Paniikki

Tuomo81

Hei olen 29vuotias mies, ja kärsinyt paniikkihäiriöstä koko ikäni. Olen myös kofeiinin suurkuluttaja.. Eli kuulostaa varmasti aika "hyvältä" yhtälöltä. ;)

Tiedän että kofeiini on stimulantti, ja tiedän että sillä saattaa olla häiriöitä pahentavia vaikutuksia.
Onko missään kunnon tutkimustuloksia kyseisestä yhdistelmästä. Koska itsellä asiat menee juuri toisinpäin. Eli kofeiini rauhottaa minua. Mutta minulla ei ole kuitenkaan mitään ad/hd:tä tai vastaavaa.. ainoat vaivat on paniikkihäiriö ja astma.

Tästä asiasta haluaisin keskustelua, faktatietoa ym.

-Tuomo-

6

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karin_aivopesula

Koska kofeiinin välitön vaikutus on kääntynyt sinulla päinvastaiseksi, kuin kofeiinittomalla, jota aine piristää, olet päässyt riippuvuudessasi jo todella pitkälle, ja jos haluat eroon aineesta ja sen aiheuttamasta paniikkihäiriöstä, saat hoitaa itseäsi ehkä melko pitkään. Linkissä on hoito-ohje, jolla paniikki lähtee yleensä 2-4 vuorokaudessa.

http://qmies.blogit.fi/mielenterveyden-tehohoito/

• Tuomo81

Tämmöstä mäkin ajattelin ensin.. Mutta kun olen kärsinyt paniikkihäiriöstä n.15vuotiaasta jolloin en juonut kahvia. Kahvin juonnin aloitin vasta huomattavasti myöhemmin ja huomasin melkein heti sen "parantavan" vaikutuksen mitä tulee kohtauksiin.

Eli sinänsä aika mielenkiintoinen yhtälö jopa omalle lääkärilleni.

• Karin_aivopesula
        Tuomo81 kirjoitti:

Tämmöstä mäkin ajattelin ensin.. Mutta kun olen kärsinyt paniikkihäiriöstä n.15vuotiaasta jolloin en juonut kahvia. Kahvin juonnin aloitin vasta huomattavasti myöhemmin ja huomasin melkein heti sen "parantavan" vaikutuksen mitä tulee kohtauksiin.

Eli sinänsä aika mielenkiintoinen yhtälö jopa omalle lääkärilleni.

Paniikki aiheutuu aivojen tasolla veren happamuudesta, johon vaikuttaa, yksilöllisten ominaisuuksien ohella moni asia. Psyyken osuus paniikkihäiriössä on toimia ajoittain stressihormonitasoja kohottavana ja kohtauksia laukaisevana tekijänä, joka sitten aiheuttaa oireita veren kemiallisen epätasapainon takia. Se, että oireita tulee myös silloin, kun psyykellä ei ole osuutta asiaan, kertoo, että kyseessä ei ole psyyken ilmiö, vaan jonkin, aivotoimintaa haittaavan kemiallisen tekijän aiheuttama toiminnallinen häiriö.

Kofeiinin osuus paniikkihäiriön synnyssä, perustuu sen adrenaliinia kohottavaan vaikutukseen, joka vaikuttaa häiritsevästi munuaistoimintaan ja lihassoluihin, ja vasta tässä yhteydessä vereen ilmaantuu aineita, jotka aiheuttavat varsinaiset paniikkioireet. Tiedän, että tämä voi olla aika vaikea ymmärtää, vaikka onkin täysin looginen mekanismi, jonka eri osat on dokumentoitu hyvin tutkimuksessa. Mekanismi käsittää tietoa aika laajalta alueelta lääketeteessä, ja siksi sitä varten on opiskeltava jonkin verran, että pystyy hahmottamaan kokonaiskuvan asiasta.

Aineenvaihdunnan yksilöllisille ominaisuuksille sopimaton ravinto voi aiheuttaa oireita, vaikka ei käyttäisikään minkäänlaista kofeiinia.

Suosittelen kokeilemaan tuota emäksisöintihoitoa, lääkäriltä ei näihin juttuihin löydy apua, eikä selitystä. Jos et tee itse jotain, varaudu elinikäiseen riesaan.

• Jotakin Tietävä

Hei Tuomo81,
      valitettavasti olen hieman samoilla linjoilla Karin kanssa tuosta kofeiinista, mutta selitykseni asialle voi hieman poiketa, vaikka samaa asiaa haetaankin: elimistösi on niin tottunut määrättyyn kofeiinimäärään, että "kahvikuppineuroosi" on miltei lievä ilmiö kohdallasi. Tarkoitan, että tarvitset määrätyn määrän kofeiinia päivittäin, voidaksesi estää/poistaa kofeiinin liikakäytön oireita. Yleensä se esiintyy ihan päänsäryillä ja tärinöillä, mutta ilmeisesti olet sen verran herkkä, että saat ns. "vieroitusoireita". Kofeiinia saadessasi, olosi muuttuu rauhallisemmaksi, koska elimistösi, ja ennen kaikkea ajatuksesi, kaipaavat sitä kupposta.

Itse paniikkihäiriösi ei ole kofeiinin tuotosta, mutta stimulantin lisäksi se toimii diureettina ja olon tasaajana. Eli Sinun pitää keksiä jokin muu tapa rentoutua, kuin kofeiini. Suosittelen jopa parin viikon taukoa siinä, mutta ph:n pohjimmaiset syyt ovat jossain muualla - ne sinun täytyy löytää, esim. terapeutin avulla.
      Tutkimustuloksia, jotka olisivat puolueettomia ja validoituja tieteen ja terveyden osalta, ei valitettavasti ole, vaikka Kari mitä sanoisi... Koeta nyt ensin vähentää kofeiinia, ja ota muut oireet vastaan ja mene lääkäriin. Tsemiä! :)

• adg

Mielenterveysvaivojen oireet on sellaisia, joita pääosin tutkitaa tilastollisesti, siis empiirisesti, eikä fysiologisesti, koska vaikuttavia tekijöitä on niin pirusti, ettei yksinkertaisesti aivojen toimintaa tunneta niin hyvin että pystyttäisiin fysiologisesti tyhjentävästi selvittämään eri vaikutteiden yhteyksiä. Muutenhan ongelmat olisi ratkaistu erilaisilla lääkkeillä ja operaatioilla. Siksi on ihan hyvä foorumi tämä keskustelupalsta kartoittamaan eri ihmisten kokemuksia. Niiden perusteella voi sitten tehdä omat päätelmänsä. Kyllä tietysti jotain tutkimuksia, ainakin opinnäytetöitä, on varmaan asian tiimoilta tehty.
      Oman kokemukseni nojalla sanoisin, että kofeiini ei aiheuta paniikkihäiriötä, mutta voi kyllä villitä oireita jos siihen on alttiutta. En käytä itse nykyään enää kahvia, koska se aiheuttaa rytmihäiriöitä jotka taas laukaisevat ahdistuksen (jota muutenkin on melkoisen taajaan...). Mutta ei kahvi todellakaan aiheuta kaikilla ikäviä fysiologisia oireita, ja silloin mielestäni ei pidä tehdä asiasta ongelmaa. Siitä vai juomaan kahvia. Mutta riippuvuuttahan se tietysti aiheuttaa, sitä ei käy kiistäminen. Ja mikä tahansa riippuvuus on rasite. Voithan halutessasi pikkuhiljaa vähentää kahvin juontia jos riippuvuus aiheuttaa huonoa omatuntoa. Ja tietysti jos nyt tolkuttomasti kahvia kittaa, niin voi siitä ihan oikeita ongelmiakin koitua myöhemmin, mutta voisi ajatella että jos pysyy alle 10 kupissä päivässä, niin asiat on ok, jos se tekee elämästäsi helpompaa. Mutta kuten sanoin, en juo pätkääkään kahvia, ja silti ahdistaa, eli ei se kofeiinittomuus todellakaan tuo ongelmatonta elämää, ainakaan kaikille.

• Tuomo81

Joo siis tämänhetkinen tilanne paniikkihäiriön osalta on erittäin hyvä. Halusin vaan tuoda yhden näkökulman lisää. Eli kofeiini ei ainakaan omaa sairautta pahentanut, vaan päinvastoin.

Söin vuosia kaiken merkkisiä ja "värisiä" lääkkeitä, Mutta en halunnut elää jatkuvassa lääketokkurassa.
        En nyt tuomitse kenenkään lääkkeiden käyttöä yms, koska tiedän että n.90prosenttia häiriö potilaista joutuu käyttään jonkunasteista lääkitystä. Niinkuin minäkin aikoinaan. Jännää sinänsä että ainoa lääke joka jotenkin "toimi" normaalissa elämässä oli tramal, eli kipulääke. Mutta lääkkeellähän on myös mielialaa ja itsevarmuutta kohottava vaikutus. Jota söinkin sen takia pidemmän aikaa, vaikka polvi olikin kunnossa.

Mä olen itse päässyt näin hyvään kuntoon ihan rankalla "siedättämisellä" ja Ihmisjoukkoihin pikku hiljaa hivuttautumisella, jo ihan työnikin puolesta on ollu ns pakko. konsteja on ollut vaikka mitä. Nyt olen päässyt jo itseni kanssa todella pitkälle.. Yksi parhaista hoitomuodoista on itselleni ollut ihan rankka kuntosali reeni ym urheilu, ja nimenomaan pelkotilojen kohtaaminen pikkuhiljaa. Mutta tää kofeiini tuli vaan mieleen, että se tosiaan toimi itsellä parhaana lääkkeenä kyseiseen häiriötilaan. Mutta taidan olla todella harvinainen tapaus, koska lääkärikään ei ollut kuullut moisesta koskaan. Sen takia halusin tuoda oman kokemukseni tänne. sekaisin olevat kemiat saatiin siis parhaiten korjattua kupillisella kahvia.. :) MUTTA hyvin HARVALLA näin käy.

Mutta hienoa että tällä palstalla näyttäis olevan asiallisia vastaajia. Ja kiitos kommenteista, ja kaikille häiriöistä kärsiville tsemppiä ja voimia. Kyllä sekin on taistelemalla voitettavissa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5826
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      3009
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      159
      2681
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2479
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82