13-vuotias haluaisi salille

Faija76

Terve, 13-vuotias poikani haluaisi alkaa käydä punttisalilla. Mietin vain, että voiko häntä päästää treenaamaan, kun olen kuullut kaikenlaisia huhuja, että painojen nostelu nuorena pysäyttää pituuskasvun ym. Mielestäni 13-vuotias ei välttämättä ole tarpeeksi vanha aloittamaan treenausta. En itsekään tuossa iässä käynyt salilla.

Miten te toimisitte ja onko tälle pituuskasvumyytille mitään todisteita vai onko se huuhaata?

162

33688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

      ,,,ei aloiteta liian kovilla painoilla/vastuksilla.
      Laadukas sali ja siellä ohjaaja neuvoo millainen ohjelma pojalle sopii.
      Mieluummin tietysti tuollaista kuntopiiri-tyyppistä,eli harjoitetaan mahdollisismman monia lihasryhmiä.

      Ja nimenomaan on ammattilaisen tehtävä tuo ohjelma pojalle,jottei mitään kasvu-yms ongelmia tule vaan kroppa kehittyy tasaisesti.
      Voihan tuossa käydä niinkin,että kokeilun jälkeen kiinnostus lopahtaa...

      Eikö poika ole kiinnostunut joukkuelajeista kuten koris tai jalkapallo??
      Ne kun olisivat parhaita lajeja,joissa luusto vahvistuu...

      ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??
      Vai onko joku kaveri myös innostunut sali-hommasta?
      Kanattaa myös pohtia syyt miksi poika juuri nyt kiinostui nimenomaan kuntosalista.

      • ei sentään

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.


      • Puhin hunajaa
        ei sentään kirjoitti:

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.

        Niin jos on tarve ja halu miellyttää naisia niin ennemmin menee vaikka harrastamaan jotai kamppailulajia, kuten vaikkapa potkunyrkkeilyä.
        Se on miesten laji ja on myöskin hyvä laji siinä mielessä että siinä sentäs käytetään sekä jalkoja sekä käsiä. Siinä myöskin treenaantuu kroppa tasaisesti, joka näyttää paremmalta kuin ylitreenatut käsivarsilihakset.
        Ei tytöt tykkää ylisuurista lihaksista. Lihaksista kyllä tykkää, mutta sopusointunen lihaksisto on paras.
        Sitä paitsi tyttöjä voi löytääkkin sitten tuosta potkunyrkkeilystäkin. ;)

        Se on miesten laji. Ei mitään turhia hyrräpotkuja taikka muutakaan pelleilyä, vaan suoraa asiaa. Tekee jotain oikeastikkin puollustustilanteessa. Naiset tykkää siitä sen takia että kilot karisoo ja kunto pysyy kohillaan. Sitäpaitsi lihakset on namia naistenkin käsivarsilla ja kropassa. ;)


      • habakas27
        ei sentään kirjoitti:

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.

        itse olin murrosiässä, hyvin tiukassa kunnossa ilman treeniäkin. Oli sikspäkkii, suht kookkaat hartiat ja kivat hauikset. Dokasin ja söin roskaruokaa, enkä lihonut tai muuttunut mihkää! tytöt juoksi perässä et huh huh, kyl nyt vanhempana tajuaa kuinka huoletonta aikaa 13-18 vuotiaana eli. nuoruus ihmisen parasta aikaa.. miss that time :(


      • Baletti sopii pojall
        Puhin hunajaa kirjoitti:

        Niin jos on tarve ja halu miellyttää naisia niin ennemmin menee vaikka harrastamaan jotai kamppailulajia, kuten vaikkapa potkunyrkkeilyä.
        Se on miesten laji ja on myöskin hyvä laji siinä mielessä että siinä sentäs käytetään sekä jalkoja sekä käsiä. Siinä myöskin treenaantuu kroppa tasaisesti, joka näyttää paremmalta kuin ylitreenatut käsivarsilihakset.
        Ei tytöt tykkää ylisuurista lihaksista. Lihaksista kyllä tykkää, mutta sopusointunen lihaksisto on paras.
        Sitä paitsi tyttöjä voi löytääkkin sitten tuosta potkunyrkkeilystäkin. ;)

        Se on miesten laji. Ei mitään turhia hyrräpotkuja taikka muutakaan pelleilyä, vaan suoraa asiaa. Tekee jotain oikeastikkin puollustustilanteessa. Naiset tykkää siitä sen takia että kilot karisoo ja kunto pysyy kohillaan. Sitäpaitsi lihakset on namia naistenkin käsivarsilla ja kropassa. ;)

        Tai vaikkapa tankotanssia tai muita eroottisesti latautuneita tansseja. Tytöt eivät halua sotivaa poikaa tai tappelevaa, vaan eleganttia hitusen ihqdaan homolta näyttävää pillifarkkupoikaa miesstringeissä ja pinkissä hupparissa Justin Bieber tukalla. Niin se vain on.


      • george micael hiden
        ei sentään kirjoitti:

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.

        haista home vähä näyttää nololta jos tyttö on kauhee bodari ???==)(/&%€#"


      • puntti+kamppailu lajit
        Puhin hunajaa kirjoitti:

        Niin jos on tarve ja halu miellyttää naisia niin ennemmin menee vaikka harrastamaan jotai kamppailulajia, kuten vaikkapa potkunyrkkeilyä.
        Se on miesten laji ja on myöskin hyvä laji siinä mielessä että siinä sentäs käytetään sekä jalkoja sekä käsiä. Siinä myöskin treenaantuu kroppa tasaisesti, joka näyttää paremmalta kuin ylitreenatut käsivarsilihakset.
        Ei tytöt tykkää ylisuurista lihaksista. Lihaksista kyllä tykkää, mutta sopusointunen lihaksisto on paras.
        Sitä paitsi tyttöjä voi löytääkkin sitten tuosta potkunyrkkeilystäkin. ;)

        Se on miesten laji. Ei mitään turhia hyrräpotkuja taikka muutakaan pelleilyä, vaan suoraa asiaa. Tekee jotain oikeastikkin puollustustilanteessa. Naiset tykkää siitä sen takia että kilot karisoo ja kunto pysyy kohillaan. Sitäpaitsi lihakset on namia naistenkin käsivarsilla ja kropassa. ;)

        Totta!

        Itse olen 13v poika ja olen harrastanut thainyrkkeilyä jo 4 vuotta.
        Huomasin kamppailu lajeja treenatessa, vaikka olenkin hieman ylipainoinen että kunto on kasvanut ihan kivasti. Eikä kunto ole myöskään laskenut.
        Mutta käyn nykyisin salilla säännöllisesti, ja on ollut paljon hyötyä koulussa kun kaikki luokan idiootit tietää että käyn salilla ja harrastan thainyrkkeilyä. Mutta en myöskään lesoa koulussa sillä mitenkään.


      • nice bro
        puntti+kamppailu lajit kirjoitti:

        Totta!

        Itse olen 13v poika ja olen harrastanut thainyrkkeilyä jo 4 vuotta.
        Huomasin kamppailu lajeja treenatessa, vaikka olenkin hieman ylipainoinen että kunto on kasvanut ihan kivasti. Eikä kunto ole myöskään laskenut.
        Mutta käyn nykyisin salilla säännöllisesti, ja on ollut paljon hyötyä koulussa kun kaikki luokan idiootit tietää että käyn salilla ja harrastan thainyrkkeilyä. Mutta en myöskään lesoa koulussa sillä mitenkään.

        nice :D mis salil käyt :o oon ite 13v poika joka on harrastanut teline voimistelua aktiivisesti ja jatkan yhä urheiluu mut en oo viel käyny salil koskaa :D


      • ffes
        Puhin hunajaa kirjoitti:

        Niin jos on tarve ja halu miellyttää naisia niin ennemmin menee vaikka harrastamaan jotai kamppailulajia, kuten vaikkapa potkunyrkkeilyä.
        Se on miesten laji ja on myöskin hyvä laji siinä mielessä että siinä sentäs käytetään sekä jalkoja sekä käsiä. Siinä myöskin treenaantuu kroppa tasaisesti, joka näyttää paremmalta kuin ylitreenatut käsivarsilihakset.
        Ei tytöt tykkää ylisuurista lihaksista. Lihaksista kyllä tykkää, mutta sopusointunen lihaksisto on paras.
        Sitä paitsi tyttöjä voi löytääkkin sitten tuosta potkunyrkkeilystäkin. ;)

        Se on miesten laji. Ei mitään turhia hyrräpotkuja taikka muutakaan pelleilyä, vaan suoraa asiaa. Tekee jotain oikeastikkin puollustustilanteessa. Naiset tykkää siitä sen takia että kilot karisoo ja kunto pysyy kohillaan. Sitäpaitsi lihakset on namia naistenkin käsivarsilla ja kropassa. ;)

        Vapaaottelu


      • Läskiomamielipide
        habakas27 kirjoitti:

        itse olin murrosiässä, hyvin tiukassa kunnossa ilman treeniäkin. Oli sikspäkkii, suht kookkaat hartiat ja kivat hauikset. Dokasin ja söin roskaruokaa, enkä lihonut tai muuttunut mihkää! tytöt juoksi perässä et huh huh, kyl nyt vanhempana tajuaa kuinka huoletonta aikaa 13-18 vuotiaana eli. nuoruus ihmisen parasta aikaa.. miss that time :(

        Entä jos on tällä hetkellä murrosiässä ja vihaa kroppaansa


      • hfgguif
        puntti+kamppailu lajit kirjoitti:

        Totta!

        Itse olen 13v poika ja olen harrastanut thainyrkkeilyä jo 4 vuotta.
        Huomasin kamppailu lajeja treenatessa, vaikka olenkin hieman ylipainoinen että kunto on kasvanut ihan kivasti. Eikä kunto ole myöskään laskenut.
        Mutta käyn nykyisin salilla säännöllisesti, ja on ollut paljon hyötyä koulussa kun kaikki luokan idiootit tietää että käyn salilla ja harrastan thainyrkkeilyä. Mutta en myöskään lesoa koulussa sillä mitenkään.

        " kunto on kasvanut ihan kivasti. Eikä kunto ole myöskään laskenut."

        Ahaa


      • Anonyymi
        ei sentään kirjoitti:

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.

        vittu oot tyhmä jos mun ikäsiä vaa kiinostaa kuntoilu


      • Anonyymi
        ei sentään kirjoitti:

        "ja miksi hän haluaa juuri salille,onko joku haukkunut häntä vaikkapa hinteläksi koulussa??"

        öööö... ei! vaan poika on tullut murrosikään. Tytöt kiinnostaa ja halu näyttää hyvältä on kova.

        Se ei johdu siitä salille mennään jos on surullinen ja haluaa käyttää energiansa treenamiseen


    • exbodari

      Itse kävin myös tossa iässä jo, ja kohtuu yhtenä kappaleena ollaan 30v sen jälkeenkin. Nykyisin kun voi ohjata pois vapaista painoista erilaisten taljojen ja laitteiden käyttöön niin entistä turvallisempaa, ei tarvitse esim. selkää ja välilevyjä varoa niin kauheasti. Siitä kyllä pitäisin huolen ettei mihinkään voimanostoon (maastaveto kaikkein puupäisintä hommaa selälle) ja hormoneihin ja mömmöihin pidä lähteä, maksimissaan soijaproteiinijauhon pitää piisata.

      • ilman lisäravinteita

        mietin ,että onko näin kauas tultu niistä ajoista milloin tuon ikäiset olivat jo metsätöissä. kyllä nuorenakin voi aloittaa toki pitää muistaa kohtuus niin kuin monessa muussakin asiassa. johan moni urheilua harrastava treenaa tuossa iässä täysiä ja pakkokin treenata jos aikoo pysyä mukana.näin se on että nuorena vitsa väännettävä.


      • exbodari
        ilman lisäravinteita kirjoitti:

        mietin ,että onko näin kauas tultu niistä ajoista milloin tuon ikäiset olivat jo metsätöissä. kyllä nuorenakin voi aloittaa toki pitää muistaa kohtuus niin kuin monessa muussakin asiassa. johan moni urheilua harrastava treenaa tuossa iässä täysiä ja pakkokin treenata jos aikoo pysyä mukana.näin se on että nuorena vitsa väännettävä.

        vaan on käsittääkseni päässyt käsistä, siksi mainitsin, nuoret heput vetää estoitta tiskinalta ostettua kukatiesmitä nappia ja piikkiä ajattelematta että voi olla vaikka mitä skeidaa.


      • hyvveee

        "maastaveto kaikkein puupäisintä hommaa selälle" Millä perusteella? Hemmetin hyvä (paras?) ja tehokas liike selälle, en kylläkään tarkoita että 13v pojan kannattaa tuosta aloittaa.


    • isosisko

      Ei pituuskasvu siihen tyssää jos aloittaa kuntosaliharjoittelun 13-vuotiaana. Yleensä yläasteelle siirryttäessä eli 13-vuoden iässä esim. jääkiekkoilevat pojat alkavat käydä muun harjoittelun lisäksi kuntosalilla, ohjatusti mutta kuitenkin. Veljeni kehitystä jääkiekkoilijana seuranneena voin sanoa ettei pituuskasvu lopu vaikka reenaisi kovastikkin salilla, hän on 187cm ja 16-vuotiaana saattaa kasvaa vieläkin.
      Vahinkoakin voi saada aikaan ja paljon, jos ei ole kokemusta saliharjoittelusta etenkin noin nuorella iällä. Kannattaa varmaan mennä poikasi mukaan salille, ainakin aluksi. Enemmän pituuskasvua haittaa esim. astmalääkkeet tai teini-iässä runsas tupakointi.

      • Kovis1112

        No just. Astmalääkkeet mitää pituuteen vaikuta. Kaverini popsii niitä ku viimeistäpäivää ja silti hänestä kasvoi 185-187 senttiä pitkä.


    • 21-vuotiasnainen

      Hei,
      anna ihmeessä poikasi aloittaa harjoittelu (jos vain salille pääsee, omallani ikäraja 16). Upeaa, että pojallasi riittää motivaatiota liikunnalliseen harrastukseen! Nuorena aloitettu harrastus voi kantaa pitkälle.

      Punttisalitreeniin kuuluu myös monipuolinen ja proteiinipitoinen ruokavalio, joten ravinnon osaltakin hyvä harrastus (vrt esim nuorena aloitettu baletti, telinevoimistelu tms laji, joissa ruokavalio toisinaan kärsii tiukan hoikkuuden ihannoidin vuoksi)

      ... Toinen mielestäni olennainen asia on katkeruus. Esimerkiksi itse olen jatkuvasti hieman katkera siitä, että vanhempani antoivat minun lopettaa 6 vuotta kestäneen harrastukseni (toki oma päätös, mutta vanhempien mielipiteellä olisi ollut suuri paino). Poikasi voi kantaa samanlaista katkeruutta sinulle 10 vuoden kuluttua. Jossittelut: "Olisin voinut menestyä lajissa jos olisin saanut aloittaa sen aiemmin" ja niin edelleen. Ei tämä tietystikkään ole vanhempien syy millään lailla, mutta itsensä kehittämisen kieltäminen on iso päätös.

    • Ex_bodari

      Pituuskasvun häiriintyminen ei varmaankaan ole suurin huoli, ellei nyt ihan ihme treeneihin ajaudu. Kuntosali - esim. juuri kuntopiirityyppisesti ja hyvässä ohjauksessa - on yksi liikunnan muoto muiden joukossa. 13-vuotias varmaan vielä hakee omaa lajiaan ja kokeilee toivottavasti muutakin. Kannattaa kuitenkin seurata, millaisessa porukassa poikasi pyörii salilla.Joskus saleilla kehittyy omituisia "alakulttuureja", joissa ihannoidaan älyttömän isoa habaa ja käytetään kaikkia laillisia ja laittomia keinoja ison massan saavuttamiseksi. Surullinen esimerkki on hiljakkoin kuollut ex-kansanedustajamme. Lihasmassan kasvattamisesta voi tulla pakkomielle samaan tapaan kuin anorektikolle laihduttamisesta: peilissä näkyy aina ruipelo, vaikka hauislihaksen ympärysmitta olisi kuinka iso. Murrosikäisellä on muutenkin ulkonäköpaineita, joten ehkä jokin harrastus, jossa ei olla koko aikaa peilin edessä, voisi olla turvallisempi - toisaalta, miksi estellä, jos poika haluaa edes kokeilla. Jos hommassa pysyy tolkku eikä poikasi ala suorastaan asua salilla, niin mikäs siinä. Olisiko jonkun aikuisen (miehen?) mahdollista käydä pojan kanssa salilla - ainakin joskus? Kunnon ohjaus on a ja o ja siitä kannattaa vanhempien (jotka myös harrastuksen maksavat) varmistua perusteellisesti. Saleja kannattaa myös vertailla ja valita sopivin.

    • Ylivoima
    • almasty

      Mennä vaan ei punttiharjoittelu katkaise pituuskasvua ellei kyse ole jostain sikamaisen kovasta treenistä.
      13-vuotiaana on moni huippukin aloittanut treeninsä kyllä keho kestää tuolloin jo ongelmaksi tulee lähinnä se että tuoni käisen kroppa on herkempi vaurioitumaan virheellisistä tekniikoista.Jos poikasi vaikuttaa siltä että häöneltä puuttuu maltti ja pitkäjänteisyys niin toppuuta harrastusta silloin.
      Lyhytjännitteinen teini voi kyllä rikkoa paikkansa nopeasti tavoitellessaan suuria painoja.

    • M26+

      Kyllä tuossa iässä voi hyvin saliharjoittelun aloittaa, mutta kuten aikaisemminkin on todettu, ohjatusti olisi paras. Monella noin nuorella ei ole malttia pysytellä erossa liian isoista painoista, mikä saattaa sitten vammojakin aiheuttaa.

      Nykypäivänä varsinkin kannattaa tukea nuorten liikuntaharrastusta niin paljon kuin suinkin voi, vaikkei itse ymmärtäisikään salilla käymisen syvintä olemusta. Se on kuitenkin todella tehokas laji kehittämään itseä sekä fyysisesti, että henkisesti.

    • Kismet007

      tere, munkin poika oli innostunut kuntosalilla käynnistä, mutta meilläpäin ikäraja on 15v, tosin kisahallille pääsi. Hän kävi siellä satunnaisesti 14v:nä, ostin pari v sitten pojalle kotipuntteja, ja niillä se treenasi, ja opaskirjan, jota se kovasti opiskeli. Nyt 15v, ostin kuntosalille 6kk kortin, ja on ikionnellinen. Mun mielestä 13v ei ole valmis kovaan harjoitteluun, lihakset eivät ole vielä kehittyneet ja kasvu on voimakkainta juuri tuossa iässä. Kai siinä on jokin syy, miksi kuntosaleilla yleensä tuo ikäraja.

      • ei hyvä

        minua huolestuttaisi enemmän harrastuksen psyykkinen puoli kuin vaikutus fysiikkaan. Voimaharjoitteluhan keskittyy oman kehon kehittämiseen, siis myös jatkuvaan itsensä tarkkailuun ja peiliin katsomiseen. 13-vuotiaan olis parempi olla kiinnostunut joukkuelajeista tai muuten vaan toisten seurasta, ja mieluummin harrastaa mitä tahansa toisten kanssa kuin keskittyä omaan kehoonsa. Punttisalilla vietetty aika on myös pois kaikesta muusta mukavasta, mitä tuon ikäiset puuhaavat keskenään. Siispä monipuolisuutta harrastuksiin tuossa iässä! Itsetuntoa olisi parempi saada jostain muusta kuin omasta kehosta, ja fyysinen treenaus saattaa mennä liiallisuuksiinkin, vrt. anorektikot


      • dfghjn
        ei hyvä kirjoitti:

        minua huolestuttaisi enemmän harrastuksen psyykkinen puoli kuin vaikutus fysiikkaan. Voimaharjoitteluhan keskittyy oman kehon kehittämiseen, siis myös jatkuvaan itsensä tarkkailuun ja peiliin katsomiseen. 13-vuotiaan olis parempi olla kiinnostunut joukkuelajeista tai muuten vaan toisten seurasta, ja mieluummin harrastaa mitä tahansa toisten kanssa kuin keskittyä omaan kehoonsa. Punttisalilla vietetty aika on myös pois kaikesta muusta mukavasta, mitä tuon ikäiset puuhaavat keskenään. Siispä monipuolisuutta harrastuksiin tuossa iässä! Itsetuntoa olisi parempi saada jostain muusta kuin omasta kehosta, ja fyysinen treenaus saattaa mennä liiallisuuksiinkin, vrt. anorektikot

        Se huolestuttaa, että et näe eroa voimaharjoittelussa ja kehonrakennuksessa.


      • kimi...

        moi ! pienillä painoilla ja toistoja noi 10-15 ,ei heti pääse kuolemaan isojen painojen alle !


    • asdasdsadas

      Päästä ny ihmeessä poika salille. Ei tässä maailmassa mitkään pulkannarut pärjää.

      • muuta.

        poika salille reenaamaan. Kaupungilla vetelehtiminen ja ryyppääminen keskeyttää pituuskasvun ja järjen kehittymisen. Kuntoileminen ja liikunta tekee pojastasi miehen,eikä mitään pullamössö luuseria. Tv:aikuinen mies.


    • Hanegh

      no ei varmasti vaikuta pituuskasvuun muuta kuin korkeintaan sitä lisäävästi. itse 36v ja aloitin painoharjoittelun 12-vuotiaana. elämäni paras päätös. kunhan ei rupea mömmöilemään niin ei vaaraa. tietenkin sillä varauksella ettei lähde liian suurilla romuilla liikenteeseen. toisaalta se on haittapuolena että saattaa normaalit sosiaaliset suhteet unohtua jos intoutuu liikaa hommaan....on näet sellainen laji että saattaa viedä mukanaan : )

    • Malta punttista

      Tiädän yhden pojan joka aloitti 14 vuotiaana kuntosalilla käynnin ja jäi vain 175cm pitäksi.
      Hänel ei kyl tosiaa ollu mitää kunnon ohjelmaa jote saatto rykii liia isoil painoil ja sillee.
      http://www.youtube.com/watch?v=uGCMhzL2UVo&feature=related
      Tossa neuvotaa mite vasta-alkajan tulis alottaa punttiksella käynti.
      Harmi vaa et toiki o jo periaattees aikuisil tarkotettua.

      • salillesaatana

        Treenasin jo 10 vuotiaasta alkaen navetalla lypsäen lehmiä, peltohommissa vaikka ei ollu rattori korttia, polttopuuta sahasin metästä, lumihommat, puun kannot sisälle,, keskuslämmityksen lämmitykset... kaikessa mukana ja kävi punssisali hommista hyvin! Ja jäin vain 170 cm pitkäksi ja kulli on hyvän kokonen ku on ollu testosteronia kehossa niin paljo jo heti pennusta lähtien... Jot lähetä se kakaras salille niin saa jotain mitä muilla sen ikäsillä ei ole!

        ja tämä on tosi ku mie ite olen!


    • Show must go on

      Jotkut idiootit sanoo täällä että punttien nostelu ym on idioottien puuhaa. Mielestäni esim. palomiehen on paljon helpompaa kantaa varusteitaan ja poliisin rikollisia, jos on hyvä lihaskunto, kuin jos olisi huono lihaskunto... Rakennustyömaillakaan ei ole haittaa siitä jos siellä on yksi riskimpi kaveri.

      Lisäksi kuntoilusta tulee ennenkokemattoman hyvä olo.

      • kokenut567

        Pöllimehtään.muutaman vuoden jälkeen ei poliisitkaan saa sitä putkaan,tulee niin riski jätkä.


      • fghjhv

        Yksi kaveri oli ainakin raksalla melko vetämätön, kun harrasti bodausta. Ei sitä jaksa kokoajan rehkiä.


    • jtn vain

      Tuli mieleen. Aloita poikasin kanssa yhteinen harrastus ja lähde kaveriksi ensimmäisiksi pariksi kuukaudeksi. Sitten annat jatkaa itse, jos kiinnostus säilyy.

    • Riskimies-not

      Ei kannata estellä, kunhan tosiaan joku katsoo, että osaa oikeat tekniikat, ja maastavetoa sun muita raskaita selkäliikkeitä ei kannata edes harkita, jos ei osaa tekniikkaa, niissä helpoiten tulee vammoja. Yhtenä esimerkkinä molemmat veljeni, joilla paljon selkävaivoja. Eli kasvu ei kärsi jos ei tee itselle liian suurilla painoilla.

      Punttisali on hyvä harrastus kaikin puolin, kunhan pitää oman järjen menossa mukana. Ja tärkeintä ei ole mahdollisimman massiiviset lihakset, vaan se, että treenaaminen on hauskaa, ja kukaan ei ole painostamassa.

    • jumppaope

      Monilla kuntosaleilla on ikärajana 16-vuotta. Tutkimuksia kuntosalilla käynnin vaikutuksesta pituuskasvuun ei tietääkseni ole tehty, mutta kasvuiässä kannattaa kuitenkin joidenkin tutkimusten mukaan välttää raskaita, niveliä rasittavia liikkeitä.

      Ensimmäisellä kuntosali kerralla pojan kannattaisi varata aika ohjaajalle, joka osaisi neuvoa sopivat, monipuoliset, ei liian rasittavat liikkeet. Toki niihin voi tutustua myös netissä. Tuossa iässä on varmasti paljon paineita ulkonäön suhteen ja kannattaakin pitää merkillä pojan kuntosaliharrastusta, etteivät tavoitteet ole liian korkealla ja ensimmäisellä sali käynnillä lähdetä heti kasaamaan liian suuria painoja, haaveiltujen tulosten saavuttamiseksi. Miten olisi yhteinen sali harrastus sinulle ja pojalle, voisitte viettää aikaa yhdessä ja samalla poika olisi valvovan silmäsi alla!:)

    • Naapakki

      pysäyttää henkisen kasvun.

      • Puolijumala

        Minä jo mietinkin että missä vika kun henkinen kasvuni on pysähtynyt, se onkin punttistreenien syytä. Onkohan enää mitään tehtävissä vai onko toivoni mennyt koska olen "nostellut painoja" jo yli 20 vuotta.

        Paremmin henkisen kasvun pysäyttää kotisohvalla makaaminen tai toisien hakkaaminen täysin hakkaamiseen soveltumattomalla käyrällä puuesineellä, lisävaikeutena on metallijalakset jaloissa ja nuuska huulessa.


      • vfxcfgbn

        Kerropa vielä, että kuinka nuorena aloitit?


    • Jaretu

      Tuon ikäiselle ja oikeasti kaikenikäisellekin, pitäisi riittää kehon omalla painolla harjoittelu kuten punnerrukset, leuanvedot, vatsalihakset jne.

      Ymmärrän kuitenkin halun mennä salille. Mielestäni voisit suostua, mutta vaatia lupauksen, ettei tee alle 10 toiston sarjoja (esim 10-20) hyvä määrä). Lisäksi ehdoksi voisit asettaa esim minimi 3x40 min aerobista liikuntaa viikossa.

      Painoharjoittelu tukee loistavasti lähes kaikkia liikuntamuotoja

    • rt

      ni

      • saatanan pöljä

        dildon ja anustapinkin sieltä.
        Tarkoitan vain, että miten sinun viestisi liittyy käsiteltävään aiheeseen, tä?


    • exjudoka

      on aina hyvä,olkoon laji mikä tahansa.kyse on vain siitä,haluaako poikasi harrastaa yksilölajia? vai olla,joukossa mukana? ei lihakset,määrää vaan mieli.puhut poikasi kanssa,kyllä hän kertoo.

    • valoholisti

      itse aloin käydä salilla n.14-15 vuotiaana.en olisi ehkä muuten niin aikaisin mennyt,mutta koulun kanssa kasilla käytiin liikkatunnilla tutustumiskäynti.ja meitin liikkaope sano, että salille kannattaa mennä vakituisesti treenaamaan vasta kun pituuskasvu on loppunut.eli pojilla vasta AIKAISINTAAN 15 ikävuoden jälkeen. itseasiassa samalla salilla jossa nyt käyn kävi jokin aika sitten noin 11 vanha poika.läskiä ei lainkaan,laiha kuin riuku ja lihakset paistoivat läpi.lapsen kuuluu liikkua ja urheila tarpeeksi, mutta rajansa kaikella.ja ymmärtääkseni pituuskasvuun voi tulla ongelmie tai se voi tyssätä kokonaan jos salilla alkaa käydä liian aikaisin.salilla nimittäin treenataan ja ei 13 vuotiaan LAPSEN vielä kuulu treenata!

    • JUHA "JT"

      Salille vaan! Ite alotin Ylä-koulussa, meillä oli sellane rehtori että se sano voiman tuovan vastuuta ja mä halusin vastuuta joten mä menin salille. No meni pari vuotta nii ajoin kaljuks, kadun sitä jälkeenpäin. Se johtui ehkä siitä ympäristön paineesta että kaikki muut oli kaljuja bodareita nii pitkätukkana siellä oli yksinäistä.
      Armeija-aikoina mä opin sitte kasvattaa partaa ikään kuin jatkeeksi. Siitäkään ei hyvää seurannu. Luulin näyttäväni hyvältä mutta loppujen lopuks tajusin että ne kaljunkiillotusvitsit oli vittuilua. Pidän kireistä paidoista, mutta saan siitäkin osakseni vain vittuilua kun näkyy nännit läpi. Ehkä tää mun vartalo, josta mä oon niin ylpee ei näytä muille samalta.
      Jos nyt kysyttäisiin nii pistäisin poikani salille, mutta ei ole poikaa siunautunut koska vedin ne salihommat niin yli että ei omia lapsia saa. Adoptointi ei tule kysymykseen! Mutta jos joku on poikaansa salille viemässä jota kannatan nii kannattaa neuvoa hyvin. Oma isäni vihasi mua salihommien takia, siitä johtuen en oikein tienny mitä tehdä...meni ravinnehommiks

      -Juha

    • uhriksi!

      Ole tarkkana kuka lastasi lähestyy, joensuussa oli juuri yksi kunnallisdemari nuorisotyössä, pojat joutui uhriksi.

      • Salille
        asdasdasda kirjoitti:

        http://scoobysworkshop.com/MythStuntGrowth.htm

        Ite aloitin (v.-87) 12v ikäisenä punttisalilla käynnin ja vuoden verran 5kertaa viikossa 1-1,5h kävin aktiivisesti. Ei ole vaikuttanut mitenkään pituuskasvuun tai mihinkään muuhun kasvuun. tietysti tuossa iässä kroppa kehittyy omalla tavallaan ja salilla käynti vaikuttaa siihen "isontavasti" eli nykyäänkään ei tarvitse miettiä ihanne painoon pääsyä koska olisi melkoisen näköinen ruumiinrakenne. Nykyisin taitaa olla saleilla paljon tuota mömmö puolta tyrkyllä mutta oikean ohjaajan kanssa ei kyllä tule mitään ongelmia. Järki päässä niin saa paljon hyötyä bodaamisesta.


      • treenarimies
        Salille kirjoitti:

        Ite aloitin (v.-87) 12v ikäisenä punttisalilla käynnin ja vuoden verran 5kertaa viikossa 1-1,5h kävin aktiivisesti. Ei ole vaikuttanut mitenkään pituuskasvuun tai mihinkään muuhun kasvuun. tietysti tuossa iässä kroppa kehittyy omalla tavallaan ja salilla käynti vaikuttaa siihen "isontavasti" eli nykyäänkään ei tarvitse miettiä ihanne painoon pääsyä koska olisi melkoisen näköinen ruumiinrakenne. Nykyisin taitaa olla saleilla paljon tuota mömmö puolta tyrkyllä mutta oikean ohjaajan kanssa ei kyllä tule mitään ongelmia. Järki päässä niin saa paljon hyötyä bodaamisesta.

        Kuntosaliharrastus on hyvä harrastus, ja jos meinaa noin nuorena aloittaa, niin painojen olisi oltava kevyitä, toistot pitkiä, 15-20 per liike. Omaa painoa voi käyttää paljon apuna monissa liikkeissä. Leuanvetoa (tosin toistoja siinä ei jaksa hetikään noin paljoa), punnerrukset lattialla, kyykyt, vatsalihasliikkeet, ja vaikka käsipainoilla eri liikkeitä. Kotonakin voi treenata aluksi pitkään, mutta jos ei ole mahdollisuutta niin jonnekin salille. Aluksi voi treenata pitkään koko kropan lihasryhmät samalla kerralla läpi ja käydä salilla esim. 2-3 kertaa viikossa.


      • hyvä tulee
        treenarimies kirjoitti:

        Kuntosaliharrastus on hyvä harrastus, ja jos meinaa noin nuorena aloittaa, niin painojen olisi oltava kevyitä, toistot pitkiä, 15-20 per liike. Omaa painoa voi käyttää paljon apuna monissa liikkeissä. Leuanvetoa (tosin toistoja siinä ei jaksa hetikään noin paljoa), punnerrukset lattialla, kyykyt, vatsalihasliikkeet, ja vaikka käsipainoilla eri liikkeitä. Kotonakin voi treenata aluksi pitkään, mutta jos ei ole mahdollisuutta niin jonnekin salille. Aluksi voi treenata pitkään koko kropan lihasryhmät samalla kerralla läpi ja käydä salilla esim. 2-3 kertaa viikossa.

        Tietyntyyppistä treenailua voi aloittaa tuossakin iässä jo. Kevyttä pumppailua. Ei raskasta rautaa tankoon vielä. Pohjatyö on tehtävä, ja siihen kuuluu pitkät sarjat, eli liikkeissä toistoja ainakin yli 10, jopa 20. Luonnollisia treenejä on myös mm. lumityöt, metsätyöt, lapiohommat, jne. mutta ei toki kaikilla mahdollista. Kotona voi punnertaa lattialla vaikka harva se ilta. Se kehittää olkapäitä, rintalihaksia ja ojentajia. Jos on leuanvetotanko, niin leuanveto kehittää selkälihaksia, hauiksia. Kyykyt, kyykkyhypyt ja pikajuoksupyrähdykset on hyviä jalkaliikkeitä. Porrasjuoksu ja loikat myös. Vatsalihaksia voi tehdä helposti lattialla. Alussa ei kannata hirveästi treenata. Tekee iisisti, rauhallinen alku. Pikkuhiljaa pääsee hommasta jyvälle. Käsiä voi vahvistaa myös vaikka jotain painavaa esinettä sormissaan kannattelemalla. Harjoitusvälineiksi voi kelpuuttaa myös jotain omakeksimiä juttuja, kuten vaikka joku säkki, jota sylissä kannattelemalla voi tehdä vaikka kyykkyjä. Mielikuvitusta voi käyttää ja täyttää vaikka tyhjät juomapullot vedellä ja käyttää käsipainoina tms. Paljon vaihtoehtoja on. Pääasia on kuitenkin aloittaa suht rauhallisesti ja tehdä liikkeissä pitkiä sarjoja. Kehitys on aika nopeaa siten ja sitten aikaa myöten kehitystä on helppo jatkaa raskaamman raudan parissa kun ensin on tehty pohjatyö. Tulet huomaamaan muutoksia kropassa jo pian aloittamisen jälkeen.


    • liik.opiskelija

      Itse liikuntaa opiskelevana voin sanoa, että toki voi kuntosaliharjoittelun aloittaa tuossa iässä, MUTTA ei isoilla painoilla tai tavoitteena saada isot lihakset/ paljon voimaa. Ne puolet astuvat kehiin vasta muutaman vuoden päästä, kun perusta harjoittelulle on saavutettu esim. lihaskestävyysharjoittelulla. Eli tuossa iässä ei painoja saa vielä paljoa olla, vaan pitää aloittaa maltilla hyvinkin pienistä painoista ja pitkistä sarjoista. Tällöin harjoittelusta ei ole vaaraa pojan fyysiselle kehitykselle. Mutta jos aletaan heti temppuilemaan isoilla painoilla, niin luultavasti on paikat pian rikki ja fyysinen kehitys häiriintyy. Ehkä kannattaisi siis poikaa kannustaa johonkin koukkueeseen, jossa valvotusti valmentajien kanssa käyvät salilla, eikä tule näitä riskitilanteita kuten päästettäessä poika kavereidensa kanssa mittelöimään voimiaan salille.

    • Mamma 66

      Mieluummin salille, kun marketin taakse pussikaljaa ja röökiä vetämään!!!

      • sipius

        Punnerrukset, kevyet käsipainot, leuanvetoja, vatsalihaksia, jalkakyykkyjä tms. tai vaikka tuolille nousuja...kyllä voi aloittaa tekemään tuossa iässä. hommaa pojallesi kevyet käsipainot, niillä pystyy tekemään monia liikkeitä ja saa aikaan jonkinlaisen ohjelman jota toteuttaa. täällä kyllä löytyy auttajia.
        pitkät toistot vaan jne.


    • amiini

      Tuskin poika niin kovaa jaksaa treenata että pituuskasvu pysähtyy, voihan sitten siitä jutella jos tuntuu menevän överiksi. Tiedän huonompiakin harrastuksia eräillä teineillä.

    • sdfghhgf

      Koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Eihän se poika ala heti yrittämään maastavedon suomenennätystä. Pikkuhiljaa tietenkin aloitetaan.

    • t3t3t3

      urheiluintoa ei kannata sammuttaa, jos sen nuorelta kieltää, on vanhempana kunnon kohottaminen yhä vaikeampaa. kuntoilun kouluttaja on hyvä hommata.

      tv. itse kiellon kokenut.

    • treenaaja___

      itse aloitin 14vuotiaana painonnoston ja pituuden kasvu jäi sitten siihen samantien.. että en tiiä onko huuhaata en ole pituutta kasvannut leveyttä vaan salin takia..

    • mk

      Totuttelee ensin lihakset painoharjoitteluun ja sitten kun on riittävä lihaskestävyys voi nostaa painojen määrää tangossa. Ainoa ongelma on siinä että monelle punttisalille on 16 vuoden alaikäraja tai nuremman on oltava vanhemman kanssa salilla. Treenaminen noin 50% maksimista ja pitkiä 15-30 sarjoja eri liikkeillä niin lihakset tottuvat harjoitteluun ja puolenvuoden päästä voi nostaa painojen määrän vaikka 70% maksimista ja harjoitella niin sanottua pyramidiharjoittelua joka tarkoitta sitä että aloitetaan liike pienillä painoilla ja nostetta painoja joka sarjan välissä ja mennään lähelle maksimia ja takaisin samalla tavalla mutta nyt vähennetään painoja sarjojen välissä.

    • mp

      salile vaan!! tervettä reenausta ja saa samal kavereita. ei ollenkaan liian nuori... kunhan pitää järjen mukana niin ei mitään hätää. max 3 kertaa viikos

    • Pitäkää hauskaa

      Mömmö homot yleensä hakkaa penkistä rautaa irti pelkästään.

      Ota poika mukaan ja lähde salille, katsot ettei väännä itseltään kädet sijoiltaan missään laitteessa. Myös mukana treenaat ja käyt eri laitteita läpi, niin saa tasasesti kasvun. Pidät huolen, että oppii venyttelemään niin pysyy kunnossa.

      Paras on siis itsesi juonia kuvioihin mukaan, meinaan kun poikaporukassa yllytetään niin se on hetkessä vakavampi juttu. Eli rohkeasti yhdessä katselee sinne, kannustat vetää hyvät sarjat ilman että se käy pahasti lihaksistoon, juoksupyräytys. Kehittyy pojan itsetunto, lihakset, kunto yleisesti (Kyllä treenamalla voi nostaa kuntoa, yleensä lihahirviöille paskallakäynti on vaativa urakka...Eikä mitään piruilua) molemmilla...Eikös aina sanota, että perheen kanssa kannattaa olla yhteisiä harrastuksia. Alku voi olla vaikea suostutella lapsi ottamaan vanhemman mukaan, kyllä se siitä luonnistuu kun vähän käyttää puhujan lahjoja eikä painosta :)

    • kokemusta useammallt

      Olen maailmanluokan mies. Suosittelen aloittamaan vasta seuraavana vuonna, jolloin kasvu pyrähdys alkaa ohittua teinillä. Silti ensimmäisenä vuonna ei pidä suuriin painoihin kajota. Aloittakaa opettelemalla tekemään liikkeet oikein! Erittäin tärkeää jos et itse osaa on pakko palkata ammattilainen. Selkävamman tultua on myöhäistä itkeä ja lääkäreiltä muuta kuin kipulääkitystä odottaa ja passitusta asiantuntijalle. Parantuminen voi viedä vuosia jos koskaan täydellistä. Aloita mielellään taljoilla ja penkkipunnerruksella. Tosiaan suositeltavaa olisi käyttää kehon omaa painoa vastuksena esim. leuanveto ja käsinojapunnerrukset. Toistoja mahdollisimman paljon 10-30 muista kuitenkin vielä lämmitellä lihakset heti alussa ennen kuin tartut mihinkään raskaaseen. 3x viikossa olisi suositeltavaa, mutta älä odota muuttuvasi vuodessa parissa bodarin muotoiseksi pullistelijaksi. 3-5v päästä tulokset alkavat näkyä isompina lihaksina. 5-10v päästä BODY on nuorista naisista kiinnostava. Pidä pää kylmänä älä sorru tässä vaiheessa kiellettyihin anabolisiin mömmöihin niitä ei sisäkalut maksa, aivot todennäköisesti kovin kauaa kestä. Vaikka et kaikille suhteettomasti nopeasti yhtäkkiä paisuville pärjää enää. Olet terveillä elämäntavoilla voittava heidät pitkässä juoksussa. Maailma kehittyy ja myös testit sen mukana. Kiinnijääminen epärehellisyydestä on sata varmaa. Parempi tavoitella 100kg:ta rehellisesti kuin 200kg.ta terveytensä kustannuksella! Aloittaisin uimaharrastuksella turvallista ja tehokasta vedessä on jo yllättävän kova vastus. Tarzan on BOB kesää odotellessa tutustu opuksiin tiedon jyväsiä tippuu sieltä täältä. Harvemmin koululiikunnan opettajilta. "Me kun olemme vain töissä täällä." RAHASTA

      • mitäkukahä

        sano sille et kokeilee joogaa, ei tuhoudu aivot eikä ruumis. Siit voi tulla vaikka jeesus!?


      • nasse2227
        mitäkukahä kirjoitti:

        sano sille et kokeilee joogaa, ei tuhoudu aivot eikä ruumis. Siit voi tulla vaikka jeesus!?

        tulippa vaan mieleen et noitten juttujensijaan kokeilisin yhteiskunnasta erityminimistä. Vaan kun eivät tiedä mitä miten.


      • yks toinen Jesse
        mitäkukahä kirjoitti:

        sano sille et kokeilee joogaa, ei tuhoudu aivot eikä ruumis. Siit voi tulla vaikka jeesus!?

        Ei tule joogaamalla Jeesusta, mutta Jeesus tulee, kun Aika on kypsä.


    • xxxxxxxdfdf

      Moikka hommaaa kotiin penkki ja painoja niin kyllä se siitä ja jos jaksaa kiinnostaa niin parin/kolmen vuoden päästä sitten salille...

    • Liikunta ei pahasta

      Mikä jottei jos urheilu kiinnostaa. Miellyttävä poikkeus poikasi tuntuu olevan, kun enemmän näkee nuorisoa istumassa konsolien ja tietokoneiden ääressä monta tuntia perätysten. Tosin kuten edellä mainittiinkin niin kannataa varmistaa että poika saa myös opastusta ammattilaisen toimesta, jolloin ei tulisi tehtyä liikkeitä väärin ja näin ollen rikottua itseään liian suurilla painoilla tjms. Urheilu muodossa missä tahansa on positiivisesti kasvattavaa niin henkisesti kuin fyysisesti ja jos poika kerran on itse asiasta kiinnostunut, niin voin vain suositella kannustamaan urheilemaan.

      • ibbe3

        Vanhan liiton psykiatrisena hoitajana en pidä liioiteltuna katekismusta tai myöskään isopropanolia.


      • jiiihaa
        ibbe3 kirjoitti:

        Vanhan liiton psykiatrisena hoitajana en pidä liioiteltuna katekismusta tai myöskään isopropanolia.

        pistäkää poika salille vaan,hyväl tuurill ja aineil pääsee meijä motokluppiin,torpptoks ja kive sisäs o sit kiva jatkaa harrastust...


      • Jesse taas
        ibbe3 kirjoitti:

        Vanhan liiton psykiatrisena hoitajana en pidä liioiteltuna katekismusta tai myöskään isopropanolia.

        Mielenkiintoista, mutta selvittäisitkö hieman ajantuksenkulkua.


    • merituulimarina

      Riippuu todella paljon pojan yksilöllisestä kehityksestä, jotkut pojat kun voivat tuossa iässä jo olla lähelläkin sitä lopullista pituuttaan. Asiaa tuumaillessa kannattaa tosiaan ottaa myös huomioon seikat joiden takia poika salille haluaa, sillä treenaamiseen tulee huomattavia eroja haluttavan statuksen myötä. Sillä voi olla että hän ei ole ihannoimassa kuitenkaan mitään painonnostajan uraa, vaan haluaa kohottaa kuntoaan. Harrastus on aina parempi vaitoehto kuin perjanai-lauantai iltaisin kylillä pyöriminen pussikaljan parissa. Ja silloin kun lapsi on kiinnostunut toden teolla jostain urheilusta (varsinkin teini-iässä) tulisi hänelle antaa mahdollisuus sitä myös kokeilla. Miksikäs et lähtisi yhdessä poikasi kanssa salille niin että hän näkisi toiminnan kunnolla, ja voisit itse samalla opastaa häntä alkuun tai sopia kuntosali-ohjaajan kanssa että hän rakentaisi pojallesi kunnon ohjelman pojan edistymis halujen mukaan.

    • Sepcu

      Kovin herättää tuntoja salilla käynti.. kevyttä leimaamista, nythän on kyse 13v pojan ensiaskeleista punttisalille ja se on mitä mainion liikuntamuoto, joka lajissa on yliampumisia ja jos on kunnollista ja pätevää ohjausta taustalla ei mitään ongelmia synny... oikeat liikkeet ja riittävän kevyttä treeniä..
      suurin vaara, että jos alkaa ominpäin riuhtomaan ja yrittämään ylisuurilla painoilla saa paikat rikki...

      Joka lajissa mitä harrastetaan on omat ääripäänsä, potkupallossa katsojia myöten..

      • ............

        Ei kai se salilla käyminen kenestäkään sekopäätä tee, vaan ne pillerit, jos niihin sattuu sekaantumaan..?

        Hyvähän se vaan on, jos poika haluaa kunnostaan pitää huolta. Hyvä, että nuoresta pitäen ottaa liikunnan osaksi elämää, kunhan ei yli mene touhut.

        Ja heh, naiset tykkää kun käy salilla? Siinä vaiheessa, kun mies keskittyy vain lihaksiinsa ja salilla käyntiin, niin loppuu ainakin tämän naisen kiinnostus. Eli ei kaikkia naisia kiinnosta semmoset miehet. Tottakai hyvä kroppa on hyvä kroppa, mutta liika on aina liikaa. Terve itsetunto se miehestä tekee kiinnostavan eikä lihakset...


      • mk
        ............ kirjoitti:

        Ei kai se salilla käyminen kenestäkään sekopäätä tee, vaan ne pillerit, jos niihin sattuu sekaantumaan..?

        Hyvähän se vaan on, jos poika haluaa kunnostaan pitää huolta. Hyvä, että nuoresta pitäen ottaa liikunnan osaksi elämää, kunhan ei yli mene touhut.

        Ja heh, naiset tykkää kun käy salilla? Siinä vaiheessa, kun mies keskittyy vain lihaksiinsa ja salilla käyntiin, niin loppuu ainakin tämän naisen kiinnostus. Eli ei kaikkia naisia kiinnosta semmoset miehet. Tottakai hyvä kroppa on hyvä kroppa, mutta liika on aina liikaa. Terve itsetunto se miehestä tekee kiinnostavan eikä lihakset...

        Ei mitään bodarin vartalo tee koska jos haluaa isot lihakset niin sitten pitää olla ruokavaliot ja kaikki lisä ravinteet. Itse käynyt kuntosalilla kohat 25 vuotta ja pidän lihaskunnon hyvä että jaksaa mökillä tehdä saunapuita ja tuoda ne puut sieltä metsästä mökin pihaan. Voimaa kyllä tulee mutta eimitää bodarin vartaloa ja kun elää normaalia elämää ja ottaa myös välillä oluttakin niin pysyy liikunnan ja levon suhde hyvä ja jaksaa pelätä koripalloa kun on voimaa millä liikkua. Ikää itsellä 49v ja olen paremmassa kunnossa kuin monet 30 kymppiset kun eivät viitti harrastaa mirtään liikuntaa. Kuntosaliharjoittelussa on se hyvä puoli kun ikää tulee niin ei tule mitään hormoonivajausta kun keho toimiin kun on ikansä harrastanut liikuntaa.


    • On kokemusta

      olet huolissasi, osta pojallesi kasvuhormonia. Näin ei tule ongelmia ja lihakset kasvaa myös tehokkaammin.

    • arde from lapland

      ilman muuta salille tai mihin tahansa urheiluun liittyvään. siellä mitään pää sekoa niinko missään muussakaan urheilussa päin vastoin se voi auttaa pysymään muista ongelmista poissa. tuommoset pään sekoamis jutut on saamattomien kirjoittelua. kuormat ei tietty saa olla mitään yli raskaita nuorella iällä mutta muuten on ihan tervettä puuhaa :)

    • haavuka-ahon.ajatelijja

      nuorena pitää urheilla tai vanhana jos mitään
      valmentajan pitäisi osata käsitellä nämä asiat.
      taas en tiedä mutta nuorila joilla on lihaskehitys kova
      pitää otttaa huomioon luuston kehitys jänteet ym
      sitten kysy hänen haluista
      painonnosto hyväksi mutta ei liiaksi
      itse olen karateka mutta polvivamman takia joutunut
      luopumaan harrastukseta(eläkkeellä) myös työstäni.

    • 45v

      13v aloittaa treenaamisen ja jatkaa sitä säännöllisesti vuosia se saattaa kostautua vanhempana.Nivelet ja nikamat joutuu koville.Kohtuullisilla painoilla ja silloin tällöin treenaamalla varmaankin ihan jees.

      • mk

        Vaan kaikkein pahinta nivelille on ne lajit jossa juostaan, hypitään ja nopeita käännöksiä ja lajit ovat koripallo, lentopallo, sulkis, kössi ja jalkapallo niin ne kuluttavat nivelet ja itsellänikin jaloissa nivelviko kun ikänä koripalloa pelaamalla mutta salilla saa lihakset ja muut tulirakenteet vahvistuu ja paikat kestaa pelaamista.


    • 28__

      Jos tekee normaalia kuntosaliharjoittelua eli jätetään olympiakisojen painonnosto väliin niin miten siinä voi pituudenkasvu tyssätä? Miettikää nyt vähän järjellä. Tyssääkö se hauiskääntöö? Tyssääkö se sit-up:peihin? Tyssääkö, kun kehitetään ojentajaa?

      Ainoa sääntö mikä on kaikille aloittelijoille hyvä - tee vähintään 10 toistoa ja vältä liikkeitä missä selkä voi altistua vaurioille (maastaveto, jalkakyykky).

      Ja sitten nämä - tee omalla painolla treenaajat..voi tehdä ihan kuntosalilaitteillakin. Haloo ihmiset!

      Nämä on juuri näitä..aja vastakarvaan niin alkaa parta kasvamaan. :D

    • Äiti 59

      Anna ihmeessä pojan mennä kuntosalille, voithan itsekin mennä joskus mukaan. Minun poikani aloitti kuntosalillatreenaamisen suurinpiirtein samanikäisenä (ehkä osittain siksi, ettei pienellä paikkakunnalla ole paljon harrastusmahdollisuuksia). Nyt 18-vuotiaana käy edelleen pari kertaa viikossa, muutama vuosi sitten hän opasti myös äitiään laitteidenkäytössä, kun selän takia oli pakko tehdä jotakin... Homma ei ole "karannut käsistä", enkä usko, että normaali, terve nuori hurahtaa liioitteluun. Mutta vastuu 13-vuotiaasta on tietysti vielä vanhemmilla. Olen sitä mieltä, että on huonompiakin harrastuksia.

    • 1+5

      Kävin oman poikani kanssa punttisalilla n. vuoden kun hän oli 13. Nyt hän on aloittanut taas uudestaan (17 v). Pituutta on 191 cm pojalla nyt. Olin kuullut itsekin samasta. Punttisalilla kävimme pari-kolme kertaa viikossa tunnin ajan. Lihaskunto kasvoi selvästi, mutta emme yrittäneet liikaa ja painot pidettiin kohtullisina. Itse olen 185 cm ja kävin 17 v punttisalilla.

    • ei tuu mitää!

      kyllä se on semmonen juttu et jos jätkä HALUAA alkaan harrastaan liikuntaa. se on ihan tervettä muttaa salille pakottaminen ja tämmönen miettimine menee ehkä jo sairauden puolelle!

      • Isä itsekin

        Lahjakas nuori saisi hyvän harrastuksen Baletista ja saisi ihania ballerinoja seurakseen. Tanssi myös terveellistä ja kivaa ja huom. naiseura taattu


    • Ainakaan tähän mennessä ei ole tiedossa, että nuorena puntisalilla käynti voisi hidastaa/pysäyttää pituuskasvun. Tietysti pituuskasvu voi häiriintyä, jos kaikki energia menee punttisalilla.

      Eli siis, Poikasi voi käydä punttisalilla, mutta aluksi kannattaa ottaa "rennosti" treenaus ja on tärkeää syödä monipuolisesti.

      Tässä auttaa lautasmalli: 1/2 kasviksia/vihanneksia, 1/4 lihaa tahi kalaa, 1/4 perunaa tahi muuta lisuketta.

      Lisäksi on tärkeää muistaa ateriat:
      Aamupala - päivän tärkein ateria
      Lounas
      Välipala - esim. Hedelmiä yms.
      Päivällinen
      Iltapala - kevyttä

      Toivottavasti näistä oli hyötyä

      ---
      Lh-opiskelija

    • sporttailijanainen88

      Ehdottomasti kannattaa päästää poika salille, kunhan muistaa tehdä kevyillä painoilla pitkiä sarjoja. Liikunnan harrastaminen nuorena edistää esim. terveen itsetunnon kehittymistä, kunhan pysytään kohtuudessa ja parhaimmillaan poikasi saa salilla käymisestä elinikäisen harrastuksen. Ja parempihan ajanviettotapa se käyminen on, kun esim. kaupungilla maleksiminen tai tietokoneen ääressä nörtteily.

      Veljeni, jonka ainoo vapaa-ajan viettotapa teininä oli tietokoneet, on nyt 30v ja sen elämä pyörii edelleen koneen ympärillä asuu äidin kanssa, työtön, huono kunto, ei kavereita.
      Oo tyytyväinen, kun poikas haluaa harrastaa jotain.

      • Isä itsekin

        Vie veljesi tanssikurssille tai opeta hänet itse tanssimaan. Tietokoneet unohtuu ja hän saa liikuntaa.


    • asf3456

      Kysy hläneltä että miksi hän haluaa "Treenata"? kasvattaakseen pippeliään koulussa vai.

      • Mies joka on treenan

        Päästä vaan poika treenaamaan, tai osta omat puntit pojalle.
        Minun isä aikanaan osti minulle penkin ja painot kun olin 13 vuotias.
        Kehityinkin suht nopeasti lajissa ja kasvoin varmasti ihan sen mitä oli ennustaneetkin lapsena neuvolassa.
        Ei ole vaaraa, jollei kaveri törmää nappikavereihin. Kasvuiässä niitä ei koskaan pidä ottaa, ne voi sitten aiheuttaa kasvumutaatioita. Tämä sitten on ihan kuultua tietoa ja kuulemma on tottakin.
        Monipuolista harjoittelua suosittelen punteillakin, jotka treenaa vartaloa tasavahvaksi, unohtamatta venyttelyjä. Nykyisin lähenen jo 40 vuotta ja kiitän osin sitä kroppaa, jonka rakensin nuorena. Lihakset on yhä kunnossa. Suosittelen vain pitkiä sarjoja kasvuvaiheessa yli 10 toistoa/sarja. Ja 3-5 sarjaa /liike.


      • Mies joka on treenan
        Mies joka on treenan kirjoitti:

        Päästä vaan poika treenaamaan, tai osta omat puntit pojalle.
        Minun isä aikanaan osti minulle penkin ja painot kun olin 13 vuotias.
        Kehityinkin suht nopeasti lajissa ja kasvoin varmasti ihan sen mitä oli ennustaneetkin lapsena neuvolassa.
        Ei ole vaaraa, jollei kaveri törmää nappikavereihin. Kasvuiässä niitä ei koskaan pidä ottaa, ne voi sitten aiheuttaa kasvumutaatioita. Tämä sitten on ihan kuultua tietoa ja kuulemma on tottakin.
        Monipuolista harjoittelua suosittelen punteillakin, jotka treenaa vartaloa tasavahvaksi, unohtamatta venyttelyjä. Nykyisin lähenen jo 40 vuotta ja kiitän osin sitä kroppaa, jonka rakensin nuorena. Lihakset on yhä kunnossa. Suosittelen vain pitkiä sarjoja kasvuvaiheessa yli 10 toistoa/sarja. Ja 3-5 sarjaa /liike.

        Sen mitä olen seurannut nykyään nuorten poikien lihaskuntoa, on se ällistyttävän huono, verrattuna siihen mitä se oli minun nuoruudessani. Nykyinen hampurilais sukupolvi omaa varmaan saman lihasvoiman kuin tytöt yli 20 vuotta sitten(nyky 13-16 vuotiailla penkki on 20-30 kiloa, ennen se oli tuolloin 40-60 kiloa). Siis vaikka painavat 10-20 kiloa sen aikaisia poikia enemmän. Lisäksi kestävyyskunto on onneton , siksi ei sitten armeijassakaan jakseta olla. Lisäksi jos jaksaa, kannattaa treenata joukkuelajeja, hiihtoa, luistelua yms.
        Sillä se pohja rakentuu ja tästä kiittää luusto ja nivelet iänmyötä, vahvistuen.


      • Balllerinnan äiti
        Mies joka on treenan kirjoitti:

        Sen mitä olen seurannut nykyään nuorten poikien lihaskuntoa, on se ällistyttävän huono, verrattuna siihen mitä se oli minun nuoruudessani. Nykyinen hampurilais sukupolvi omaa varmaan saman lihasvoiman kuin tytöt yli 20 vuotta sitten(nyky 13-16 vuotiailla penkki on 20-30 kiloa, ennen se oli tuolloin 40-60 kiloa). Siis vaikka painavat 10-20 kiloa sen aikaisia poikia enemmän. Lisäksi kestävyyskunto on onneton , siksi ei sitten armeijassakaan jakseta olla. Lisäksi jos jaksaa, kannattaa treenata joukkuelajeja, hiihtoa, luistelua yms.
        Sillä se pohja rakentuu ja tästä kiittää luusto ja nivelet iänmyötä, vahvistuen.

        Kun kävin katsomassa Pähkinänsärkijää (Tsaikowski) huomasin kuinka kauniita tannsimalla treenatut nuorten vartalot ovat. Suosittelen Balettia tai Tanssia nuorten tyttöjen ja poikien harrastukseksi.


    • wawwwwwwwqqqqqqqqf
    • Närhen-näpötin

      Se että poika haluaa punttisalille eikä kuntoilemaan on vakava oire pohjan henkisestä tilasta...onko poikanne joutunut alistuksen kohteeksi ..onko pojalta luonto otettu pois...niin kuin vanhemmat usein sanoo aina että perkle otetaan pojaltaluonto pois ja sitten piiskaa.....poika haluaa nyt punttisalilta hakea sitä jotakin jolla vois vastata vanhempain..terrorismiin... Hyvä esimerkki on tämä itsemurhan tehnyt Toni Halme..lapsena alistaminen jättää jälkensä vaikkakin käyt kuinka usein punttisalilla.

      • Liian pitkälle menty

        Tony tuskin kuoli punttisalitreenin takia. Hän kuoli ALKOHOLIN ja HUUMEIDEN takia.

        Nämä kaikki täällä "Lapsestasi tulee Tony Halme II" -uhoajat ovat itse jotain kynäniskoja, joille isot pojat antaa joka päivä koulun jälkeen turpaan.


      • rahtimake58

        TOI LUONTO JUTTU NYT IHAN SAIRASTA EI KUULU VASTAUKSENA TÄHÄN MITÄ KYSYJÄ KYSY: JOSSAIN 200milj kansassa lapset pakoitetaan saleille 3ikävuoden jälkeen "heil ei aikilla onnelista lapsuutta" mutta jos tän4-5milj kansasta joku nuori olis kiinostunut muustakin kuin kaduast niin tulee kaikki gay fopia ym perverrsit jakaan neuvoja ,. EI MIKÄÄN SEURA TEE IHMISTÄ KALTAISEKSEEN ,VAAN SAMAN HENKISET HAKEUTUU SAMAN HENKISTEN SEURAAN!! SE FAKTA. Nostan hattua kaikille jotka tukee nuorten pyrkimyksiä kehittään itseään niin lihas kuin muusakin sivistyksessä.EIKÄ AINA VEDETÄ NOITA ASIAAN KUULUMATTOMIA JUTTUJA JOKA KOHTAAN: TERVE MIELI TERVE KEHO ON kansantalouden voitto, ja minäkin saan jäädä eläkkeelle kun on terve nuoriso maksamassa mun eläkeet,kun mun ikäluokan kaverit ne jo kasinossa tuhos säästöt,jaa niin meni ohi aiheen anteeksi!


    • B4DB0Y

      jos haluat taata pojallesi optimaalisen pituuskasvun, niin istuta se tietokoneelle ja älä missään nimessä anna minkään rasittaa sitä

    • Äiti vm. 59

      päästä ihmeessä nuoresi salille . Mieheni on harrastanut puntin nostoa 10 vuotiaasta ja kilpaillut myös nuoresta lähtien lajin parissa, nyt 55 v kunto hyvä ja paino kohdillaan ja 4 pojasta 2 harrastaa samaa lajia EI vaikuta pituus kasvuun ja luusto on hyvässä kunnossa kunhan on hyvä ohjaaja/valmentaja joka neuvoo lajin oikean tekniikan. ainakin omat poikani pärjänneet elämässään hyvin harrastuksen myötä ,eivät pyörineet kaduilla vaan oliovat kuntosalilla treeneemassa pahimmassa teini iässä

    • Sekaurheilija

      Tämä on puhtaasti oma mielipiteeni, eli punttisali ei tulisi olla päälaji kenellekkään. Ei, en tuomitse ketään tai hauku lajin harrastajia, mutta itse olen huomannut parhaaksi tavaksi harrastaa urheilua, on valita joku päälaji, ehkä vähän vaativampi (tällä hetkellä mieluiten jotain rankkaa ohjatuilla treeneillä) ja uintia ja/tai punttisali treenejä käytän sivulajeina, eli jos päälaji on kesä/joulu/hiihtoloma tauolla, tai muuten vaan on viikolla jäänyt ne oikeat treenit väliin syystä tai toisesta, niin korvaan nämä harjoitustauot punttisali treeneillä koska punttisalilla käynti ei ole päivään ja kellon aikaan sidottuja toisin kuin päälajin treenit. Opeta pojallesi tämä, eli että punttisali on treenuasta monipuolistava sivulaji, ja hänen tulisi kokeilla "oikeita" lajeja mieluummin päälajeina. Jos aloittaa punttitreeneillä, niin jää helposti kokeilematta muut lajit.

      • Työ tekijäänsä kiitt

        Kieltäisittekö kakaroitanne myös osallistumasta rankasavottaan, puun tekoon, soran lapiointiin, veden kantoon tai yleensäkkään mihinkään TYÖksi kutsuttavaan toimintaan. Oikeassa TYÖssä kun nääs joutuu käyttämään lihaksiaan ja kehoaan ja joskus jopa hieman älliä.


      • Sekaurheilija
        Työ tekijäänsä kiitt kirjoitti:

        Kieltäisittekö kakaroitanne myös osallistumasta rankasavottaan, puun tekoon, soran lapiointiin, veden kantoon tai yleensäkkään mihinkään TYÖksi kutsuttavaan toimintaan. Oikeassa TYÖssä kun nääs joutuu käyttämään lihaksiaan ja kehoaan ja joskus jopa hieman älliä.

        Soositaan soositaan? Myös internetissä pitää käyttää älliä hyvä mies, koskee myös sinua! Jos vastasit minulle "Punttisali ei päälajiksi", niin tuon ikäiselle olisi parempi mennä johonkin (urheilu)seuratoimintaan mukaan, ja nähdä vähän "elämää" sitä kautta. Seuratoiminta voi olla kehittävää ja avartavaa nuorelle, sosiaalista ja aktivoivaa kun taas yksin tai kaverin kanssa punttisalilla käynti ei niinkään. Lajissa ei vikaa itsessään, mutta ainakin omat lapset laittaisin mieluummin liikuntaseurojen rientoihin kuin punttisalille. Vielä lainatakseni rengas mainosta vuosien takaa "Power without control is nothing", eli ei niillä lihaksilla mitään tee, jos ei motoriikka ole kunnossa!


    • joku14v

      Itse aloitin 13v kunnolla salilla käymisen 3-4 kertaa viikossa, olen nyt 14v ja 178cm. Isoveljeni saman pituinen vaikkei ole käynyt salilla (isoveljeni ei ole enään kasvu iässä). Olen ottanut alusta pitäen välillä vähän isompia painoja penkkiin ja harjoittanut melk. pelkästään vatsalihaksia ja käsi lihaksia. Ei ole vaikuttanut ainakaan minun pituuskasvuuni

    • suositeltavaa, nähny

      kyllä jonkin verran pitää treenata ja lihaksia saada jotta elo on helpompaa ja kevyempää koko aikuisiän.

      ja tuossa iässä on hyvä viimeistään aloittaa, tietysti salilla ei kannata kehittää ulkonäköä, vain yleistä voimaa ja kestävyyttä ja kykyä rasittaa vaikka hiki tulisikin.

      meillä kaikki olivat 4-17 vuoden aktiiviseesti jääkiekossa urheiluseurassa ja nyt ovat kolmekymppisiä,
      heidän työnsä on nyt istumista ja puhumista,
      tuskin olisivat niin ryhdikkäitä ja kotimatkat jalan liikkuvia (usein juoksevat sen 3-5 km) jos ei olisi urheilutaustaa ja hieman esim. sydän vahvistunut jotta ei heti ekaan km juoksussa väsy.

      samoin yleensä salilla käynti saa itseluottamusta ja väitän että siitä on paljon useammale hyötyä kuin haittaa, toki aina on se haittavaaratkin,
      mutta kyllä ei salilla käyvät ovat monin verroin suuremmassa vaarassa jollain lailla sada heikomman itsetunnon ja sitten eivät lähdekään opiskeleman muuta kuin alemman tason oppilaitoksiin.

      itse olen elämäni mennyt helpoimman mukaan, en ole juossut kun 500 m enkä mitenkään kehoani vahvistanut, kyllä elämä alkoi ooa melko raskasta jo viisikymppisenä, kun hei joila on urheilutaustaa ovat vielä aktiivisia pitkänkin työpäivän jälkeen eivätkä ajattele vapaa-aikoina lepäämistä, vaan matkailevat hoitelevat lastenlapsia yms. muutenkin kuin vain syöttämällä herkkuruokia.

    • hula palo

      Varmasti paljon parempi kuin koulukiusaaminen tai mummojen kiusaaminen kadulla,kova kuri vaan ja lupaus ettei ota mömmöjä niitä siellä tullaan tarjoamaan se on se suurin vaara.

    • treenailija

      tosiaan siitä on paljon ollut tarinoita että se tyssäisi pituuskasvun. se muuten harmittaa sitten jälkikäteen - olen erään sellaisen kanssa jutellut joka aloitti todella nuorena poikana ja pituudeksi jäi jotain reilusti alle 170 cm. jotkut taas väittää toisenlaista koska ovat itse aloittaneet nuorena ja kasvoivat ihan normaaliin mittaan.

      kaipa se juurikin johtuu yksilöllisestä kehityksestä. pojat kehittyy fyysisesti 15-25v aikuisiksi (pituuskasvu tosin tyssää jo jossain 20v viimeistään), eli siinä kehityksessä on noin isoja eroja.
      yksi kaveri aikoinaan oli 183 cm pitkä jo 14-vuotiaana ja oli kaikin puolin aikuisen näkönenkin. sillähän se treenailu ei tietysti vaikuttanut mutta todella monet pojat on ihan kehittymättömiä vielä pitkän aikaa. tarkotan että monella hoikalla jätkällä ei välttämättä edes tapahdu kovinkaan kummosta lihaskehitystä tuona aikana milloin muu kasvu on vielä kesken.

      suosittelisin tietenkin joukkuelajeja etupäässä mutta jos jostain syystä ei jalkapallot, jääkiekot sun muut tämmöset nappaa niin mun mielestä paras vaihtoehto olisi itsepuolustuslajit. ne kun on helvetin hyviä harrastuksia. puntteja kyllä oppii nostelemaan myöhemmälläkin iällä. ei ole niin vaikeaa hommaa. mutta jos jotain haluaa treenata niin lenkkeilyä, punnerruksia ehkä leukoja jne... jotain tommosta.

    • jaskajookunen

      Aloitin salilla käynnin 13-vuotiaana. Saatoin menettään muutaman sentin pituudesta, mutta se on tullut leveyteen. Nyt ikään on 32 vuotta pituutta 181cm ja painoa 85 suhteellisen tiukkaan pakattuna. Itseasiassa uskonkin luuston kehittyvän paremmin nykynormien mukaiseksi, jos lihasten kasvatus aloitetaan nuorena. Ei ole sattumaa, että uimareilla ja telinevoimistelijoilla on leveät hartiat.

      Salilla käynnin ohessa olen harrastanut taistelulajeja ja muuta extremeurheilua. Perussalitreeni on antanut hyvät pohjat harrastaa ihan mitä lajia tahansa, kun fysiikka on kunnossa. Nuorena hankitusta lihasmassasta ei ole ainakaan haittaa ollut. Yläaste iässä osa porukasta naureskeli sallilla käynnille, mutta parin vuoden päästä naureskelijat oli itse sallilla.

      Jos aloittaa tuon ikäisenä olisi hyvä saada jotain apua liikkeiden opetteluun ja ruokavalioon. Itse tuli tehtyä varmaan kaikki virheet, mutta nykyään tiedetään asioista enemmän ja apua saa helposti.

      • makrs

        Kyllä.. Miksi ei.. Ihan vaan omaan tahtiin tekemään ja kysymään tekniikoista. Kuhan vaan muistaa ettei heti rupea repimään älyttömiä.. ja Hyppyset pois niistä "massa" jutuista jos joskus haluaa ostaa.. Kaura-puuroa ja ruisleipää ni on jämpti! eikun vuan mukavia salihetkiä..


    • Sivistynyt leidi

      Sanon suoraan sen, että en hyväksy alaikäisten saliharjoittelua. Se ei tee heille muuta kuin hallaa, oppivat kaikenlaista moraalitonta saleilla. Ja mietipäs vielä, muistatko, kuinka kävi Ceausescuille?

    • voi hyvä "sylvi" jOS LAPSELLAS ON TERVETÄ HARRASTUKSIA NIIN MIKSET tue NIITÄ, onhan AINA SIVUVAIKUTUKSIA KUTEN NÄÄ MAILMAN VAHVIMMAT MIEHET JOTKA ON SORTUNUT KAIKKEEN YLIMÄÄRÄISEEN,HE HENGELLÄÄN SIT AIKUISENA HOMMAN KUITANNU. MUTTA NUORI POIKA JOKA HAKEE ITSEVARMUUTTA JA EHKÄ SAMOIN AJATELEVAA KAVERIA SALILTA, ????? SE VARMAAN SUN MIELESTÄ PAREMPI KUN DOKAIS NURKISSA?! mistähän ne kaik päähän potkitut ja potkiat tulee ? EI ainakaan ASIALLISTEN HARRASTUSTEN PARISTA , koska ITAE NÄIDEN HARRASTAJIEN KAN TEKEMISÄSSÄ TYÖNI VUOKS ,(VAIK EN SOVI OLEEN TEKEMISIS NUORTEN KAA) mutta YLI50V KATSELLUT KUIN NUORET JOTKA LÄHTEE SALEILTA JA HARRASTUKSISTA.ei POTKI KADUL MEIT PAPPOJA nyt heil kaikkeen mahdollisuus meil joskus ne hyvin vähis kun piti katella leipää perheelle;: JOTEN TÄÄ MUN VASTAUS ON AIVAN TARPEETON ,KUIN MYÖS KYSYJÄN KYSYMYS.

    • factahomma

      Yritä saada poikasi innostumaan enemmän juuri kuntopiirityyppisestä.. ja jos motivaatiota on sinulla, tehkää yhdessä..
      Ei 13-v ole fyysisesti valmis punttiin...
      Sen sijaan punnertamiseen, leuanvetoon, vatsa- ja selkälihasten tekoon ei kukaan ole liian nuori...

      Palvellessani aikanaan erikoisjoukkosotilaana, voin vakuuttaa että lihasvoima ei ollut ratkaiseva vaan lihaskestävyys. Siis oikeasti kovien miesten keskuudessa. Tästä varmasti joku punttimörkö vetää herneet mutta vetäköön.. Ne ovat ihmisiä jotka eivät paskalle taivu, kun ovat sellaisia möhköjä.
      Notkeus on myös ratkaisevan tärkeää oikeasti hyväkuntoiselle.

    • Stadin kundi

      Pitkien putkiluiden kasvulinjat ovat vielä 13-vuotiaana auki, ja ne tuottavat uusia luusoluja. Aivan älytön rasitus, josta seuraa näiden kasvulinjojen musertuminen, lopettaa luiden kasvun. Sitten nuoresta tulee lyhyt pätkä kuten nykyisestä missistämme. Kova harjoittelu tai punttisalilla käynti ei missään nimessä ole haitallista, mutta olisi syytä välttää sellaisia liikkeitä, joissa pitkien putkiluiden kuten reisiluun/sääriluun päät puristuvat yhteen suurella voimalla.

      PS. Mitenkä olisi uinti? Uimareista tulee hyväkroppaisia, ja vesi on hyvin hellä elementti luille!

      • Ricu97

        Mä oon 13 v vuotias poika ja treenannu 1vuoden läskiä lähteny! vuos sitten nostin penkistä 35kg ja nyt 60kg:D ja oon kasvanu nyt vuoden sisään varmaan josnku 5-7cm ei oo vaikuttanut pituus kasvuun millään lailla salille vaan:D


      • Yksi äiti
        Ricu97 kirjoitti:

        Mä oon 13 v vuotias poika ja treenannu 1vuoden läskiä lähteny! vuos sitten nostin penkistä 35kg ja nyt 60kg:D ja oon kasvanu nyt vuoden sisään varmaan josnku 5-7cm ei oo vaikuttanut pituus kasvuun millään lailla salille vaan:D

        En jaksanut lukea koko ketjua, enkä tiedä miten asia on poikasi kanssa ratkennut. Oman poikani on nyt 15v ja pelaa salibandya. Keväällä oli palaveri jossa oli puhetta tästä kuntosaliharjoittelusta. Joukkueen äideissä on muutama fysioterapeutti, ja yksi heistä lisäksi on kuntosaliyrittäjä. He kaikki olivat sitä mieltä että nyt alkaa olla sellainen aika jolloin kuntosaliharjoittelua voisi erittäin ohjatusta alkaa ottaa mukaan treeneihin. Siis tässä 15-16v iässä.
        Syy miksi ei aikaisemmin on juuri tuo voimakas kasvuaika. Lisäksi kun lähdetään kuntosaliharjoitteluun, painojen nostoon yms, pitää kehon hallinta olla kunnossa. Jos laitteilla tekee liikkeitä väärällä tavalla, siitä ei ole kuin haittaa.
        Olen myös kuullut että kaikki kuntosalit eivät edes päästä alle 15v laitteille? Jos nyt kuitenkin aloitat / olette aloittaneet harjoittelun, toivottavasti ammattilainen on tehnyt ohjelman ja opastanut oikeat liikeradat kullakin laitteella. Muuten voi tulla enemmän haittaa kuin hyötyä. Samoin painojen kanssa on oltava varovainen, ei saa lähteä liian kovilla painoilla liikkeelle, eikä myöskään lisätä niitä liian nopeasti.


      • salille vaan
        Yksi äiti kirjoitti:

        En jaksanut lukea koko ketjua, enkä tiedä miten asia on poikasi kanssa ratkennut. Oman poikani on nyt 15v ja pelaa salibandya. Keväällä oli palaveri jossa oli puhetta tästä kuntosaliharjoittelusta. Joukkueen äideissä on muutama fysioterapeutti, ja yksi heistä lisäksi on kuntosaliyrittäjä. He kaikki olivat sitä mieltä että nyt alkaa olla sellainen aika jolloin kuntosaliharjoittelua voisi erittäin ohjatusta alkaa ottaa mukaan treeneihin. Siis tässä 15-16v iässä.
        Syy miksi ei aikaisemmin on juuri tuo voimakas kasvuaika. Lisäksi kun lähdetään kuntosaliharjoitteluun, painojen nostoon yms, pitää kehon hallinta olla kunnossa. Jos laitteilla tekee liikkeitä väärällä tavalla, siitä ei ole kuin haittaa.
        Olen myös kuullut että kaikki kuntosalit eivät edes päästä alle 15v laitteille? Jos nyt kuitenkin aloitat / olette aloittaneet harjoittelun, toivottavasti ammattilainen on tehnyt ohjelman ja opastanut oikeat liikeradat kullakin laitteella. Muuten voi tulla enemmän haittaa kuin hyötyä. Samoin painojen kanssa on oltava varovainen, ei saa lähteä liian kovilla painoilla liikkeelle, eikä myöskään lisätä niitä liian nopeasti.

        Joo, täällä painotetaan nyt näitä personal reinereitä ja ohjaajia.. Olen nyt itse 15, ja aloitin punttien kolistelun kotona säännöllisesti 13-vuotiaana. Salilla alotin käymään 14-vuotiaana. Ilman mitään kunto-ohjaajan tekemää ohjelmaa. Siellä on laitteen vieressä yleensä ohjeet miten liike pitää tehdä.

        En nyt suosittelisi kasvu-ikäisenä alkaa tekemään (jalka)kyykkyä tai maastavetoa isoilla painoilla. Toki ensin tekniikka kuntoon ja siitä pikkuhiljaa nostaa sarjapainoja liikkeessä. Noita liikkeiden tekniikoita on netti ja juutuubi täynnä. Jos on ilman ohjelmaa nii tuolta valitsemaan itselleen ohjelma: www.pakkotoisto.com tai http://www.paskasoft.com/cybercoach/ohjelma/index.html . Tosin yleensä nuorilla ei ole mielessä muutakuin penkistä mahollisimman paljon ja siinä sivussa hauista ja vatsoja myös..

        Ei ne siellä kauaa yleensä jaksa pyöriä, jos ei oikeasti halua kunnolla lihasta/tuloksia, mutta ne vaatii sitten kunnon ruokavalion mikä on useimmille liikaa, kun pitäisi syödä mahdollisimman paljon proteiinia yms..

        Tärkeää on myös syödä kunnolla RUOKAA jos rupee säännöllisesti treenaamaan, että jää lihaskasvun ohella energiaa myös pituuskasvuun.


    • anonyymi__

      Salille vaan!
      Täällä noi mieleltään sairaat uskontohihhulit selittää jotain treenaamisen pään sekottavasta vaikutuksesta, pillereistä yms. kun itsellä ei oo kaikki muumit laaksossa...

    • 13v

      tää nyt ei liity tuohon alkuperäseen kysymykseen mut laitan nyt tänne elikkä oon 13v ja haluisin ihan kotioloissa alkaa voimistelemaan. paljonko voin nostella päivässä ja kuinka usein ettei kasvu hidastu? ei oo rahaa kuntosalille eli en oikeen sinnekkään voi mennä.
      haluaisin vaan kunnollisia kommentteja eikä ''ala harrastamaan jotain'' ''hanki rahaa salille / pyydä vanhemmilta''

    • ----

      ei hajuakaan voiko pituuskasvuun vaikuttaa mut enpä niinkää usko ku tuttu alko 13vuotiaan käydä salil ja on nyt joku 187cm ...

    • kääpiögirl

      sinä joka sanoit että astmalääkkeet hidastavat pituuskasvun, niin onko se totta jossain tapauksissa. itselläni astmakohtaus ja astmalääkkeet joskus 2 v. 3lk huomattiin rasitusastma ja syön todella vahvoja lääkkeitä joka päivä, 2 krt päivässä. olen 13 v., 8 ´lk menevä tyttö ja kasvan noin 1 cm vuodessa. Olen edelleen saman pituinen kuin 6 lk? eikö minulle tule kasvupyrähdystä ja jään 153 pituiseksi ? aina on kiusattu kääpiöksi ja se alkaa kylästyttää. ps. pikkusisko on 6 luokalle menevä ja 162 cm pitkä -.- :'(

    • ES-Jonne

      Jos juo ES nii ei tarvi missää salilla käydä ku lihakset kasvaa ihan ittestää!

      Ja on se myös iha hemmeti hyvää!

      • Väärin!

        Ei ES kasvata lihaksia, se vain läskistyttää ja kasvattaa jenkkakahvoja ja manboobseja. :D


    • kasvuikä

      Oma kokemukseni on , että ei kannata aloittaa kasvu-iässä painonnostoa .Itse tein sen virheen.Pituuskasvu odotukseni oli n. 180cm .Kasvoin hyvin ja olin n.165cm kun aloitin painonnostelun ja sen jälkeen en ole kasvanut senttiäkään.Tietysti isot lihakset kiinostivat ja halusi näyttää hyvälle. Nyt on isot lihakset mutta olen tällainen persjalka. Vaikka kuinka syö ja lepää niin ei nuoren elimistö jaksa kasvaa sitä pituutta . Suosittelen ettette nostele kasvuiässä. Treenata voi muutenkin ja kovaa jos vain haluaa

    • asdasdasdasdasdasdas

      mitä vittua, ostat vaan yhdet painot pojalle ja siinä se.

    • hahahahahahaha:DDDDD

      jää vajaaks fyysisesti ja henkisesti:D

    • faws

      itse aloitin puntilla käymisen jo 8-9 vuoden paikkeilla.

    • tötöröö

      Halu harjoitella!

      Lapset uskoo että siellä on ns. kivempaa kuin tehä kotona tavallisia punnerruksia. Kun on joka lihakselle kerta ikioma laite. ja voimakkuutta voi säädellä paremmin.

    • punttijuntti

      ei välttämättä ihan 13v, parempi odottaa vielä 3-4 vuotta kun pituuskasvu alkaa olemaan ohi. tottakai siellä voi perus treeniä tehdä, mutta yleiskuntoa yllä vaikka pientä hölkkää päivittäin ja punneruksia vatsaa ja selkälihaksia kotona..ja hyvä ruokavalio moni puolista ruokaa, kalaa vähintään 1 kerta viikossa olisi suositeltavaa ja kaikkea mikä on terveellistä, ja maitoa päivittäin....:)

    • ärsyttävää16v

      nykyään jos kuntosalilla treenaa alle 15 vuotiaat muut aikuiset treenaajat kattoo pitkään,jouduin kohteeksi vaikka olin jo melkein 16 pituuteni varmaan hämäsi vain 163 cm ja tämä tapahtui ja tapahtuu viellä edelleen myllypurossa liikuntamyllyssä nyt olen 169 cm

    • bodybuilder3

      sitä nuorempana treenaamisen alottaa sitä parempi. Lihaksista on vain hyötyä.

      Mitä väliä pituudella on? Leveydellä tietysti on :D

      • Heteronainen

        Naiset tykkää pitkistä miehistä, mutta miehille sillä ei ehkä ole niin väliä. ;)


    • Tietäjä666

      Annahan pojan pallien ensin kasvaa kunnolla ja sitten vasta reenaamaa.

    • tahtoosalille

      Oon 11v poika ja ajattelin alottaa salilla käymisen mut tietääks kukaan saleja jois ei oo ikärajaa tai Se ikäraja on Semmonen et pääsisin sinne

    • Eräs vaan

      Sano teinillesi, että hän tarvitsee vielä pituutta, massaa ja kypsyyttä ennen saliharjoittelua, mutta kotona voi jo aloittaa. Kasvuikäiselle vastuksiksi nimittäin riittää oma paino ja aloittaa voi esimerkiksi ihan perus punnerruksilla, vatsa- ja selkälihasliikkeillä ja vaikka leuanvedoilla. Pienet käsipuntit on OK. Aerobinen harjoittelu on hyvä ottaa heti alusta mukaan, eli esim. uinti, juoksu ja pyöräily ovat hyviä lajeja lihaskuntoliikkeiden vastapainoksi. Harrastakaa yhdessä ja riittävän rennolla meiningillä eikä sitten mitään verenmaku suussa- treenaamista :)

    • mietääl

      riippuu missä vaiheessa pituuskasvu on, mulla se on jo pysähtyny, oon 13, mut oon kuitenki tyttö ;D

    • terveisinlääkäri

      Pituukasvu ei pysähsy, se on vain myytti. Nykyään on tehty lääketieteellinen tutkimus siitä. Mutta kunhan tekee oikealla tekniikalla niin saa nostella siinä missä aikuiset.

    • 13vuotiasjunnu

      Ite oon 13 vuotias tyttö ja mun isä on tehny
      kuntosalin tai siis semmosen huoneen jossa on kaikkia laitteita niin alotin vuosi sitten käymään siellä ja ekana kysyin voisinko mennä varsinaiselle salille, koska mun lähisalissa on ikärajana 13, mutta ei antanut, kun tietysti turhaan maksettaisiin, kun on se omakin sali niin iskä on opettanut mun käyttämään niitä laitteita ja sopivilla toistoilla ja painoilla, että en liian suurilla painoilla menis. Oon käynyt salilla viikossa 2-6 kertaa ja en yhtään kadu ja kunto on noussut ja pituuskasvu ei oo hidastunut tän takia. Ja joo tiedän että tää keskustelu on 8 vuotta vanha, mutta toivon, että päästit silloin poikasi salille, mutta sopivalla ohjelmalla.

    • Pumppaaja

      Vitut tuosta myytistä. Ite oon 13 v ja nostan punttia, teen golden 6. Ei se pituus kasvua hidasta ellei säre pahasti selkää/niskaa.

    • Anonyymi

      kannattaa alottaa melko pienillä painoilla. mun mielestä 13-vuotiaat voi ihan hyvin mennä salille. suosittelen vaikka semmosii 1,25 kg painoja aluks.

    • Anonyymi

      Taidon, tekniikan ja voiman mukaan mennään nuorissa. Koviakin painoja voi käyttää jos osaa ja on voimaa. Esimerkiksi tänä vuonna tilastoissa miehet (pojat) alle 49 kg sarjassa paras on 43,2 kiloa painava nostaja, joka nostaa työnnössä 69 kg ja tempauksessa 50 kg.

    • Anonyymi

      Muuten kyllä salille voisi mennä jo 13 vuotiaana, mutta painojen nosto ei ole hyväksi kun on pituuskasvussa, esim juoksumatolla voi juosta tai polkea kuntopyörää ja vaikka treenata vatsalihaksia. :)

      • Anonyymi

        Älä puhu höpöjä, voimaharjoittelu lisäpainoilla ei vaikuta pituuskasvuun milläänlailla.


    • Anonyymi

      Vaikka kuusitoistavuotias tulla salille ?

      • Anonyymi

        Mun puolesta vaikka kuusivuotias, jos se osaa kuunnella ja ottaa ohjeita vastaan.


    • Anonyymi

      Millainen olisi hyvä ohjelma 13-vuotiaalle pojalle, kohta 14? Kovasti tuo on hinkunut päästä säännöllisesti salille, koulussa ovat liikuntatunneilla käyneet jonkun kerran koulun kuntosalissa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe