Kimmo Sasi (kok / RKP) sanoo viimeisen Suomen Kuvalehden jutussa, että esim. Itä-Suomesta pitäisi ihmisten mennä ruotsinkielisille alueille katsomaan niitä ruotsinkielisiä, että näkisivät, että Suomessa oikeasti on ruotsia puhuvia ihmisiä! Siis ikään kuin eläintarhaan katsomaan, että juu, kyllä ne tuolla häkissään tosiaan ruotsia puhuu...
Eikö tämä tasan tarkkaan paljasta sen, että ruotsin pakkokieli on täysin tarpeetonta täällä Suomessa !
Voi hyvä ihme, kuka äänestää tällaisen järjenjättiläisen eduskuntaan?
Sasi on kuin ruotsalaisen vallan ristilukki. Tuhoaa kaiken vastustuksen ja keskustelunvapauden. Hänen asemansa perustuslakivaliokunnassa ja YLEn hallintoneupstossa ihmetyttää, koska varsinaista pätevyyttä mm perustuslaintunkinnassa saa todella syvältä tonkia. Kuinka kauan Suomen juristipiirit antavat hänen kaikessa rauhassa niitä lakitulkintasammakoita päästellä?
Kimmo Sasi - järjenjättiläinen
26
688
Vastaukset
- Vt3
Tisittekö muuten että Ylöjärvellä on uusi kartasta löytymätön paikannimi: Sasinmutka. Arvata saa mistä löytyy.
- 9+19=28
Olisko se Sasinmutka se saatanan pitkä suora kolmostiellä siinä Metsäkylän kohdalla, vähän ennen Pinsinön risteystä?
- vt3
9+19=28 kirjoitti:
Olisko se Sasinmutka se saatanan pitkä suora kolmostiellä siinä Metsäkylän kohdalla, vähän ennen Pinsinön risteystä?
No sepäs se juuri. Pirullisen paha "mutka" jossa tottumaton kuljettaja saattaa nukah eiku menettää autonsa hallinnan.
- Tukka silmillä
vt3 kirjoitti:
No sepäs se juuri. Pirullisen paha "mutka" jossa tottumaton kuljettaja saattaa nukah eiku menettää autonsa hallinnan.
Sepä se eikä osaa poika vieläkään ajaa,katselin tossa Kyröskoskella kesällä.Vaikka mikäs on ajellessa,vie vaan leskelle kukkia.
- Christina.
kaikki suurimmat pakkoruotsittajat ovat poistumassa näyttämöltä, paitsi Kimmo Sasi.
Uusia ei tule enää esiin. Mutta ei yksi Sasi talvea tee.
Tietysti hänetkin pitää änestää tai pikemminkin jättää filttiketjuun - niin sairaan tuon kuolonkolarinajajan täytyy olla, kun voi milloin vain pyörtyä auton rattiin.- Ä n k y r ä
Pirkanmaalla riittää kuule niin paljon kaheleita kokoomuksen äänestäjiä, ettei Sasia niin vaan pois saada kammettua.
- Sasi on kätyri
RKPn pakkoruotsi toiminnalle ei riitä suomenruotsalaisten äänet vaaleissa, heitä on liian vähän, joten ääniä pitää saada lisää suomenkielisiltä.
Kimmo Sasi on suomenruotsalaiseksi kääntynyt vapaaehtoinen bulvaani, joka käyttää suurimman puolueen asemaa ja voimaa edistääkseen "vahvaa ruotsalaisuutta" aina ja kaikkialla.
Sasi on sitten aivan omaa luokkaansa. Sasi on siten suomalaisuuden vihollinen numero yksi.- Inhokkini
Sasilla on suomenruotsalaisia ystäviä Tampereella ja jos Sasi kannata ruotsinkieltä voi olla ettei tule tarpeeksi ääniä kokkareille ja onhan Sasi rikas ja nuuka.
- Ei uskoisi, jos ei..
Oliko virhe poistaa pakkoruotsi ylioppilaskirjoituksista?
”Uskon, että oli. Pakko kirjoittaa ruotsi asetti oppilaille tietyn tavoitetason. Motiivi opiskella kieltä oli silloin parempi, oli se motiivi sitten vapaaehtoinen tai ei.”
Ei uskoisi, jos ei lukisi
Tuon tasoinen henkilö kuin Kimmo Sasi siis istuu perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana...
"pakollinen motiivi on parempi kuin vapaaehtoinen motiivi"
"pakollinen motiivi johtaa paremmin RKP:n haluamiin tuloksiin" - Olipa yllätys
En ensin uskonut, että oma kansanedusajani olisi Folktingetin varapuheenjohtaja. Kimmo ei kerro sitä omilla sivuillaan lainkaan, vaikka siellä on kaikki muut jopa varsin vähäisetkin luottamustoimet kerrottu.
Tässä tuli nyt eteen uuden ehdokkaan valinta seuraavissa vaaleissa. - "AnkDam"
Nyt tuli selvyys Kimmo Sasin svekomaniaan. Ilta-Sanomissa oli juttu Sasin kovasta lapsuudesta. Lapsuuden traumat tunnetusti vaikuttavat koko myöhempään elämään - varsinkin pakkoruotsittajien kohdalla vrt. Paavo Lipponen, Tarja Halonen, Erkki Tuomioja osv....
Mukana Ilta-Sanomissa oli kuva, jossa pikku-Kimmo ratsastaa keinu-ANKALLA - siis ankalla! Se oli kuulemma Kimmon mielilelu. Eipä ihme, että Ankkalampi alkoi kiinnostaa vanhempana.... - Oikein virallisesti
Kimmo, tässä onkin vähän selitettävää meille SUOMENKIELISILLE äänestäjille.
"Christoffer Grönholm anser att finlandssvenska organisationer måste ompröva sin strategi. – SFP med sina fyra procent räcker inte...– De här organisationerna måste nu lära sig att samarbeta med de stora finska partierna SDP, Centern, De gröna och i synnerhet Samlingspartiet. Det går inte längre att bara lita på Svenska folkpartiet med sina fyra procent.
– Samtidigt ska vi inte svika vår gamla och trogna bundsförvant SFP, men vi måste knyta nya kontakter och vinna politiker som till exempel Alexander Stubb och Kimmo Sasi för den svenska saken, säger Christoffer Grönholm."
** ** ** **
Tässä koko lehtikirjoitus. HBL kertoo kaiken:
19.3.2009
CHRISTOFFER GRÖNHOLM
Sfp räcker inte till att försvara svenskanPublicerad: 19/03 04:00 ›uppdaterad: 19/03 04:00
Christoffer Grönholm anser att finlandssvenska organisationer måste ompröva sin strategi. – SFP med sina fyra procent räcker inte. Vi måste samarbeta med de stora finska partierna.
När Christoffer Grönholm för 22 år sedan lämnade sin professur i statskunskap vid Svenska social- och kommunalhögskolan för att bli kanslichef vid Svenska folkskolans vänner hade föreningen 40 anställda och en årlig utdelning på 200 000 euro. I dag är de anställda 440 och utdelningen 4,1 miljoner euro.
– Tredje sektorn, medborgarsamhället är i dag ryggraden i Svenskfinland. Vi har 54 finlandssvenska centralförbund som tillvaratar finlandssvenska intressen, allt från ungdomsrörelse till pensionsförbund.
– De här organisationerna måste nu lära sig att samarbeta med de stora finska partierna SDP, Centern, De gröna och i synnerhet Samlingspartiet. Det går inte längre att bara lita på Svenska folkpartiet med sina fyra procent.
– Samtidigt ska vi inte svika vår gamla och trogna bundsförvant SFP, men vi måste knyta nya kontakter och vinna politiker som till exempel Alexander Stubb och Kimmo Sasi för den svenska saken, säger Christoffer Grönholm.
Avstjälpningsplats
Även om Svenska folkskolans vänner är en del av den mytiska fondvärlden så gillar Christoffer Grönholm inte att alla fonder dras över samma kam.
– Alla har sin egen nisch. Vår nisch är bildning, olika sätt för folk att stärka sin egen kompetens. Det är vad alla behöver och SFV ger nycklarna till det.
Samarbetet mellan fonderna löper väl, försäkrar Christoffer Grönholm och berättar att yrkesutbildningscentralen Axxel bygger nytt i Karis.
– Det skulle vara en för stor satsning för SFV, men med bidrag från Svenska kulturfonden och Konstsamfundet är bygget möjligt. Med dem som sysslar med det operativa i fondvärlden, som Krister Ståhlberg på Kulturfonden och Kaj-Gustaf Bergh på Konstsamfundet, har jag ett utmärkt samarbete.
– Om det skär sig någon gång är det på ett annat plan, säger Grönholm och går till slut motvilligt med på att berätta vad han tycker om tankesmedjan Magma.
– Mitt intryck är att Magma ibland fungerar som en avstjälpningsplats för idéer som redan en gång kasserats av olika fonder. Men jag har inget emot tankesmedjor utan är själv med i två, SFV:s egen tankesmedja Lokus och Centerpartiets e2 där jag för intressanta diskussioner med bland andra Paavo Väyrynen.
Trots anseendet som en av fondherrarna betraktar sig Christoffer Grönholm innerst inne som anarkist.
– När medborgargrupper kontaktar mig och behöver stöd i försvaret av ett svenskt dagis eller en svensk skola så tvekar jag inte att rycka ut och ställa mig på barrikaden.
Får Attack stöd av SFV?
– Nej, det stannar nog vid försvar av skolor och dagis. Dessutom förlorar jag oftast.- Oikein virallisesti
Paradoxalt nog anser Christoffer Grönholm att lågkonjunkturen skapar möjligheter för de rika finlandssvenska fonderna att investera.
– Man talar om svenska domänförluster och om att tvåspråkigheten är på reträtt. Det ligger mycket sanning i det och förvirringen och hjälplösheten är ibland påtaglig.
– Ändå finns ingen anledning till pessimism. Under lågkonjunkturer är allting billigt. Nu finns möjligheter att göra domänvinster, ta över institutioner och göra dem svenskspråkiga.
Nej till USA
Efter 22 år på Svenska folkskolans vänner ser Christoffer Grönholm bakåt på det som varit, även om han avtalat om att sitta kvar på sin post tills han fyller 65 år.
– Jag har upplevt sex verkställande direktörer på Aktia och fem chefer för Svenska Teatern där jag suttit i styrelsen sedan 1987.
– Det måste bero på att jag har starka stjärtmuskler och orkar sitta på möten. Men allt kunde ha blivit så annorlunda, säger Grönholm och får någonting drömskt i blicken.
Plötsligt är vi tillbaka i 1984.
– Jag blev erbjuden en fin tjänst på FN:s flyktingorganisation UNHCR i New York. Min fru Maj-Len och jag funderade länge och väl men bestämde oss för att tacka nej.
– Vi var väl lite fega. Tvillingflickorna var två år gamla och det kändes otryggt att resa till USA. Vi fruktade att flickorna skulle kidnappas och valde att stanna i trygga Finland.
– Många gånger har jag funderat på vad som hade hänt om jag valt annorlunda.
STAFFAN BRUUN
- Mannuli
Kokoomusta edustava Sasi toimii julkisesti RKP:n pillin mukaan - tämä siis RKP-johdon oma kannanotto Sasiin.
Eikö olisi rehellisempää meitä äänestäjiä kohtaan, että Sasi siirtyisi virallisesti RKP-leiriin ja tästä vaalipiiristä saataisiin aito-kokoomuslainen eduskuntaan?
Olkaa tarkkana äänestäjät vuonna 2011. - Oikeus Voittaa
Suoranaista haureutta harjoitetaan näköjään politiikassakin. Kaikki on kaupan, suomalaisten oikeuksia ja tasa-arvoista kohtelua myöten, kun ruotsalaissäätiöt vilauttelee setelinippuja nenän edessä. Tähän houkutukseen ovat sortuneet niin oikeisto kuin vasemmistokin.
Voiko politiikassa, yhteisten asioiden hoidossa, enää tämän alemmaksi vajota? - Aika Veijari Susi
kun kerää oikeiden suomalaiiten ääniä, ja menee sitten ruotssalaisten kannattajaksi, täysain käsittämätön asia.
- Guy-Stefan
Monet ehdokkaat ovat hissun hiljaa kielikysymyksestä ja välttelevät kantaa viimeiseen asti ENNEN vaaleja.
Huippuesimerkkinä kavala Kimmo Sasi.
Sitten vaalien jälkeen tullaan ulos kaapista ja äänestetään surutta kansan tahto nurin.
Monissa vaalitenteissä kielikysymys ohitetaan kokonaan. Siksi äänestäjän itse pitää olla aktiivinen. - revi siitäkin sitten
valtion työpaikkojen työpaikkahaastatteluissa, että revi siitä
Tampere on järkyttävä junttila- 3+19
Osata ei tartte. Riittää kunon suorittanut ns virkamiesruotsin joka kuului ainakin takavauosina yliopistotukintoihin. Itse puhun ruotsalaisten kanssa aina englantia ja hyvin menee.
- Amurin Leijona
"pakkoruotsi" pois ,niin asia on kunnossa.Molemmin puolin jäitä hattuun,sillä onhan tämä nyt naurettavaa,että suomalaiset riitelevät keskenään toistensa äidinkielestä. Kaikenlaiset kieleen perustuvat kiintiöt pois,niin on siinäkin yksi "kummajainen" hoidettu kuntoon. Ei enää hullumpaa asiaa voi olla kuin kieliriita . Ja RKP nyt katsomaan peiliin ,eikä se pahitteeksi olisi kokoomuksellekaan .
- SKP=SuomenKokoomus
Mitäänsanomattomat ja osaamattomat pikkupolitiikot mollaavat täällä toisia.
- englantia ja
venäjää ja monia vieraita kieliä. Monet suomalaiset osaavat yhtä tai useampaa kieltä äidinkielensä lisäksi. Yleensa pohja on saatu kouluopinnoista.
Sasin ehdotus ruotsinkielen opiskelusta oli hieman epätäsmällinen. Olisi pitänyt ehdottaa, että ruotsia lainmukaisena virkakielivaatimuksena on opiskeltava Suomessa, mutta ei Tampereella.
Jokainen Tampereella vieraillut turisti on kokenut, että Tampereella kukaan ei osaa mitään vieraita kieliä, ei edes Suomea kunnolla. Tampere voisikin toimia esimerkkinä koulutoimen kuntannustehostajana ja lopettaa Tampereen kouluissa kaikki vieraitten kielten opetukset hyödyttöminä ja jättää suomen kielen perusteet ala-asteille. Ylioppilaskirjoituksissa kielista vain suomi olisi valinnaisena.
Mitenkäs tuollainen kielitaitoa, kansainvälisyyttä ja opiskelua hinkuva kansanedustaja yleensä on tullut valituksi Tampereelta, monta kertaakin? - "KaksikielinenSuomi"
Tamperelainen kokoomuspoliitikko (K.I. S.) sanoi kevään 09 eduskuntakeskustelussa tähän tapaan:
"...myöskin se on meidän kansainvälinen velvoitteemme, että koulutetaan riittävästi ruotsinkielisiä tuomareita, ja tässä suhteessa pitää voida suosia myöskin ruotsinkielisiä hakijoita, jotta näitä ruotsinkielisiä tuomareita...
...
...mielestäni on erittäin hyvä, että meillä on yksi käräjäpiiri, jossa on ruotsi enemmistökielenä, että meillä on aidosti jokin alue, jossa käytetään tuomioistuimessa aidosti aitoa ruotsin kieltä, ja tässä suhteessa Vaasa on erittäin hyvä..."
Ahvenanmaa vain unohtui, mutta toisaalta tuo poliisikommentin esittänyt edustajahan jo uhkasikin että Ahvenanmaa ei leiki enää Suomen kanssa ellei ruotsintaito parane. Liekö toteuttaneet sitten ukaasinsa ja Suomessa olisi tosiaan vain yksi (keino)ruotsinkielinen käräjäpiiri.
Mahtavatkohan kaikki Pirkanmaalaiset kokoomuksen äänestäjät lainkaan ymmärtää mitä meidän mandaatillamme tuolla Arkadianmäellä oikein puuhataan? - Sasi on Susi
YLEISRADIO (svenska yle) VALEHTELEE päin naamaa otsikossa "Motstånd mot gemensamma skolor"
Kuitenkin tekstiosassa lukee selvästi "Överraskande många, 59 procent, anser att man visst kan gå in för gemensamma skolbyggnader"
59 prosentin mielestä voi hyvin käyttää yhteisiä koulurakennuksia
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=176615
Tuo on melkein sama kun poliisi rötöstelisi, pappi menettäisi uskonsa, nämä ammatit ovat niitä, jossa luotettavuus pitäisi olla 110% Kysykää vaikka uskonsa menetäneeltä papilta, mutta ei koko ikänsä politiikkona olleelta . Onko tämä yhteiskuntamme moraalinen tila tällä hetkellä, sopisi miettiä..
SIIS miten maamme pääämediassa, YLE:ssä; voidaan sortua tarkoitukselliseen valehteluun? Tuosta pitäisi tehdä eduskuntakysely. Sasin johtama hallintoneuvosto tuskin puuttuu asiaan. - Nääs näin on
Ei kukaan täyspäinen ota Sasia tosissaan.
- turkkulainen
olen täisin samaa mieltä ja kiitos kimmolle vuonna 2003 katsastustoiminnan myymisestä yksityiselle kyllä tuli kilpailua katsastustoimintaa meinaan siis kuka veloittaa enemmän kiitos kimmo olet tosiaan järjen jättiläinen edes kiero savolainen katajaan kapsahtunut jyrki joka muita tyrkkii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416