Miten toimia, jos haluaa tehdä rikosilmoituksen maksamattomasta velasta? Mikä kelpaa todisteeksi, kun mitään kirjallista ei valitettavasti ole? Voiko todisteena käyttää esim. tekstiviestejä ja nauhoitettuja puheluita, joista velan olemassaolo selviää? Vai onko puheluiden nauhoittaminen itse laitonta? Miten prosessi etenee rikosilmoituksen tekemisen jälkeen ja millaiset mahdollisuudet on saada rahat tällä tavalla? Vai olisiko järkevämpää tehdä haastehakemus, millaiset mahdollisuudet on saada rahat sitä kautta takaisin?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Maksamaton velka
18
8674
Vastaukset
- 9+9
jotta kelpaisi oikeudelle.Nauhoitus periaatteessa laiton eli ei kelpaa todisteeksi suomessa ellei poliisi ole nauhoittajana.Ja täytyy muistaa sekin onko kyseisellä henkilöllä vara maksaa vai onko sen luottotiedot menneet jolloin et saisi mitään kuitenkaan.
- Tallenna puhelusi
Puhelun tallentamiseen ei tarvitse lupaa, siitä ei myöskään tarvitse kertoa toiselle osapuolelle. Netissä vilisee kaikenmaailman "mustatuntuu" tietäjiä, jotka väittävät että puhelun nauhoittaminen, oli se sitten tuleva tai lähtevä, on kielletty ilman vastapuolen lupaa. Tämä on täysin väärää tietoa. Eikä kyse tarvitse olla välttämättä puhelun tallentamisesta. Minkä tahansa keskustelun johon tallentaja itse osallistuu voi nauhoittaa. Salakuunteluksi asia muuttuu vasta silloin, kun tallentaja itse ei osallistu keskusteluun tai tallentaa sellaista keskustelua joka ei ole tarkoitettu hänen kuultavakseen.
- JI
Tallenna puhelusi kirjoitti:
Puhelun tallentamiseen ei tarvitse lupaa, siitä ei myöskään tarvitse kertoa toiselle osapuolelle. Netissä vilisee kaikenmaailman "mustatuntuu" tietäjiä, jotka väittävät että puhelun nauhoittaminen, oli se sitten tuleva tai lähtevä, on kielletty ilman vastapuolen lupaa. Tämä on täysin väärää tietoa. Eikä kyse tarvitse olla välttämättä puhelun tallentamisesta. Minkä tahansa keskustelun johon tallentaja itse osallistuu voi nauhoittaa. Salakuunteluksi asia muuttuu vasta silloin, kun tallentaja itse ei osallistu keskusteluun tai tallentaa sellaista keskustelua joka ei ole tarkoitettu hänen kuultavakseen.
Molemmat osapuolet puhelussa kuulevat pienen piippauksen puhelua tallennettaessa, joten se ei ole senkään takia laitonta, koska molemmat sen tietävät. Lopettakoon puhelun jos ei sitä halua. Itse sain joskus exälle ja hänen silloiselle naisystävälle lähestymiskiellon tekstiviestien takia ja sain sen.
- minkäänlaista
JI kirjoitti:
Molemmat osapuolet puhelussa kuulevat pienen piippauksen puhelua tallennettaessa, joten se ei ole senkään takia laitonta, koska molemmat sen tietävät. Lopettakoon puhelun jos ei sitä halua. Itse sain joskus exälle ja hänen silloiselle naisystävälle lähestymiskiellon tekstiviestien takia ja sain sen.
piippausta ainakaan Nokian N95 8gb puhelimessa kun ostaa ohjelman.
- satunnainen vastaaja
Nyt ei pidä sekoittaa rikosoikeutta ja siviilioikeutta keskenään. Jos pystytään näyttämään, että maksajalla ei jo rahat lainatessaan ollut tarkoitustakaan maksaa lainaa takaisin, kyseessä VOI olla petosrikos.
- Höynäytetyt ry
Mä kannatan lahjaa. Jos on ollut noin hölmö, niin eipä siinä mitään.
Lahja kuin lahja. Verottaja tosin voi puuttua, jos lahjat ovat yli 3000 euroa.
Sopimuksen olemassaolo ei ole edellytys velan perinnälle, mutta tietenkin siitä on huomattava etu, koska velkojan on kyettävä osoittamaan velan olemassaolo.
Maksamaton velka ei ole lähtökohtaisesti mikään rikos, joten rikosilmoituksen tekeminen asiasta on tarpeetonta eikä johda mihinkään.- FaktaHomma
Puhelut, joihin itse osallistuu joko soittajana tai vastaajana, saa nauhoittaa. Se on fakta. Puhelu taitaa olla vahvin näyttösi, eli käytä sitä aivan surutta. Alla linkki puheluiden nauhoittamiesta.
http://www.tietosuoja.fi/29001.htm - Jaska-38
Unohda koko juttu.Kerta ei ole mitään todisteita.Sen sijaan,jos sinulla jokin on pakottava tarve tehdä itsesi naurettavaksi,ja typeräksi.Niin sen kuin marssit tekemään sen ilmoituksen,tai hae oikeusapua.Sinut nauretaan sieltä pihalle..Eikä mikään perintätoimisto myöskään ota tuollaisia hoitaakseen..Suosittelen hakemaan apua mielenterveysapua..Tuollaiset asia pitäisi jo tajuta itsekkin.
- Missä äitin tissi?
Käytä pahvi päätäs ja mene töihin, etkö ole saanut tarpeeksi huomiota pienenä. Itketään jonkun lainan perään, vaikka ei ole mitään edes paperilla hoh-hoijaa.
- Suhteessa
Missä äitin tissi? kirjoitti:
Käytä pahvi päätäs ja mene töihin, etkö ole saanut tarpeeksi huomiota pienenä. Itketään jonkun lainan perään, vaikka ei ole mitään edes paperilla hoh-hoijaa.
Jos mies seurustelun merkeissä antaa joskus naiselle rahaa ruokaan, vaatteisiin ja ostaa naisen lapsille lahjoja, leluja ja vaatteita, niin voiko hän periä niitä takaisin, jos suhde loppuu?
Rahan lähettämisestä on tilisiirrot. Kyse ei ole prostituutiosta. - pp'ntre
Suhteessa kirjoitti:
Jos mies seurustelun merkeissä antaa joskus naiselle rahaa ruokaan, vaatteisiin ja ostaa naisen lapsille lahjoja, leluja ja vaatteita, niin voiko hän periä niitä takaisin, jos suhde loppuu?
Rahan lähettämisestä on tilisiirrot. Kyse ei ole prostituutiosta.yrittää, onhan niitä ihmisillä typeriä harrastuksia
- vvvuivui
Suhteessa kirjoitti:
Rahan lähettämisestä on tilisiirrot. Kyse ei ole prostituutiosta.Yksinkertainen vastaus. Ei voi.
Mitään mahdollisuutta ei sellaiseen ole. Avoliitto ei ole mikään yritys tai laillinen tila niinkuin avioliitto jossa laki takaa sen että omaisuus jaetaan puoliksi, tai avioehdon mukaan. Avoliitto ei ole lainvoimainen minkään muun kuin KELAn silmissä ja silloinkin se koskee vain ja ainoastaan KELAn maksamia tukia, ei mitään muita järjestelyjä.
Tilisiirrot ovat pelkästään tositteet siitä että olet itse vapaaehtoisesti antanut rahasi toiselle. Mitään muuta niillä et voi vaatia koska tiliotteissa ei ole sanaakaan sopimuksesta. Sen vuoksi niiden kanssa ei voi mennä käräjille vaan sinut nauretaan räkäisesti ulos.
Kaikessa täytyy olla sopimus valmiina ja sopimusten kummankin osapuolen täytyy olla selvillä sopimuksen säännöistä vaikka sopimus olisi suullinen sopimus. Sen sijaan suullisen sopimuksen olemassaoloa on erittäin vaikea todistaa ja käytännössä sen todistaminen on mahdotonta koska suullisen sopimuksen rikkoja täytyy saada itse paljastamaan sopimuksen sisältö ja sen säännöt, eli mikään allekirjoitus, vastaanväittäminen tai muukaan sellainen ei auta eikä todista suullisen sopimuksen olemassaoloa. - tyhmää
vvvuivui kirjoitti:
Yksinkertainen vastaus. Ei voi.
Mitään mahdollisuutta ei sellaiseen ole. Avoliitto ei ole mikään yritys tai laillinen tila niinkuin avioliitto jossa laki takaa sen että omaisuus jaetaan puoliksi, tai avioehdon mukaan. Avoliitto ei ole lainvoimainen minkään muun kuin KELAn silmissä ja silloinkin se koskee vain ja ainoastaan KELAn maksamia tukia, ei mitään muita järjestelyjä.
Tilisiirrot ovat pelkästään tositteet siitä että olet itse vapaaehtoisesti antanut rahasi toiselle. Mitään muuta niillä et voi vaatia koska tiliotteissa ei ole sanaakaan sopimuksesta. Sen vuoksi niiden kanssa ei voi mennä käräjille vaan sinut nauretaan räkäisesti ulos.
Kaikessa täytyy olla sopimus valmiina ja sopimusten kummankin osapuolen täytyy olla selvillä sopimuksen säännöistä vaikka sopimus olisi suullinen sopimus. Sen sijaan suullisen sopimuksen olemassaoloa on erittäin vaikea todistaa ja käytännössä sen todistaminen on mahdotonta koska suullisen sopimuksen rikkoja täytyy saada itse paljastamaan sopimuksen sisältö ja sen säännöt, eli mikään allekirjoitus, vastaanväittäminen tai muukaan sellainen ei auta eikä todista suullisen sopimuksen olemassaoloa.maksoin avomiehe kahden kuukauden vuokran jäätyään työttömäksi saankohan rahojani koskaan takaisin maksut näkyy vain pankkitositteissa.kaikesta viisastuu en lankea toista kertaa
- iuxyuc
tyhmää kirjoitti:
maksoin avomiehe kahden kuukauden vuokran jäätyään työttömäksi saankohan rahojani koskaan takaisin maksut näkyy vain pankkitositteissa.kaikesta viisastuu en lankea toista kertaa
Et saa. Pankkitosite ei ole mikään sopimus sinun miehesi ja sinun välillä tekemästä maksujärjestelystä.
Kuten nimikin sanoo, se on vain pankkitosite, eli se näyttää toteen jonkin tapahtuman, mutta se ei näytä toteen sitä että sinun miehelläsi ja sinulla olisi sopimus.
Jos teillä olisi sopimus jossa on kirjattu kohta että te maksatte vuokrasta puolet, niin silloin voisit tositteesi avulla todistaa että sinä olet maksanut vuokranantajalle koko vuokrasumman kerralla ja voit sen perusteella vaatia puolisoltasi puolet maksetusta summasta sinulle. - iuxyuc
tyhmää kirjoitti:
maksoin avomiehe kahden kuukauden vuokran jäätyään työttömäksi saankohan rahojani koskaan takaisin maksut näkyy vain pankkitositteissa.kaikesta viisastuu en lankea toista kertaa
Et saa. Pankkitosite ei ole mikään sopimus sinun miehesi ja sinun välillä tekemästä maksujärjestelystä.
Kuten nimikin sanoo, se on vain pankkitosite, eli se näyttää toteen jonkin tapahtuman, mutta se ei näytä toteen sitä että sinun miehelläsi ja sinulla olisi sopimus.
Jos teillä olisi sopimus jossa on kirjattu kohta että te maksatte vuokrasta puolet, niin silloin voisit tositteesi avulla todistaa että sinä olet maksanut vuokranantajalle koko vuokrasumman kerralla ja voit sen perusteella vaatia puolisoltasi puolet maksetusta summasta sinulle.
- DD
kannattaskohan jatkaa elämää ja lopettaa muitten kiusaaminen?jos et oo tehny aikasemmin velkakirjaa niin pieppä kuule omana kippeenäs...
- ...
Entä jos on kahden vuoden ajalta sähköpostiviestejä joissa velallinen lupaa maksavansa kun rahatilanne on kunnossa? ja siis myöntää velan useaan otteeseen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan1155342Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan413652- 163190
- 1773064
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281572Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631436Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj141257- 781102
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää381020Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13982