        Miten tämä muistuttaakin erään aiemman neuvostovallan toimintaa, jossa järjestelmää arvostelleet vietiin mielisairaalaan pakkohoitoon. Olisivatko lääkkeesi samaa luokkaa?

        Eipä "ulostyönnettyjen" tarvitse hävetä olla samassa seurassa Andrei Saharovin, Aleksandr Solzhenitsynin (luepa kirjansa Vankileirien saaristo) ja satojen pappien kanssa.

        Hyvin olette muutamat kirjoittajat stalininne lukeneet.
        Vaan huomasitteko, että tuo sortojärjestelmä kaatui jo yli 20 vuotta sitten?

        Vaan voihan sitä pystyttää uudelleenkin....


      • camera21

        Ai sullaki oli semmonen kamera jolla sai VVn mielestä vain epäluonnollisia kuvia


      • oikea ammattilainen
        Välittäjä kirjoitti:

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisena käy ihan ensimmäisenä mielessä, että tuollainen katkeroituminen on hoidettavissa. Suosittelen lämpimästi "Ulos työnnetylle" hakeutumista ammattiauttajan (psykiatri, psykologi) vastaanotolle. Sieltä on moni vaikeampikin tapaus saanut apua. Ei ole häpeä pyytää apua psyykkisiin oireisiin. Ei kannata pitää liian pitkää aikaa tuskaa sisällään, koska tuskalla on taipumus kasvaa hoitamattomana.

        Aurinkoista syksyä sinulle ja muille palstaa lukeville.

        Mitennkäs olisi näiden muiden henklöiden hoito ?? Oletko muka terveydenhuollon ammattilainen kun et huomaa tekstistä ketkä oikeasti tarvitsevat hoitoa ;))


    • Mene eteenpäin

      Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

    • pete893

      Hitto! Siellähän myydään hyvin kuvia. Pitääpä tsekata!

    • ex kokelasjäsen

      "Mitä mieltä olette vastavalosta (kuvanmyynti sivusto)? "
      Ai että mieltä? Palvelusta löytyy paljon laadukasta materiaalia ja homma toimii siellä hyvin ja on luotettavan tuntuinen. Siellä on kiva selailla ja katsella muiden kuvia, joiden aiheet ovat laidasta laitaan. Sinne jää helposti "roikkumaan"

    • Ikuinen kokelas

      Vastavalo on ollut minulle eräänlainen pitkään jatkunut valokuvauskurssi. Olen oppinut paljon sekä valokuvauksesta että kuvien käsittelystä jäsenaikanani. Olen ennen kaikkea oppinut näkemään virheitä omissa kuvissani, sekä teknisiä että sommitteluun liittyen. Paljon on tullut myös noita mainittuja poistoääniä, ja 99-prosenttisesti olen ollut yhtä mieltä niiden kanssa.

      Suurimman osan poistoäänistä olen saanut poistettua korjaamalla kuvankäsittelystä johtuvia teknisiä virheitä/puutteita. Usein olen saanut myös teknisiä vinkkejä muilta jäseniltä. Oppimisen myötä olen alkanut oma-aloitteisestikin nähdä virheitä varsinkin vanhemmissa lataamissani kuvissa ja niinpä olen niitä poistellut palvelusta, ennen kuin kukaan muu huomaa, millaista sottaa on tullut ladattua. Viimeisen vuoden aikana olen ilman huomautuksia tai poistoääniä poistanut noin 50 kuvaa.

      Koska Vastavalo moneen muuhun kuvatoimistoon verrattuna on erittäin sosiaalinen ja vuorovaikutteinen yhteisö, on ollut helpompi havaita jäsenten joukossa erilaisia ihmistyyppejä. Itse katson kuuluvani ns. normaaliin enemmistöön, mitä tulee sosiaalisiin taitoihin ja tapoihin. En ole koskaan pitänyt itseäni enkä valokuvaamistaitojani täydellisinä. Se on ollut myös helppo myöntää.

      Tästä pääsemmekin asiaan, joka tuntuu olevan ongelma tämän ketjun negatiivisille kirjoittajille. Heidän mielestään omissa kuvissa on erittäin vaikea nähdä virheitä, jopa silloin kun virheet heille osoitetaan. Olen useamman kerran nähnyt sitkeää ja järkähtämätöntä kiukuttelua kuvakommenteissa, jos joku on uskaltanut antaa kuvasta negatiivista rakentavaa kritiikkiä. Huomautusten ja poistoäänten kohdalla ei myöskään osata nähdä syytä kritiikkiin, vaan joku saattaa ottaa asian henkilökohtaisena loukkauksena tai ajojahtina.

      Nimimerkki Välittäjältä tuli mainio vastaus tuohon pidempään purkaukseen. Jos siis ahdistaa, kannattaa hakea apua siihen ahdistukseen ammattilaisilta, eikä mielipidepalstoihin kiukuttelemalla. Olisi suotavaa ja varmasti myös palkitsevaa, jos ahdistunut ja tässä tapauksessa aika pitkälti omaa napaa tuojottava kirjoittaja alkaisi nähdä maailmaa myös oman egonsa ulkopuolella.

      Kiitokset vastislaisille hyvästä ja palkitsevasta harrastuksesta!

    • Ottaa opikseen

      Vastavalo on ollut minulle oppimisen paikka. Kuvatoimistokuvaamisen maailmaan sisään kasvaminen tuotti kasvukipuja myös minulle. Kehittymisen kasvukivut kuuluu alaan. Sen kun hyväksyy, ovat kuvahylkäykset normaalia alalle kuuluvaa arkipäivää, eikä sen kummempaa. Virheistä vain tulee oppia ja määrätietoisesti kehittyä tuottamaan kuvatoimistoihin paremmin kuuluvia kuvituskuvia.

      Vastavalon kasvukipujen takia, kiitos siitä, olen myös uskaltautunut levittäytymään kansainvälisiin kuvatoimistoihin. Ilman käytyjä kasvukipuja, olisi ulkomaille meno ollut vielä vaikeampaa, ehkä olisin lopettanut kuvaamisen kokonaan kesken. Kiitos Vastavalo ja kanssakuvaajat niistä vuosien varrella saaduista palautteista, kommenteista ja poistoäänistä, vilpittömästi kiitos. Ilman niitä en olisi tutustunut alaan tarkemmin ja jatkanut kuvaamista toimistoihin.

      Jokainen kuvatoimisto on erilainen, varsinkin sen suhteen mitä ja minkälaisia kuvia ne hyväksyvät valikoimiinsa. Joku toimisto ottaa jonkin kuvan mielellään valikoimiin kun toinen löytää kuvasta vaikka mitä vikoja. Tämä on aivan arkipäivää kuvatoimistoissa, ei sen kummempaa.

      Kiitos Vastavalon koko poppoo menneistä ja kaikista vielä tulevista vuosista, joita voin viettää yhdessä teidän kanssa.

      • fotori

        joillakin kuvaajilla kuvien määrä tuntuu korvaavan laadun. Sinne työnnetään dioista skannattuja kuvia vuodelta näkkileipä ja muutenkin teknisesti ala-arvoisia, Kuka sitä tuubaa sinne kaipaa, ihmettelen syvästi, Vastavalo on mielestäni viime aikoina ruvennut panostaa laatuun ja teknillisesti hyvään osaamiseen. Itse käyn hyvinkin paljon katsomassa kuvia työni puolesta ja taso on noussut viimeisen 3 vuoden aikana, ehkäpä se nousi nyt lisää...


    • empatiaa?

      Tyypillistä ja myös ikävännäköistä tuo, että aletaan tarjota kiusaamisesta kertoneelle psykiatrin vastaanottoa. Eipä ole paljoa asenteet yhteiskunnassa terveeseen suuntaan muuttuneet, vaikka sellasta väitetään.

      • jhfuywte

        Sosiaaliset mediat on vihonviimeisiä. Niihin tulee aina tappelupukareita ja ne kokoaa klikkejä, sekä besserwissereitä. Toiset saa tehdä mitä tahtoo ja toisilta vaaditaan mahdottomia.
        Kansa uskaltaa, kun välitöntä nokkapokan vaaraa ei ole.


      • laatukuvia
        jhfuywte kirjoitti:

        Sosiaaliset mediat on vihonviimeisiä. Niihin tulee aina tappelupukareita ja ne kokoaa klikkejä, sekä besserwissereitä. Toiset saa tehdä mitä tahtoo ja toisilta vaaditaan mahdottomia.
        Kansa uskaltaa, kun välitöntä nokkapokan vaaraa ei ole.

        Että tällainen surkeiden valokuvaajien ketjukin löytyi, no tottakai.
        Aika vähänlaisestihan teitä sentään on verrattuna niihin satoihin, ehkä jopa tuhansiin suomalaisiin kuvaajiiin, joiden kuvat sentään kelpaavat kuvatoimistoihin.
        Eikä niissä ketään oikeasti kiusata eikä painosteta, se on vain ahdasmielinen subjektiivinen ja valitettavasti myös hiukan sairaalloinen näkemys siitä, että omat kuvat eivät täytäkään kuvatoimistojen laatukriteereitä. Hurja mielikuvitus vain keksii kaikenlaisia "Neuvostoliitto- ja Hitler- vertauksia" joilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, sekohommia.
        Ne kuvaajat jotka kuviaan kuvatoimistoihin saavat, ja saavat myös rahaa niistä, hyväksyvät paikan säännöt, sopeutuvat niihin ja ovat yleensä täysin tyytyväisiä asioihin.
        Tällä yhdellä ruikuttajalla tuntuu vielä olevan ongelmia sopeutua yhteisöihin yleensäkin, joka ilmenee yhteisön sääntöjen ja muiden ihmisten arvosteluna ja myöhemmin suoranaisena uhkailuna ja ajojahtina yhteisöä kohtaan. Esimerkkinä vaikkapa aiheesta täällä aloitettu toinen ketju, joka jouduttiin palstalta epäasiallisena ylilyöntinä poistamaan.


      • nc babvscv
        laatukuvia kirjoitti:

        Että tällainen surkeiden valokuvaajien ketjukin löytyi, no tottakai.
        Aika vähänlaisestihan teitä sentään on verrattuna niihin satoihin, ehkä jopa tuhansiin suomalaisiin kuvaajiiin, joiden kuvat sentään kelpaavat kuvatoimistoihin.
        Eikä niissä ketään oikeasti kiusata eikä painosteta, se on vain ahdasmielinen subjektiivinen ja valitettavasti myös hiukan sairaalloinen näkemys siitä, että omat kuvat eivät täytäkään kuvatoimistojen laatukriteereitä. Hurja mielikuvitus vain keksii kaikenlaisia "Neuvostoliitto- ja Hitler- vertauksia" joilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, sekohommia.
        Ne kuvaajat jotka kuviaan kuvatoimistoihin saavat, ja saavat myös rahaa niistä, hyväksyvät paikan säännöt, sopeutuvat niihin ja ovat yleensä täysin tyytyväisiä asioihin.
        Tällä yhdellä ruikuttajalla tuntuu vielä olevan ongelmia sopeutua yhteisöihin yleensäkin, joka ilmenee yhteisön sääntöjen ja muiden ihmisten arvosteluna ja myöhemmin suoranaisena uhkailuna ja ajojahtina yhteisöä kohtaan. Esimerkkinä vaikkapa aiheesta täällä aloitettu toinen ketju, joka jouduttiin palstalta epäasiallisena ylilyöntinä poistamaan.

        Et tiedä, mitä puhut!
        Täälläpäin on käyty oikeutta sosiaalisen median aiheuttamista kärsimyksistä ja mikä pahinta aluksi syytön sai syyt niskoilleen.


    • kaikenkokenut1

      Tämä keskustelu on tyyppiesimerkki siitä miksi tällaisilla foorumeilla kannattaisi keskustelu pitää yleisellä tasolla. Ulkopuolisten on mahdotonta ottaa rakentavasti (tai muutenkaan) kantaa asiaan yhden katkeroituneen osapuolen vuodatuksen perusteella. En väitä etteitkö "Ulos työnnetty" kokisi asiaa siten kuin hän esittää. Mutta se on vain hänen näkemyksensä tilanteesta. Ne jotka ovat joutuneet elämään vaikeudet läpi hänen kanssaan, tietävät että tässäkin asiassa löytyy toisenlainen totuus. On ihan turha yrittää tämän pohjalta laventaa keskustelua esim. työpaikkakiusaamiseen. Kiusaaminen on aina tuomittavaa, mutta tässä tapauksessa se kertakaikkiaan on väärä sana.
      Toivon, Ulostyönnetty, että löydät ulospääsyn katkeruudestasi ja toivon sinulle kykyä nähdä asia edes osittain muidenkin kannalta.

    • kaikenkokenut2

      Aika pitkä ketju ja monen laisia mielipiteitä. Täytyy kuitenkin sanoa kokemuksesta että tuo ulostyönnetyn tekstissä on paljon samaa minkä käsityksen itsekkin sain VV:stä. Toimintakulttuurissa ois toivomisen varaa siihen asti en voi suositella.

      • Ulos työnnetty

        Jatkan korutonta kertomusta Vastavalossa koetusta erikoiskohtelusta.

        Mielestäni yleiskommenttien sijaan on tarpeen kertoa juuri yksityiskohtaisia todistettavia tapauksia. Vain näillä voidaan ehkä jotain vaikuttaa.

        Tammikuussa 2012.
        Kun kaikki 5000 kuvaani poistettiin, luvattiin että saan aloittaa puhtaalta pöydältä nollasta Kokelasjäsenenä. Aloin uuden latauskauden luottaen siihen että lupaus pidetään.

        Vaan sitten jopa kollegojen vahvistamana kävi ilmi, että vanhat kaunat aiheuttavat kaikkia muita ankaramman kohteluni. Se näkyi kiistatta ajoittaisina poistoäänivyöryinä, joista kollegat ihmettelivät, miksi en jo lähde.

        Tästä puhtaanpöydän lupauksesta mustuttaen pyytelin ajoittain ylläpidolta, että saisin normaalit jäsenoikeudet ja asiallisemman kohtelun. Esitin sovintoa vanhoista kaunoista. Niiden poipyyhkimistä, kuten itse oli tehnyt. Vaan tähän ei koskaan suostuttu. Ei samaa oikeutta kuin muilla.

        Eikö tämä ole lupauksen pettämistä...

        Kysyn: Onko jollakulla samanlaista kokemusta?


      • mihin pyrit
        Ulos työnnetty kirjoitti:

        Jatkan korutonta kertomusta Vastavalossa koetusta erikoiskohtelusta.

        Mielestäni yleiskommenttien sijaan on tarpeen kertoa juuri yksityiskohtaisia todistettavia tapauksia. Vain näillä voidaan ehkä jotain vaikuttaa.

        Tammikuussa 2012.
        Kun kaikki 5000 kuvaani poistettiin, luvattiin että saan aloittaa puhtaalta pöydältä nollasta Kokelasjäsenenä. Aloin uuden latauskauden luottaen siihen että lupaus pidetään.

        Vaan sitten jopa kollegojen vahvistamana kävi ilmi, että vanhat kaunat aiheuttavat kaikkia muita ankaramman kohteluni. Se näkyi kiistatta ajoittaisina poistoäänivyöryinä, joista kollegat ihmettelivät, miksi en jo lähde.

        Tästä puhtaanpöydän lupauksesta mustuttaen pyytelin ajoittain ylläpidolta, että saisin normaalit jäsenoikeudet ja asiallisemman kohtelun. Esitin sovintoa vanhoista kaunoista. Niiden poipyyhkimistä, kuten itse oli tehnyt. Vaan tähän ei koskaan suostuttu. Ei samaa oikeutta kuin muilla.

        Eikö tämä ole lupauksen pettämistä...

        Kysyn: Onko jollakulla samanlaista kokemusta?

        Saatko sinä ..... -raukka nukuttuakaan ollenkaan, kun keksit kaiken aikaa näitä ihme tarinoita, eikö siinä jo pää hajoa?
        No, nyt kuitenkin odotamme innokkaasti niitä lupaamiasi todisteita tällekin sadulle.

        Miksi et yleensäkin aloita kuvaamaan muihin kuvatoimistoihin, joita Suomesta ja maailmasta löytyy lukemattomia ja laskemattomia, miksi haikailet yhden perään???

        Onko muuten kellään koskaan käynyt mielessä, että niillä pokkareilla ja halpiskameroilla ei ehkä kuunaan saakaan kuvattua teknisesti painokelpoista materiaalia, jospa ne onkin vain tarkoitettu harrastelijakäyttöön?


      • äidinlupatoimisto
        mihin pyrit kirjoitti:

        Saatko sinä ..... -raukka nukuttuakaan ollenkaan, kun keksit kaiken aikaa näitä ihme tarinoita, eikö siinä jo pää hajoa?
        No, nyt kuitenkin odotamme innokkaasti niitä lupaamiasi todisteita tällekin sadulle.

        Miksi et yleensäkin aloita kuvaamaan muihin kuvatoimistoihin, joita Suomesta ja maailmasta löytyy lukemattomia ja laskemattomia, miksi haikailet yhden perään???

        Onko muuten kellään koskaan käynyt mielessä, että niillä pokkareilla ja halpiskameroilla ei ehkä kuunaan saakaan kuvattua teknisesti painokelpoista materiaalia, jospa ne onkin vain tarkoitettu harrastelijakäyttöön?

        "Onko muuten kellään koskaan käynyt mielessä, että niillä pokkareilla ja halpiskameroilla ei ehkä kuunaan saakaan kuvattua teknisesti painokelpoista materiaalia, jospa ne onkin vain tarkoitettu harrastelijakäyttöön? "

        eikös tuo vastavalokin ole sellainen harrastajaseurue?

        eihän missää oikeassa kuvatoimistossa jäsenet pisteytä toisiaan.

        Kuvatoimisto ottaa ne kuvat myyntiin jotka ottaa, eikä siihen ole muilla kuvaajilla mitään sanottavaa, tai pisteytettävää, tai äänestettävää.


      • Asiakas=1
        äidinlupatoimisto kirjoitti:

        "Onko muuten kellään koskaan käynyt mielessä, että niillä pokkareilla ja halpiskameroilla ei ehkä kuunaan saakaan kuvattua teknisesti painokelpoista materiaalia, jospa ne onkin vain tarkoitettu harrastelijakäyttöön? "

        eikös tuo vastavalokin ole sellainen harrastajaseurue?

        eihän missää oikeassa kuvatoimistossa jäsenet pisteytä toisiaan.

        Kuvatoimisto ottaa ne kuvat myyntiin jotka ottaa, eikä siihen ole muilla kuvaajilla mitään sanottavaa, tai pisteytettävää, tai äänestettävää.

        "eikös tuo vastavalokin ole sellainen harrastajaseurue?"

        Taitaa valtaosassa kuvatoimistoja löytyä sekä harrastajia, ammattilaisia ja kaikkea siltä väliltä. Enemmän ja vähemmän asiaan vihkiytyneitä. On sitten kysy suomalaisista tai ulkolaisista kuvatoimistoista. Sehän ei suoraan kerro kuvatuotannosta mitään, että onko joku liikkeellä harrastusmielessä vai ammatikseen kuvaava henkilö.

        "eihän missää oikeassa kuvatoimistossa jäsenet pisteytä toisiaan."

        Joissain kuvatoimisoissa, vaikkapa esimerkiksi Gettyn iStock:ssa kuvaajat voivat pisteyttää toisten kuvaajien kuvia. Joillekkin kuvaajille tämä on tärkeä osa kuvaamista ja/tai harrastusta. Mutta ei näin välttämättä kaikille ole.

        "Kuvatoimisto ottaa ne kuvat myyntiin jotka ottaa, eikä siihen ole muilla kuvaajilla mitään sanottavaa, tai pisteytettävää, tai äänestettävää."

        Tuo on aivan totta. Kuvatoimistojen välillä on hyvin suuria eroja siitä millaisia kuvia mikäkin niistä hyväksyy valikoimiinsa. Jokaisella kuvatoimistolla on oma linjansa kuvatarpeista. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko kuva kuinka "hyvä". Se joko kelpaa jollekkin kuvatoimistolle tai sitten ei. Kuvatoimistot ovat yrityksiä, joiden tarkoitus on myydä kuvia, meidän kuvaajien kuvia. Kuvatoimistot eivät ole mitään hyväystäväjeejeekuvagallerioita, joissa vain hehkutetaan toisten kuvia. Vaikka kuitenkin, kuten aiemmin mainitsin, joissain kuvatoimistoissa tämäkin on osa niiden toimintaa, sosiaalista puolta. Ehkä sillä on jonkinlainen sitouttava vaikutus kuvaajiin. En tiedä, kun itseäni ei tuo puoli kiinnosta. Minulle merkitsee vain se, että myyvätkö kuvani ja mitä voin tehdä, että kuvatuotantoni myisi vielä paremmin jatkossa.


    • väriboksi
      • jhfas

        Kyllähän se varmaan toimii, mutta ansaitseeko sillä mitään?
        Yhden (1 €) egun kuvat ei oikein innosta myymään.


      • väriboksi
        jhfas kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan toimii, mutta ansaitseeko sillä mitään?
        Yhden (1 €) egun kuvat ei oikein innosta myymään.

        Ei paljoa! 20snt/kuva. On sekin jotain


      • hvbafdv
        väriboksi kirjoitti:

        Ei paljoa! 20snt/kuva. On sekin jotain

        Ei vastaa edes kuvienkäsittelyn kokonais sähkökustannuksia.
        Harrastuksensa kullakin.


      • ammattilainen1

        Colourbox toimii!
        Tämän: http://www.colourbox.com/supplier/kasper-g-30553 tasoset kuvat on ainakin mulla pysynyt sivulla ja "jakelijaksi" pääsin samalla, kun osallistuin viime vuoden Metro Photo Challengeen. "


        No joo antaahan olla sanomatta mitä ajattelen ettei pahasti loukkaannuta, ostaako noita muka joku ?
        En edes ajattele kuvausta noilla hinnoilla..........


      • tyhmäkö
        ammattilainen1 kirjoitti:

        Colourbox toimii!
        Tämän: http://www.colourbox.com/supplier/kasper-g-30553 tasoset kuvat on ainakin mulla pysynyt sivulla ja "jakelijaksi" pääsin samalla, kun osallistuin viime vuoden Metro Photo Challengeen. "


        No joo antaahan olla sanomatta mitä ajattelen ettei pahasti loukkaannuta, ostaako noita muka joku ?
        En edes ajattele kuvausta noilla hinnoilla..........

        Joku on ostanu


      • väriboksi
        hvbafdv kirjoitti:

        Ei vastaa edes kuvienkäsittelyn kokonais sähkökustannuksia.
        Harrastuksensa kullakin.

        Nimenomaan harrastus. Eikai se haittaa jos siitä pari euroa tienaa


      • Kuvituskuvaaja
        ammattilainen1 kirjoitti:

        Colourbox toimii!
        Tämän: http://www.colourbox.com/supplier/kasper-g-30553 tasoset kuvat on ainakin mulla pysynyt sivulla ja "jakelijaksi" pääsin samalla, kun osallistuin viime vuoden Metro Photo Challengeen. "


        No joo antaahan olla sanomatta mitä ajattelen ettei pahasti loukkaannuta, ostaako noita muka joku ?
        En edes ajattele kuvausta noilla hinnoilla..........

        Colourbox taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Ulkolaisen kuvatoimistofoorumin seurannan mukaan ei mahdu edes noin 50 parhaiten myyvän toimiston joukkoon. Ei ole edes listoilla ja vakavasti otettavia toimistoja on kuitenkin ulkomailla vain parikymmentä. Noistakin neljä, selvät markkinjohtajat, myy sen perinteisen kaavan mukaan varmaan sen 80% ja loput 20%. Jos haluaa myydä kuvia ulkomailla kannattaa tutustua alaan tarkemmin ja unohtaa tuollaiset Colourboxit.


      • vaihto
        Kuvituskuvaaja kirjoitti:

        Colourbox taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Ulkolaisen kuvatoimistofoorumin seurannan mukaan ei mahdu edes noin 50 parhaiten myyvän toimiston joukkoon. Ei ole edes listoilla ja vakavasti otettavia toimistoja on kuitenkin ulkomailla vain parikymmentä. Noistakin neljä, selvät markkinjohtajat, myy sen perinteisen kaavan mukaan varmaan sen 80% ja loput 20%. Jos haluaa myydä kuvia ulkomailla kannattaa tutustua alaan tarkemmin ja unohtaa tuollaiset Colourboxit.

        Jakelijaksi pääsy kävi melkein ittestään, niin sinne jämähdin. Ei ehkä ois kannattanu, enkä ole mitään muuta sivua koittanukaan. Ehkä pitäisi.


    • todensanoja

      Sieg Heilille

      Kiitos ystävällisestä kommentista.
      Vastaan kappaleen jälkeen erottamalla viivoilla ”---”. Kun ei voi käyttää selvennyksenä värejä eikä lihavointeja. Toivottavasti ei ole liian sekavaa luettavaksi.

      "Juuri tätä tapahtumaa ennen allekirjoittaneelta suljettiin keskustelufoorumi, jossa on paikka mm. kysymyksille vastaäänistä. Eipä päässyt siellä esittämään häiritseviä kysymyksiä oheisestakaan poistoäänivyörystä."

      Luultavimmin suljetulla foorumilla piditkin hieman suurempaa suuta....
      ---Kyllä, näin suurta: Esitin vuorollani kuvanhintakeskustelussa, etten kannata hinnan alennuksia, koska kuvia meni yli 200 euron hinnallakin. Eikö se ole myyntifirmallekin edullisempi kuin kaavailtu 49-69 euron hinta? Tämän puheenvuoron jälkeen foorumiporttini suljettiin ---

      Ei siis voitu kertoa noita kaikkia "virheitä" heti kerralla. Aika monta työvaihetta, kun jokaisen yksitellen tulleen poistoäänen syyn korjasin. Afrikastakin asti. Ja silti kuvat poistoon."

      Siis kuitenkin useita virheitä, kuvissa, kuvankäsittelyssä ja kuvien tiedoissa, vaikka ne voisivat ja pitäisikin olla kunnossa.
      ----Miten se kuva tuli "liian tummaksi” vasta sanakorjauksen jälkeen? Kolmanneksi poistoääneksi, jottei voisi enää korjata. Kun muut poistoäänet jätettiin tahallaan tätä varten voimaan ---

      (Ihmiset matkustelee pitkin Afrikkaa, mutta ei raaski osta kunnollista kameraa......)
      --- kamerana huippumerkin 16 mp järkkäri, vaan eihän se riitä täydellisille pikseliteknokraateille?---.

      "Hakutoiminnalla löysin tuloksen, että kuvausmaa oli tämän jälkeenkin hakusanana useilla kuvaajilla, myös laatujäsenillä. Yli 7000 kuvassa. Poistoääniä tuli vain allekirjoittaneelle."

      "Eli tarkistit siis myös päivittäin kaikki kuvatoimiston kuvat, että onko niissä uusia poistoääniä, mitenkähän oikein käytännössä tuo......"
      --- helppoa tarkistaa parilla klikkauksella mm. uusista poistoäänistä. Sen hetkinen tilanne muutaman päivän ajalta. Tämänhetkisen voit itse tarkistaa. Kerro, onko muutosta---

      "Kun asiallisesti kerroin kuvakommentissa tuon hakutuloksen, ylläpito yllättäen poisti rangaistuksena poistoäänilaskurin nollausoikeuden."

      "Vaikuttaako oikeudenmukaiselta?
      Onko tämän vertaista kokemusta muilla?"

      (Nyt sitten saarnaat täällä ja yrität kerätä kansanjoukkoja ympärillesi huutamaan kirouksia ja solvauksia puolestasi)

      --- Kirouksia tai solvauksia en toivo keneltäkään. Eivät mahdu omaan kapeaan koulusivistykseeni. Jokainen vastatkoon kuitenkin omista sanoistaan.
      Toivonkin että ”entinenVV” -tapaiset kiroilijatt vaihtaisivat tyylilajinsa asiaperusteisiksi kommenteiksi.

      Jos olet pudotettu kokelasjäsenyydestä muutaman kymmenen kuvan korkeudelta, ei menetys ole kovin suuri, lähinnä omanarvontunnolle kolhuja.
      Vertaapa sitä muutama tuhat kuvaa ja tuntia satsanneeseen ja muutaman tuhannen euron vuotuisen ansion saavuttaneeseen Kun tällainen savustetaan ulos, on harmi vähän eri luokkaa.---

      (Nyt sitten saarnaat täällä ja...)

      ---Kun nyt olen ”velvoitettu” näiden kiusaamistilanteiden julkistamiseen, olisi väärin jättää sitä tekemättä. Ihan viime hetkilläkin esitin vetoomuksen Ylläpidolle ja Kuvaajaneuvostolle, että älkää nyt hyvät miehet työntäkö minua ulos julkisuuteen. Siellä en ole enää vaiennettu kynnysmatto. Mutta turhaan. En olisi halunnut tätä hommaa, vaan onhan meikäläisellä aikaa nyt, kun sitä ei kulu Vastavalossa roikkumiseen.

      Olkoon tämä samalla tutkivaa journalismia, jotta hahmottuisi kiusaamisen koko kuva Vastavalo-yhteisössä. Ja nämä kiusaajatkin tulisivat esiin. On tainnut vähän tullakin. ---

      Kiusaamisen kehityskaarihan on tunnetusti sellainen, että sama henkilö voi olla ensin koulukiusaaja, kohta armeijassa simputtaja, sitten työpaikkakiusaaja/työyhteisökiusaaja. Ainahan joku löytyy kohteeksi. Allekirjoittaneen jälkeenkin.

      Asiantuntijoiden määritelmiä kiusaamisesta (Wikipedia):

      "Sosiaalinen eristäminen, Henkinen väkivalta, Painostava vallankäyttö.
      Kiusaaminen on henkistä tai fyysistä väkivaltaa, joka on tahallista, toistuvaa, kohdistuu toistuvasti samaan, suhteellisen puolustuskyvyttömään henkilöön. Kyse on kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista".

      "Kiusaamisen vähentämisessä pitäisi kiinnittää huomio koko ryhmään, niin että kiusaaja ei saa tukea ryhmästä. Että yhä useampi asettuu kiusatun puolelle tai osoittaa, ettei hyväksy kiusaamista".

      Työpaikkakiusaamisen taktiikoita (Workplace Bullying Instituten tutkimuksen mukaan):
      "Syytetään henkilöä valheellisesti ”virheistä”. Mitätöidään henkilön ajatuksia. Kostetaan henkilölle kiusaamisesta tehty valitus. Uhkaillaan henkilö lopettamaan tai hakemaan siirtoa".

      Oliko osuvasti määriteltyä tähän paikkaan?

      • Hak1

        Tosi ikävää, että sulla on tollasia kokemuksia. Onneksi pääsit pois. Katse eteenpäin, ei kannata jäädä tätä yhtä märehtimään. Tuossa ylhäällä on annettu ainakin yhden kuvatoimiston nimi (Colourbox), laita kuvasi sinne. Jospa siellä kauppa kävisi sinullekin.


      • Eteenpäin käy
        Hak1 kirjoitti:

        Tosi ikävää, että sulla on tollasia kokemuksia. Onneksi pääsit pois. Katse eteenpäin, ei kannata jäädä tätä yhtä märehtimään. Tuossa ylhäällä on annettu ainakin yhden kuvatoimiston nimi (Colourbox), laita kuvasi sinne. Jospa siellä kauppa kävisi sinullekin.

        Juuri noin, katse eteenpäin, maailmassa on paljon kuvatoimistoja. Ei muuta kuin yrittämään niihin sisälle ja myymään niiden kautta. Pyyhkii vain kiltisti tipan silmäkulmasta ja ottaa itseään niskasta kiinni. Itsestään se on loppujen lopuksi kiinni miten sen myyntitilin tekee. Myötätuntoa hakemalla tiliä ei muodostu euron vertaa, enintään joku säälipiste siitä kertyy. Nyt tämä keskustelu ei kiinnosta enään pätkääkään, pitää mennä kuvaamaan ja siirtämään kuvia toimistoihin...


      • jshygf
        Hak1 kirjoitti:

        Tosi ikävää, että sulla on tollasia kokemuksia. Onneksi pääsit pois. Katse eteenpäin, ei kannata jäädä tätä yhtä märehtimään. Tuossa ylhäällä on annettu ainakin yhden kuvatoimiston nimi (Colourbox), laita kuvasi sinne. Jospa siellä kauppa kävisi sinullekin.

        Colourboxin hinnoilla ei saa edes kulujaan maksettua, kun vielä otetaan verotkin päältä.


    • Ei kiitos

      Vaikka olenkin vain wannabe kuvaaja niin täytyy sanoa että tuon sivun käytäntö on aikas syvältä, vaikuttaa sellaiselta pienen piirin sisäsiittoiselta toiminnalta jossa ulkopuolisia potkitaan pois. Kuviin löytyy aina jokin valituskohta.

      Hakusanat on tosiaan se pääkohta mihin tuntuvat puuttuvan ja muihin ihmeellisiin pikkuvikoihin kuvissa, ei voi siis kuin ihmetellä meininkiä ja kun aikaiseksi saan niin poistan tunnarini sieltä. Monta vuotta oli taukoa kuvien laitossa sinne ja pitkästä aikaa siis kokeilin tänä kesänä, vikoja vikoja ja vikoja.

      Tästä tulikin mieleeni sivut ja kirjauduin sisään tutkimaan kuviani.

      -Kennotäpliä tai roskia: Ei muuten ole, tutkin kuvaa ja ei vaan löydy??

      Tämä viimeisin on kyllä kaiken huippu, kuva on yksi omia suosikkejani ja olen siitä aina tykännyt. Kuvassa on Porvoo Tuomiokirkon muuria kuvattuna jota peittää kaunis sammal sekä syksyn lehtiä maassa sekä muurilla.

      Jostain kumman syystä sama tuomio "useammalta" käyttäjältä.
      * Kuvakerronnan sekavuus * Kuvausideassa parannettavaa * Kuvausideassa parannettavaa * Toteutuksen heikko taso

      Pitäkää tunkkinne :D

      • hk21

        Ja kaikkein paras on tuo "epäluonnollinen kuva". On se kummallista että nykykameroilla saa epäluonnollisia kuvi!. Tärkeileviä paskanjauhajia koko seurakunta VV:ssä.


    • kuvausideassa parann

      " Kuvakerronnan sekavuus * Kuvausideassa parannettavaa * Kuvausideassa parannettavaa * Toteutuksen heikko taso"



      luulisi kuvan ostajan päättävän asiasta, mikä juuri hänen tarkoituksiinsa on hyvä idea tai kuva :-)

      Onneksi vastavalon kaikentietävät ahneet ja vajaaälyiset täysin rehelliset ja kauniit sielut tietävät tämänkin ostajan puolesta :-)

      • KUSPÄIT

        " Kuvakerronnan sekavuus * Kuvausideassa parannettavaa * Kuvausideassa parannettavaa * Toteutuksen heikko taso"

        luulisi kuvan ostajan päättävän asiasta, mikä juuri hänen tarkoituksiinsa on hyvä idea tai kuva :-)"


        Buhahaa buhaahaa nyt putosin peniltä, ei voi oikeasti tuollaista, miten joku voi tietää kaikkien asiakkaiden maut, buhahhaaa mitä kuspäitä.


      • kyllästy
        KUSPÄIT kirjoitti:

        " Kuvakerronnan sekavuus * Kuvausideassa parannettavaa * Kuvausideassa parannettavaa * Toteutuksen heikko taso"

        luulisi kuvan ostajan päättävän asiasta, mikä juuri hänen tarkoituksiinsa on hyvä idea tai kuva :-)"


        Buhahaa buhaahaa nyt putosin peniltä, ei voi oikeasti tuollaista, miten joku voi tietää kaikkien asiakkaiden maut, buhahhaaa mitä kuspäitä.

        Noitten kommenttien perusteella kun sitten pitäs pystyä korjailemaan kuvia?
        Täysin mielivaltasta paskaa noitten besserwissereitten kommentit.
        Tarkotus on savustaa pois häiritemästä laatujäsenten kuvanmyyntiä


    • Epäilevä nyt

      Siis mitä ihmettä? Eli jos laitan kuvan tuonne, niin jos se on vähän "liian hyvä" aktiivikäyttäjien mielestä, he äänestävät sen pois? Onko nyt vähän typerää toimintaa? Mielestäni kuluttaja kyllä tietää mitä kaipaa. Ja jos pitää joku tuommoinen "poistomekanismi" olla, miksi sitä ei ylläpidä puolueettomat ihmiset ilman kuvia VV:ssä? Juuri laitoin hakemuksen sinne rekisteröintiin ja nyt jo kaduttaa :O
      Entäs saanko enää itse käyttää copy-merkinnöillä varustettuja kuviani esim. blogissani, jos ne olen VV'hen laittanut?

    • Päästäkää pois

      Mistä tuolla vv:ssä muuten löytää kohdan jossa voi irtisanoutua palvelusta, niin että käyttäjätunnus poistuu ja kuvat samalla?? Koitin katsella mutta ei osunut silmään.

      • hk21

        Kyllä ne sut sieltä kohta pois heittää, not worry!


      • Ei kiitos
        hk21 kirjoitti:

        Kyllä ne sut sieltä kohta pois heittää, not worry!

        No kun ei heittänyt vaikka en sitä tiliä pariin vuoteen käyttänyt, kuvani vain roikkuvat siellä.


    • Ammattikuvaaja

      Kovin on vaikeaa ymmärtää tällaisia "valokuvaajia".
      Ostetaan kamera, ollaan siis valokuvaajia, laitetaan kuvat myyntiin, ei kelpaa, haukutaan muut.

      Olen kuvannut noin 50 vuotta. Opiskellut kaikki tarvittavat kameran toiminnot heti alussa ja niiden vaikutuksen kuvaan. Ajan kuluessa nitä kerkee testailemaan ja kokeilemaankin aivan riittävästi. Pitkällistä jatkuvaa opiskelua ja työtä vaatii tämäkin ammatti.
      Digiaikaan siirryttäessä suoritin valokuvaajan ammattitutkinnon, koska kyseisen oppimäärän itseopiskelu olisi muuten ollut huomattavan pitkä prosessi tietokoneopintojen vuoksi.
      Koskaan ei missään käyttämässäni kuvatoimistossa ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia saada kuvia sisään sen jälkeen kun kuvatoimiston kriteerit ja taso ovat selvillä. Pitää myös oppia mikä on myyvä kuva mikä ei, koska KAIKKI kuvatoimistot aina karsii niitä teidän "loistolaukauksianne". Kaikkien "valokuvaajien" kaikkia kuvia kun ei vaan tarvita, sekin pitää oppia. Sitten kun kaikki asiat on opittu, ei vaikeuksia olekaan, niinkuin ei missään muussakaan ammatissa, vai onko moni päässyt vaikkapa asentajaksi ilman koulutusta, lottovoitto jos on.

      Esimerkiksi tämä: "kamerana huippumerkin 16 mp järkkäri" osoittaa kuinka tietämättömiä ihmiset ovat kameroistaaan.
      Sillä pikselimäärällä kun ei ole mitään merkittävää tekemistä kuvan laadun kanssa, esimerkiksi Canon pienensi huippukameroidensa pikselikokoa. Surkeimmissakin pokkareissa on nykyisin riittävästi pikseleitä, laatu tulee aivan muista asioista.
      Moni ostaa jopa hieman kalliimman rungon ("huippumerkki, paljon pikkelsiä") ja nokalla törröttää joku pullonpohja kittilinssi, joka ei piirrä, suttaa reunat, kohinaa, värikohinaa ja CA:ta riittää vaikka toisille jakaa ja siihen kun vielä liitetään ilmaiskuvankäsittelyohjelma jota opetellaan käyttämään, niin eihän se kertakaikiaan VOI onnistua.

      Yritystä ammattitoverit, mikään ei valitettavasti tulekaan helpolla ja ilmaiseksi nykyisin!

      • rankkitynnyri

        "Yritystä ammattitoverit, mikään ei valitettavasti tulekaan helpolla ja ilmaiseksi nykyisin! "

        ei sellasta kukaa vissiin ole odottanutkaan.

        "Sillä pikselimäärällä kun ei ole mitään merkittävää tekemistä kuvan laadun kanssa, esimerkiksi Canon pienensi huippukameroidensa pikselikokoa."

        eli pikseleitä on enemmän?


    • Et silleen

      Niin leipänsä saa helpommin(tosi paljon helpommin) monista muista ammateista siis työtä, hikeä kyyneleitä jopa verta on syljetty ja työpäivät venyvät toisinaan lähes tuntisiksi.

    • todensanoja

      " Hak1
      Tosi ikävää, että sulla on tollasia kokemuksia. Onneksi pääsit pois. Katse eteenpäin, ei kannata jäädä tätä yhtä märehtimään. Tuossa ylhäällä on annettu ainakin yhden kuvatoimiston nimi (Colourbox), laita kuvasi sinne. Jospa siellä kauppa kävisi sinullekin. "

      Kiitos Hak1 asian ymmärtämisestä. Kiitos myös asiallisista neuvoista. Vaan en laita kuviani mihinkään, missä ne pitäisi myydä alle 60 euron. Annan mieluummin alennuksella tai ilmaiseksi, kohteesta riippuen. Arvostan kuviani teoksina.

      Kuvan arvo on allekirjoittaneelle enemmän kuin pikselien määrä kertaa terävyys kertaa kohinattomuus kertaa CA-ttomuus kertaa toisen kuvaajan mieltymys. Se on syvemmällä.

    • lähtökuopissa

      Olen samaa mieltä todensanojan kanssa kuvan arvosta. Olkoon vaikka vain katseltavana mieluummin kuin parilla eurolla myytynä. Niin halvalla en omanarvontuntoani halua myydä.
      Lahjoitus on eri juttu, ei kuvan arvoa samalla tavoin alenna.

      Ihmettelenpä, että kuvatoimistolla on varaa kiusata, painostaa ja heittää ulos kuvaaja, joka on kuvia yli 30 maasta. Kuten aiemmin esiteltiin. Taitaa olla harvinaista yhdeltä kuvaajalta. Näkyihän tuosta kuvaajakollegan ajojahdista ajoittain viitteitä foorumilla, vaan ei ihan tuollaista...

      Esittelystä päätellen tuo lainaus Wikipediasta osuu naulan kantaan:

      "...Kiusaaminen on henkistä ....väkivaltaa, joka on tahallista, toistuvaa,
      Syytetään henkilöä valheellisesti ”virheistä”. Mitätöidään henkilön ajatuksia. Kostetaan henkilölle kiusaamisesta tehty valitus. Uhkaillaan henkilö lopettamaan tai hakemaan siirtoa".

      Eikö tuo ole jo rikosluontoista? Tällä vuosituhannella. Kun julistetaan toisaalla ihan viranomaisten suulla kiusaamisten nollatoleranssia.

      Jotakin tuosta olen itsekin kokenut, vaan en sentään noin massiiivisena.
      Eiköhän ääänestetä jaloillamme...!

    • todensanoja

      Loppusanat Vastavalo-tutkielmalle.

      Ensiksi vielä pari ongelmaa lyhyesti.

      - Kuvalaskujen maksu tuli kuvatoimistolta aina myöhässä, joskus kolmekin viikkoa. Ja vasta huomautusten jälkeen. Oikeutettua viivästysmaksuakaan ei kuvaaja perinyt - sovun säilymiseksi.

      - Väärä syyllistäminen. Myyty mutta listaamatta jäänyt kuva ilmestyi sattumalta kuvaajan eteen kirjastossa. Kuvaaja ehdotti asian selvittämistä ensin ilman että hän kertoo julkaisutiedot. Ei pystytty, jolloin tiedot annettiin. Kuvaaja syyllistettiin tietojen viivyttämisestä, jopa erouhkauksin.
      Kuvaaja ei ymmärtänyt ettei asioiden toimivuutta saa testata.
      …………………

      Nyt tuo ongelmatapaus Vastavalo on mielestäni jo niin perusteellisesti käsitelty, että on aika osaltani lopettaa. Voitte muut jatkaa pohdintoja.
      Valitsen siis vaihtoehdon että annan kaiken kokemani ja kertomani anteeksi. En halua kantaa kaunaa enkä katkeruutta. Jaakobinpainini uskon olevan vihdoin päättynyt. Tämä tiedoksi täällä mahdollisesti vieraileville vastavalolaisillekin...
      Että hei vaan ja Shalom.

      • uskovainen1

        Amen.


      • uyqwgfqt

        Nuo maksamattomuudet johtuu yleensä konkurssin läheisyydestä. Samaa ongelmaa esiintyy vähän joka toimistossa. Menestyvän yrityksen ei kannat maksuissa pihtailla.
        Digi tuhosi valokuvauksen, eikä se enää elätä, kun kuvia saa pilvin pimein ilmaiseksi on moni kuvatoimisto viimevuosina kaatunut.

        VV:n perusrakenne on se pahin. Se sosiaalisuus.
        Koko ajan joutuu kyttäämään turhanpäiväisiä kommentteja, arvosteluja ja tykkäyksiä, joilla ei ole mitään tekoa kuvan myymisen tai myyntiarvon kanssa.
        Säännöt muuttuu joskus nopeammin, kuin ehtii lukea, eikä voi edes matkustaa, lomailla, tai edes sairastaa tarvitsematta KOKO AJAN olla internetin ääressä vahtimassa, mitä virheitä joku kuvista on löytävinään.
        Jos jostakin syystä ei siihen pysty, muutama virheääni jumitta koko homman.

        Kuvat pitäisi tarkistaa ennen, eikä vasta vuosien kuluttua julkaisusta. Selvähän se on, että aikaamyöten tulee aiheesta parempia versioita ja vanhoja joutuu karsimaan, mutta siitä ei pitäisi rangaista pysyvästi.
        Poistettavaksi halutut voisi vain siirtää ulkopuolisille näkymättömään sepulikansioon, josta kuvaaja voisi ne poistaa tai yrittää korjata, kun aikaa on.
        Huono kuva ei kuitenkaan aina ole huono sisällöltään ja joskus se on ainut kappale maailmassa.
        Jos joku onnistusi todistettavasti kuvaamaan "bigfootin", ei kuva varmaan hämmästyksen vuoksi olisi VV-laatuinen, mutta sen uutisarvo olisi lähes mittaamaton.

        Sitäpaitsi joillakin on oikeus huonoihin kuviin aiheesta riippumatta, toisilla ei.

        En suosittele VV:tä muille kuin facebook hulluille eläkeläisille, joilla ei ole mitään muuta tekemistä, kuin roikkua netissä.
        Yhteyden pitää kuitenkin olla nopea. Muuten kuluu liikaa kahvia ja verenpaine nousee. Kuvien myyntikään ei ole halpaa kuvaajille, vaikka kaikki toitottaa, että digikuvaus on ilmaista. Se on vain keino hintojen polkemiseen.

        "Ethän sinä tästä mitään tahdo, eihän sinulla ole materiakustannuksiakaan ja originaali jää itselle".


    • empaatti1

      Tuosta todensanojan listaamatta jääneen kuvan tahattomasta löytämisestä, jonka asianomainen mainitsi lyhyesti.

      Jos kuvatoimistoa on pyydetty ensiksi selvittämään virheensä omatoimisesti ja kun ei voinut, sitten annettu julkaisutiedot, ei siinä pitäisi olla mitään rangaistavaa. Kai palvelun toimivuutta saa testata? Vaikka se paljastikin ongelman kuvakirjanpidon toiminnassa.

      Ongelman löytämisenhän voisi ottaa kiitollisena vinkkinä korjaustarpeesta. Syytös ja erottamisuhkaus tuon vuoksi vaikuttaa melkoiselta (väki)vallankäytöltä.

      Olikohan ne muut kerrotut ajojahti- ja painostustilanteet tuon uhkauksen johdonmukaista toteuttamista - lopulliseen ratkaisuun asti? Siinä tapauksessa on tuo ulosajamisprosessi ollut kokonaisuudessaan melkoinen vääryys.

      Jonkun omaatuntoa luulisi kolkuteltavan.

    • Toisenlainentotuus

      Kun näitä varmoja mielipiteitään laukoo, kannattaa taas muistaa, että tässä on kuultu vain yhden ihmisen mielipide, hänen näkökantansa. Joillakin muilla saattaa asiasta olla ihan toisenlainen käsitys...

      • pro100

        Niin varmaankin!


    • sairasta1

      Sairaita yrityksiä...................No aika hoitaa tämänkin poiston pian.

    • rattikelkka1

      olen Ammattikuvaajan kanssa samaa mieltä. Itse yli 30 vuotta free-lancer lehtikuvaajana toimineen joudun sen tosiasian eteen tämän tästä, että oppia saa joka päivä. Hiukan merkillistä noissa harrastajakuvatoimistoissa on niiden amatöörimäinen pyöritys. Jos ongelmat ovat jatkuneet vuosikausia niin onk niille edes haluttu tehdä jotai.

      • kodak1

        Ei ole, pikemminkin ongelmat ovat vain pahentuneet ja meno muuttunu entistä mileivaltaisemmaksi ja oudommaksi ainakin tässä VV:ssä.


    • Wre

      Suurin huomautuksien antaja on palvelun ylläpitäjä. Tänäänkin hän sai yhden jäsenen eroamaan, joka on tehnyt suuren työn englannin kielisten hakusanojen parissa.
      Monesti laatujäsenet hyväksyvät kuvat, mutta ylläpitäjä ei. Erikoista.

      • kodak21

        Tyypillistä töykeää käytöstä niitä kohtaan jotka eivät suostuneet kumartelemaan hovia ja direktoraattia!


    • vuositäynnä

      Aha. Taas löytyi jutunjuurta Vastavalosta. Huomautuksia saavat antaa kaikki vakiojäsenet ja niitä tulee varmasti vuorokaudessa kymmeniä. Jos kuvaaja on eri mieltä hän voi sen kummemmin perustelematta poistaa huomatuksen. Ylläpitäjä ei varmasti ole suurin huomautusten antaja, mutta hänelläkin on tietysti oikeus siihen. Jossain muussa kuvatoimistossa kuva lentäisi silloin ulos ilman mitään selityksiä.
      Jos kuvaaja ei kestä huomautusta kuvallaan, on silloin tosiaan syytä miettiä onko Vastavalo oikea paikka hänen kuvilleen. Puhumattakaan muista kuvatoimistoista!

      • entinen VV

        Korjauksia kyllä tehtiin mutta niitä ei noteerattu. Huomautuksia tuli mm tyyliin
        "epäluonnollinen kuva" koitappa siinä sitten miettiä mitä on korjattava.
        Nykykameroilla saa liian epäluonnollisia kuvia VV:hen...


      • nbdabsfbvab
        entinen VV kirjoitti:

        Korjauksia kyllä tehtiin mutta niitä ei noteerattu. Huomautuksia tuli mm tyyliin
        "epäluonnollinen kuva" koitappa siinä sitten miettiä mitä on korjattava.
        Nykykameroilla saa liian epäluonnollisia kuvia VV:hen...

        Koskahan digikuva on luonnollinen, kun sitä aina ohjelmilla sormeillaan muokkaajan silmän ja näytön laadun mukaan?


      • dfgh
        entinen VV kirjoitti:

        Korjauksia kyllä tehtiin mutta niitä ei noteerattu. Huomautuksia tuli mm tyyliin
        "epäluonnollinen kuva" koitappa siinä sitten miettiä mitä on korjattava.
        Nykykameroilla saa liian epäluonnollisia kuvia VV:hen...

        VV on perseesta


      • auto7
        dfgh kirjoitti:

        VV on perseesta

        ei perseesta vaan totaaliperseesta


    • Böö äimät

      Ei kellään oikealla kuvaajalla (lue ammattilaisella) ole aikaa tuollaiseen pellefarssiin.Lapset leikkikööt tarhassaan.
      Ps kokeilepa tuottaa 100 kuvaa per päivä vaikka parin kuukauden ajan(vuosista puhumattakaan) Vastavalloon syntyykö poistajille säpinää.

      • vallaton3

        Kuinka se onkaan sanottu:
        Valta turmelee käyttäjänsä - ehdoton valta ehdottomasti.


    • dfdf

      Miksi itkette täällä, ottakaa kuvanne pois tälläisestä puljusta niin se menee.

    • Se siitä

      Mnä ajattelin myös laitta sinne kuvia ja rekisteröidyin. Mutta sitten, kun näin kuinka hieonot kuvat siellä saivat poisääniä ajattelin etten laita sinne kuviani, koska poisääniä saivat sellaisetkin kuvat, jotka mielestäni olivat kauniita, enkä niissä nähnyt mitään vikaa.

      • kljgkgjreh

        Kaunis kuva ei aina ole myyvä, mutta pahinta on, ettet voi etukäteen tietää sitä, mitä joku tykkää myyväksi ja mitä ei ja sinua kuitenkin rangaistaan siitä, että olet arvioinut toisten mielipiteen väärin.
        Latausoikeutta vähennetään jokaisesta pois äänestetystä kuvasta.


    • Muumimamma7

      En suosittele kyseistä kuvatoimistoa. Olin siellä pitkään kuvaajana, mutta otin lopulta kuvani pois, monesta eri epäkohdasta johtuen, sillä koko toimiston touhu meni vain huonompaan suuntaan koko ajan, kuvaajan kannalta.

    • Nyx

      Mikä sitten olisi hyvä vaihtoehto harrastajakuvaajalle? Alamy?

    • mutta34

      Kaikilla kuvatoimistoilla on omat säännöt ja laatuvaatimukset. Monesti niihin vaikea tottua. Vastavalossa nämä muuttuvat jatkuvasti,joten näihin vaikea tottua.
      Näitä asisota valvoo pieni sisäinen piiri jotka ajavat omia etujaan. Ammattilaisten pitäisi hoitaa valvonta jo kuvien latausvaiheessa.

    • Ammattikuvaaja

      Olen 32-vuotias valokuvaaja uudeltamaalta. Tienaan kuukaudessa noin 3000-3500€ käteen. Kumminkin vastavalo sivustolla kuvani poistetaan aina. Syitä esim: Kuvausidea hukassa, valotus pielessä sekä oma suosikkini valokuvan liika manipulointi. ( muokkasin taustalla olevan puutarhan kukkien värit kun olivat oikeasti aika kuolleita ) Kyseisen sivuston vakiojäsenet äänestävät pahoja kanssakilpailijoita pois sekä päästävä joitakin surkeita kuvia sisään jotta asiakkaat huomaisivat kuinka "hyviä" kuvia nämä vakiojäsenet ottavat. Aviopuolisoni myy sivuston kautta edelleen kuviani ja koska hän on nainen niin kuviin tulee erittäin paljon kehuja. Olemme kerran jopa lisänneet saman kuvan ja käyttäjät jotka äänestivät minun kuvan pois, tykkäsivät vaimoni lisäämästä kuvasta. Joten vastavalon hernepalleja ei tarvitse ottaa tosissaan. Suosittelen mielummin toiminimeä omia kotisivuja ja lupaan suuremman tuoton mikäli vaivaa jaksat nähdä.

      • aloittelija

        Ahaa, missähän vasta-alkaja näkis oikean ammattikuvaajan kuvia edes muutaman noin oppimismielessä?


      • nettiin

        Moi Ammattikuvaaja, ostan useita kuvia kuukaudessa omiin tarpeisiini ja olen hieman kyllästynyt vallitsevaan tarjontaan, missä noihin sinun kuviisi voisi tutustua, jos vaikka päästäisiin yhteisymmärrykseen tulevaisuudesta (ja hinnoista).

        PK.


      • kuvaamo

        hah hah juuri niin, tämä on VVn toimintakulttuuri. Ite tein kokeeksi niin että vaihdoin poistoääniä saaneen kuvan toiseksi. Äänet eivät kadonneet minnekkään! Homma toimii hyvin laatujäsenmafian hyväksi.


    • niikkoni

      No siis nää täällä lantaa levittelevät suunsoittajat jotka ei pärjää edes kuvatoimistoissa ei omista mitään kotisivujakaan joten turha toivoa suurta taidetta, työttömiä tyhjänleventelijöitä suolikirjoittelijoita. On tainnu tulla pieni pilkkuvirhe tulosarakkeeseen.

    • vatsapalo

      Niin se vaan on, että vastavalo ja muut samalla toimintatavalla toimivat firmat käyttävät hyväkseen heikkotasoisia, mutta toisinaan onnistuvia harrastajakuvaajia.
      Näiltä voi repiä kuvat palveluun minimaalisella palkalla.

      Vastavalo et al, "palvelut", rahastavat harrastajilla.

      Eikä siinä mitään pahaa ole, jos löytyy harrastajia, jotka ovat valmiita myymään kuvansa muutamalla kympillä.

      Näitä tuntuu riittävän.

      Ja jos joku tienaa elantonsa kuvaamalla, niin nostan hattua, sillä se on varmaan nykyään suhteellisen hankalaa, koska harrastajakuvaajat myyvät työnsä muutamalla kympillä, jota ammattikuvaaja ei voi tehdä, sillä hänen tulee elättää itsensä.
      Harrastajakuvaaja taas voi tehdä niin, sillä pääasiallinen tulon lähde on jossain muualla.

      Ja tokikin, vastavalossa, joka on sillä tavalla outo firma, että kuvan OSTAJA ei päätä, mikä on hyvä kuva, vaan sen tekee muut käyttäjät, eli KILPAILIJAT.

      SÄÄLITTÄVÄÄ sanon minä.


      Vastavalo on ikäänkuin kuvasivusto, kuten vaikka kuvaklubi, jossa ihmiset voivat esitellä kuviaan.
      Tavallaan vastavalo on kuitenkin myöskin kuvatoimisto.

      Näiden kahden asian yhdistäminen ei tunnu järkevältä tavalta toimia.

    • Ammattikuvaaja

      Otappa poika fonecta auki ja rupea etsimään valokuvaajia joilla on yritys. Omia sivujani tai yhteystietojani en suoli24 kyllä julkaise. Mikäli oikeasti etsit hyviä kuvia niin laittaisit sähköpostilla yhteydenotto pyyntöjä tai olisit ammattikunnan foorumeilla. esim: http://www.digicamera.net/keskus/index.php TAI http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?PHPSESSID=8ij97eautel5obgu03fhpvh0h4&action=forum

      Vastavalon ylläpitäjä myönsi minulle 2012 vuoden alussa että jokainen ilotulituskuva poistetaan ellei kyseessä ole vakiojäsen, laadulla ei ole väliä. Myöskin alottelijoiden kuvat valmistuvista rakennuksista poistetaan, koska lehdet ostavat ne kuvat varmasti ja silloin jos alottelija vie rahat niin vakiojäsen häviää. Hyvä sivusto mikäli olet nainen ja kuvaat itseäsi suihkussa. Ei ole laadulla väliä.

      • nettiin

        Kiitos neuvosta, teen sen.

        Hiukan outo yrittäjä kyllä olet, kun työt ja 25% kuukausikorotus palkkaan ei kiinnosta.

        PK.


      • fotari82

        Nyt selviää taas uusia asioita tuosta paska puljusta, hyvä!


      • nettiin

        (Tuollainen pojittelu puolet sinua vanhemmalle ja alalla jo ikäsi verran olleelle ihmiselle ja mahdolliselle asiakkaalle (ei ikinä) haiskahtaa siltä, että et ole asiakaspalvelun suhteen oikein työtehtäviesi tasalla.)

        Joka tapauksessa juohduin sitten selailemaan Vastavalonkin sivuja ja kyllä sielläkin sellaista kotimaista minulle käypää kuvaa on oikastaan aika hyvin ja kohtuuhintaan, kiitos kaikille johdattelusta. Täytyy tehdä pari koeostoa, että näkee miten homma toimii.

        PK.


    • niikkoni

      Olisinkin jo eilen ollu valmis lyömään 3000-3500€ vetoo, että pelkkää suunsoittoa, kun taidot ei riitä muuhun!

    • Ammattikuvaaja

      Niinkuin kaikki muutkin, myös minä pidän kirjanpitoa ja vuosituloni löytyvät kun vain osaat hakea. Ei muutakun internetin ihmeellinen maailma taas rullaamaan. ja palkankorotus ei kiinnosta koska pyöritän noin 90% vakioasiakaskuntaa. Niikkoni mikäli olet sitä mieltä että olen väärässä niin julkaiseppa nimesi ja osoitteesi niin laitan sinulle yritysnumeroni sekä vuositulo todistuksen. Vastineeksi tietenkin haluan nimesi ja puhelinnumerosi. Ei pitäisi olla ongelma jos pidät s24 keskusteluja turvallisena paikkana luovuttaa tietoja?

      • niikkoni

        Ymmärtäisin jos CIA ei avaisi kotisivujaan suolessa, mutta että yrittäjäduunari kieltäytyisi "loistavine" kuvineen ilmaisesta mainostilasta, se ei oikein sovi kuvioon. Oletkohan katsellu liikaa jänniä elokuvia, ei tässä mitään salaamista ja salaliittoja ole käsittelyssä, vai onko?
        Mitä sivuillasi on sellaisia "salaisia tietoja", jotka voi julkaista muualla, mutta ei turvattomasti täällä, eihän yrittäjän nimikään voi olla salainen.
        (Oikeastaan ketään edes kiinnosta nuo eurot, vaan ne "mahtavat" kuvat.)


      • Ammattikuvaaja
        niikkoni kirjoitti:

        Ymmärtäisin jos CIA ei avaisi kotisivujaan suolessa, mutta että yrittäjäduunari kieltäytyisi "loistavine" kuvineen ilmaisesta mainostilasta, se ei oikein sovi kuvioon. Oletkohan katsellu liikaa jänniä elokuvia, ei tässä mitään salaamista ja salaliittoja ole käsittelyssä, vai onko?
        Mitä sivuillasi on sellaisia "salaisia tietoja", jotka voi julkaista muualla, mutta ei turvattomasti täällä, eihän yrittäjän nimikään voi olla salainen.
        (Oikeastaan ketään edes kiinnosta nuo eurot, vaan ne "mahtavat" kuvat.)

        Ymmärtäisin jos CIA ei avaisi kotisivuja mutta miksi YKSITYISHENKILÖNÄ kieltäytyisit kun lupaan todistaa tienaavani sen verran kun sanoin? näin todistat olevasi säälittävä trolli. kerro nimesi ja numerosi ja osoite niin laitan tiedot sinulle?

        Ja tosiaan täällä joku samalla nimimerkillä kommentoi aiemmin. en huomannut. olen siis erihenkilö


      • Ammattikuvaaja
        niikkoni kirjoitti:

        Ymmärtäisin jos CIA ei avaisi kotisivujaan suolessa, mutta että yrittäjäduunari kieltäytyisi "loistavine" kuvineen ilmaisesta mainostilasta, se ei oikein sovi kuvioon. Oletkohan katsellu liikaa jänniä elokuvia, ei tässä mitään salaamista ja salaliittoja ole käsittelyssä, vai onko?
        Mitä sivuillasi on sellaisia "salaisia tietoja", jotka voi julkaista muualla, mutta ei turvattomasti täällä, eihän yrittäjän nimikään voi olla salainen.
        (Oikeastaan ketään edes kiinnosta nuo eurot, vaan ne "mahtavat" kuvat.)

        Ja sen verran vielä että tämä keskustelu ei ole mainostilaa.:D päinvastoin. menettäisin asiakkaita jos täällä mainostaisin. Julkaisen omat tietoni heti kun sinä julkaiset omasi. Näin huomaat itsekkin ettei ole maailman järkevin paikka kertoa tietojaan.


    • kummattiavaaja

      Lainaus:

      "Ammattikuvaaja 1.4.2014 10:42
      Vastavalon ylläpitäjä myönsi minulle 2012 vuoden alussa että jokainen ilotulituskuva poistetaan ellei kyseessä ole vakiojäsen, laadulla ei ole väliä. Myöskin alottelijoiden kuvat valmistuvista rakennuksista poistetaan, koska lehdet ostavat ne kuvat varmasti ja silloin jos alottelija vie rahat niin vakiojäsen häviää."

      Yksityisviestillä vai peräti sähköpostissa?

      • kummattiavaaja

        Hei kamoon olen ystäväsi, yritetään nyt jotenkin todistaa edes jotain oikeaksi, mitä olet kirjoitellut, ettei myynti ala kärsimään !!!


      • kummattiavaaja
        kummattiavaaja kirjoitti:

        Hei kamoon olen ystäväsi, yritetään nyt jotenkin todistaa edes jotain oikeaksi, mitä olet kirjoitellut, ettei myynti ala kärsimään !!!

        Tai en sittenkään ole, koska varastit nimimerkkini jolla kirjoitin tuolla ylempänä.
        Yritätkö tahallisesti jotenkin sotkea näitä asioita, mitä sillä voitat?

        Minulla ei koskaan ole missään käyttämässäni kuvatoimistossa ollut vaikeuksia saada kuvia sisään, mikähän tässä yhtälössä nyt oikein mättääkään?


      • Ammattikuvaaja

        Yksityisviestillä.


    • NikonHenkeenJaVereen

      Tuosta olen samaa mieltä että rakenteilla olevat rakennukset poistetaan jos olet kokelaana vasta. Kuvani siis äänestettiin pois ja kaksi päivää sen jälkeen aamulehti osti kuvani kun sähköpostilla olin yhteydessä. VV ylläpitäjät poistavat kuvat mistä voisi olla haittaa vakiojäsenille.

      Kyseessä siis tampereella rautatieaseman lähellä kohoava torni.

    • niki4

      On myös samanlaisia kokemuksia rakennustyömaa kuvien kohdalla, kokelaana olon aikana. Myöhemmin olen lisännyt saman kuva, mutta eri kulmasta palveluun.

    • Guki76

      Kannattaisikohan jonkun perustaa Vastavalolle kilpailija?

    • onkin jo pari
    • kuviakuviakuvia

      Google-mainokset
      Valokuvaaja Jyväskylästä
      Elämän parhaat hetket tallentaa ammattivalokuvaaja. Tutustu kuviin!
      www.studiovarjo.fi/valokuvaaja

      Tämä mainostaja ei ainakaan pelkää Suomi 24:sen haamuja mainostaessaan, tuosta alta juuri kopioin.

      Kuvatoimistoja riittää kaikille kymmenittäin jo kotimaassakin ja ulkomailla on sitten ahnaammille lisää, vaikka ala on nykyisin sellainen, että heikommat kuolee, eikä uudet enää oikein pääse markkinoille ulkomaisten senttitoimistojen viedessä markkinat.
      Mutta siitähän te ammattikuvaajat tosiaan ette tiedäkään mitään, eikä hinnoista ja mikä tärkeintä siitä erittäin korkeasta teknisestä laadusta ja osaamisesta, joilla nykyisin toimitaan, koska ette pääse edes toimintaan sisälle harrastelijakameroittenne kanssa.

      • Poi pyhät....

        Kuvatoimistoja riittää kaikille kymmenittäin jo kotimaassakin ja ulkomailla on sitten ahnaammille lisää, vaikka ala on nykyisin sellainen, että heikommat kuolee, eikä uudet enää oikein pääse markkinoille ulkomaisten senttitoimistojen viedessä markkinat.
        Mutta siitähän te ammattikuvaajat tosiaan ette tiedäkään mitään, eikä hinnoista ja mikä tärkeintä siitä erittäin korkeasta teknisestä laadusta ja osaamisesta, joilla nykyisin toimitaan, koska ette pääse edes toimintaan sisälle harrastelijakameroittenne kanssa. "

        Mikä pelle sinä luulet olevasi, tekstisi on niin sekavaa kuin vain olla voi.
        Menee puurot ja vellit sulla sekaisin, tekstin perusteella et tiedä edes mitä ammattikuvaaja tarkoittaa.


      • kuviakuviakuvia
        Poi pyhät.... kirjoitti:

        Kuvatoimistoja riittää kaikille kymmenittäin jo kotimaassakin ja ulkomailla on sitten ahnaammille lisää, vaikka ala on nykyisin sellainen, että heikommat kuolee, eikä uudet enää oikein pääse markkinoille ulkomaisten senttitoimistojen viedessä markkinat.
        Mutta siitähän te ammattikuvaajat tosiaan ette tiedäkään mitään, eikä hinnoista ja mikä tärkeintä siitä erittäin korkeasta teknisestä laadusta ja osaamisesta, joilla nykyisin toimitaan, koska ette pääse edes toimintaan sisälle harrastelijakameroittenne kanssa. "

        Mikä pelle sinä luulet olevasi, tekstisi on niin sekavaa kuin vain olla voi.
        Menee puurot ja vellit sulla sekaisin, tekstin perusteella et tiedä edes mitä ammattikuvaaja tarkoittaa.

        Ikävää ettet ymmärrä suomea, yritä saada joku auttamaan siinä.

        Tasapeli, en minäkään ymmärtänyt mitä asiaan liittyvää sinä yritit kertoa, mutta kerro nyt edes, mitä se ammattikuvaaja tarkoittaa, niin selviää meille muillekin.


        (Kävin tuossa juuri hiukan kuvaamassa ja nyt pitää lähteä käsittelemään ja lataamaan kuvatoimistoihin myyntiin niitä, ihan vaan harrastusmielessä.)


      • Ihan vapaasti
        kuviakuviakuvia kirjoitti:

        Ikävää ettet ymmärrä suomea, yritä saada joku auttamaan siinä.

        Tasapeli, en minäkään ymmärtänyt mitä asiaan liittyvää sinä yritit kertoa, mutta kerro nyt edes, mitä se ammattikuvaaja tarkoittaa, niin selviää meille muillekin.


        (Kävin tuossa juuri hiukan kuvaamassa ja nyt pitää lähteä käsittelemään ja lataamaan kuvatoimistoihin myyntiin niitä, ihan vaan harrastusmielessä.)

        (Kävin tuossa juuri hiukan kuvaamassa ja nyt pitää lähteä käsittelemään ja lataamaan kuvatoimistoihin myyntiin niitä, ihan vaan harrastusmielessä.) "

        Käsittele sinä vaan räpellyksiäsi, paremmat kuvaajat kuvaavat suoraan prokkiksia mainostoimistolle ja tuntipalkaan saa laittaa nollia perään.


    • Lasseja

      Vastavalossa kaikki hyvin. Jotkut vaan eivät sovellu joukkon. Yritys voi itse päättää omista säännöistä.

    • Surkeat kuvani

      Hiukan särähtää korvaan tuo täälläkin esiintyvien lukuisten kuvatöitä vailla olevien "ammattilaisten" logiikka tässä asiassa.

      Kuvatoimistothan ottavat hyviä kuvia myyntiin (huom. hyviä) eikö niin.
      Miksi ne sitten poistaisivat hyviä kuvia ja hyvien kuvien kuvaajia, koska sehän vähentäisi myyntiä?
      Eiköhän ne poista vain huonot kuvat ja surkeat yhteisöön sopimattomat kuvaajat, joita valitettavasti löytyy joka foorumilta.
      Ei oikein riitä ymmärrystä ajatukselle, että otetaan kuvaaja toimistoon, mutta poistetaan kuvat, vaikka olisikin kuinka ihana ihminen, eihän silloin tarvitsisi ottaa uusia kuvaajia ollenkaan, kuten nyt kuitenkin koko ajan otetaan moniin kuvatoimistoihin, lukuunottamatta vanhojen huippuammattilaisten firmoja jotka on siisäpiirin juttuja.

      On turha ihmetellä jonkun poistettuja upeita kuvia, jos itse ei pääse näkemään kuvaa originaalikoossa kaikkine virheineen. Ei siitä postikortin kokoisesta lappusesta näy yhtään teknistä virhettä, jotka täysikokoisesta kaatuvat päälle.

      Myös minulla, kuten näkyy olevan monella muullakin, on tuhansia kuvia useissa kuvatoimistoissa, yhtäkään niistä ei tietääkseni ole myyty lehtiin (ei edes lukemattomista rakennustyömaakuvista), koska lehtitaloilla on omat arkistot ja vakiokuvaajat, ne eivät käytä muita lähteitä, niillä riittää työmaakuvia ja niiden kuvaajia. Ainoastaan nykysuuntaus, että kerätään näppäilijöiltä ilmaisia kuvia uniikeista aiheista on lisääntymässä huimaa vauhtia.

      Ja hei huippukuvaajat, jos kuvaatte yhtä hyvin kuin kirjoitatte äidinkieltänne, niin paljon onnea matkaan!

      • aatu 89

        Miksiköhän ne näppäilijöiden uniikit kuvat sitten kelpaavat. Laatu on mitä sattuu. VV:ssä kuitenkin miltei kaikki kuvat ovat laatukuvia. Se miksi niitä sieltä poistatetaan johtuu pikemminkin laatujäsenten vittuilusta.


      • Surkeat kuvani
        aatu 89 kirjoitti:

        Miksiköhän ne näppäilijöiden uniikit kuvat sitten kelpaavat. Laatu on mitä sattuu. VV:ssä kuitenkin miltei kaikki kuvat ovat laatukuvia. Se miksi niitä sieltä poistatetaan johtuu pikemminkin laatujäsenten vittuilusta.

        "Se miksi niitä sieltä poistatetaan johtuu pikemminkin laatujäsenten vittuilusta."

        Pistämätön logiikka, juuri tuolla periaatteella kuvatoimistoissa varmaankin tehdään laadunvalvontaa ja muuallakin työelämässä.

        Sinulla varmaan on kansioissa lukuisia esimerkkejä moisesta vääryydestä ja toki mielelläsi laitat muutaman originaalin esille, jotta voimme kaikki yhdessä todeta, kuinka oikeassa oletkaan!


    • entinen hölmö

      Tää vastavalon systeemi on rakennettu niin, että se vääristää kilpailun, koska laatujäsenet voivat mielinmäärin tiputtaa kokelaat pois virheäänillä. Ja hölmöähän se on, omistajat teettävät kuvaseulonnan työt muilla ilmaiseksi, meinaan että se on hölmöä tehdä ilmaiseksi hommia tolle firmalle

    • Niinhänseon

      ...että nykyään ammattikuvaaja voi kilpailla kunnolla vain tilatun kuvan tapauksessa.

      Kaikki tapahtumat, konsertit ja ilotulitukset myy joku sunnuntainäprääjä muutamalla kympillä.

      Ammattikuvaaja, toisin kuin sunnuntainäprääjä, pystyy tuottamaan kuvan tilauksesta.
      Tähän harrastajanäprääjä ei kykene.

    • Gunnar H

      Monet harrastaja valokuvaajat luuleva kuvistaan liikoja.

    • Hannu 71

      Ratkaisu niille, jotka eivät sopeudu Vastavaloon.

      www.photodeck.com

    • Buhahaaaa

      Vastavalo , buhahhaaaaaaa buhahaaa

      • yrityskummin ajatus

        "Rahaa saa puolet myyntihinnasta",

        puolet ja jokaisesta oletko aivan varma, ota selvää.

        Vastavalo lienee hyvä bisnes pienelle ryhmälle kun muut antavat kuviaan ilmaiseksi ja jopa maksavat.

        KUVIA poistetaan, ota selvää mihin ne päätyvät !
        .


      • Reijo T
        yrityskummin ajatus kirjoitti:

        "Rahaa saa puolet myyntihinnasta",

        puolet ja jokaisesta oletko aivan varma, ota selvää.

        Vastavalo lienee hyvä bisnes pienelle ryhmälle kun muut antavat kuviaan ilmaiseksi ja jopa maksavat.

        KUVIA poistetaan, ota selvää mihin ne päätyvät !
        .

        Kuvaajan on varmaan aika vaikea tietää mitä hänen kuvillaan tehdään.


    • Buahhaahaha

      Voi vi-ttu että osaa amatööriä sekä paskavalo että nämä kirjoitukset.
      On se hienoa ja tekee vaikutuksen kun henkilö ilmoittaa että kuvan vastavaloon(lue paskavalloon) buhahahahahhaha buhahahahahah

      • Pyyhitään persettä

        Kuvaajan on varmaan aika vaikea tietää mitä hänen kuvillaan tehdään. "

        Niin eräässäkin kuvatoimistossakin kuulemma niillä "pyyhitään persettä" se arvoisia ovat amatöörien kuvat tänä päivänä.


      • ugh45
        Pyyhitään persettä kirjoitti:

        Kuvaajan on varmaan aika vaikea tietää mitä hänen kuvillaan tehdään. "

        Niin eräässäkin kuvatoimistossakin kuulemma niillä "pyyhitään persettä" se arvoisia ovat amatöörien kuvat tänä päivänä.

        VV on perseesta


    • heh oli ihan pakko rekisteröityä vastavaloon tän ketjun jälkeen. saas nähdä hyväksyvätkö vai ei. pistin kuitenkin linkin kuviini.

      kaikke se perjantaiyö teettää :D

      • dhashghfga

        "kaikke se perjantaiyö teettää :D" ja spiritus fortus.

        Kerro, miten kävi.


      • dhashghfga kirjoitti:

        "kaikke se perjantaiyö teettää :D" ja spiritus fortus.

        Kerro, miten kävi.

        joo kerron.

        kestää kait muutaman päivän jos muistan oikein lukeneeni :)

        mitähän sitä ens yönä keksii kun tota sun oikein arvattua juttua on vielä jäljellä :D


    • Amatööri

      Hassua, kun huippuluokan ammattikuvaajat (tai itseään sellaisina pitävät) eivät saa kuviaan läpi Vastavalossa, koska sinne ei muka haluta kilpailijoita. Sitten tällainen keltanokka pääsee suht helposti näille "suljetuille markknoille", ja on saanut kuvia jopa myydyksi.

      Kyllä minunkin kuvia aluksi virheäänestettiin, mutta kun aloin kiinnittää vähän enemmän huomiota terävyyteen, kohinaan, sommitteluun yms. perusasioihin, niin johan alkoivat kuvat kelvata. Että olisiko se vika sittenkin kuvaajassa? Onko mahdollista, että te ruikuttajat ette vain ole niin hyviä kuvaajia kun luulette? JOtkut tuntuvat luulevan, että kallis kamera takaa hyvät kuvat. Kyllä sekin kertoo jo jotain kuvaajan tietämyksestä, kun jonkun mielestä täysin virheettömiäkin kuvia poistoäänestetään. Kaveri siis sanoo kuvaa täysin virheettömäksi, vaikka ei edes pysty näkemään sitä täydessä koossa.

      • klmny

        VV on perseesta


    • Valotar____

      Täytyy kyllä sanoa, ettei Vastavalo minuunkaan suurta vaikutusta tehnyt. Sivustolla on sekavia sääntöjä ja niitä on viljelty eri paikkoihin... Kaikki voisi olla samassa yhteydessä, jotta ne olisi helpompi ymmärtää ja muistaa. Latasin palveluun kuvan, jonka perusteella minut oli hyväksytty jäseneksi ja se sai heti virheäänen. Eräs toinen kuvani sai huomautuksen hakusanoista, joissa ei mielestäni ollut mitään vikaa. Olen käyttänyt samanlaisia hakusanoja muillakin kuvasivustoilla ja Vastavalostakin samat hakusanat löytyy useista kuvista. Vaikuttaa siltä, että Vastavalo on perin puolueellinen paikka ja siellä pisimpään olleiden toimintaa katsotaan sormien läpi, mutta muut saavat kaikenmaailman valitukset ja huomautukset joka asiasta.

      • ifuwfywyf

        Se on sitä, kun kilpailijat pääsee itse päättämään. Kun on oma lehmä ojassa yritetään kilpailua vähentää joka keinolla.
        Ainut toimiva ja rehellinen systeemi on se, että joku puolueeton, jolla ei ole ollenkaan kuvia myynnissä tekee tarkastukset ja valinnat.


      • fotari100

        Ainut asia mikä VV:ssä toimi oli tilitys, muussa toiminnassa oiski sitten paljon parantamisen varaa.


      • Mennyt on
        fotari100 kirjoitti:

        Ainut asia mikä VV:ssä toimi oli tilitys, muussa toiminnassa oiski sitten paljon parantamisen varaa.

        Ainut asia mikä VV:ssä toimi oli tilitys, muussa toiminnassa oiski sitten paljon parantamisen varaa. ."

        Ei toimi enää...


    • Housuton Heinäkuu

      Olen itse ollut Vastavalon kokelaana pidempään, mutta en koe saaneeni negatiivista palautetta. Tästä huolimatta tulin siihen tulokseen, että haluan julkaista omia kuviani hieman monipuolisemmassa ympäristössä kuin vastavalo, vaikka julkaisukonsepti onkin hieman eri. Joten päätin pistää oman valokuvablogin pystyyn, joka löytyy osoitteesta: http://housuton.tumblr.com Ideana on julkaista n. 3 kuvasarjaa/viikko.

    • nostooooooooooooooo

      Nosto. Noin ääliö firma ansaitsee sen.

    • punikki puolasta

      Vastavalo on kyllä todellinen myotahäpeän airut.

    • Eräs eronnut

      Epämiellyttävän / epäluotettavan oloinen puoti. Säännöt vaihtelevat päivittäin / tilanteittain. Jopa eri henkilöille tuntuu olevan erilaiset säännöt. Varsinaisia selkeitä sääntöjä ei ole luettavissa missään.

      Ko kuvatoimistossa on hankala kehittyä, koska aina saa pelätä pahinta mahdollista kritiikkiä sekä virheääniä. Useat muiden lataamat kuvat jotka ovat loistavia, saavat virheääniä milloin mistäkin syystä. Omat kuvat, joista tykätään muualla, haukutaan lähes poikkeuksetta vastavalossa. Olen jo piiiiiiiiiitkään harrastanut valokuvausta, ja nautin todella harrastuksestani, mutta tämän kuvatoimiston jäsenenä valokuvaus ja kaikki siihen liittyvä alkoi tuntua painajaismaiselta........

      • ljfkwhejhgjhwe

        Vastavalon vika on sosiaalisuus. Jokainen tunari pääsee neuvomaan ja arvostelemaan itse kykenemättä parempaan.


    • entinen VV

      Tuttua tuttua on. Täys pellekerho. Minullakaan ei ollu riittävän hyvä kalusto näiden pilkunviilaajille. Tavoitteena VV:ssa on savustaa muut ulos pois kilpailemasta.
      En tiedä ketä varten tämmösiä puljuja perustetaan, yhteisöllisyys on ainakin
      aika kieroutunu käsite siellä.

      • kyllästyny100

        VVstä perseestä koko vitun pulju en suosittele kellekkään


    • Vastavalossa ollessani opin valtavan paljon kuvaamisesta, olen siitä kiitollinen, kuvausharrastukseni sai sieltä todella hyvin potkua. Sitten pikkukärhämän kautta poistuin 2011 ja aivan turhaan, vaikka kuvia oli 1500 muistaakseni, eikä anna luonto periksi mennä takaisin. Ensimmäisen Nikonin järkkärin ostin puhtaasti VV:n 1,5 vuoden kuvamyyneillä. Nyt olen Luontokuvakauppa.com:ssa yli 2000:lla kuvalla. Siellä ei tarvitse kiistellä forumilla mistään. Kuvat joko hylätään tai hyväksytään sillä siisti. Olen tyytyväinen tuohon toimistoon. Mutta uskoisin että samat ongelmat tulee uusilla kuvaajilla, kuin VV:ssäkin, jos ei ymmärrä laatukriteerejä tarpeeksi hyvin..eikä hyväksy negatiivista palautetta.

      • BloBsanSaa

        " Nyt olen Luontokuvakauppa.com:ssa yli 2000:lla kuvalla."

        Ai jaa.


      • kjdhhqgdfgqw

        Eihän luontokuvakauppa.com:ia ole olemassakaan.


      • BloBsanSaa
        kjdhhqgdfgqw kirjoitti:

        Eihän luontokuvakauppa.com:ia ole olemassakaan.

        "Eihän luontokuvakauppa.com:ia ole olemassakaan. "

        Ei se mitään haittaa.

        Pääasia, että vastavalossa kaikki hyvin :-)


      • kfhwjhef
        BloBsanSaa kirjoitti:

        "Eihän luontokuvakauppa.com:ia ole olemassakaan. "

        Ei se mitään haittaa.

        Pääasia, että vastavalossa kaikki hyvin :-)

        Sikäli, että silloin kehu on vale.


    • oikaisuna
    • alasvaan

      vallan käyttöä siellä on muutama tyyppi jotka pitää kuviaan koreassa arvossaan.Joillakin tuhansia kuvia ja onhan toki niin että jos sulla itsellään on parempi kuva,se ammutaan alas niiden toimista.Koska menettävät mahdollisesti oman kuvan myyntinsä.Myös vakijäsenten kuvia pitäisi rajoittaa.Kiusantekoa.Ja naurettavaa käytöstä aikuisilta ukoilta.

      • jooseppi1111

        Itse olen ollut nyt kyseisessä kuvatoimistossa nyt pari vuotta ja en ole kyllä huomannut mitään tämän kaltaista.


    • MuisteluaNostalgiaa

      Telezoom-objektiivissa jos on edessä sellainen varjostava tötterö - olikohan se nimeltään vastavalosuoja - niin vastavaloon kuvaaminen voi olla helppoakin.
      Konsteja vastavalokuvien tekemiseen, kuvaamiseen on ainakin kahdenlaisia
      - viedään kamera sen verran varjoon, ettei auringon valo osu valotusmittariin, objektiivin etulinssiin, yms. tai
      - jos valo tulee tarpeeksi korkealta ja kuvataan lähellä olevaa kohdetta, voidaan käyttää ns. täytesalamaa, pakkosalamaa.

      Joskus on tilanteita, että jokin maisema näyttää erinomaisen loistavalta tai satumaiselta vastavalossa. Mutta ei se kauhean yleistä ole. Ehkä kastetta puissa ja pensaissa - ja sää muuttunut aurinkoiseksi.

    • Foliohattu

      Sateen jälkeen eteläisellä taivaalla aurinko loimotti pilvien takana: valkoista ja kirkasta. Taivaalla sinisen ja harmaan ja valkoisen sävyjä. Järven pinnalla tuuli aiheutti erikoista välkehtimistä. Vastavalo. Harmaan sävyjä, kuin hopeaa. Jos ei olisi nähnyt laineiden liikettä ja välkehtimistä, olisi voinut luulla foliopaperiksi tai siveltimistä pestyksi harmaaksi tärpättimaaliliemeksi, ehkä.

    • exvv100

      Vastavalo on perseestä!

    • oikeuteenkokoroska

      Sain 4 kk latauskiellon, koska nolalsin oikeesti vahingossa virheäänilaskurin. Mitä ihmene järkeä on että myyntikuvia ei saa ladata !!!???? olen vuosia ollut jäsen ja todella heikkoa ollut myynti ja 60% ottaa kuvatoimisto. todella ryöstöä! sen jälkeen ryöstää verottaja väh 30% . huirmuinen vaiva ladata ja hakusanoittaa kuvia sitten ne aikaa myöten sieltä suuremmaksi osaksi poistetaan. Viimeisin villitys oli kun jokin tuotteen logo näkyi jossakin aivan pienenäkin niin piti kuva poistaa. vaikka kyseinen firma olisi ollut konkassa kymmeniä vuosia. Plugissa oli aikanaan hyvä systeemi kuvaajan kannalta. Vastavalo kuten joku täällä mainistsikin käyttää henkistä väkivaltaa!! olen vuosien saatossa ollut todella piinattuna kun mikään ei käy tänään mikä vielä viime viikolla kävi-tyyliin. ja kokoajan pitäisi seurata poistoääniä yms. on kai ihmisellä muutakin tekemistä !!! sitten sisäpiiriläsiltä hyväksytään vaikka 30 kuvaa aiheesta höyhen ja mämmi vain väritetty eritavoin.

      • Äxsons

        Mitä järkeä, en ymmärrä moista harrastajaidiootti touhua, no eipä tälläisillä tyypeillä olisi mitään saumaa ammattipiireissä, rupusakkia jotka leikkivät jotakin.


      • prosentband

        Samaa mieltä !!! Vastavalo pelleily jolla joku yksii tyyppi takoo rahaa muiden kustannuksella. Syö ammattilaisten leipää tämä vastavalo tyyppi joka puljua pyörittää. kaikinpuolin pelle isossa hiekkalaatikossa, mutta kaikki loppuu aikanaan.


    • asholm

      Virheäänilaskuri buhahhaahhhha repesin täysin, voi hel-----i.

    • Wilhelmi

      Tuli mieleen eräs kuvani, jonka kyseiseen sivustoon vuosikymmen sitten latasin. Pitkin aikaa tuli milloin mitäkin korjausehdotuksia, mutta viimeisin ehdotus oli huippu. Kyseiseen kuvaan liittyi aurinko ja vakiojäsenen kommentti poistoäänen syyksi oli, että valokuvalla on virheellinen nimi. Kuvan nimessä oli iltapäivä ja olisi pitänyt kuulemma olla ilta. Noh, kuva tosiaankin oli otettu iltapäivällä klo.14.30 ja marraskuussa. Vastasin ystävällisesti ettei tähän vuodenaikaan ja näillä leveysasteilla illalla aurinkoa ole näkyvissä mailla eikä halmeilla moneen kuukauteen, vaan se laskee jo siinä neljän maissa. Tämän avartavan kokemuksen jälkeen poistin heti kaikki kuvani. Toivompa kuitenkin onnea kaikille kuvaajille, jotka kuviaan sinne lataavat.

    • fotari100

      täysin mafia meininkiä ja pimeetä porukkaa

    • Anonyymi

      VV on perseestä.

    • Anonyymi

      Sanokaas muuta vastavalo on niin perseestä että meökein tuli Haavisto mieleen.

    • Anonyymi

      Olipas pitkä keskustelu. Vastavalosta jäi mieleen tyrännimäisyys. Tyränni, jonka mielipide on se ainoa oikea ja sitä vastustavien rankaiseminen. Todella kuvottavaa. En pitkällä tikullakaan koske tuohon sontaa.

    • Anonyymi

      Vastavalo on perseestä

    • Anonyymi

      perseestä

    • Anonyymi

      Olin myös Vastavalossa ja kuvani äänestettiin pois. Todella typerä systeemi. Kateelliset äänestävät kuvat pois. Olin ottanut kuvat filmille järjestelmäkameralla, mikä on nykyään muotia. Lähdin puljusta. Kuvani ovat vielä vain dioina.

      • Anonyymi

        Ehkä kuvasi eivät vain olleet kovin hyviä?


      • Anonyymi

        Filmikameroiden, (siis filmien) laatu ei ole enää lähelläkään nykyistä digilaatua, joten se ei yksinkertaisesti vaan riitä kaikkeen käyttöön!
        Tuskin kukaan kedehtii, saati enää ihailee filmikuvaajaa / -kuvia, se on fossiilitouhua.

        Taitaa muuten käytännössä olla nykyisin Suomen ainoa toimiva perinteinen kuvatoimisto.


    • Anonyymi

      Satunnaisena kuvan ostajana sanoisin että vähän on tullut sieltä kuvia ostettua. Eikä syynä ole niinkään tekninen laatu, vaan se että tarjolla olevien kuvien "tarina sisältö" ei vastaa viestinnän tarpeita. Eli tarjonta omasta ostajan näkökulmasta on "suppea."

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe