500D:lle kaveri?

hevoskuvaaja

Heips. Oon lueskellut täällä keskusteluja tästä ihanasta 500D harrastajakamerasta, mutta en ole saanut vastauksia etsimääni. Mulla on ollut nyt puolisen vuotta tää kamera ja se kittiobjektiivi. Kuitenkaan kitti ei täytä tarpeitani hevoskuvauksessa. Tarvitsisin ulkokäyttöön hinta-laatusuhteeltaan hyvän zoomiobjektiivin, ja olen kysellyt näiltä ns. 'ammattilaisilta' mielipidettä, olisiko 70-300mm hyvä. Ei. Kuulemma kuvista tulee suttua aina zoomatessa kärkipäähän, onko totta?
Vinkit kuvaukseen on myös tervetulleita. Putki olisi muuten vain ulkokäyttöön (=ei maneesi). Onko mitenkään mahdollista saada rehti ja valovoimainen objektiivi alta 450e ? Esimerkkikuvia?
kiitos!

23

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canonEOS

      No näillä ei tuu suttua:
      EF 70-300 f/4-5.6 IS USM (huuto.netissä now 370e uusi)
      EF 70-200 f/4 L USM (uusi 650, käytetty about 450e)

      Valovoimaa aivan riittävästi ulkokuviin ja tarkennusnopeus riiittää aivan hyvin. Ekassa vakaaja, tokassa ei.

      • canonEOS
        hevoskuvaaja kirjoitti:

        tämä kannattava/hyvä? http://huuto.net/kohteet/canon-ef-75-300mm-f_4-56-ii--sailytyskotelo--ei-hv/128272249

        Tuo on hiukan heikompi värkki. Tätä tarkoitin: http://salattu.huuto.net/kohteet/uusi-canon-ef-70-300mm-f4-56-is-usm--kuitti-ja-takuu/128424696

        Ja tässä samanlainen: http://salattu.huuto.net/kohteet/canon-ef-70-300-f_4-56-is-usm/127978739

        Tuo EF 75-300 on paljon vanhempi malli eikä siinä ole myöskään vakaajaa.


    • mahdollista....

      Tuohon hintaluokkaan joudut tyytymään valovoimaan 4.

      ( riittää kyllä sekin, jos sitä osaa käyttää )

    • canonEOS

      Kun kuitenkin myöhemmin meet sinne maneesiin niin niissä luolissa ei yleensä riitä 2.8 1600 teräviin kuviin. Joten silloin pitää ostaa 50mm f/1.4 /tai/ja 85mm f/1.8 tuolla rungolla (ja muillakin toistaiseksi).

      Kyllä noilla pitkilläkin voit kokeilla mutta suttu tulee silloin kohinana kun on pakko käyttää ISO 6400 tai 12800.

      • irlcop

        myös hevosia..raveissa/rats kentällä, enimmäkseen käytän 300 F2.8 mutta esim kentän laidalla kohteet liian lähellä, kentä etulaidassa, joskus joutuu perääntymään jotta saa kuvia tai vaihtamaan lyhemmän tötterön, jos noin tiukka budjetti niin hankala löytää hyvää..itse tuossa tilanteessa panostaisin hieman lisää ja hankkisin sigman apo 50-150 2.8 ex dc hsm joka esim 1.6 rajauskertoimella on 80-240mm hintana noin 599eur, (digitarv.) valo ainakin riittää tuossa ilman että tarttee nostaa herkkyyttä tolkuttomasti, varsinkin jos haluaa että esim hyppykuvissa liike pysähtyy..5.6-6.3 riittää vain jos on aurinkoinen sää


      • hevoskuvaaja

        Itseasiassa ne mene maneesiin. Talvisin en käy kuvaamassa enkä omia heppoja kuvaile kun ulkona ja tallilla ei oo maneesia.


      • neliöjuuri2
        irlcop kirjoitti:

        myös hevosia..raveissa/rats kentällä, enimmäkseen käytän 300 F2.8 mutta esim kentän laidalla kohteet liian lähellä, kentä etulaidassa, joskus joutuu perääntymään jotta saa kuvia tai vaihtamaan lyhemmän tötterön, jos noin tiukka budjetti niin hankala löytää hyvää..itse tuossa tilanteessa panostaisin hieman lisää ja hankkisin sigman apo 50-150 2.8 ex dc hsm joka esim 1.6 rajauskertoimella on 80-240mm hintana noin 599eur, (digitarv.) valo ainakin riittää tuossa ilman että tarttee nostaa herkkyyttä tolkuttomasti, varsinkin jos haluaa että esim hyppykuvissa liike pysähtyy..5.6-6.3 riittää vain jos on aurinkoinen sää

        Kyllä tuolla 5.6:lla pärjää ulkona vaikkei aurinko paistelekaan. Jos ei muuten onnistu tarpeeksi lyhyt valotuaika niin ISOa vaan lisää aina 1600 asti. Ei siinä vielä kohinat häiritse liikaa. Tuo 6.3 taitaa olla jo suttuluokkaa muutenkin jos ei putkeen saa vähintään 5.6-valovoimaa niin ei silloin muukaan laatu hääppöinen ole.


    • 2x4

      Sigma 17-70 mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (noin 350 €uroa)

      • hevoskuvaaja

        sigma ole liian lyhyt? Kuitenkin pitäsi saada kuvattua kaukaakin esteitä jne.


      • irlcop
        hevoskuvaaja kirjoitti:

        sigma ole liian lyhyt? Kuitenkin pitäsi saada kuvattua kaukaakin esteitä jne.

        sigma on liian lyhyt, ja aivan kuten edellä mainitsin että 5.6 ei riitä nopeisiin tilnteisiin jos haluaa että liike pysähtyy, siis pilvisellä säällä, ja tuo herkkyyden nostaminen 1600 kyllä kuvissa näkyy.
        toki sillä pärjää mutta itse luovuin 5.6 valovoiman putkesta koska juuri harmaana päivänä ISO sai olla 1000-1600, mutta 200mm pitempää ei kyllä tarvitse, tuo 50-150 2.8 sigma on kyllä hyvä eikä se "pumppaa" vaikka on zoomi, koska siinä on sisäinen zoomi tarkennus, mutta tämä on vain minun mielipiteeni ottaen huomioon tuon budjetin, ehkä jollakulla on parempi ehdotus.


      • 2x4
        hevoskuvaaja kirjoitti:

        sigma ole liian lyhyt? Kuitenkin pitäsi saada kuvattua kaukaakin esteitä jne.

        —satsaisin ennemminkin valovoimaan ja kuvanlaatuun kuin polttoväliin
        "rehti ja valovoimainen objektiivi alta 450e ?"
        Jos uuden objehtiivin polttoväli ulottuu 300 mm:n ja valovoima on 2.8-4 luokkaa ja hinta alle 450 E, niin veikkaanpa, että laatu on huonoin mahdollinen.

        "kaukaakin esteitä jne"
        – mieluummin kävelisin lähemmäksi, läheltä kuvattu on aina laadultaan kaukaa kuvattua parempilaatuinen
        – hyvä kuvanlaatu sietää hyvin suurentamista (interpoloimmalla jopa 16x) ja rajausta
        – lyhyemmällä polttovälillä saat vähemmän tärähtäneitä kuvia
        – jos pitää olla 300 mm ja alle 450€ niin mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on käytetty


      • hevoskuvaaja
        2x4 kirjoitti:

        —satsaisin ennemminkin valovoimaan ja kuvanlaatuun kuin polttoväliin
        "rehti ja valovoimainen objektiivi alta 450e ?"
        Jos uuden objehtiivin polttoväli ulottuu 300 mm:n ja valovoima on 2.8-4 luokkaa ja hinta alle 450 E, niin veikkaanpa, että laatu on huonoin mahdollinen.

        "kaukaakin esteitä jne"
        – mieluummin kävelisin lähemmäksi, läheltä kuvattu on aina laadultaan kaukaa kuvattua parempilaatuinen
        – hyvä kuvanlaatu sietää hyvin suurentamista (interpoloimmalla jopa 16x) ja rajausta
        – lyhyemmällä polttovälillä saat vähemmän tärähtäneitä kuvia
        – jos pitää olla 300 mm ja alle 450€ niin mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on käytetty

        300mm ei ole se pakollinen. Yksi valokuvaaja kertoi, että 250mm ei erotu paljoa 300mm.


      • irlcop
        2x4 kirjoitti:

        —satsaisin ennemminkin valovoimaan ja kuvanlaatuun kuin polttoväliin
        "rehti ja valovoimainen objektiivi alta 450e ?"
        Jos uuden objehtiivin polttoväli ulottuu 300 mm:n ja valovoima on 2.8-4 luokkaa ja hinta alle 450 E, niin veikkaanpa, että laatu on huonoin mahdollinen.

        "kaukaakin esteitä jne"
        – mieluummin kävelisin lähemmäksi, läheltä kuvattu on aina laadultaan kaukaa kuvattua parempilaatuinen
        – hyvä kuvanlaatu sietää hyvin suurentamista (interpoloimmalla jopa 16x) ja rajausta
        – lyhyemmällä polttovälillä saat vähemmän tärähtäneitä kuvia
        – jos pitää olla 300 mm ja alle 450€ niin mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on käytetty

        haluaa kuvata ratsukon koko suorituksen kaikkine esteineen niin ei siinä voi eikä ehdi mennä lähemmäs.
        Siksi tuollainen 150mm tai 200mm on melkeinpä pakko olla ja nimen omaan zoomilla eli 50-150 tai 70-200.
        tuolla budjetilla on tehtävä kompromissi, itse olen edelleenkin sitä mieltä että ei tartte olla 300mm mutta esim tuo 17-70mm jää hieman lyhyeksi, itse säästäisin vielä lisää, jos ostaa tuollaisen 17-70mm niin hyvin pian alkaa kaipaamaan hieman lisää millejä ja sitten onkin aloitettava budjetin kerääminen taas alusta.


    • canonEOS

      Kyllä nuo valovoimaiset objektiivit tietysti on hyviä muttei tuolla hinnalla saa kunnollista ---200mm f/2.0 tai f/2.8-lasia. Ei kiinteäpolttovälistä eikä ainakaan zoomia (2.8).

      Joten siltä väliltä vois toimia parhaiten. Eli käytetty EF 70-200 f/4 L USM voisi toimia hyvin hevosia ja ratsatuskisoja kuvatessa. Ja tuohon voi vielä laittaa EF 1.4X II telejatkeen eikä kuvanlaatu siitä vielä kovin paljoa kärsi, valovoima putoo 5.6:een. Tuolla siitä saa 98-280mm f/5.6-objektiivin. Jos tarvii pitempää.

      Mutta niinkun joku tuossa totesi, läheltä kuvatessa kuvanlaatu on aina parempi kun ääripäähän zoomatessa. Eli mene niin lähelle kun mahdollista.

      • irlcop

        aiemmassa vietissä jo totesin että rats.kentällä ei voi mennä lähemmäs koska ne ovat yleensä aidattuja ja eikä kentälle voi mennä suorituksen aikana joten matkaa kertyy viimeiselle esteelle isolla kentällä lähemmäs 100 m ja joskus jopa ylikin. Edellisessä viest ehdotettiin käytettyä canon 70-200mm f4 jos sellaisen löydät niin se on kyllä hyvä.


      • jo`k vai ii

        X1.4 2.8 pudottaa valovoiman 4: snne, vasta X2 pudottaa 5.6 :seen.


      • saa--n
        jo`k vai ii kirjoitti:

        X1.4 2.8 pudottaa valovoiman 4: snne, vasta X2 pudottaa 5.6 :seen.

        tuli virhe piti olla 3.5 eikä 4.


      • saa-n minäkin joskus
        saa--n kirjoitti:

        tuli virhe piti olla 3.5 eikä 4.

        1.4x telejatke pudottaa valovoimaa yhden aukon eli 2.8->4.
        2x telejatke pudottaa 2 aukkoa eli 2.8.>5.6.


      • irlcop
        saa-n minäkin joskus kirjoitti:

        1.4x telejatke pudottaa valovoimaa yhden aukon eli 2.8->4.
        2x telejatke pudottaa 2 aukkoa eli 2.8.>5.6.

        itsellä 300mm 2.8 ja 1.4x telejatkeella valovoima on 4 vaikkeis sitä tietäis niin kamera sen kyllä näyttää ja 2x se on 5.6.


      • canonEOS
        jo`k vai ii kirjoitti:

        X1.4 2.8 pudottaa valovoiman 4: snne, vasta X2 pudottaa 5.6 :seen.

        Jos EF 70-200 f/4 L objektiiviin laittaa EF 1.4X II niin yhdistelmän valovoima putoaa f/5.6. Ja jos sen ruuvaa mihin vaan objektiiviin (niihin mihin se sopii) niin valovoima putoaa yhden "täyden" aukon verran.
        1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22.. ovat "täysiä aukkoja".

        Joten mikä oli ongelma?


      • hevoskuvaaja
        canonEOS kirjoitti:

        Jos EF 70-200 f/4 L objektiiviin laittaa EF 1.4X II niin yhdistelmän valovoima putoaa f/5.6. Ja jos sen ruuvaa mihin vaan objektiiviin (niihin mihin se sopii) niin valovoima putoaa yhden "täyden" aukon verran.
        1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22.. ovat "täysiä aukkoja".

        Joten mikä oli ongelma?

        hei kiitos paljon vastaajille! sain paljon uutta tietoa ja ajattelin jättää sen 300mm listoilta ja pudottaa 200-250mm :)


      • hevoskuvaaja
        hevoskuvaaja kirjoitti:

        hei kiitos paljon vastaajille! sain paljon uutta tietoa ja ajattelin jättää sen 300mm listoilta ja pudottaa 200-250mm :)

        ja laitan samalla korvan taakse ton 70-200 f4 jos käytettynä jostain läytäisin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe