Canon G9 objektiivi on jumissa?

canon g9

Muuten mainiosti lähes pari vuotta palvelleen Canon G9 objektiivi on jumissa. Toisin sanoen kameraa ei voi käyttää ollenkaan, sillä objektiivi ei liiku mihinkään ja käynnistettäessä kamera kuuluu piipitystä ja tulee teksti "häiriö, käynnistä kamera uudelleen". Onko jollain samanlaista kokemusta ja jos on, miten toimitte? Onko jotain kotikonstia korjata kamera vai pitääkö se kiikuttaa huoltoon.
Jumittuminen tapatui kameran ollesa suojapussissaan laukussani, ei siis minkää extreme-käytön jälkeen.
Kiitos jo etukäteen

18

3472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärässä paikassa,

      tai putoamisen aiheuttama vaurio.
      Arvelisin että kustantaa 50€ - 250€ välille.

    • AS

      Minulla on omassa Canon S5 IS kamerassa sama vika... kesken kuvauksen tuli sama teksti ja objektiivi jäi ulos... ja takuu tietysti ummessa. Onko kokemuksia?

      • ex C

        2 canonin pokkaria myynyt varaosiksi zoomin hajoamisen takia. Tuo on erittäin tuttu ongelma juuri canoneissa. Hakkaamalla/tiputtamalla ne saa rikki mistä tahansa kamerasta, mutta canoneista ne menee normaalisti kuvaamallakin.


    • löyhiäovat

      ostikon mallista zoomi jumittui kun kameralle tuli ikää 2kk. takuu reisuulla kävi saksassa ja vaihtoivat siihen jotain osia. jumitus tapahtui kesken kuvauksen, mistään epäpuhtauksista tai iskuista ei ollut kyse. onneksi oli takuu, muuten olis varmaan mennyt roskikseen koko vehje.

      • Powershot SX1 IS

        Oma sx1 is hajosi juuri samalla tavalla, objektiivi jumissa. Kamera 1,5 vuotta vanha, mutta ollut aika vähän käytössä, normaalia kuvaamista. Takuu oli vain 12kk, joten aika kalliiksi tuli saatujen kuvien määrään nähden. Sen verran kalliiksi, että menee merkki vaihtoon. Varsinkin kun nyt ilmeni, että on canonien tyyppivika. Paskaa voi myydä vain kerran.


    • r v

      mulla oli sama kamera ja sama vika,jas tekniikkaan vein maksoi pelkkä katselu 40 euroa ,korjaus kustannus olisi ollut 165 euroa vielä ton päälle,eli ei kannata korjata.

    • Valitettavasti..
      • Ei ongelmaa

        Voit toki estää objektiivin toimintahäiriön ihan normaalilla varovaisuudella ja maalaisjärjen käytöllä:

        - Älä pudottele tai kolhi kameraasi.
        - Älä päästä pölyä, hienoa hiekkaa tai kosteutta kameraan.
        - Älä lainaa kameraasi sellaisten henkilöille, joilla elektroniset tai mekaaniset laitteet (kuten vaikkapa kaukosäätimet) eivät kestä kovinkaan pitkään ehjinä (he ovat huolimattomia, unohtavat laitteita ulos pihalle ja voi sataa, jättävät laitteita pöydän reunalle josta ne tippuvat, yms.).
        - Älä säilytä tai käytä tavallista suojaamatonta kameraa pölyisissä tai hiekkaisissa olosuhteissa (älä jätä kameraa tuulisella hiekkarannalla pyyhkeelle).
        - Älä käytä kameraa sateessakaan ellei sinulla ole sateenvarjoa tai muuta suojaa, älä vie kameraa saunaan tai suihkuun.
        - Hanki hyvä suojalaukku ja pidä kameraa siinä silloin kun et kuvaa!
        - Älä pidä kameraasi suojaamattomana taskun, käsilaukun tai repun pohjalla, koska se voi saada kolhuja, pölyä, hiekkaa tai muuta likaa.
        - hm... älä myös jätä kameraa auringonpaisteeseen pidemmäksi aikaa... kaverilla suli CD-levyn kotelo, kun oli pysäköidyssä autossa auringonpaisteessa.

        Oma Canonin pokkari ollut käytössä jo vuodesta 2004, eikä kertaakaan ole objektiivi nikotellut.

        http://www.digiprob.com/24 ja seuraava
        "Pölyn ja hiekan vaikutukset
        Ongelmat syntyvät, jos kameraa säilytetään
        käytetään pölyisissä olosuhteissa tai se joutuu
        kosketuksiin hiekan kanssa. Pahimmat ongelmat aiheutuvat hiekanjyvästen joutumisesta objektiivin liikkuviin osiin tai zoom -koneiston hammasrattaisiin. Tällöin yleensä voi ilmetä objektiivin toimintahäiriötä tai tarkennuksen ja zoomauksen ongelmia. Tyypillisimmillään objektiivi "jumittuu"."


      • Canonisti minäkin
        Ei ongelmaa kirjoitti:

        Voit toki estää objektiivin toimintahäiriön ihan normaalilla varovaisuudella ja maalaisjärjen käytöllä:

        - Älä pudottele tai kolhi kameraasi.
        - Älä päästä pölyä, hienoa hiekkaa tai kosteutta kameraan.
        - Älä lainaa kameraasi sellaisten henkilöille, joilla elektroniset tai mekaaniset laitteet (kuten vaikkapa kaukosäätimet) eivät kestä kovinkaan pitkään ehjinä (he ovat huolimattomia, unohtavat laitteita ulos pihalle ja voi sataa, jättävät laitteita pöydän reunalle josta ne tippuvat, yms.).
        - Älä säilytä tai käytä tavallista suojaamatonta kameraa pölyisissä tai hiekkaisissa olosuhteissa (älä jätä kameraa tuulisella hiekkarannalla pyyhkeelle).
        - Älä käytä kameraa sateessakaan ellei sinulla ole sateenvarjoa tai muuta suojaa, älä vie kameraa saunaan tai suihkuun.
        - Hanki hyvä suojalaukku ja pidä kameraa siinä silloin kun et kuvaa!
        - Älä pidä kameraasi suojaamattomana taskun, käsilaukun tai repun pohjalla, koska se voi saada kolhuja, pölyä, hiekkaa tai muuta likaa.
        - hm... älä myös jätä kameraa auringonpaisteeseen pidemmäksi aikaa... kaverilla suli CD-levyn kotelo, kun oli pysäköidyssä autossa auringonpaisteessa.

        Oma Canonin pokkari ollut käytössä jo vuodesta 2004, eikä kertaakaan ole objektiivi nikotellut.

        http://www.digiprob.com/24 ja seuraava
        "Pölyn ja hiekan vaikutukset
        Ongelmat syntyvät, jos kameraa säilytetään
        käytetään pölyisissä olosuhteissa tai se joutuu
        kosketuksiin hiekan kanssa. Pahimmat ongelmat aiheutuvat hiekanjyvästen joutumisesta objektiivin liikkuviin osiin tai zoom -koneiston hammasrattaisiin. Tällöin yleensä voi ilmetä objektiivin toimintahäiriötä tai tarkennuksen ja zoomauksen ongelmia. Tyypillisimmillään objektiivi "jumittuu"."

        Kamerat on tarkoitettu kuvaamiseen, ei kaapissa säilytykseen. :D Niitä aina välillä hajoaa, koska varsinkin digitaaliset muovirämpylät ovat heikkoa tekoa. Parempi neuvo on kuvata vain sen hintaisella kalustolla, jonka voi menettää sitä "parasta kuvaa" hakiessaan.


      • uuniin vaan
        Ei ongelmaa kirjoitti:

        Voit toki estää objektiivin toimintahäiriön ihan normaalilla varovaisuudella ja maalaisjärjen käytöllä:

        - Älä pudottele tai kolhi kameraasi.
        - Älä päästä pölyä, hienoa hiekkaa tai kosteutta kameraan.
        - Älä lainaa kameraasi sellaisten henkilöille, joilla elektroniset tai mekaaniset laitteet (kuten vaikkapa kaukosäätimet) eivät kestä kovinkaan pitkään ehjinä (he ovat huolimattomia, unohtavat laitteita ulos pihalle ja voi sataa, jättävät laitteita pöydän reunalle josta ne tippuvat, yms.).
        - Älä säilytä tai käytä tavallista suojaamatonta kameraa pölyisissä tai hiekkaisissa olosuhteissa (älä jätä kameraa tuulisella hiekkarannalla pyyhkeelle).
        - Älä käytä kameraa sateessakaan ellei sinulla ole sateenvarjoa tai muuta suojaa, älä vie kameraa saunaan tai suihkuun.
        - Hanki hyvä suojalaukku ja pidä kameraa siinä silloin kun et kuvaa!
        - Älä pidä kameraasi suojaamattomana taskun, käsilaukun tai repun pohjalla, koska se voi saada kolhuja, pölyä, hiekkaa tai muuta likaa.
        - hm... älä myös jätä kameraa auringonpaisteeseen pidemmäksi aikaa... kaverilla suli CD-levyn kotelo, kun oli pysäköidyssä autossa auringonpaisteessa.

        Oma Canonin pokkari ollut käytössä jo vuodesta 2004, eikä kertaakaan ole objektiivi nikotellut.

        http://www.digiprob.com/24 ja seuraava
        "Pölyn ja hiekan vaikutukset
        Ongelmat syntyvät, jos kameraa säilytetään
        käytetään pölyisissä olosuhteissa tai se joutuu
        kosketuksiin hiekan kanssa. Pahimmat ongelmat aiheutuvat hiekanjyvästen joutumisesta objektiivin liikkuviin osiin tai zoom -koneiston hammasrattaisiin. Tällöin yleensä voi ilmetä objektiivin toimintahäiriötä tai tarkennuksen ja zoomauksen ongelmia. Tyypillisimmillään objektiivi "jumittuu"."

        "...älä myös jätä kameraa auringonpaisteeseen..."

        yhellä nettifoorumilla oli tämmönen juttu että kun joku oli tiputtanut powershot A2000 tai vast. kameran jokeen, ja se oli mennyt toimimattomaksi, niin tämä nikkari oli korjannut kameran laittamalla sen UUNIIN!!!!

        uunissa lämpöä 150 astetta, ja siellä oli pitänyt kameraa varttitunnin.


    • kamera vaan auki...

      jossain oli powershot sx200:lle DIY tyyppinen korjausniksi kameran tyyppivikana olevalle lens errorille. käskettiin avaaman kamera ja putsaamaan zoomausta hoitavat hammasrattaat. ja siinä vielä sanottiin että homma on helppo tehdä.

    • Roskiin vaan

      Osta järkkäri, ei tule moisia murheita.

      • rimpula rämpylä

        markettimuovirimpula kittisuttuzoomilla vai ilman?


    • todistettu

      Se on canonin perisynti ettei ne kauaa kestä

    • hammaspyörä

      kokeile painaa ja vetää sormilla varovasti zoomia se voi auttaa

      • apu ajoissa ;)

        Vastasit sitten melkein 2 vuotta vanhaan viestiin. Hienoa!


    • jarppi

      Kullakin meni puoli vuotta sitten canon digital ixus 100is rikki. Ei objektiivisesti tule ulos millään eikä oo tippunut tai muutakaan semmoista lukee vaan että häiriö käynnistä uudelleen eikä mikään auta. Takuuki on jo umpeutunut

    • Ville Perikunta

      "Kullakin meni puoli vuotta sitten canon digital ixus 100is rikki. Ei objektiivisesti tule ulos millään eikä oo tippunut tai muutakaan semmoista lukee vaan että häiriö käynnistä uudelleen eikä mikään auta. Takuuki on jo umpeutunut "

      mulla on Ixus.
      Se teki tuota samaa.
      Toisinaan objektiivi tuli ulos ja suostui vielä tarkentamaankin, mutta yleensä sai rukata tusinan kertaa virtaa pääälle-pois.
      Ennätys taisi olla 28 kertaa :-)

      Vein sen Rajalaan, josta se oli ostettu.

      Ottivat huoltoon ja korjaus tuli ilmaiseksi, vaikka olin hukannut kuitin yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe