Työntekijöitä ei löydy

Mikä mättää

Yksinkertaiseen ammattiin ei löydy yhtään kunnollista työntekijää, vaikka tarjolla on TESsin mukainen palkka. Juoppoja, haaveilijoita ja pimeää palkkaa pyytäviä olisi tarjolla. Ennen löytyi helposti, onko työmoraali unohtunut? Yritykseni on kuitenkin vanha ja luotettavaksi todettu.

44

1434

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......työtön

      Minkäs alan yritys ja mistäpäin teillä sitten on?

    • Vai miten?

      Olisikohan niin, että edustamallasi alalla kunnolliselle työntekijälle maksetaan enemmän kuin TES:in mukainen palkka? Eli et tarjoa kilpailukykyistä palkkaa?

      • lkökö

        Taitaa olla monella alalla, ettei TESsin mukaisella palkalla saa kun niitä mainitsemiasi "työn"tekijöitä.


      • tessit pöytään

        palkassa jonka ay.liike on ajanut? eikö ay liike ole juuri työtekijöiden asioita ajava istanssi?.


    • Työnhaluinen

      Minä tulen! Milloin saan aloittaa?

    • rva nimimerkki

      Jaa-a. Mikä on ammattiala? Joillakin aloilla, missä on työvoimapulaa palkat ovat tosiaan yli sen tessin.
      Sitten joskus yrittäjät jättävät mainitsematta että hakevat tukikelpoisia. Aloilta, joilla on hyvä työllisyys on turha odottaa tukikelpoisia hyviä hakijoita.

      Vaikka ihmisiä on työttömänä, niin ei voi olettaa, että heillä olisi pätevyyttä tai osaamista kaikkeen tuosta vaan. En pidä siitä, että minua syyllistetään siitä, että en voi lähteä tuosta vaan hoitajaksi, putkimieheksi tai raksalle, jos työtön olisi yli-ihminen kymmenen eri ammatin pätevyydellä ja osaamisella, niin tuskin silloin olisi työtön.

      Oletko harkinnut oppisopimusta? Ennen vanhaan yrityksen kouluttivat porukkaa itse ja saivat tekijöitä. Isänikin oli kansakoulun käynyt ja häntä koulutettiin aina uuteen tilanteen mukaan, oli samassa firmassa viidessä eri hommassa, autokuskina, tv-korjaajana, varastomiehenä..eikä mihinkään näihin ammattikoulua. Isäni jäi eläkkeelle 80-luvun alussa.

    • Orja kauppias

      Ota vuokrafirmasta, netti on niitä pullollaan !

    • etyjrykryk

      Olen törmännyt samaan ongelmaan. Meidän alalle ei ole olemassa varsinaista ammattiopetusta, mutta alamme yrittäjien toimialayhdistys järjestää koulutusta.

      Kummallisuus piileekin meidän tapauksessa siinä että edes niitä, jotka ovat käyneet järjestämämme kurssit, ei saada töihin. Se miksi ihmiset hakeutuu alakohtaiseen koulutukseen, mutta ei sitten tule alalle töihin, on täysi mysteeri. Itse soitin kymmenelle kurssilta juuri valmistuneelle mutta en saanut ketään töihin. Osalla oli jo työpaikka, osa ilmoitti ettei ollut aikonutkaan tulla alalle töihin, yksi ilmoitti ettei kiinnosta pätkääkään mutta kävi kurssin kun oli pakko ja yksi sanoi haluavansa mahdollisimman vähän töitä. Siis mahdollisimman vähän töitä alalla jossa on käytössä urakkalisät:)

      Ei suomessa vielä kovin paha työttömyys ole.

      • hhfipsf

        on? Ihan mielenkiinnosta


      • sethdtyjfyu
        hhfipsf kirjoitti:

        on? Ihan mielenkiinnosta

        taksiliikenne


      • ...ja...
        sethdtyjfyu kirjoitti:

        taksiliikenne

        ...homma on tuntitaksalla ? Ja tunteja tulee 160 / kk ? Ja ylityökorvaukset ?

        Jos ei, älä ihmettele.

        Niillä TESseilä ei ole tuollaiseissa hommissa mitään merkitystä, merkitystä on ainoastaan paljonko kolahtaa KUUKAUDESSA SÄÄNNÖLLISESTI tilille. Näin se duunari ajattelee, eikä ole vallan väärässäkään, noinhan tuyo homma toimii;: Duunari saaa säännöllisen toimentulon eikö kanna yrittäjäriskiä, yrittäjä otta riskin ja rikastuu. Jos tsägä käy.

        Sinun TESsin mukainen palkkasi taitaa ola tuntipalkka, mutta jkätät kertomatta, että tunteja ilman ylityölisiä tulee lähinnä 10-15 viikossa silloin kun isäntä itse ei vittsi ajaa ?

        Tässä maassa muuten työ työvoimapula on sitä ettei kukaan viitsi tulla töihin ilmaiseksi tekemään 2 tuntia viikko justiinsa silloin kun käsky käy. Niillä ei sitä elämää työntekijä paljoa pyörittele, joten täytyyhän moiset ketkut saada nyt edes karenssiin moisesta laiskottelusta , eikö vaan ?


      • muu ala mieluummin
        sethdtyjfyu kirjoitti:

        taksiliikenne

        Minä kerron miksi en tule. Olen pienikokoinen hento nainen ja pelkään. Kyllähän sitä mummoja terveyskeskukseen voisi ajella, mutta ne humalaiset miehet..kiva kuitenkin, että kerroit alan. Itse olin vaikeuksissa humalaisten miesten kanssa jo eräässä julkishallinnon työpaikassa, oli kerran pakko kutsua apua, miten taksissa, jossa ollaan yöpimeässä yksin? Tiedän, että pieniä hentoja naisia on taksikuskinakin, mutta minusta ei siihen ole ujona, en ole samanlainen tomera tyttö kuin tietämäni kuskit ja onhan noita naiskuskejakin taidettu ryöstää. Ajokokemustakaan ei juurikaan talvikelilstä ole, mutta kyllä siihen varmaan tottuisi.


      • fewefefw
        muu ala mieluummin kirjoitti:

        Minä kerron miksi en tule. Olen pienikokoinen hento nainen ja pelkään. Kyllähän sitä mummoja terveyskeskukseen voisi ajella, mutta ne humalaiset miehet..kiva kuitenkin, että kerroit alan. Itse olin vaikeuksissa humalaisten miesten kanssa jo eräässä julkishallinnon työpaikassa, oli kerran pakko kutsua apua, miten taksissa, jossa ollaan yöpimeässä yksin? Tiedän, että pieniä hentoja naisia on taksikuskinakin, mutta minusta ei siihen ole ujona, en ole samanlainen tomera tyttö kuin tietämäni kuskit ja onhan noita naiskuskejakin taidettu ryöstää. Ajokokemustakaan ei juurikaan talvikelilstä ole, mutta kyllä siihen varmaan tottuisi.

        Työttömyyttä voi olla, mutta useimmat saavat ansiosidonnaista työttömyysturvaa tai asumistukia, toimeentulotukia ja muita vastaavia sen verran, että pienipalkkainen työ epävarmalla toimeentulolla ei ole siihen verrattuna kannattavaa.

        Sitten on niitä, joilla on jo huono tilanne, ja jotka haluaisivat töitä, mutta eivät saa. Millaisia ovat omat asenteesi? Otatko työhön, jos hakija on ollut monta vuotta pitkäaikaistyötön, on todettu kroonisia tuki- ja liikuntaelinten sairauksia ja masennusta ja työuupumusta. Alkoholismiakin taitaa löytyä jos tarpeeksi kaivellaan. Yksinhuoltaja eikä mahdollisuuksia joustaviin työaikoihin. Jne, ihmiset kun eivät ole täydellisiä. Vai etsitkö puoli-ilmaista huippuammattilaista?


      • Aloittaja
        hhfipsf kirjoitti:

        on? Ihan mielenkiinnosta

        Tämän päivän vaatimuksiin vaan ei riitä, että vasara pysyy kädessä-


      • htthbf
        Aloittaja kirjoitti:

        Tämän päivän vaatimuksiin vaan ei riitä, että vasara pysyy kädessä-

        Olen edelleen sitä mieltä, että ko yrittäjällä on asennevamma. Hänen pitäisi ottaa töihin myös vaikka noita "haaveilijoita". Jos haluaa huippuosaajia, niin sitten pitää palkka ja työehdot saada kohdalleen, koska heillä taas on valinnanvaraa.

        Nykyään nuo ns luuseritkin ovat kuitenkin koulutetumpia kuin väestö ennenmuinoin. Työnantajien vaatimukset ovat sen sijaan kohonneet epärealistisesti pilviin myös noilla hanttihomma-aloilla.


      • shdhdthdrt
        ...ja... kirjoitti:

        ...homma on tuntitaksalla ? Ja tunteja tulee 160 / kk ? Ja ylityökorvaukset ?

        Jos ei, älä ihmettele.

        Niillä TESseilä ei ole tuollaiseissa hommissa mitään merkitystä, merkitystä on ainoastaan paljonko kolahtaa KUUKAUDESSA SÄÄNNÖLLISESTI tilille. Näin se duunari ajattelee, eikä ole vallan väärässäkään, noinhan tuyo homma toimii;: Duunari saaa säännöllisen toimentulon eikö kanna yrittäjäriskiä, yrittäjä otta riskin ja rikastuu. Jos tsägä käy.

        Sinun TESsin mukainen palkkasi taitaa ola tuntipalkka, mutta jkätät kertomatta, että tunteja ilman ylityölisiä tulee lähinnä 10-15 viikossa silloin kun isäntä itse ei vittsi ajaa ?

        Tässä maassa muuten työ työvoimapula on sitä ettei kukaan viitsi tulla töihin ilmaiseksi tekemään 2 tuntia viikko justiinsa silloin kun käsky käy. Niillä ei sitä elämää työntekijä paljoa pyörittele, joten täytyyhän moiset ketkut saada nyt edes karenssiin moisesta laiskottelusta , eikö vaan ?

        Vakituinen täysipäiväinen paikka kyseessä, eikä mikään viikonlopputuuraus. Perus tuntipalkka provisio.


      • shsyhhy
        htthbf kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä, että ko yrittäjällä on asennevamma. Hänen pitäisi ottaa töihin myös vaikka noita "haaveilijoita". Jos haluaa huippuosaajia, niin sitten pitää palkka ja työehdot saada kohdalleen, koska heillä taas on valinnanvaraa.

        Nykyään nuo ns luuseritkin ovat kuitenkin koulutetumpia kuin väestö ennenmuinoin. Työnantajien vaatimukset ovat sen sijaan kohonneet epärealistisesti pilviin myös noilla hanttihomma-aloilla.

        Minulla ei suuria vaatimuksia ole, ottaisin ensimmäisen joka suostuisi töihin tulemaan. Minun tapauksessa ainakin on niin päin että minä soittelen potentiaalisia työntekijöitä läpi, vaikka yleisesti ymmärretään että työntekijät jättävät kymmeniä hakemuksia eri paikkoihin saamatta töitä.


      • muu ala mieluummin
        shsyhhy kirjoitti:

        Minulla ei suuria vaatimuksia ole, ottaisin ensimmäisen joka suostuisi töihin tulemaan. Minun tapauksessa ainakin on niin päin että minä soittelen potentiaalisia työntekijöitä läpi, vaikka yleisesti ymmärretään että työntekijät jättävät kymmeniä hakemuksia eri paikkoihin saamatta töitä.

        Edelleen kyllä jätän. Mutta, minusta on väärin, että työttömäksi jouduttuaan on oltava valmis lähes kaikkeen, vaikka soveltuvuutta ei olisi. Onko työttömänä lähdettävä taskikuskiksi, vaikka pelkää sekä asiakkaita että liukkaalla ajamista? Onko perheellisen muutettava paikkakuntaa? Avoinna on paikkoja, mutta minusta minulla pitää olla oikeus etsiä edelleenkin sellaista työtä, missä pärjään. Omaa alaa sen ei tarvitse olla. En usko pärjääväni yksinäni humalaisten asiakkaiden kanssa, kun en pärjännyt silloinkaan kun tuki ole lähellä.


      • muu ala mieluummin
        muu ala mieluummin kirjoitti:

        Edelleen kyllä jätän. Mutta, minusta on väärin, että työttömäksi jouduttuaan on oltava valmis lähes kaikkeen, vaikka soveltuvuutta ei olisi. Onko työttömänä lähdettävä taskikuskiksi, vaikka pelkää sekä asiakkaita että liukkaalla ajamista? Onko perheellisen muutettava paikkakuntaa? Avoinna on paikkoja, mutta minusta minulla pitää olla oikeus etsiä edelleenkin sellaista työtä, missä pärjään. Omaa alaa sen ei tarvitse olla. En usko pärjääväni yksinäni humalaisten asiakkaiden kanssa, kun en pärjännyt silloinkaan kun tuki ole lähellä.

        Juuri näitä minä pelkään:

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1899591&pos=hl-ko-1


      • muu ala mieluummin

      • ssssgastgs
        muu ala mieluummin kirjoitti:

        Tällaista juttua vielä löytyi:

        http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/taantuma_vahensi_taksikyyteja_ja_taksikuskeja_1402648.html

        Jotain menee nyt ristiin.

        Työvoiman tarve taksialalla on ollut krooninen jo noin 10 vuotta. Se että ajot on vähentyneet poistaa siitä tarpeesta vain osan. Nyt on ajotkin alkaneet jonkin verran taas lisääntymään. Suurin työvoiman tarve on pääkaupunkiseudulla, muualla maakuntakeskuksissa. Pääkaupunkiseudun tarve on vain niin suuri, valistunut veikkaus on että noin 100-150 kuljettajaa työllistyisi välittömästi PK seudulla näin lamankin aikana. Ennen lamaa koko suomessa kuljettajatarve oli noin 1000, josta puolet PK seudulle.

        Ei kaikkien tarvitse ottaa vastaan ihan mitä työtä tahansa, eikä kaikki sovellu ihan jokaiselle alalle, mutta kortistossa on varmasti sellaisia joille taksin ajaminenkin istuisi ihan hyvin. Ongelmat kännisten asiakkaiden kanssa on marginaalitapauksia, suurin osa asiakkaista on selvinpäin ja muutenkin kaikin puolin ihan normaaleja ihmisiä. Vanhuksia, vammaisia, koululaisia, liikemiehiä, matkustavaisia jne jne.

        Ala kouluttaa kuljettajia huomattavasti enemmän kun niitä lopulta saadaan töihin. Tämä yhtälö ja mistä se johtuu, ei ole ainakaan minulle valjennut. Miksi käydä kurssit jos ei aiokkaan tulla alalle töihin? Onko henkilöauton ammattiajoluvasta hyötyä haettaessa töihin jonnekin muualle, mene ja tiedä?


      • vdsvdsvds
        ssssgastgs kirjoitti:

        Työvoiman tarve taksialalla on ollut krooninen jo noin 10 vuotta. Se että ajot on vähentyneet poistaa siitä tarpeesta vain osan. Nyt on ajotkin alkaneet jonkin verran taas lisääntymään. Suurin työvoiman tarve on pääkaupunkiseudulla, muualla maakuntakeskuksissa. Pääkaupunkiseudun tarve on vain niin suuri, valistunut veikkaus on että noin 100-150 kuljettajaa työllistyisi välittömästi PK seudulla näin lamankin aikana. Ennen lamaa koko suomessa kuljettajatarve oli noin 1000, josta puolet PK seudulle.

        Ei kaikkien tarvitse ottaa vastaan ihan mitä työtä tahansa, eikä kaikki sovellu ihan jokaiselle alalle, mutta kortistossa on varmasti sellaisia joille taksin ajaminenkin istuisi ihan hyvin. Ongelmat kännisten asiakkaiden kanssa on marginaalitapauksia, suurin osa asiakkaista on selvinpäin ja muutenkin kaikin puolin ihan normaaleja ihmisiä. Vanhuksia, vammaisia, koululaisia, liikemiehiä, matkustavaisia jne jne.

        Ala kouluttaa kuljettajia huomattavasti enemmän kun niitä lopulta saadaan töihin. Tämä yhtälö ja mistä se johtuu, ei ole ainakaan minulle valjennut. Miksi käydä kurssit jos ei aiokkaan tulla alalle töihin? Onko henkilöauton ammattiajoluvasta hyötyä haettaessa töihin jonnekin muualle, mene ja tiedä?

        Sukulaiseni on taksikuski ja ajokeikat ovat kuulemma laman myötä puolittuneet. Ehkä siellä ei yksinkertaisesti riitä hommaa monelle.


      • etgtrgrtgr
        vdsvdsvds kirjoitti:

        Sukulaiseni on taksikuski ja ajokeikat ovat kuulemma laman myötä puolittuneet. Ehkä siellä ei yksinkertaisesti riitä hommaa monelle.

        Riippuu varmasti paikkakunnasta. Jollain taantuvalla metsäteollisuus paikkakunnalla saattaa kyydit olla kortilla. PK seudulla vielä ajoa kuitenkin suht hyvin. Kyytimäärät riippuu myös autoilijan omien vakiasiakkaiden ja pitkäaikaisten sopimusajojen laadusta ja määrästä.


      • chevy76
        muu ala mieluummin kirjoitti:

        Minä kerron miksi en tule. Olen pienikokoinen hento nainen ja pelkään. Kyllähän sitä mummoja terveyskeskukseen voisi ajella, mutta ne humalaiset miehet..kiva kuitenkin, että kerroit alan. Itse olin vaikeuksissa humalaisten miesten kanssa jo eräässä julkishallinnon työpaikassa, oli kerran pakko kutsua apua, miten taksissa, jossa ollaan yöpimeässä yksin? Tiedän, että pieniä hentoja naisia on taksikuskinakin, mutta minusta ei siihen ole ujona, en ole samanlainen tomera tyttö kuin tietämäni kuskit ja onhan noita naiskuskejakin taidettu ryöstää. Ajokokemustakaan ei juurikaan talvikelilstä ole, mutta kyllä siihen varmaan tottuisi.

        Nyt tästä unohtuu muutama pikku juttu. Noita ryöstöjä ja ns: "paskoja" asiakkaita ei tule kovin usein. Monissa taksissa on nykyään turvakamera joka tallentaa kyyditettävän naaman ja harva enää yrittää ryöstää taksia tänä päivänä. Toisekseen käteisen määrä takseissa on nykyään pieni, kun suurin osa asiakkaista maksaa kuitenkin kortilla. Päivävuoroissa täytyy oikein etsiä paskoja asiakkaita. Yövuorossa taas todennäköisyys on suurempi, mutta suurin osa sielläkin on aivan tavallisia matti ja maija meikäläisiä.

        Myöskin se että millaisia ajoja ajaa ja mistä niitä ottaa vaikuttaa asiakkaiden "laatuun". Aamuisin ja päivisin suurin osa asiakkaista on liike asiakkaita ja mummoja ja pappoja. Iltaisin on paljon ruokailijoita ja sitten yömyöhään vähän enemmin maistaneita.Tosin näitä voi tulla päivälläkin vastaan, mutta omalle kohdalle todella harvoin.

        Ajoja ja yrityksiä taksipuolella on monia. On mm: tavara - ja ruokakuljetuksia. Pelkästään inva / Kela ajoa jne. Tiedän usemamman "hennon" naisen tältä alalta, mutta nämä ajavat pääsääntöisesti juurikin HMPK ( helsingin matkapalveluskeskus nykyinen PALMIA) ja Kela kyytejä. Näissä kyydeissä oikeastaan ainoa työ jossa tarvitaan hieman voimaa on porrasvedot. Sekin on tekniikka laji ja kun sen oppii, niin heikompikin ihmisnen osaa vetää pyörätuolia ylös ja alas. Tosin suurin osa näistä keikoista menee autoile joissa on ns: Porraskiipijä

        Tienaamisesta..Itse olen ollut nyt reilu 3,5v alalla josta puolivuotta kouluttajana. On totta että työpäivät tällä alalla voivat venyä mutta kenenkään ei ole pakko ajaa 12h päivässä. Moni Palmian kyytejä ajava ajaa vain sen 8-9h päivän ja lopettaa siihen. Osaavat pikkuauto kuskitkin vetää samassa ajassa kelpo kassan. Osaavalla pikkuauto kuskilla tienesti autolla lie 30-40e/h. Olen ajanut pikkuautoa vain yhden päivän ja sekin oli Tapaninpäivä jolloin joka lähtö oli isommalla lähtömaksulla. Tuntiansio tuolloin 49e/h. Isolla autolla tienaa vähän paremmin ja päivästä riippuen olen itse ajanut 40-70e/h. Keskimäärin 45-50e/h.
        Loppu on puhdasta matikkaa. Jos ajat 8h ja "minimillä" 30e/h ajat päivässä n: 240e kassan. Yleinen palkkaprosentti on 35-38 ja se maksetaan ALV 0% kassasta. eli vähennetään tuosta 8%. 240 x 0,92=220,8e x 0,38= 83,90 ja tekee tuntiansioksi 10,48e/h. Tuo on laskettu nyt hiljaisemman päivän mukaan. Yleisimmin ajetaan n: 300-350e kassoja.

        Eli ei taksityöllä rikastu, mutta elää sillä kuitenkin. Itse ajan 3-4pvä viikossa ja teen n: 12h päivässä. Eli teen n: 140-180h töitä kuukaudessa. Vapaapäiviä on tyolla systeemillä mukavasti, mutta työpäiviin ei kannata suunnitella ihmeempää ohjelmaa. Töitä tekevälle tällä alalla ainakin PK-seudulla riittää, mutta muistakaa, että ei sepäksi opita päivässä. Ei minunkaan kassat alkuun ihmeellisiä olleet, mutta juttelemalla kollegoiden kanssa ja pitämällä silmät auki, oppii kohtuullisen nopeasti alan niksit.


    • 11+19

      Riippuu alasta, mutta itse sain työntekijöitä niin, että tein heille epämääräisiä titteleitä? Hitsaajasta teet vaikka "Metalliosaston päällikön"

      Kyllä hakijoita tulee, eikä palkkaa tarvi maksaa yhtään enempää!

    • Työnhaluinen

      Ilmoitin halukkuuteni työhön. Et ole vielä sanonut milloin saan aloittaa. No, koska?

      • työtön paska

        Tänne kans töitä perkele!


    • orjana

      Olin pienessä yrityksessä töissä n. 3 vuotta. Töitä oli paljon, raskasta fyysistä työtä. Olin joustava ja ahkera työntekijä. Työnantaja maksoi hävyttömän pientä tuntipalkkaa ja jätti kaikki yleiskorotukset maksamatta. Tästä huomautettuani sain joka päivä kuulla kuinka huonosti firmalla menee, että ei ole varaa maksaa yhtään enempää palkkaa. Ihmettelin tätä koska töitä oli enemmän kuin ehdimme millään tekemään ja uusia asiakkaita tuli jatkuvasti. Että missä mättää kun töitä on mutta rahaa kohtuulliseen palkkaan ei. Työsuojeluviranomainen olisi varmaan ollut kauhuissaan työpaikan olosuhteista, useat sähkölaitteet rikki, välineet, jopa tikkaat olivat rikki, niitä käytettiin kuitenkin jatkuvasti, asianmukaisia välineitä ei ollut saati palosammuttimia yms. Joskus olisi tehnyt mieli taluttaa asiakkaat toiseen kerrokseen ja näyttää millaisissa likaisissa olosuhteissa työtä tehtiin. Lopulta sairastuin työolosuhteiden takia ja jäin pois työstä. Pomo yritti saada epätoivoisesti ilmaista/halpaa työntekijää työharjoitteluun ja töihin työvoimatoimistosta, onneksi eivät tähän suostuneet. Tämän jälkeen katson hyvin tarkkaan millaiseen työhön enää suostun..

      • Erkki Nimimerkki

        Tuollaisia yrittäjiä on paljon. Töitä ja asiakkaita piisaa, mutta oikeasti ei ehkä ole varaa maksaa palkkaa..kustannuksia ei ole osattu laskea vaan on luvattu halvalla ja kuvitellaan, että työn paljous tuottaa. Unohtaen, että lisätyöt tietävät aina lisääntyviä kustannuksia. Jos kone valmistaa enemmän, se syö sähköä enemmän. Pienyrittäjät eivät osaa hinnoitella. Tästä johtuu, että töitä paiskitaan niskalimassa, mutta silti ei itselle jää mitään - itse en arvosta näitä valittajia, jotka tekevät töitä ilmaiseksi. Olisiko parempi, että ovat työttömänä? Kyllä, tappiota tekevät tai nollatuloksella tekevät yrittäjät, olisi parempi olla työttömänä. Nämä syövät markkinoita niiltä, jotka osaavat laskea mitä pitää tuottaa että kannattaa.


      • Työnhaluinen
        Erkki Nimimerkki kirjoitti:

        Tuollaisia yrittäjiä on paljon. Töitä ja asiakkaita piisaa, mutta oikeasti ei ehkä ole varaa maksaa palkkaa..kustannuksia ei ole osattu laskea vaan on luvattu halvalla ja kuvitellaan, että työn paljous tuottaa. Unohtaen, että lisätyöt tietävät aina lisääntyviä kustannuksia. Jos kone valmistaa enemmän, se syö sähköä enemmän. Pienyrittäjät eivät osaa hinnoitella. Tästä johtuu, että töitä paiskitaan niskalimassa, mutta silti ei itselle jää mitään - itse en arvosta näitä valittajia, jotka tekevät töitä ilmaiseksi. Olisiko parempi, että ovat työttömänä? Kyllä, tappiota tekevät tai nollatuloksella tekevät yrittäjät, olisi parempi olla työttömänä. Nämä syövät markkinoita niiltä, jotka osaavat laskea mitä pitää tuottaa että kannattaa.

        Ilmoita nyt milloin saan aloittaa?


      • yks jukkis
        Työnhaluinen kirjoitti:

        Ilmoita nyt milloin saan aloittaa?

        Työvoimapula on vain pääkaupukiseudulla, sen tiedän kun olen ollut siellä töissä ja pakko asua kimppakämpässä kun vuokrat ja muut kulut ovat ihan toista kun täällä maaseudulla. Tuollainen yhteismajotus ei kyllä pitkällä tähtäimellä nappaa. Ja kun ulkolainen tulee Suomeen töhin on yhteiskämppä sääntö ja sitten kun on rahaa, mennään kotiin.
        Perheelliselle ei käy, täytyy olla raitis poikamies, mistäs sellaisia voi löytää. Ja yhteismajoitus, yksikin mätä niin se on siinä. Eli kun joudut pitään kahta asuntoo ja matkat päälle, on lopputulos ns halpuustöissä sama kun täällä kassalinjalla. Se miksi on näin, on politiikan kaavoituksen ja rakenustoiminnan yhdistäminen. Vain hyvätuloiset ovat tervettulleita pääkaupunkiseudulle asumaan ja tekemään töitä. Tilanne pahenee vuosi vuodelta, koska ns sosiiaalinen rakentaminen on kannattamatonta ja mitäs noita köyhiä tarvitaan, ne kuluttaa vain yhteiskunnan palveluja, näin on sanonut mm hesan yks johtava virkamies telkassa.


      • Olet nyyhky

        Piditkö punaista minihametta ja korkokenkiä?


      • Hahah Hahah
        Olet nyyhky kirjoitti:

        Piditkö punaista minihametta ja korkokenkiä?

        Mikä mättää kirjoittaa palturia. Työntekijöitä kyllä löytyy pilvin pimein, mutta vaatimukset ovat tietysti liian kovat ettei kukaan kelpaa.


      • Työtä olisi
        Hahah Hahah kirjoitti:

        Mikä mättää kirjoittaa palturia. Työntekijöitä kyllä löytyy pilvin pimein, mutta vaatimukset ovat tietysti liian kovat ettei kukaan kelpaa.

        Meillä on sama ongelma. Kukaan ei ota edes yhteyttä ja kysy vaatimuksia.


      • ...kerros...
        Työtä olisi kirjoitti:

        Meillä on sama ongelma. Kukaan ei ota edes yhteyttä ja kysy vaatimuksia.

        ...ne tässä yhteystietoineen ja palkkatasoineen (ei mitään tuntipalkkaa, vaan paljonko rahaa tulee säännöllisesti kuukaudessa), niin alkaahna yhteydenottoja tulla.

        Edellyttäen tietenkin,. että palkka ja työolot ovat asialliset.


    • dfafsdfdsadfs

      Vieläkun tulisi se kansalaispalkka, niin eipä tarvitsi hippien ja muiden vässyköiden enää tehdä mitään rahan eteen.
      Luulisi että työt alkaa maistumaan kun otetaan tuet pois.
      Tääläkin pitäjässä asuu tyttömät suuremmissa kunnan asunnoissa mitä työtä tekevät.

      Toki yrittäjät ovat myös syyllisiä, luulevat että saavat päivystäjän 24/7 ja maksaa sitten palkan niistä kahdesta tunnista kun oli tarvetta.. hahhah

      • rouva nimimerkki

        Multa otettiin tuet pois, enkä silti saanut työtä, enkä silti suostunut tiettyihin töihin, joista taksinajo on yksi. Hoitoalalle en kans ikinä lähde enkä puhelinmyyjäksi, ennemmin kuolen nälkään kuin alan häiritä ihmisten kotirauhaa. No minulla on puoliso elättäjänä, mutta kyllä se oma raha on silti omaa rahaa, varsinkin kun tiukkaa tekee yhdellä palkalla elää. Siivoojaksi muuten suostuihin, mutta ei helkkari niihin hommiin tunnu täällä "syrjässä" ainakaan pääsevän, jos on vähänkin koulutusta muuhun tai vaativampaa kokemusta. Olen tehnytkin siivoustyötä nuorena. Hesaan en lähde parin tunnin aamusiivousten takia, mutta tässä lähialueella kelpaa jos vaan plussalle vähänkin jää.


      • pwoekdjbv
        rouva nimimerkki kirjoitti:

        Multa otettiin tuet pois, enkä silti saanut työtä, enkä silti suostunut tiettyihin töihin, joista taksinajo on yksi. Hoitoalalle en kans ikinä lähde enkä puhelinmyyjäksi, ennemmin kuolen nälkään kuin alan häiritä ihmisten kotirauhaa. No minulla on puoliso elättäjänä, mutta kyllä se oma raha on silti omaa rahaa, varsinkin kun tiukkaa tekee yhdellä palkalla elää. Siivoojaksi muuten suostuihin, mutta ei helkkari niihin hommiin tunnu täällä "syrjässä" ainakaan pääsevän, jos on vähänkin koulutusta muuhun tai vaativampaa kokemusta. Olen tehnytkin siivoustyötä nuorena. Hesaan en lähde parin tunnin aamusiivousten takia, mutta tässä lähialueella kelpaa jos vaan plussalle vähänkin jää.

        Tuet on tarkoitettu työn haun ajaksi. Ei jatkuvaan loisintaan.


    • Ykä Yrittäjä

      On sitä työntekijäpulaa muuallakin kuin taksiliikenteessä...
      Meillä on ollu vakituinen paikka avoinna yli 2 vuotta. Työaika 8-16 arkisin, suurimmaksi osaksi toimistotyötä ja palkkaakin maksetaan yli TES:n.
      Pakko ollut käyttää vuokratyövoimaa kun ei vakituista kunnollista työntekijää löydy.
      Tunnustan, että alan olla ikärasisti ja seuraavassa hakuilmoituksessa on K-50. Toivottavasti eivät lähde enää siinä iässä opiskelemaan tai armeijaan ;-)

      • näkijä ossi

        meidän koko yhteiskuntajärjelmämme on mätä. systeemi on tehty sellaiseksi pykäläviidakkoineen että jos olet ansiosidonnaisella et voi tai sinun ei kannata ottaa työtä vastaan. Vähän saa tienata mutta jokaisesta eurosta menee 50 ansiosidonnaisesta pois eli työnteko on yhtä tyhjän kanssa.
        taas jos otat vastaan kovin pienituloisen työn se vaikuttaa seuraavaan ansiosidonnaiseen ja kuka nyt haluaa hunonnusta tuloihinsa.
        Perustulo kaikille olisi järkevin systeemi ja sen lisäksi saisi vielä hankkia työnteon kautta niin paljon kuin jaksaa eli työn tekeminen tehtäisi kannattavaksi eikä ragaistavaksi kuten tällä hetkellä. ennemmin kannatan porkkanaa kuin keppiä. nythän työttömille on tarjolla vain keppiä. ei kovin järkevää työvoimapolitiikkaa.
        Työttömyys tulee vielä kasvamaan eli ei olla pohjalukemissa. miten käy sitten suomi paran? työpaikat valuvat kiinaan ja täällä pyörittelemme peukaloita.
        taas nuo vuokratyöfirmat maksavat vähän palkkaa. vetävät voitot välistä ja yritys kukoistaa muiden selkänahasta otetulla työllä. olen lähettänyt kymmeniä työnhakuilmoituksia vuokrafirmoihinkin mutta yhteenkään ei ole tullut vastausta. liekö silmänlumetta koko työpaikat mitä mollin sivuilla on.

        pitäisi lailla kieltää vuokratyöpaikkafirmat. ne ylläpitävät työntekijän orjamaista asemaa. työntekijällä ei ole mitään turvaa. voit joutua pois koska tahansa ja mikään laki ei suojele työntekijää.
        huonostihan tässä tulee lopulta käymään. ei yksistään suomen työtä tekeville kansalaisille vaan sama tapahtuu myös virkamiehille. painutaan alas lamaan että sieltä on hyvin vaikea nousta.

        loputon talouskasvu ei ole mahdollista. aineellista hyvinvointia on yllin kyllin mutta se on jakautunut epätasaisesti. vanha sanonta että ahneella on paskanen loppu pitää paikkansa tässäkin tapauksessa.
        on turha syyllistää työttömiä. vika on päätäjissä sekä osittain lammasmaisessa kansassa joka ottaa kaiken tyynesti vastaan mitä ylhäältä eli päättäjät sanelee. nyt tarvittaisiin kunnon kansanliikettä. sellaista kansaa
        joka on alkholisoitunut, eivät läheskään kaikki työttömät ole sitä mutta sellaista kansaa on helppo hallita.

        kansaa joka turruttaa aivonsa hömppäviihteellä sekä käyttää alkoholia lääkkeenä ahdistukseen ja pahaan oloon sellaista kansaa voi kusta silmään. sellaiselle kansalle voi puhua puuta heinää. meidän media vääritelee totuutta. hesari jayle samassa veneessä. käyttäkää aivojanne ja vaatikaa oikeuksia jotka on laissa säädetty.


      • eminä

        ..pääsääntöisesti toimistotyöntekijän löytää helposti. Minäkin vaihdoin alaa, kun en ikinä tullut valituksi sadoista hakijoista. Huolimatta siitä, että tunnollisuuttani, ahkeruuttani ja oppimiskykyäni lähes poikkeusetta tuki- ja harjoittelupaikoissa kehuttiin.

        Yhden työnantajan tiedän täällä päin, jolla on vaikeuksia saada pysyvää toimistotyöntekijää. Itse en tiedä, kun en enää sen alan töitä hae, mutta eräs tuttavani sanoi, että "sinne ei kannata hakea, työnantaja on täysi juoppo ja usein kännissä töissä". J
        os joku tunnistaa itsensä, katsoo peiliin vaan.


    • Ehkä vielä työmies

      39v:aan opiskella taksikuskiksi, onko alalla ikärasismia? Mitä se tuo perustunti provisio on euroissa/prosenteissa?
      Alasta kiinnostunut ja aina työnsä hyvin tekevä, mutta työ ei ole kuitenkaan elämäni.
      Syy alan kiinnostukseen on sairaudet jotka haittaavat nykyiset ammatit jotka sisältävät käsille raskaita asennustöitä hartialinjan yläpuolella.

      • sfhyjfykyi

        Ei ole ikä rasismia. Vanhin uusi kuljettaja jonka tunnen oli 65v kun hommasi ammattiajoluvan jäätyään omasta ammatistaan eläkkeelle. Nyt kyseinen kuljettaja on 68v ja painaa täysiä hommia. Taksialalla elämänkokemuksesta on vain hyötyä. Eteen tulevat yllättävätkin tilanteet hoituu parhaiten kun ei enää ole ihan pojan kossi ja nuoruuden höyryt on jo päästelty.

        Jotkut maksaa perustuntipalkkaa provisio mutta alalla hyvin yleisesti on käytössä provisio palkkaus. Provikka vaihtelee yleensä 35-40% ajetusta kassasta. Provisiopalkka on monien alalla olevien mielestä ainoa oikea koska silloin kuljettaja voi todellakin itse vaikuttaa palkkaansa. Palkkakin paranee ajanmyötä pelkästään siksi että oppii homman.

        Taksialalle on moni muukin tullut samasta syystä kuin sinäkin. Meillä kaikilla on jokin muu ammatti taustalla. Jos asut pääkaupunkiseudulla ja olet valmis vuorotöihin niin voin melkoisella varmuudella sanoa että työttömänä ei tarvitse koskaan olla.


    • englannilla Suomessa

      Tiedän työntekijän, jolla on laaja työkokemus (mutta vain lukiokoulutus) omasta maastaan ja loistava asenne työntekoon. Sujuva englannin kielen taitokin löytyy...mutta ei sitä sujuvaa suomen kieltä...vielä. Tämä on muodostunut esteeksi sellaisiinkin paikkoihin, joissa voisi kuvitella sujuvalla englannilla pärjäävän. Jos keksitte mistä töitä, niin otan ilolla ehdotuksia vastaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      482
      3485
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3411
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      140
      2986
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2282
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2150
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      211
      1562
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1271
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1270
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe