AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  / Neuvoja maalämpöpumpun valintaan

Neuvoja maalämpöpumpun valintaan

23 Vastausta 4 980 Lukukertaa
Olen foorumilla uusi ja mielenkiinnolla seurannut keskusteluja maalämmön ja muiden lämmitysmuotojen vertailusta ja takaisinmaksusta. Aiomme rakentaa voimassa olevien rakennusmääräysten mukaisen talon ja sen yhteydessä olevan autokatoksen / varaston yhteensä 339m3 ja aiomme laittaa porakaivon ja maalämmön. Olen yrittänyt perehtyä eri merkkisiin pumppuihin ja toimittajiin netistä mutta vertailu tuntuu olevan tosi vaikeaa.

Esikarsinnan olen tehnyt sen perusteella että valmistaja & merkki on tunnettu, valmistettu mielellään useita vuosia ja tuhansia tai kymmeniä tuhansia kappaleita. Toisena kriteerinä että paikkakunnalta tai lähiympäristöstä löytyy hyvämaineinen myynti- ja asennusliike huoltoineen (ihan kaverien kommenttien perusteella). Merkit joista olen ajatellut pyytää tarjouksen ovat

IVT
Thermia
Thiebel Elektron

Tarkempi malli ja koko selviää varmaan sitten kun kaupankäynti alkaa.

Onko kokemuksia (hyviä tai huonoja) yllämainituista ja onko joku yleinen merkki jota kannattaisi lisäksi harkita.

Kiitos jo etukäteen avusta.
CTC Ecoheat. Olen tyytyväinen. Reilu vuosi asuttu, kuutioita 780, talo Lapissa, kulutus 6600kWh.

Korjaus neliöihin

siis 339 m2 ja kuutioita noin 1000m3.

jos ei ole

mitään kokemusta matalaenergiatalon lämmittämisestä puulla, ei kannata halveksia puulämmitystä. Puun polttamisesta syntyy todella paljon lämpöä, jokainen tietää sen nuotioista ja kiukaista.

Tekniikka & talouslehden mukaan paljon pieniä hakevoimaloita rakennetaan ympäri maata.

t. sähkölämmittäjä

Kysymys koski maalämpöä

Alkuperäinen kysyjä kysyi maalämmöstä ja pelkästään maalämmöstä. Silloin ei ole mitään syytä puhua puulämmityksestä.
Niin, etenkin kun itse on sähkölämmittäjä...

lututaito ja sananvapaus

hoi: "seurannut keskusteluja maalämmön ja muiden lämmitysmuotojen vertailusta ja takaisinmaksusta...mutta vertailu tuntuu olevan tosi vaikeaa."

Maalämpöuskovaisille:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukutaito

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
"12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus

"
Sananvapautta ei voi riistää, mutta alkuperäinen kysyjähän vaan sanoi seurailleensa keskusteluja jne,, mutta selvästi ilmoittaa päätyneensä maalämpöön heti aloituksessaan jo, joten kyllähän silloin maalämmöstä pitäisi kertoa... mutta kuten jo todettu, niin saahan sitä kirjoittaa mistä sattuu, joten voihan sitä sitten harkita pellettiä, öljyä, ilpiä, vilpiä sekä pilppiä, jos haluaa...

Joo ei halveksita

koska on tarkóitus laittaa pari varaavaa takkaa, mutta niitä on tarkoitus käyttää apulämmönlähteenä kovalla pakkasella ja/tai poltella ihan vain tunnelman takia. Meillä on mummonmökillä ihan omaa metsää ja oikeasti melko edullisia puitakin saadaan (vain oman työn hinta kun perataan lepiköitä), mutta aikaa ja intoa ei ole niin paljon, että lämmitystä tohtisin jättää vaan puiden varaan. Siispä olen ajatellut kuitenkin laittaa maalämmön, vaikka se ei ehkä taloudellisesti järkevä investointi olekaan, mutta se on vaivaton ja toivottavasti sitten käytössä edullinen.

Joten toivon tosiaan niitä käyttökommentteja eri pumppumerkeistä ja toimittajista.

Pari varaavaa takkaa?

No jos olet niin päättäny, niin ok, mutta onko siinä mitään järkeä?

Miksi takkoja pitää olla pari, jos tietää jo että into ei riitä niillä lämmittämiseen?!?!

Miksi ei

Talosta tulee kaksikerroksinen (1+ kellari) ja takat tulee olohuoneeseen ja alakerran takkahuoneeseen. En tarkoittanut että ei ole intoa ollenkaan lämmittää, vaan tarkoitin että välttämättä ei ole intoa kaikenaikaa niitä poltella. Sitten kun tulee sellainen fiilis, että nyt pannaan takkaan tuli, on hyvä että ne ovat olemassa. Lisäksi ne tietty toimii varalämmönlähteenä mahdollisen sähkökatkon sattuessa.
Laitatko keraamiset piiput? Ovat ehkä hiukka kalliimpia, mutta eristettynä siinä mielessä tiilipiippuja parempia, koska vähän käytettynä ei kuitenkaan hohka kylmää ulkoa sisään, kuten käy helposti tiilipiippujen kanssa...

yksi kylmäsilta lisää

Laiskasti takkaa lämmittävälle käy helposti niin että takan piipun kautta tulee paljon suuemmat lämpöhäviöt mitä takalla tuotetaan lämpöä.
Aivan, siksi ehdotinkin keraamista piippua. Helppoa latoakin, vaikka ihan itse...

2 krs. talossa

tiilipiipun kanssa käy meillä niin ,että se ehtii lämmetä ullakolla riittävästi, jotta ei tunnu kylmältä yläkerran huoneessa. Laitoimme sulkupellinkin vintille, mutta nuohooja käski ottamaan sen pois ja tukkimaan reiän palovillalla.

No mites kävi :)

Paljonko olet saanut apua palstan asian tuntijoilta maalämpöpumpun valintaan?

Kannattiko kiittää etukäteen?

Kaikkea muuta skeidaa takoista ja piipuista kyllä on:)
Kai sinä osaat lukea??? Ainakin CTC:n pumppua on kehuttu, joten kannatti kai. Piipuista on asiaa ja on otettu esiin sen jälkeen, kun alkuperäinen kysyjä kertoi takoistaan, joten jos sulla ei ole muuta tekemistä kuin ivata toisia, niin menehän muualle tyhmine kommentteineen.

suoli24 rules :)

Hienoa weew,ylitit itsesi! :)
Siihenkö heräsit idiootti

No on kuumaa :)

Yritä nyt vaan antaa niitä neuvoja MLP:n valinnassa aloitusviestin laatijalle :)

No vielä ei

ole kovin paljoa paljon palstalaisten kokemuksia kertynyt...-:) Ecoheatin hankkineen kommentit kuitenkin hyvä alku. Toivottavasti vielä tulee lisääkin..

ainakin

IVT.N ilmavesilämpöpumppuun ollaan oltu tyytyväisiä sähkönkulutus vähentyi huomattavasti kun verrattiin öljylämmitysaikaan, oljylämmityskulutuksen ollessa kilowattitunneiksi muututtuna35000,niin pumpun kanssa vuosikulutus laski 17000 kwh.et ei kannata kaikkia paskan puhujia täällä uskoa kun haukkuvat pumppuja,tietämättä asiasta yhtään mitään! kokemus se on joka tässä ainakin puhuu!!!

Pari käytännön neuvoa

Osta kotimainen täystehomalli. Itsellä on Geopro SH13 ja on pirun hyvä laite. Osatehoratkaisut kannattaa unohtaa noin isossa talossa.

IV-koneeseen kannattaa ottaa maalämpöpatteri sisääntulevan ilman jälkilämmitykseen. Saat paremman hyötysuhteen ja ei tarvitse sähköllä lämmittää sisäilmaa. Sulakekoossakin säästää.

Isoon taloon tarvitse joka tapauksessa aika ison koneen joten läminvesivaraaja on syytä olla myös iso. Meillä on 700L suurin piirtein saman kokoisessa talossa.

Maaviilennys kannattaa harkita tarkkaan. IV-koneen ilman jäähdyttäminen on tehotonta. Jos sen sijaan maapiirin nestettä kierrättää talossa jäähdytyspatterin kautta ja puhaltimella puhaltaa sitä kylmään ilmaa taloon niin hyvin toimii. Tutulla ainakin. Matalaenergiatalossa ei välttämättä kesäkuuma sisään tulekaan ellei ole hervottoman isot ikkunat etelään.

Itse en ottanut maaviilennystä koska en tarvitse sitä. Pitkät räystäät ja terassi pitävät huolen että talossa ei ole kuuma kesällä.

Ei ainakaan Geoprota

Tämä nyt tietysti vain minun kokemukseni, mutta Geopron pumppu ollut käytössä nyt muutamia vuosia, ja huoltomiehiä on juossut meillä kohtuuttoman usein. Alussa huoltomiehiä juoksi muutaman kuukauden välein, nyt sykli on ollut n. kerran vuodessa. Alussa hommat meni asiallisesti takuuseen, mutta myöhemmin olin jo viemässä Geoprota kuluttajariitalautakuntaa kun yrittivät pistää minut maksamaan yhden huolloista. Tässä tapauksessa lopulta Geopro myönsi, että kysessä olikin heidän vika...

Ts. Pumppu on toimintavarmuudeltaan aika ala-arvoinen eikä Geopron toiminta itsessäänkään ei ansaitse yhtään parempaa arvosanaa. Lisäksi yrityksessä tuntuu vaihtuvuus olevan kohtalaisen suurta, joten ei sekään viesti kovin vakuuttavasta toiminnasta.
 /   /  / Neuvoja maalämpöpumpun valintaan

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta