tänään ostin ensimmäistä kertaa proteiinivalmistetta. Ikää on kertynyt yli 40 ja tuntuu ettei treenistä enää palaudu millään, joten jotain tarttee tehdä. treenitunteja kertyy viikossa 8-10 eri liikuntalajien piirissä, mm. voimailu ja thaiboxing. Tähän saakka olen popsinut kananmunan valkuaisia ja banaaneja maidon kera palautumiseen ja pärjännyt ihan normaalilla perusruokavaliolla.
Luin netistä että soija proteiinillä olisi haittavaikutusta kilpirauhasen vajaatoimintaan. Toiselta palstalta taas luin että se edistää kilpirauhasen toimintaa. kummin päin mahtaa olla? Itse nimittäin sairastan vajaatoimintaa, tabuja joudun syömään joka tapauksessa.
Soijavalmisteen kyljessä luki lisäksi että se sisältää rautaa, mikä on hyvä juttu, sillä naisena minulla on raudan imetyymisongelmia, joudun syömään rautakuurin parin kuukauden välein. Vajauksen huomaa selkeästi treenissä kun alkaa väsyttämään, silloin on jo liian myöhäistä, sillä rauta imeytyy todella hitaasti kehoon.
Oli myös hankala päättää kumpaa ostaa hera protskua vai tuota soijaa, mikä oli edullisempaakin. Kumpis on siis parempaa?
soijaprotsku ja kilpirauhasen vajaatoiminta
5
698
Vastaukset
- OmShantiShivaShakti
Eikös sitä heraa ja soijaa voi laittaa samaan sekoittimeen 1:1 suhteessa? Hera kun imeytyy vikkelästi, ja soija aloittaa työnsä sitten kun herasta loppuu puhti. Soijaa voi hyvin ottaa myös maidon kera yöproteiiniksi.
Jos tankkaa heraa heti treenin jälkeen niin luultavasti palautuu huomattavasti nopeammin kuin "luomutankkauksella". Ehkä sitä heraa kannattaisi ottaa jopa ennen treenejä, mene ja tiedä.
Palautumisen kylkiäiseksi kannattaisi ottaa MONIvitamiinipilleri sekä toinen vaikka nukkumaan mennessä sen soijapirtelön kanssa.- kilpparivanhus
Toden totta en ole enää niin väsynyt aamuisin eikä lihaksia enää kolota niin pahasti. Vasta muutaman päivän olen käyttänyt. Kamalan makuista sotkua se kyllä on, huomasin että klimppiytyykin helposti. pitää antaa sulautua nesteeseen vähän aikaa. mutta ihan desiä kolme kertaa päivässä en pysty nauttimaan.
Onko siis soija hitaammin imeytyvää kuin hera? Proteiinimäärä taitaa kuitenkin olla melkein sama. Tuossa soijassa on lisänä rautaa niin sen vuoksi sen valitsin.
Huomasin ettei makeannälkäkään ole niin paha enää.
Otan yleensä beroccaa tai muuta poretta kun ne imeytyvät paremmin kuin pillerit. Toisinaan otan lisä B-vitamiiniä jos on tulossa rankat treenit. Poretta voi ottaa puolet aamulla ja puolet päivällä, niin imeytyy tasaisemmin. - OmShantiShivaShakti
kilpparivanhus kirjoitti:
Toden totta en ole enää niin väsynyt aamuisin eikä lihaksia enää kolota niin pahasti. Vasta muutaman päivän olen käyttänyt. Kamalan makuista sotkua se kyllä on, huomasin että klimppiytyykin helposti. pitää antaa sulautua nesteeseen vähän aikaa. mutta ihan desiä kolme kertaa päivässä en pysty nauttimaan.
Onko siis soija hitaammin imeytyvää kuin hera? Proteiinimäärä taitaa kuitenkin olla melkein sama. Tuossa soijassa on lisänä rautaa niin sen vuoksi sen valitsin.
Huomasin ettei makeannälkäkään ole niin paha enää.
Otan yleensä beroccaa tai muuta poretta kun ne imeytyvät paremmin kuin pillerit. Toisinaan otan lisä B-vitamiiniä jos on tulossa rankat treenit. Poretta voi ottaa puolet aamulla ja puolet päivällä, niin imeytyy tasaisemmin.Jep, totta on että soija vaatii "miehen suun" :) Mutta jos maito maistuu, niin varsinkin HYLA-maitoon (sitä imelää) on hyvä sotkea soijaa. Ei ole lainkaan niin kamalaa, varsinkin jos laittaa lisäksi mukaan hieman kaakaota.
Jos googlettaa avainsanoja "soy whey casein protein absorption speed", niin selviää että soija on hitaampaa kuin hera mutta nopeampaa kuin maitoproteiini (casein). Normimaidossa heraa lienee 20% ja kaseiinia 80%. Eli jos juo samalta seisomalta heraa soijaa maitoa, saa ehkä täydellisimmin tasoittuvan proteiiniputken päälle, ja se taas aktivoi palautumista ja aineenvaihduntaa (ja mahd. kilpparihormonia) pitkin päivää ja yötä.
- kilpparipotilas
Osta carnosin valmistetta, se pitää lihakset kunnossa eikä tunnu raskaalle jumpata!
- .............
Mulla on kans kilpparin vajaatoiminta ja olen käyttänyt soijaprotskua jo vuosia huomaamatta mitään vaikutusta lääkitykseen tai muutenkaan varsinaisesti tuohon vajikseen. Ja treenin jälkeen otettavan optimaalisen palautusjuoman laadusta sitten taas löytyy tosi monta kirjoitusta tältäkin foorumilta. Kokeilemalla selviää varmasti se itselle sopivin.
Oletko katsonut mitä lisäravinteita suositellaan vajis-potilaille? Laitan tähän linkin Erikoislääkäri Päivi Mäkeläisen nettisivuilta löytyvään esitykseen. Sieltä sivulta 19 alkaa lisäravinnesuositukset, kannattaa lukea ainakin läpi. http://www.violetlight.fi/Pdf/Kilpirauhanen_Lahti_4.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742467Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512122Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41995Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56876