Altea 1,9 TDI vika

sähkövikako

Onko joku sattunut törmäämään vastaavaan vikaa.

Tänä syksynä kaksi kertaa kone on sammunut lähes välittömästi käynnistyksestä ja käytiin on lähtenyt vain sahaamalla ja pitämällä kaasua reilusti päällä ja käynnistyttyään kierroksia. Ekalla kerralla myös öljynpaineen merkkivalo paloi.

Käynnistyttyään kone käynyt tasaisesti ja hyvin. Ongelma ei ole liittynyt pakkaseen, koska toisella kerralla auto oli ennen käynnistystä tallissa lähes 9 h.

Huollossa ei löytynyt vikakoodeja.

34

4092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kustaa

      jossakin autoissa on öljytason tunnistus. Jos öljyä on "sen" mielestä vähän ,auto käynnistyy mutta sammuu.
      Selvitäpä se ...eihän sen tarvise jättää vikakoodia mutta älä multa kysy missä se tunnistin on. Huollon luulisi tietävän. Entäpä vedenerotin...naftasuotimessa.

    • Hirohito

      Itsellä 2.0 TDI Altea XL sammuili startin jälkeen lämpimässä parkkihallissa muutaman tunnin seistyään, kun sitä edelsi reilun 20km:n ajo alle 5 asteen pakkasessa maantievauhdissa. Intercooleriin kertyy jäätä ja lämpimässä allissa vettä pääsee kondensoitumaan ahtoputkiin.
      Kaksiosaisen maskisuojan käyttö (esim. Tammer Suojalta löytyy Alteaan sopiva setti) pakkaskeleillä poistaa ongelman täysin.
      Kannattaa tehdä alaosan suojaan lämpöanturin kohdalle halkaisijaltaan noin 10cm reikä, ettei ulkolämpötilan näyttö sekoile ja ilmastointilaite siten väärästä lämpötilalukemasta johtuen...
      Tämä ei ole pelkästään Seat ongelman, vaan VAG ongelma...

      Asiasta löytyy lisätietoa vaikkapa täältä: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430&sivu=11

      • - minä vain -

        Tuolla passattiosastolla on tästä aiheesta myös pitkät tarinat...


      • Aloittaja

        Huolllossa meinaa sanoivat, että turboputket olivat jäässä, mutta jäätyminen ei kuulostanut uskottavalta, koska toisella kertaa olin pitänyt autoa lämpimässä hallissa 9 h ennen, mutta jos se ongelman aiheuttaja onkin vesi, niin silloin ehkä selittyisi tuo ekan kerrankin starttivaikeus, koska sitä ennen olin suuri pessyt auton alustaa painepesurilla.


      • - minä vain -
        Aloittaja kirjoitti:

        Huolllossa meinaa sanoivat, että turboputket olivat jäässä, mutta jäätyminen ei kuulostanut uskottavalta, koska toisella kertaa olin pitänyt autoa lämpimässä hallissa 9 h ennen, mutta jos se ongelman aiheuttaja onkin vesi, niin silloin ehkä selittyisi tuo ekan kerrankin starttivaikeus, koska sitä ennen olin suuri pessyt auton alustaa painepesurilla.

        Jos siellä turboputkessa on vettä, niin sehän kyllä pienelläkin pakkasella varmaan jäätyy alta aikayksikön - coolerin tehtävähän on nimenomaan jäähdyttää... Sinnehän menee kylmää ilmaa sisälle ja sitten vielä ilmavirta jäähdyttää sitä ulkopuolelta...


      • heka55

        Nyt jo kaksi kertaa seat altea xl jättänyt tielle tänä talvena kyseisen ahtopotken ongelman takia; se on todellinen ongelma johon ei vielä ole ratkaisua löytynyt (fakta joka saatu selville 12/09). Nyt auto menossa vaihtoon, mutta erittäin hyvässä kunnossa kun jo turbokin vaihdettu.


    • hmm....

      Vettä kondensoituu välijäähdyttimeen joka pääsee palotilaan. Kylmässä ei haittaa mutta kun tuo kylmästä lämpimään ja pitää siellä niin kas. kummaa vettä onkin ahtoilman putkien sisällä eikä päällä-

      Vikakoodeja ei jää.

      Lähtee käymään jonka jälkeen sammuu lähes heti.

    • voihan vee

      Niin kuin on jo kerrottu kyseessä lienee tyyppivika. Kondessiovettä kertyy ahtoputkiin joka joutuu palotilaan kun moottoria käynnistetään.

      Ilmenee usein niin kuin kuvasit. Fysiikkaa jota VAG konserni ei ole onnistunut poistamaan....

      • Hirohito

        Täysin käyttämällä keulan viimasuojaa, kuten aiemmin mainitsin. Ei ole iso vaiva asentaa ja kun ostaa valmiin setin ei ole esteettinenkään haitta. Lisäksi konee lämpenee hieman nopeammin, mikä on plussaa kovemmilla pakkasilla. Koneen lämmöt eivät nouse mittarin mukaan yli puolenvälin 10 asteen lämpötilassakaan, joten maski talvirenkaiden laiton yhteydessä keulalle ja kesägummien vaihdon yhteydessä pois.

        Tietysti jos haluaa itseään kiusata ja hakemalla hakea harmaita hiuksia päähänsä, niin BKD mylly tuottaa taatusti elämyksiä talviajossa ja lämpimissä parkkihallivisiiteissä kaikissa "Vaginoissa"... ;)


      • EskoGo
        Hirohito kirjoitti:

        Täysin käyttämällä keulan viimasuojaa, kuten aiemmin mainitsin. Ei ole iso vaiva asentaa ja kun ostaa valmiin setin ei ole esteettinenkään haitta. Lisäksi konee lämpenee hieman nopeammin, mikä on plussaa kovemmilla pakkasilla. Koneen lämmöt eivät nouse mittarin mukaan yli puolenvälin 10 asteen lämpötilassakaan, joten maski talvirenkaiden laiton yhteydessä keulalle ja kesägummien vaihdon yhteydessä pois.

        Tietysti jos haluaa itseään kiusata ja hakemalla hakea harmaita hiuksia päähänsä, niin BKD mylly tuottaa taatusti elämyksiä talviajossa ja lämpimissä parkkihallivisiiteissä kaikissa "Vaginoissa"... ;)

        Mistä näitä maskeja saa ja mihin hintaan? Koitin googlata, mut ilmeisesti väärillä hakusanoilla ku ei löytyny mittään :(


      • löytyy
        EskoGo kirjoitti:

        Mistä näitä maskeja saa ja mihin hintaan? Koitin googlata, mut ilmeisesti väärillä hakusanoilla ku ei löytyny mittään :(

        Pörhöltä löytyy maskeja.

        Kun vaihdat joskus autoa myy/vaihda se liikkeeseen. Jos myyt yksityiselle ja unohdat kertoa maskin käyttöpakon saatat joutua korjausvastuuseen jos takuuta ei ole jäljellä.

        "Ensisijainen vastuu auton virheistä on myyjällä." Kuluttajan oikeudet autokaupassa, Kuluttajaneuvonta.


      • j
        löytyy kirjoitti:

        Pörhöltä löytyy maskeja.

        Kun vaihdat joskus autoa myy/vaihda se liikkeeseen. Jos myyt yksityiselle ja unohdat kertoa maskin käyttöpakon saatat joutua korjausvastuuseen jos takuuta ei ole jäljellä.

        "Ensisijainen vastuu auton virheistä on myyjällä." Kuluttajan oikeudet autokaupassa, Kuluttajaneuvonta.

        Kuluttajansuoja ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa...


      • pois kun voit....
        j kirjoitti:

        Kuluttajansuoja ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa...

        Jep, kannataa muistaa tuo yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa. Kiva on maksaa moottoriremontti... tuhansia euroja. Volkkareissa saattaa olla yli kymmenentuhatta. Ei jää käteen mitään myydystä Seatista.

        Kuluttaja maksaa myös tyyppiviat. Miten mahtaa käydä seatin/volkkarin jälleenmyyntiarvon?


      • on fakta!
        pois kun voit.... kirjoitti:

        Jep, kannataa muistaa tuo yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa. Kiva on maksaa moottoriremontti... tuhansia euroja. Volkkareissa saattaa olla yli kymmenentuhatta. Ei jää käteen mitään myydystä Seatista.

        Kuluttaja maksaa myös tyyppiviat. Miten mahtaa käydä seatin/volkkarin jälleenmyyntiarvon?

        verran vaikka olen ulkopuolinen koko keskusteleen niin totean vaan että seatilla ei ole koskaan ollut hyvää jälleenmyynti arvoa-vaan se on yksi huonoimmista mitä automaailmassa on-se


      • faktat tärkeitä
        on fakta! kirjoitti:

        verran vaikka olen ulkopuolinen koko keskusteleen niin totean vaan että seatilla ei ole koskaan ollut hyvää jälleenmyynti arvoa-vaan se on yksi huonoimmista mitä automaailmassa on-se

        varmaan voit heittää tuon faktan lähteen? Eli linkki, mistä tuon voi todeta.
        Kiitos etukäteen!


      • helppoa kuin mikä
        faktat tärkeitä kirjoitti:

        varmaan voit heittää tuon faktan lähteen? Eli linkki, mistä tuon voi todeta.
        Kiitos etukäteen!

        saat sen ihan itse tutkimalla-vie vaikka seattisi arvioitavaksi mitä siitä saisi -huomaisit pian että tonneja vähemmän kuin muista samanhintaisista(mitä ovat uutena maksaneet)...ei sen vaikeampaa ole!!!!!!


      • faktat tärkeitä
        helppoa kuin mikä kirjoitti:

        saat sen ihan itse tutkimalla-vie vaikka seattisi arvioitavaksi mitä siitä saisi -huomaisit pian että tonneja vähemmän kuin muista samanhintaisista(mitä ovat uutena maksaneet)...ei sen vaikeampaa ole!!!!!!

        kun mun kokemuksen mukaan tilanne ei ole väitetyn mukainen. Eli olen jo kokeillut käytännössä, kun vaihdoin viimeksi autoa. Mulla on kokemusta japanilaisista (Datsun, Mazda, Toyota 80-90-luvulta, Fordit, 3 Mondeota 90-2000 luvulta), saksalaisista ja Seateista (2000 -luvulta) ja kakkosautona yhdestä pikkuCitroenista 2000-luvulta). Uutena näistä olin hankkinut Mondeot ja Seatit, muut käytettynä.
        Autoa pidän yleensä 2 - 3 vuotta, kun kilometrejä tuppaa tulemaan...


      • Ei ikinä enää vaggia
        faktat tärkeitä kirjoitti:

        kun mun kokemuksen mukaan tilanne ei ole väitetyn mukainen. Eli olen jo kokeillut käytännössä, kun vaihdoin viimeksi autoa. Mulla on kokemusta japanilaisista (Datsun, Mazda, Toyota 80-90-luvulta, Fordit, 3 Mondeota 90-2000 luvulta), saksalaisista ja Seateista (2000 -luvulta) ja kakkosautona yhdestä pikkuCitroenista 2000-luvulta). Uutena näistä olin hankkinut Mondeot ja Seatit, muut käytettynä.
        Autoa pidän yleensä 2 - 3 vuotta, kun kilometrejä tuppaa tulemaan...

        Juurikin joulukuussa meni omasta -07 Altea XL:stä kone täysin paskaksi. Eli töihin 70 km viimassa, parkkihalliin 8 tunniksi, väkinäisesti käyntiin ja poks. Laakkosen mukaan uusi kone on ainoo vaihtoehto...kuulemma jää hinta alle 9000€:n. Valmistajan takuu loppunut 3/09 ja maahantuoja ei halua ottaa mitään vastuuta. Ostettu käytettynä 2.5 kk sitten ja myyjäliike tarjoaa 50% kuluista...Täytyy varmaan antaa vinkkiä kuningaskuluttajaan, että VAG:in takuu on yhtä kuin parasta ennen päiväys...


      • yksinkertaista...
        faktat tärkeitä kirjoitti:

        kun mun kokemuksen mukaan tilanne ei ole väitetyn mukainen. Eli olen jo kokeillut käytännössä, kun vaihdoin viimeksi autoa. Mulla on kokemusta japanilaisista (Datsun, Mazda, Toyota 80-90-luvulta, Fordit, 3 Mondeota 90-2000 luvulta), saksalaisista ja Seateista (2000 -luvulta) ja kakkosautona yhdestä pikkuCitroenista 2000-luvulta). Uutena näistä olin hankkinut Mondeot ja Seatit, muut käytettynä.
        Autoa pidän yleensä 2 - 3 vuotta, kun kilometrejä tuppaa tulemaan...

        kysymään laakkoselta kumpi pitää paremmin hintansa-saat helposti todellisen vastauksen,korostuu entisestään jos vaikka menet kysymään toyotan liikkeestä...tokkopa ovat kauhean kiinnostuneita edes seattia ottamaan vaihdossa samoin käy myös sitikan kanssa-siitä se huono jälleenmyynti arvo koostuu kun kukaan ei halua ostaa käytettyä sitikkaa ja seattia jos siitä joutuisi saman maksamaan suhteessa uuden hintaan kuin esim.volkkarista tai toyotasta


      • faktat tärkeitä
        yksinkertaista... kirjoitti:

        kysymään laakkoselta kumpi pitää paremmin hintansa-saat helposti todellisen vastauksen,korostuu entisestään jos vaikka menet kysymään toyotan liikkeestä...tokkopa ovat kauhean kiinnostuneita edes seattia ottamaan vaihdossa samoin käy myös sitikan kanssa-siitä se huono jälleenmyynti arvo koostuu kun kukaan ei halua ostaa käytettyä sitikkaa ja seattia jos siitä joutuisi saman maksamaan suhteessa uuden hintaan kuin esim.volkkarista tai toyotasta

        No ehkä mulla sitten oli onnea autonvaihdossani. Kävin useassa liikkeessä täällä pk-seudulla. Päädyin kuitenkin uuteen Seat XL:ään. Muuta loppusuoralle päässeet vaihtoehdot olivat kooltaan saman luokan autoja, Touran, C-max, Picasso. Vaihtohyvitystarjouksia eri liikkeistä en enää oikein muista, mutta eroja ei suuremmin ollut. Välirahan suuruutta aiemmin tehtyihin autonvaihtoihin ei erityisemmin pannut merkille eli mitään erityistä puoleen tai toiseen. Ongelmia saada vanha Seat vaihtoon en huomannut, kaikille kelpasi muitta mutkitta.
        Laakkosella en muista käyneeni, mutta ihan varma en ole.


      • faktat tärkeitä
        yksinkertaista... kirjoitti:

        kysymään laakkoselta kumpi pitää paremmin hintansa-saat helposti todellisen vastauksen,korostuu entisestään jos vaikka menet kysymään toyotan liikkeestä...tokkopa ovat kauhean kiinnostuneita edes seattia ottamaan vaihdossa samoin käy myös sitikan kanssa-siitä se huono jälleenmyynti arvo koostuu kun kukaan ei halua ostaa käytettyä sitikkaa ja seattia jos siitä joutuisi saman maksamaan suhteessa uuden hintaan kuin esim.volkkarista tai toyotasta

        Nuoriso ja vaimoni halusivat nimenomaan pikkusitikan eli C2:n perheen toiseksi autoksi ja vielä automaattina. Kokemusta heillä oli tuosta yhden sukulaisen kautta, ei muuta.
        Yllättävän vaikeaa oli löytää parin vuoden ikäistä automaatti-C2:sta koko pk-seudulta. Kauppiaiden mukaan nämä menevät heti, jos vain markkinoille tulee. Meillä oli tuuria, kun löysimme sellaisen eräästä kehän varrella olevasta liikkeestä. He olivat saaneet sen papereiden mukaan pari päivää aiemmin eli ei ollut vielä ehtinyt olla tarjolla liikkeessä. Olimmekin ensimmäisiä.
        On muuten mukava auto eikä ongelmia vielä ainakaan ole ollut, ajettu n 60.000 ja vm 2006.
        Joskus varmaan sekin menee vaihtoon, jolloin selviää miten vaihdon kanssa käy. Se on sen ajan murhe.


      • ois asiaa
        Ei ikinä enää vaggia kirjoitti:

        Juurikin joulukuussa meni omasta -07 Altea XL:stä kone täysin paskaksi. Eli töihin 70 km viimassa, parkkihalliin 8 tunniksi, väkinäisesti käyntiin ja poks. Laakkosen mukaan uusi kone on ainoo vaihtoehto...kuulemma jää hinta alle 9000€:n. Valmistajan takuu loppunut 3/09 ja maahantuoja ei halua ottaa mitään vastuuta. Ostettu käytettynä 2.5 kk sitten ja myyjäliike tarjoaa 50% kuluista...Täytyy varmaan antaa vinkkiä kuningaskuluttajaan, että VAG:in takuu on yhtä kuin parasta ennen päiväys...

        Näkyy olevan passateissa 2006 alkaen ja seateissa 2007 ongelmana koneen särkyminen. Tässä alkaa harmittamaan jo nuorten puolesta jotka ostavat käyetyn seatin lainarahalla. Ajavat kylmässä ja kone menee rikki. En usko, et tuo 50% korvauksista paljon lohduttaa. Vähintään jää 4500eur jäljelle ja jos yksityiseltä ostettu niin 9000eur. Sillä rahoja vastapuolelta taitaa olla käytänössä vaikea saada.

        Kyl mä uskon et alkaa vaikuttamaan jälleenmyyntiarvoon. Tää kun ei oo ees kaupunkilegendaa.

        Juorulehdet peliin ja valmistaja ruotuun!


      • paska moottori
        ois asiaa kirjoitti:

        Näkyy olevan passateissa 2006 alkaen ja seateissa 2007 ongelmana koneen särkyminen. Tässä alkaa harmittamaan jo nuorten puolesta jotka ostavat käyetyn seatin lainarahalla. Ajavat kylmässä ja kone menee rikki. En usko, et tuo 50% korvauksista paljon lohduttaa. Vähintään jää 4500eur jäljelle ja jos yksityiseltä ostettu niin 9000eur. Sillä rahoja vastapuolelta taitaa olla käytänössä vaikea saada.

        Kyl mä uskon et alkaa vaikuttamaan jälleenmyyntiarvoon. Tää kun ei oo ees kaupunkilegendaa.

        Juorulehdet peliin ja valmistaja ruotuun!

        ratkoo erimielisyyksiä näissä asioissa, tosin asian käsittely saattaa viedä kuukausia.Käytetyn auton kaupassa on laissa määritetyt takuut, riippuen auton ajokilometreistä, iästä yms asioista.
        Eikä maahantuojakaan vastuustaan pääse..


      • Laihialainen
        yksinkertaista... kirjoitti:

        kysymään laakkoselta kumpi pitää paremmin hintansa-saat helposti todellisen vastauksen,korostuu entisestään jos vaikka menet kysymään toyotan liikkeestä...tokkopa ovat kauhean kiinnostuneita edes seattia ottamaan vaihdossa samoin käy myös sitikan kanssa-siitä se huono jälleenmyynti arvo koostuu kun kukaan ei halua ostaa käytettyä sitikkaa ja seattia jos siitä joutuisi saman maksamaan suhteessa uuden hintaan kuin esim.volkkarista tai toyotasta

        No mikäs provopelle se tänne on pesiytynyt. Asia on puitu tälläkin foorumilla jo puhki ja vertailtu (Autotalli.com) että vaikka prosenteissä Seatin hinta putoaa hieman enemmän kuin Touranin niin hintaeroista johtuen euromääräisesti Touranissa ottaa takkiin enemmän.
        Koitas nyt pelle heittää kehiin jotain realiteettia ennen kuin rupeat mussuttamaan.


    • ferdinand piech

      Vastoin yleistä käsitystä, viimasuoja ei poista ongelmaa täysin. Aivan yhtälailla sen kanssa voi kone sanoa poks poks. Sisätilat toki lämpiää paremmin, joten se varmaan riittää perusteeksi niiden käytölle. Ongelmaa korjaantuu vasta täysin uusilla osilla, jotka ovat toki mukana UUSISSA malleissa.

      • landrovermies

        Kyllä se ongelma vain on poistunut viimasuojalla. Kun viimasuojat ovat keulalla on moottoritilassa sen verran lämpimämpää, että ahtoputket (tai mitkä lie) pysyvät sulina. Joku sanoo, että alaosan viimasuojakin riittäisi, mutta itse pidän kumpaakin, kun moottorin lämmöt pysyvät kurissa.

        Ainoa ikävä asia on tuo ulkolämpömittarin väärät lukemat. Missähän kohtaa sekin sijaitsee?


      • 2.0 tdi - 125kw
        landrovermies kirjoitti:

        Kyllä se ongelma vain on poistunut viimasuojalla. Kun viimasuojat ovat keulalla on moottoritilassa sen verran lämpimämpää, että ahtoputket (tai mitkä lie) pysyvät sulina. Joku sanoo, että alaosan viimasuojakin riittäisi, mutta itse pidän kumpaakin, kun moottorin lämmöt pysyvät kurissa.

        Ainoa ikävä asia on tuo ulkolämpömittarin väärät lukemat. Missähän kohtaa sekin sijaitsee?

        Yhtään viimasuojalla varustettua Vaggia ei tietääkseni ole ko ongelmasta johtuen särkynyt tai ollut ylipäänsäkään mitään ongelmaa. Olen tämän ja viime talven ajan pitänyt autoani (2.0 tdi) lämpimässä autotallissa ( n 10-12 astetta) päivittäisten ajojen välillä ja moottori hyrrää kuin unelma
        Mulla on vain alaosan viimasuoja eikä ulkolämpömittarissa ole virhettä esiintynyt.


      • Hirohito
        landrovermies kirjoitti:

        Kyllä se ongelma vain on poistunut viimasuojalla. Kun viimasuojat ovat keulalla on moottoritilassa sen verran lämpimämpää, että ahtoputket (tai mitkä lie) pysyvät sulina. Joku sanoo, että alaosan viimasuojakin riittäisi, mutta itse pidän kumpaakin, kun moottorin lämmöt pysyvät kurissa.

        Ainoa ikävä asia on tuo ulkolämpömittarin väärät lukemat. Missähän kohtaa sekin sijaitsee?

        http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=20188


      • varmistaa
        landrovermies kirjoitti:

        Kyllä se ongelma vain on poistunut viimasuojalla. Kun viimasuojat ovat keulalla on moottoritilassa sen verran lämpimämpää, että ahtoputket (tai mitkä lie) pysyvät sulina. Joku sanoo, että alaosan viimasuojakin riittäisi, mutta itse pidän kumpaakin, kun moottorin lämmöt pysyvät kurissa.

        Ainoa ikävä asia on tuo ulkolämpömittarin väärät lukemat. Missähän kohtaa sekin sijaitsee?

        asian niin poraa n. 1,5-2mm reiän ahtoputkiston alimpaan kohtaan. Itse porasin omaan tdi skodaani välijäähdyttimeltä moottoriin lähtevään muhviin tommosen reiän. Sieltä se mahdollinen vesi moska tulee ahtopaineen painamana ulos. Reikäkin on niin pieni, että ei vaikuta turbo viiveeseen yhtikäs mitään. Sitä en tiedä miten tämä vaikuttaa takuuseen, mutta toimiva ratkaisu tämä ainakin on, mutta jokainen tekee mitä haluaa


      • Varakiri

    • Moskova

      Hitto mitä romui jengillä on!

      Ladassa ei ole ongelmia, toimii aina!!!

    • Putler

      Lada automaailman syöpä mee moskovaan sen paskakyttyräs kanssa

    • ihmettelijä

      altean 2006 perästä kuului kova pamahdus sen jälkeen kone alkoi kasuttaessa ns ravistaa ja tyhjäkäynti muuttui traktorin ääntä muistuttavaksi ??? mikäköhän vika on kyseessä ???

    • avot saet

      Se on belse buupi, vai hiki pisarat imu kanavassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe