Painavampi perävaunu

häh

Joku tässä kirjoitti, että perävaunu saa olla 2,5 kertaa vetoauton painoinen. Eikös tällaisella systeemillä perävaunu ala väkisinkin alamäessä työntämään vetoautoa? Ja kun keli on vähänkin liukas, on yhdistelmä väkisinkin hallitsematon.

33

906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tomppa

      Itse asiassa tyhjälläkin kuorma-autolla saa vetää täysillä painoilla olevaa täysperää jolloin painoero saattaa pahimmillaan olla jopa 4 kertainen varsinkin talvella kyseisen yhdistelmän turvallinen liikkuminen on mahdotonta jää ylämäkeen kiinni ja alamäessä työntää veturia edessään. Mutta täyteen lastattu yhdistelmä jossa vetoautona on usein 26 tonninen auto ja kärry korkeintaan 34 tonnia (suomessa suurin sallittu yhdistelmän kokonaispaino on 60 tonnia) tuolloin kärry on noin 1,3 kertaa painavempi kuin vetoauto.

      • häh

        Eikös tämä ole täysin järjetöntä. Onko asetusten laatijoilta luonnonlait unohtuneet kokonaan, vai mistä on kyse? Yhdistelmä, jossa perävaunu on vetoautoa painavamapi on väkisinkin niin epästabiili, että ihmetyttää miksi sellaisilla liikennöinti on sallittua. Voisikohan joku asiaan perehtynyt valistaa mikä tässä on perusteena?


      • Kallonkutistaja
        häh kirjoitti:

        Eikös tämä ole täysin järjetöntä. Onko asetusten laatijoilta luonnonlait unohtuneet kokonaan, vai mistä on kyse? Yhdistelmä, jossa perävaunu on vetoautoa painavamapi on väkisinkin niin epästabiili, että ihmetyttää miksi sellaisilla liikennöinti on sallittua. Voisikohan joku asiaan perehtynyt valistaa mikä tässä on perusteena?

        Laki sallii ko yhdistelmän. Mutta monet autoilijat kuitenkin mielellään kuljettaisivat tavaraa yhdistelmällä, jossa veturi on painavampi. Yksi syy näiden "epästabiilien" yhdistelmien käyttöön on dieselvero, joka menee vetäjän kokonaispainon mukaan, ei siis koko yhdistelmän mukaan.

        Mutta aika pitkälle pärjätään myös, vaikka perävaunu onkin painavampi. Se painoero oikein lastattuna ei loppujen lopuksi se vaarallisin ominaisuus yhdistelmissä. Linkuun menoja voisi jopa lisätä se, että vetäjä on painavampi.


      • Rahtari

        Laki on vasta muuttunut enää ei saa vetää tyhjällä autolla täyttä kärryä


      • Rahtari kirjoitti:

        Laki on vasta muuttunut enää ei saa vetää tyhjällä autolla täyttä kärryä

        No onhan kärryssäkin jarrut, joten ei se mitään työnnä.

        Kouluttajani sanoi aikoinaan että "jos jarrut on kunnossa, niin auton voisi pysäyttää ilman perävaunun aisaa, niin että letkut ei katkea tai vaunu törmää autoon


      • Tyhmin on Nolo Sika
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        No onhan kärryssäkin jarrut, joten ei se mitään työnnä.

        Kouluttajani sanoi aikoinaan että "jos jarrut on kunnossa, niin auton voisi pysäyttää ilman perävaunun aisaa, niin että letkut ei katkea tai vaunu törmää autoon

        Sanoo kaveri joka ei koskaan ole ajanut pientä kuorma-autoa suurempaa ajoneuvoa, saati että peräkärryä olisi vetänyt. Hehheh. Hauskoja kavereita nämä joilla asiasta ei ole mitään kokemusta mutta silti kuvittelevat asiasta kaiken tietävänsä.


      • Tyhmin on Nolo Sika kirjoitti:

        Sanoo kaveri joka ei koskaan ole ajanut pientä kuorma-autoa suurempaa ajoneuvoa, saati että peräkärryä olisi vetänyt. Hehheh. Hauskoja kavereita nämä joilla asiasta ei ole mitään kokemusta mutta silti kuvittelevat asiasta kaiken tietävänsä.

        Etkö kykene asialliseen keskusteluun. Miksi tulit naljailemaan antamaani täysin asiallsieen kommenttiin?


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Etkö kykene asialliseen keskusteluun. Miksi tulit naljailemaan antamaani täysin asiallsieen kommenttiin?

        Mikset vitun aivoidiootti voi pysyä pois edes keskustelusta jonka aiheesta sulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta?? Älä ***tana pilaa taas tätäkin keskustelua idioottimaisilla väitteillä ja inttämisillä!!!


      • erkkolan-oy kirjoitti:

        Mikset vitun aivoidiootti voi pysyä pois edes keskustelusta jonka aiheesta sulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta?? Älä ***tana pilaa taas tätäkin keskustelua idioottimaisilla väitteillä ja inttämisillä!!!

        Oho, kun pelle ei kykene muuhun, alkaa kiroilu ja haukkuminen :)

        No kerro ihmeessä mikä väitteessäni on pielessä "No onhan kärryssäkin jarrut, joten ei se mitään työnnä."


      • dknpöarjnoö
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Oho, kun pelle ei kykene muuhun, alkaa kiroilu ja haukkuminen :)

        No kerro ihmeessä mikä väitteessäni on pielessä "No onhan kärryssäkin jarrut, joten ei se mitään työnnä."

        se siinä on pielessä että se kärry työntää tai vetää aina jonkun verran tai ainakin puoltaa jommalle kummalle puolelle vaikka olis uuttakin kalustoa jarrusovitukset viimesen päälle tehtynä. sellaista yhdistelmää ei olekkaan mitä voisi ilman vetoaisaa jarrutella särkemättä kalustoa.

        tämäkään asia tietysti sinulle sinne pieneen päähäsi ei mahdu kun se oma kokemus ja ennenkaikkea ne omat aivot sinulta puuttuvat!!!


      • dknpöarjnoö kirjoitti:

        se siinä on pielessä että se kärry työntää tai vetää aina jonkun verran tai ainakin puoltaa jommalle kummalle puolelle vaikka olis uuttakin kalustoa jarrusovitukset viimesen päälle tehtynä. sellaista yhdistelmää ei olekkaan mitä voisi ilman vetoaisaa jarrutella särkemättä kalustoa.

        tämäkään asia tietysti sinulle sinne pieneen päähäsi ei mahdu kun se oma kokemus ja ennenkaikkea ne omat aivot sinulta puuttuvat!!!

        Noniin, alat oppimaan, alkuosa meni ihan hyvin, mut sit alko vittuilu ja naljailu.

        KOITA nyt edes kyetä asialliseen keskusteluun, YRITÄ edes, jos minäkin siihen pystyn.

        Tai oletko somali, sanoin "voisi pysäyttää" tuo sanamuoto ei tarkoita että pystyy johonkin, mutta että se saattaisi olla mahdollista.

        Eli siinä olet oikeassa, kärry työntää tai vetää aina kun jarruttaa, mutta se optimointi olisi mahdollista, joskin pirun vaikeaa, lähes mahdotonta

        Ja kyllä aivot löytyy, ilman aivoja ihminen ei pysty kirjoittamaan, lukemaan tai edes elämään


      • dknpöarjnoö
        dknpöarjnoö kirjoitti:

        se siinä on pielessä että se kärry työntää tai vetää aina jonkun verran tai ainakin puoltaa jommalle kummalle puolelle vaikka olis uuttakin kalustoa jarrusovitukset viimesen päälle tehtynä. sellaista yhdistelmää ei olekkaan mitä voisi ilman vetoaisaa jarrutella särkemättä kalustoa.

        tämäkään asia tietysti sinulle sinne pieneen päähäsi ei mahdu kun se oma kokemus ja ennenkaikkea ne omat aivot sinulta puuttuvat!!!

        ja tässä nyt oli aiheena vasta ne jarrut. siihen kun lisätään vielä että miten se painava kärry sitä kevyttä vetoautoa puistelee aivan normaalissa ajossa kaikissa kuopissa ja vastaavissa niin liukkaalla tiellä veturin hallinnan menetys on enemmän kuin mahdollista.

        tälläisiä asioita kun ei tuollaisella säälittävällä pullanajokokemuksella voi tietää, niin juuri siitä PITÄISIT PÄÄSI KIINNI ASIOISTA JOISTA SINULLA EI OLE HEVON HELVETIN HAJUA NOIN NIINKUIN KÄYTÄNNÖSSÄ!!!!!!!!!!!!!!!


      • dknpöarjnoö kirjoitti:

        ja tässä nyt oli aiheena vasta ne jarrut. siihen kun lisätään vielä että miten se painava kärry sitä kevyttä vetoautoa puistelee aivan normaalissa ajossa kaikissa kuopissa ja vastaavissa niin liukkaalla tiellä veturin hallinnan menetys on enemmän kuin mahdollista.

        tälläisiä asioita kun ei tuollaisella säälittävällä pullanajokokemuksella voi tietää, niin juuri siitä PITÄISIT PÄÄSI KIINNI ASIOISTA JOISTA SINULLA EI OLE HEVON HELVETIN HAJUA NOIN NIINKUIN KÄYTÄNNÖSSÄ!!!!!!!!!!!!!!!

        Oho, kun pelle ei kykene muuhun, alkaa kiroilu ja haukkuminen :)

        Sitten vielä vähän HUUTAMISTA anonyymina ja pellen leima on valmis :)


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Oho, kun pelle ei kykene muuhun, alkaa kiroilu ja haukkuminen :)

        No kerro ihmeessä mikä väitteessäni on pielessä "No onhan kärryssäkin jarrut, joten ei se mitään työnnä."

        Katsos puupääapina kun se kärry on toisinaan jopa puolitoistakertaa painavampi kuin vetoauto mutta ei kärryn jarruissa kuitenkaan tehoa ole puoltatoistakertaa enempää kuin vetoautossa. Lisäksi, tosin turha sulle on kertoa kun et ymmärrä mitään, paineilmajarruissa on aina toimintaviivettä ja siinä vaiheessa kun vetoautossa jo jarrut ottaa kiinni peräkärry tulee takana vielä ilman jarrutusta ja alkaa heti työntämään vetäjää edessään. Tämän viiveen aikana saattaa vetoaisa jo mennä vinoon eikä se siitä välttämättä enää oikene jos kärryn eturenkaat jarrutuksen alkaessa ovat lukossa. No ethän sinä tätä ymmärrä etkä ole edes kokenut kun et ole kuorma-autoa isompaa ajoneuvoa ajanut ja kärryn kanssa vielä vähemmän.


      • erkkolan-oy kirjoitti:

        Katsos puupääapina kun se kärry on toisinaan jopa puolitoistakertaa painavampi kuin vetoauto mutta ei kärryn jarruissa kuitenkaan tehoa ole puoltatoistakertaa enempää kuin vetoautossa. Lisäksi, tosin turha sulle on kertoa kun et ymmärrä mitään, paineilmajarruissa on aina toimintaviivettä ja siinä vaiheessa kun vetoautossa jo jarrut ottaa kiinni peräkärry tulee takana vielä ilman jarrutusta ja alkaa heti työntämään vetäjää edessään. Tämän viiveen aikana saattaa vetoaisa jo mennä vinoon eikä se siitä välttämättä enää oikene jos kärryn eturenkaat jarrutuksen alkaessa ovat lukossa. No ethän sinä tätä ymmärrä etkä ole edes kokenut kun et ole kuorma-autoa isompaa ajoneuvoa ajanut ja kärryn kanssa vielä vähemmän.

        Koita nyt keskustella asiallisesti....

        Ja miten voi olla kuorma-autoa isompi :) Isoin ajamani auto 26 tonninen, eikös ne 60 tonnisen vetoautot juurikin lähes aina ole noita 3 akselisia

        Tekniikkaan en ole paljoa perehtynyt, mutta eikös paineilmajarruissa se auton ja kärryn jarrut ole "samassa letkussa" eli jos käyttöjarrun putki katkeaa esim. kärryssä, niin mitkään jarrut ei toimi, paitsi seisontajarru.

        Ja jos vastaat, niin YRITÄ edes vastata ilman nälvimistä ja haukkumista, se on muillekin kivampi lukea


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Koita nyt keskustella asiallisesti....

        Ja miten voi olla kuorma-autoa isompi :) Isoin ajamani auto 26 tonninen, eikös ne 60 tonnisen vetoautot juurikin lähes aina ole noita 3 akselisia

        Tekniikkaan en ole paljoa perehtynyt, mutta eikös paineilmajarruissa se auton ja kärryn jarrut ole "samassa letkussa" eli jos käyttöjarrun putki katkeaa esim. kärryssä, niin mitkään jarrut ei toimi, paitsi seisontajarru.

        Ja jos vastaat, niin YRITÄ edes vastata ilman nälvimistä ja haukkumista, se on muillekin kivampi lukea

        Jarrujen sähköohjaus on pudottanut jarruviiveen murto-osaan kymmenenvuoden takaisesta,samaten levyjarrujen toiminta on aivan toiselta planeetalta rumpujarruihin verrattuna. Kehitys kehittyy! Vetäjän painaessa 20t. kärry voi painaa nejäkymmentä ja on silti varsin rauhallinen kiskottava, jyrkemmät mutkat ja esim liikenneympyrät ovat liukkalla kelillä kieltämäti "mielenkiintoisia" Kärryn kanssa saattaa hieman joutua neuvottelemaan "jotta jos ny kuiteski mäntäs tätä kautta"


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Koita nyt keskustella asiallisesti....

        Ja miten voi olla kuorma-autoa isompi :) Isoin ajamani auto 26 tonninen, eikös ne 60 tonnisen vetoautot juurikin lähes aina ole noita 3 akselisia

        Tekniikkaan en ole paljoa perehtynyt, mutta eikös paineilmajarruissa se auton ja kärryn jarrut ole "samassa letkussa" eli jos käyttöjarrun putki katkeaa esim. kärryssä, niin mitkään jarrut ei toimi, paitsi seisontajarru.

        Ja jos vastaat, niin YRITÄ edes vastata ilman nälvimistä ja haukkumista, se on muillekin kivampi lukea

        " Tekniikkaan en ole paljoa perehtynyt..." Sen kyllä huomaa. "Peräkärryssäkin on jarrut, ei mitään työnnä". Asiaan et ole perehtynyt mutta silti väittelet ja kommentoit asioita joista et mitään tiedä eikä ole kokemusta.

        60-tonninen vetoauto??? Mikä vittu sellainen on ja missä liikkuu? Ei ainakaan Suomen maanteillä.

        Eikö olisi parempi ettet kommentoisi mitään tälläkään palstalla kun älysi eikä kokemuksesi yksinkertaisesti vain riitä näitä asioita ymmärtämään?!


      • erkkolan-oy kirjoitti:

        " Tekniikkaan en ole paljoa perehtynyt..." Sen kyllä huomaa. "Peräkärryssäkin on jarrut, ei mitään työnnä". Asiaan et ole perehtynyt mutta silti väittelet ja kommentoit asioita joista et mitään tiedä eikä ole kokemusta.

        60-tonninen vetoauto??? Mikä vittu sellainen on ja missä liikkuu? Ei ainakaan Suomen maanteillä.

        Eikö olisi parempi ettet kommentoisi mitään tälläkään palstalla kun älysi eikä kokemuksesi yksinkertaisesti vain riitä näitä asioita ymmärtämään?!

        Nyt mä alka uskoa että sä oot oikeesti ählämi.

        Sanoin " 60 tonnisen vetoautot"

        Ollako sa ahlami? etkö ummarra ero, sanoin tonniseN en tonniseT... se muuttaa sanan merkityksen kokonaan.

        Olisiko parempi että sä mutakuono et kommentoi täällä kun ei suomi toimia sulla?


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        Nyt mä alka uskoa että sä oot oikeesti ählämi.

        Sanoin " 60 tonnisen vetoautot"

        Ollako sa ahlami? etkö ummarra ero, sanoin tonniseN en tonniseT... se muuttaa sanan merkityksen kokonaan.

        Olisiko parempi että sä mutakuono et kommentoi täällä kun ei suomi toimia sulla?

        Katsos apina kun joskus saattaa käydä niin että kun kännykällä selaa nettiä saattaa käydä niin että tulee lukuvirhe.

        Yhä edelleen olisi kiva tietää miksi kommentoit ja väittelet asioista joista sulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta tai tietoa?! En minäkään väitä tietäväni teidän seksuaalisten vähemmistöön kuuluvien asioista mitään kun en niitä harrasta. Sylettää kyllä sellainen.


      • erkkolan-oy kirjoitti:

        Katsos apina kun joskus saattaa käydä niin että kun kännykällä selaa nettiä saattaa käydä niin että tulee lukuvirhe.

        Yhä edelleen olisi kiva tietää miksi kommentoit ja väittelet asioista joista sulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta tai tietoa?! En minäkään väitä tietäväni teidän seksuaalisten vähemmistöön kuuluvien asioista mitään kun en niitä harrasta. Sylettää kyllä sellainen.

        No sinä tunnut tietävän niin saatanan paljon. Joten kerro. Onko se mun ajamani 26 tonninen Actros, samanlainen jota käytetään veotuatona usein 60 tonnisissa yhdistelmissä


      • pankkiautomaatti kirjoitti:

        No sinä tunnut tietävän niin saatanan paljon. Joten kerro. Onko se mun ajamani 26 tonninen Actros, samanlainen jota käytetään veotuatona usein 60 tonnisissa yhdistelmissä

        Noin pääsääntöisesti samanlainen, koneteho todennäköisesti lienee alhaisempi vaan sama hökötys.


      • katurakki kirjoitti:

        Noin pääsääntöisesti samanlainen, koneteho todennäköisesti lienee alhaisempi vaan sama hökötys.

        Tulihan se sieltä. Eli mun ajamani vehe on ihan sama minkä ohjaamossa istuu se joka ajaa sitä 25 metristä 60 tonnista yhdistelmää. Muta puuttuu vain kärry.

        Auto ei siis eroa mitenkään noista...

        Tietenkin onhan kuorma-autoja olemassa (arvaus) 42 tonnisiin asti, mutta näitä ajetaan ihan C-kortilla, joten voisin minäkin sellaisen puikkoihin hypätä ihan laillisesti


      • gnsrgklnklwr
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. Eli mun ajamani vehe on ihan sama minkä ohjaamossa istuu se joka ajaa sitä 25 metristä 60 tonnista yhdistelmää. Muta puuttuu vain kärry.

        Auto ei siis eroa mitenkään noista...

        Tietenkin onhan kuorma-autoja olemassa (arvaus) 42 tonnisiin asti, mutta näitä ajetaan ihan C-kortilla, joten voisin minäkin sellaisen puikkoihin hypätä ihan laillisesti

        tuskimpa vaan laillisesti. ei kukaan ole niin hullu että sulle sellaisen antaisi, joten sun täytyise ottaa se luvattomasti ja se ei taas ole laillista.


      • gnsrgklnklwr kirjoitti:

        tuskimpa vaan laillisesti. ei kukaan ole niin hullu että sulle sellaisen antaisi, joten sun täytyise ottaa se luvattomasti ja se ei taas ole laillista.

        Oikeastaan antaisi. Firmassa Kyytimies olisi päässyt ajamaan heidän 5 akselista Sisu nosturiautoa :) Meinas vaan päivät venyy vähä liia pitkäks sielläki


      • fjkpåsryjkpås
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Oikeastaan antaisi. Firmassa Kyytimies olisi päässyt ajamaan heidän 5 akselista Sisu nosturiautoa :) Meinas vaan päivät venyy vähä liia pitkäks sielläki

        vai niin! no sulta sitten varmaan löytyy se nosturikorttikin?


      • fjkpåsryjkpås kirjoitti:

        vai niin! no sulta sitten varmaan löytyy se nosturikorttikin?

        Suomi24:n myytti numero 69. Nosturikortti

        Taitaa kuulua samaan sarjaan "Trukkikortin" kanssa jonka voi suorittaa, en kiistä. Lapsena koulussa saatiin jopa ompelukoneen ajokortti.

        Ja kyllä, löytyy työturvakortti, ja tieturvakortti...

        Kesätyönä se olisi ihan kiva ajella noita LVI kamoja jokunen tunti päivässä... Mutta talvella pimeässä lumipyryssä 12h päivässä leikkimistä avolavauatolla ja nosturilla... Noup...

        Tosin onhan firmassa myös VM. 2002 Canter, joku 7 tonninen sekä 18 tonninen DAF Vuosimallia 2005... Näissä ei sitten ole edes kaukosäädintä nosturiin.

        Mutta itse olisin siis nimenomaan päässyt ajamaan tuota Sisua


      • lmöljömlsry
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Suomi24:n myytti numero 69. Nosturikortti

        Taitaa kuulua samaan sarjaan "Trukkikortin" kanssa jonka voi suorittaa, en kiistä. Lapsena koulussa saatiin jopa ompelukoneen ajokortti.

        Ja kyllä, löytyy työturvakortti, ja tieturvakortti...

        Kesätyönä se olisi ihan kiva ajella noita LVI kamoja jokunen tunti päivässä... Mutta talvella pimeässä lumipyryssä 12h päivässä leikkimistä avolavauatolla ja nosturilla... Noup...

        Tosin onhan firmassa myös VM. 2002 Canter, joku 7 tonninen sekä 18 tonninen DAF Vuosimallia 2005... Näissä ei sitten ole edes kaukosäädintä nosturiin.

        Mutta itse olisin siis nimenomaan päässyt ajamaan tuota Sisua

        ei se mikään myytti ole vaan ihan vaadittava todistus mikä tarvitaan tuon kokoisissa nostureissa jos sillä niitä töitäkin meinaisi vielä tehdä.


      • lmöljömlsry kirjoitti:

        ei se mikään myytti ole vaan ihan vaadittava todistus mikä tarvitaan tuon kokoisissa nostureissa jos sillä niitä töitäkin meinaisi vielä tehdä.

        Eli kyseessä on sama juttu kuin trukkikortti. Joku firma sen voi vaatia, joku voi ollapi vaatimatta.

        Trukkikorttia multa ei ole ikinä vaadittu (lavansiirtovaunu ja vastapainotrukki) ja Kyytimiehellä ei ollut puhettakaan että vaadittaisi nosturikortti....


      • ölmhöyjmk
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Eli kyseessä on sama juttu kuin trukkikortti. Joku firma sen voi vaatia, joku voi ollapi vaatimatta.

        Trukkikorttia multa ei ole ikinä vaadittu (lavansiirtovaunu ja vastapainotrukki) ja Kyytimiehellä ei ollut puhettakaan että vaadittaisi nosturikortti....

        ei ole sama juttu kuin trukkikortti vaan ihan lain vaatima asia.

        ilmeisesti sitä korttia ei löydy ja silti meinasit käydä nosturikuskiksi.


      • ölmhöyjmk kirjoitti:

        ei ole sama juttu kuin trukkikortti vaan ihan lain vaatima asia.

        ilmeisesti sitä korttia ei löydy ja silti meinasit käydä nosturikuskiksi.

        Ei löydy nosturikorttia, eikä liiemmin trukkikorttiakaan... Silti molempia laitteita olen käyttänyt.

        Olen jopa ajanut välillä leipomotuotteita ilman hygieniapassia (vaikka joku firma sitäkin vaatii)


      • rklnhklnh
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Ei löydy nosturikorttia, eikä liiemmin trukkikorttiakaan... Silti molempia laitteita olen käyttänyt.

        Olen jopa ajanut välillä leipomotuotteita ilman hygieniapassia (vaikka joku firma sitäkin vaatii)

        eli suomeksi sanottuna sitä autoa ei olis sulle annettu kun puuttuu vaadittava pätevyys, joten se siitä.


      • rklnhklnh kirjoitti:

        eli suomeksi sanottuna sitä autoa ei olis sulle annettu kun puuttuu vaadittava pätevyys, joten se siitä.

        Lue tämä http://keskustelu.suomi24.fi/node/859552/#comment-74515350 siinä syy miksi en sitä autoa ruvennut ajamaan...

        Edelleen maksimi on 8h päivässä. tai sitten tyyliin 12h päivässä 2 kertaa viikkoon. Ja tosiaan heti "koulutuspäivänä" ajelin tuota Sisua ja käytin myös nosturia. Kumpikin yllättävän helppoa. Sisu oli automaattivaihteinen, ja nosturin kaukosäädin TODELLA looginen, ei vaadi siis mitään pianistin sormia että voi käyttää sitä sujuvasti


      • mjörjömkar
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Lue tämä http://keskustelu.suomi24.fi/node/859552/#comment-74515350 siinä syy miksi en sitä autoa ruvennut ajamaan...

        Edelleen maksimi on 8h päivässä. tai sitten tyyliin 12h päivässä 2 kertaa viikkoon. Ja tosiaan heti "koulutuspäivänä" ajelin tuota Sisua ja käytin myös nosturia. Kumpikin yllättävän helppoa. Sisu oli automaattivaihteinen, ja nosturin kaukosäädin TODELLA looginen, ei vaadi siis mitään pianistin sormia että voi käyttää sitä sujuvasti

        just!

        olisin minäkin päässyt nasalle rakettikuskiksi, mutta nuo työmatkat ovat hieman liian pitkiä niin en sitten viitsinyt. kerran pyöräytin kuun ympäri ihan kokeilumielessä ja sitten lähdin täyttelemään kotio päivärahahakemuksia.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe