Harvemmin kohteessa on vain yksi vessa tahi wc-allas.
Yleensä niitä on ainakin pari vierekkäin, monesti useampikin.
Nyt kysyisinkin, miten olette ratkaisseet aseptiikkaongelman silloin, kun siivoatte vaikkapa 4 lähekkäin sijaitsevaa vessaa/ wc-istuinta.
Jo yhdenkin istuimen jälkeenhän käsineissä on mikrobeja, joten mielestäni käsineet on pestävä tai vaihdettava ennen seuraavaa wc-istuinta, vaikka käsienpesualtaat, ovien kahvat ym. puhtaammat pinnat olisi jo siivottu.
Kertakäyttökäsineitä on hankala pestä wc-istuinten siivoamisen välissä, enkä usko että puhdistuvatkaan kunnolla. Kuka vaihtaa kertakäyttökäsineet jokaisen wc-istuimenjälkeen ?
Sairaalasiivouksessa näin varmasti tehdään, mutta antaako esim. toimistosiivoustyönantaja käyttää kertakäyttöhanskoja parikymmentä paria päivässä pelkästään jo vessojen siivoamiseen, minulla on esim. 18 wc-istuinta päivässä.
Itse käytän kestokäyttöisiä käsineitä vessojen siivouksessa, ne on helpompi pestä siirryttäessä yhden wc-pöntön jälkeen seuraavan pyyhkimiseen.
Mutta kysyisinkin nyt teiltä vinkkejä, miten toimitte !
Jatkoa wc-siivous keskusteluun
8
902
Vastaukset
- vkosiivous
jos montakymmentä kertaa päivän aikana vaihdat kertakäyttökäsineet! PYYHKEELLÄ pyyhitään, siihenhän se lika jää. Ei niihin käsineisiin paljoa jää. Ei kande alkaa hysteeriseksi. Itse otan yhden pyyhkeen per wc, aloitan puhtaimmasta päästä; lavuaarit ja sitten pyyhettä taitellen pöntöt.
- alkup.
käytän kestokäsineitä.
Yleensä lattia siivotaan wc-istuimen jälkeen ja jos käsineitä ei pestä tai vaihdeta, mikrobit on lattiakuivaimen varressa. - vkosiivous
Amiedu opetti meitä näin v. 1999 kun oltiin siivoustyönohjaaja eat näyttötutkintoon valmentavassa koulutuksessa. Ja Elina tietää aika paljon siivouksesta..
- ------------
Ja jokainenhan tietää, että kun tuotteessa lukee kertakäyttöinen niin se on KERTAKÄYTTÖINEN! Varsinkin kohteensa hygieniatasosta vastaava laitoshuoltaja tietää sen. Silloin kun kertiksiin ei ole varaa käytetään kestoja ja ei niitä tarvitse pestä joka istuimen jälkeen jos vierekkäin on 10 wc-istuinta ja pyyhit ne kaikki samalla kertaa. Otathan aina nupin ensimmäiseksi, silloin vielä koko pyyhe on puhdas ja toivottavasti olet nostanut sen astiasta jo valmiiksi taiteltuna niin et ehdi kontaminoida mennessäsi kaikkia sivuja.
- alkup.
siivousliinaan jotakin tarttuu, ja se juuri on minua mietityttänyt.
Ei tunnu oikealta viedä mikrobeja yhdeltä wc-istuimelta toiselle käsineissä.
Peseekö kukaan käsineet istuinten pyyhkimisen välissä ? - siis-tikki
alkup. kirjoitti:
siivousliinaan jotakin tarttuu, ja se juuri on minua mietityttänyt.
Ei tunnu oikealta viedä mikrobeja yhdeltä wc-istuimelta toiselle käsineissä.
Peseekö kukaan käsineet istuinten pyyhkimisen välissä ?niin pitäisi pestä joka pytyn ja lavuaarin välillä erikseen. Uusi pytty, uudet pöpöt (pytty- ja lavuaarikohtaiset:)).
Muuten se on pöpöjen levittämistä pinnalta toiselle.
Samoin tiskiharja, jolla pestään lavuaari, pitäisi joka käyttökerran jälkeen käsitellä siten, ettei sama harja, joka on käynyt lavuaarin pohjalla, siirrä seuraavalla käyttökerralla viemäripöpöjä hanan ja lavuaarin tasopinnoille!!!
Ihan turhaa koko hygienia"hössötys", mikäli näin ei toimita! - alkup.
siis-tikki kirjoitti:
niin pitäisi pestä joka pytyn ja lavuaarin välillä erikseen. Uusi pytty, uudet pöpöt (pytty- ja lavuaarikohtaiset:)).
Muuten se on pöpöjen levittämistä pinnalta toiselle.
Samoin tiskiharja, jolla pestään lavuaari, pitäisi joka käyttökerran jälkeen käsitellä siten, ettei sama harja, joka on käynyt lavuaarin pohjalla, siirrä seuraavalla käyttökerralla viemäripöpöjä hanan ja lavuaarin tasopinnoille!!!
Ihan turhaa koko hygienia"hössötys", mikäli näin ei toimita!kanssasi siitä, että kun aseptisesti siivotaan sen tosiaan pitäisi olla ehdotonta eikä niin, että "pienet määrät mikrobeja saat siirtää käsineistäsi toiselle pinnalle".
- --------
alkup. kirjoitti:
kanssasi siitä, että kun aseptisesti siivotaan sen tosiaan pitäisi olla ehdotonta eikä niin, että "pienet määrät mikrobeja saat siirtää käsineistäsi toiselle pinnalle".
Toivottavasti uuden palkkauksen myötä tulisi löysemmät mitoituksetkin niin muuallakin olisi aikaa siivota aseptisesti eikä vain sairaalassa. Luonnollisesti jokaiselle lavuaarille pitäisi olla omat harjansa. Ei sekään mikään kallis panostus ole. Kohteesta kuitenkin riippuu mitkä on hygieniavaatimukset ja yleensä neuvo on pestä käsineet siirryttäessä tilasta toiseen. Ei se kyllä ole oikein aseptisesti siivota 10 pyttyä kerralla, mutta tämä on silti sallittua muualla kuin sairaalassa. Mikrobikuormaa kai sitten pidetään vielä siedettävänä perusterveille ihmisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202212Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi492120Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301999Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471406- 741346
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56822Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33724