Onko fluori rotanmyrkkyä?

Tietämätön.

Ostin paketin rotanmyrkkyä ja paketissa sanottiin että se sisältää fluoria.
Onko se sitä samaa fluoria mitä on hammastahnassa ja juomavedessä?
Tuossa hammastahnatuubissa kyllä varoitetaan nielemästä sitä tahnaa, mutta onko se syy se fluori vai jokin muu osa-aines?
Lapsesta asti on kyllä minulle kerrottu kuinka hyödyllinen fluori on hampaille.

22

2021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just joo

      muutakin siinä myrkyssä. Strykniiniä? Mietipäs myös ihmisen ja rotan kokoeroa? Nokare jotain kemikaalia rotalle on eri juttu kuin sama määrä ihmiselle, useimmiten, joskus voi tulla tasapeli.

    • Masa.

      Kyllä se todellakin on rotanmyrkkyä. Fluori on alumiinitehtaiden ongelmajäte, jonka tuhoaminen oli erittäin kallista. Palkkasivat taitavan mielipide muokkaajan myymään ajatusta siitä että fluori olisi hyvä hampaille. Nytten sitten alumiiinivalmistajat rahastavat heidän ongelmajätteistään, mitä sitten kaadetaan juomaveteen ja lisätään hammastahnaan.
      Tutkimukset todistaa ettei reikiintyminen ole lisääntynyt alueilla missä juomaveden Fluoraaminen on lopetettu. Fluori vaikuttaa myös aivotoimintaan haitallisesti.
      Itse käytän Xylitoli hammastahnaa ja lopettakaa lapsienne myrkyttäminen. Kyllä syanidiakin voi ottaa pieninä annoksina sillai ettei edes huomaa sen olevan haitallinen itsellesi, mutta mitä järkeä siinä olisi.
      Fluori juomavedessä on yksi suurimpia kotieläinten ja karjan sairauksien syy. Hevosetkin juovat monia litroja vettä päivittäin ja Fluori kertyy niiden elimistöön tappaen ne aikanaan.

      • uskon asia

        niin pal vanha, että kun mä olin skidi juotiin kaivovettä ja meidän kaivovedessä oli fluoria ihan luonnostaan - tai niin ne ainaki sanovat...............

        Eihän sitä tiedä, mitä kaikkea vaaraa piilee siinä xylitolissakaan, uus tuote.

        Uskoa saa mihin haluaa ja käyttää mitä haluaa.........


      • ******
        uskon asia kirjoitti:

        niin pal vanha, että kun mä olin skidi juotiin kaivovettä ja meidän kaivovedessä oli fluoria ihan luonnostaan - tai niin ne ainaki sanovat...............

        Eihän sitä tiedä, mitä kaikkea vaaraa piilee siinä xylitolissakaan, uus tuote.

        Uskoa saa mihin haluaa ja käyttää mitä haluaa.........

        Fluoria jos on vedessä ei tarvitse lapset fluoritabletteja. Rotanmyrkyssä on varmaan muitakin aineita kuin fluoria, eikä muuten rotat ole niin tyhmiä että sitä söisivät, koirat kyllä.


      • ******
        uskon asia kirjoitti:

        niin pal vanha, että kun mä olin skidi juotiin kaivovettä ja meidän kaivovedessä oli fluoria ihan luonnostaan - tai niin ne ainaki sanovat...............

        Eihän sitä tiedä, mitä kaikkea vaaraa piilee siinä xylitolissakaan, uus tuote.

        Uskoa saa mihin haluaa ja käyttää mitä haluaa.........

        "Fluori (lat. fluor) on halogeeneihin kuuluva alkuaine, jonka kemiallinen merkki on F, järjestysluku 9 ja CAS-numero 7782-41-4. Esiintyessään vapaana alkuaineena se on myrkyllinen, kalpean kellanvihreä, pistävänhajuinen kaasu. Fluori on kemiallisesti kaikkein reaktiokykyisin alkuaine, ja vastaavasti sen metallisuolat ovat kaikkein vakaimpia."
        Ja lisää, että uskallatte edes hampaita pestä:
        "Hammastahnoihin usein lisätäänkin natriumfluoridia (NaF). Joissakin maissa myös juomaveteen lisätään fluoria kansan hammasterveyden edistämiseksi. Suuret annokset (> 5 mg/painokilo) voivat kuitenkin olla hengenvaarallisia ja vaativat välitöntä hoitoa."


      • köh höh
        ****** kirjoitti:

        "Fluori (lat. fluor) on halogeeneihin kuuluva alkuaine, jonka kemiallinen merkki on F, järjestysluku 9 ja CAS-numero 7782-41-4. Esiintyessään vapaana alkuaineena se on myrkyllinen, kalpean kellanvihreä, pistävänhajuinen kaasu. Fluori on kemiallisesti kaikkein reaktiokykyisin alkuaine, ja vastaavasti sen metallisuolat ovat kaikkein vakaimpia."
        Ja lisää, että uskallatte edes hampaita pestä:
        "Hammastahnoihin usein lisätäänkin natriumfluoridia (NaF). Joissakin maissa myös juomaveteen lisätään fluoria kansan hammasterveyden edistämiseksi. Suuret annokset (> 5 mg/painokilo) voivat kuitenkin olla hengenvaarallisia ja vaativat välitöntä hoitoa."

        F eli vapaana ja NaF eli ei vapaana?

        Eli tuo yksi pelottelija ..... hakoteillä.

        Muuten, sen kaivoveden hammasterveellisyyden lisäksi alueella on radonia.........

        Varma kuolema! Tulispa jo, pois kuolo korjaa spurgun, enpä haittaa enää terveysaseman jonoissakaan kiireisempien jonottamista sitten...........


    • Czy

      Kyllähän se samaa fluoria jota on rotan myrkyssä ja teille tiedoksi olen käyttänyt fluoria säännöllisesti eli pessyt hampaitani, mutta ne ovat silti keltaiset, vaikkka tekisin mitä.

    • luja luu
    • hauras luusto

      Joka viides kärsii hauraasta luustosta eli ei mikään pikkujuttu

    • BikerBoop

      Juu ei ole sama muoto Fluorista hampaille kun rotille. Tossa jo ylempänä joku rautalangasta väänsikin asian.

      Mua kiinnostaisi silti kokeilla sellasta tahnaa, jossa ei fluoria, kun on temputteleva kilpirauhanen ja jossain luki että voi olla runsas fluorin saanti yksi syy tähän.. Lähde on juuri yhtä luotettava kun Suomi24 keskustelupalstakin, joten en ihan satapros tuohon usko, kilpirauhasliitolta/yhdistyksiltä en ole tuollaisesta kuullut. Mutta kun kilpirauhasongelmat on niin jokapäivästä elämää hankaloittavia, niin ajattelin ettei se nyt haittais vaikka fluoritta muutamna kuukauden pesisin.. Ja samalla kokeilisin olla myös Xylitolitta, syyt samat kun fluorin kanssa.

      Tietäiskö joku tämmösen hammastahnamerkin jossa edelläolevia ei ole?

    • BikerBoop

      Tuossa Frantsilassahan peräti 20% xylitolia....! Pitää tsekata Ruohonjuuri. Haluaisin ilman fluoria, ilman xylitolia, mutta raikkaan maun. Pelkällä vedellä ei suu raikastu ja ruokasooda puhdistaa paremmin kuin mikään, mutta mulla useammin kun 1x viikossa soodalla pestessä ikenet ärtyy ja makuhan on kamala.

      • fluoriton 2 vuotta

        Frantsilan Yrtin Raikas (saatavana sekä fluorittomana että fluorillisena versiona) on tosiaan vähän mieto maku ja maistuu enemmän yrteiltä kuin tutummalta piparmintulta tms. Olen käyttänyt pääasiallisesti sitä useamman vuoden ja kyllä siihenkin tottuu.

        Tuossa Dr Mercolan fluorittomassa hammastahnassa on tosi raikas ja vahva maku. Olen käyttänyt sitä välillä vaihteluna Frantsilan Yrtin Raikkaalle (fluoriton versio), mutta ksylitolia siinäkin on. Tuolta näkyy tuoteseloste:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Natural-Mint-Toothpaste-with-Tulsi-Fluoride-Free-6-oz-170-g/40636#bid=MCL&p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola dental&rc=134&sr=null&ic=3

        Liekö sitten ksylitolitonta hammastahnaa missään? Itseäni se ei häiritse ja olen kyllä ollut tyytyväinen noihin edellä mainitsemiini tahnoihin. Dr Mercolan tahna on maultaan niin tujua että ihan jatkuvasti en pysty sitä käyttämään, mutta se on välillä kivaa vaihtelua.

        Lopetin fluorillisen hammastahnan näytön pari vuotta sitten ja hammaslääkärissä olen käynyt viimeiseksi vuosina 2011 (fluorin aikoihin vielä, silloin oli paljon paikattavaa ja alkavia reikiä) ja 2014. Olin utelias mennessäni tarkastukseen 3 vuoden hammastarkastustauon jälkeen ja jätettyäni nuo perinteisemmät hampaidenhoitotuotteet pari vuotta sitten pois. Yllätyin positiivisesti, kun ensimmäistä kertaa koko aikuisiälläni ilmeni ettei suussa ollut mitään korjaamista. Tervetuloa seuraavaan tarkastukseen kahden vuoden kuluttua, käy vain nyt hygienistillä puhdistuksessa. Siinä kaikki. Suussani aikaisemmin olleista pienistä alkavista rei'istä monet olivat kadonneet. Hammashoitaja luetteli tietokoneelta tarkastusta tekevälle lääkärille, mitä missäkin hampaassa piti edellisen tarkastuksen mukaan olla... ja hammaslääkäri joutui sanomaan aika monessa kohtaa jossa piti olla reiän alku, että ei hän kyllä näe siinä mitään. Fluorittomuudesta ei siis ollut ainakaan mitään haittaa, koska hampaat olivat paremmassa kuosissa kuin ennen. Uusia reikiä ei ollut tullut ja alkavia reikiä oli hävinnyt itsestään. Ja minulle on aina suositeltu vain vuoden tarkastusväliä, koska hampaani ovat reikiintyneet helposti, ja suositeltu fluoritahnan lisäksi myös apteekista erikseen ostettavaa natriumfluoridiliuosta, mitä aikoinaan käytinkin mutta reikiintyi silti...

        Hampaidenhoitorutiinini on tällainen (koko setti illalla, aamulla vakin harjaus):

        - Ensin illalla lankaus Dr Mercolan hammaslangalla (on ainakin fluoriton)
        - Harjaus fluorittomalla tahnalla
        - suun huuhtelu kolloidihopeavedellä (yhteen suulliseen vettä muutama tippa kolloidista hopeaa) --> antibakteerinen vaikutus
        - lopuksi pidän suussa suuveden tapaan minuutin tai parin verran suullista vettä, johon olen liuottanut puoli teelusikallista Himalajan suolaa (vaaleanpunaista, siitä nimitys Ruususuola). --> sisältää noin 80 eri mineraalia eikä vain sitä fluoria.

        Olen kuullut, joskaan en enää muista mistä, että joskus menneinä aikoina tuollainen luonnonsuolalla suun huuuhtelu oli ihan yleinen tapa hoitaa hampaita. Sillä tavalla voi kokeilla lisätä hampaiden pinnalle eli kiilteeseen mineraaleja, joita siitä on liuennut pois. Hammaslääkärit aina sanovat ettei jo kadonnutta kiillettä saa mistään takaisin, ja toisaalta että syljen sisältämät mineraalit korjaavat pieniä kiillevaurioita. Monilla on kuitenkin elimistössään puutosta joistakin, osalla suurestakin osasta, mineraaleja ja hivenaineita, joten jos niitä ei ole siellä, niin tyhjästä on paha nyhjästä sylkeenkään, jolloin se ei välttämättä auta hammaskiillettä. Käyttämällä valkaisematonta luonnonsuolaa eli esim. tuota HImalajan suolaa voi tilanteeseen yrittää vaikuttaa.

        Jotain olen selvästikin tehnyt oikein, koska entinen reikäsuu pääsi kolmen vuoden tauon jälkeen puhtain paperein hammaslääkäriltä pihalle ja kehotuksen varata uusi aika kahden vuoden päästä. Ei mitään korjattavaa, mikä oli todellinen ihme minulle. Jatkan samaan malliin, koska en minä ainakaan tähän mennessä ollut hampaitani noilla konsteillani pilannut :)

        --

        Hammaslanka:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Dental-Floss-100-Vegan-Waxed-100-yds-91-44-m/40635#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola floss&rc=137&sr=null&ic=1

        Kolloidihopeasta löytyy asiaa Googlella sekä suomeksi että englanniksi (engl. colloidal silver). Sitä voi ostaa Suomesta ainakin Hopeavesi-nimellä ja iHerbistä saa sitä hyvin myös. Olen käyttänyt itse tätä:

        http://www.iherb.com/Natural-Path-Silver-Wings-Colloidal-Silver-500-ppm-4-fl-oz-120-ml/26175#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=colloidal silver 500&rc=231&sr=null&ic=1


      • fluoriton 2 vuotta
        fluoriton 2 vuotta kirjoitti:

        Frantsilan Yrtin Raikas (saatavana sekä fluorittomana että fluorillisena versiona) on tosiaan vähän mieto maku ja maistuu enemmän yrteiltä kuin tutummalta piparmintulta tms. Olen käyttänyt pääasiallisesti sitä useamman vuoden ja kyllä siihenkin tottuu.

        Tuossa Dr Mercolan fluorittomassa hammastahnassa on tosi raikas ja vahva maku. Olen käyttänyt sitä välillä vaihteluna Frantsilan Yrtin Raikkaalle (fluoriton versio), mutta ksylitolia siinäkin on. Tuolta näkyy tuoteseloste:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Natural-Mint-Toothpaste-with-Tulsi-Fluoride-Free-6-oz-170-g/40636#bid=MCL&p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola dental&rc=134&sr=null&ic=3

        Liekö sitten ksylitolitonta hammastahnaa missään? Itseäni se ei häiritse ja olen kyllä ollut tyytyväinen noihin edellä mainitsemiini tahnoihin. Dr Mercolan tahna on maultaan niin tujua että ihan jatkuvasti en pysty sitä käyttämään, mutta se on välillä kivaa vaihtelua.

        Lopetin fluorillisen hammastahnan näytön pari vuotta sitten ja hammaslääkärissä olen käynyt viimeiseksi vuosina 2011 (fluorin aikoihin vielä, silloin oli paljon paikattavaa ja alkavia reikiä) ja 2014. Olin utelias mennessäni tarkastukseen 3 vuoden hammastarkastustauon jälkeen ja jätettyäni nuo perinteisemmät hampaidenhoitotuotteet pari vuotta sitten pois. Yllätyin positiivisesti, kun ensimmäistä kertaa koko aikuisiälläni ilmeni ettei suussa ollut mitään korjaamista. Tervetuloa seuraavaan tarkastukseen kahden vuoden kuluttua, käy vain nyt hygienistillä puhdistuksessa. Siinä kaikki. Suussani aikaisemmin olleista pienistä alkavista rei'istä monet olivat kadonneet. Hammashoitaja luetteli tietokoneelta tarkastusta tekevälle lääkärille, mitä missäkin hampaassa piti edellisen tarkastuksen mukaan olla... ja hammaslääkäri joutui sanomaan aika monessa kohtaa jossa piti olla reiän alku, että ei hän kyllä näe siinä mitään. Fluorittomuudesta ei siis ollut ainakaan mitään haittaa, koska hampaat olivat paremmassa kuosissa kuin ennen. Uusia reikiä ei ollut tullut ja alkavia reikiä oli hävinnyt itsestään. Ja minulle on aina suositeltu vain vuoden tarkastusväliä, koska hampaani ovat reikiintyneet helposti, ja suositeltu fluoritahnan lisäksi myös apteekista erikseen ostettavaa natriumfluoridiliuosta, mitä aikoinaan käytinkin mutta reikiintyi silti...

        Hampaidenhoitorutiinini on tällainen (koko setti illalla, aamulla vakin harjaus):

        - Ensin illalla lankaus Dr Mercolan hammaslangalla (on ainakin fluoriton)
        - Harjaus fluorittomalla tahnalla
        - suun huuhtelu kolloidihopeavedellä (yhteen suulliseen vettä muutama tippa kolloidista hopeaa) --> antibakteerinen vaikutus
        - lopuksi pidän suussa suuveden tapaan minuutin tai parin verran suullista vettä, johon olen liuottanut puoli teelusikallista Himalajan suolaa (vaaleanpunaista, siitä nimitys Ruususuola). --> sisältää noin 80 eri mineraalia eikä vain sitä fluoria.

        Olen kuullut, joskaan en enää muista mistä, että joskus menneinä aikoina tuollainen luonnonsuolalla suun huuuhtelu oli ihan yleinen tapa hoitaa hampaita. Sillä tavalla voi kokeilla lisätä hampaiden pinnalle eli kiilteeseen mineraaleja, joita siitä on liuennut pois. Hammaslääkärit aina sanovat ettei jo kadonnutta kiillettä saa mistään takaisin, ja toisaalta että syljen sisältämät mineraalit korjaavat pieniä kiillevaurioita. Monilla on kuitenkin elimistössään puutosta joistakin, osalla suurestakin osasta, mineraaleja ja hivenaineita, joten jos niitä ei ole siellä, niin tyhjästä on paha nyhjästä sylkeenkään, jolloin se ei välttämättä auta hammaskiillettä. Käyttämällä valkaisematonta luonnonsuolaa eli esim. tuota HImalajan suolaa voi tilanteeseen yrittää vaikuttaa.

        Jotain olen selvästikin tehnyt oikein, koska entinen reikäsuu pääsi kolmen vuoden tauon jälkeen puhtain paperein hammaslääkäriltä pihalle ja kehotuksen varata uusi aika kahden vuoden päästä. Ei mitään korjattavaa, mikä oli todellinen ihme minulle. Jatkan samaan malliin, koska en minä ainakaan tähän mennessä ollut hampaitani noilla konsteillani pilannut :)

        --

        Hammaslanka:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Dental-Floss-100-Vegan-Waxed-100-yds-91-44-m/40635#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola floss&rc=137&sr=null&ic=1

        Kolloidihopeasta löytyy asiaa Googlella sekä suomeksi että englanniksi (engl. colloidal silver). Sitä voi ostaa Suomesta ainakin Hopeavesi-nimellä ja iHerbistä saa sitä hyvin myös. Olen käyttänyt itse tätä:

        http://www.iherb.com/Natural-Path-Silver-Wings-Colloidal-Silver-500-ppm-4-fl-oz-120-ml/26175#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=colloidal silver 500&rc=231&sr=null&ic=1

        Niin ja ikää siis mulla 37 vuotta. Taustalla vuosituhannen vaihteessa leipurin työssä tullut ns. leipurin karies (ilmassa aina leijuneesta jauhopölystä mikä on käytännössä tärkkelystä eli sokeria ja sitä on sitten suussa suunnilleen koko työvuoron ajan, happohyökkäyskäynnissä vaikkei söisi mitään). Hampaissa on kymmeniä vuosien varrella paikattuja reikiä ja pari juurihoitoakin tuli viimeisinä vuosina vielä fluoria käyttäessäni.

        En ole ollut leipurina enää yli 10 vuoteen, mutta leipomoaikoina ja myöhemminkin tuli kyllä hyvin selväksi, että purukalustoni on helposti reikiintyvä ja hammaslääkärien mukaan mahdollisimman tujuja aineita vaativa. Siis fluoria ja vielä lisää fluoria niin tahnasta, suuvedestä kuin erikseen vielä apteekin natriumfluoridiliuoksestakin, ja tarkastusta suositeltiin tiheimmillään jopa puolen vuoden välein. Yleensä kuitenkin kerran vuodessa. Silti suu voi huonosti aina jo vuoden tarkastusvälin jälkeen ja taas piti paikata. Tunnollisesti pesin ja käytin kaikkea mitä käskettiin. Heikolla tuloksella.

        Ruokavalioni ei ole tässä välillä muuttunut mitenkään ihmeellisesti, joten se ei selitä suun kunnon yllättävää kohenemista. Hampaiden hoitoni sen sijaan mullistui täydellisesti eli heitin perinteiset tuotteet roskiin.

        No, jokainen voi omalla kohdallaan kokeilla ja katsoa tapahtuuko mitään.


      • fluoriton 2 vuotta
        fluoriton 2 vuotta kirjoitti:

        Frantsilan Yrtin Raikas (saatavana sekä fluorittomana että fluorillisena versiona) on tosiaan vähän mieto maku ja maistuu enemmän yrteiltä kuin tutummalta piparmintulta tms. Olen käyttänyt pääasiallisesti sitä useamman vuoden ja kyllä siihenkin tottuu.

        Tuossa Dr Mercolan fluorittomassa hammastahnassa on tosi raikas ja vahva maku. Olen käyttänyt sitä välillä vaihteluna Frantsilan Yrtin Raikkaalle (fluoriton versio), mutta ksylitolia siinäkin on. Tuolta näkyy tuoteseloste:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Natural-Mint-Toothpaste-with-Tulsi-Fluoride-Free-6-oz-170-g/40636#bid=MCL&p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola dental&rc=134&sr=null&ic=3

        Liekö sitten ksylitolitonta hammastahnaa missään? Itseäni se ei häiritse ja olen kyllä ollut tyytyväinen noihin edellä mainitsemiini tahnoihin. Dr Mercolan tahna on maultaan niin tujua että ihan jatkuvasti en pysty sitä käyttämään, mutta se on välillä kivaa vaihtelua.

        Lopetin fluorillisen hammastahnan näytön pari vuotta sitten ja hammaslääkärissä olen käynyt viimeiseksi vuosina 2011 (fluorin aikoihin vielä, silloin oli paljon paikattavaa ja alkavia reikiä) ja 2014. Olin utelias mennessäni tarkastukseen 3 vuoden hammastarkastustauon jälkeen ja jätettyäni nuo perinteisemmät hampaidenhoitotuotteet pari vuotta sitten pois. Yllätyin positiivisesti, kun ensimmäistä kertaa koko aikuisiälläni ilmeni ettei suussa ollut mitään korjaamista. Tervetuloa seuraavaan tarkastukseen kahden vuoden kuluttua, käy vain nyt hygienistillä puhdistuksessa. Siinä kaikki. Suussani aikaisemmin olleista pienistä alkavista rei'istä monet olivat kadonneet. Hammashoitaja luetteli tietokoneelta tarkastusta tekevälle lääkärille, mitä missäkin hampaassa piti edellisen tarkastuksen mukaan olla... ja hammaslääkäri joutui sanomaan aika monessa kohtaa jossa piti olla reiän alku, että ei hän kyllä näe siinä mitään. Fluorittomuudesta ei siis ollut ainakaan mitään haittaa, koska hampaat olivat paremmassa kuosissa kuin ennen. Uusia reikiä ei ollut tullut ja alkavia reikiä oli hävinnyt itsestään. Ja minulle on aina suositeltu vain vuoden tarkastusväliä, koska hampaani ovat reikiintyneet helposti, ja suositeltu fluoritahnan lisäksi myös apteekista erikseen ostettavaa natriumfluoridiliuosta, mitä aikoinaan käytinkin mutta reikiintyi silti...

        Hampaidenhoitorutiinini on tällainen (koko setti illalla, aamulla vakin harjaus):

        - Ensin illalla lankaus Dr Mercolan hammaslangalla (on ainakin fluoriton)
        - Harjaus fluorittomalla tahnalla
        - suun huuhtelu kolloidihopeavedellä (yhteen suulliseen vettä muutama tippa kolloidista hopeaa) --> antibakteerinen vaikutus
        - lopuksi pidän suussa suuveden tapaan minuutin tai parin verran suullista vettä, johon olen liuottanut puoli teelusikallista Himalajan suolaa (vaaleanpunaista, siitä nimitys Ruususuola). --> sisältää noin 80 eri mineraalia eikä vain sitä fluoria.

        Olen kuullut, joskaan en enää muista mistä, että joskus menneinä aikoina tuollainen luonnonsuolalla suun huuuhtelu oli ihan yleinen tapa hoitaa hampaita. Sillä tavalla voi kokeilla lisätä hampaiden pinnalle eli kiilteeseen mineraaleja, joita siitä on liuennut pois. Hammaslääkärit aina sanovat ettei jo kadonnutta kiillettä saa mistään takaisin, ja toisaalta että syljen sisältämät mineraalit korjaavat pieniä kiillevaurioita. Monilla on kuitenkin elimistössään puutosta joistakin, osalla suurestakin osasta, mineraaleja ja hivenaineita, joten jos niitä ei ole siellä, niin tyhjästä on paha nyhjästä sylkeenkään, jolloin se ei välttämättä auta hammaskiillettä. Käyttämällä valkaisematonta luonnonsuolaa eli esim. tuota HImalajan suolaa voi tilanteeseen yrittää vaikuttaa.

        Jotain olen selvästikin tehnyt oikein, koska entinen reikäsuu pääsi kolmen vuoden tauon jälkeen puhtain paperein hammaslääkäriltä pihalle ja kehotuksen varata uusi aika kahden vuoden päästä. Ei mitään korjattavaa, mikä oli todellinen ihme minulle. Jatkan samaan malliin, koska en minä ainakaan tähän mennessä ollut hampaitani noilla konsteillani pilannut :)

        --

        Hammaslanka:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Dental-Floss-100-Vegan-Waxed-100-yds-91-44-m/40635#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola floss&rc=137&sr=null&ic=1

        Kolloidihopeasta löytyy asiaa Googlella sekä suomeksi että englanniksi (engl. colloidal silver). Sitä voi ostaa Suomesta ainakin Hopeavesi-nimellä ja iHerbistä saa sitä hyvin myös. Olen käyttänyt itse tätä:

        http://www.iherb.com/Natural-Path-Silver-Wings-Colloidal-Silver-500-ppm-4-fl-oz-120-ml/26175#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=colloidal silver 500&rc=231&sr=null&ic=1

        Kiilteestä ja fluorista vielä: se kiille ei koostu pelkästä fluorista kuten nykyisestä fluorihypetyksestä voisi luulla, vaan aika monesta kymmenestä eri mineraalista kuten muukin luustonne ;) Fluori toki kovettaa kiillettä (liiallisesti saatuna myös aiheuttaa fluoroosin, googlatkaa huviksenne hammasfluoroosi ja luustofluoroosi, engl. dental fluorosis ja bone fluorosis), mutta muuta se ei tee. Liikaa saatuna tulee päinvastoin ylikova (ja sen takia yllättäen alkuperäistä hauraampi) hammas joka lohkeaa helpommin. Jos on kielitaitoa niin englanniksi löytyy aiheesta paljonkin luettavaa.

        Jos elimistössä on mineraalipuutosta eikä sylki pysty sen takia korjaamaan pieniä kiillevaurioita happohyökkäysten väliaikoina (koska sitä mitä elimistössä ei ole muutenkaan tarpeeksi, ei ole syljessäkään riittävästi jotta se korjaisi hampaita ), eivät hampaat pysy ehjinä fluorillakaan. Fluori on vain yhden mineraalin lukuisista muista laittamista suuhun.

        Eroa on myös luonnossa luonnostaan esiintyvällä kalsiumfluoridilla (ok aine, esiintyy vaihtelevassa määrin esim. kaivovedessä) sekä hammastuotteissa olevalla alumiiniteollisuuden jätetuotteella natriumfluoridilla (mitä taas ei luonnostaan esiinny lainkaan).

        Hyviä hakusanoja Googleen, jos fluorin taustat kiinnostavat: fluorid, aluminum, industry


      • 3+3
        fluoriton 2 vuotta kirjoitti:

        Kiilteestä ja fluorista vielä: se kiille ei koostu pelkästä fluorista kuten nykyisestä fluorihypetyksestä voisi luulla, vaan aika monesta kymmenestä eri mineraalista kuten muukin luustonne ;) Fluori toki kovettaa kiillettä (liiallisesti saatuna myös aiheuttaa fluoroosin, googlatkaa huviksenne hammasfluoroosi ja luustofluoroosi, engl. dental fluorosis ja bone fluorosis), mutta muuta se ei tee. Liikaa saatuna tulee päinvastoin ylikova (ja sen takia yllättäen alkuperäistä hauraampi) hammas joka lohkeaa helpommin. Jos on kielitaitoa niin englanniksi löytyy aiheesta paljonkin luettavaa.

        Jos elimistössä on mineraalipuutosta eikä sylki pysty sen takia korjaamaan pieniä kiillevaurioita happohyökkäysten väliaikoina (koska sitä mitä elimistössä ei ole muutenkaan tarpeeksi, ei ole syljessäkään riittävästi jotta se korjaisi hampaita ), eivät hampaat pysy ehjinä fluorillakaan. Fluori on vain yhden mineraalin lukuisista muista laittamista suuhun.

        Eroa on myös luonnossa luonnostaan esiintyvällä kalsiumfluoridilla (ok aine, esiintyy vaihtelevassa määrin esim. kaivovedessä) sekä hammastuotteissa olevalla alumiiniteollisuuden jätetuotteella natriumfluoridilla (mitä taas ei luonnostaan esiinny lainkaan).

        Hyviä hakusanoja Googleen, jos fluorin taustat kiinnostavat: fluorid, aluminum, industry

        Olen ihmetellyt tätä... Eläimet ei pese hampaita ollenkaan ja hampaat säilyvät (yleensä) läpi elämän. Eläimet EI SYÖ keinotekoista ruokaa: ei liikaa sokeria ja rasvaa. Sama juttu ihmisillä. Jos syö vain raaka ruokaa ja juo vettä, hampaat ei ilmeisesti reijiinny ollenkaan. Pelkkä hampaiden harjaus vedellä ja ienvälien puhdistus riittänee? Itse käytän hammastahnaa koska syön välillä jalostettua moskaa. Minulla ei ole ikinä ollut yhtäkään reikää hampaissa. Pesen ne kahdesti päivässä ja käytän hammaslankaa. Nyt ajattelin siirtyä fluorittomaan tahnaan. En usko että fluoria tarttee. Outoa että se on myös rotanmyrkkyä... Lääkärit tekee bisnestä ihmisten terveydellä.


      • 4+4
        3+3 kirjoitti:

        Olen ihmetellyt tätä... Eläimet ei pese hampaita ollenkaan ja hampaat säilyvät (yleensä) läpi elämän. Eläimet EI SYÖ keinotekoista ruokaa: ei liikaa sokeria ja rasvaa. Sama juttu ihmisillä. Jos syö vain raaka ruokaa ja juo vettä, hampaat ei ilmeisesti reijiinny ollenkaan. Pelkkä hampaiden harjaus vedellä ja ienvälien puhdistus riittänee? Itse käytän hammastahnaa koska syön välillä jalostettua moskaa. Minulla ei ole ikinä ollut yhtäkään reikää hampaissa. Pesen ne kahdesti päivässä ja käytän hammaslankaa. Nyt ajattelin siirtyä fluorittomaan tahnaan. En usko että fluoria tarttee. Outoa että se on myös rotanmyrkkyä... Lääkärit tekee bisnestä ihmisten terveydellä.

        Eläimet ei syö huonoja hiilareita eli

        viljaa
        riisiä
        sokeria
        tärkkelystä

        esim. koira syö kasviksia ja lihaa sekä järsii luita, joka pitää hampaat puhtaana


      • vesi.

        Kokeili kerran soodaa ja voi järkky, mikä maku.

        Reikii ei ole.


      • Aane
        fluoriton 2 vuotta kirjoitti:

        Frantsilan Yrtin Raikas (saatavana sekä fluorittomana että fluorillisena versiona) on tosiaan vähän mieto maku ja maistuu enemmän yrteiltä kuin tutummalta piparmintulta tms. Olen käyttänyt pääasiallisesti sitä useamman vuoden ja kyllä siihenkin tottuu.

        Tuossa Dr Mercolan fluorittomassa hammastahnassa on tosi raikas ja vahva maku. Olen käyttänyt sitä välillä vaihteluna Frantsilan Yrtin Raikkaalle (fluoriton versio), mutta ksylitolia siinäkin on. Tuolta näkyy tuoteseloste:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Natural-Mint-Toothpaste-with-Tulsi-Fluoride-Free-6-oz-170-g/40636#bid=MCL&p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola dental&rc=134&sr=null&ic=3

        Liekö sitten ksylitolitonta hammastahnaa missään? Itseäni se ei häiritse ja olen kyllä ollut tyytyväinen noihin edellä mainitsemiini tahnoihin. Dr Mercolan tahna on maultaan niin tujua että ihan jatkuvasti en pysty sitä käyttämään, mutta se on välillä kivaa vaihtelua.

        Lopetin fluorillisen hammastahnan näytön pari vuotta sitten ja hammaslääkärissä olen käynyt viimeiseksi vuosina 2011 (fluorin aikoihin vielä, silloin oli paljon paikattavaa ja alkavia reikiä) ja 2014. Olin utelias mennessäni tarkastukseen 3 vuoden hammastarkastustauon jälkeen ja jätettyäni nuo perinteisemmät hampaidenhoitotuotteet pari vuotta sitten pois. Yllätyin positiivisesti, kun ensimmäistä kertaa koko aikuisiälläni ilmeni ettei suussa ollut mitään korjaamista. Tervetuloa seuraavaan tarkastukseen kahden vuoden kuluttua, käy vain nyt hygienistillä puhdistuksessa. Siinä kaikki. Suussani aikaisemmin olleista pienistä alkavista rei'istä monet olivat kadonneet. Hammashoitaja luetteli tietokoneelta tarkastusta tekevälle lääkärille, mitä missäkin hampaassa piti edellisen tarkastuksen mukaan olla... ja hammaslääkäri joutui sanomaan aika monessa kohtaa jossa piti olla reiän alku, että ei hän kyllä näe siinä mitään. Fluorittomuudesta ei siis ollut ainakaan mitään haittaa, koska hampaat olivat paremmassa kuosissa kuin ennen. Uusia reikiä ei ollut tullut ja alkavia reikiä oli hävinnyt itsestään. Ja minulle on aina suositeltu vain vuoden tarkastusväliä, koska hampaani ovat reikiintyneet helposti, ja suositeltu fluoritahnan lisäksi myös apteekista erikseen ostettavaa natriumfluoridiliuosta, mitä aikoinaan käytinkin mutta reikiintyi silti...

        Hampaidenhoitorutiinini on tällainen (koko setti illalla, aamulla vakin harjaus):

        - Ensin illalla lankaus Dr Mercolan hammaslangalla (on ainakin fluoriton)
        - Harjaus fluorittomalla tahnalla
        - suun huuhtelu kolloidihopeavedellä (yhteen suulliseen vettä muutama tippa kolloidista hopeaa) --> antibakteerinen vaikutus
        - lopuksi pidän suussa suuveden tapaan minuutin tai parin verran suullista vettä, johon olen liuottanut puoli teelusikallista Himalajan suolaa (vaaleanpunaista, siitä nimitys Ruususuola). --> sisältää noin 80 eri mineraalia eikä vain sitä fluoria.

        Olen kuullut, joskaan en enää muista mistä, että joskus menneinä aikoina tuollainen luonnonsuolalla suun huuuhtelu oli ihan yleinen tapa hoitaa hampaita. Sillä tavalla voi kokeilla lisätä hampaiden pinnalle eli kiilteeseen mineraaleja, joita siitä on liuennut pois. Hammaslääkärit aina sanovat ettei jo kadonnutta kiillettä saa mistään takaisin, ja toisaalta että syljen sisältämät mineraalit korjaavat pieniä kiillevaurioita. Monilla on kuitenkin elimistössään puutosta joistakin, osalla suurestakin osasta, mineraaleja ja hivenaineita, joten jos niitä ei ole siellä, niin tyhjästä on paha nyhjästä sylkeenkään, jolloin se ei välttämättä auta hammaskiillettä. Käyttämällä valkaisematonta luonnonsuolaa eli esim. tuota HImalajan suolaa voi tilanteeseen yrittää vaikuttaa.

        Jotain olen selvästikin tehnyt oikein, koska entinen reikäsuu pääsi kolmen vuoden tauon jälkeen puhtain paperein hammaslääkäriltä pihalle ja kehotuksen varata uusi aika kahden vuoden päästä. Ei mitään korjattavaa, mikä oli todellinen ihme minulle. Jatkan samaan malliin, koska en minä ainakaan tähän mennessä ollut hampaitani noilla konsteillani pilannut :)

        --

        Hammaslanka:

        http://www.iherb.com/Dr-Mercola-Dental-Floss-100-Vegan-Waxed-100-yds-91-44-m/40635#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=dr mercola floss&rc=137&sr=null&ic=1

        Kolloidihopeasta löytyy asiaa Googlella sekä suomeksi että englanniksi (engl. colloidal silver). Sitä voi ostaa Suomesta ainakin Hopeavesi-nimellä ja iHerbistä saa sitä hyvin myös. Olen käyttänyt itse tätä:

        http://www.iherb.com/Natural-Path-Silver-Wings-Colloidal-Silver-500-ppm-4-fl-oz-120-ml/26175#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=colloidal silver 500&rc=231&sr=null&ic=1

        Huomio! Nimimerkille fluoriton 2 vuotta
        Ajattelin alkaa käyttää Himalajan vuorisuolan suolahuuhtelua kokemuksesi mukaan, mutta tämä ruususuola sisältääkin fluoria ja lisäksi alumiinia, joka on myös aivoille paha aine. Toivottavasti näet tämän viestini. Jos siis käytät sitä, saat fluorausta päivittäin. Katso netistä, siellä on tarkkaan lueteltu mitä aineita sisältää.


    • ei ja ei

      suuvedet on kanssa ihan turhia ja rahanhaaskausta ja turhaa kemikaalikuirmaa ympäristölle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe