Meidänkin kirkossamme esiintyy piiloväkivaltaa vallankäytön muodossa. En tarkoita nyt ylintä johtoa, vaan seurakuntien sisällä tapahtuvia "muilutuksia". On joitakin ihmisiä joista huokuu jopa fyysinen uho. Millä kriteereillä valitaan lukijat? Kuorolaiset tai luottamusmiehet? Tiedän että tunnollinen luottamushenkilö voi palaa loppuun esimerkiksi kiinteistön huolehtimisesssa. Ja lopultakin ilman naisia kirkot voisivat todella huonosti!
Vallan kyytimessä
7
296
Vastaukset
- Dibs
Lukijoita, kuorolaisia ja ponomareja ei yleensä valita erityisesti. Pitää itse tarjoutua tehtäviin, Ei niihin yleensä mitään tunkua ole. Kanttori päättää siitä kuka saa laulaa kirkossa. Joskus pappi päättää lukijoista, joskus taas kanttori, ihan miten he ovat sopineet asiasta keskenään. Pappi päättää alttariapulaisista eli ponomareista.
Seurakunnan valtuusto valitaan vaaleilla ja valtuutetut valitsevat muut luottamusmiehet: ne neuvoston jäsenet, jotka eivät ole itseoikeutettuja, kirkonisännöitsijät ja eri toimikuntien jäsenet. Missä on ihmisiä, siellä on riitojakin. Pahin riitojen aiheuttaja on vallan ja kunnianhimo. Niitä karttakaamme. - kyyditykset?
seurakuntien sisällä.
mistä puhut, en ymmärtänyt em. muilutusjuttua ollenkaan.
kun kerran puhumaan käyt, puhu sitten! - mukaan vaan
"Millä kriteereillä valitaan lukijat?"
No siis pitäisi osata lukijan hommat ainakin jossain määrin tai olla edellytyksiä oppia ne: heikkoa voimakkaampi ja toimiva ääni, sävelkorvaa, sisälukutaito, selkeä diktio ja riittävän hyvät hermot. Pitäisi tuntea erittäin hyvin jumalanpalveluksen kulku ja rakenne: mistä kirjasta ja mistä kohdasta mikäkin löytyy, sillä jos olet lukijana, ei sinulle kukaan näytä, milloin luet, mistä luet ja mihin saakka. Itse pitää tietää nuo.
Valamossa kai on ollut jotain kursseja. Toki voi lukemista kotonakin harjoitella, mutta ensin pitää tietää mitä ja miten luetaan.
Hyvin harvoin lukijan tehtävistä kukaan tuntuu olevan kiinnostunut. Kun ei ole lukijaa, kanttori joutuu lukemaan ja laulamaan ilman mitään taukoa (paitsi evankeliumi ja liturgiassa saarna), ja se on hyvin paljon raskaampaa kuin moni tajuaa.- korvasärkyä
On siunattu lukijoiksi henkilöitä, joilla on varsin puutteellinen sisälukutaito eikä laisinkaan sävelkorvaa resitointiin! Kamalaa kuunneltava se takeltelu ja mörinä, muitakin virheitä ihan riittämiin, Mutta minkäs teet kun piispa on vihkinut lukijaksi! Onneksi käy meillä harvoin kirkossa. Parempi kanttori lukeminen kuin kehno lukija!
- tavattomat
Näin on! Kun tehdäänb ruokaa tarjolle turkulaiset syövät koko viikon edestä. On se kumma! Konkurssiinko te aiotte syödä koko seurakunnan?
- xzxzxzxzx
Minä söin ainoastaan salaattia ja join "etikkaista" punkkua. Vieraissa oli varmasti pitkämatkalaisia.
- onsekummallista
"Näin on! Kun tehdäänb ruokaa tarjolla turkulaiset..."
liittyy aloitukseen? Pahansuovat turkulaiset taas liikkeellä, aihe kuin aihe!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202232Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742173Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422053Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma511427- 741366
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46893Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?61870Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8771- 52743
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33734