ocun jarrut jäätyi!

öööööööööööööööööööö

ajelin ocullani n.10 km matkan 13 asteen pakkasessa-pysäköin kaupan pihaan ja kun tulin takasin,niin lähdin parkkiruudusta,ja kuinkas ollakkaan-takapyörät tai toinen niistä ei suostunut pyörimään vaan "hiihti".lisäksi abs varoitusvalot paloivat.pysäytin auton ja aloin peruuttamaaan,niin kuului paukahdus ja jarrut irtosivat.ikävää ja niin tyypillistä saksalaisille autoille-luen tämän tyyppiviaksi nimenomaan ko.maan autoissa-onhan skodassa saksal tekniikkaa.onko muilla vast.kokemuksia?

66

7462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skodalla pääsee

Se on vissiin sitten heti tyyppivika kun yhden äijän kertomuksen mukaan jarrut sattuvat jäätymään. Nyt sama äijä varmaan kohta kiiruhtaa toisella nickillä vakuuttelemaan kuinka hänenkin autossaan jarrut jäätyivät.

• Elvis oli kala

Kyseessä levyjarruja koskeva tyyppivika.
        Kaikki levyjarrut jäätyy, kun on riittävästi pakkasta ja pöllylunta, etujarrutkin ja sen huomaa paukahduksesta liikkelle lähdettäessä.
        Levyjarrut lämpiää ajon aikana, koska palat laahaa kevyesti levyä koko ajan. Jarruille menee lunta joka sulaa, mutta osa jarruosista on pakkasen puolella ja vedeksi sulanut lumi jäätyy. Sen takia levyjarrut jäätyy.
        ABS-valo syttyy sen takia, kun takapyöriltä ei tule pyörimissignaalia ja ABS-ohjainlaite luulee, että siellä on vikaa.
        Ei mahda mitään.

• Anonyymi
        Elvis oli kala kirjoitti:

Kyseessä levyjarruja koskeva tyyppivika.
        Kaikki levyjarrut jäätyy, kun on riittävästi pakkasta ja pöllylunta, etujarrutkin ja sen huomaa paukahduksesta liikkelle lähdettäessä.
        Levyjarrut lämpiää ajon aikana, koska palat laahaa kevyesti levyä koko ajan. Jarruille menee lunta joka sulaa, mutta osa jarruosista on pakkasen puolella ja vedeksi sulanut lumi jäätyy. Sen takia levyjarrut jäätyy.
        ABS-valo syttyy sen takia, kun takapyöriltä ei tule pyörimissignaalia ja ABS-ohjainlaite luulee, että siellä on vikaa.
        Ei mahda mitään.

Totta. Tämä on levyjarrujen ongelma. Automerkki ei vaikuta asiaan. Tämä on levyjarrujen avoimen rakenteen aiheuttama ongelma. Jos lämpötila pyörii plussan ja miinuksen välillä ongelma pahenee. Yöllä jarrut jäätyvät joskus pirullisen lujasti.

• frangrabba

vai tyypillistä,enpä ole huomannut,skoodassa taitaa kaikki viat olla tyyppivikoja

• tyrypi

kun siinä ocussa jäätyy vähän muutkin paikat, enpä kerro mitkä niin pääsee ocujen puolustelijat sitten aikanaan ihmettelemään. On muuten tyyppivikoja.

• Niko-Petteri 12v.
        tyrypi kirjoitti:

kun siinä ocussa jäätyy vähän muutkin paikat, enpä kerro mitkä niin pääsee ocujen puolustelijat sitten aikanaan ihmettelemään. On muuten tyyppivikoja.

Tuulilasikin saattaa jäätyä yön aikana. Merkkivika tuokin näissä saksalaisissa ja "saksalaisissa". Ei mun isin Avensiksessa koskaan lasit jäädy.

• Typpiviika
        tyrypi kirjoitti:

niin paljon puppua kirjoitellaan... eikö totta?

• fyysikko.turusta
        Niko-Petteri 12v. kirjoitti:

Tuulilasikin saattaa jäätyä yön aikana. Merkkivika tuokin näissä saksalaisissa ja "saksalaisissa". Ei mun isin Avensiksessa koskaan lasit jäädy.

Miten tuulilasi voi jäätyä? Sulaako se myös? Kuulostaa vaaralliselta autolta tuo skoda.

• Jumppanen

jarrut jäätyivät usein viime talvena. Joskus avautuivat eteen/taakse ajolla karmean paukahduksen jälkeen.
      Toisinaan joutui ottamaan vannetta pois ja sulattamaan kuumailmapuhaltimella.
      Ocuni jarrut eivät ole jäätyneet vielä kertaakaan.

• öööööööööööööööööööö

on mulla ollut autoa jos jonkinmaalaista ja ainoastaan sakuissa jarrut jäätyny talvella:tojotisssa ei oo sitä vikaa ollut.siksi kutsuin aloituksessani sitä tyyppiviaksi.

• palle ramstetti
        öööööööööööööööööööö kirjoitti:

on mulla ollut autoa jos jonkinmaalaista ja ainoastaan sakuissa jarrut jäätyny talvella:tojotisssa ei oo sitä vikaa ollut.siksi kutsuin aloituksessani sitä tyyppiviaksi.

Vannekysymys. Tyypillistä monissa tän päivän autoissa. Talvella ei pitäis käyttää avonaisia alumiinivanteita juuri tosta syystä . Loska pilaa osat ja jarrulevyt. Myös jarrupalat juuttuvat satuloihin kiinni , niistä häviää kuparirasva/jarruvaseliini "kitinänpoistajalevyistä". Samaten jarrusilikoni häviää loskaan ja paskoon niin että jarrut sitten alkavat kanitella "liuissaan" Hyväksi lopuksi vielä jäätyminen kovilla pakkasilla tilttaa palaa jarrulevyyn. Parhaassa tapauksessa kun kuuma jarrulevy saa kuraa/vesikylvyn, tulee hiushalkeamia ja levy kieroutuu.
        Koskee todella monia merkkejä .Yksi pahimpia vinkujia on muuten talviauto Volvo.

Jos itse ette osaa "herkistää" jarrusatuloita renkaavaihdon yhteydessä. Älkää sanoko EI , kun huollossa ehdottavat jarrujen herkistystä. Kestää jarrulevytkin puolet pidempään. Tauti kyllä tunnetaan täällä pohjoisessa läpi autonmerkkimaailman.

Palle ei vingu ,palle tietää;)

• Jotain hyödyllistä
        palle ramstetti kirjoitti:

Vannekysymys. Tyypillistä monissa tän päivän autoissa. Talvella ei pitäis käyttää avonaisia alumiinivanteita juuri tosta syystä . Loska pilaa osat ja jarrulevyt. Myös jarrupalat juuttuvat satuloihin kiinni , niistä häviää kuparirasva/jarruvaseliini "kitinänpoistajalevyistä". Samaten jarrusilikoni häviää loskaan ja paskoon niin että jarrut sitten alkavat kanitella "liuissaan" Hyväksi lopuksi vielä jäätyminen kovilla pakkasilla tilttaa palaa jarrulevyyn. Parhaassa tapauksessa kun kuuma jarrulevy saa kuraa/vesikylvyn, tulee hiushalkeamia ja levy kieroutuu.
        Koskee todella monia merkkejä .Yksi pahimpia vinkujia on muuten talviauto Volvo.

Jos itse ette osaa "herkistää" jarrusatuloita renkaavaihdon yhteydessä. Älkää sanoko EI , kun huollossa ehdottavat jarrujen herkistystä. Kestää jarrulevytkin puolet pidempään. Tauti kyllä tunnetaan täällä pohjoisessa läpi autonmerkkimaailman.

Palle ei vingu ,palle tietää;)

Jotain hyödyllistäkin näille palstoille. Kerrotko, mitenkä niitä jarruja herkistellään? Mitä aineita käytetään ja mihin?

• honta akkort
        Jotain hyödyllistä kirjoitti:

Jotain hyödyllistäkin näille palstoille. Kerrotko, mitenkä niitä jarruja herkistellään? Mitä aineita käytetään ja mihin?

Voitele jarrulevyt aseöljyllä.

• 80000 tkm./vuosi
        honta akkort kirjoitti:

Voitele jarrulevyt aseöljyllä.

Levyjarrujen jäätyminen on ihan normaalia kaikissa merkeissä.

• palle ramstetti
        Jotain hyödyllistä kirjoitti:

Yleisohjeita. Tämä pitäisi tehdä siis joka kevät ja syksy. Kun vaihdat renkaat ,varaa aikaa ja tukeva tunkki. Pistä vaikka rengas aina auton kulman alle, jos tunkki kaatuu /pettää niin auto putoaa renkaankumiosan päälle.
        Jarrusatulat ovat nykyään useimmiten ns uivia malleja. Niissä jarrumäntäsylinterit (johon jarruletku tulee ) liikkuu akselitappien kannattamana. Työnnä jarrupalan ja jarrulevyn väliin litteä leveä tavara. esim Leveä ruuvimeisseli .Mieluumin kaksi. Pakota näin jarrusylinterin männät menemään sisäänpäin. Älä riko männän suojakumeja. Jarrupalat" pakenevat" silloin jarrulevystä ja väliin tulee tilaa. Nyt seuraavaksi koputtele vasaralla kaikki irtoava ruostelika pois jarrusatulasta . Sitten liikuttele kädellä jarrupaloja kiinni pitävää jarrupalakehtoa niin että se vapautuu liikkumaan herkästi ohjuritappejaan pitkin. Voit tarjota vähän vasaraa kehdon kylkeen jos jarrupalakehto laahaa/kanittaa. Ohjuritappeihin saa kyllä "jarrurasvaa" autotarvikeliikeestä jos jarrukehto ei edestakaisella pakottamisella herkisty käsin liikuteltavaksi. Koputtele myös jarrupalat liikkumaan jarrukehdossa. Niiden "alla" on ne kitinälevyt. Jos ne eivät pääse" vapaaksi" jarru ääntelee herkästi. Palateivät putoa sieltä koska niiden läpi menee taas asennustapit. Tämä sitten kaikille levyjarruille. Huom! joissakin autoissa käsijarru vaikuttaa levyjarrujen sylinterien kautta. Käsijarru ei tietysti saa olla päällä. Niissä autoissa jossa käsijarru säätä suoraa jarrumäntää. ET pysy pakottamaan jarrupalan ja levyn väliin kuin pienen raon. Silti se irroittaa jarrupalakehtoa niin että voit koputella sen ja ennenkaikkea jarrupalat liikkuviksi. TÄRKEÄÄ. nyt kun jarrupalat ovat kaukana levyistä, jarrupoljinta joutuu pumppaamaan ensin jotta jarrupalat saavuttavat taas jarrulevyn pinnan. ELI älä aja autoa ennenkuin olet pumpannut jarrut taas kiinni! Tätä olen tehnyt monelle omistamalleni merkille ja loistavalla menestyksellä. Toimii ALLA olevalle nimimerkille" honta akkortilla" . Aseöljyä minä käytän muualla.

Näin se palle tekee taas kun kevät koittelee;)

• Jarrut kunnossa

Yleisohjeita. Tämä pitäisi tehdä siis joka kevät ja syksy. Kun vaihdat renkaat ,varaa aikaa ja tukeva tunkki. Pistä vaikka rengas aina auton kulman alle, jos tunkki kaatuu /pettää niin auto putoaa renkaankumiosan päälle.
        Jarrusatulat ovat nykyään useimmiten ns uivia malleja. Niissä jarrumäntäsylinterit (johon jarruletku tulee ) liikkuu akselitappien kannattamana. Työnnä jarrupalan ja jarrulevyn väliin litteä leveä tavara. esim Leveä ruuvimeisseli .Mieluumin kaksi. Pakota näin jarrusylinterin männät menemään sisäänpäin. Älä riko männän suojakumeja. Jarrupalat" pakenevat" silloin jarrulevystä ja väliin tulee tilaa. Nyt seuraavaksi koputtele vasaralla kaikki irtoava ruostelika pois jarrusatulasta . Sitten liikuttele kädellä jarrupaloja kiinni pitävää jarrupalakehtoa niin että se vapautuu liikkumaan herkästi ohjuritappejaan pitkin. Voit tarjota vähän vasaraa kehdon kylkeen jos jarrupalakehto laahaa/kanittaa. Ohjuritappeihin saa kyllä "jarrurasvaa" autotarvikeliikeestä jos jarrukehto ei edestakaisella pakottamisella herkisty käsin liikuteltavaksi. Koputtele myös jarrupalat liikkumaan jarrukehdossa. Niiden "alla" on ne kitinälevyt. Jos ne eivät pääse" vapaaksi" jarru ääntelee herkästi. Palateivät putoa sieltä koska niiden läpi menee taas asennustapit. Tämä sitten kaikille levyjarruille. Huom! joissakin autoissa käsijarru vaikuttaa levyjarrujen sylinterien kautta. Käsijarru ei tietysti saa olla päällä. Niissä autoissa jossa käsijarru säätä suoraa jarrumäntää. ET pysy pakottamaan jarrupalan ja levyn väliin kuin pienen raon. Silti se irroittaa jarrupalakehtoa niin että voit koputella sen ja ennenkaikkea jarrupalat liikkuviksi. TÄRKEÄÄ. nyt kun jarrupalat ovat kaukana levyistä, jarrupoljinta joutuu pumppaamaan ensin jotta jarrupalat saavuttavat taas jarrulevyn pinnan. ELI älä aja autoa ennenkuin olet pumpannut jarrut taas kiinni! Tätä olen tehnyt monelle omistamalleni merkille ja loistavalla menestyksellä. Toimii ALLA olevalle nimimerkille" honta akkortilla" . Aseöljyä minä käytän muualla.

Kun kirjoitat noita ohjeita,varoita nyt ihmeessä niitä joilla on jäähdytetyt jarrulevyt etteivät mene kampeamaan niitä piloille.
        Itse olen huoltanut jarruja 27-vuotta enkä kehota työntämään jarrupalan ja jarrulevyn väliin mitään lattapäisiä ruuvimeisseleitä.
        Parasta on tehdä työ perusteellisesti irroittaen jarrusatula ja painamalla jarrumännät sisään esim.ruuvipuristimella,tietysti varoen rikkomasta männän suojakumeja,itse laitan filmivanerin palan väliin ja homma toimii, kunhan on varovainen ettei pumppaa sitten jarrupolkimesta liikaa jarrumäntiä ulos,ne kun putoavat varomattomalta paikoiltaan,siis jarrumäntiä on liikutettava useita kertoja sisään/ulos kunnes ovat niin herkät että voit painaa ne sormivoimin sisään,ja sitten se vasaralla hakkaus jätetään kokonaan pois.(itse en kehota ketä tahansa hakkaamaan jarrusatulaa)
        Irrottettu jarrusatula puhdistetaan varovasti teräsharjalla/viilalla,ja varmistetaan että jarrupalat saavat taas vapaan tilan liikkua,voitele liukupinnat lopuksi kuparirasvalla(ei jarrulevyjä eikä jarrupaloja).

Tärkeintä mielestäni on: Jos et osaa älä tee,vaan pyydä apua osaavalta ammattilaiselta/harrastelijalta.

Turvallisia kilometrejä toimivilla jarruilla.

• palle ramstetti
        Jarrut kunnossa kirjoitti:

Kun kirjoitat noita ohjeita,varoita nyt ihmeessä niitä joilla on jäähdytetyt jarrulevyt etteivät mene kampeamaan niitä piloille.
        Itse olen huoltanut jarruja 27-vuotta enkä kehota työntämään jarrupalan ja jarrulevyn väliin mitään lattapäisiä ruuvimeisseleitä.
        Parasta on tehdä työ perusteellisesti irroittaen jarrusatula ja painamalla jarrumännät sisään esim.ruuvipuristimella,tietysti varoen rikkomasta männän suojakumeja,itse laitan filmivanerin palan väliin ja homma toimii, kunhan on varovainen ettei pumppaa sitten jarrupolkimesta liikaa jarrumäntiä ulos,ne kun putoavat varomattomalta paikoiltaan,siis jarrumäntiä on liikutettava useita kertoja sisään/ulos kunnes ovat niin herkät että voit painaa ne sormivoimin sisään,ja sitten se vasaralla hakkaus jätetään kokonaan pois.(itse en kehota ketä tahansa hakkaamaan jarrusatulaa)
        Irrottettu jarrusatula puhdistetaan varovasti teräsharjalla/viilalla,ja varmistetaan että jarrupalat saavat taas vapaan tilan liikkua,voitele liukupinnat lopuksi kuparirasvalla(ei jarrulevyjä eikä jarrupaloja).

Tärkeintä mielestäni on: Jos et osaa älä tee,vaan pyydä apua osaavalta ammattilaiselta/harrastelijalta.

Turvallisia kilometrejä toimivilla jarruilla.

On hyvä että keskustelu taso nousee ;)

Palle ei ole mekaanikko. palle vaan kertoo miten palle tekee. Mutta palle lisää.

Älkää hyvät ihmiset rikkoko mitään kun korjaatte. Muuten tulee asiaa jarrupajalle;)

Kyllä palle tietää....niin;)

• Skodisti

Näinhän se opastetaan ja monessa paikassa tehdäänkin,mutta mielestäni nestettä ei saisi painaa
        ABS boksille päin vaan ilmausroppu auki ja neste pihalle.

• 20+15
        Skodisti kirjoitti:

Näinhän se opastetaan ja monessa paikassa tehdäänkin,mutta mielestäni nestettä ei saisi painaa
        ABS boksille päin vaan ilmausroppu auki ja neste pihalle.

Miksi ei saisi painaa sinne abs boxille päin? Tuossa on huomioitava sellainen seikka, jos säiliöön on lisätty jarrunestettä niin sepä saattaa tulla sieltä korkin ilmareiästä pihalle, kun ne jarrusylinterin männät painaa pohjaan.

• Anonyymi

Miten ihmeessä joku saa jarrut jäätymään?

Ainiin, Skeida!

• 15+2=?

Kyllä noin voi käydä myös Skodassa ja samoin on käynyt kaikissa levyjarrullisissa autoissa. Se on jännää tuo lumi kun se ensin sulaa vedeksi ja sitten jäätyy. Se on semmoinen pieni talvinen ongelma :)

• oo009iuiu87y

asenne on vähän perseestä kun tullaan heti möyhkämään että Skodassa on tyyppivika, vaikka itse asiassa tyyppivika on Suomen talvessa.

• tyyppivika on
        oo009iuiu87y kirjoitti:

asenne on vähän perseestä kun tullaan heti möyhkämään että Skodassa on tyyppivika, vaikka itse asiassa tyyppivika on Suomen talvessa.

istumen ja ojauspyörän välissä.

• Ohoh.
        tyyppivika on kirjoitti:

istumen ja ojauspyörän välissä.

miten se liittyy Skoda-palstaan?

• ööööööööööööööööööö
        Ohoh. kirjoitti:

miten se liittyy Skoda-palstaan?

mun skodassa EI ole talvirenkaissa alut,vaan ihan tavalliset peltivanteet,kun joku tossa epäili että alujen syytä tuo jäätyminen.lisäksi toistan vielä:missään muunmaalaisesa autossa jonka olen omistanut ,ei ole ollut tätä ongelmaa-ainoastaan sakuissa-ja minulla on ollut monen monta levyjarruilla varustettua autoa.japseisssa ei jarrut ole kertaakaan menneet jäähän,uskokaa nyt :).

• Totuus ei pala
        ööööööööööööööööööö kirjoitti:

mun skodassa EI ole talvirenkaissa alut,vaan ihan tavalliset peltivanteet,kun joku tossa epäili että alujen syytä tuo jäätyminen.lisäksi toistan vielä:missään muunmaalaisesa autossa jonka olen omistanut ,ei ole ollut tätä ongelmaa-ainoastaan sakuissa-ja minulla on ollut monen monta levyjarruilla varustettua autoa.japseisssa ei jarrut ole kertaakaan menneet jäähän,uskokaa nyt :).

2 Corollaa, Subaru, Mazda 6 ja VW Touran. Kaikissa sama ilmiö suomen talvessa. Subarussa lievin, muissa vilkutti abs-valot ja oli hiukan vaikeaa päästä liikkeelle. Voi johtua ihan hyvin vanteista, mutta tärkein syy on sana LEVYJARRU. Tämä ei ole siis VW-konsernin vika...

• ihmettelen niin kauh
        Totuus ei pala kirjoitti:

2 Corollaa, Subaru, Mazda 6 ja VW Touran. Kaikissa sama ilmiö suomen talvessa. Subarussa lievin, muissa vilkutti abs-valot ja oli hiukan vaikeaa päästä liikkeelle. Voi johtua ihan hyvin vanteista, mutta tärkein syy on sana LEVYJARRU. Tämä ei ole siis VW-konsernin vika...

omistanut 5 toyotaa ja YHDESSÄKÄÄN ei ole ABS valo vilkutellut omiaan-en tiedä sitten onko ajotyylini joteskin ihmeellistä kun teillä aina on jotain vikaa

• öööööööööööööööööööö
        Totuus ei pala kirjoitti:

omissa levyjarrullisissa japanilaisautoissa ei koskaa ole abs-merkkivalo palanut,ei liioin jarrut jäätyneet:niissä kolmessa saksalaisvalmisteisessa,jotka olen omistanut on kaikissa ollut sama ongelma jarrujen kanssa.

• *^!§^^^^
        ihmettelen niin kauh kirjoitti:

omistanut 5 toyotaa ja YHDESSÄKÄÄN ei ole ABS valo vilkutellut omiaan-en tiedä sitten onko ajotyylini joteskin ihmeellistä kun teillä aina on jotain vikaa

Tojotasi ovat olleet niin vanhoja, ettei niissä edes ole ollut ABS:ia.

• tällä kertaa..,
        *^!§^^^^ kirjoitti:

Tojotasi ovat olleet niin vanhoja, ettei niissä edes ole ollut ABS:ia.

oli yhtä syvältä -tiedät kyllä mistä.

Ne tojot ovat olleet 98,99,01,03,07 eli kaikissa abs tietysti ja YHDESSÄKÄÄN ei ole abs valo vilkutellut omiaan-et silleen

• :(
        öööööööööööööööööööö kirjoitti:

omissa levyjarrullisissa japanilaisautoissa ei koskaa ole abs-merkkivalo palanut,ei liioin jarrut jäätyneet:niissä kolmessa saksalaisvalmisteisessa,jotka olen omistanut on kaikissa ollut sama ongelma jarrujen kanssa.

itsellä on ford focus jonka levyjarrut jäätyy aina kun on pakkaslunta ilmassa
        odottelen uutta skoda octaviaani :) ei taida tulla ennen kun on lumet sulannut pois että pääsi testaamaan jarruongelmaa :) joka on kaikilla merkeillä :)

• 4+14=?
        tällä kertaa.., kirjoitti:

oli yhtä syvältä -tiedät kyllä mistä.

Ne tojot ovat olleet 98,99,01,03,07 eli kaikissa abs tietysti ja YHDESSÄKÄÄN ei ole abs valo vilkutellut omiaan-et silleen

Mitä ihmettä kiistelette jostain ABS-valosta? Mitä merkitystä sillä on palaako ABS-valo vaiko ei?
        Se on aivan sama palaako vaiko ei - leikkikää juupas-eipäs leikkiänne hiekkalaatikolla mihin moiset kuuluu.
        Kaikki täysjärkiset ymmärtävät mistä tässä alkuperäisen kirjoittajan viestissä on kyse, mutta taas joillekin Urpoille se ei aukea.

Minulle on aivan sama vilkutteleeko teidän Tojot ABS-valoja itsekseen - ketään ei se kiinnosta täällä palstalla!
        Menkää omalla hiekkalaatikollenne leikkimään jos että osaa keskustella siitä mistä tällä hiekkalaatikolla keskustellaan!

• sellaisena pysyt
        4+14=? kirjoitti:

Mitä ihmettä kiistelette jostain ABS-valosta? Mitä merkitystä sillä on palaako ABS-valo vaiko ei?
        Se on aivan sama palaako vaiko ei - leikkikää juupas-eipäs leikkiänne hiekkalaatikolla mihin moiset kuuluu.
        Kaikki täysjärkiset ymmärtävät mistä tässä alkuperäisen kirjoittajan viestissä on kyse, mutta taas joillekin Urpoille se ei aukea.

Minulle on aivan sama vilkutteleeko teidän Tojot ABS-valoja itsekseen - ketään ei se kiinnosta täällä palstalla!
        Menkää omalla hiekkalaatikollenne leikkimään jos että osaa keskustella siitä mistä tällä hiekkalaatikolla keskustellaan!

vastannutkaan vaan tolle joka väitti nimenomaan että tojossa vilkkuu abs valo omiaan-ei pidä paikkaansa.

Sanoit että sinulle on aivan sama vilkkuuko tojon abs valot itsekseen-eipä tainnut ihan sama olla kun noin herneen nenään siitä otit.

Jaa ei oo mitään väliä vilkkuuko varoitusvalot omia aikojaan-hehe heh...kyllä kait se nyt on aikaslailla toivottavaa ettei valot vilku kuin joulukuusi konsanaan-menettää merkityksensä jollei niihin luottaa voi...pelle olet ja

• sitten.,
        :( kirjoitti:

itsellä on ford focus jonka levyjarrut jäätyy aina kun on pakkaslunta ilmassa
        odottelen uutta skoda octaviaani :) ei taida tulla ennen kun on lumet sulannut pois että pääsi testaamaan jarruongelmaa :) joka on kaikilla merkeillä :)

kertoa sulle että skodassa ainaskin jäätyy-se on varma tieto

• 1,9 Tdi
        sitten., kirjoitti:

kertoa sulle että skodassa ainaskin jäätyy-se on varma tieto

Octaviasta ei ainakaan vielä ole jarrut jäätyneet, mutta kyllä kaikista minulla olleista autoista on jarrut joskus jäätynyt kun olen umpihankea pihaan tullut ja lumet on sulaneet levyihin ja sitten jäätynet. Pakkasta ei paljoa siihen tarvita. Tämä on ihan luonnollista ei sen miettimiseen kannata aivonystyröitään liikaa rasittaa. Hyvää Uutta-Vuotta kaikille SKODAN omistajille ja myös Skodan kadehtijoille. Ajellaan ensivuosi tyytyväisinä autoihimme merkistä riippumatta!

• Yx vaan
        ihmettelen niin kauh kirjoitti:

2 Corollaa, vm 2003 ja vm 2006. Jarrut jäätyvät takana kiinni. Abs-valo vilkutti toisessa. Ei se Corollasta tee sen huonompaa kuin Skodastakaan. Turha täällä on väittää mitään, kysykää huollosta. Onko mahdollista automerkistä riippumatta, että levyjarrut jäävät kiinni etenkin takana!? Siitähän on tässä kyse. Skoda ei ole tässä Toyotaa huonompi. Eikä Mazda tai Subaru sen kummoisempi. Vannevalinta ja olosuhteet voivat ratkaista.

• Jumppanen
        1,9 Tdi kirjoitti:

Octaviasta ei ainakaan vielä ole jarrut jäätyneet, mutta kyllä kaikista minulla olleista autoista on jarrut joskus jäätynyt kun olen umpihankea pihaan tullut ja lumet on sulaneet levyihin ja sitten jäätynet. Pakkasta ei paljoa siihen tarvita. Tämä on ihan luonnollista ei sen miettimiseen kannata aivonystyröitään liikaa rasittaa. Hyvää Uutta-Vuotta kaikille SKODAN omistajille ja myös Skodan kadehtijoille. Ajellaan ensivuosi tyytyväisinä autoihimme merkistä riippumatta!

jäätynyt meidänkään Ocu Tsi-09 jarrut. Entisen Corollamme-07 jarrut jäätyi useasti takaa vaikka ei käyttänyt käppäriä talvella.
        Olemme olleet Ocuun erittäin tyytyväisiä,ei sirinöitä tai särinöitä joita COROLLASSA oli heti uutena liikaa mm. koelaudan alueelta.

• 1+4=?
        sellaisena pysyt kirjoitti:

vastannutkaan vaan tolle joka väitti nimenomaan että tojossa vilkkuu abs valo omiaan-ei pidä paikkaansa.

Sanoit että sinulle on aivan sama vilkkuuko tojon abs valot itsekseen-eipä tainnut ihan sama olla kun noin herneen nenään siitä otit.

Jaa ei oo mitään väliä vilkkuuko varoitusvalot omia aikojaan-hehe heh...kyllä kait se nyt on aikaslailla toivottavaa ettei valot vilku kuin joulukuusi konsanaan-menettää merkityksensä jollei niihin luottaa voi...pelle olet ja

Sori olisi pitänyt selittää pidempään, jotta hitaammatkin älyävät.

Miksi pitää väitellä aivan turhasta asiasta, kun sillä ei ole mitään merkitystä keskustelun kannalta. Tuo väittely on vain rataa eipäs-juupas - joka ei etene mihinkään.
        On aivan yhden tekevä seikka vilkkuuko se ABS-valo vaiko ei - lukemalla alkuperäisen viestit ymmärrät mistä on edes kyse - nyt et näytä edes ymmärtävän sitä.

• vieraaseen pöytään,
        1+4=? kirjoitti:

Sori olisi pitänyt selittää pidempään, jotta hitaammatkin älyävät.

Miksi pitää väitellä aivan turhasta asiasta, kun sillä ei ole mitään merkitystä keskustelun kannalta. Tuo väittely on vain rataa eipäs-juupas - joka ei etene mihinkään.
        On aivan yhden tekevä seikka vilkkuuko se ABS-valo vaiko ei - lukemalla alkuperäisen viestit ymmärrät mistä on edes kyse - nyt et näytä edes ymmärtävän sitä.

alussa olisi puhuttu mummon alushousuista-niin ei ole suinkaan yhdentekevää jos abs tai muut varoitusvalot syttyisivät omia aikojaan.

Sun ongelmas on vaan puuttua joka asiaan mikä ei edes sulle kuulunut-eli jos olisit lukenut edellisen niin nimenomaan vastasin hänelle joka väitti jotain muuta..

Älä huutele

• 6+8

AVE palstalle takaisin jäähdyttelemään alimittaisia aivojasi!

• vai kuinka..heh heh
        6+8 kirjoitti:

AVE palstalle takaisin jäähdyttelemään alimittaisia aivojasi!

tulisin vaikka sinun kyytiin niin veikkaanpa että jäähtyis paremmin kuin avessa...se koira älähtää mihkä kalikka...

• Anonyymi
        oo009iuiu87y kirjoitti:

No miksei tätä vikaa ole nähty koskaan missään oikeassa autossa?

Jarrut jäätyy...täh...nehän ovat jo kiinteässä muodossa

• väärä valinta

joko noissa nyky-skoodissa on nestejarrut vai mekaanisillako mennään tsekkoslovakiassa yhä...

• kukkelikukkeli

niissä on lattian läpi tuleva keppi joka ottaa katuun kiinni kun jarrutetaan.

pS. käy autokauppialta kysymässä minkälaiset jarrut niissä on. On vissiin liian vaativa operaatio jos täällä yrittäisi tommoselle tanopäälle yrittää jotain selvittää.

• j

Kuukausi sitten ei mullakaan olis ollut mitään hajuakaan tällaisesta viasta, vaikka kolmetta talvea Oculla (II -05) ajelenkin. Nyt kovemman pakkasjakson aikana sen sijaan takajarrut oli liikkeelle lähtiessä useammin jäässä, enemmän tai vähemmän. Yleensä "pamaus" kuului heti liikkeelle lähtiessä ja jarrut aukes samantien. Kerran sen sijaan ei meinannut lähteä millään auki.. Peruuttaessa aukee paremmin.

Nyt olen viime aikoina ajellut kakkosautolla ja siksi en ole selvillä vieläkö "vika" esiintyy. Tuntuis et muutama kovempi jarrutus matkalla vois vähän tätä ehkäistä.

• OCTAVIA/PASSAT

Samaa " jäätymistä " pitävät lähes kaikki jarrulevyillä varustetut autot. Talvella palat jäätyvät levyihin kiinni.
        Jos samaa esiintyy plus-keleillä ajakaa korjaamolle,silloin autossanne on vikaa!!

• ongelmia 0!
        OCTAVIA/PASSAT kirjoitti:

Samaa " jäätymistä " pitävät lähes kaikki jarrulevyillä varustetut autot. Talvella palat jäätyvät levyihin kiinni.
        Jos samaa esiintyy plus-keleillä ajakaa korjaamolle,silloin autossanne on vikaa!!

Takajarruja pitäisi tosiaan käytellä silloin tällöin, mutta se vaatii talvella kovempia jarrutuksia. Liikennevaloihin joskus jarruttelen käsijarrulla, että edes jotain liikettä takajarrukengillä olisi. Tosin mun Octaviassa - vm. 1999 - on takana hyvin suojatut rumpujarrut eikä sitten ole pienintäkään ongelmaa Suomen talvessa, ei liikkeellä eikä käsijarrun kanssa pakkasilla! Mutta eipä saa rumpujarruja taakse nykyisin enää rahallakaan.

• V Esittäjä

Tuskinpa missään autossa jarrut jäätyvät, vaan vesi. Teepä testi: käy reippaana pakkaspäivänä pesettämässä autosi ja jätä se sitten yöksi huoltsikan pihaan.

• Terveisin, VAG

Aamulehdessä oli tänään kirjoitus, kuinka Passatista oli toinen takapyörä jumissa, eikä ajaja ollut edes huomannut sitä vaan oli vetänyt latanaan, niin että renkaasta alkoi jo sisäkankaat näkyä!

Tämä van siksi, että sattuu sitä muillekin merkeille.

• No_Skoda

1 1 =2 ja Skodahan kuuluu VAG-konserniin. Skodassa ei jäädy...

• Ääliö olet
        No_Skoda kirjoitti:

1 1 =2 ja Skodahan kuuluu VAG-konserniin. Skodassa ei jäädy...

Väitinkö ettei Skodassa voisi jäätyä? Oletko ihan uuno? Ilmeisesti haluat vain pitää mekkalaa, oli aihetta taikka ei. Sehän on koko suoli24-palstan idea, paljon kirjoituksia, vaikka ei olisi päätä eikä häntää.

Viestini pohjimmainen sisältö oli, että TÄSTÄ ASIASTA ON SKODA-PALSTALLA IHAN TURHA HUUDELLA KOSKA SAMAA TAPAHTUU SUOMEN TALVESSA KAIKILLE AUTOILLE. Niin Skodalle, Volkkarille kuni Audillekin, Fordista ja muista nyt puhumattakaan. Se ei ole Skodalle sen tyypillisempi asia kuin muillekaan merkeille.

• Jar..

On tyypillistä!
      Lisäksi octaviassa on takajarrukilvet sopivan "viistosti" asennetut, että ne sieppaavat kiviä sivuteillä ajellessa. Vaivassa on sama eroonpääsy taktiikka. peruuta, ja jos ei irtoa, napautus jarrukilpeen pari kertaa, jonka jälkeen peruuttamalla kiilautunut kivi irtoaa.
      Jäätyminen myös johtuu samasta syystä: Kiilautuneesta lumesta ja jäästä.

• %&/%#¤#(

Minulla kivi ei ole koskaan mennyt takajarruun, sen sijaan etujarrukilven väliin montakin kertaa.

• Kaiki mahdollista
        %&/%#¤#( kirjoitti:

Minulla kivi ei ole koskaan mennyt takajarruun, sen sijaan etujarrukilven väliin montakin kertaa.

Itselläni syksyllä meni Skodan takajarrukilven väliin kivi ja piti julmettua meteliä eikä lähtenyt pois muuten kuin pyörä pois ja meisselillä kampeamalla. On mennyt muuloinkin mutta lähyevät yleensä omia aikoja pois. Samaa tapahtuu Volkkarissa pojaallani. Soratietä 35km päivässä.

• tietämätön

no entäs sitten kun tämä abs ja luistonestovalo syttyvät jarrujen jäätymisestä johtuen niin kuinka sen saa sammumaan? muuta kun vikatiedot lukemalla

• Vikavalo

Valo ei pala jos häiriötä ei ole. Vikamuistiin voi jäädä joksikin aikaa koodi ongelmasta.

Jos sulla palaa siellä oransseja merkkivaloja kokoajan, siellä on vika päällä?

• pertii

mulla palo kaikki häiriövalot honda accordissa
      ostin uuden hondan ja parisataa metriä pääsi
      kun kaikki valot syttyvät.
      Kitkarenkaat alla ja suti ensin kovasti ja sit rävähti valot
      kojelautaan.
      viikon korjasivat oulussa veholla auton johtosarja käytiin
      läpi takakontista sivujen kautta kojelautaan
      kojelaudasta moottoritilaan.
      Viikossa auto tuli kuntoon,oli varmaan joku liitin löysällä
      6-vuotta meni ja sit syttyi vsa valo ja abs valo
      ei löytynyt vikaa ja vaihdoin auton pois.
      mikähän oli kun sulakerasiakin vaihdettiin takuuseen 6-vuotta vanhaan autoon.
      onkohan kun käyttää samassa liikkeessä huollossa eli veholla oulussa.
      Wetterillä ei osata hondia huoltaa.
      annetaan valohoitoa jarruille jotka kuuluu joka vuosi aukaista.

• Woi_Poloisia

Ocu 2010 sama ilmiö.

Täytyy myöntää, että kaikenkarvaista tekstiä näin yksinkertaisesta teemasta nousi. Osalla jäi sisälukutaito koulunpenkille tai repussa oli ollut reikä, kun koulukirjoja raahasi koulun ja kodin väliä. Eikä lunttaminenkaan oikein onnistunut.

• itä-blokin-kärry

Kyllä tuo on ihan Venäläistä laatua. Tuo jarrujen paukahdus on tarkoitettu kaali- ja nauriskuljetuksessa matojen ja toukkien häätämiseen.

• tomorroww

Trump Donald ratkaisee skodankin jarru ongelmat!

• Anonyymi

jokaisessa nykyisessä skodassa on ongelmia jarrukaapelien kanssa. ne rikkoutuvat ja ottavat vettä sisäänsä joka jäätyy. on nähty kokonaisia jarrusatuloita joilla on ajettu jarru kiinni ja jotka on pitänyt vaihtaa. audissa ei ole näitä ollut

• Anonyymi

superbissa on vasemala alhaalla rumpujarru ja se pitää aamulla lämmittää toholla

• Anonyymi

ilmeisesti Kuikkia nimeltään nää tyypit

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      112
      4368
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      77
      3176
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      99
      1434
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      86
      1306
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      91
      846
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      693
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      686
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      677
    9. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      653
    10. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      43
      639
    Aihe