Lyhytkarvainen mäykkypoikani on nyt vuoden ikäinen. Olen käynyt herran kanssa tokossa ja sieltä jäi ihan hyvin oppeja mukaan. Paras anti oli toiset koirat, joihin sai tutustua. Ongelmat ei kuitenkaan koulutuksesta a harjoittelusta huolimatta ole väistyneet.....Lenkit on täyttä tuskaa ja etenkin toisten koirien kohtaaminen. Mäykkyni niskavillat nousee pystyyn heti kun se näkeekin toisen koiran. Räksytys alkaa heti perään ja vetää remmistä kohti toista koiraa kohdattessa. Nykyään on alkanut myös näykkimään toista koiraa mitä ei ennemmin tehnyt. Ainoat koirat jotka se hyväksyy on ihan pentuna tavatut koirat.
Koiraan ei saa MINKÄÄNLAISTA kontaktia sen jälkeen kun hän on toisen koiran huomannut. Iloinen juttelu, nakit, lihapullat ja epätoivossa kokeillut juustonaksutkin lentää pois silmien edestä kun huomaa toisen koiran. Vetää myös jatkuvasti remmissä, vaikka olen ensiksi yrittänyt opettaa ei-komentoa ja jonka jälkeen nyt puoli vuotta olen pysähtynt aina kun koira alkaa vetämään ja vasta sitten jatkanut matkaa. Tähän on siis koira jo tottunut eikä pysähtely sitä tunnu haittaavan.
Kolmas ongelma on TV. Riittää kun televiissiossa vilahtaa piirretty koira niin räksytys alkaa. Poliisikoira Rex onkin sitten jo ihan oma lukunsa. Ei- komento raikaa kuuroille korville eikä vesisuihkeestakaan ole apua. Olen yrittänyt rohkaista mäykkyä asioissa joissa huomaan sen olevan epävarma ja osittain tuo toisille koirille haukkuminenkin johtuu nimenomaan pelosta. En oikeastaan tiedä mitä enää kokeilla. Vastaavanlaisia kokemuksia ja miten kauan tämä vaihe kesti???
Kastraatiota suositteli yksi tuttava, mutta jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi. Haluaisin kyllä kuulla kokemuksia vastaavanlaisista tapauksista ja siitä miten koiran luonne mahdollisesti muuttui hyvässä ja pahassa operaation jälkeen?
Muutenkin otan vastaan vinkkejä mikäli tunnistitte itsenne tai koiranne tästä tarinasta.
Kastraatio?
2
404
Vastaukset
- Ty75
Meidän mäykkypoika (kohta 3v) kastroitiin viime kesänä. Koira ei sen enempää muuttunut, kuin että "seksuaalikäyttäytyminen" jäi pois, eli ei merkkaa joka nurkkaa lenkillä, nykyään pissaa kerran kaksi lenkin aikana, nylkytykset jäivät pois (niin ihmissäärien kuin narttukoirienkin) , samoin "hullunkiilto" silmistä juoksujen aikaan (juoksi/veti hihnassa silloin päättömästi ulkosalla). Koira on myös rauhoittunut muutenkin todella paljon leikkauksen jälkeen, en tiedä sitten onko iän myötä vai mistä johtuu. Turkki meni todella huonoon kuntoon, ennen oli ihana silkkinen pitkä karva, nyt enää "pohjavillat" selässä, eläinlääkäri meinasi että näin voi joskus käydä kastraation jälkeen....
Uroksia kohtaan koiramme on ollut aina yhtä varautunut, leikkauksen jälkeen melkein kelle vaan koiralle. Luulen, että tämä käytös johtui siitä, että koira piti minua (naista) "omanaan" ja suojeli muilta koirilta, kun mieheni taas meni sen kanssa ulos, niin vastaavaa ei tapahtunut. Nyt tämäkin käytös on lähes kokonaan poissa, kun olemme hieman muuttaneet meidän perheen arvojärjestystä! :) Eli mäykyn ei enää tarvitse suojella naistaan kaikilta vastaantulijoilta. - *
Tarinasi on niin tuttu! Meillä tuo nuorimmainen eli reilun vuoden ikäinen lyhytkarvainen kääpiö "harrastaa" ihan samoja juttuja. Tuon telkkarin kanssa ehkä vielä enemmän. Rääpäle tunnistaa jo tiettyjen mainosten musiikit missä joku eläin sattuu olemaan ja syöksyy silloin toisesta huoneesta avautumaan telkkarin eteen...Kaikkea on senkin kanssa yritetty, mutta eipä tunnu onnistuvan. En koskaan ole tuollaiseen tapaukseen ennen törmännyt ja koiria on ollut kuitenkin jo vuodesta -89. Toisten koirien ohittaminen on myös tuskaa, vaikka kaikenmaailman kursseja yms. juuri noita mitä sinäkin luettelit on kokeiltu, mutta ilman suurempaa tulosta. Koira oli sijoutuksessa ennen minulle palautumistaan. Ihmettelin tuota remmiräyhäämistä ja kyselin sitten vähän. Koiraa oli nostettu syliin toisen koiran ilmestyessä jne. eli sitä nyt voi ainakin pitää osa syynä tämän hetkiseen tilanteeseen. Ei mulla ole sulle vinkkejä antaa, mutta halusin vain kertoa ettet ole ainut jolla nahkamäykky aiheuttaa harmaita hiuksia.... =) Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473