Miten saan aikaan nk. "punamulta" värin?
Onko olemassa jokin väri suoraan, jolla sen saa ja joka olisi siis hyvä hankkia vai saanko sen sekoittamalla, mutta mitä sekoittaa yhteen??
Haluan maalata Porvoon makasiineja ja muitakin punaisia taloja. Niitähän Suomessa riittää!
Värivalikoimastani löytyy tällä hetkellä: Transparent Red-Oxide (old Holland), Indian Red (Michael Harding), English Red (Mussini), Cad Red (M. Harding), Alizarin C (M. Harding), Deep Rose (Amsterdam) lisäksi on: cad yellow light (Old Holland), Cad yellow Deep (Zecchi Colori) ja Cad Orange (Zecchi)
Noita olen yrittänyt joitakin sekoitella, mutta en ole tyytyväinen lopputulokseen. Miten ko. värinsaa sekoitettua?
Porvoon makasiinien
8
703
Vastaukset
- You now
Hehehe! Varsinainen "huippulahjakas".
punaisia värejä olevan, mutta ei se niistä kiinni ole. Kun haluat oikean värisävyn niin haluatko sellaista kun se on
- aurinkoisena, puolipilvisenä vai sateisena päivänä
- aamupäivä-, keskipäivä- ja vai iltavalossa ja
- tarvitsetko täysvalossa, puolivarjossa vai täysvarjossa olevalle seinälle/katolle.
Veikkaan, että tarvitsetpa sitä mihin hyvänsä em. paikkaan ja olosuhteissa, niin voit tarvita punaisen taittamiseen myös hiukan mustaa tai jotakin sinistä tai ruskeaa aina sen mukaan, millaista palettia käytät.
Sanoisin, että edellä mainittu vastaus kysymykseesi on lähes riittävä.- Kiitos!
Ok! Kiitos pittore, olet aikaisemminkin auttanut minua kun olen täällä kysynyt!
Jatkan sekoittelua. Maalasin Seurasaaren kirkkoa ja sehän on tätä samaista punaista väriä ja kovin tumma siitä maalauksestani tuli, mutta olet oikeassa sää vaikuttaa, varjot, valo ja ympärillä olevien elementtien suhde siihen punaiseen väriin jne. Tavoittelen valoisia maisemia ei niinkään "mustia" ja nyt minun punamulta taloistani tulee niitä mustia. :(
Ajattelin, että jos olisi jonkin eityinen väri josta en ole tietoinen ja joka ratkaisisi ongelman. Kävin aikuisopistossa yhden syksyn maalaamassa sen venäläisen (alexandrei zatikov?) maalarin kurssilla ja siellä käytettiin yhtä väriä (violetti), jonka hän toi mukanaan kurssille. Hän sanoi että sitä väriä ei saa sekoittamalla..tiedä häntä.. Kiitos! kirjoitti:
Ok! Kiitos pittore, olet aikaisemminkin auttanut minua kun olen täällä kysynyt!
Jatkan sekoittelua. Maalasin Seurasaaren kirkkoa ja sehän on tätä samaista punaista väriä ja kovin tumma siitä maalauksestani tuli, mutta olet oikeassa sää vaikuttaa, varjot, valo ja ympärillä olevien elementtien suhde siihen punaiseen väriin jne. Tavoittelen valoisia maisemia ei niinkään "mustia" ja nyt minun punamulta taloistani tulee niitä mustia. :(
Ajattelin, että jos olisi jonkin eityinen väri josta en ole tietoinen ja joka ratkaisisi ongelman. Kävin aikuisopistossa yhden syksyn maalaamassa sen venäläisen (alexandrei zatikov?) maalarin kurssilla ja siellä käytettiin yhtä väriä (violetti), jonka hän toi mukanaan kurssille. Hän sanoi että sitä väriä ei saa sekoittamalla..tiedä häntä..Eri värivalmistajien sävyt poikkeavat joskus kovin toisistaan, joten "hyvien" ojeiden antaminen on aika toivotonta, Mutta kerron, että itse olen karsinut aika lailla värivalikoimaani, vaikka se edelleenkin on ehkä turhan runsas. Punaisisssa olen nyt tyytynyt kahteen cadmiumiin, kirkkaaseen ja keskitummaan, alizariiniin, englanninpunaiseen (tai kraplakkaan) ja poltettuun siennaan.
Mutta kuten aina, punaisen taittamiseen tarvitaan milloin valkoista, milloin jotain sinistä tai ruskeaa, ehkä okraakin, jokaisellahan on omat tapansa taittaa löytääkseen oikean sävyn. Ja muista, että punaista ympäröivä värimaailma vaikuttaa välittömästi punaiseen, huomasin sen viimeksi kun maalasin Ahvenanmaalla venevajoja, jotka paikoin olivat lisäksi vahvasti sään syömiä.
Ei sinunkaan kyllä muu auta kuin kokeilla itse, poispyyhkiminen tai raaputtaminen, jopa peseminen, on osa sitä, mitä maalaamiseksi kutsutaan. Sitkeästi vain, aina uudestaan, vain sillä oppii!
- olivetree
il pittore jo melko kattavia neuvoa jo antoikin. Punamultaa lähimpänä voisi noista sun väreistä olla englannin punainen tai intian punainen, tosin alizariinikin voisi olla tarpeen jossakin varjoissa. Punamulta seinänvärinä vaihtelee melko lämpimästä oranssista (italianpunainen punamulta)aika synkkään violetin punaiseen(falunpunainen), välissä hangon extra punainen. Riippuen tietenkin myös siitä paistaako seinään aurinko vai ei. Englannin punainen on tosi vahva väri jota täytyy taittaa oikein kunnolla että jotain alkaa tapahtumaan. Yleensä kaikki värit suoraan putkilosta ovat liian kirkkaita suoraan maalattavaksi, poislukien jotkut puhtaan värin aksentit maalauksessa. Joskus kun joutuu heikentämään värin intesiteettiä kannattaa taittaa vastavärillä, tässätapauksessa jollain vihreällä. Jos joutuu esim englanninpunaista taittamaan valkoisella voi helposti lopputuoloksena olla liian kylmä punainen, tässä tapauksessa voi yrittää taittaa keltaokralla ja valkoisella.
Kiinnostaa aina tietää mistä ihmiset saivat neuvoja mitä värejä käyttää maalauksessaan. Jos voisin tiedustella mistä sait neuvoja ostaa juuri näitä punaisia?- VÄRI
Tiedättekö, nämä neuvot jotenkin auttoivat riittävästi, että pakka alkoi eilen aukeamaan. Vietin aivan ihanan sunnuntain maalamalla makasiineja.
Aloin sekoittelemaan uudemman kerran eilen ja rupesin maalaamaan kokeilumielessä yhtä Porvoon makasiini maisemaa ja vihdoin viimein sain sekoittamalla riittävän mielenkiintoista ja valoisaa väriä makasiineihin. Laitoin myös eri makasiinirakennuksia eri värisekoituksilla, joten niissä on nyt vaihtelevuutta myös. Ei niin tylsän näköistä samaa makasiiniriviä kaikki. Aion tehdä useita pikkutauluja ja niitä apuna käyttäen treenata yhden ison Porvoon maiseman ihan vaan omalle seinälle. Sain päähäni tällaisen mielenkiintoisen projektin.
Mä kokeilen vielä tuota sinunkin, olivetree, nuevoa Englannin punaisesta. Ihanaa miten paljon te tiedätte!
Minulle on kertyneet nuo punaiset viimeisen kahden vuoden aikana. Olen osallistunut kahdelle eri kurssille italiassa ja ensimmäisellä kurssilla oli väripalettiin laitettu venetian red, no sitä ei Temperasta silloin löytynyt, mutta sanottiin että English Red vie saman asian, joten hankin sen. Samassa paletti-listassa oli Transparent Red-Oxide, joten se tuli hankittua, tosin italialaisesta kaupasta, koska en juuri tuota opettajan suosittelemaa valmistajaa löytänyt täältä. Tämä on osoittautunut kaiken kaikkiaan erittäin hyödylliseksi väriksi. Viimeaikoina olen ollut aika ihastunut siihen! Käytän sitä paljon.
Viime kesänä osallistuin erään toisen opettajan kurssille umbriassa ja hänen palettinsa oli aivan erilainen, hän käyttää mm. paljon umbria-maisemiinsa ja asetelmiinsakin Indian Red väriä. No, paikan päällä Umbriassa hän sanoi että kyllä Intian punaisen voi ihan mainiosti korvata Englannin punaisella myös, mutta olin jo palettisuosituksen mukaan ehtinyt sen hankkia enne kurssia. Nuo muut värit pääosin sitten olivat molempien kurssien listoissa ja hyvin tyypillisiä muutoinkin eri maalareiden paleteissa.
Tällä tavalla minulle on noita punaisia kertynyt! VÄRI kirjoitti:
Tiedättekö, nämä neuvot jotenkin auttoivat riittävästi, että pakka alkoi eilen aukeamaan. Vietin aivan ihanan sunnuntain maalamalla makasiineja.
Aloin sekoittelemaan uudemman kerran eilen ja rupesin maalaamaan kokeilumielessä yhtä Porvoon makasiini maisemaa ja vihdoin viimein sain sekoittamalla riittävän mielenkiintoista ja valoisaa väriä makasiineihin. Laitoin myös eri makasiinirakennuksia eri värisekoituksilla, joten niissä on nyt vaihtelevuutta myös. Ei niin tylsän näköistä samaa makasiiniriviä kaikki. Aion tehdä useita pikkutauluja ja niitä apuna käyttäen treenata yhden ison Porvoon maiseman ihan vaan omalle seinälle. Sain päähäni tällaisen mielenkiintoisen projektin.
Mä kokeilen vielä tuota sinunkin, olivetree, nuevoa Englannin punaisesta. Ihanaa miten paljon te tiedätte!
Minulle on kertyneet nuo punaiset viimeisen kahden vuoden aikana. Olen osallistunut kahdelle eri kurssille italiassa ja ensimmäisellä kurssilla oli väripalettiin laitettu venetian red, no sitä ei Temperasta silloin löytynyt, mutta sanottiin että English Red vie saman asian, joten hankin sen. Samassa paletti-listassa oli Transparent Red-Oxide, joten se tuli hankittua, tosin italialaisesta kaupasta, koska en juuri tuota opettajan suosittelemaa valmistajaa löytänyt täältä. Tämä on osoittautunut kaiken kaikkiaan erittäin hyödylliseksi väriksi. Viimeaikoina olen ollut aika ihastunut siihen! Käytän sitä paljon.
Viime kesänä osallistuin erään toisen opettajan kurssille umbriassa ja hänen palettinsa oli aivan erilainen, hän käyttää mm. paljon umbria-maisemiinsa ja asetelmiinsakin Indian Red väriä. No, paikan päällä Umbriassa hän sanoi että kyllä Intian punaisen voi ihan mainiosti korvata Englannin punaisella myös, mutta olin jo palettisuosituksen mukaan ehtinyt sen hankkia enne kurssia. Nuo muut värit pääosin sitten olivat molempien kurssien listoissa ja hyvin tyypillisiä muutoinkin eri maalareiden paleteissa.
Tällä tavalla minulle on noita punaisia kertynyt!jos todella olemme voineet auttaa sinua tuon "punaisen painajaisen" poistamisessa. Jatka vain kokeiluja niin voit aikaa myöten heittää turhat värit pois ja saada kaikkialle käyttökelpoisen paletin. Muuten, kauppanimenä venetsian punainen ja englannin punainen ovat käytännössä sama pigmentti, rautaoxidi, joka on luonnonväri. Sen valmistustapa vaihtelee siitä riippuen, minkä kemiallisen prosessin sivutuotteena sitä saadaan, ja samalla tietysti sen "klangi", värisävy.
Jäin hiukan ihmettelemään tuota punaista niillä Italian matkoillasi. Olen aika paljon maalannut Italiassa ja Kretalla/Kreikassa, mutta punaista siellä en juuri ole tarvinnut muuta kuin upean monipunaisessa mullassa ja tietysti ripaus talojen kattoihin.koska asian voi usein ymmärtää usealla tavalla. Eli erehdyin tietysti olettaessani, että kyse oli nimenomaan punaisesta punaisena eikä punaisesta osana värisekoitusta. Olemme aiemmin palstalla keskustelleet sekä "värillisistä" mustista että niistä valkoisella taitettuna tehdyistä harmaista. Taisin silloin käyttää sanaa "dramaattinen musta" tai mustanmusta, jonka teen alizarinista ja viridianista. Muita mustia/harmaita minulla on mm. indigo raaka tai poltettu umbra.
Aiemmin aloitin yhden keskustelun kokemuksista preussinsinisestä, ja siinä nimim. veldes antoi vihjeet kahteen värilliseen mustaan
. preussinsininen kadmiuminpunainen=värikäs musta
- preussinsininen alitsariininpunainen poltettu umbra= värikäs musta
Edellä olevasta huomaat, että viestisi tulivat perille, kiitos vain.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482529Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742517Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732392Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672190Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321897Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1041747Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231205Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71044Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411035Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59942