AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Fisteli persereiässä
17 Vastausta 18 000 Lukukertaa

Fisteli persereiässä

Peräaukon seudun fisteli syntyy yleensä peräaukon limarauhasen tulehduksen seurauksena. Alkuvaiheessa on usein paisemuodostuma, joka puhkeaa itsekseen peräaukon viereiselle iholle tai se joudutaan puhkaisemaan lääkärin toimesta. Alkuperäinen rauhaskäytävä jää joskus avoimeksi, ja peräaukon kautta tähän syntyneeseen fistelikäytävään pääsee ulostebakteereita. Tämän takia peräaukkofisteli ei synnyttyään umpeudu itsekseen juuri koskaan.

Fistelin hoito on kirurginen. Vaadittavan leikkauksen laajuuden ja luonteen määrää se, kuinka fistelikäytävä kulkee peräaukon sulkijalihaksiin nähden. Jos käytävä läpäisee sulkijalihasten muodostaman renkaan niin, että vain pieni osa lihassäikeistä jää fistelin alapuolelle, voidaan käytävä yksinkertaisesti halkaista veitsellä, jolloin fisteli poistuu, haava paranee arpeutumalla ja merkittävää ulosteen pidätyskyvyn häiriötä ei jää. Jos käytävä kulkee sulkijalihaksen keskeltä läpi (puolivälistä tai ylempää), yllä kuvattua halkaisua ei voida tehdä ulosteen pidätyskyvyn häiriöiden vaaran takia. Tällöin sulkijalihaksen ulkopuolelle jäävä osa voidaan poistaa ja fistelin sisäaukko sulkea ompeleilla peräaukon sisäpuolelta käsin.

Vaihtoehtoisesti fistelin läpi voidaan vain pujottaa lanka, joka pitää fistelin jatkuvasti kunnolla auki, jotta paisemuodostus ei uusiudu.

Toistuvasti kiristettäviä lankoja käyttäen fistelin katto voidaan myös leikata hitaasti poikki sillä ajatuksella, että langan jo leikkaama sulkijalihaksen osa ehtii arpeutua ja seurauksena oleva pidätyskyvyn häiriö ei olisi kovin vaikea.

Fisteleitten hoito on näin ollen joskus varsin helppoa ja joskus erittäin vaikeaa. Toisinaan joudutaan tekemään väliaikainen suoliavanne, jotta ulostebakteerit eivät pääsisi pilaamaan hyvin onnistunutta fistelin sulkuleikkausta. Fistelin korkeus arvioidaan kliinisen tutkimuksen avulla sondia käyttäen. Kivuliaisuuden takia tämä arvio vaatii joskus kunnollisen anestesian (nukutuksen tai spinaalipuudutuksen).

Voiko Fisteli

seksistä tai muuten peräaukon ärsyyntymisestä jos toinen sitä räplää kiimoissaan?Olisin kiinnostunut tietämään.

APU LÖYTYY

En tiedä mihin eilinen ohjeeni on tästä paikasta haihtunut, mutta toistan sen nyt täydettynä:
Lopeta wc- paperin käyttö ja hoida pyyhkiminen savetilla yms. vauvanhoitoliinalla ja voitele tulehtunutta kohtaa Dalacinilla, Fucidinilla, Betadinella ja PIHKAVOITEELLA. Kaksi ensimmäistä ovat reseptilääkkeitä, muut saa suoraan apteekin hyllyltä. Ennen noiden lääkkeiden sivelyä tulehtunut kohta kannattaa desinfioida peroksidilla.
Tällä tavalla sain pahoin tulehtuneen ja kolmatta fisteliä pukkaavan tulehduksen pois parissa viikossa, joten kolmatta leikkausta ei tarvittu.
Minulle tämä ohje oli ainoa joka toimi ja luulen, että tuo viheliäinen vaiva on lopullisesti jättänyt minut rauhaan.(kop. kop)

APU LÖYTYY

Anteeksi; vallan unohtui että ainakin intensiivijakson aikana on syytä popsia E- vitamiinia, joka osaltaan puree etenkin tuollaiseen tulehdukseen.
Kunhan pakoputki paranee, on sen kosteudesta huolehdittava säännöllisellä rasvauksella, lievästi antiseptinen perusvoide käy mainiosti.

Siis mitä....?

Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D

Siis mitä....?

Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D

Ei niihin fisteleihin

mitkään voiteet auta. En oikein ymmärrä mistä tuo aloittaja puhuu. Leikkaus on ainoa mikä sen fistelin pysyvästi parantaa, jos ei se antibiootilla satu menemään tukkoon (ja harvoin niin kai tapahtuu). Muista syödä maitohappobakteereja kun syöt antibiootteja niin vatsa ei tykkää kyttyrää.

Sori, siis aloittaja ei puhunutkaan

voiteista vaan joku vastaaja... mutta anyway, ei niistä voiteista mitään apua ole.

Arvatkaa mitä

Kuulin muuten nyt ennen fisteli leikkaukseen pääsyä että näistä käytävistä voi löytyä hampaita, hiuksia ja monen moista eli jääntietä syntymättömästä kaksoissisaresta. Eli että aikoinaan oman sikiökehityksen aikana on ollut kaksonen mikä ei ole kehittynyt sen enempää ja löytyy sitten fisteli käytävästä jäänteitä. Huh huh on mielenkiinoista tämä elämä saa nähä mitä multa löytyy :D

Sen oikea

kylläkin dermoidikysta.

kiitos tiedosta

Eli fistelileikkauksessa sitten selviää onko minulla tuo dermoidikysta. Mistäs tuon tiesit onko kokemuksia?

Sen tiedän,

kaverille kasvoi intti-iässä häntäluun tienoille tuollainen kaksoisveli, joka leikattiinkin pois. Mutta seuraukset olivat kaameat, kun miehinen kyky meni. Ei sitä kukaan kestä ja itsari oli seuraus.

no ei hitsi

Katsoin tuon "nimikkeen" tiimoilta tietoja ja aikas paljon ihmisillä erilaisia kokemuksia, leikkaukseen menoa kuulema ei tarvi jänskätä kun puudutus ja esilääkkeet auttavat jännitykseen eikä tietysti mitään kipuja tunne. Itse olen nainen eikä noin voi käydä mutta rankka paikka ois jos ikäviä seuraamuksia tulisi. Ei tällaisistakaan sairaukisista tai vaivoista voisi tietää jos ei itse olisi vaivainen. Eikä ihme et eri sairaudet on eri tieteen aloja. Kyllä ihmisillä kaikenlaisia sairauksia on!

Tässä siis

viestiketju. http://keskustelu.suomi24.fi/node/1029278
Minulle ilmaantui suun limakalvon fisteli; eli se turpoili ja näytti poikkeavaa tummaa väriä ikenen sisäpinnalla.
Tosi ikävä; välillä jopa normaali syöminen oli vaikeata, ärsyyntyneen ikenen takia.
Minä jo vähän ounastelin suusyöpää, kun tupakkia on tullut vedettyä.
Terkkarilääkäri nosti kädet pystyyn.

Syyksi ilmaantui jo kuollut hammas, jossa oli juurikanavaruuvi mennyt ilmeisesti liian syvälle, ja halkaissut hampaan juuren.
Tämä selvisi vasta hampaan ns. lääkityksen aikana, kun rouhittiin auki niitä juurikanavia uudelleen.
Ja tietenkin se viimeinen juurikanava.
Hammas purettiin osiin ja otettiin pois.
Olipahan tälle pojalle kiva aamuherätys heti ysiltä.

Nyt olen antibioottilääkityksellä, hemmetinmoinen kolo suussa, ilman poskihammasta, naamari kipeänä, mutta se fisteli on melkein jo kadonnut; amputaatiosta aikaa 3 päivää.

Olen helpottunut. Olin jo vähän mietteissäni.

Ironiaa tässä on se, että pari hammasta eteenpäin säleikköön päin, niin puolitoista vuotta kestin purukipuja, ja syyksi ilmoittautui AnAerobinen Bakteeri joka viihtyi tuossa toisessa hampaassa.
Ja joka hammas myös korvattiin implantilla.
Ja nämähän ovat todella vaarallisia, pahimmassa tapauksessa menee henki, jos lähtevät vaeltelemaan elimistössä, AnAerobiset.

Ns. nastahammas on nyt ollut yli 10 vuotta, eikä mitään ongelmaa.

Joten nyt syön tuplat calciumia, jotta leukaperä luutuisi, ½ v., ja sitten titaani
nastat, ja taas ½ v. ennenkuin saa hampaan suuhun. Vuoden proggis.

Mutta kyllä fisteli on aina, ainakin minun mielestäni, ilmoitus elimistön epätasapainosta.

Mitä pikemmin katsoo mistä se johtuu niin sitä pikemmin siitä eroon pääsee.

Minulla on tähän ikään (50v.) ollut joitain hyvälaatuista fibroomaa ja kaikkea pientä kremppaa, joitain leikkauksia, mutta ajatus hampaiden putoamisesta / mätänemisestä, kyllä kauhistutti.
Melkein kaikki omat on siis tallella.

Älkää hyvät ihmiset ylenkatsoko fisteleitä, vaikka ne on pieniä.
Hankkiutukaa heti niistä eroon.

Terveyksin

Calebo
Kerronpa oman tarinani kymmenen vuoden takaa. Mahdollisesti liian vähäisen vedenjuonnin myötä minulla oli syksyllä 2001 kova vatsa, jonka seurauksena ilmeni peräpukamia. Syystä tai toisesta tuli peräaukon sivulle fisteli, josta olikin vaivaa kokonaisen vuoden. Lääkärille en rohjennut mennä. Fisteli märki jatkuvasti ja jouduin pitämään paprukääröä peppuvaossa jokaisena päivänä. Vuoden kuluttua hoksasin kokeilla Betadinea siten, että JOKAISEN ulostuskerran jälkeen kastoin pumpulipuikon kyseiseen aineeseen ja työnsin sisääni muutamaksi minuutiksi peräpuikon tavoin, toistaen 2-3 kertaa, kunnes Betadinea valui ulos fistelinkin kautta (onnistuu ilman apuvoimia selällään maaten, peiliä käyttäen!). Kului noin viikko-puolitoista ja fisteli kasvoi umpeen, eikä ole uusiutunut. Betadinehan on tarkoitettu "ulkoiseen käyttöön" mutta kannatti todella kokeilla. Toivottavasti tästä olisi apua jotka painiskelee samankaltaisen ongelman kanssa. Myöhemminkin olen Betadinea käyttänyt jos on satunnaisesti ollut jokin tilapäinen haavauma "takapäässä".
ONko fisteliinnne kuulunut ikinä kipua tai muita oireita ? Mulla tulee vettä perseestä eikä oo selvillä mikä ihme sen vois aiheuttaa. tehtiin paksusuolen tähystys eikä sellaista siellä näkynyt. Silti lääkäri miettii sitä vaihtoehtoa. Ihmettelen sitä. Minulla ei ole ollut kipua eikä virtsatien tulehduksia
 /   /  /  / Fisteli persereiässä

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua