Ihottumaa ruokavalion muutoksesta?

silja234

Tervehdys,

Äkkirykäisyllä ryhdyin lakto-ovo-vegeksi vajaat kolme viikkoa sitten. Tai ensimmäiset kymmenen päivää olin olosuhteiden pakosta vegaaniruokavaliolla, sen jälkeen ei tehnyt enää lihaa mieli, mutta aloin syömään jälleen maitotuotteita ja munia. Viimeisen viikon aikana on iho ollut aika kuiva, ja nyt on kaulaan ilmaantunut punaisia ihottumalaikkuja. Olen aika tarkkaan laskenut, että saan kaikki tarvitsemani vitamiinit, kivennäisaineet jne, eikä mitään puutoksia pitäisi olla - ja ei kai ne näin äkkiä iskisikään? Voiko, olla että saan liikaa jotakin? Lisäksi on ollut veto poissa, eli aika väsynyt ja raskas olo, mutta en sitten tiedä johtuuko syömisistä vai ihan muuten vaan talviuupumuksesta.

Onko kukaan muu kokenut vastaavia oireiluja ruokavaliota muuttaessaan?

Aikaisemmin söin vhh-tyylillä, eli viljatuotteita on nyt viime viikkoina tullut syötyä huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.

12

1499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ee

verityypin mukauseen ruokavalioonkin. Kirja: Syö oikein oman tyyppisi mukaan. Saa varmaan kirjastosta.

Siitä selviää, mitkä ruuat ovat hyödyllisiä ja imeytyvät kenelläkin. Saattaa olla syynä, että kaikki syömäsi ruuat eivät imeydy ja silloin voi syntyä puutostakin.

• turgos

verityypin mukaan syöminen on sama kun uskoisi joulupukkin

• Sirkka Perttunen
        turgos kirjoitti:

verityypin mukaan syöminen on sama kun uskoisi joulupukkin

Lue ja ota asiasta selvää! Verityypillä on merkitystä ravinnon suhteen!

• silja234

Netistä katselin tätäkin, ja tyyppi A:lle sopii vissiinkin vegeruoka kuin nyrkki silmään : )

• atoopikko

Olisiko mahdollista että olisit allerginen jollekin ruoka-aineelle jota nyt olet syönyt enemmän kasvisruokaan vaihdettuasi?

Erityisesti pehmeät rasvat auttavat ihon hyvinvointia, eli rasvan saannista kannattaa myös pitää huolta.

• ee

"verityypin mukaan syöminen on sama kun uskoisi joulupukkin"

Ei siihen tarvitse uskoa, ei uskomisella mitään tapahdu. Mutta kokeilla kannattaa, koska siinä on käytännön tietoa.
        Ei sen toimivuus perustu varsinaisesti verityyppiin vaan ihmisten erilaiseen kudostyyppiin ja mahanesteiden, hormonien ym. erilaiseen erittyvyyteen. Niihin sitten perustuu veriryhmätkin.

Koska kudostyypin tunnistaminen on vaikeaa niin veriryhmä on helpoin tapa tunnistaa erilainen elimistö. Vähän monimutkainen varmaan sisäistää, mutta ei sitä välttämättä tarvitse ymmärtää, riittää, kun lukee ja kokeilee. Vertaaminen toisiinsa antaa myös hyvää tietoa.

• juups***************

keliakiaoireita ja jos on keliakiaa niin on myös laktoosioireita. Haeppa vaikka keliakiapikatesti apteekista.

• <><

yllätyksiä.
      Itse aloitin "teveellisen" ruokavalion, puristin tuoremehua porkkanoista ym..
      Aloin kutista ja ihoon tuli laikkuja, en ensin osannut yhdistää asiaa mihinkään.
      Mietittyäni mitä olin muuttanut ruokavaliossani niin aika runsas porkkanamehun juominen tuli mieleen.
      Osoittautui että olen porkkanalle allerginen.
      Olen allerginen myös beetakaroteeni tableteille.
      Silloin tällöin on iholla kutinaa rusaan kasvisten syömisen jälkeen, lisäksi niistä tulee suolistovaivoja.

• silja234

Kiitos vastauksista!

Nyt on iho alkanut tasaantua jälleen, onneksi. Allergiatestit eivät aikaisemmin ole näyttäneet mitään, en sitten tiedä onko voinut kehittyä jotakin allergiaa testauksen jälkeen. Noita imeytymisjuttuja olen kyllä miettinyt, jos yhdistelen ruoka-aineita niin, että eri hivenaineet ja vitamiinit eivät imeydy hyvin. Keliakiatestikin voi olla hyvä ajatus. Tai sitten lääkäriin tai ravintoterapeutille, jos tämä ei menekään kokonaan ohi tai alkaa uusia : )

• ryysyryttynen

Sinä olisit juuri niillä rajamailla, että olisit voinut allergisoitua. Liikaa hyvää on myös paha. Minä esimerkiksi allergisoiduin tomaatille ja porkkanalle, kun niitä aloin pistellä tavallista enemmän ja noin vuosi meni, että tajusin laikkuilun johtuvan siitä. Siedätystä voi kokeilla myös kotikonstein, eli joka päivä ihan pikkuriikkisen allergisoivaa ainetta ja määrää kasvatetaan joka kuukausi pikkuisen. Siskoni siedätettiin kalaan juuri tällä keinolla, kun siedätyshoito ei vielä ollut joka sairaalasta tarjottavaa palvelua.

• evret

Kun vaihtelet diettejäsi, niin tee se vähitellen. Kovin monista muutoksista ei seuraa välttämättä heti kovin hyvää.

Viinan, tupakan, kasvis-dietin, VHH:n, ym. aloitus sekä lopetus voivat antaa kaikenlaista sekalaista oiretta. Itse huomasin monia muutoksia kun vähensin yletöntä syömääni hiilihydraattien määrää.

• sfv

hei

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      151
      4007
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2312
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1797
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1117
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe