Vähän jelppiä tietämättömälle

lillyz

Eli oon ostamassa digijärkkäriä nyt ekaa kertaa ja voin kertoa ,että oon ihan pyörällä päästäni. Siis siitä minkälaisen kameran sitä oikein ostaisi ihan peruskameraksi.Ostokriteereinä on mm: hyvät kuvat,kuvanvakaaja,hyvä/ok objektiivi ja myöskin hinta-laatusuhteen pitäisi olla kunnossa.Oon nyt vähän aikaa seuraillu näitä keskusteluja ja yrittäny poimia vinkkejä,mutta ei oikein oo selkeetä kuvaa näistä canonin kameroista päässyt vielä muodostumaan kun on sitä ja tätä kameraa ja sitä ja tätä ominaisuutta.Joten pienet neuvot olisi paikallaan ja olisin tosi kiitollinen niistä :)

eli ehdotelkaa jotain hyviä peruskameroita tällaiselle aloittelijalle joka ei enää tyydy vaan peruspokkariin.

ite oon kattellu tota canonin 450D järkkäriä,olisiko hyvä? kokemuksia?

24

755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

Paljonko olet laittamassa rahaa kiinni järjestelmään on aika oleellinen tieto. Listasi on muuten järkevä, mutta kuvanvakain ei ole mikään kriteeri. Se on jotain, joka ostetaan kun kaikki muu on jo olemassa.

Jos budjetilla ei ole väliä, niin tämä on hyvä setti:
      - Canon 5D,
      - f/1.4 50mm normaali,
      - jalusta,
      - laukku ja
      - Speedlite 580EXII.

Tuohon mahdollisesti lisäksi ostat laajakulman sekä telen:
      - f/2.8 20mm ja
      - f/2.8 100mm macro.

Tuo setti on määritelmäsi mukasiesti hinta/laatusuhde ok ja objektiivit ovat joko hyviä tai ok.

Canon 450 on ok runko. Itselläni on vastaavassa cropissa objektiiveina tuo yllämainittu viisikymppinen telenä ja kaksikymppinen laajakulmana. Jälkimmäisen kinovastaavuus on 35mm, jok aoli filmiaikana yleinen perusobjektiivi, jos ei käyttänyt viisikymppistä. Canonilla ei ole tällä hetkellä kelvollista croppinormaalia kohtuuhintaan.

Kilpailijalla Nikonilla on uusi f/1.8 35mm. Se yhdistettynä esimerkiksi D90 runkoon on hyvä aloittelijan paketti. Plus tietysti salama ja jalusta. Objektiivi ei ole mekaanisesti mikään huippu, mutta siedettävä. Optisesti se on testien mukaan hyvä.

• lillyz

Kiitos vastauksesta! Budjettini on max 600 e näin aluksi.Eihän sillä paljoa vielä saa,mutta ajattelin ostaa perus rungon ja kun useimmiten tulee mukana 18-55 mm objektiivi noissa tarjouksissa(esim anttilassa) niin ehkä sillä sitten aluksi harjottelisi ja sitten ostaisi lisää kaikkea sälää myöhemmin.Semmonen kalansilmä lisuke ois myös jees :)

Niin ja saa toki ehdotella kaikkia muitakin hyviä ja suht halpoja kameroita jotka ois tossa 600 kummankin puolin.Tuo 450 nyt vaan sattu silmään tuolla Anttilan sivuilla surffatessani.

• Canonisti minäkin
        lillyz kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Budjettini on max 600 e näin aluksi.Eihän sillä paljoa vielä saa,mutta ajattelin ostaa perus rungon ja kun useimmiten tulee mukana 18-55 mm objektiivi noissa tarjouksissa(esim anttilassa) niin ehkä sillä sitten aluksi harjottelisi ja sitten ostaisi lisää kaikkea sälää myöhemmin.Semmonen kalansilmä lisuke ois myös jees :)

Niin ja saa toki ehdotella kaikkia muitakin hyviä ja suht halpoja kameroita jotka ois tossa 600 kummankin puolin.Tuo 450 nyt vaan sattu silmään tuolla Anttilan sivuilla surffatessani.

Anttila pärjää harvoin hinnoittelussa! Suomalaisista verkkokaupoista kannattaa katsoa cyberphoto.fi, verkkokauppa.com ja yllättävä kyllä rajala.fi.

http://www.cyberphoto.fi/

http://www.verkkokauppa.com/

http://www.rajala.fi/

Rungon lisäksi kannattaa ostaa heti edes yksi toimiva objektiivi, salamalaite, jalusta ja ehkä laukku.

• täältä:
        lillyz kirjoitti:

http://www.foto-erhardt.de/

Nettikauppa, josta olen tilannut 9 kertaa. Toiminut Saksalaisella täsmällisyydellä joka kerta.

• halvempi.....
        lillyz kirjoitti:

Jos 450D kelpaa, tuolla olisi halvempi tarjous....

• Canonisti vielä
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Anttila pärjää harvoin hinnoittelussa! Suomalaisista verkkokaupoista kannattaa katsoa cyberphoto.fi, verkkokauppa.com ja yllättävä kyllä rajala.fi.

Rungon lisäksi kannattaa ostaa heti edes yksi toimiva objektiivi, salamalaite, jalusta ja ehkä laukku.

Kuinkas palvelu pelaa cyberphotossa ja rajalassa. Itse en osta verkkokauppa.com enää ruuviakaan. Kun kerran joutunut viemään kameraa sinne huoltoon tai on muuta ongelmaa voi tuon puljun unohtaa samantien. Kameraa kannattaa hieman kokeilla ennen ostopäätöstä ja katsoa kuvia muustakin kuin kameran pikku näytöstä. Kannattaa todella käydä tutustumassa kameraan paikan päällä luotettavassa liikkeessä (ei verkkokauppa.com :p ) mikäli ei tunne kameraa entuudestaan.

• RoadWarrior
        Canonisti vielä kirjoitti:

Kuinkas palvelu pelaa cyberphotossa ja rajalassa. Itse en osta verkkokauppa.com enää ruuviakaan. Kun kerran joutunut viemään kameraa sinne huoltoon tai on muuta ongelmaa voi tuon puljun unohtaa samantien. Kameraa kannattaa hieman kokeilla ennen ostopäätöstä ja katsoa kuvia muustakin kuin kameran pikku näytöstä. Kannattaa todella käydä tutustumassa kameraan paikan päällä luotettavassa liikkeessä (ei verkkokauppa.com :p ) mikäli ei tunne kameraa entuudestaan.

Ainakin Sanomatalon Rajalassa palvelu pelaa ihan hyvin.
        Cyberphotoon lähetin kerran meilitse tiedustelun parista objektiivista, eivätkä vastanneet koskaan.

Mitä tulee ylläolevaan kommenttiin, että Canonilla ei muka ole kelvollista normaaliprimeä kroppikennolle kohtuuhintaan, niin minua kiinnostaisi tietää mitä sitten ovat EF 35/2 (~300 €) ja EF 28/1.8 USM (~500 €)?

• ex-asiakas

Jos haluat välttää ongelmia takuu- ja huolto-ongelmien yllättäessä, vältä silloin myös verkkokauppa.com liikettä.

Lisätietoja osoitteessa http://verkkokuopasta.blogspot.com

• ...minäkin

Suosittelisin ensimmäiseksi objektiiviksi tuohon 450D:n Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Hinta on jossakin tonnin paikkeilla. Lisää objektiiveja sitten tarpeen mukaan.

• Seiska deee!

Budetti on 600 eukkia, niin miten saat siihen mahtumaan 450 D: n ja tuon tonnin obiskan.
        Harva haluaa heti panostaa valokuvaukseen montaa tuhatta euroa.

Itse ostin ensin hulluiltapäiviltä 1000d 17-55 is kit.
        Sitten ostin puolenvuoden päästä pari objektiivia mm. SIgma 50mm/f1.4 nopealla tarkennuksella.

Myöhemmin ostin Metz 58 af-1 digital salaman ja akkukahvan.

Nyt olen ostamassa pukinkonttiin 7d itselleni!

• ...minäkin
        Seiska deee! kirjoitti:

Budetti on 600 eukkia, niin miten saat siihen mahtumaan 450 D: n ja tuon tonnin obiskan.
        Harva haluaa heti panostaa valokuvaukseen montaa tuhatta euroa.

Itse ostin ensin hulluiltapäiviltä 1000d 17-55 is kit.
        Sitten ostin puolenvuoden päästä pari objektiivia mm. SIgma 50mm/f1.4 nopealla tarkennuksella.

Myöhemmin ostin Metz 58 af-1 digital salaman ja akkukahvan.

Nyt olen ostamassa pukinkonttiin 7d itselleni!

En huomannut aloittajan kertoneen tuolla välissä budjetiksi 600 €. Aloituksessa ei ollut mitään mainintaa budjetista.

• Canonisti minäkin
        ...minäkin kirjoitti:

En huomannut aloittajan kertoneen tuolla välissä budjetiksi 600 €. Aloituksessa ei ollut mitään mainintaa budjetista.

Alkuperäiset kriteerit olivat: hyvät kuvat,kuvanvakaaja,hyvä/ok objektiivi ja myöskin hinta-laatusuhteen pitäisi olla kunnossa. Kuuteen sataan ei saa hyvää objektiivia. Aino teoriassa tuohon haarukkaan menevä ok lasi olisi Canonilla f/1.8 50mm, joka on tele croppirungossa. Sitä saa joskus tarjouksesta satasella. Missä viipyy hyvä croppinormaali?

• Sami

Miksi se nyt pitäis välttämättä olla Canon tai edes Nikon tuolla budjetilla? Eikös Sony kelpaisi?
      Tuohon käyttötarkoitukseen, aika oleellista on mitä kuvaat et pärjää pikkumilleillä jos meinaat
      kuvata eläimiä tai muuta kauempaa.
      Joka tapaukses Canonin tai Nikonin runko kit ei irtoo yhtä halvalla kun joku Sonyn parisatanen kit
      jollain 70-300millisellä jäljitelmä objektiivilla.
      Budjettisi ei oikein sovi vaan kuvailemaasi eli linsseihin ei jää juuri rahaa tossa hintaluokassa on
      aika samantekevää minkä rungon hankkii alottelija koska testaajienkin on hankala panna ne
      paremmuusjärjestykseen aika tasaväkistä joukkoa perusjärkkärit kyse siitä mitä painottaa ja miltä tuntuu sekä etenkin toi rahapussi ratkaisee paljon mutta hyväpuoli se et jos ei ole viellä sitoutunut minkään valmistajan objektiivin kiinnitykseen..

• höpisee

Samassa tietämättömyystilassa olin itse, kun ostin keväällä 450D:n ( samalla ostin 70-200mm obj) ja tyytyväinen olen ollut ostokseeni. Näin täys aloittelijana suosittelen kuitenkin ostamaan aluksi sen, tai jonkun muun, peruspaketin ja tutustumaan itse kameraan jonkun aikaa. (Ensimmäiset lisähankinnat ehkä salamalaite ja jalusta...) Sitten jonnekin kurssille, vaikkapa työväenopistoon tms. alkeisiin tutustumaan.
      Objektiivit ovat sen verran arvokkaita, että niiden hankinta kannattanee jättää tuonnemmaksi, ja alkaa miettiä koko asiaa vasta kun jonkinlaisia perustietoja alkaa kertyä. Muunmuassa näitä palstoja keväällä lukiessani en ymmärtänyt vastauksista oikeastaan mitään, enkä kovin paljon vieläkään :) mutta nyt tajuan jo sen verran, että omakin lisäobjektiivi olisi kannattanut alkuun jättää ostamatta. (nyt toki kertynyt niitäkin jo pari lisää)
      Paljon kuvanneet vastailevat täällä unohtaen täysin aloittelijan tietämättömyyden, joten omasta kokemuksesta voin kertoa, että pikkupokkarista järkkäriin siirtyminen on jo niin iso hyppäys, että puolivuotta menee jo siinä huumassa "kuinka hienoja fotoja saakaan" ihan sillä peruspaketin objektiivilla. Itse kameran toimintoihin tutustuminenkin vie aikaa pokkariin tottuneelle. Ajan kuluessa sitten omatkin vaatimukset kasvavat ja omia kuviaan oppii katsomaan kriittisemmin. Miettimään, mitä olisi tehtävä toisin ja minkälaista lisäkalustoa (ja missä järjestyksessä) sitten haluaa omia tarpeitaan ajatellen hankkia.
      Hyvin tavallinen vastakysymys, kun täysin tietämättömänä objektiiveista tutuilta kyselin, oli "Mitä haluat kuvata?" En oikein tajunnut koko kysymyksen ideaa, sillä mähän halusin kuvata "kaikkea" heh... No, nyt alan ymmärtää, miksi sitä kysyttiin :)
      Mut tosiaan, aloita vaan ihan sillä peruspaketilla ja perehdy asiaan jonkun aikaa. Kyllä siinä tietoa sitten alkaa hiljalleen tulla, ja aloita lisävarusteiden hankinta vasta sitten. Ok, ehkä se jalusta ja salamalaitekin on siellä alkuhankinnoissa ( jokinlainen kameralaukku?) mutta ne kalliit objektiivihankinnat kannattaa tosiaan jättää hiukan tuonnemmaksi, ja hankkia ensin vähän tietotaitoa. Olet varmasti tyytyväinen peruspaketin toimintaan ainakin sen puoli vuotta :))

• Kokemusta...

Mahdoton kysymys. Et ole ostamassa jotain runkoa, vaan systeemin.
      Kaikilla myynnissä olevilla parjää ainakin aluksi, mutta kokemus on osoittanut: Ostat, minkä ostat, niin jonkin aikaa käytettyäsi haluat toista. Vain kokemus osoittaa, mikä on "hyvä" omiin tarkoituksiin.

• lillyz

Oi ihanaa kun tänne on tullut niin paljon vastauksia! Kyllä nyt näin luultavasti teen,että ostan tuon 450D pakettitarjouksella jostaki ja siinä objektiivina se 18-55 mm.Myöhemmin ostan sitten enemmän hienouksia siihen kunhan nyt eka saa kerättyä rahaa noihin kalliisiin objektiiveihin. Ostan kanssa tuon jalustan ja kameralaukun heti alkuun. Ja juu budjetti ei tuosta 600 sadasta enää nouse.Opiskelijalla kun ei pahemmin rahaa ole ylimääräisyyksiin ;D

• Canonisti minäkin
        lillyz kirjoitti:

Oi ihanaa kun tänne on tullut niin paljon vastauksia! Kyllä nyt näin luultavasti teen,että ostan tuon 450D pakettitarjouksella jostaki ja siinä objektiivina se 18-55 mm.Myöhemmin ostan sitten enemmän hienouksia siihen kunhan nyt eka saa kerättyä rahaa noihin kalliisiin objektiiveihin. Ostan kanssa tuon jalustan ja kameralaukun heti alkuun. Ja juu budjetti ei tuosta 600 sadasta enää nouse.Opiskelijalla kun ei pahemmin rahaa ole ylimääräisyyksiin ;D

Jäte se suttuzoomi kauppaan. Runkona 450D on niin hyvä, ettei sitä kannata pilata tuolla objektiivilla.

• 18-55
        lillyz kirjoitti:

Huono: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 I tai II
        Hyvä: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Varsinkin kodinkoneliikkeet yrittävät myydä tuolla vanhalla rupuputkella. Varokaa sitä!

• on...
        18-55 kirjoitti:

Huono: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 I tai II
        Hyvä: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Varsinkin kodinkoneliikkeet yrittävät myydä tuolla vanhalla rupuputkella. Varokaa sitä!

aavistuksen parempi, mutta ei hyvä

• höpisee
        on... kirjoitti:

aavistuksen parempi, mutta ei hyvä

niinpä, kuten jo aikaisemmin tossa koitin kertoilla, eihän näistä aloittelija mitään ymmärrä. No, kurkkasin oman kittizoomin, ja IS näyttää olevan. Olen kuvaillut sillä varsin tyytyväisenä, ja kuvannen edelleenkin taas jossain vaiheessa, vaikka pari muutakin objektiivia nyttemmin on jo hankittu. Kiepautan kuitenkin kitti-oon paikalleen aina silloin tällöin jo ihan sen vuoksi, että näin kameran koko on pienempi. Ihan jokapaikkaan kun ei viitsi painavan kameralaukun kanssa raahautua.
        Edelleenkin, olen siis sitä mieltä, että ostaa vaan sen peruspaketin (toki, tarkista nyt tuo objektiivimalli!) ja aloittelee sillä :)) Kun tietoa on enemmän, parempi pienestäkin budjetista sitten säästellä kaikessa rauhassa siihen omaan toiveobjektiiviinsa, ja kuvailla varsin hyviä aloittelijakuvia peruspaketilla siihen asti.

• Canonisti minäkin
        höpisee kirjoitti:

niinpä, kuten jo aikaisemmin tossa koitin kertoilla, eihän näistä aloittelija mitään ymmärrä. No, kurkkasin oman kittizoomin, ja IS näyttää olevan. Olen kuvaillut sillä varsin tyytyväisenä, ja kuvannen edelleenkin taas jossain vaiheessa, vaikka pari muutakin objektiivia nyttemmin on jo hankittu. Kiepautan kuitenkin kitti-oon paikalleen aina silloin tällöin jo ihan sen vuoksi, että näin kameran koko on pienempi. Ihan jokapaikkaan kun ei viitsi painavan kameralaukun kanssa raahautua.
        Edelleenkin, olen siis sitä mieltä, että ostaa vaan sen peruspaketin (toki, tarkista nyt tuo objektiivimalli!) ja aloittelee sillä :)) Kun tietoa on enemmän, parempi pienestäkin budjetista sitten säästellä kaikessa rauhassa siihen omaan toiveobjektiiviinsa, ja kuvailla varsin hyviä aloittelijakuvia peruspaketilla siihen asti.

"...Kiepautan kuitenkin kitti-oon paikalleen aina silloin tällöin jo ihan sen vuoksi, että näin kameran koko on pienempi..."

Ovatko nämä uushankinnatkin jotain zoomeja? Ainakin viisikymppinen, joka on edullisin hankinta kittizoomin jälkeen, on pienempi. Sigman 30mm on samoissa tuon kitin kanssa.

• höpisee

"...Kiepautan kuitenkin kitti-oon paikalleen aina silloin tällöin jo ihan sen vuoksi, että näin kameran koko on pienempi..."

Ovatko nämä uushankinnatkin jotain zoomeja? Ainakin viisikymppinen, joka on edullisin hankinta kittizoomin jälkeen, on pienempi. Sigman 30mm on samoissa tuon kitin kanssa.

toinen on Canonin EF 70-200mm, toinen Tamron AF 18-270mm...
        Kyllä vakaa aikomus on hommata hyvä teleobjektiivi seuraavaksi, mutta näillä mennään nyt vähän aikaa, koska tällä aloittelijalla riittää puuhaa ja opiskelua ihan kameran ja kuvaamisen perusasioissakin vielä pitkäksi aikaa.
        Itse vastasin aloitukseen (otsikolla; toinen tietämätön) nimenomaan ajatuksella "älä tee niinkuin minä"... vaan kun peruspaketti on hankittu, aloittaja tutustuisi kameran ja valokuvauksen hienouksiin rauhassa, ja hankkisi kalliita lisäobjektiiveja vasta, kun asia vähän aukeaa, ja paremmin osaa itse arvioida omat tarpeensa. Mä typerys ostin sen 70-200mm:n samalla peruspaketin kanssa tajuamatta tuon taivaallista järjestelmäkameroista ja objektiiveista(ok, sain vähän sitten kinuttua kaupanpäällisiä, laukkua ja ylim. akkua jne) Enkä nyt sano, etteikö sillekin putkelle käyttöä tule olemaan, mutta toistaiseksi se on lepäillyt tuolla kameralaukussa puolisen vuotta.
        Tällä olemattomalla kokemuksella siis NYT itse ostaisin vaan sen peruspaketin, leikkisin sillä aikani ja seuraavina hankintoina olisi salama ja jalusta. Sen jälkeen todennäköisesti hyvä teleobjektiivi ja siitä sitten eteenpäin hiljakseen, kun kokemus ja budjetti karttuisi.

Kokeneille kuvaajille muistutettakoon nyt vielä, että "täysin tietämätön" kuten minä, olen vaan katsellut telkusta luontofilmejä, kun valokuvaaja heiluu moottoriveneessä kovassa vauhdissa käsivarren pituinen putki kamerassa, kuvaillen melkomoisessa liikkeessä vaikkapa hyppiviä delfiinejä... useinmiten tilanne ei liene edes aito, ja vaikka olisikin, kalusto lienee vähän toista luokkaa kuin pikkubudjetilla liikkuvan harrastelijan. Siksi painotan sitä, että "taskukamerasta" ensimmäiseen järkkäriin siirtyvä aloittaa vaan peruspaketilla, seuraavaksi tärkein hankinta on tietotaito. Miks tässä järjestyksessä, siksi, että mm. tämän palstan lukeminen on hyvin vaikeaa, jos järkkäristä ei ole muuta kokemusta, kun telkun katselu. Luetun ymmärtäminen helpottuu jo jonkun verran, jos se kamera on siinä omissa näpeissä räplättävänä ;)

Nyt tonttuja kuvaamaan!!! Aloitan itsestäni :)

• Canonisti minäkin
        höpisee kirjoitti:

toinen on Canonin EF 70-200mm, toinen Tamron AF 18-270mm...
        Kyllä vakaa aikomus on hommata hyvä teleobjektiivi seuraavaksi, mutta näillä mennään nyt vähän aikaa, koska tällä aloittelijalla riittää puuhaa ja opiskelua ihan kameran ja kuvaamisen perusasioissakin vielä pitkäksi aikaa.
        Itse vastasin aloitukseen (otsikolla; toinen tietämätön) nimenomaan ajatuksella "älä tee niinkuin minä"... vaan kun peruspaketti on hankittu, aloittaja tutustuisi kameran ja valokuvauksen hienouksiin rauhassa, ja hankkisi kalliita lisäobjektiiveja vasta, kun asia vähän aukeaa, ja paremmin osaa itse arvioida omat tarpeensa. Mä typerys ostin sen 70-200mm:n samalla peruspaketin kanssa tajuamatta tuon taivaallista järjestelmäkameroista ja objektiiveista(ok, sain vähän sitten kinuttua kaupanpäällisiä, laukkua ja ylim. akkua jne) Enkä nyt sano, etteikö sillekin putkelle käyttöä tule olemaan, mutta toistaiseksi se on lepäillyt tuolla kameralaukussa puolisen vuotta.
        Tällä olemattomalla kokemuksella siis NYT itse ostaisin vaan sen peruspaketin, leikkisin sillä aikani ja seuraavina hankintoina olisi salama ja jalusta. Sen jälkeen todennäköisesti hyvä teleobjektiivi ja siitä sitten eteenpäin hiljakseen, kun kokemus ja budjetti karttuisi.

Kokeneille kuvaajille muistutettakoon nyt vielä, että "täysin tietämätön" kuten minä, olen vaan katsellut telkusta luontofilmejä, kun valokuvaaja heiluu moottoriveneessä kovassa vauhdissa käsivarren pituinen putki kamerassa, kuvaillen melkomoisessa liikkeessä vaikkapa hyppiviä delfiinejä... useinmiten tilanne ei liene edes aito, ja vaikka olisikin, kalusto lienee vähän toista luokkaa kuin pikkubudjetilla liikkuvan harrastelijan. Siksi painotan sitä, että "taskukamerasta" ensimmäiseen järkkäriin siirtyvä aloittaa vaan peruspaketilla, seuraavaksi tärkein hankinta on tietotaito. Miks tässä järjestyksessä, siksi, että mm. tämän palstan lukeminen on hyvin vaikeaa, jos järkkäristä ei ole muuta kokemusta, kun telkun katselu. Luetun ymmärtäminen helpottuu jo jonkun verran, jos se kamera on siinä omissa näpeissä räplättävänä ;)

Nyt tonttuja kuvaamaan!!! Aloitan itsestäni :)

Canonin zoomeista tuo f/2.8 70 - 200 on yksi käyttökelpoisimmista. F/4.0 versiokin on muuten ok, mutta valovoima on siten mitä on. Ei ihan parasta Suomen pimeyteen.

Silti ensimmäinen hankinta kannattaa olla kunnolinen kiinteä normaali. Sillä kuitenkin kuvaa eniten.

• Rajalan tarjouksia

Katso Rajalan tarjouksia Sonyn eri malleista. Niissä on erinomainen hinta-laatusuhde.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      45
      3606
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      35
      2337
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2266
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      54
      2160
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      25
      1595
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      64
      1522
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1437
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      993
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      967
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      849
    Aihe