"Tapan itseni"

Noin lapsi uhkasi laittoman huostaanoton jälkeen, kun häntä toistuvasti pahoinpideltiin sijaishuoltopaikassaan, jos ei pääsisi takaisin rakastavaan ja hyvään kotiinsa. Kohtelu oli niin järkyttävää, että se ylitti kirkkaasti alle 10-vuotiaan sietokyvyn ja ymmärryksen. Sossu antoi kerrankin armon käydä oikeudesta ja lapsi sai kotiutua. Ei tietysti otsikossa mainitun uhkauksen takia, vaan siksi, että lapsen vointi huononi sijaishuollossa niin, että sossukaan ei voinut olla sitä näkemättä. Tai sanotaan niin, että kun muutaman kuukauden heitä painostin, he viimein suostuivat tekemään laitokseen vierailun, jossa lapsi kertoi itkien kaiken kohtelustaan.

Kyseessä oli vuosikymmeniä toiminut yleistä arvostusta nauttiva suuri lastensuojelulaitos, joka jatkaa tänään toimintaansa samoin kuin niinäkin päivinä. Laitokseen on sijoitettu satoja lapsia, joista osa intensiivisen hoidon osastoilla.

Lapsen kotiutumista voi verrata suoranaiseen ihmeeseen, sillä se oli ensimmäinen kerta tuon laitoksen historiassa kun heidän kaksivuotinen intensiivihoitonsa keskeytettiin jonkun lapsen kohdalla. "Teillä kävi tuuri noiden sossujenne kanssa", totesi paljon kokemusta lastensuojeluasioissa omaava asianajajakin.

Siinä se lasten oikeusturva näissä asioissa onkin. Nimittäin "jos käy tuuri sossujen kanssa".

36

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotiutuspäätöksen saaminen ei silti ollut ollenkaan helppoa, vaikka sijoituspaikan olosuhteet olivat tosiaan aivan järkyttävät.

      Mutta eiväthän sosiaalityöntekijät käy sijaishuollon paikoissa yleensä ollenkaan, mitä huonompi paikka on kyseessä, eivät heidän käyntinsä siellä näytä edes olevan toivottavia. Sitä ei tietysti myönnetä, mutta käytäntö osoitti toista.

      Sitä tietysti sopii ihmetellä, miksi sosiaalitoimi yleensä sijoittaa lapsia huonoihin sijaispaikkoihin, mutta ihan yksinkertainen totuus on se, että huonotkin laitokset pystyvät hämäämään viranomaisia kauniilla mainoksilla ja sanakäänteillä, jotka todellisuudessa ovat täyttä bluffia, suoranaista huijausta. Vielä nytkin olen sitä mieltä, että sijoitusvaiheessa sossu ihan vilpittömästi uskoi laitoksen mainostamiin hyviin hoitotuloksiin, vaikka mitään hoitoa ei tarjottu, lasta vain säilytettiin osastolla. Sossu toimi siis uskon ja luottamuksen varassa, mikä on täysin vastoin sitä yleistä käsitystä, että sossu on muka hyvin perillä sijoituspaikan olosuhteista. Ei ole, ei minkään sijoituksen yhteydessä, paitsi ehkä joku sijaisperhe, jotka sattuvat olemaan sossun henkilökohtaisia tuttavia yksityiselämän puolelta.

      Laitoksen toiminta oli omituista monessa mielessä. Esim. huostaanoton allekirjoitustilanteessa tulisi olla paikalla kaikki osapuolet, mutta laitoksen edustaja ei katsonut tarpeelliseksi saapua paikalle. Näin esim. kotilomista ei voitu sopia etukäteen, sossu tiesi kertoa vain, että ne järjestetään laitoksen yleisen käytännön mukaisesti. Sossu ilmoitti myös useita kertoja laitokseen, että he haluavat olla mukana lapsen ihan tavallisissakin palavereissa, mutta he eivät ikinä saaneet ensimmäistäkään kutsua, mitä sossu lievästi sanoen ihmetteli.

      Tässä jotain lisäesimerkkejä, joilla laitos mainostaa itseään sosiaalitoimeen ja psykiatreille, nämä olivat osa niitä perusteluja, joilla sossu taivutteli minut suostumaan huostaanottoon:
      "Ei se ole mikä tahansa paikka, sinne ei jouduta, vaan sinne päästään. Heillä on todella niin kivan tuntuisesti järjestetty kaikki, olosuhteet ovat niin kodinomaiset kuin mahdollista, henkilökunta ammattitaitoista ja heillä on käytössään rahaa paljon enemmän kuin tavallisella paikalla. He järjestävät lapsille säännöllisesti kivoja retkiä, mm. teattereihin, konsertteihin, huvipuistoihin, uimaan, jopa ulkomaanmatkoja on tehty! Ja heillä on varaa kustantaa lapselle ihan kaikki, vaatteet, harrastukset ym. Ja hoitotulokset ovat niin hyviä, että niihin ovat yleensä kaikki tyytyväisiä" Kaikki osoittautui valheeksi käytännössä, yksikään noista väitteistä ei pitänyt paikkaansa. Paitsi ehkä se, että rahaa heillä varmasti on, mutta sitä ei käytetty lasten hyväksi.

      Sen muutaman kuukauden aikana, jonka lapseni siellä oli, lapsia käytettiin kerran elokuvissa ja sekin retki tehtiin hiihtoloman aikana, jolloin yli puolet osaston lapsista oli kotilomalla, siis eivät osallistuneet retkelle ollenkaan. Hoitajat eivät olleet ulkomaanmatkoista ikinä kuulleetkaan ja muutkin retket olivat suuri harvinaisuus. Nopeasti kasvavan lapsen vaatteet jouduin ostamaan itse laitokseen ja ehtona oli, että pieneksi jääneet olisi pitänyt jättää heille, mutta salakuljetin kaikki itse ostamani takaisin kotiin, koska oikeustajuni ei kerta kaikkiaan hyväksynyt sitä, että minun olisi pitänyt ylläpitää heidän valheellista ja väärää toimintaansa. Myös lapsen käyttämät ja lääkärin määräämät lisäravinteet ostin laitokseen, mutta henkilökunnalla oli vaikeuksia muistaa niiden säännöllinen antaminen. Edes lääkärien antamia ohjeita lapsen hoidossa ei osastolla noudatettu.

      Intensiivihoidon nimikkeellä laitoksella on kuitenkin oikeus periä yhteiskunnalta korkeinta mahdollista laitoshoidon vuorokausimaksua, joka silloin sossujen muistelun mukaan oli 450 euroa päivässä yhdestä lapsesta. Huostaanoton tarkoitus oli korvata lasten psykiatristen sairaalapaikkojen puutetta, ja huostaanotto tehtiin siis laitoksen vaatimuksesta. Sen vaatimuksen laitos kierosti kielsi jälkeenpäin, josta sossukin oli tyrmistynyt. Sosiaalitoimi ei nimittäin löytänyt huostaanottoperusteita minusta tai kotioloista, mutta huostaanotto tehtiin lapsen keskussairaalasta saaman lähetteen takia, eikä laitos ottanut vastaan muita kuin huostaanotettuja lapsia. Niin että terveisiä vain Stakesin professorille, joka väitti, että laittomia huostaanottoja ei muka tehdä siksi, että ne ovat laittomia. Mykistävän vesitiivistä logiikkaa!

      • Pidin tiiviisti sossuuihin yhteyttä koko huostaanottoajan ja kyllä oli aihetta pitääkin! Sain kyllä omin silmin nähdä, miten pelkkä huostaanotto leimaa vanhemmat niin, että heillä ei ole ihmisarvoa ainakaan huonossa laitoksessa ollenkaan, heitä vähätellään niin lapselle kuin itse vanhemmalle, ollaan ylimielisiä ja alentuvia, vanhempia ollaan kuulevinaan, mutta heidän puheillaan ei ole merkitystä. Minua vaadittiin jatkuvasti käymään ihan jonnin joutavissa palavereissa, joissa monesti saatettiin vain kerrata esim. edellisen viikon tapahtumia, jotka jo kaikki tiesivät muutenkin. Palavereja oli siksi niin tuhoton määrä, että laitos voi kirjata ne vanhemmalle annetuksi tueksi ja terapiaksi, siis olemattomaksi sellaiseksi.

        Osaston johtaja johti palavereja rautaisella otteella. Yritin muutaman kerran palaverin alussa ottaa esille jonkin lapsen kannalta tosi tärkeän, jopa kiireellistäkin käsittelyä vaativan asian, mutta sain aina saman vastauksen: "Palataan siihen palaverin loppupuolella." Aikaa tärkeän asian käsittelyyn jätettiin noin viitisen minuuttia, eikä päätöstä ehditty saada, vaikka se olisi ollut tärkeää jo ennen seuraavaa palaveria. Osastonjohtaja saattoi nousta kesken lauseeni ylös ja ilmoitti "Aika on loppu, jatketaan ensi viikolla tätä asiaa." Sen jälkeen hän käänsi selkänsä ja poistui paikalta.

        Sattui myös tilanteita, että he tekivät päätöksiä, joiden tiesin järkyttävän lasta kovasti, mielivallalla ei siis ollut mitään rajaa asioiden käsittelyssä. Ja toistan vielä, että minun puheillani ei ollut mitään merkitystä, koska niitä ei tosiaan huomioitu missään asioissa. Sossu piti lupauksensa ja he muutaman kerran soittivat laitokseen, että "lastensuojelullisesta näkökulmasta emme pidä tuollaista menettelyä suotavana". Ihme kyllä, laitos perui lasta loukkaavat päätöksensä, mutta ei sossulla ollut mahdollisuutta puuttua joka asiaan, eivätkä he olleet kärpäsenä katossa seuraamassa, miten lasta arkipäivän tilanteissa kohdeltiin.

        Tuossa sairaalahoidon korvaavassa hoidossa lapsi sai kahden kesken tavata lääkärin vasta, kun otin yhteyttä lapsen sinne lähettäneeseen sairaalaan. Samalla pääsin itse ensimmäisen kerran keskustelemaan laitoksen psykiatrin kanssa. Keskustelun tuloksena lääkäri myönsi hoitovirheitä tapahtuneen lapsen "hoidossa" useissa eri asioissa. Mutta mutta... Vaikka he ovat myös terv.hoitolain alainen laitos ja heillä on kirjausvelvollisuus, on jälkeenpäin selvinnyt, että hoitovirheiden myöntämistä, kuten ei muutenkaan koko tapaamista ole kirjattu koskaan mihinkään papereihin.

        Hoitovirheen myöntämisen jälkeen laitos jatkoi samaa vankkaa linjaansa. Eli minun - jonka puheilla ei siis ollut mitään merkitystä - olisi pitänyt kuulema korjata tilanne jotenkin keskustelemalla lapsen omahoitajan kanssa, että epäkohdat olisi saatu korjatuksi. Väitettiin kyllä, että osastonjohtaja oli "puhutellut" törkeyksiin syyllistynyttä hoitajaa, en tiedä, oliko niin tapahtunut. Kaikki jatkui kuitenkin ennallaan, kuin mitään hoitovirheitä ei ikinä olisi myönnettykään. Mieletöntä tilanteessa oli se, että heidän oma lääkärinsä totesi, että ei edes intensiivihoidon oppeja oltu lapseni hoidossa noudatettu ja juuri int.hoito-nimike on se peruste, jolla he tähtitieteellisiä summia yhteiskunnalta rahastavat.


      • rivera kirjoitti:

        Pidin tiiviisti sossuuihin yhteyttä koko huostaanottoajan ja kyllä oli aihetta pitääkin! Sain kyllä omin silmin nähdä, miten pelkkä huostaanotto leimaa vanhemmat niin, että heillä ei ole ihmisarvoa ainakaan huonossa laitoksessa ollenkaan, heitä vähätellään niin lapselle kuin itse vanhemmalle, ollaan ylimielisiä ja alentuvia, vanhempia ollaan kuulevinaan, mutta heidän puheillaan ei ole merkitystä. Minua vaadittiin jatkuvasti käymään ihan jonnin joutavissa palavereissa, joissa monesti saatettiin vain kerrata esim. edellisen viikon tapahtumia, jotka jo kaikki tiesivät muutenkin. Palavereja oli siksi niin tuhoton määrä, että laitos voi kirjata ne vanhemmalle annetuksi tueksi ja terapiaksi, siis olemattomaksi sellaiseksi.

        Osaston johtaja johti palavereja rautaisella otteella. Yritin muutaman kerran palaverin alussa ottaa esille jonkin lapsen kannalta tosi tärkeän, jopa kiireellistäkin käsittelyä vaativan asian, mutta sain aina saman vastauksen: "Palataan siihen palaverin loppupuolella." Aikaa tärkeän asian käsittelyyn jätettiin noin viitisen minuuttia, eikä päätöstä ehditty saada, vaikka se olisi ollut tärkeää jo ennen seuraavaa palaveria. Osastonjohtaja saattoi nousta kesken lauseeni ylös ja ilmoitti "Aika on loppu, jatketaan ensi viikolla tätä asiaa." Sen jälkeen hän käänsi selkänsä ja poistui paikalta.

        Sattui myös tilanteita, että he tekivät päätöksiä, joiden tiesin järkyttävän lasta kovasti, mielivallalla ei siis ollut mitään rajaa asioiden käsittelyssä. Ja toistan vielä, että minun puheillani ei ollut mitään merkitystä, koska niitä ei tosiaan huomioitu missään asioissa. Sossu piti lupauksensa ja he muutaman kerran soittivat laitokseen, että "lastensuojelullisesta näkökulmasta emme pidä tuollaista menettelyä suotavana". Ihme kyllä, laitos perui lasta loukkaavat päätöksensä, mutta ei sossulla ollut mahdollisuutta puuttua joka asiaan, eivätkä he olleet kärpäsenä katossa seuraamassa, miten lasta arkipäivän tilanteissa kohdeltiin.

        Tuossa sairaalahoidon korvaavassa hoidossa lapsi sai kahden kesken tavata lääkärin vasta, kun otin yhteyttä lapsen sinne lähettäneeseen sairaalaan. Samalla pääsin itse ensimmäisen kerran keskustelemaan laitoksen psykiatrin kanssa. Keskustelun tuloksena lääkäri myönsi hoitovirheitä tapahtuneen lapsen "hoidossa" useissa eri asioissa. Mutta mutta... Vaikka he ovat myös terv.hoitolain alainen laitos ja heillä on kirjausvelvollisuus, on jälkeenpäin selvinnyt, että hoitovirheiden myöntämistä, kuten ei muutenkaan koko tapaamista ole kirjattu koskaan mihinkään papereihin.

        Hoitovirheen myöntämisen jälkeen laitos jatkoi samaa vankkaa linjaansa. Eli minun - jonka puheilla ei siis ollut mitään merkitystä - olisi pitänyt kuulema korjata tilanne jotenkin keskustelemalla lapsen omahoitajan kanssa, että epäkohdat olisi saatu korjatuksi. Väitettiin kyllä, että osastonjohtaja oli "puhutellut" törkeyksiin syyllistynyttä hoitajaa, en tiedä, oliko niin tapahtunut. Kaikki jatkui kuitenkin ennallaan, kuin mitään hoitovirheitä ei ikinä olisi myönnettykään. Mieletöntä tilanteessa oli se, että heidän oma lääkärinsä totesi, että ei edes intensiivihoidon oppeja oltu lapseni hoidossa noudatettu ja juuri int.hoito-nimike on se peruste, jolla he tähtitieteellisiä summia yhteiskunnalta rahastavat.

        Siis edes intensiivihoitoon kuuluvaa hoitoa lapsi ei saanut, eikä keskussairaalan lääkäreiden antamista hoito-ohjeista paljoa piitattu. Lapsen käyttämät lääkkeet ostin sinne itse, kuten edellä kerroin, mutta lisäravinteita lapselle ei annettu säännöllisesti siitä huolimatta.

        Keskussairaalan kirjauksissa lapsi tarvitsi arkipäivän tilanteissa ikätasoaan enemmän aikuisen ohjausta, mutta hän jäi yleensä yksin. Aikuisen ja niiden, jotka eivät juuri tätä lasta tunne, on ehkä vaikea ymmärtää, miten suuri järkytys lapselle oli esim. se, kun hoitaja ilmoitti eräällä aamiaisella, että siitä päivästä alkaen lapsen on selvittävä läksyjen teosta yksin. Siis lapsen, jolla lakien mukaan olisi ollut oikeus saada kouluunkin avustaja luokkaan, mutta eihän tällä yhteiskunnalla tietysti sellaiseen varaa ollut. Lapsi oli sanonut, että "kyllä äiti joutuu auttamaan minua aina läksyissä", johon hoitaja oli tiuskaissut, että "sun äitis auttaa sinua liikaa, täällä saat selvitä yksinään". Muutenkin lapsi sai kuulla jatkuvasti "sun äitis puheista ei tarvi välittää", eikä niistä tosiaan välitettykään, vaikka mainokset ulospäin puhuvat toista.

        Ilmeni, että lapsi ei monesti edes ymmärtänyt, mitä hoitaja häneltä vaati, johon hoitaja vastasi raivostumalla, huutamalla, tönimällä, läimäyttelemällä ja uhkailemalla lasta. Viimeinen pisara minulle oli hoitajan röyhkeys, kun lapsen puheet todistettiin oikeaksi sillä, että hoitaja huusi minullekin kun puolustin lasta aivan asiallisesti. Lisäksi hän satutti lasta silmieni edessä ja huusi lapselle, vaikka minä olin paikalla: "Sinä et saa kertoa mitään ulkopuolisille, mitä täällä tapahtuu, et edes äidille!" Lopulta oltiin tilanteessa, että lapsi pelkäsi lähes hysteerisesti hoitajaa ja kotilomalla alkoi itkeä jo tunteja ennen kun laitokseen paluun hetki alkoi lähestyä.

        Mainitaan vielä, että tuossa suuresti mainostetussa psykiatrisen sairaalahoidon korvaavassa hoidossa ei osaston henkilökunnassa ollut yhtään psykiatrisen tutkinnon suorittanutta henkilöä, kaikilla oli vain jokin sosiaalipuolen tutkinto. Lääkäri kävi osastolla kerran viikossa, mutta ei tavannut lapsia henkilökohtaisesti kahden kesken, vaan istui juttelemassa kaikkien kanssa yhteisesti hoitajien ollessa paikalla. Ei tietysti kukaan lapsista uskaltanut puhua mieltään painavista asioista, koska heidät oli peloteltu nimenomaan olemaan puhumatta arkipäivän tilanteista.


      • rivera kirjoitti:

        Siis edes intensiivihoitoon kuuluvaa hoitoa lapsi ei saanut, eikä keskussairaalan lääkäreiden antamista hoito-ohjeista paljoa piitattu. Lapsen käyttämät lääkkeet ostin sinne itse, kuten edellä kerroin, mutta lisäravinteita lapselle ei annettu säännöllisesti siitä huolimatta.

        Keskussairaalan kirjauksissa lapsi tarvitsi arkipäivän tilanteissa ikätasoaan enemmän aikuisen ohjausta, mutta hän jäi yleensä yksin. Aikuisen ja niiden, jotka eivät juuri tätä lasta tunne, on ehkä vaikea ymmärtää, miten suuri järkytys lapselle oli esim. se, kun hoitaja ilmoitti eräällä aamiaisella, että siitä päivästä alkaen lapsen on selvittävä läksyjen teosta yksin. Siis lapsen, jolla lakien mukaan olisi ollut oikeus saada kouluunkin avustaja luokkaan, mutta eihän tällä yhteiskunnalla tietysti sellaiseen varaa ollut. Lapsi oli sanonut, että "kyllä äiti joutuu auttamaan minua aina läksyissä", johon hoitaja oli tiuskaissut, että "sun äitis auttaa sinua liikaa, täällä saat selvitä yksinään". Muutenkin lapsi sai kuulla jatkuvasti "sun äitis puheista ei tarvi välittää", eikä niistä tosiaan välitettykään, vaikka mainokset ulospäin puhuvat toista.

        Ilmeni, että lapsi ei monesti edes ymmärtänyt, mitä hoitaja häneltä vaati, johon hoitaja vastasi raivostumalla, huutamalla, tönimällä, läimäyttelemällä ja uhkailemalla lasta. Viimeinen pisara minulle oli hoitajan röyhkeys, kun lapsen puheet todistettiin oikeaksi sillä, että hoitaja huusi minullekin kun puolustin lasta aivan asiallisesti. Lisäksi hän satutti lasta silmieni edessä ja huusi lapselle, vaikka minä olin paikalla: "Sinä et saa kertoa mitään ulkopuolisille, mitä täällä tapahtuu, et edes äidille!" Lopulta oltiin tilanteessa, että lapsi pelkäsi lähes hysteerisesti hoitajaa ja kotilomalla alkoi itkeä jo tunteja ennen kun laitokseen paluun hetki alkoi lähestyä.

        Mainitaan vielä, että tuossa suuresti mainostetussa psykiatrisen sairaalahoidon korvaavassa hoidossa ei osaston henkilökunnassa ollut yhtään psykiatrisen tutkinnon suorittanutta henkilöä, kaikilla oli vain jokin sosiaalipuolen tutkinto. Lääkäri kävi osastolla kerran viikossa, mutta ei tavannut lapsia henkilökohtaisesti kahden kesken, vaan istui juttelemassa kaikkien kanssa yhteisesti hoitajien ollessa paikalla. Ei tietysti kukaan lapsista uskaltanut puhua mieltään painavista asioista, koska heidät oli peloteltu nimenomaan olemaan puhumatta arkipäivän tilanteista.

        Laitoksessa pelästyttiin kun huostaanoton purku kesken suunnitellun kauden alkoi häämöttää. Omahoitaja vaihteli työvuorojaan, että ei olisi tavannut minua, jopa yhdessä kiistakysymyksessä annettiin periksi eli lapsen huoneeseen annettiin vesikannu. Pieni yksityiskohta, joka ei ehkä merkitse paljoa ulkopuolisille, mutta sen huoneeseen antamista oli lääkäri suosittanut alusta asti, mutta hoitaja kielsi sen antamisen.

        Osaston johtaja totesi minulle:
        "Olemme vuosien ajan niin tottuneet noudattamaan tiettyjä käytäntöjämme, että meidän on ollut ehkä vaikea sopeutua tilanteeseen, että tänne nykyisin tulee perheitä, jotka olisivat korkeintaan vain jonkinlaisen tuen tarpeessa." Minä en ollut minkään heidän tukensa tarpeessa, eihän sairaaloissakaan mitään erityistä tukea vanhemmille anneta. Paljon palavereja kyllä järjestetään sairaalassakin, niissä on lääkäri mukana ja keskustelun taso on eri luokkaa, kuin laitoksen palaverien "hoh-hoijaa, mitä kuuluu, onpa kiva sää" ja loputtomat esitelmät heidän käytännöistään.

        Osaston johtaja siis myönsi tavallaan väärän kohtelun, mutta se tapahtui liian myöhään. Heidän olisi pitänyt ymmärtää tilanne jo ennen huostaanottoa, että ensinnäkään heillä ei ole oikeutta vaatia huostaanottoa tehtäväksi perheeltä, jossa ei ole siihen lainmukaisia perusteita. Heidän on siis vastaanotettava vain laillisin syin huostaanotettuja lapsia. Luulisi, että järkevät ihmiset olisivat ymmärtäneet myös kun sossu useaan kertaan heille toisteli, että kotona ei ole huostaanottoperusteita, esim. kotilomia ja tapaamisia ei pidä rajoittaa. Mutta siitäkään tiedosta he eivät välittäneet, heidän valtansa ja toimintansa näytti olevan monessa asiassa jopa sossujen yläpuolella.


      • rivera kirjoitti:

        Laitoksessa pelästyttiin kun huostaanoton purku kesken suunnitellun kauden alkoi häämöttää. Omahoitaja vaihteli työvuorojaan, että ei olisi tavannut minua, jopa yhdessä kiistakysymyksessä annettiin periksi eli lapsen huoneeseen annettiin vesikannu. Pieni yksityiskohta, joka ei ehkä merkitse paljoa ulkopuolisille, mutta sen huoneeseen antamista oli lääkäri suosittanut alusta asti, mutta hoitaja kielsi sen antamisen.

        Osaston johtaja totesi minulle:
        "Olemme vuosien ajan niin tottuneet noudattamaan tiettyjä käytäntöjämme, että meidän on ollut ehkä vaikea sopeutua tilanteeseen, että tänne nykyisin tulee perheitä, jotka olisivat korkeintaan vain jonkinlaisen tuen tarpeessa." Minä en ollut minkään heidän tukensa tarpeessa, eihän sairaaloissakaan mitään erityistä tukea vanhemmille anneta. Paljon palavereja kyllä järjestetään sairaalassakin, niissä on lääkäri mukana ja keskustelun taso on eri luokkaa, kuin laitoksen palaverien "hoh-hoijaa, mitä kuuluu, onpa kiva sää" ja loputtomat esitelmät heidän käytännöistään.

        Osaston johtaja siis myönsi tavallaan väärän kohtelun, mutta se tapahtui liian myöhään. Heidän olisi pitänyt ymmärtää tilanne jo ennen huostaanottoa, että ensinnäkään heillä ei ole oikeutta vaatia huostaanottoa tehtäväksi perheeltä, jossa ei ole siihen lainmukaisia perusteita. Heidän on siis vastaanotettava vain laillisin syin huostaanotettuja lapsia. Luulisi, että järkevät ihmiset olisivat ymmärtäneet myös kun sossu useaan kertaan heille toisteli, että kotona ei ole huostaanottoperusteita, esim. kotilomia ja tapaamisia ei pidä rajoittaa. Mutta siitäkään tiedosta he eivät välittäneet, heidän valtansa ja toimintansa näytti olevan monessa asiassa jopa sossujen yläpuolella.

        Pidin siis tiiviisti yhteyttä sossuihin, sähköposteilla ja puhelimella, jopa ylimääräisiä tapaamisia järjestettiin sosiaalitoimistoon kun olin oikein järkyttynyt laitoksen tapahtumista.Sossut siis odottivat ikuisesti kutsua laitoksen palavereihin, mutta kun sitä ei koskaan tullut, he lopulta löivät nyrkkiä pöytään, että "mehän menemme sinne, koska me tämän kaiken maksammekin."

        Sossuparista vain toinen pääsi käynnille, mutta mukaan pääsivät perhetyöntekijät, jotka meille oli väkisin tyrkätty huostan valmisteluvaiheessa. Siis olihan jotain edes tehtävä meidänkin tapauksessa lain vaatimalla tavalla eli tarjottava avohuollon tukea ennen sijoitusta. Ei tainnut tuki olla oikein kohdennettua, koska perhetyöntekijöiden kanssa jutustelu ei korvannut puuttuvia sairaalapaikkoja, enkä minä muuttunut erikoislääkäriksi, vaikka kuinka heidän kanssaan kahvittelin. Mutta lapsi tunsi perhetyöntekijät ja se osoittautui purun kannalta ratkaisevaksi tekijäksi.

        Mutta ajatelkaapa, miten veitsen terällä oli, että tuossa vierailussa olisi saattanut lopulta käydä paljon huonommin kuin lopulta kävi! Kuinkahan monesti tarkastuskäynnin lopputulos on lapsen kannalta tosi kehno?

        Ensin lapsen huoneessa juttelivat kaikki kolme naista, mutta tärkeä pointti on se, että lapsi ei tuntenut sossua! Hänethän oli peloteltu puhumasta ulkopuolisille mitään ja totta kai puoli tuttu oli lapsen mielestä ulkopuolinen. Lopulta sossu poistui tyytyväisenä huoneesta ja oli jo ehtinyt ilmoittaa henkilökunnalle, että "Kaikki on hyvin ja lapsi voi hyvin."

        Mutta tilanne lapsen huoneessa ei jatkunutkaan enää samalla tavalla, koska nyt lapsen seurassa oli vain kaksi naista, joiden kanssa lapsi oli useita kertoja leikkinyt, hän piti heistä ja luotti heihin. Tonen perhetyöntekijöistä soitti minulle heti tapaamisen jälkeen, että oli jotain aivan järkyttävää nähdä lapsessa tapahtunut muutos, mikä hänessä oli tapahtunut kotona oloaikaan verrattuna. Tutuiksi mieltämilleen ihmisille lapsi uskalsi kertoa itkien kaiken kohtelustaan, siis perhetyöntekijöiden mukana olo oli lapsen pelastus. Mutta heti tuon tapauksen jälkeen perhetyöntekijäkin jännitti sitä, painaako heidän sanansa riittävästi, koska he eivät ole sosiaalityöntekijöitä. Mutta onneksi painoi, koska sossun tietoon oli kertynyt niin paljon outoja epäkohtia laitoksen käytännöistä ja lapsen kertomus tuki kaikkea, mitä sossut olivat aiemmin kuulleet ja nähneet.

        Siinä vaiheessa jäätiin vielä odottamaan päivämäärää, jolloin sossujen kalenterissa olisi aikaa viralliselle purulle, mutta tilanne kärjistyi lopulta niin, että viimein en enää kotilomalta palauttanut lasta laitokseen. Sossut ilmoittivat seuraavana päivänä puhelimessa, että lapsi saa jäädä kotiin, vaikka purku ei virallisesti vielä voimassa ollutkaan ja sieltä asti lapsi on kotona ollutkin. Laiton huostaanotto kesti kolme ja puoli kuukautta ja virallisesti purkuasiakirjan mukaan vielä kuukauden eteenpäin, koska silloin vasta sossuilla oli aikaa tapaamiseen ja papereiden allekirjoitukseen.


      • rivera kirjoitti:

        Pidin siis tiiviisti yhteyttä sossuihin, sähköposteilla ja puhelimella, jopa ylimääräisiä tapaamisia järjestettiin sosiaalitoimistoon kun olin oikein järkyttynyt laitoksen tapahtumista.Sossut siis odottivat ikuisesti kutsua laitoksen palavereihin, mutta kun sitä ei koskaan tullut, he lopulta löivät nyrkkiä pöytään, että "mehän menemme sinne, koska me tämän kaiken maksammekin."

        Sossuparista vain toinen pääsi käynnille, mutta mukaan pääsivät perhetyöntekijät, jotka meille oli väkisin tyrkätty huostan valmisteluvaiheessa. Siis olihan jotain edes tehtävä meidänkin tapauksessa lain vaatimalla tavalla eli tarjottava avohuollon tukea ennen sijoitusta. Ei tainnut tuki olla oikein kohdennettua, koska perhetyöntekijöiden kanssa jutustelu ei korvannut puuttuvia sairaalapaikkoja, enkä minä muuttunut erikoislääkäriksi, vaikka kuinka heidän kanssaan kahvittelin. Mutta lapsi tunsi perhetyöntekijät ja se osoittautui purun kannalta ratkaisevaksi tekijäksi.

        Mutta ajatelkaapa, miten veitsen terällä oli, että tuossa vierailussa olisi saattanut lopulta käydä paljon huonommin kuin lopulta kävi! Kuinkahan monesti tarkastuskäynnin lopputulos on lapsen kannalta tosi kehno?

        Ensin lapsen huoneessa juttelivat kaikki kolme naista, mutta tärkeä pointti on se, että lapsi ei tuntenut sossua! Hänethän oli peloteltu puhumasta ulkopuolisille mitään ja totta kai puoli tuttu oli lapsen mielestä ulkopuolinen. Lopulta sossu poistui tyytyväisenä huoneesta ja oli jo ehtinyt ilmoittaa henkilökunnalle, että "Kaikki on hyvin ja lapsi voi hyvin."

        Mutta tilanne lapsen huoneessa ei jatkunutkaan enää samalla tavalla, koska nyt lapsen seurassa oli vain kaksi naista, joiden kanssa lapsi oli useita kertoja leikkinyt, hän piti heistä ja luotti heihin. Tonen perhetyöntekijöistä soitti minulle heti tapaamisen jälkeen, että oli jotain aivan järkyttävää nähdä lapsessa tapahtunut muutos, mikä hänessä oli tapahtunut kotona oloaikaan verrattuna. Tutuiksi mieltämilleen ihmisille lapsi uskalsi kertoa itkien kaiken kohtelustaan, siis perhetyöntekijöiden mukana olo oli lapsen pelastus. Mutta heti tuon tapauksen jälkeen perhetyöntekijäkin jännitti sitä, painaako heidän sanansa riittävästi, koska he eivät ole sosiaalityöntekijöitä. Mutta onneksi painoi, koska sossun tietoon oli kertynyt niin paljon outoja epäkohtia laitoksen käytännöistä ja lapsen kertomus tuki kaikkea, mitä sossut olivat aiemmin kuulleet ja nähneet.

        Siinä vaiheessa jäätiin vielä odottamaan päivämäärää, jolloin sossujen kalenterissa olisi aikaa viralliselle purulle, mutta tilanne kärjistyi lopulta niin, että viimein en enää kotilomalta palauttanut lasta laitokseen. Sossut ilmoittivat seuraavana päivänä puhelimessa, että lapsi saa jäädä kotiin, vaikka purku ei virallisesti vielä voimassa ollutkaan ja sieltä asti lapsi on kotona ollutkin. Laiton huostaanotto kesti kolme ja puoli kuukautta ja virallisesti purkuasiakirjan mukaan vielä kuukauden eteenpäin, koska silloin vasta sossuilla oli aikaa tapaamiseen ja papereiden allekirjoitukseen.

        Alkuajat kotona olivat yhtä kaaosta lapsen huonokuntoisuuden vuoksi. Meillä oli siis edelleen hoitosuhde keskussairaalaan, mutta lastenkotiin lähetteen kirjoittanut lääkäri kielsi sairaalaa antamasta meille vastaanottoaikoja. Myöhemmin kuulimme sairaalan ulkopuolisilta lääkäreiltä, että se on tavallinen kosto kuulema silloin kun heidän määräämänsä "hoito" jää kesken.

        Siis lapselle kostetaan laiton huostaanotto ja se, että hän ei kestänyt kaltoinkohtelua pahoinpitelyineen! Sekä se, että laitoksessa ei annettu mitään hoitoa, siis sitä erikoissairaanhoidon tasoista hoitoa, jota muka haettiin.

        Lapsi olisi säästynyt kaikelta tuolta kun sairaalan lääkärit olisivat noudattaneet terveydenhoitolakia siinä, mitä edellytetään vanhempien kuulemisella ja heidän kanssaan yhteistyössä suunnitellulla hoidolla. Tai sillä, että luovuttaisiin siitä älyttömästä käytännöstä, että hoitoa hakeva perhe vaaditaan aina ensin psykiatrian puolelle, josta pitäisi saada lähetteet muiden lääketieteen alojen tutkimuksiin. Mikäs siinä, jos saisi, mutta psykiatrian ylilääkäri oli aivan vakuuttunut, ettei muita tutkimuksia tarvittu.

        Lapsi olisi säästynyt kaltoinkohtelulta myös sillä, jos minulla olisi ollut pienintäkään epäilyä siitä, että tässä maassa tehdään lainvastaisia huostaanottoja. Olin autuaan tietämätön sellaisesta! Oikean tiedon salailu lisää siis entisestään huostaanottoja. Lastensuojelusta annetaan käsitys, että kaikki huostaanotot muka tehdään vain tarkkaan harkiten, viimeisenä toimenpiteenä, kun mistään muusta ei ole enää apua. Ja lain mukaan tietysti, mikä on niin suurta valhetta kuin olla voi, koska koulujen erityisopetuksen surkea taso on yksi alue, joka tuottaa laittomia huostaanottoja.

        Myöhemmin kyllä varmistui, että lapsi ei olisi psykiatrinen potilas ollutkaan ja hän pääsi vihdoin itselleen sopivaan ja oikeaan kuntoutukseen, josta on ollut tosi paljon hyötyä. Nyt neuropsykiatrian kuntoutusta on takana kaksi vuotta ja juuri tänään sain kirjeen Kelan myöntämästä jatkosta kolmannelle vuodelle. Neurologit mainitsivat heti kuntoutusta suunnitellessaan, että lapsen on saatava siihen kuuluvassa terapiassa apua myös huostaanottotraumojensa käsittelyyn.

        Jos huostaanottojen syistä ei valehdeltaisi julkisuudessa, myös laittomat huostaanotot vähenisivät, koska vanhemmat osaisivat varoa ja hakeutuisivat yksityiselle puolle, siellä kun voi itse valita sen lääketieteen alan, minkä puoleen haluaa kääntyä ja josta otaksuu oikean avun löytyvän.


      • Anonyymi
        rivera kirjoitti:

        Pidin tiiviisti sossuuihin yhteyttä koko huostaanottoajan ja kyllä oli aihetta pitääkin! Sain kyllä omin silmin nähdä, miten pelkkä huostaanotto leimaa vanhemmat niin, että heillä ei ole ihmisarvoa ainakaan huonossa laitoksessa ollenkaan, heitä vähätellään niin lapselle kuin itse vanhemmalle, ollaan ylimielisiä ja alentuvia, vanhempia ollaan kuulevinaan, mutta heidän puheillaan ei ole merkitystä. Minua vaadittiin jatkuvasti käymään ihan jonnin joutavissa palavereissa, joissa monesti saatettiin vain kerrata esim. edellisen viikon tapahtumia, jotka jo kaikki tiesivät muutenkin. Palavereja oli siksi niin tuhoton määrä, että laitos voi kirjata ne vanhemmalle annetuksi tueksi ja terapiaksi, siis olemattomaksi sellaiseksi.

        Osaston johtaja johti palavereja rautaisella otteella. Yritin muutaman kerran palaverin alussa ottaa esille jonkin lapsen kannalta tosi tärkeän, jopa kiireellistäkin käsittelyä vaativan asian, mutta sain aina saman vastauksen: "Palataan siihen palaverin loppupuolella." Aikaa tärkeän asian käsittelyyn jätettiin noin viitisen minuuttia, eikä päätöstä ehditty saada, vaikka se olisi ollut tärkeää jo ennen seuraavaa palaveria. Osastonjohtaja saattoi nousta kesken lauseeni ylös ja ilmoitti "Aika on loppu, jatketaan ensi viikolla tätä asiaa." Sen jälkeen hän käänsi selkänsä ja poistui paikalta.

        Sattui myös tilanteita, että he tekivät päätöksiä, joiden tiesin järkyttävän lasta kovasti, mielivallalla ei siis ollut mitään rajaa asioiden käsittelyssä. Ja toistan vielä, että minun puheillani ei ollut mitään merkitystä, koska niitä ei tosiaan huomioitu missään asioissa. Sossu piti lupauksensa ja he muutaman kerran soittivat laitokseen, että "lastensuojelullisesta näkökulmasta emme pidä tuollaista menettelyä suotavana". Ihme kyllä, laitos perui lasta loukkaavat päätöksensä, mutta ei sossulla ollut mahdollisuutta puuttua joka asiaan, eivätkä he olleet kärpäsenä katossa seuraamassa, miten lasta arkipäivän tilanteissa kohdeltiin.

        Tuossa sairaalahoidon korvaavassa hoidossa lapsi sai kahden kesken tavata lääkärin vasta, kun otin yhteyttä lapsen sinne lähettäneeseen sairaalaan. Samalla pääsin itse ensimmäisen kerran keskustelemaan laitoksen psykiatrin kanssa. Keskustelun tuloksena lääkäri myönsi hoitovirheitä tapahtuneen lapsen "hoidossa" useissa eri asioissa. Mutta mutta... Vaikka he ovat myös terv.hoitolain alainen laitos ja heillä on kirjausvelvollisuus, on jälkeenpäin selvinnyt, että hoitovirheiden myöntämistä, kuten ei muutenkaan koko tapaamista ole kirjattu koskaan mihinkään papereihin.

        Hoitovirheen myöntämisen jälkeen laitos jatkoi samaa vankkaa linjaansa. Eli minun - jonka puheilla ei siis ollut mitään merkitystä - olisi pitänyt kuulema korjata tilanne jotenkin keskustelemalla lapsen omahoitajan kanssa, että epäkohdat olisi saatu korjatuksi. Väitettiin kyllä, että osastonjohtaja oli "puhutellut" törkeyksiin syyllistynyttä hoitajaa, en tiedä, oliko niin tapahtunut. Kaikki jatkui kuitenkin ennallaan, kuin mitään hoitovirheitä ei ikinä olisi myönnettykään. Mieletöntä tilanteessa oli se, että heidän oma lääkärinsä totesi, että ei edes intensiivihoidon oppeja oltu lapseni hoidossa noudatettu ja juuri int.hoito-nimike on se peruste, jolla he tähtitieteellisiä summia yhteiskunnalta rahastavat.

        Minun nuori ei vähättele minua ja nuorellani on aina oma huone luonani. Piste. Yhteiskunta ei häntä omista!!!


      • Anonyymi
        rivera kirjoitti:

        Siis edes intensiivihoitoon kuuluvaa hoitoa lapsi ei saanut, eikä keskussairaalan lääkäreiden antamista hoito-ohjeista paljoa piitattu. Lapsen käyttämät lääkkeet ostin sinne itse, kuten edellä kerroin, mutta lisäravinteita lapselle ei annettu säännöllisesti siitä huolimatta.

        Keskussairaalan kirjauksissa lapsi tarvitsi arkipäivän tilanteissa ikätasoaan enemmän aikuisen ohjausta, mutta hän jäi yleensä yksin. Aikuisen ja niiden, jotka eivät juuri tätä lasta tunne, on ehkä vaikea ymmärtää, miten suuri järkytys lapselle oli esim. se, kun hoitaja ilmoitti eräällä aamiaisella, että siitä päivästä alkaen lapsen on selvittävä läksyjen teosta yksin. Siis lapsen, jolla lakien mukaan olisi ollut oikeus saada kouluunkin avustaja luokkaan, mutta eihän tällä yhteiskunnalla tietysti sellaiseen varaa ollut. Lapsi oli sanonut, että "kyllä äiti joutuu auttamaan minua aina läksyissä", johon hoitaja oli tiuskaissut, että "sun äitis auttaa sinua liikaa, täällä saat selvitä yksinään". Muutenkin lapsi sai kuulla jatkuvasti "sun äitis puheista ei tarvi välittää", eikä niistä tosiaan välitettykään, vaikka mainokset ulospäin puhuvat toista.

        Ilmeni, että lapsi ei monesti edes ymmärtänyt, mitä hoitaja häneltä vaati, johon hoitaja vastasi raivostumalla, huutamalla, tönimällä, läimäyttelemällä ja uhkailemalla lasta. Viimeinen pisara minulle oli hoitajan röyhkeys, kun lapsen puheet todistettiin oikeaksi sillä, että hoitaja huusi minullekin kun puolustin lasta aivan asiallisesti. Lisäksi hän satutti lasta silmieni edessä ja huusi lapselle, vaikka minä olin paikalla: "Sinä et saa kertoa mitään ulkopuolisille, mitä täällä tapahtuu, et edes äidille!" Lopulta oltiin tilanteessa, että lapsi pelkäsi lähes hysteerisesti hoitajaa ja kotilomalla alkoi itkeä jo tunteja ennen kun laitokseen paluun hetki alkoi lähestyä.

        Mainitaan vielä, että tuossa suuresti mainostetussa psykiatrisen sairaalahoidon korvaavassa hoidossa ei osaston henkilökunnassa ollut yhtään psykiatrisen tutkinnon suorittanutta henkilöä, kaikilla oli vain jokin sosiaalipuolen tutkinto. Lääkäri kävi osastolla kerran viikossa, mutta ei tavannut lapsia henkilökohtaisesti kahden kesken, vaan istui juttelemassa kaikkien kanssa yhteisesti hoitajien ollessa paikalla. Ei tietysti kukaan lapsista uskaltanut puhua mieltään painavista asioista, koska heidät oli peloteltu nimenomaan olemaan puhumatta arkipäivän tilanteista.

        On ne perkeleitä ja saavat kyllä palkkansa helvetin tulessa!!!


    • ranttalikka

      Mistä se lapsi tuollaisia uhkailuja on oppinut? Ettei vaan sinulta. Tuntuu olevan yleistä, että biot puhuvat lapsilleen näitä itsemurhajuttuja. Sairasta.

      • nbghhyh

        ite et taida edes kuulua biojen palstalle


      • Anonyymi

        Kyllä te sijaisvanhemmat olette piruja.


    • Maiju Ceders.

      Että väärillä päätöksillä ja hoidotta jättämisellä lapsi ahdistetaan tuohon pisteeseen.

      Koska sossu ei löytänyt syitä kodista, ei huostaanottoa olisi pitänyt tehdä! Asia yksinkertaisuudessaan on näin.
      Kun lain mukaisia palveluja ei ole järjestetty, niitä ei pidä korvata huostaanotoilla!
      Tästä pitäisi rangaista yhteiskuntaa, ei lasta.

      • Lapsille oikeutta

        voivat olla niin täynnä itseään, että eivät välitä edes ulkomaisten ihmisoikeusinstanssien kyselyistä ja ihmettelyistä siitä, mitä Suomessa näissä asioissa tapahtuu?

        Tässä kuvattuja tapahtumia ei olisi koskaan, ei ikinä missään oloissa, eikä minkään syyn varjolla pitänyt Suomessa yhdellekään lapselle tapahtua. Jos lapsen etu virallisesti tulkitaan näin, niin sitten ollaan pahasti hakoteillä jo pelkästään siinä asiassa. Selitykseksi ei riitä edes 'tekevälle sattuu', koska lakien noudattaminen pitäisi olla lähtökohta, jolla lapsenkin oikeudet turvataan.


    • Quo vadis?

      Moniin asioihin ja kysmyksiin löytyy vastauksia netistä Google hauilla.
      Vertaisin Google hakuja ohjelmaan Haluatko miljonääriksi.
      Mikäli ei ollut varma, omasta vastauksesta, oli vaihtoehtoina - Kysy yleisöltä. -Kilauta kaverille!

      "Kilautan usein kaverille", jos haluan tietoa jostakin asiasta, uutisesta, tilastosta, tukimuksesta, jne.

      Tässä tapauksessa suosittelen Googlaamaan hakusanoiksi seuraavat, joilla saattaa löytyä tietoa, apua, vastauksia, muiden kokemana ja asiatuntijoiden näkemänänä.

      Esimerkiksi hauilla löytyy tietoa seuraavasti. > nuorten itsetuhoisuus < 16.700 "osumaa".
      Haulla > nuorten itsemurhat< löytyy 105.000 "osumaa".

      Voit " kilauttaa kaverille" ja kysyä ihan mitä tahansa. Vasatuksia löytyy varmastikin useita, joista voi hahmoittaa kokonaiskuvan. -"Googlella on pitkä muisti".

      Voit Googlata myös > huostaanotto < , > pakkohuostaanotto < , > tahdonvastainen huostaanotto < , > huostaanotto tilastot < , > huostaanotto adressit < , > huostaanotto bisnes < . > lastenkoti bisnes

      • googlettaja

        Huostahullujen mielestä on varmaan käsittämätöntä poliisin maininta, että "valtaosalla on ollut ns. normaalit kotiolot".

        "Helsingin poliisi on tutkinut tänä vuonna neljä alle 18-vuotiaan lapsen itsemurhaa. Muualla Suomessa tapauksia on ollut 12. Lisäksi poliisi on joutunut tutkimaan saman määrän myös juuri 18 vuotta täyttäneiden nuorten itsemurhia.

        Poliisi on tutkinut Helsingissä myös lasten ja nuorten itsemurhayrityksiä, sellaisia jotka ovat johtaneet lapsen vakavaan vammautumiseen. Tutkimusten mukaan lapsien tekemissä itsemurhissa tekotavat ovat rajuja ja peruuttamattomia ja itsemurha toteutetaan usein ilman päihteiden vaikutusta.

        Lähes kaikissa tapauksissa lapsen itsemurha on yllättänyt vanhemmat täysin, vaikka he olisivatkin havainneet lapsellaan poikkeavaa käytöstä tai masennusta. Valtaosalla lapsista on ollut ns. normaalit kotiolot.

        Poliisi toteaa, ettei sen tehtävänä ei ole arvioida esimerkiksi masennuksen syitä.
        - Sen sijaan poliisin tehtävänä on rikosten ja onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen. Siksi poliisi on halunnut tuoda ilmiön julkisuuteen, sanoo Helsingin poliisi."


      • googlettaja
        googlettaja kirjoitti:

        Huostahullujen mielestä on varmaan käsittämätöntä poliisin maininta, että "valtaosalla on ollut ns. normaalit kotiolot".

        "Helsingin poliisi on tutkinut tänä vuonna neljä alle 18-vuotiaan lapsen itsemurhaa. Muualla Suomessa tapauksia on ollut 12. Lisäksi poliisi on joutunut tutkimaan saman määrän myös juuri 18 vuotta täyttäneiden nuorten itsemurhia.

        Poliisi on tutkinut Helsingissä myös lasten ja nuorten itsemurhayrityksiä, sellaisia jotka ovat johtaneet lapsen vakavaan vammautumiseen. Tutkimusten mukaan lapsien tekemissä itsemurhissa tekotavat ovat rajuja ja peruuttamattomia ja itsemurha toteutetaan usein ilman päihteiden vaikutusta.

        Lähes kaikissa tapauksissa lapsen itsemurha on yllättänyt vanhemmat täysin, vaikka he olisivatkin havainneet lapsellaan poikkeavaa käytöstä tai masennusta. Valtaosalla lapsista on ollut ns. normaalit kotiolot.

        Poliisi toteaa, ettei sen tehtävänä ei ole arvioida esimerkiksi masennuksen syitä.
        - Sen sijaan poliisin tehtävänä on rikosten ja onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen. Siksi poliisi on halunnut tuoda ilmiön julkisuuteen, sanoo Helsingin poliisi."

        "Julkaistu 16.12.2009 15:01 (päivitetty 15:47)

        Alle 18-vuotiaat ovat tehneet tänä vuonna 16 itsemurhaa. Helsingin poliisin mukaan itsemurhista neljä on tapahtunut pääkaupungissa.

        Lisäksi poliisi on tutkinut saman verran juuri 18 vuotta täyttäneiden itsemurhia.
        Vuosittain noin kaksikymmentä lasta tai nuorta Suomessa tekee itsemurhan."

        Tuollakin mainittiin, että suurimmalla osalla on tavalliset kotiolot.


      • Ei kaikki paha kotoa
        googlettaja kirjoitti:

        "Julkaistu 16.12.2009 15:01 (päivitetty 15:47)

        Alle 18-vuotiaat ovat tehneet tänä vuonna 16 itsemurhaa. Helsingin poliisin mukaan itsemurhista neljä on tapahtunut pääkaupungissa.

        Lisäksi poliisi on tutkinut saman verran juuri 18 vuotta täyttäneiden itsemurhia.
        Vuosittain noin kaksikymmentä lasta tai nuorta Suomessa tekee itsemurhan."

        Tuollakin mainittiin, että suurimmalla osalla on tavalliset kotiolot.

        Usein lapsi ei puhu edes vanhemmilleen masennuksestaan, eikä itsemurha-aikaista. Tämän ketjun äidillä oli siis ilmeisesti oikein läheiset ja luottavat välit lapseensa, koska lapsi kertoi tuskastaan äidilleen.

        Mielenterv.seuran keskusteltupalstalta voi lukea, miten lapsi voi masentua itsemurhan partaalle esim. koulukiusaamisen seurauksena. Eräs äiti kirjoitti, miten koulukiusaajat voivat tehdä koko perheestä ihmisraunion. Ongalma ei siis ole ollenkaan vähäpätöinen ja silti sitä vähätellään monessa koulussakin. Ja oikein yhteiskunnan siunaamana vielä tehdään laittomia huostaanottoja, jolla lapsi ajetaan tuollaisiin suunnitelmiin. Onneksi lapsi pääsi kotiinsa, ei voi muuta sanoa!


    • gfgbdc

      Mikä oli alkuperäinen syy miksi lapsi joutui tuonne?

      • Carpe diem!

        Keneenkä tänä päivänä voi enään luottaa? On valelääkäreitä, valesairaanhoitajia, valepsykiatreja.
        Suomiko oikeusvaltio?

        Katsoitteko tänä aamuna 28.2 Aamusydämellä ohjelman, siisä kritisoitiin lasten terapiatutkimuksia. Katso lehdestä milloinka ohjelma tulee uusinta.

        Tänään oli Sunnuntaisuomalaisessa laaja artikkeli Hannu Lauerman kannaotosta psykiatriseen hoitoon.

        Lainaus.
        Sunnuntaisuomalainen 28.2.2010.
        Huuhaa terapiaa. Valvomaton terapia on vaarallista. Tarkista terapeutin taustat .

        Villit ja valvomattomat psykoterapiahoidot ovat johtaneet psyykkisiin ongelmiin ja oikeudenkäynteihin.
        Villit, valvomattomat psykoterapiahoidot ovat Suomessa laaja ongelma. Lauerma kertoo valvomattomien terapioiden johtaneen potilaiden mielenterveysongelmien pahenemiseen ja itsemurhiin,
        Psykoterapeutti- nimikettä saavat käyttää Suomessa vain Valviran hyväksymät terveydenhuollon ammattilaiset. Vaivira antaa vuodessa muutaman huomautuksen valepsykoterapeuttina esiintymisestä.
        -Suomessa on lukuisia ryhmittymiä ja yhdistyksiä, joissa psykoterapia sekoittuu elämänkatsomusohjaukseen, jopa uskonnollisiin vaikutteisiin. Usein nämä ryhmät ovat lahkomaisia ja niillä voi voi olla rakastettu johtaja. Tälläistä toimintaa on paljon .

        -Valemuistoista on syntynyt jopa oikeudenkäyntejä. Kaikki valemuistot eivät suinkaan ole miellyttäviä. Lauerma tietää tapauksen, jossa ulkomailla villiä terapiaa saanut suomalainen uskoi pitkään valemuistoonsa, jonka mukaan häntä oli lapsena pidetty nälässä.pitkään, joka tuntui järjenvastaisela, sillä perhe oli elänyt hyvissä oloissa. Silti valemuisto oli järkeä vahvempi.
        Terapeutti voi synnyttää valemuistoja ruokkimalla asiakkaansa mielikuvitusta eri tavoin. Toisaaltaan valemuistoja voi sopivisssa olosuhteissa myös ilman, että ulkopuolinen taho niitä erikseen määrittelisi. Ihmisen mieli tuottaa valemuistoja tietyissä olosuhteissa. Niistä voi koitua jopa huomattavaa haittaa.

        Myös valheelliset insestimuistot ovat olleet maailmalla melko yleinen ilmiö, eivätkä tapaukset ole tuntemattomia Suomessakaan. Ne johtavat usein perheejäsenten välien katkeamiseen - joskus pahempiinkin seuraamuksiin.
        -Yhdysvalloissa oli eräässä vaiheessa oikea valheellisiin insestimuistoihin perustuvien oikeudenkäyntien aalto.
        Artikkelissa oli lainaus eräästä Sonera Plaza keskustelusta:
        Suurin osa ihmisistä kokee hoitojen aikana pelkoja. Itse sain sain tietoa, että olisin joutunut lapsena seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi.Toisen kerran yksi terapeuteista yritti ojata sessiota siihen suuntaan, että äitini olisi lapsena ollessani yrittänyt tappaa minut veitsellä. Tälläistä ei ole todellisuudessa sattunut.
        *************
        Googlaa > valmuistot valemuistosyndrooma < aiheesta löytyy lisää.
        Googlaa myös > hannu lauerma


      • Valheapua

        ilmi kirjoituksista, miksi lapsi sinne joutui, ei tuota selkeämmin enää voi kertoa. ja samoin kerrotaan se, miksi äiti yleensä lähti hakemaan apua lapselleen.


      • ap

        maan, mutta olen rivera.

        Alkuperäinen syy oli lyhyesti sanottuna se, että ainakin vielä 2000-luvun alkupuolella ei tässä sh-piirissä kirjoitettu lähetteitä suoraan neurologille, vaan tie kulki aina psykiatrisen yksikön kautta.

        Olin hakenut jo vuosia jotain vastakaikua lapsen ongelmiin, viimein saimme neuvolasta lähetteen perheneuvolaan, jossa asian käsittely venyi ja venyi. Viimein he ehdottivat lähetettä lastensairaalan psykiatrian yksikköön ja kun kysyin vielä silloinkin, että miksi ihmeessä sitä ei voi kirjoittaa suoraan neurologian puolelle, sain vastaukseksi, että: "Näin meillä yleensä toimitaan ja sieltä kyllä kirjoitetaan kaikki tarvittavat jatkolähetteet. Ei huolta, kyllä te pääsette sieltä neurologian puolelle, jos se tarpeelliseksi katsotaan."

        Siihen oli tyytyminen ja asiakkaanhan on luotettava hoitavaan tahoon tai hoidolla ei ole muuten mitään mahdollisuutta onnistua, eikö tämä ole yleinen periaate. Ja toisaalta en ollut ikinä kuullut laittomista huostaanotoista, joten en osannut mitään pelätäkään. Luulin eläväni oikeusvaltiossa, mutta en luule enää.

        Enkä tiennyt kyllä sitäkään, että lääkärit voivat tehdä noin epäoikeudenmukaisia päätöksiä. Lakia rikottiin jo pelkästään siinä, että pyyntöjäni neurologian puolen arviosta ei noudatettu. Minulle oli vieras silloin sekin asia, että jonkun psykiatrian koulukunnan lääkärit katsovat parhaaksi hoitaa autisminkirjon lapsia psykiatrisina potilaina, vaikka se ei auta lasta, vaan usein vain pelkästään rajustikin huonontaa hänen vointiaan. Tieto on mennyt näissä asioissa paljon noista vuosista eteenpäin, mutta vieläkin sitä puuttuu paljon kaikilta lasten kanssa työssään tekemisiin joutuneilta henkilöiltä.

        Lisäksi asiaan vaikutti varmaan sekin, että AS-lapsiakin on valtavan eri tasoisia. Joistakin näkee helposti päälle päin, että ei ole kyse ihan tavanomaisesta lapsesta ja joistakin se ei näy vieraille ollenkaan. Minun oli aika vaikea alkuun saada edes lääkäreitä uskomaan, että lapsella on yleensä mitään ongelmia, koska ne näkyivät vain lähimmille ihmisille.

        Aikanaan tarhassa jonkin aikaa jatkuneesta pakkosyötöstä alkaneet syömisongelmatkin kuitattiin vain vähättelyllä, miten lapset oikuttelevat ruuastaan. Ja psykiatrithan kumartavat omaa tiedettään, eikä sellaista ole tieteellisesti koskaan todistettu, että muutaman ihmisen voimin tapahtunut pakkosyöttö voisi aiheuttaa vuosien ongelmasyömistä. Minä en tarvitse mitään tiedettä sitä todistamaan, koska olen nähnyt sen omin silmin.

        Lapsi ei siis koskaan joutunut mihinkään, vaan olimme molemmat iloisia ja helpottuneita kun hän pääsi vihdoin psykiatrian tutkimusyksikköön. Lapsi itse sanoi, että "Ihanaa, nyt saan apua ongelmiini!" Ja itse ajattelin samoin. Olimme siis erittäin hoitomyönteisiä molemmat, mutta se vaihtui nopeasti kauhuksi ja järkytykseksi kun neurologisiin tutkimuksiin ei päästy ja alettiin puhua lapsen tarvitsevan pitkäaikaista psykiatrista hoitoa, mutta sairaalapaikkaa ei ollut antaa, vaan lähete laitettiin lastenkodin psykiatriselle osastolle. Siis pikalähete, ja sairaalaan jonot olivat kuulema vuodesta puoleentoista, mutta lastenkotiin "pääsi" hoitotakuulain puitteissa. Mutta lastensuojelulaitoksethan eivät ota vastaan muuta kuin huostaanotettuja lapsia... Siksi huostaanotto, vaikka sosiaalitoimi ei kodistamme lainmukaisia huostaanottoperusteita löytänytkään, vaan huostaanotto tehtiin laitoksen vaatimuksesta.

        Eikö ole "hienoa" pyöritellä lapsen eduksi milloin mitäkin. Eli kun yhteiskunta ei ole välittänyt järjestää lapsille riittävästi sairaalapaikkoja, heidät siirretään ls-laitosten lumehoitoon. Huostaanotto tehdään lapsen edun nimissä hyvästä kodista, koska lapsen katsotaan tarvitsevan psykiatrista hoitoa, vaikka hän ei psykiatrinen potilas olisikaan. Joka lapsella on oikeus saada sairaalahoitoa tarvitessaan ja täysin ilman huostaanottoa! Perustuslain rikkominen ei oikeuta laittoman huostaanoton tekoon yhdenkään lapsen kohdalla!


      • ap
        ap kirjoitti:

        maan, mutta olen rivera.

        Alkuperäinen syy oli lyhyesti sanottuna se, että ainakin vielä 2000-luvun alkupuolella ei tässä sh-piirissä kirjoitettu lähetteitä suoraan neurologille, vaan tie kulki aina psykiatrisen yksikön kautta.

        Olin hakenut jo vuosia jotain vastakaikua lapsen ongelmiin, viimein saimme neuvolasta lähetteen perheneuvolaan, jossa asian käsittely venyi ja venyi. Viimein he ehdottivat lähetettä lastensairaalan psykiatrian yksikköön ja kun kysyin vielä silloinkin, että miksi ihmeessä sitä ei voi kirjoittaa suoraan neurologian puolelle, sain vastaukseksi, että: "Näin meillä yleensä toimitaan ja sieltä kyllä kirjoitetaan kaikki tarvittavat jatkolähetteet. Ei huolta, kyllä te pääsette sieltä neurologian puolelle, jos se tarpeelliseksi katsotaan."

        Siihen oli tyytyminen ja asiakkaanhan on luotettava hoitavaan tahoon tai hoidolla ei ole muuten mitään mahdollisuutta onnistua, eikö tämä ole yleinen periaate. Ja toisaalta en ollut ikinä kuullut laittomista huostaanotoista, joten en osannut mitään pelätäkään. Luulin eläväni oikeusvaltiossa, mutta en luule enää.

        Enkä tiennyt kyllä sitäkään, että lääkärit voivat tehdä noin epäoikeudenmukaisia päätöksiä. Lakia rikottiin jo pelkästään siinä, että pyyntöjäni neurologian puolen arviosta ei noudatettu. Minulle oli vieras silloin sekin asia, että jonkun psykiatrian koulukunnan lääkärit katsovat parhaaksi hoitaa autisminkirjon lapsia psykiatrisina potilaina, vaikka se ei auta lasta, vaan usein vain pelkästään rajustikin huonontaa hänen vointiaan. Tieto on mennyt näissä asioissa paljon noista vuosista eteenpäin, mutta vieläkin sitä puuttuu paljon kaikilta lasten kanssa työssään tekemisiin joutuneilta henkilöiltä.

        Lisäksi asiaan vaikutti varmaan sekin, että AS-lapsiakin on valtavan eri tasoisia. Joistakin näkee helposti päälle päin, että ei ole kyse ihan tavanomaisesta lapsesta ja joistakin se ei näy vieraille ollenkaan. Minun oli aika vaikea alkuun saada edes lääkäreitä uskomaan, että lapsella on yleensä mitään ongelmia, koska ne näkyivät vain lähimmille ihmisille.

        Aikanaan tarhassa jonkin aikaa jatkuneesta pakkosyötöstä alkaneet syömisongelmatkin kuitattiin vain vähättelyllä, miten lapset oikuttelevat ruuastaan. Ja psykiatrithan kumartavat omaa tiedettään, eikä sellaista ole tieteellisesti koskaan todistettu, että muutaman ihmisen voimin tapahtunut pakkosyöttö voisi aiheuttaa vuosien ongelmasyömistä. Minä en tarvitse mitään tiedettä sitä todistamaan, koska olen nähnyt sen omin silmin.

        Lapsi ei siis koskaan joutunut mihinkään, vaan olimme molemmat iloisia ja helpottuneita kun hän pääsi vihdoin psykiatrian tutkimusyksikköön. Lapsi itse sanoi, että "Ihanaa, nyt saan apua ongelmiini!" Ja itse ajattelin samoin. Olimme siis erittäin hoitomyönteisiä molemmat, mutta se vaihtui nopeasti kauhuksi ja järkytykseksi kun neurologisiin tutkimuksiin ei päästy ja alettiin puhua lapsen tarvitsevan pitkäaikaista psykiatrista hoitoa, mutta sairaalapaikkaa ei ollut antaa, vaan lähete laitettiin lastenkodin psykiatriselle osastolle. Siis pikalähete, ja sairaalaan jonot olivat kuulema vuodesta puoleentoista, mutta lastenkotiin "pääsi" hoitotakuulain puitteissa. Mutta lastensuojelulaitoksethan eivät ota vastaan muuta kuin huostaanotettuja lapsia... Siksi huostaanotto, vaikka sosiaalitoimi ei kodistamme lainmukaisia huostaanottoperusteita löytänytkään, vaan huostaanotto tehtiin laitoksen vaatimuksesta.

        Eikö ole "hienoa" pyöritellä lapsen eduksi milloin mitäkin. Eli kun yhteiskunta ei ole välittänyt järjestää lapsille riittävästi sairaalapaikkoja, heidät siirretään ls-laitosten lumehoitoon. Huostaanotto tehdään lapsen edun nimissä hyvästä kodista, koska lapsen katsotaan tarvitsevan psykiatrista hoitoa, vaikka hän ei psykiatrinen potilas olisikaan. Joka lapsella on oikeus saada sairaalahoitoa tarvitessaan ja täysin ilman huostaanottoa! Perustuslain rikkominen ei oikeuta laittoman huostaanoton tekoon yhdenkään lapsen kohdalla!

        erityisesti ärsyttävän häiriköitä ja ilkeilijöitä, kuten tästäkin ketjusta näkyy. Syynä on ilmeisesti se, että pystyn asiakirjalla vahvistamaan huostaanoton tapahtuneen vain laitoksen vaatimuksesta.

        Toisaalta lapseni on malliesimerkki siitä, miten selkeä ero AS-lapsen käytökseen on siinä, saako hän psykiatrista vai neurologista hoitoa.

        Arvelin edellä avun saamisen vaikeuteen vaikuttaneen senkin, että lapsesta eivät hänen ongelmansa näkyneet juurikaan päälle päin. Samaa ei voi sanoa enää siitä vaiheesta, kun lapsi kotiutui huostaanotosta. Silloin kuka tahansa saattoi nähdä, että jotain on pielessä ja pahemman kerran. Tämäkö siis on lapsen etu huostaanotoissa ja kaikissa valhe stereotypioissa, mitä sen ympärillä liikkuu?


    • ap

      kiinnostaa lukea, niin lisään vielä linkin ketjuun, jossa olen kertonut viime aikaisista vaiheistamme:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9212007

      Meidän tapauksesta siis paljastuu, että laittomia huostaanottoja todella tehdään, ja lisäjärkytyksen aihe on myös lapsipsykiatrian hoidon taso, koska todellisuudessa mistään tasosta ei voi puhua kaikkien laitosten kohdalla ollenkaan. Muka psykiatrista hoitoa kun henkilökunta on vain sosiaalialan ammattilaisia ja lasten kohtelu monen hoitajan taholta alle kaiken arvostelun.

      Lisäksi paljastuu myös valheellinen peruskoulun ihannointi, jota kovasti poliitikkojen taholta harrastetaan. Koulu on kaukana ihanteesta, varsinkin erityisoppilaiden kohdalla. Tosi ihmeellinen yhteiskunta, jolla ei ole varaa sijoittaa tulevaisuuden toivoihinsa muuta kuin lähinnä sijaishuollon ylläpitokustannuksissa. Ja hullumpaan päin vain mennään uusien suunnitelmien myötä, kun ilman oikeaa kuntoutusta jääneet (aggressiivisetkin) erityislapset siirretään jatkossa tavallisiin luokkiin. Lasten pahoinvointi koulussa ei voi olla vaikuttamatta suureen osaan oppilaista vuosien myötä erilaisin masennus- ym. oirein.

      Kuinka pitkälle näiden asioiden pitää antaa valheiden varassa mennä, ennen kuin yhä suurempi osa ihmisiä herää huomaamaan, että kaikki nuorten pahoinvointi ei todella ole pelkästään kotoa lähtöisin? Ja huostaanotoilla niiden paikkailu on enemmän kuin törkeää, saati lasten täydellinen hoidotta jättäminen, mitä ainakin hoidollisissa huostaanotoissa tapahtuu.

      Ei perheiden oikeusturva saa olla viranomaisten tai hallinto-oikeuksien käsissä.
      Kyllä yksittäistapauksiin pitäisi puuttua, siitä nämä vyyhdit alkaisivat pikku hiljaa selviytymään.

    • sijaisperhe yli 5v.

      Sosiaalipuolen virheet ja lain vastainen käyttäytyminen tulee jatkumaan aina siihen asti kunnes he joutuvat HENKILÖKOHTAISEEN vastuuseen omistansa väärinkäytöksistä / laittomuuksista. Missä virassa/toiminnassa sallitaan saman henkilön, joka on saanut Oikeudelta (tässä hallinto-oikeus) huomautuksia/käskyjä korjata lainvastaisuutensa yli 5 kertaa saman vuoden aikana, jatkaa toimintaansa, käytännössä täysin ilmaseurausta (= ei rik. merkintää, ei sakkoja, ei ehdollista- tai vankeutta, ei erottamista työstä, ei työn rajoitusta, ei edes uudelleen koulutusta...).

      Sosiaalityötekijät tietävät tämän ja käyttävät sitä ja lastensuojelun salassapitovelvollisuuta törkeästi hyväksi peittääkseen jatkuvan lainvastaisen toimintansa, esim. kuulemisvelvollisuuden lainvastaisuudet, vanhempien oikeudet varsinkin toistuvien tapaamisen suhteen (matka-avustus, vierailujen määrä ...), lasten oikeudet varsinkin kuluja aiheuttavien asioiden osata ("viikkoraha", karkkipäivä, mopokortti, kielto sijaisperheelle että lapselle EI saa kertoa näitä asioita, ...)ja lasten fyysinen koskemattomuus kaikkien osapuolien osata. Meidän kokemusen mukaan tämä fyysinen väkivalta tapahtuu pääsääntöisesti laitoksissa ja ns. ammatil. perhekodeissa ja usesti nimenomaan toisten sijaislasten tai omienlasten toimesta. Varsinkin näihin tapauksiin ei puututa mitenkään, niitä ei edes "kirjata".
      Henkilökunnan ja sij. vanhempienkin väkivaltaa esiintyy kyllä sitäkin.

      Sos. työntekiät pitää saada saman lain piiriin kuin kaikki muutkin Suomen kansalaiset. Jos rikot lakia, varsinkin törkeästi ja/tai toistuvasti, joudut maksamaan siitä lain määrämän rangaistukset ja ainakin lopettamaan ko. toiminnan.

    • tiedonhaluinen

      Jos on osoitettu, että jossakin sijaishuoltopaikassa on laittomuuksia ja niihin on puututtu, olisi ehkä asiallista laittaa myös kyseisen sijaishuoltopaikan nimi tänne, jotta jos sinne joskus jonkun meidän lapsemme joutuu, osaamme katsoa ja arvioida onko oikeasti tehty mitään vai onko toimenpiteet jne. olleet pelkkää sananhelinää..

      • sijaisperhe yli 5v

        Asia ei ole niin yksitahoinen. Suuriman osan sijaisperheiden elinehtona (tai ainakin merkittävä osa tuloista) on että sosiaalihuolto sijoittaa heille lapsia. Ne perheet jotka arvostelevat / kitisoivat sosiaalihuoltoa, EIVÄT enää saa lapsia. Ja kunnan vaihto ei auta, koska johtavat sosiaalityöntekijät pitävät epävirallista "mustaa listaa" / kauniimin ammatillista verkottumista, soittamalla ja kysymällä perheestä aina kun haluat vaihdat kuntaa ja olla sijaisperhe toisessa kunnassa / kuntayhtymässä. Kokemusta ja todistusaineistoa on.

        Ja nimien paljastaminen esim. tässä, aiheuttaa sen että sosiaalihuolto voi kohdistaa kuka sijaisperhe nyt kertoo näitä tietoja. Joten siksi en voi antaa sinulle ko. nimitietoja.

        Mutta on toinenkin keino. Ota selvää hallinto oikeuden päätöksistä koskien lastensuojelu lakia ja katso mihin kuntaa ko. päätökset ja varsinkin kuinka paljon niitä on esim. viime vuona. Näin saat selville mitä / ketä henkilöjä kannattaa varoa. Osa hallinto oikeuden päätöksiä on netissä ja loput saat kun menet heidän lähimpäänpaikallistoimistoon ja pyydät ko. päätöksiä nähtäväksi.
        Ja on tässä toinenkin hyvä puoli; ei tarvitse uskoa jonkun sanaan, vaan näet itse
        ko. alan tämän hetkisen mätääntyneisyyden.

        Minä uskon että vasta sitten kun joku (esim oikeuskansleri, poliisi, toimittaja, ...)
        alkaa tosissaan tutkia tätä asiaa, niin vasta sitten asianomaiset hirviävät tulla esiin ja todistaa väärinkäytöksistä.


    • Live to tell

      Lastensuojeluasiakkaiden pitäisi perustaa omat nettisivut kokemuksistaan ja kääntää tai käännättää ne ainakin englanniksi, ranskaksi ,espanjaksi, viroksi ja venäjäksi, jotta myös EU:n ihmisoikeustarkkailijat ja lastensuojelun asiantuntijat saisivat tietää Suomen lastensuojelun jatkuvista lainrikkomuksista.

      Yritykset vaikuttaa kotimaisiin päättäjiin ovat turhia. Siitä on masentavaa näyttöä jo 20 vuoden ajalta. Asiakkaiden kuulemisen sivuuttaminen ja asiakas- kokemusten vähättely ja sensurointi ovat maan tapa. Vanhempien asiallinen ja hedelmällinenkin kritiikki otetaan lastensuojelujärjestelmässä työntekijän henkilökohtaisena loukkauksena, joka kostetaan kritisoijan lapsille.

      Nettisivut tarjoaisivat myös sijoitetuille lapsille suoran vaikutuskanavan, jossa voisi kertoa vaikeistakin kokemuksista totuudenmukaisesti ilman pelkoa sijaisyksikön kostosta ja ilman sijaishuollon edunvalvojiksi muuttuneiden lastensuojelujärjestöjen sensuuria ja valikointia.'

      Myös ikääntyvät sijoitetut saisivat forumin vaiennetuille kokemuksilleen ja kansainvälinen julkisuus voisi edesauttaa suomalaisen sijaishuollon puolueetonta tutkimusta , valvontaa ja vastuu- ja korvausvelvoitteiden ulottamista myös lastensuojelun yrityksiin ja työntekijöihin.

      Ne, jotka haluaisivat kertoa tarinansa omilla kasvoillaan voisivat tehdä sen esim. videoklipeissä, jotka tekstitettäisiin. Samoin omat asiakaspaperinsa julkaistavaksi haluavat voisivat käännättää ja julkaista ne ilman lastensuojelun tekopyhiä , vain virkamiehiä palvelevia salassapitosäännöksiä.

      Lähtisin itse sponsoroimaan tällaista ennenkuulumatonta tiedonvälityshanketta ja uskon, että vauraampiakin rahoittajia löytyisi.

      Hanke auttaisi myös lastensuojelun oikeusturvaongelmien kanssa kamppailevia, jotka nyt joutuvat etsimään asiakasperheiden tietoa sekavista, turhia linkkejä ja häiritseviä kommentteja pursuavista keskusteluketjuista.

      Sivut voisivat myös hyödyntää kaikkea aiemminjulkaistua materiaalia ja koostua seuraavista osioista:
      -Pesue ry:n, Vartu ry:n , Siruperheiden ym. perheiden järjestöjen kannanotot käännettyinä
      - Leeni Ikosen kirjoitukset käännettyinä
      - J.P. Roosin, Rimpelän, Saloviidan, Laajarinteen, Pekkarisen ym. puolueettomien tutkijoiden käännetyt kommentit
      - suomalaisen ls- järjestelmän historia ja vakavimmat oikeusturvapuutteet esim. hallinto- oikeusmenettely, puutteellinen tutkimus ja valvonta, sijaishuollon markkinaliberalismi jne. Kaikki nämä käännetyillä tapausesimerkeillä ja saaduilla ihmisoikeustuomioilla vahvistettuina
      - lastensuojelukäytäntöjen esittely tapauskertomuksineen esim. Suomelan ja Finnilä- Tuohimaan esimerkeillä varustettuina
      - käännetetyt lehtijutut ja tv- ohjelmat
      - tekstitetyt videohaastattelut
      - vetoomukset kansainväliselle yleisölle

      Ainakin sinut Rivera ottaisin heti mukaan kokemusasiantuntijaksi!

      • Tiedoksi.

    • valvonut

      Meidän tapauksessamme sijaisäiti uhkasi hypätä parvekkeelta alas. Sairasti bipolaaria, taisi sosiaalipuolen käynnit aina toteutua maanisessa vaiheessa.

    • englanniksi

      Se voisi olla hyvä sivusto !

      Käännättäminen olisi erittäin hyvä asia. Englannnin kielelle kääntäminen riittäisi ihan varmasti.

      Sivut maksavat n. 300-500 € ja käännöstyö on tietenkin
      kallista, mutta alussa voisi kääntää vain osan teksteistä.

      Suomella ei ole vara repiä tätä syrjäytyneiden nuorten armeijaa eteenpäin !

      Lastensuojelubisneksen kulut nousevat mielettömyyksiin !

    • Unto Uskomatton

      Miksi ihmeessä tällaista keskustelua edes täytyy käydä, miten ihmeessä näitä lapsia edes sijoitetaan vieraisiin paikkoihin. Mikseivät omat vanhemmat hoida ja huolla asiallisesti vai mikä siinä on. Jotain on pahasti vialla jos oma lapsi joutuu sijoitetuksi, en voi ymmärtää, koska yleensä kai kysymys ei ole orpolapsista vaan ihan jostain muusta. Onko Suomessa sitten huumeongelma riistäytynyt käsistä niin, että osataan jotenkin tehdä lapsia mutta ei hoitaa niitä, vai mikä on?
      Kamalaa luettavaa, että lapset asuvat muualla kuin kotonaan. Olisikos tässäkin vanhempien ryhtiliikkeen aika.

      • Lasten hyvinvointi?

    • Uskomatonta totta

      Unto Uskomaton: Voisiko vika olla ihan vaan poliittisessa ilmapiirissä?

      Kannattaa lukea Anu Suomelan "Kriittinen kannanotto vuodelta 1995":


      3.9.1995
      Minne perhe ja lapsi unohtuivat lapsipolitiikassa? Kriittisiä kannanottoja Lapsipoliittisen selontekotyöryhmän muistioon (STM 1994:24) sekä Luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle (21.06.1995).
      Kun eduskunta uudisti lastensuojelulakeja vuonna -90, edellytettiin, että niiden toimivuutta on seurattava.Asiaa on valmistellut Lapsipoliittinen selontekotyöryhmä (STM 1994:24), jonka muistion pohjalta on syntynyt luonnos Hallituksen esitykseksi eduskunnalle (21.06.1995).

      Lähtökohtaisena vaikeutena on se, että kun hallinto tarkkailee itseään, nähdään ongelmien aiheuttajiksi hallintoalamaiset, vaikka ongelmana saattavat olla nimenomaan hallinnon interventiot kansalaisten elämään. Molemmissa asiakirjoissa lastensuojelua tarkastellaan valitettavan yksipuolisesti tällaisesta hallinnon ja virkamiesten näkökulmasta, ja lähinnä muodollis-juridisena eikä sosiaalipsykologisena ja sosiaalipoliittisena kenttänä, eikä lainkaan perheen tai lapsen näkökulmasta.

      Virkakoneistoko perheen tilalle?
      Ratkaisuina ongelmiin tarjotaan normien kiristämistä ja viranomaisvallan ja valtuuksien lisäämistä perheen oikeuksien kustannuksella. Ehdotukset ovat pahasti ristiriidassa Euroopan Ihmisoikeussopimuksen kanssa:

      1) Huostaanottojen purkamista halutaan entisestään vaikeuttaa, eikä sanallakaan viitata Euroopan ihmisoikeussopimuksessa ja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa säädettyyn viranomaisen velvollisuuteen pyrkiä perheen jälleen yhdistämiseen.

      2) Esityksessä ehdotetaan jopa uusia perheeseen kohdistuvia pakkotoimia nk. 'lapsen edun ' vuoksi.

      3) Perheen yksityisyyden turvaksi säädettyjä salassapitomääräyksiä halutaan löyhentää, vaikka nykyiselläänkin sosiaalitoimi hankkii ja luovuttaa salassapidettäviä tietoja asiakkaan luvatta ja tietämättä.

      Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen onkin ainoa kohta, jossa turvaudutaan ihmisoikeussopimukseen, kun tulkitaan, että huostaanottoperheen tiedot tulee sopimusten perusteella luovuttaa ennen oikeuskäsittelyä myös sijaisperheelle. Etenkin pienellä paikkakunnalla tämä on erityisen arveluttavaa ja perheen yksityisyyttä loukkaavaa.


      Tekeekö viranomainen vain hyvää?

      JATKUU = >

      http://www.kaapeli.fi/pesue/artikkeleita/kriittinen_kannanotto_95.htm

    • Anonyymi

      https://areena.yle.fi/1-50690280 sydän vuotaa verta, kiltti nuoreni viedään,kotona ei kuulema ole tarpeeksi auktoriteettia. Rikkovat huostassa hänen perusturvallisuuden vaikka on kuulema auttamista. Vitut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe