Työntekijän palkkaaminen

silloin kun tarve

Jos haluan palkata yhden tai pari työntekijää avukseni niin miten se sujuisi parhaiten? Töitä olisi nimittäin silloin tällöin ja epäsäännöllisesti. Työvoiman tarpeen ja työvuorot tiedän noin viikkoa etukäteen. Voiko työntekijän kanssa sopia niinsanotun "kutsutaan tarvittaessa töihin" sopimuksen tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan koska töitä voi olla yksi tai viisi päivää viikossa eikä tuntimääräkään ole sama joka päivä. Kuitenkaan ylitöitä ei tule eli tuntimäärät ovat kuukaudessa aika vähäiset. En ole ajatellut viikonloppuun ulkopuolista työvoimaa käyttää koska sunnuntaisinhan joutuisi sitten kuitenkin maksaa tuplapalkan vai mitä? Mutta eikö lauantaina riitä ihan normaalituntipalkka?

En löytänyt Pamin sivuilta että missä menee iltatyön raja että mistä kellonajasta lähtien sitten pitäisi maksaa jotain lisäpalkkaa vai pitääkö?

Ja miten siis työntekijästä sitten ylipäätänsä pääsee eroon silloin kun häntä ei enää ollenkaan tarvita? Riittääkö työsuhteen lopulle perusteeksi se että alan itse tehdä enemmän töitä jolloin en tarvitse enää ulkopuolista työvoimaa. Aina puhutaan vaan että työntekijän voi irtisanoa vain tuotannollisista syistä eli jos hommat ovat selvästi vähentyneet mutta ei kai se nyt noin voi aina olla eli jos yrittäjä välillä päättää käyttää ulkopuolista voimaa mutta myöhemmin haluaa hoitaa kaikki hommat itse niin ei kai sitä pidä väkisin sitä työntekijää pitää jos on kerran sattunut palkkaamaan ja vaikka itse työmäärä siis olisikin pysynyt samana?

Ja minkälainen työsopimus on tuollaisella tarvittaessa kutsuttaessa eli onko määräaikainen tai toistaiseksi? Toisaalta voisin hyvinkin tietää työvuorot jo aina viikoksi eteenpäin eli onko tuollainen edes tarvittaessa kutsuttava työsuhde vai joku muu sitten virallisesti eli voiko esim. olla toistaiseksi jatkuva työsuhde jossa sovitaan vain että tunteja on 10-40 kuukaudessa ja vuorot kerrotaan n. 1 viikko aikaisemmin. Onko mitään säännöksiä että kuinka aikaisin ne työvuorot pitää työntekijälle antaa? Mutta mikä siis tärkeintä että miten siis työntekijästä pääsee eroon laillisesti silloin kun häntä ei enää tarvita ja millaisia sopimuksia kannattaa lähteä tekemään?

17

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ottaa...

      ...vuokratyöntekijä. Saat pitää tasan niin monta minuuttia päivässä kuin haluat. Tai olla pitämättä. Hieman kalliimpi tosin kuin oma työntekijä, joita ei ketään kiinnosta tuollainen epäsääännöllinen epävarma pätkäpaska

      • muille kyllä...

        Kyllä kuule on vaikka pilvin pimein esim. opiskelijoita joille kelpaa muutama tunti kuussakin. Kaikille ei ajallisesti sopi muunlaiset työt.


      • Näin olisi
        muille kyllä... kirjoitti:

        Kyllä kuule on vaikka pilvin pimein esim. opiskelijoita joille kelpaa muutama tunti kuussakin. Kaikille ei ajallisesti sopi muunlaiset työt.

        Vuokratyövoima.


      • wethetj
        muille kyllä... kirjoitti:

        Kyllä kuule on vaikka pilvin pimein esim. opiskelijoita joille kelpaa muutama tunti kuussakin. Kaikille ei ajallisesti sopi muunlaiset työt.

        Olen taksiautoilija ja käyttäisin mielelläni viikonloppu tuurareina opiskelijoita, mutta ne kun ei enää nykyään suostu tulemaan töihin, menee kuulemma tuet. 80-90 luvuilla taksien viikonloppuliikenne pyöri hyvin pitkälle opiskelijavoimin, nykyään opiskelijat on poikkeus.


      • hmphhh
        wethetj kirjoitti:

        Olen taksiautoilija ja käyttäisin mielelläni viikonloppu tuurareina opiskelijoita, mutta ne kun ei enää nykyään suostu tulemaan töihin, menee kuulemma tuet. 80-90 luvuilla taksien viikonloppuliikenne pyöri hyvin pitkälle opiskelijavoimin, nykyään opiskelijat on poikkeus.

        Mikähän tämä taksivalitus nyt on?
        Maksakaa niille työntekijöille käypä palkka. Ehkä ne sitten tulee töihin.
        Saman minä joudun tekemään ravintola-alalla.

        Tai hei...miten ois jos kouluttaisitte työntekijänne omaan piikkiin? Taksikurssi oli aika kallis työttömälle, jos en ihan väärin muista.


      • sdöölv,

        joo, vuokratyövoimaa vaan käyttöön! on joo hiukan kalliimpi (muista kilpailuttaa välitysfirmat!!!)
        mutta säästät erotuksen heti siinävaiheessa, kun työntekijä jää ekan kerran saitsulle etkä joudukkaan kustantamaan hänen "rokulipäiviään".

        Ja tunnetustihan tänäpäivänä noita rokulipäiviä tulee koeajan jälkeen n kerran 1,5 kuukaudessa...


      • keikkoja

        Tai toiminimellä tekevä, vastaa itse kuluistaan, eli free... Maksaa, mutta et vastaa itse rekloista, ym.


    • Misip

      Työsopimuksessa pitää mainita että "palkka maksetaan todellisten tehtyjen työtuntien mukaan".
      Näin itse menettelen ja lisäksi koe-ajan voi määritellä 4 kk. pitkäksi, jolloin irtisanominen molemminpuolin käy ilman irtisanomisaikaa ja sanktioita.
      Tuo kohta "palkka maksetaan todellisten tehtyjen työtuntien mukaan". Kannattaa mainita kaikissa työsopimuksen kohdissa mm. lisätiedot.
      Ei minulle ainakaan ole tullut mitään hankaluuksia.
      Lisänä voin huomauttaa (4kk. määräaikaisuus), että nykyään on lupa ketjuttaa määräaikaisuuksia ikuisuuksiin.
      En itse ota ulkopuolista työntekijää, jos ei kirjoita alle näillä ehdoin työsopimusta.
      On se hyväkin työntekijä tullut jos kenellekin yrittäjälle niin kalliiksi, että voi todeta ammattiyhdistyksen ihan itse aiheuttaneen tämän!

      • dgbtyh

        täyttä puppua nämä neuvot. jos joku riitauttaisi sinun menettelysi ja sopimuksesi, häviäisit jutun heti, kalliisti.
        mitkään allekirjoitukset eivät tee tuollaisista "sopimuksista" lainvoimaisia. valitettavasti.


    • halukkaita on

      En tiedä mitään noista työnantajapuolen jutuista, mutta itse teen tuollaista työtä. Palkan saan vain tehtyjen tuntien mukaan. Sen osaan sanoa, että lauantaina lähtee lauantailisä juoksemaan kello 13 lähtien, sen on vähän vajaan 5 euroa lisää tunnilta. Ja iltaisin iltalisä klo 18 jälkeen. Se on noin 4 euroa tunnilta.Jos sinulla on kaupassasi sunnuntaina työntekijä, silloin maksat tuplapalkan ja iltalisän klo 18 jälkeen vielä.

    • fiksu pääsee...

      kun ilmaisiakin löytyy yllin kyllin? otat vaan jonkun jolla on alalta työkokemusta työssäoppimaan ja nakitat tälle työt. lisäksi tämä joutuu olemaan paikan päällä 8 tuntia viitenä päivänä viikossa, eli käytettävissäkin millon vain.

      • Talonmiäs

        on aivan sama milasta tekstiä ja sopimuksen sisältöä kirjoitatte jos jossain kohtaa mainitsette TES.n mukaan niin silloin se kumoaa kaiken muun mitäikinä sovitte työntekijän kanssa.TES on ylin pykälä ja ohjeistus

        Et voi pistää sopimukseen sitäja tätä vaikka työntekijälle sopisi mikä niin hän voi jälkikäteen nostaa metelin ettei olekkaan menty TES.n mukaan vaikka oki allekirj.sopimuksen muilla ehdoilla..TES on joka määrää.Valitettavasti.


      • hh98hjhlkjhhjh
        Talonmiäs kirjoitti:

        on aivan sama milasta tekstiä ja sopimuksen sisältöä kirjoitatte jos jossain kohtaa mainitsette TES.n mukaan niin silloin se kumoaa kaiken muun mitäikinä sovitte työntekijän kanssa.TES on ylin pykälä ja ohjeistus

        Et voi pistää sopimukseen sitäja tätä vaikka työntekijälle sopisi mikä niin hän voi jälkikäteen nostaa metelin ettei olekkaan menty TES.n mukaan vaikka oki allekirj.sopimuksen muilla ehdoilla..TES on joka määrää.Valitettavasti.

        Jos sopimuksessa on paremmat ehdot kuin TESsissä


    • postimiesss

      Joo, työntekijöistä irtipääsemisen hankalauus taitaa olla se yksi suurimmista syistä miksi ei uskalleta ottaa uusia ihmisiä. Joskus se ei ole ongelma kun löytyy fiksuja ihmisiä joiden kanssa voi sopia asioista - usein taas sitten ei.

    • Vuokraa-

      Älä vaan palkkaa koskaan ketään. Se on yrittäjän suurin riski.

    • gggggg

      Vuokratyöntekijä.

    • oulaaaas

      Mitäs tessi sanoo jos on vaan 5 tuntia viikossa töitä? pitäisikö silti maksaa 40 tunnista? Vai "todellisten tehtyjen tuntien mukaan"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2364
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe