Nuoren naisen rintojen piennennys

niskakipuinen....

Yleensä rintoja pienentäneet naiset ovat minua huomattavasti vanhempia, mutta haluaisinkin kysyä onko nuoret (max. 30) pienentäneet rintojansa. Olen 23 ja rintani ovat 65G. Olen todella hoikka ja lihaksikas, koska olen parhaani yrittänyt luonnollisin keinoin pienentää rintojani. Tiedän, että varmasti saisin tukea pienennykseen, koska rintani ovat niin suuret painooni nähden.

Tuleeko niistä karmeat arvet ja kuinka paljon rintoja voidaan pienentää? Itse voisin ottaa ihan helposti vaikka kolme-neljä kuppikoko pois.

18

1070

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flammable08

Itse kävin leikkauksessa 22-vuotiaana, kokoa 70E/65F. Kävin yksityisellä, mutta oletettavasti olisin päässyt myös julkiselle. Itse olen myös urheilullinen, eivätkä rinnat sopineet muuhun kroppaan ollenkaan, ja aiheuttivat niska- ja hartiakipuja treenamisesta huolimatta. Arvet totta kai jää, mutta suurin osa on piilossa rinnan alla, omani ovat jo tosi vaaleat. Leikkaus on toki iso, mutta en voi kuin suositella. Viimeinkin minua katsotaan silmiin, vaatteita on helpompi ostaa ja urheilukin on helpompaa. Aiheesta löytyy runsaasti keskusteluja hakutoimintoa käyttäen.

• Flammable08

Niin, ja rintoja toki voidaan pienentää vaikka kokonaan pois, mutta se ei tuo kovin sopusuhtaista lopputulosta. Omani ovat kokoa 70C/D leikkauksen jälkeen, mutta ero roikkuvan 70E:n ja kiinteän C/D:n välillä on huomattava.

• ....................
        Flammable08 kirjoitti:

Niin, ja rintoja toki voidaan pienentää vaikka kokonaan pois, mutta se ei tuo kovin sopusuhtaista lopputulosta. Omani ovat kokoa 70C/D leikkauksen jälkeen, mutta ero roikkuvan 70E:n ja kiinteän C/D:n välillä on huomattava.

Kiitos vastauksestasi. Olen joskus kuullut, että pienennys vaikuttaa imetykseen. Sanottiinko sinulle siitä mitään? Paljonko maksoi rintojen pienennys yksityisellä? Oliko se tietoinen valinta mennä sinne?

Olisin todella kiitollinen jos jaksat vielä näihin kysymyksiin vastata. Oli mukava kuulla, että en ole ainut nuori hoikka nainen, jolla on liian suuret rinnat.

• Flammable08
        .................... kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Olen joskus kuullut, että pienennys vaikuttaa imetykseen. Sanottiinko sinulle siitä mitään? Paljonko maksoi rintojen pienennys yksityisellä? Oliko se tietoinen valinta mennä sinne?

Olisin todella kiitollinen jos jaksat vielä näihin kysymyksiin vastata. Oli mukava kuulla, että en ole ainut nuori hoikka nainen, jolla on liian suuret rinnat.

Todellakaan et ole ainut ;) Kavereistani (samaa ikäluokkaa) jo kahdelta on pienennetty rinnat, molemmat hoikkia nuoria naisia.

Kävin leikkauksessa Asko Salmella KL Plastiikkakirurgisessa sairaalassa Jyväskylässä, hintaa tuli tuolloin (v. 2008) 3900 e, josta Kela-korvausta n. 500 e (anestesialääkärin kulungit jne.) Korvaukset oli helppo hakea, sairaalasta sain kaikki tarvittavat paperit. Päätös oli tietoinen, koska minun oli ajoitettava leikkaus itselleni sopivaan ajankohtaan (työt & opiskelut). Leikkaus oli kesällä.

Imetyksestä itsekin kysyin, ja Salmi totesi, että mahdollisuudet imetykseen on 50-50, joko onnistuu tai sitten ei. Itse ajattelin niin, että varmaan ryhti viimeistään maitoa täynnä olevien rintojen kanssa painuisi kasaan ja niska- ja hartiakivut olisivat kahta kauheammat. Että katsotaan miten homma sujuu tahi ei jos joskus lapsia saan. Ajattelin kuitenkin asian niin että oma terveys on nyt tärkeintä, ja eivät kaikki "normaali"rintaisetkaan naiset pysty välttämättä imettämään.

• 22wee myös
        Flammable08 kirjoitti:

Todellakaan et ole ainut ;) Kavereistani (samaa ikäluokkaa) jo kahdelta on pienennetty rinnat, molemmat hoikkia nuoria naisia.

Kävin leikkauksessa Asko Salmella KL Plastiikkakirurgisessa sairaalassa Jyväskylässä, hintaa tuli tuolloin (v. 2008) 3900 e, josta Kela-korvausta n. 500 e (anestesialääkärin kulungit jne.) Korvaukset oli helppo hakea, sairaalasta sain kaikki tarvittavat paperit. Päätös oli tietoinen, koska minun oli ajoitettava leikkaus itselleni sopivaan ajankohtaan (työt & opiskelut). Leikkaus oli kesällä.

Imetyksestä itsekin kysyin, ja Salmi totesi, että mahdollisuudet imetykseen on 50-50, joko onnistuu tai sitten ei. Itse ajattelin niin, että varmaan ryhti viimeistään maitoa täynnä olevien rintojen kanssa painuisi kasaan ja niska- ja hartiakivut olisivat kahta kauheammat. Että katsotaan miten homma sujuu tahi ei jos joskus lapsia saan. Ajattelin kuitenkin asian niin että oma terveys on nyt tärkeintä, ja eivät kaikki "normaali"rintaisetkaan naiset pysty välttämättä imettämään.

Itse olen menossa KL Helsinkiin.Millainen yritys se mielestäsi on?Suositteletko?
        Onko muita KL käyttäneitä?

• Flammable08
        22wee myös kirjoitti:

Itse olen menossa KL Helsinkiin.Millainen yritys se mielestäsi on?Suositteletko?
        Onko muita KL käyttäneitä?

No itselleni jäi todella positiivinen kuva (vaikka tällä palstalla aina tuleekin joku huutelemaan että ei saa mainostaa). Salmi oli todella asiallinen ja teki erinomaista jälkeä, hoitohenkilökunta oli ystävällistä ja sairaala siisti. Ainoana miinuksena jäi se, etten älynnyt pyytää pahoinvoinnin estolääkitystä. Minua ei oltu koskaan ennen nukutettu, joten reagoinkin nukutusaineisiin voimakkaasti. Kannattaa myös varautua siihen, että voimakkaat kipulääkkeet aiheuttavat useilla kovaa ummetusta.

• 22wee myös
        Flammable08 kirjoitti:

No itselleni jäi todella positiivinen kuva (vaikka tällä palstalla aina tuleekin joku huutelemaan että ei saa mainostaa). Salmi oli todella asiallinen ja teki erinomaista jälkeä, hoitohenkilökunta oli ystävällistä ja sairaala siisti. Ainoana miinuksena jäi se, etten älynnyt pyytää pahoinvoinnin estolääkitystä. Minua ei oltu koskaan ennen nukutettu, joten reagoinkin nukutusaineisiin voimakkaasti. Kannattaa myös varautua siihen, että voimakkaat kipulääkkeet aiheuttavat useilla kovaa ummetusta.

Kiitos vastauksesta!Jään innolla odottamaan omaa leikkaustani.

• haavanhoitelija
        Flammable08 kirjoitti:

Olen lueskellut kirjoituksiasi täällä, kiitokset niistä, olen saanut hyvää tietoa omaa prosessiani varten. :)

Kävin itsekin leikkauksessa 3 viikkoa sitten ja minut pienennettiin koosta 70 F/G. Nyt olen alkanut miettiä lopullista kokoa ja tartuin tuohon lauseeseesi "ero roikkuvan 70E:n ja kiinteän C/D:n välillä on huomattava". Minusta nimittäin tuntuu, että minulta ei niinkään poistettu paljoa, mutt kohotettiin sitäkin enemmän ja tilanne on varmaan aika sama kuin sulla. Tällä hetkellä pidän urheiluliivejä kokoa 75D. En tiedä onko minulla vielä turvotusta kuinka paljon, mutta alkoi mietityttää tuo lopullinen koko... koskahan sitä lopullista kuppikokoa voisi ruveta odottelemaan? Vai olenko liian hätäinen?

Aluksi olin tosi tyytyväinen etteivät ainakaan ottaneet liikaa, mutta nyt rupesi mietityttämään että ottivatkohan sittenkään tarpeeksi? Eli miten sulla tuo kuppikoko "kehittyi" paranemisen myötä? Onko C/D-kuppi tosiaan "kevyt"?

• Flammable08
        haavanhoitelija kirjoitti:

Olen lueskellut kirjoituksiasi täällä, kiitokset niistä, olen saanut hyvää tietoa omaa prosessiani varten. :)

Kävin itsekin leikkauksessa 3 viikkoa sitten ja minut pienennettiin koosta 70 F/G. Nyt olen alkanut miettiä lopullista kokoa ja tartuin tuohon lauseeseesi "ero roikkuvan 70E:n ja kiinteän C/D:n välillä on huomattava". Minusta nimittäin tuntuu, että minulta ei niinkään poistettu paljoa, mutt kohotettiin sitäkin enemmän ja tilanne on varmaan aika sama kuin sulla. Tällä hetkellä pidän urheiluliivejä kokoa 75D. En tiedä onko minulla vielä turvotusta kuinka paljon, mutta alkoi mietityttää tuo lopullinen koko... koskahan sitä lopullista kuppikokoa voisi ruveta odottelemaan? Vai olenko liian hätäinen?

Aluksi olin tosi tyytyväinen etteivät ainakaan ottaneet liikaa, mutta nyt rupesi mietityttämään että ottivatkohan sittenkään tarpeeksi? Eli miten sulla tuo kuppikoko "kehittyi" paranemisen myötä? Onko C/D-kuppi tosiaan "kevyt"?

Minut leikannut Asko Salmi sanoi, että hän pyrkii mahdollisimman sopusuhtaiseen tulokseen ja siihen, ettei sitten heti seuraavaksi tarvitse olla hankkimassa silikoneja ;) Itse ajattelin myös, että kroppaani sopii paremmin, jos rintaa on sentään kohtalaisesti, olen suht kurvikas. Minulta lähti noin 200 g per rinta, mutta se on juuri sopivasti, niska- ja hartiakipuja ei minulla enää ole. Turvotusta ja pinkeyttä on alkuun todella paljon, omat rintani tuntuivat alkavan suoraan leuan alta. Mutta kyllä ne siitä laskeutuvat hieman ja mukautuvat. Varmasti omatkin rintasi ovat vielä leikkauksesta turvoksissa, joten odottele rauhassa ja luota ennemmin peilikuvaan kuin mihinkään kokomerkintöihin.

Muista, että esimerkiksi 70D:n "rinnakkaiskoko" kupin suhteen on 75C, 80B, kuin myös 65F ja 60G, eli kuppi on täsmälleen samankokoinen kaikissa noissa, vain ympärys vaihtelee. 70D kuulostaa suurelta, koska suurin osa naisista ei ole niin perehtynyt rintsikoiden kokoasioihin ja ylipäätään puhutaan DD-rinnoista jättiläismäisinä, mitä ne nyt harvemmin ovat, riippuu ympärysmitasta taasen. Eli 70D:n D-kuppi ei ole sama kuin 90D:n D-kuppi.

Jos haluaa jotain kirjaimellisesti kouriintuntuvaa esimerkkiä käyttää, niin ennen en todellakaan pystynyt peittämään rintojani kämmenilläni, nykyään voin ;)

• haavanhoitelija
        Flammable08 kirjoitti:

Minut leikannut Asko Salmi sanoi, että hän pyrkii mahdollisimman sopusuhtaiseen tulokseen ja siihen, ettei sitten heti seuraavaksi tarvitse olla hankkimassa silikoneja ;) Itse ajattelin myös, että kroppaani sopii paremmin, jos rintaa on sentään kohtalaisesti, olen suht kurvikas. Minulta lähti noin 200 g per rinta, mutta se on juuri sopivasti, niska- ja hartiakipuja ei minulla enää ole. Turvotusta ja pinkeyttä on alkuun todella paljon, omat rintani tuntuivat alkavan suoraan leuan alta. Mutta kyllä ne siitä laskeutuvat hieman ja mukautuvat. Varmasti omatkin rintasi ovat vielä leikkauksesta turvoksissa, joten odottele rauhassa ja luota ennemmin peilikuvaan kuin mihinkään kokomerkintöihin.

Muista, että esimerkiksi 70D:n "rinnakkaiskoko" kupin suhteen on 75C, 80B, kuin myös 65F ja 60G, eli kuppi on täsmälleen samankokoinen kaikissa noissa, vain ympärys vaihtelee. 70D kuulostaa suurelta, koska suurin osa naisista ei ole niin perehtynyt rintsikoiden kokoasioihin ja ylipäätään puhutaan DD-rinnoista jättiläismäisinä, mitä ne nyt harvemmin ovat, riippuu ympärysmitasta taasen. Eli 70D:n D-kuppi ei ole sama kuin 90D:n D-kuppi.

Jos haluaa jotain kirjaimellisesti kouriintuntuvaa esimerkkiä käyttää, niin ennen en todellakaan pystynyt peittämään rintojani kämmenilläni, nykyään voin ;)

Hei!

Kiitos vastauksestasi Flammable, mutta nyt et ymmärtänyt kysymystäni oikein. Olen kyllä hyvinkin tietoinen eri kuppikokojen eroista ja rinnakkaiskoista tai kaivannut "oppituntia" kuppikoista. En myöskään tuijota kokomerkintöihin enkä yrittänyt verrata omaa kokoani sinuun (tai muihin). Ilmoitin kokoni siksi, että meillä oli numeroina melko lailla samat lähtökohdat ja ilmeisesti lopputuloskin, niin arvelin että meitä olisi helppo verrata ja sinun tapauksesi voisi antaa minulle vinkkiä siitä, mitä ehkä on odotettavissa (vaikka ykilöllistähän tämä kaikki tietenkin on). :)

Eli minua kiinnostaisi kuulla, miten SINUN kokosi (ympärysmitta ja kuppikoko) kehittyivät paranemisprosessin myötä ja sen eri aikoina:

- Kuinka kauan sulla kesti turvotus (ympäryksen ja rintojen) ja milloin aloit olla suhteellisen lopullisissa mitoissa? Eli miten pitkän ajan jälkeen olisi järkevää lähteä sovittelemaan, mikä uusi/lopullinen kokoni on? Tietenkään mitään hienoja pitsiliivejä ei voi vielä ostaa/pitää, mutta ihan tietämisen ilosta. :-D
        - Käytätkö nykyään (kuukausien/vuosien jälkeen) samaa liivikokoa kuin pian leikkauksen jälkeen, vai jouduitko paranemisprosessin edetessä ostamaan vähitellen aina pienempiä liivejä?

Kiitos jos viitsit vielä tarkentaa. :-)

• Flammable08
        haavanhoitelija kirjoitti:

Hei!

Kiitos vastauksestasi Flammable, mutta nyt et ymmärtänyt kysymystäni oikein. Olen kyllä hyvinkin tietoinen eri kuppikokojen eroista ja rinnakkaiskoista tai kaivannut "oppituntia" kuppikoista. En myöskään tuijota kokomerkintöihin enkä yrittänyt verrata omaa kokoani sinuun (tai muihin). Ilmoitin kokoni siksi, että meillä oli numeroina melko lailla samat lähtökohdat ja ilmeisesti lopputuloskin, niin arvelin että meitä olisi helppo verrata ja sinun tapauksesi voisi antaa minulle vinkkiä siitä, mitä ehkä on odotettavissa (vaikka ykilöllistähän tämä kaikki tietenkin on). :)

Eli minua kiinnostaisi kuulla, miten SINUN kokosi (ympärysmitta ja kuppikoko) kehittyivät paranemisprosessin myötä ja sen eri aikoina:

- Kuinka kauan sulla kesti turvotus (ympäryksen ja rintojen) ja milloin aloit olla suhteellisen lopullisissa mitoissa? Eli miten pitkän ajan jälkeen olisi järkevää lähteä sovittelemaan, mikä uusi/lopullinen kokoni on? Tietenkään mitään hienoja pitsiliivejä ei voi vielä ostaa/pitää, mutta ihan tietämisen ilosta. :-D
        - Käytätkö nykyään (kuukausien/vuosien jälkeen) samaa liivikokoa kuin pian leikkauksen jälkeen, vai jouduitko paranemisprosessin edetessä ostamaan vähitellen aina pienempiä liivejä?

Kiitos jos viitsit vielä tarkentaa. :-)

Tarkoitus ei ollut luennoida, arvelin vain että olisi hyvä kerrata kokoasiat, kun niin kovin monella naisella ei niistä ole oikein käsitystä.

Omalla kohdalla ympärysmitta ei luonnollisesti muuttunut, ehkä jos olisin ennen leikkausta ollut ylipainoinen, olisi kenties turvotusta ollut myös rintakehässä.

Lopullisen koon voisi arvella olevan joskus vuoden tienoilla leikkauksesta. Alkuun (useita kuukausia) käytiin urheilurintsikoita koko 70C. Nykyisellään käytän normiliiveissä kokoa 70D, ja urheilurintsikoissa edelleen samaa 70C:tä. Eli kuppikoko ei ole suuresti muuttunut, leikkauksesta alkaa olla n. 1½ vuotta. Ensimmäisiä normaaleja rintsikoita uskalsin sovitella kun haavat olivat umpeutuneet ja mustelmat kaikonneet.

• Trine2010

Moi,

itse olin pienennyksessä muutama vuosi sitten 23 vuotiaana, silloin oli ajalliset ja rahalliset edellytykset mennä leikkaukseen pinna viimeistään kärähtänyt, kun rinnat haittasivat/estivät urheilun ja aiheuttivat älyttömiä niskakipuja. Kokoni oli 70F, leikkauksen jälkeen B/C, nykyään kun painoa tullut n.5kg lisää niin 70C/D. Minä olin myös tooodella hoikassa kunnossa, silloin tuntui että se on ainoa keino pitää itsensä hentona niiden hinkkien kanssa, toki iänkin puolesta pysyin painossani ilman mitään laihdutusta tai syömishäiriötä, en siis tarkoittanut sitä :). Mun rinnat oli kovat eli muodostuivat rauhaskudoksesta, ja sehän ei laihduttamallakaan lähde mihinkään...

Itse kävin yksityisellä, hinta reilu 4000, kela korvasi n.400.

Tosiasia on että arpea tulee ankkurileikkauksessa 30-40 senttiä, mutta pystyarpi melkein katoaa, samoin nännien ympärillä olevat arvet. Olo on kuitenkin huojentuneen kevyt, vaatteet sopii ja voi urheilla ja juosta kuinka rankasti vain haluaa, harmi etten voinut syntyä näin. Arvet kaunistavat - myös muita ihmisiä kuin minua :D(vitsi), eli kyllä minä tunnen itseni seksikkäämmäksikin nykyisellään...

• 22wee myös

Ihana kuulla noin positiivinen tarina.Itse odotan innolla kaikkia urheilulajeja joita en ole vuosiin harrastanut rintojeni takia.En välitä kivuista,vuodoista arvista enkä laskusta,kunhan vaan pääsen näistä säkeistä ja saan olla om itseni.Voisitteko kertoa mitä kannattaa kysyä lääkäriltä konsultaatiossa?Luin jostain,että kuukautisten aikana tehty leikkaus saattaa olla kivuliaampi,koska rinnat ovat turvoksissa.Tätä kannattaa ainakin kysyä,mutta mitä muuta?

• M5M M
        22wee myös kirjoitti:

Ihana kuulla noin positiivinen tarina.Itse odotan innolla kaikkia urheilulajeja joita en ole vuosiin harrastanut rintojeni takia.En välitä kivuista,vuodoista arvista enkä laskusta,kunhan vaan pääsen näistä säkeistä ja saan olla om itseni.Voisitteko kertoa mitä kannattaa kysyä lääkäriltä konsultaatiossa?Luin jostain,että kuukautisten aikana tehty leikkaus saattaa olla kivuliaampi,koska rinnat ovat turvoksissa.Tätä kannattaa ainakin kysyä,mutta mitä muuta?

Mitkä ovat nämä kriteerit,(luin jostain, että on olemassa joku..pisteytys systeemi?-joka on käytännössä siis mikä?) että pääsisi kunnallisen kautta rintojen pienennykseen? olen 24 vuotias, 75D/E, ja kärsin niska-ja hartiasäryistä jo ties monetta vuotta (olen ollut yhtä rintaa jo murrosiästä alkaen:( )
        Lisäksi itsetunto kärsii näistä, enkä koe olevani sinut alastoman minäni kanssa, kun tuntuu että rinnat on niin pirun rumat ja ei niin terhakkaan isot :P

Kiitos kovasti, jos joku osaisi asiass auttaa..

• Trine2010
        22wee myös kirjoitti:

Joo, olen tainnut päästä "helpolla" tässä asiassa, näin olen siitä onkin helpompi kirjoittaa positiivisesti. Henkisesti prosessiin tietenkin vaikuttaa oma suhtautuminen ja omiin valintoihinsa tyytyväisenä oleminen, arpien parantuminen ja muutenkin fyysinen puoli ainakin minun kohdalla oli arvioitavissa oman historian kautta, samaan tyyliin nämäkin haavat parantuivat ja jättivät jälkiä kun aiemmatkin elämässä tulleen naarmut ja haavat.

Itse pyörtyilin konsultaatiossa, joten en varmaan muistanut tai kuullut kaikkia kysymyksiäni :). Voi todella olla että menkoilla on jotain vaikutusta kipuihin, mutta toisaalta sitä kipua aiheuttavaa kudosta myös katoaa, ja mulla kipu joka tapauksessa oli ihan hyvin hallittavissa. Mustelmat näyttivät paljon pahemmilta, kuin miltä tuntui...

Kannattaa ehkä tehdä oikein lista, että muistaa kysyä itseään askarruttavia kysymyksiä, toki niitä voi jälkikäteenkin laittaa lääkärille s-postilla. Itse oli miettinyt tavoitekokoa ja siitä oltiinkin sitten lääkärin kanssa samaa mieltä. Kysyin myös haittaako e-pillerit leikkausta(kun niiden paketissa varoitellaan leikkaustilanteistakin). Lääkäri aika paljolti kertoi leikkauksen tapahtumat oma-aloiteisesti, mm. imetyskyvystä ja arpien paikoista ja mistä kohtaa massaa poistetaan. En tiedä unohtiko vai olinko silloin hämärän mailla jos kertoikin, että nännit myös pienennetään leikkauksessa, kai se on ihan normi käytäntö ja ne stemmataan rinnan kokoon sopivaksi, vai onkohan joku tästäkin kokoasiasta käynyt ennakkokeskustelua..? No joka tapauksessa uudet nännit oli iloinen yllätys, vähän olinkin harmitellut, että kyllä jää isot nännit uusiin rintoihin, toisin kävi! Muutenkin leikkauksesta hereillessä olin vähän kummissaan monestakin asiasta, koska minua ei ollut aiemmin nukutettu, niin en tiennyt siihen liikktyvästä olosta yms.

Alla olevaan postiin yritin yleisiltä etsiä tietooa, mutta ei näistä kriteereistä tunnuta puhuvan kuin keskustelupalstoilla, tällainen löytyi:

Lasketaan pisteillä, 50pisteellä pääsee kirurgin arvioitavaks. Mitta kaulakuopasta nänninpäähän, 31 tai enemmän 60p. 27-30cm 50p. (jos muistan oikein).
        Painoindeksi 30 tai alle 20p. Pisteytetään kuinka paljon on haittaa elämistä, kivut, haittaako työntekoa jne...

Mä luulen, että toi painoindeksi juttu on hieman sekaisin? Ei kai siinä nyt voida kaikilta alle 20 painoindeksiä vaatia...

Tsemiä! :D

• Flammable08
        Trine2010 kirjoitti:

Joo, olen tainnut päästä "helpolla" tässä asiassa, näin olen siitä onkin helpompi kirjoittaa positiivisesti. Henkisesti prosessiin tietenkin vaikuttaa oma suhtautuminen ja omiin valintoihinsa tyytyväisenä oleminen, arpien parantuminen ja muutenkin fyysinen puoli ainakin minun kohdalla oli arvioitavissa oman historian kautta, samaan tyyliin nämäkin haavat parantuivat ja jättivät jälkiä kun aiemmatkin elämässä tulleen naarmut ja haavat.

Itse pyörtyilin konsultaatiossa, joten en varmaan muistanut tai kuullut kaikkia kysymyksiäni :). Voi todella olla että menkoilla on jotain vaikutusta kipuihin, mutta toisaalta sitä kipua aiheuttavaa kudosta myös katoaa, ja mulla kipu joka tapauksessa oli ihan hyvin hallittavissa. Mustelmat näyttivät paljon pahemmilta, kuin miltä tuntui...

Kannattaa ehkä tehdä oikein lista, että muistaa kysyä itseään askarruttavia kysymyksiä, toki niitä voi jälkikäteenkin laittaa lääkärille s-postilla. Itse oli miettinyt tavoitekokoa ja siitä oltiinkin sitten lääkärin kanssa samaa mieltä. Kysyin myös haittaako e-pillerit leikkausta(kun niiden paketissa varoitellaan leikkaustilanteistakin). Lääkäri aika paljolti kertoi leikkauksen tapahtumat oma-aloiteisesti, mm. imetyskyvystä ja arpien paikoista ja mistä kohtaa massaa poistetaan. En tiedä unohtiko vai olinko silloin hämärän mailla jos kertoikin, että nännit myös pienennetään leikkauksessa, kai se on ihan normi käytäntö ja ne stemmataan rinnan kokoon sopivaksi, vai onkohan joku tästäkin kokoasiasta käynyt ennakkokeskustelua..? No joka tapauksessa uudet nännit oli iloinen yllätys, vähän olinkin harmitellut, että kyllä jää isot nännit uusiin rintoihin, toisin kävi! Muutenkin leikkauksesta hereillessä olin vähän kummissaan monestakin asiasta, koska minua ei ollut aiemmin nukutettu, niin en tiennyt siihen liikktyvästä olosta yms.

Alla olevaan postiin yritin yleisiltä etsiä tietooa, mutta ei näistä kriteereistä tunnuta puhuvan kuin keskustelupalstoilla, tällainen löytyi:

Lasketaan pisteillä, 50pisteellä pääsee kirurgin arvioitavaks. Mitta kaulakuopasta nänninpäähän, 31 tai enemmän 60p. 27-30cm 50p. (jos muistan oikein).
        Painoindeksi 30 tai alle 20p. Pisteytetään kuinka paljon on haittaa elämistä, kivut, haittaako työntekoa jne...

Mä luulen, että toi painoindeksi juttu on hieman sekaisin? Ei kai siinä nyt voida kaikilta alle 20 painoindeksiä vaatia...

Tsemiä! :D

Tässä ne julkisen puolen kriteerit nyt vielä kertaalleen:

RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
        ICD-tautiluokitus
        N62
        Toimenpideluokitus
        HAD30, HAD35
        Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
        (pisteytys 0-100)
        Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
        pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
        perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
        siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
        huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
        40 pistettä Alle 27 cm
        50 pistettä 27-31 cm
        60 pistettä Yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet
        0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen
        0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

• idhiootti
        Flammable08 kirjoitti:

Tässä ne julkisen puolen kriteerit nyt vielä kertaalleen:

RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
        ICD-tautiluokitus
        N62
        Toimenpideluokitus
        HAD30, HAD35
        Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
        (pisteytys 0-100)
        Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
        pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
        perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
        siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
        huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
        40 pistettä Alle 27 cm
        50 pistettä 27-31 cm
        60 pistettä Yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet
        0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen
        0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

tyhmä kysymys mikä on kaulakuoppa? onko se se kuoppa solisluoden välissä vai solisluun päällä?

• Flammable08
        idhiootti kirjoitti:

tyhmä kysymys mikä on kaulakuoppa? onko se se kuoppa solisluoden välissä vai solisluun päällä?

Se on leuasta suoraan kaulaa alaspäin, siinä kohtaa missä solisluut kohtaa. Itsellä kirurgi sitten tinttasi sen mittanauhan nimenomaan _kuoppaan_, eikä vain luun päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3762
    2. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3017
    3. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2894
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      40
      2231
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1153
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1019
    7. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      355
      950
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      47
      935
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      211
      866
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      135
      833
    Aihe