Ostin suuren naudan taljan,nahka on pehmeää soveltuu hyvin aikomaani projektiin. Mutta tätä mm kysyisin.
Kun toinen puoli on mokkamainen ja toinen hieman käsitellymmän näköinen niin onko mielestänne järkevämpää laittaa se mokkamainen puoli päällepäin? Haluan nimittäin asustani niin aidon intiaanipuvun kuin suinkin. koristeeksi tulee hapsuja ja helmiä,ehkäpä mm hevosen jouhia.
Puku tulee aikuiselle ja on tarkoitus olla sellainen,että oikeatkin asian harrastajat pitävät aitona.
Siksi ajattelin laittaa sen mokkapuolen päälle päin.
Asusta tulee kaksiosainen,taljasta saa nimittäin hieman kellottuvan hameen ja väljän paidan,jossa on hieman teepaitaa pidemmät hihat.
Jos nahkaa jää,niin teen vielä säärystimet.
Suomeksi kun en juuri löytänyt ja englanniksi en osannut hakea.
Mitä on englanniksi esim intiaanivaatteiden valmistus/kaavat...???
Tai muita sanoja.
Jos vaikka löytyisi sivustoja,joissa on tekovaiheita kuvitettuna...
Vinkkejä tulemaan,kiitos!
Vinkkejä intiaanimekkoon?
6
967
Vastaukset
- tiipiinpystyttäjä
Koeta hakea sanoilla "native american" "pattern" "clothing" "dress" yms.
Jos haluat alan ihmisten pitävän luomustasi aitona, niin naudannahka saattaa olla liian paksua - yleensä asut tehtiin pienempien eläinten , kuten peurojen nahoista. Yhteen kokoasuun käytettiin kaksi tai kolme kokonaista pienehköä nahkaa. Puhvelin ja muiden suurten eläinten paksummat nahat käytettiin tiipiiden rakennukseen ja mokkasiineihin.Lyhyet hihat eivät myöskään ole kovinkaan tyypillisiä traditionaalisessa intiaanimekossa.
http://mdc.mo.gov/teacher/highered/crafts/craft24.htm
Koska haluat mekkoosi hapsuja, niin ilmeisestikin havittelet tyypillistä tasankointiaanien "lookkia" Jokin näistä kirjoista voisi olla aika hyvä hankinta? Kannattaa etsiä jokin omaa silmää miellyttävä mekko ja sitten etsiä ohjeet siihen ja noudattaa ko. heimon tyyliä niin leikkauksen kuin koristelunkin suhteen, niin saat mahdollisimman autenttisen asun.
http://www.amazon.com/Traditional-Clothing-Native-Americans-Authentic/dp/0943604613/ref=pd_sim_b_5
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0935741194/thecostumersmani
http://www.amazon.com/Traditional-Dress-Knowledge-Old-Time-Clothing/dp/1570671478/ref=pd_sim_b_1- atlatl
Löysin jonkin sivuston,jossa oli kuvia Abenakien Powpow-juhlasta ja siellä oli yllättävän paljon hihattomia mekkoja ihmisillä,hihoina vain ne pitkät hapsut.
Minun mekossani hihat tulevat olemaan t-paita pituutta ja hapsut ylettyvät kyynärpäähän.
Aika monien heimojen mekot vaikuttavat olevan perusmalliltaan samoja,vain koristelu ja vaikkapa yläosan helman muotoleikkaus vaihtelee.
Nuo sinun laittamasi kirjakauppa-linkit oli mahtavia,mutten voi tilata Amerikoista,siihen tarvitaan sellaisia kortteja,joita ei minun lompakosta löydä...
Minulla nyt vain sattuu olemaan tuo yksi naudanvuota,eipä juuri mokkanahkaa paksumpi ja todellakin niin pehmyt,että taipuu hyvin kaksiosaiseksi asuksi.Sen verran joudun tinkimään autenttisuudesta,kun peuraa ei ole nyt saatavilla näillä tuloilla.Ostin taljan Luhdan tehtaanmyymälän mylleryspäiviltä ja maksoin siitä 85 euroa. Luulen että vastaava määrä peurannahkaa olisi ollut paljon kalliimpaa.
Kokeilin yksiosaista mekkoa ja totesin että saan nilkkapituisen asun vain kaksiosaisena,taitettuna talja on niin leveä.
Minulla on yhdet mokkasiinit amerikoista ja ainakin niissä pinta on samanlainen kuin taljassani ja mokkapinta sisällä.Tästä viisastuneena voinen siis ommella pukuni samalla tavoin. - atlatl
atlatl kirjoitti:
Löysin jonkin sivuston,jossa oli kuvia Abenakien Powpow-juhlasta ja siellä oli yllättävän paljon hihattomia mekkoja ihmisillä,hihoina vain ne pitkät hapsut.
Minun mekossani hihat tulevat olemaan t-paita pituutta ja hapsut ylettyvät kyynärpäähän.
Aika monien heimojen mekot vaikuttavat olevan perusmalliltaan samoja,vain koristelu ja vaikkapa yläosan helman muotoleikkaus vaihtelee.
Nuo sinun laittamasi kirjakauppa-linkit oli mahtavia,mutten voi tilata Amerikoista,siihen tarvitaan sellaisia kortteja,joita ei minun lompakosta löydä...
Minulla nyt vain sattuu olemaan tuo yksi naudanvuota,eipä juuri mokkanahkaa paksumpi ja todellakin niin pehmyt,että taipuu hyvin kaksiosaiseksi asuksi.Sen verran joudun tinkimään autenttisuudesta,kun peuraa ei ole nyt saatavilla näillä tuloilla.Ostin taljan Luhdan tehtaanmyymälän mylleryspäiviltä ja maksoin siitä 85 euroa. Luulen että vastaava määrä peurannahkaa olisi ollut paljon kalliimpaa.
Kokeilin yksiosaista mekkoa ja totesin että saan nilkkapituisen asun vain kaksiosaisena,taitettuna talja on niin leveä.
Minulla on yhdet mokkasiinit amerikoista ja ainakin niissä pinta on samanlainen kuin taljassani ja mokkapinta sisällä.Tästä viisastuneena voinen siis ommella pukuni samalla tavoin....edistynyt siihen malliin,että puku on hahmollaan.
Olen käyttänyt jokaisen hukkapalan suikaleisiin,joilla ompelen puvun kokoon. Yli ei jää juuri mitään,sillä malli on suunniteltu niin,että kaikki vuodassa tulee käytetyksi.
Projekti on mielenkiintoinen,todella.
Toivottavasti saan sen valmistuttua kuvia jonnekkin. itse kun en ole mikään hakkeri... - atlatl
atlatl kirjoitti:
...edistynyt siihen malliin,että puku on hahmollaan.
Olen käyttänyt jokaisen hukkapalan suikaleisiin,joilla ompelen puvun kokoon. Yli ei jää juuri mitään,sillä malli on suunniteltu niin,että kaikki vuodassa tulee käytetyksi.
Projekti on mielenkiintoinen,todella.
Toivottavasti saan sen valmistuttua kuvia jonnekkin. itse kun en ole mikään hakkeri...Etenee.
Olen nyt leikannut palat ja suunnittelen koristelua.
Helmiä vaan ei ole paljoa ja ostaminen maksaa...
Toki koristella voi muutoinkin kuin helmillä.
Noista hihoista tulee hieman pidemmät kuin ylhäällä mainitsin.Hapsut ylettynevät lähes ranteeseen.
Paidan helmaan olen jättänyt taljan reunan muodot,mutta voisiko noita vielä hapsuttaa,vai jättää silleen.
paidan helmasta kun tulee paikkapaikon niin pitkä että ylettyy reilusti pohkeeseen,mutta vain muutamasta kohdin.
Eli siinä ja siinä oisiko mekko sinälläänkin,mutta kun helma on hyvin epäsäännölinen vuodan muotojen vuoksi niin joistakin kohdin se on vain polvitaipeeseen.
Eli sitä mietin että siistinkö helman selkeästi paita-pituuteen???
Vai voisiko se olla ns kesämekko?
Varmaankin preerioilla pukeuduttiin kesällä kevyemmin.
En osannut googlettaa,mitä eroa oli kesä ja talvipukeutumisella muuta kuin että talvella kääriydyttiin taljoihin.
Pukuni tulee olemaan pohjoiselta preeria-alueelta,mustajalat tai assiniboin.On siis ikäänkuin sääoloiltaan samaa kuin täältä missä nytkin asun.
Koristelen sen niukasti,puvusta tulee ikäänkuin arkiasu,jossa vain joitakin suojaavia symboleja.
Jos jollakulla vielä on idiksiä,ne kaikki luetaan suurella mielenkiinnolla.
- ompelijatyttö
Aloittajan mekon suhteen on kai myöhäistä, mutta kaikille muille varoituksen sana. Nahasta kannattaa ehdottomasti käyttää päällipuolena se viimeistelty ja päälle tarkoitettu puoli, ei "nurjaa". Väri tai pinta saattaa muuttua käytössä paljonkin, jolloin työhön uhrattu aika ja raha voi mennä täysin hukkaan!
- atlatl
...sillä projekti on hakusessa ja olen hakenut tietoa netissä ,jotten tee virheitä....
Huomasin myös,että vaikka nahan ns nurjapuoli on aika siisti mokkanahan näköinen niin siellä on valmistajan
merkintöjä ja leimoja,joten se käsitelty puoli on pakko käyttää,halusi tai ei.
Muutoin olisin laittanut nurjan päälle,koska se olisi autenttisempi.Kyseessä kun on mahdollisismman aidon
näköinen intiaaniasu ja nehän olivat tehty alunperin käsin muokatuista nahoista. Ei niissä ollut kauhean sileitä pintoja,vaan vähintäänkin tuollainen mikkanahan karkeus.
Netistä löytämäni kuvat mm ovat ns tanssipuvuista ja seremonia-puvuista,jotka ovat hyvinkin hienoja.
Itse haen luukkia ns arkiseen pukuun jota intiaaninainen käytti jokapäiväisessä elämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 58869
- 119684
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79670Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm31584- 35542
- 86517
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante103505- 41481
- 37455
- 70436