Hevonen menee minne huvittaa

sarppi86

Olen tässä syksyn käynyt alkeistunneilla ja ongelmani on yhden tallin hevosen kanssa. Se haluaisi köpötellä muiden perässä ja kun yritän kääntää sitä esimerkiksi voltille tai kentän poikki niin se puksuttaa eteenpäin kuin höyryjuna, vain pää kääntyy sinne minne minä haluaisin mennä. Kääntämiseen käytän siis ohjaa ja ulkopohjetta, mutta nämä ei tunnu auttavan.. Miten saan hevosen tajuamaan että minä määrään minne mennään? onko raipasta mitään apua tälläisessä tilanteessa?
Toisilla hevosilla tätä ongelmaa ei ole.

8

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iikkus

Kyse on varmasti siitä, ettei hevonen vielä nöyrry kuuntelemaan apujasi.

Muistathan että ulko-ohjan tuki on myös yhtälailla tärkeää, kun ratsastetaan. Elikkäs siis napakka ulko-ohja, pohkeet kunnolla läpi ja ns. avaat sen puolen ohjan minne käännät hevosta. Ei siis hillitöntä vetämistä mihinkään suuntaan. Toki voi hieman korostaa aluksi liikettä, mutta heti kun antaa periksi myös sinäkin myötäät.

Tottakai joidenkin hevosten kohdalla on hyvä turvautua myös raippaan ulkokädessä, kun mikään muu ei saa hevosta kuuntelemaan sinua.

Muista pysytellä vaan topakkana ja et anna hevosen mennä minne se haluaa. =)

• jepjeps

Jotkut hevoset voivat vaan olla niin jukuripäitä, että kayttävät tilanteen hyväkseen ja tekevät mitä itse haluavat, kun huomaavat aloittelijan olevan selässä... Eipä tässä oikein voi muuta neuvoa kuin että päättäväisesti vain yrität kääntää. Sisäohja, ulkoohjan tuki ja ulkopohje. Raipan voi laittaa ulkokäteen ja napautella pienesti lavalle.
      Ja yksi apu olisi myös, että ette menisi sellaisena yhtenä junana vain koko porukka pitkin pitkääuraa, vaan pitäisitte ne välit... Omasta mielestäni se on ärsyttävää, että ratsastuskouluissa käsketään menemään sellaisena jonona vaan uraa pitkin. Eihän siinä saa hevosen kanssa kunnolla työskenneltyä ja kunnolla käskemään hevosta. Kopukat vain liimaantuvat tunneilla toistensa persuksiin kiinni ja, kun pitäisi kääntyä yks kaks jonnekin niin ei toivoakaan... Heti vain pitäisi pitää ne kunnon välit ja vaihtaa paikkaa jos tulee ahdasta!

• 20 vuoden kokemus

Taidat mennä tunnille asenteella "no, kun tää on sellanen ja en mä sille kuitenkaan mahda mitään"? Ja sitten kun ensimmäisen kerran tulee tilanne, jossa heppa tekee omiaan, tappelet hetken vastaan, mutta toteat taas kerran, että no, höh ei se nyt mennytkään niin kuin halusit, kun ei se koskaan muulloinkaan mene. Hevonen on sen verran fiksu eläin, että jos se saa viedä sinua kuus-nolla se myös tekee sen. Jos itse pysyt napakkana, ohja kääntää määrätietoisena ja pohje sitkeästi mukana. Älä siis pyydä hevosta tekemään - käske sitä! Jos pitää kääntyä, niin käskytät niin kauan, että se kääntyy. Et anna periksi, ennen kuin tehtävä on suoritettu ja sitten kiitos, taputus, että hevonen tietää, että olet tyytyväinen. Aloittelijana sinun on varmasti vaikea olla uskottava hevosen mielestä, mutta johdonmukaisella ja rauhallisella asenteella saat varmasti lopulta tuloksia. Raippa ulkokädessä on hyvä lisä, kunhan käytät sitä yhdessä pohje apujen kanssa. Jos annat raipasta vain tekemättä pohkeilla yhtään mitään, hevonen ei ymmärrä mistä häntä rankaiset.

• riccooo

MOnet tuntihepat testaa! Älä anna missään asiassa hepalle periksi, pistä vastaan, sinä siellä määräät eikä hevonen : > raippa ei avuksi!

• Sarppi86

Kiitos kaikista vastauksista.
        En olekkaan luovuttamassa heti jos ei ratsastus mene putkeen.. Kyllä sen tiedän (suuren ja vaativan koiran omistajana) että jos luovuttaa ja antaa eläimen tehdä kuten sitä huvittaa, se tajuaa että luovutan kuitenkin jossai vaiheessa.. En siis anna periksi hevoselle (niin kuin en koirallenikaan).
        Sen vuoksi kysynkin neuvoa, että mikä olisi paras keino saada se hevonen tottelemaan minua hieman helpommalla.. Yritin kyllä kääntää ja kääntää ja kääntää ja lopuksi hevonen ymmärsi että ei kai tässä muu auta kuin kääntyä.. Se vain oli niin kovan työn ja tuskan takana, että ajattelin josko saisin vinkkejä, millä käsky menisi perille helpommin..

• -krisse-1
        Sarppi86 kirjoitti:

Kiitos kaikista vastauksista.
        En olekkaan luovuttamassa heti jos ei ratsastus mene putkeen.. Kyllä sen tiedän (suuren ja vaativan koiran omistajana) että jos luovuttaa ja antaa eläimen tehdä kuten sitä huvittaa, se tajuaa että luovutan kuitenkin jossai vaiheessa.. En siis anna periksi hevoselle (niin kuin en koirallenikaan).
        Sen vuoksi kysynkin neuvoa, että mikä olisi paras keino saada se hevonen tottelemaan minua hieman helpommalla.. Yritin kyllä kääntää ja kääntää ja kääntää ja lopuksi hevonen ymmärsi että ei kai tässä muu auta kuin kääntyä.. Se vain oli niin kovan työn ja tuskan takana, että ajattelin josko saisin vinkkejä, millä käsky menisi perille helpommin..

Kannattaa kokeilla pakittamista ja sitten kääntämistä.

• gnglkh

itse ratsastin samanlaisella hevosella ennen paljon ja sain hyvän vinkin, kun käännät hevosta esim.voltille nosta ulkokättä hieman ylös tämä voi ehkä kuulostaa siltä että siitä ei ole mitään hyötyä,mutta suosittelen kokeilemaan minulla se ainakin auttoi.Toinen ohje älä missään nimessä anna sen jatkaa edellämenevän perässä jossei se käänny edes äsken kertomallani tavalla pysäytä se vaikka ensin etkä luovuta ennen kuin se on kääntynyt jos annat sille kerrankin vapauden päättää sillä ei ole mitään aikomusta totella sinua ensikerrallakaan ja ongelma vain pahenee!! joten nyt tiukkana:)

• jj

Meidän tallin yhdellä hevosella on sama juttu. On neuvottu että ottaa hieman lähempää kiinni ja raipallakin näpäyttää jos ei vielä käänny. Sit kun kääntyy niin sisäohja takasi sopivan pituseks ja kehut. Saattaa hieman voltin paikka venyä mutta silti sille voltille pitää mennä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      44
      2494
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      56
      2140
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe