Eilen illalla tein mustasukkaisuuksissani viimeisen tempun. Sen vakavuus avasi silmäni ja nyt olen mahdolliesti menettämässä poikaystäväni.
Mustasukkaisuudellani ei ole mitään rajaa ja mieleni juoksee kuin hevonen pellolla. Haluaisin siitä todella paljon eroon, silloin oma oloni helpottaisi ja myös poikaystäväni olo. Enkä tekisi mitään tyhmyyksiä, joilla pilaan oman parisuhteemme.
Onko jotain kirjoja tai jotain mistä voisin lukea aiheesta? Tuntuu kuin olisin mustasukkaisuusholisti. Tahdon siitä eroon ja kovasti. Samalla oppisin luottamaan poikakaveriini. En ymmärrä mistä epäluottamus tulee, hän ei ole koskaan tehnyt mitään, mikä voisi epäluottamusta aiheuttaa. Mistä se siis kumpuaa?
Tänään aloitan hoidon.
ei enää mustasukkaisuutta!
65
7221
Vastaukset
- fgdafgnxd
mulla autto itsesuggestointi ja ku jätin vaa lukematta "kymmenen faktaa miehistä" jutut "miehesi varmasti kyttää muita naisia" ja paska vitut tarki tollasia. Sit ku lopettaa keskustelupalstoilla pyörimisen jos kerrotaan pettämisestä. Antaa muiden ihmisten pettämisen olla omia juttuja. Ikäväähän se on kaverille sanoo "oos ny hiljaa" mut oman ja poikaystävän mielenterveyden kannalta on parempi saada asiat kuntoo ja unohtaa pettämis jutut kokonaa.
- TOSI KUIN VESI
Tosi on se, että jos jatkuvasti käy esim suomi24:n keskustelupalstoilla lukemassa kaikenmaailman höpöhöpö-pettämisjuttuja yms, voi olla varma, että ajattelee omasta ystävästään pian samaa; epäilyksen siemen on kylvetty, ja se kasvaa... Vältä siis lukemasta näitä "kohujuttuja", Seiska-lehteä, yms, äläkä katso TV:stä Salattuja Elämiä, yms, niin pärjäät ystäväsi kanssa paremmin. Ehdottomasti. Kokemusta on.
Ja suggeroi itseäsi, rukoile vaikka, pura jotenkin ajatuksesi ja opettele olemaan "normaali". - .
TOSI KUIN VESI kirjoitti:
Tosi on se, että jos jatkuvasti käy esim suomi24:n keskustelupalstoilla lukemassa kaikenmaailman höpöhöpö-pettämisjuttuja yms, voi olla varma, että ajattelee omasta ystävästään pian samaa; epäilyksen siemen on kylvetty, ja se kasvaa... Vältä siis lukemasta näitä "kohujuttuja", Seiska-lehteä, yms, äläkä katso TV:stä Salattuja Elämiä, yms, niin pärjäät ystäväsi kanssa paremmin. Ehdottomasti. Kokemusta on.
Ja suggeroi itseäsi, rukoile vaikka, pura jotenkin ajatuksesi ja opettele olemaan "normaali".Tämä auttaa avaamaan silmät:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8885799
- saman elänyt
todella v-mäistä on ollut elää elämäni tuossa samassa tunteessa. kaiketi puhuminen siitä auttaisi. ja että toinen ottaisi sen huomioon sinussa ja osaisi käyttätyä niin ettei anna siihen aihetta. jos todella rakastaa sinua. vertasit oikein hyvin alkoh. ja sitä se on eläminen sellaisenkin kanssa. kaikkea hyvää ja kaunista viikonloppuusi.
- Epäilyksen varjo
Olen itse samanlaisessa tilanteessa.Olen kokenut pettämistä ja jättämistä "edellisessä" elämässä.
Nyt olen löytänyt elämääni ihanan ihmisen,mutta niin epävarma olen itseni suhteen,että välillä käy epäilys
siitä ,että pettääkö hän minua tai hän ei kumminkaan rakasta minua.
Kun on kohdeltu joskus huonosti on vaikea enää luottaa kehenkään.
Yksinäiset hetket on pahimpia .
Tiedän ,että siinä voi lopulta käydä niin ,että hän todella jättää minut,mutta näiden epäilyjeni vuoksi,ei siksi,että
pettäisi.
Sitä on vaikea selittää ihmiselle joka ei ole kokenut samaa,miltä se tuntuu.
Vaikka kuinka päätän olla epäilemättä niin se ei onnistu.
Molemmissa tapauksissahan voi lopulta käydä niin ,että suhde päättyy.Siis miksi surra jotain etukäteen,kun ei tiedä tulevasta.
Helpommin sanottu kuin tehty. - hepokatti m 39
Epäilyksen varjo kirjoitti:
Olen itse samanlaisessa tilanteessa.Olen kokenut pettämistä ja jättämistä "edellisessä" elämässä.
Nyt olen löytänyt elämääni ihanan ihmisen,mutta niin epävarma olen itseni suhteen,että välillä käy epäilys
siitä ,että pettääkö hän minua tai hän ei kumminkaan rakasta minua.
Kun on kohdeltu joskus huonosti on vaikea enää luottaa kehenkään.
Yksinäiset hetket on pahimpia .
Tiedän ,että siinä voi lopulta käydä niin ,että hän todella jättää minut,mutta näiden epäilyjeni vuoksi,ei siksi,että
pettäisi.
Sitä on vaikea selittää ihmiselle joka ei ole kokenut samaa,miltä se tuntuu.
Vaikka kuinka päätän olla epäilemättä niin se ei onnistu.
Molemmissa tapauksissahan voi lopulta käydä niin ,että suhde päättyy.Siis miksi surra jotain etukäteen,kun ei tiedä tulevasta.
Helpommin sanottu kuin tehty.kun helpotti et joku muukin tuntee noin ja sanoo sen ääneen.tunteet on kuma juttu eikä niitä tosiaan opita mistään naisten tai miksei miestenkin lehdistä.teeskenellä voi ulos mitä vaan mut se mitä sisällä tuntee on ratkaiseva tekijä.
- Oppi ikä kaikki
Oletko itse ollut petollinen? Voisiko olla niin, että huono omatunto kolkuttaa? En tiedä onko tällä mitään tieteellistä pohjaa, mutta itse olen huomannut joissakin suhteissa, että kun kumppani on pettänyt ja jälkeenpäin tuntenut kovaakin katumusta, niin jossain vaiheessa he ovat itse alkaneet epäillä minun tekemisiäni. Viimeismmässä suhteessani toinen osapuoli (nainen) oli loppuvaiheessa sairaanloisen mustasukkainen.
Esim. jos lähdin kavereideni kanssa baariin, niin lähes metronomin tarkkuudella joka tunti tuli puhelu ja piti tarkkaan selostaa kaikki tapahtumat. Kotiin palatessa sain kuulla, kuinka olin nainut tyyliin jokaisen vastaan tulleen kanssa. No juuri ennen eroa sain tietää, että kyseinen nainen oli pettänyt minua kahden eri miehen kanssa.- Että näin
Miten toi esimerkki kuulostaa nii pirun tutulta... Eli tuttu tilanne itelle..
- typerät pelot
kuullostaa niiiiiiiiiiin tutulta....
eksäni teki minulle juuri tuota samaa, tosin puhelut tuli 15 minuutin välein kun olin kaverini kanssa kahvilla jota en ollut nähnyt moneen vuoteen...
ja kun kotiin pääsin niin syytöksiä sateli aivan kokoaika ja mikä oli totuus erotessa... herra olikin se joka oli loikkinut monessa eri pedissä sinä aikana kun itse tein töitä....
luojan kiitos pääsin siitä suhteesta eroon.. mut ikävä kyllä nykyiseen suhteeseeni heijastuu tuo kaikki... pelkään kuollaksenikin että kumppanini pettää minua vaikka tiedän että se on toisaalta mahdotonta koska hän rakastaa minua ja ei todellakaan halua pettää minua... sanonut sen niin monesti... eikä minulla ole syytä edes epäillä pettämistä....
- Tiikou
No joo...Olen sen verran katellu tätä mustis touhua....että ei taida siihen lääkettä olla eikä kirjoja..Vittumainen vaiva on se!..Kun tuntuu ettei saa enää mitään tehdä...töissä just saa käydä kunhan ilmoittautuu mahdollisemman usein....Kaverit....JAAHA...eipä ole enää niitäkään niin kun oli aikoinaan..tää käärme vie kaiken..Sen vaan sanon että ee oo heleppoo olla koko ajan tutkassa..syöpi ihmistä ja muuttaa ihmistä.ÄLKÄÄ IHMISET PIINATKO TOISIANNE!!Parempi ero kuin ikuinen epäily.
- On...
Henkistä väkivaltaa parisuhteessa. Ammattiauttajalta löytyy apua.
- cisilia
hoitoa tarvitset. Olen itse ollut k.o.n kohteena avioliitossa, ja se "tappaa"kaikki tunteet kumppania kohtaan.Jopa yleistin asian kaikkiin miehiin eron jälkeen pitkäksi aikaa. Kohdallani oli tilanne ,että hänen pelkonsa ja mustasukkaisuus johtui hänen omasta hairahduksesta ( avioliiton ulkop.lapsi) ja uskottomuudesta. Ne luulemiset ei lähde ilman pitkällistä hoitoa, jos kokonaan koskaan.psykiatrinen hoito on paikallaan, kun itse kerran haluat päästä moisesta eroon. Ei ketään voi omistaa...ja rakkaudella tilaa annetaan. Toivon, että sinun elämässäsi on luottamuksellisiakin hetkiä kumppaniasi kohtaan tulevaisuudessa.
- Huure
Voisko tästä olla apua,se on muuten hirveää kun luulee turhaan,minäkin olin turhan mustasukkainen sen jälkeen kun eka kerran petettiin enkä millään pystynyt sitä mielestäni pois ottamaan,en senkään jälkeen kun loin uuden suhteen,aina piti tarkkailla kaikki mahdolliset.Sitten osui kirja käteen Tiipetiläinen Elämisen Taito,kirja mielestäni opettaa monellakin tavalla suhtautuun erinlaisiin ihmisiin,siinä oli esim:Hengitys harjoitus (uskomatonta)mutta aloin kokeilla sitä,vedä nenän kautta henkeä keuhko täyteen pidätele muutama sekunti,pidätyksen aikana ajatelet et puhallat itsestäsi kaikki hankalat ajatuset ulos ja haluan olla uusi ihminen,sitten puhallat suunkautta ulos toista tämä mieluumin niin monta kertaa että ihan hengästyt.Toinen asia on sitten,et ainahan kaverista voi kysellä tausta tietoja millainen hän on ollut eri tilanteissa,miehissä kuiten yleensä on sellaista et vaikka he katselee muita naisia ovat silti uskollisia,jotenki niisä asuu se äidin pikkupoika joka tarkailee ympärille alvariinsa,mitä huomiota herätävämpi kiinikohta (nainen) kaikki miehet kääntää katseen siihen,meidän on vai hyväsyttävä se koska ei siinä mitään pahaa ole,pettävä mies tai nainen käytäytyy aina jotenki kummallisesti,et sen kyllä huomaa kun opetelee tarkkaileen ympäristöä ja herkäsi juorut leviää,normaali miehet ja naiset haluavat kuiten itselleen samanlaisen kumppanin,ei mitään kanamaista tai riikinukkoa.Mut tää on elämää ollaan vaan ihmisiä koitetaan elää kuiten tää aika mikä meille on annettu ottaen myös itsemme huomioon mitä halutaan,ettei aika meni hukkaan suhteiden murehtimisella,koska se oikea on siellä olemassa kun jaksetaan odottaa.
- ikävä jo nyt
Minulla sama tilanne myös. Olen seurustellut kaverini kanssa yli 3 vuotta ja olemme asuneet yhdessä pari vuotta. Minun kaverini on kova puhumaan tutuille ja tuntemattomille myös ja tykkää käydä aina erilaisissa paikoissa joissa tapaa uusia ihmisiä, minä taas olen enemmän kotona viihtyvä.
Minua ärsyttää kun hän höpöttää kelle vaan, ei ajattele tykkääkö vieras ihminen kuunnella hänen juttujaan.
Sitten kun minä sanon siitä niin hän haukkuu heti minua mustasukkaiseksi ja sitten onkin riita pystyssä.
Mielestäni asia jäisi paljon vähemmälle jos hän osaisi suhtautua eri lailla sanomisiini,
ei alkaisi heti haukkumaan minua, vaan sanoisi älä höpötä turhia ja halaisi edes pikkaisen,
niin juttu jäisi kyllä siihen.
Muuten meillä menee ihan hyvin, tykkään tosi paljon kaveristani enkä antaisi häntä pois,
mutta nyt hän jättää minut, joten suren jo nyt hänen menettämistään,
koska hän on se oikea minulle enkä halua ketään muuta.- huuhaa63
Pitäskö jossain vaiheessa mennä peilin eteen kyllä se vastaus löytyy sieltä (jos ei ole huono omatunto)
yrittäkää nyt helvetti elää ittenne kans......... - a-mm
miestäsi ,koska et antaisi hänen jutella kaikkien ihmisten kanssa? Älä puutu siihen ,seuraa sivusta ja huomaa että ihmiset pitävät hänestä. Ei ole sinulta pois muutama lause jollekin muulle kuin sinulle. Erittäin raskasta on asua ja elää mustasukkaisen kumppanin kanssa. Pitäisitkö itse siitä että kumppanisi kontrolloisia kaikkia puheitasi ja tekemisiäsi? Ajattele aina miltä SINUSTA tuntuisi jos tilanne olisi toisin päin.
- Guhguh
> asia jäisi paljon vähemmälle jos hän osaisi suhtautua eri lailla sanomisiini
Niin varmaan, samoin jos hän olisi robotti tai jumalolento. Asia nyt on kuitenkin niin, että sinun sanomisesi - se että pyrit rajoittamaan toisen sinänsä normaalia puhumista ja olemista - ovat tässä moottori ja alkulähde. Et voi vapauttaa itseäsi vastuusta ja odottaa toiselta olkien kohauttelua (oman kiukuttelusi kompensoimista) saati haleja tuossa tilanteessa. - kaksisuuntainen tie
Guhguh kirjoitti:
> asia jäisi paljon vähemmälle jos hän osaisi suhtautua eri lailla sanomisiini
Niin varmaan, samoin jos hän olisi robotti tai jumalolento. Asia nyt on kuitenkin niin, että sinun sanomisesi - se että pyrit rajoittamaan toisen sinänsä normaalia puhumista ja olemista - ovat tässä moottori ja alkulähde. Et voi vapauttaa itseäsi vastuusta ja odottaa toiselta olkien kohauttelua (oman kiukuttelusi kompensoimista) saati haleja tuossa tilanteessa.Suhteessa täytyy kyetä kompromisseihin.
Aurinkoista päivää sinulle, jotenkin tuntuu että vaistoat mitä poikaystäväsi päässä liikkuu. Onko ollut tilanteita josta tuo mustasukkaisuus on noussut pintaa? Oletko huomannut käytöksessä jotain? Yleensä kun ottaa asiaan hiukan etäisyyttää huomaa ne. Ihminen ei ole luonnostaan mustasukkainen toiset ovat toki enempi kuin toiset vaistomaan. Kysy itseltäsi onko ollut aihetta olla mustasukkainen ja muistele niitä kertoja kun olet ollut mustasukkainen? Poikaystäväsi voisi myös olla niin ettei aiheuta mustasukkaisuutta sinussa, onko hän huomaavainen sinulle? Toivotan sinulle kaikkea hyvää
- M
Olen itse ollut täysin samassa tilanteessa, mutta selvinnyt siitä. Kaikki se mustasukkaisuus ja epäily toista kohtaan johtui pelkästään omasta huonosta itsetunnostani.
Olin rakentanut elämäni toisen ympärille, niin ei pidä koskaan tehdä.
Muutama vuosi sitten aloin pikkuhiljaa rakentaa omaa elämääni...löysin hyvän työpaikan jossa tunnen olevani tärkeä, aloitin harrastuksen josta haaveilin, tapasin enemmän kavereita jne. Sain itsetuntoni takaisin pala palalta ja nyt muutaman vuoden jälkeen olen täysin kunnossa. Ei tietoakaan piinaavasta epäilemisestä miestäni kohtaan. Tämä on todella upea tunne!
Itsetunto on avainsana siis tässäkin ongelmassa!! - Maikki
Hei! Menin itse ihan naimisiin asti ihmisen kanssa, joka on hyvin mustasukkainen ja omistushaluinen. Nyt olen eronnut. On hyvin vaikeaa elää ihmisen kanssa joka haluaa tietää kaikki tekemiseni, kun ei ole hänen seurassaan. Hyvin vaikeaa, kun ei saisi olla muita ihmisiä elämässä kuin hän. Hyvin vaikeaa, kun epäilee näkymättömiä asioita. Hyvin vaikeaa, kun epäillään vaikka ei ole mitään epäilyttävää tehnytkään, edes mielessään. Olin sitten lähellä tehdä sitä mistä koko ajan epäiltiin, koska mitä sillä enää oli väliä. Se epäili ja syytti kuitenkin, joten annetaan sitten aihetta. No, en tehnyt lopulta muuta kuin erosin. Tajusin, että se suhde oli sairas ja minä olisin sairastunut siinä suhteessa.
Kirjoitin tämän, jotta vähän ymmärtäisit toista puolta (en väitä ettetkö yrittäisikin ymmärtää). Hyvä että tajuat, että omat ajatuksesi ja käytöksesi on väärin. Löytyisikö joku ammattilainen, jonka kanssa puhua? Sisältäsi löytyy syy käytökseesi ja uskon, että kaikki menee parempaan suuntaan, kun selvität syyt. Mieheni ei tehnyt sitä... tee sinä! Jos se ei auta tätä nykyistä parisuhdettasi niin siitä voi olla apua seuraavassa. - kokemusta on
Mietippä tätä:
Rakkaus ei omista mitään eikä kukaan voi sitä omistaa.
Mutta jos te rakastatte, ettekä voi luopua toiveistanne, niin olkoon toiveenne tämän kaltaiset:
Sulaa ja muuttua virtaavan pron kaltaiseksi, joka laulaa hiljaisuudessamme ja unelmoi uinuessamme.
Herätä päivän sarastaessa, sydämessään siivet ja kiittää uudesta rakkauden aamusta.
Mutta antakaa etäisyyden olla välillänne ja antakaa taivaan tanssia keskellänne.
Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkautta kahleeksi, antakaa sen mielummin olla liikkuvana merenä sielujenne rantojen välillä.
Täyttäkää toistenne pikarit, mutta älkää juoko samasta pikarista.
Laulakaa ja tanssikaa yhdessä, olkaa iloisia, mutta antakaa toinen toistenne olla yksinään.
Samoin kuin luutun kielet ovat erillään, vaikka sama sävel saa ne värisemään.
Antakaa sydämenne mutta äläää antako sitä toistenne säilytettäväksi, sillä ainoastaan elämän käsi voi säilyttää sydämenne.
Seisokaa yhdessä, älkää kuitenkaan liian lähekkäin, sillä temppelin pilarit ovat erillään, eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.
Sillä elämä ei mene taakseppäin, eikä viihdy menneessä.
Minä selvisin siitä sairaudesta lukemalla tätä uudestaan ja uudestaan. Aina kun se mustis peikko iski kaivoin tämän esiin. Olin jo saanut lähtö passit pari suhteesta, mutta lupasin muuttua ja sain uuden tilaisuuden. (nyt yhdessä jo kohta 19v, josta aviossa kohta11v).
Toivon että tämä voi pelastaa myös sinut, mutta jos ahdistus ei mene tälläkään ohi niin käänny ammattiauttajan puoleen, mustasukkaisuus on hyvin paha tauti joka pilaa monta elämää.
Hyvää kevättä ja muista että kukaan ei voi omistaa ketään. - Äkkiä apu
Kun tuo luulotautiin ja epäilyyn perustuva uhma jyllää mieltä näkee kai harhoja joka mutkassa. Vakavan narsisti mustiksen uhrina/vainoajana kerron että, ainakaan älä muita pakoita ja syytä omasta sisäisestä epävarmuudestasi ja hanki itsetunto ja kyky antaa toisten elää sillä nähdäkseni se sairaus on valtavaa epävarmuutta ja pakkomiellettä ripustautua jonhonkin jotta siitä saa tehdä oireilleen kanavan. Eikä kykene kantamaan vastuuta.
Parane pian tai elä yksin. Äläkä hanki lapsia mikäli tuota tunnevamma ei pysyt hallitsemaan.
Järkevää kun purat jossain ja olet itselle rehellinen. - nuorimies--
Mun tyttöystävä käyttäytyy omituisesti, mitä ikinä teenkin tai en tee, niin jotain aina pitää huomauttaa. Ihan mitättömät asiat ja itsestään selvät asiat, sellaisista hän naljailee jatkuvasti. Juuri kun jonain päivänä menee hänen kanssaan hyvin, niin seuraavana päivänä hän on kuin ei olisi koskaan tuntenutkaan minua. Eikä meidän suhde etene mielestäni niin kuin pitäisi, mikä tässä mättää? Hän myös tosi harvoin pitää mua hyvänä, haluaisi vaan mun silittelevän häntä jatkuvasti ja mä en todellakaan ole mikään rumilus vaan komeaksi huudettu monet kerrat ja hygieniasta huolehdin tosi hyvin, ei pitäis niiden osalta olla mitään esteitä hänelle.. Emmä vaan jaksa tällaista kovin kauaa enää..
- nuorimies--
hänen itsetuntonsa on todella huono, saan kyllästymiseen asti kuulla kuinka hän inhoaa vartaloaan ja kuinka ruma hän mielestään on. Mä taas olen sinut itseni kanssa, ei mun tarvi nöyristellä tai nöyryyttää ketään, olen alkanut ajatella että hyökkään samantien takas jos tuollainen käytös ei hänen osaltaan lopu.
- Etsin tervettä
Niin, käsitykseni ja kokemukseni mukaan on oikein suorastaan velvollisuus selvittää ja käsitellä mikäli toine n hakee huomion tai alistuksen oikuilla ,uhmalla, epäilyillä,luuloilla, ym tai vaatii jatkuvasti "ylihuomiota" ja säälillä tai kitinällä kiinityttä itseään toiseen.
O ntosi tervettä silloin oikeasti nähdä metsä puilta ja pysähtyä sekä keskustella miten epätervettä ja keskeneräistä moinen on!!
Menemällä mukaan siihen hoivaaan niin sitä saa jatkaa ja narsisiti huomaamattaan ja suostumattaan kohtamaan itse asiaa alistaa toisen salakavalasti koukkuunsa. Viimekädessä syyttää kaikesta toista minkä itse tekee muille. Peitellääkseen heikkoa itsetuntoaan.
Siis rehti tulee olla vaikka se tekee kipeää kertoa todellinen tuntemus kuinka kokee toisen omituisuuden. Se voi johtaa luompumisiin mutta se on paljon parempi että tukeutuva etsii itsensä ja kasvaa kuin että alistuua kasvattamaan ja tuhoaa omaa elämäänsä.
- miklaher
Kyllä siihen pystyy.. Itse henkilökohtaisesti jouduin lopettamaan itsestäni tämän typerän tavan. Pirunmoista psyykkaamista, ihmisten mielipiteitä kuuntelemalla, ajattelemalla realistisesti ja muuta.
Meni siinä parisen kuukautta psyykatessa ja luottamuksen opettelussa. Ainoo vaan et mulla oli jo liian myöhäistä eikä se auttanut. Mut tiedän että mulla ehkä on mahdollisuus näyttää vielä joskus tälle että ihminen voi oikeasti muuttua.. Sitä se aito rakkaus teettää.. Sitä muutta itseään vaikka väkisin tarpeen vaatiessa. Ja tämäkin "mustasukkaisuus" oli hyvin lievää.. Mutta silti liikaa hänelle.
No ei siinä. Yrittää vain potkia itseään tarpeeksi, opetella luottamaan ja keskustelemalla kumppanin kanssa ja hakemalla ympäristöstä vinkkejä.
Luota itseesi, luota kumppaniisi, keskustele ja keskity itseesi. Kuuntele myös itseäsi ja myönnä omat virheesi.
Näin sillä pääsee.. Ei oikein muuten.- Tämän nuorena kokenu
Olet aika mahdottomassa tilanteessa, jossa on se hyvä puoli, että pääset siitä eroon ilman mitään papereita tms.
Älä tuhlaa aikaasi tähän tyttöön; ei seurustelukumppani voi olla terapeutti, etkä voi auttaa häntä, se on jonkun muun homma. Löydät kyllä kivan terveen tytön tulevaisuudessa.
- 6+4
älä selitä et varmati o mustasukane kuvitele va et oo hilja tai isoveljji hakka su huome ala aste disko jälke
- Suuri sydän
Mustasukkaisus on loppujen lopuksi sidonnainen huonoon itsetuntoon. Jos haluat auttaa itseäsi voit aloittaa syvällisen itsetutkiskelun siitä, kuinka hyvin todella tunnet itsesi ja kuinka paljon mustasukkaisuus vaikuttaa sinun ja miehesi väliseen suhteeseen . Tahdon vain sanoa, ettet todellakaan tarvitse ammattiauttajaa, koska voit ryhtyä toipumaan tästä pahasta sairaudesta ihan ominkin avuin. Katso itseäsi peiliin ja kysy rakastatko itseäsi. Kokeile sanoa se itsellesi samalla kun katsot itseäsi silmiin. Sinun on ymmärrettävä, että rakkauden vapaus lähtee ensimmäisenä itsensä rakastamisesta. Kohtelet kumppaniasi juuri niin suurella rakkaudella kuin itse itsellesi pystyt antamaan. Rakkaudettomuus itseäsi kohtaan saa sinut käyttäytymään toisia kohtaan kuin aasi. Tähän ei ole mitää muuta lääkettä kuin astua polulle, jossa aletaan vahvistamaan omaa itsetuntoa ja opetellaan todella rakastamaan itseään. En puhu itserakkaudesta vaan itsensä rakastamisesta ja näillä kahdella on suuri ero. Hae tai tilaa itselles vaikka Era Novasta jokin oppikirja, joka opettaa tällaisen rakkauden alkeet. Niitä on paljon! Ja ne tulee muuttamaan sun elämän! Näin kävi minullekkin. Kaikkeen on ratkaisu. Täytyy vaan todella olla itse valmis heittäytymään koko olemuksellaan mukaan muutokseen! Rakastakaa toisianne!
- kylvain
Se on kyllä totta, että pitäisi osata rakastaa ensin itseään ennenkun yrittää rakastaa jotain toista. Itselläni oli vuosi sitten sellainen suhde, jossa käyttäydyin kun aasi. Vika oli minussa, huonossa itsetunnossa. Olin myös älyttömän mustasukkainen ihminen. Onneksi itse tajusin loppuenlopuksi mikä se ongelman ydin oli, niin pääsin sitten siihen itse ongelmaan käsiksi. Tosin olemme kyllä nyt eroneet, joka oli harmi. Kyllä ihmisen mieli on kyllä aika jännä juttu. Joskus aikoinaan mietin, että en varmasti toista niitä samoja virheitä parisuhteessa. Sittenkun se unelmieni mies käveli kuvioihin, mä tein ne samat virheet taas. Suhteen nopea aloitus ei tehnyt kovin hyvää, eikä mun jatkuva läheisyyden tarve (soittelin jatkuvasti) Silleppä ei voi nyt mitään. Toivottavasti taas seuraavassa osaan olla järkevämpi. :-) se on hyvä juttu, että osaa myöntää virheet itselleen.
- Lady_si
Olen pitkän linjan baarimestarina ja olen luopunut täysin avo- tai avioliitosta. Liian paljon nähnyt pettäviä varattuja ihmisiä!! Minulla on avioliitostani kaksi ihana aikuista hyviin pärjävä lasta, onneksi pääsin liitosta oikealla ajalla. Nykymaailmassa on liian paljon mahdollisuuksia ja liitoissa olevat miehet juokse vaan hakemassa vaihtelua. Minusta siinä ei ole kysymys mustasukkasuudesta, vaan jotkut naiset on paremmat ummistamaan silmia ja toiset vaan ei pystyy eikä tahto ummistaa. Minä kuuluun viimeisten joukkoon, en HALUA olla jatkuvasti petettynä. Olen hyviin toimentuleva ja näyttävä nainen hyvällä itsetunnolla. Miksi minulla pitäis kestää sellaista miestä, kuka aina seminaareissa laukkaa ja aina on siellä sovittuna sänkykumppani, se on mahdollista sopia netissä (katsokkaa ilmoituksia), sitten pornoa katsoessa mies vielä tyytyttä itseäni (ei tarvi vaimoa). Vaimoa tarvi sellainen mies vaan, että olis turvallinen ja mukava siisti koti, omaisuus turvattuna, aina ruokaa pöydässä. Lisäksi vaimoa hän tarvi myös edustustehtävissä, toiset miehet saa ollaa katellisia hänelle, hänellä on kaikki kuin hyviin! Tarkoitan tiedenkin hyvin koulutettua, johtavassa asemassa oleva ja aktiivista miestä, sellaiset miehet on myös seksuaalisesti aktiivisia ja taitavia peittämään jälkiä! Jos epäilen sellaista miestä, onko se sitten mustasukkaisuutta??
- mr
Puhut kuin mun suullani! Painin päivittäin saman ongelman kanssa. Joka kerta kun miäs lähtee harrastuksiinsa tai vaikka vaan töihinkin mä miätin että keitä se tapaa ja vaihrunko jo tänään. Oman vaikeutensa antaa sekin että viälä toistaiseksi asumma eri paikkakunnilla. Jos en opi pitämään itseäni kurissa niin saa nähdä kestääkö suhde yhteenmuuttoon asti...
Tahtoisin myös löytää vaivaan ratkaisun.
Voimia ja uskoa! - c´quence
Tervetuloa kerhoon....
Eipä tuohon paljoa ole apukeinoja. Paras on ehkä se että luottaa toiseen ja lopettaa mielikuvituksen käytön.
Itsellä mielikuvitus vaeltelee aika pahasti vaikka siihen ei ole mitään tarvetta. Mustasukkaisuudella pystyy kyllä tuhoamaan suhteen kuin suhteen. Ja kaiken lisäksi sillä pilaa oman henkisen puolensa myös. Kerron tätä kokemuksesta ja olen kuitenkin mies. Oon onnistunut jopa mustasukkaisuuden takia pudottamaan kesän aikana 10kg painoa kun ei vaan pystynyt syömään jne kun mielikuvitus laukkasi niinku kuninkuusraveissa...
Vain itse pystyt sen lopettamaan. Itselläni sen aiheuttaa "riittämättömyyden" tunne. Koko ajan ajattelee että toinen etsii kuitenkin parempaa. Joten kannattaa aloittaa siitä että: minä riitän hänelle, olen sujut itseni kanssa, minulla on paljon rakkautta annettavana jne.
Siihen ei pysty vaikuttamaan että joko mies tai nainen vilkuilee muita miehiä tai naisia. Se on oikeastaan automaattinen "refleksi" Voisi jopa sanoa että luonnonvastaista että yrittäisi olla 100% niin että ei katso.
Se ei kuitenkaan tarkoita että mies/nainen olisi siitä enemmän kiinostunut kuin siitä jonka kanssa on esim. suhteessa tms.
Mutta yritä lopettaa mustasukkaisuuden tunteet ennenkuin oma psyyke kärsii... - Niinoh
Voisinpa melkein väittää, että sellaiset ihmiset, jotka ovat normaalia enemmän mustasukkaisia, ovat myös suuremmalla todennäköisyydellä niitä, jotka helposti pettävät tilaisuuden tullen. Pari estoja poistavaa rohkaisuryyppyä alle, ja joku viekoitteleva henkilö tulee ehdottelemaan sopivassa tilanteessa, on jo homma hanskassa.
Liekö sitten seurausta siitä, että on jo pidempään ajatellut oman puolisonsa pettävän(pistetään samalla mitalla takaisin)?
Itse en ole tähän mennessä pettänyt(olen aavistuksen normaalia mustasukkaisempaa tyyppiä), mutta todennäköisesti tilaisuuden tullen saattaisin sortua moiseen. Toisaalta tiedän useampiakin tämänkaltaisia ihmisiä(sekä miehiä että naisia), jotka ovat erittäin mustasukkaisia, mutta toisaalta itse ovat juuri niitä, jotka pettävät. - ................
Mulla auttoi kun kävin läpi tilanteen Byron Katien The Work menetelmän avulla. Ensin tuntui ettei siitä ole mitään apua, mutta ajanoloon tuo jäi vain pois. Ohjeet löytyy ilmaiseksi hänen nettisivuiltaan. Suosittelen.
- Mukamas kullan kalli
Mustasukkaisuutta on kenenkään turha harrastaa jolla kulta vierellä on,kulta jota rakastaa...ei se rinnalta katoa jos avoimin mielin rinnalla ratsastaa ja avoimin mielin vaikeistakin asioista puhuu......salailu omista huolista tappaa monia rakkaudellakin yllinkyllin täytettyjä hetkiä,kokemuksella puhun ja mistäpä minä sen suloisemmankaan kaverin vierelleni löytäisin....siinä se vieressä kyhnää ja apunsa varmasti antaa....kiittäen se vanha omahyväinen virheitten virhe.
- rinik
Olin itse vaimoni suhteen samantyyppisessä tilanteessa n. 25 vuotta sitten. Olin aivan sairastumassa itse mieleltäni,siltä ainakin tuntui viikon ryyppyputken jälkeen, kun mustasukkaisuus oli niin valtavaa. Ja kaikki oli vain epäilyä. Mitään varsinaista syytä ei ollut olemassa mustasukkaisuuteeni. Otin yhteyttä erääseen psykiatrian sairaanhoitajaan ja hän kuunteli tarinani ja kysyi sen jälkeen: Olisiko vaimollasi syytä mustasukkaisuuteen? Myönsin näin olevan ja siinä kaikki mustasukkaisuuden kauheudet pyyhkiytyivät pois.
Siis jotenkin kuvittelin vaimoni tekevän samoin kuin minä tein.
Muutama vuosi tämän jälkeen Jumala otti minut kiinni synneistäni ja sain tunnustaa ne Hänelle hänen palvelijansa läsnä ollessa ja tämä julisti minulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Sain rauhan sisimpääni ja koin saaneeni syntini anteeksi Jumalalta. Siitä alkoi uusi elämä Hänen omanaan. Tähän päivään olemme päässeet tämän saman vaimoni kanssa ja olemme onnellisia, koska meillä on avoin lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan; Jeesuksen veri - jorkku
olen ollut vaimoni kanssa jo vuosi kymmenet, enkä vieläkään osaa luottaa, vaikka haluaisin. hän ei ole
koskaan tehnyt mitään mistä vois olla mustis ja katkera, mutta epäilys aina kalvaa jos emme ole
yhdessä . Olen kärsinyt asiasta ja hyväksynyt oman typeryyteni. minulla on ihana ja uskollinen vaimo !
Sano sinäkin itsellesi ,että OLEN HOOPO KUN TOLLAISTA AJATTELEN .(ajatus on kuitenki taustalla)
ITKETÄÄN YHDESSÄ OMAA HÖLMÖYTTÄMME !!- ghyj
Minä olin mustis ku kumppanillani oli TODELLA paljon mies kavereita, miehet soitteli ja tekstaili ja öisinki ne soitteli, sitten kumppani oli kaiken vapaa-ajan facebookissa näitten useitten miesten kanssa! Usein sanoin etten tykkää mutta ei hän välittäny, haukkui vain sairaaloisen mustasukkaseksi. Jouduin sitten oleen aika usein epäileväinen ja nainen lopuksi heitti minut ulos ja ero tuli :(
- jenni8
se on voi voi ...,ei kannata olla mustis!
- yx vaa
>>> Samalla oppisin luottamaan poikakaveriini...
Tilanne ei johdu lainkaan poikakaveristasi, et vain pysty luottamaan ihmisiin. Sinulla saattaa olla liikaa huonoja kokemuksia, etkä ole koskaan niitä kunnolla prosessoinut. Kenelläpä niitä ei olisi? Moni menneisyydestä kumpuava negatiivinen kokemus myrkyttää nykyistä elämääsi, sotkee ajatuksiasi ja ajaa ns hulluuden partaalle. Sanon tämän siksi, että uskon vastauksen löytyvän menneisyydestäsi. Neuvoisin opettelemaan anteeksiantamista. Anna toiselle anteeksi, vaikka joku ei sitä välttämättä ansaitsekaan. Älä kahlitse itseäsi menneisyyden riitoihin ja järkyttäviin kokemuksiin, antamalla toiselle anteeksi päästät niistä asioista irti. Katso jatkossa eteenpäin, ota askeleita kohti parempaa sillä ilman niitä ei ole tietä mitä kulkea... - KoviaKokenut
Olen elänyt (ja elän välillä edelleen) tuota elämää..olen ollut kauhean mustasukkainen! Ja tiedän tasan tarkkaan mistä se johtuu..olen lihonut oman seurusteluni aikana n. 10 kg, kun poikakaverini on pysynyt samoissa mitoissa. Se on vääristänyt ja huonontanut omaa itsetuntoani..En usko enää olevani se kaunein ja ihanin omalle poikaystävälleni, koska en ole sinut itseni kanssa. Olen myös elänyt hänen elämäänsä, en meidän yhteistä elämää rinta rinnan. Panosta siis itseesi, hanki oma itsetunto takaisin ja elä myös omaa elämääsi!!!
- <3 <3
Salme Blomster, Rukousmatka minuuteen-kirjasta pari mustasukkaisuuteen sopivaa kohtaa:
Herra, auta, etten jatkuvasti epäilisi muitten pettävän minua vaan pitäisin huolen siitä, että olen itse luotettava. Etten miettisi kokemiani vääryyksiä ja epäoikeudenmukaisuuksia, vaan muistaisin itse olla rehellinen ja oikeudenmukainen. Etten miettisi, mitä olen menettänyt, vaan kiittäisin siitä, mitä olen saanut.
Herra, olet antanut minulle vapaan tahdon, järjen, mielikuvituksen ja tunteet. Auta, teen tuhlaisi niitä pelkuruuteen vaan valjastaisin ne rohkeuden voimaksi ja antaisin rakkauden käyttöön.
Herra, pelko on salakavala sairaus, joka saastuttaa mielemme ja itsetuntomme. Se valehtelee, pettää, erottaa, tuomitsee, käyttää valtaa väärin ja lisää epäuskoa ja turvattomuutta. Pelkoon ei ole muuta lääkettä kuin sinun rakkautesi. Siksi tarvitsemme sitä lisää!
1. Johanneksen kirje 4:17-18
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.
Joh. 8:32
Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.- sata lasissa
J a varsinkin nyt kun sinä olet rinnalla opettele nauttimaa elämästä juuri nyt älä odota huomista äläkä mieti eilistä vaan ole läsnä tänään ei siinä raamatun lauseita tarvi ole täysillä oma itsesi siihen on kaveri ihastunu ja rakastunu
- en enää etsi
Kyllä ärsyttää, miesystäväni näytti viestin, jossa ex toivoi tapaavansa seksin merkeissä..tänään hän sitten soitti minulle ja sanoi - en tarvitse sinua, enkä eksääni, otan nuoren ja nain sen paksuksi...Vaikuttaa yksinkertaiselta tyypiltä miesystäväni. Nyt stoori on ohi, mutta missä on tämän empatia? Olen mustis ja loukkaantunut, mutten tahdo olla. Psyykeä koettelee.
- Jepulix
Useinhan mustasukkaisuus johtuu jostain lapsena koetuista asioista ja osittain se voi olla myös luonteenpiirre. Omasta epävarmuudesta se kuitenkin kumpuaa. Kun kyse on ilmeisesti aika vakavasta mustasukkaisuudesta niin kannattaa ottaa yhteyttä esim. terapeuttiin, mielenterveystoimistoon tai varata vaikka aika lääkäriltä omasta terveyskeskuksesta. Se on kuitenkin varma, että yksin et tuon asian kanssa pärjää vaan tarvitset ulkopuolista apua siihen. Asiat jotka jylläävät ajatuksissasi ovat ns. pakkoajattelua ja niitä ihminen ei ihan noin vaan pystykään hallitsemaan, terapeutin kanssa selvitellään syitä mustasukkaisuuteen ja opetellaan keinoja hallita mustasukkaisia ajatuksia. Hae rohkeasti apua itsellesi, siinä ei ole mitään hävettävää. Asian hoitamatta jättäminen vaan johtaa siihen että menetät elämässäsi tärkeitä ihmissuhteita, mustasukkaisen ihmisen kanssa on hyvin vaikea elää.
- chatuhkaus /käsiase
Mutta aikuinen mies tulee elvistelemään käsiaseella!
Sefuja ei juuri kaipaa, mutta joskus kyllä
olisipa joku hae sefu -toiminto, jolla heti löytyisi sefu lähinnä omaa olevasta huoneesta.
Jatimatick70: Jatimatick 70 on yks maailman tunnetuimmista käsi aseista pöhlö - nainen 69
Sun kannattaa hakea apua ammatti ihmiseltä tähän vaivaan. Opi luottamaan itseesi ja puolisoon. Ei kaikki miehet tai naiset ole pettäjiä. Miehet aina katsoo hyvän näköisen naisen perään mutta se ei tarkoita että he haluaisivat pettää rakasta. Kyllä sinäkin varmasti katsot komean miehen perään ja nautit näkemästä. Luota omaan itseesi ja siihen että mihesi haluaa olla juuri sinun kanssa ja sinä olet se jota hän rakastaa. Onko oma itsetuntosi kohdallaan luotaa itseesi ja hae apua. Mustasukkaisuudesta pääsee eroon jos saa apua ja haluaa. Onne teille älä pilaa hyvää suhdetta olemalla mustis..
- hhss
nooh...samaa mieltä olen kuin monet täällä..eli jos itse pettää, niin silloin yleensä itse syyttää sitä toista pettämisestä..mua on petetty, ikinä en oo ite ketään pettäny, mut silti en vaan osaa olla mustasukkanen..aina sitä vaan aattelee, et jos se mies pettää ni sitten pettää, eikä sille mitään voi. jos se jää siitä kiinni, ni sitten saa kenkää koko äijä. jos mä en kelpaa tällasena ku mä oon, ni sitten en kelpaa. turha sitä on etukäteen maalailla piruja seinälle. mustasukkasuus syö suhdetta niin paljon ja on niiiiin törkeen voimia vievää puuhaa, et mä ite en todellakaan jaksais vahdata jokaista liikettä. mustasukkasuus tappaa suhteen hyvin nopeesti. siis tottakai pitää olla terveellä tavalla vähän mustasukkanen, et toinen tietää, et välittää, mut liika on aina liikaa....
- mustankipeä
Täällä yksi mustis nainen lisää. Mulla sellainen tilanne, että mies on ollut koko suhteen ajan (4 vuotta) tosi mustasukkainen ja kontrolloinut mua soittelemalla ja tekemällä yllätyshyökkäyksiä töihin jne. En ole ikinä antanut hänelle siihen aihetta. Kuinka ollakaan, sain viime keväänä tietää, että miehellä on ollut koko suhteen ajan kuvallinen deitti-ilmoitus netissä! Olin jo pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi hän oli alkanut pitää puhelintaan kotona äänettömällä tai kokonaan kiinni. Pian sain vahvistusta epäilyilleni, kun hän jäi kiinni sopimistaan treffeistä ja suutelemisesta toisen naisen kanssa... Erosimme joksikin aikaa, mutta palasimme kuitenkin yhteen, mutta luottamus on mennyt täysin. En pysty kertakaikkiaan luottamaan häneen enää ollenkaan. Tilaisuuden tulleen tarkistan hänen puhelimensa enkä päästä häntä enää lähtemään ravintolaan. Tilanne repii molempien hermoja. Alussa minä olin jatkuvan kontrollin alla, mutta nyt toistan itse samaa toimintamallia... En tiedä mikä auttaisi. Luulen, että meidän tapauksessa ero, sillä toinen on oikeasti antanut aihetta mustasukkaisuuteen...
- -G-
mustankipeä kirjoitti:
Täällä yksi mustis nainen lisää. Mulla sellainen tilanne, että mies on ollut koko suhteen ajan (4 vuotta) tosi mustasukkainen ja kontrolloinut mua soittelemalla ja tekemällä yllätyshyökkäyksiä töihin jne. En ole ikinä antanut hänelle siihen aihetta. Kuinka ollakaan, sain viime keväänä tietää, että miehellä on ollut koko suhteen ajan kuvallinen deitti-ilmoitus netissä! Olin jo pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi hän oli alkanut pitää puhelintaan kotona äänettömällä tai kokonaan kiinni. Pian sain vahvistusta epäilyilleni, kun hän jäi kiinni sopimistaan treffeistä ja suutelemisesta toisen naisen kanssa... Erosimme joksikin aikaa, mutta palasimme kuitenkin yhteen, mutta luottamus on mennyt täysin. En pysty kertakaikkiaan luottamaan häneen enää ollenkaan. Tilaisuuden tulleen tarkistan hänen puhelimensa enkä päästä häntä enää lähtemään ravintolaan. Tilanne repii molempien hermoja. Alussa minä olin jatkuvan kontrollin alla, mutta nyt toistan itse samaa toimintamallia... En tiedä mikä auttaisi. Luulen, että meidän tapauksessa ero, sillä toinen on oikeasti antanut aihetta mustasukkaisuuteen...
Mä olen sairaaloisen mustasukkainen ihminen. Kontrolloin koko ajan poikaystäväni tekemisiä. Katson mm. hänen puhelimen läpi lähes joka päivä, netti historian ja joskus sähköpostitkin! Ainoa mistä olen löytänyt epäilyksen aihetta on internetti. Sieltä hä on katsellut aikuisviihdettä, lukenut seuranhakuilmoituksia, etsinyt paikallisia naisia ja katsellut naisten kuvia, chat seuraa yms. Pelkkä pornon katseleminen ei olisi minusta niin paha, mutta nuo seuranhakuilmoitusten katseleminen on minusta sen merkki että hän olisi myös valmis pettämään? Poikaystäväni on myös hyvin sosiaalinen ihminen, että pystyy puhumaan vaikka kaikkien vastaantulijoiden kanssa. Olemme harvoin erillämme, mutta silloin kun olemme en saa päästäni ajatusta, että siellä se etsii seuraa yms. Hän kyllä sanoo että rakastaa minua, eikä ikinä pettäs. Mutta minusta tuntuu että hän on vaan niin hyvä puhumaan ja tiedän että hän on myös hyvä valehtelemaan. Joten on hankala uskoa, että hän ei pettäisi minua tilaisuuden tullen. Olemme meinanneet monta kertaa erota minun mustasukkaisuuteni takia, mutta toistaseksi vielä sinnittelemme yhdessä. Tiedän itsekkin että olisi parempi erota ja olla yksin, jos en saa tätä mustasukkaisutta loppumaan. Ja kaikista pahin tässä on se että itse itselleni aiheutan eniten kiusaa, kun menen lukeamaan toisen henkilökohtaisia viestejä yms. Siitä se mustasukkaisuus vasta alkaa laukkaamaan! En vain tiedä miten lopettaa...
- kokenut tuonkin
Moikka. Kuule - sinä et ole tuon kanssa yksin. Lääke - luota ensin itseesi! Katsele vähän sisääsi "henkisellä peilillä" ja katso josko sieltä kumpuaisi jotain? Kirjallisuutta löytyy myös - joskin pelkän mustasukkaisuuden käsitteleminen ei minusta ole hyväksi. Näkökulma on tod kapea. Kokeile vaikka kirjallisuutta joka käsittelee elämän kriisejä tai narsismia. Näiden kirjojen nimikkeet ovat "syyllistäviä" mutta voi hitto kun niiden sisällöstä kumpuaa myös muita elämän perusilmiöitä. Minä kärsin myös mustasukkaisuudesta - lähtökohdat ovat minulla enemmän opittuja kuin luontaisia. Väärissä olosuhteissa minusta kehittyi - no - ikävä ihminen. Terapiassa minut on toistuvasti todettu normaaliksi, joten sieltä en itseäni vaivaaviin seikkoihin saanut apua. No annas olla - mars kirjakauppaan ja nyt on jo hyllymetri elämää käsitteleviä opuksia... Ja kyllä lukemalla oppii vaikka pässi onkin :)
Sinähän puhut kuin minun suustani.olen samalainen ja minun suhteeni on kanssa varmaan karilla.haluaisin kanssa semmoiset opaat jotka autais .epä luuloisuudesta ja muusta riipivästä suhde kiemuroista.en haluaisi satutaa mutta joka kerta kun soitan tai kävin rupesin epäileen että jotain oli jonkun kanssa meneilään.olisko täälä hyvää neuvon antajaa.minä en osaa neuvoa.
- 18
Pyysit kirjallisuutta aiheesta. Nancy Fridayn tiiliskivi, joka on nimeltään yksinkertaisesti "Mustasukkaisuus" on hyvä lukukokemus mustasukkaisuudesta kärsivälle. Se sai minut ainakin ajattelemaan asioista epäitsekkäämmin ja järkevämmin.
- Häkki
Lopeta pyrkimykset toisen omistamiseen= (esineellistämiseen) Yhtälö ei tule koskaan onnistumaan vaan kadotat näin rakkaimpasi lopullisesti sillä rakkaus ei enenny häkissä ellet tätä ole vielä ymmärtänyt! Mustasukkaisuus ns. itsetunto ongelmat kasvavat (eroista, menetyksistä) joita kahlaamme kaikki syntymästämme läpielämän joten vaivasi helpottavat kun olet kadottanut riittävän monta sydänystävää ja vihdota viimein väsyt vaatimaan itseltäsi ja rakkailtasi ns. ehdottomuutta!
Voisi asian näin lyhykäisyydessään ilmaista olet tällöin jo hieman kehittynyt? - kaiken kokenut
herää kysymys,mikä oli se "viimeinen tampauksesi?"tuntuu että sulla ei ole itsetuntemusta,et usko itseesi ,että joku todella välittää ja rakastaa sinua sellaisena kuin olet..ja siksi mielikuvituksesi laukkaa kuin ratsu...ehkä olet kokenut entisessä suhteessasi tai jossakin elämän vaiheessa pettämiseksi tai jätetyksi tulon?tai sitten olet liikaa lukenut petetyksi jätetyistä-tarinoita jne.jne.jos olet jo hakenut apua ammatti ihmiseltä-nostan hattua sinulle.se jos mikä on suuri teko hakemalla apua ongelmiinsa,toivottavasti saat itseluottamuksesi takaisin ja hoito auttaa sinua ennenkuin suhteesi katkeaa.onhan plussana se että jos et ehdi ni aina tulee uusia mahdollisuuksia ja kun olet hoitanut itsesi kuntoon ni et ehkä olekkaan enää se sama mustasukkainen muija kuin ennen.tsemppiä.
- Immanuel-72
Miesystäväni oli järjettömän mustasukkainen, täysin aiheetta, mikä oli yksi syy eroomme. Olimme erossa 1,5 vuotta, jonka aikana hän sairasti vakavasti. Palasimme yhteen ja mustasukkaisuus oli jotenkin poistunut hänestä. Kertoi, että kuolemaa miettiessä asiat saivat uuden mittakaavan.
Aiemmin hänen mustasukkaisuutensa oli aivan järjetöntä ja liitän sen osittain epävarmuuteen ja huonoon itsetuntoon. Mutta jos ihmisen mielestä tarjoilijaankin luo merkittäviä katseita, lähentelee se paranoiaa. Itse kyllästyin selittelyyn ja puolusteluun - asioista mitä en ollut tehnyt. Lopulta en jaksanut selittää ollenkaan. Mustasukkaiselle niillä ei lopulta ole mitään merkitystä.- äijää
Meillä emäntä on mustasukkainen ja kärsin tilanteesta. Olemme olleet pariskunta jo reilun 10 vuotta enkä ole kertaakaan päässyt yksin miesten kesken saunailtaan tai baariin tms. Emäntä sanoo aina, että mene voan, mutta hän ei siitä tykkää, mutta jos oikeasti menen niinkuin kerran lähdin ystäväni luo kahville illalla niin emäntä soitteli perään ja räyhäsi, että kenen ääni sieltä kuuluu taustalta, miksi et vastannut heti jne. ja kotiintulon jälkeen alkoi kamala tappelu. En ymmärrä miksi näin, kun mitään syytä en ole antanut koskaan enkä haluakkaan. Jos naamakirjassa juttelen vanhojen luokkakavereiden kanssa vaikka naisten niin saan kamalat vittuilut, tai jos juttelen baarissa jonkun naisen kanssa on tappelu heti pystyssä..tanssilattialla minun pitää kyhnöttää emännän vieressä koko ajan vaikka muut äijäkaverit välillä riehaantuvat ja tanssivat keskenänsä en minä voi niin tehdä tai emäntä viittelöi, että takaisin tänne ja sitten alkaa huuto miksi et ole minun kanssani.
Tilanne on rassaava, kun kuitenkin annan emännälleni huomiota ja rakastan häntä ylikaiken. Mutta haluaisin hiukan omaa liikkumavapauttakin, tai tämä rupeaa käymään hermoille.. Mitä tekisi, kun emäntä ei itse myönnä asiaa.. - l
Olen yli 70 vuotias mies. Olen ollut "onnellisesti" naimisissa yli 45 vuotta puolisoni kanssa. Muiden naisten kanssa en ole ikinä ollut. Olen kärsinyt vaimoni mustasukkaisuudesta kovasti. Kanssakäymiset toisten ihmisten kanssa ovat jääneet vähäisiksi, koska sain aina pelätä seurauksia. Ehkä vaikutan toisten ihmisten mielestä oudolta, kun on aina pitänyt ottaa huomioon mitä kumppani ajattelee. Eläkepäiviä odottelin pelolla, koska olin kuullut, että vanhempana horistessa tuo piirre vain lisääntyy. Ilokseni voin kertoa, että meillä ei ole näin käynyt. Vaimoni mustasukkaisuus on poissa ja olen siitä hyvin onnellinen. Olen tullut pohdinnoissani siihen tulokseen, että tuo sairaalloinen mustasukkaisuus johtuu HUONOSTA ITSETUNNOSTA ja lapsuusajan väärästä kasvatuksesta. Minulle jäi sellainen käsitys, että tuota sairautta ei voi itse eikä puoliso parantaa, lieventää ehkä voi. Tosin rukoilin joka ilta, että voisimme vaimoni kanssa elää ilman tuota mustasukkaisuutta. Lieneekö se auttanut? En ole näistä asioista ikinä muille puhunut.
- Entinen mustasukkain
Moi
Oli ihan pakko kirjottaa sulle jos tästä olis apua.
Itse olin tosi mustasukkainen ja mietin monesti miksi?
Mustasukkasuushan on jostakin asiasta seuraus,eli mietin mikä on suhteessani vialla.
En saanut tarpeeksi hellyyttä mieheltäni,en tuntenut että hän välittää minusta,siksi ajattelin että hän kattelee muita ja vaan odottaa oikeaa hetkeä ja jättää minut toisen takia.
Aina syytin miestäni jos hän edes katsoi muita naisia,oli varmasti miehellänikin tukala olo,Ajattelin jopa kassaneidistä,että mieheni haluaa häntä!
Se oli tosi tuskaa itsellenikin.Monesti mietin että jätän itse mieheni,ettei hänen tarvitse takiani kärsiä.
Sitten kuitenkin juteltiin paljonkin asiasta,syy todellakin oli etten saanut tarpeeksi huomiota,hellyyttä,sillon tällön edes pientä halausta,suukkoa,pientä kosketusta ohimennen.Tunsin ettei hän tosiaankaan välitä minusta ja soppa oli valmis.
Nyt on jo pitemmän aikaa mennyt tosi hyvin,en oikeasti tunne enää mustasukkasuutta(ihan vähän sillai normaalisti) mieheni on ottanut minut todella hyvin huomioon,sillon tällön tulee pusu,halaus ja muuten vaan kosketus,eikä edes väkisin,harjoittelu auttoi.
Se on monesti "pienestä" kiinni,mutta oikeesti kannattaa jutella kumppaninsa kanssa kaikesta,mikä vaivaa ja muutenki,ei kukaan voi mennä toisen päähän.Sanat on tärkeitä.
Olen vapautunut mustasukkaisuudesta ja itsetuntokin on noussut,vähän mutta kuitenkin=)
Tuntuu tosi hyvältä,sulle tosiaanki tsemppiä ja koita jutella kumppanisi kanssa,uskon että helpottaa=)- ihmettelen vaan
Juuri tuota tarkoitin minäkin tuossa alla! Minulla ei vain taida olla noin ymmärtäväinen kumppani :((
- ihmettelen vaan
Mitä tehdä jos kumppani aiheuttaa tahallaan mustasukkaisuutta? Onko kukaan päässyt asian yli ja onko kumppanin käytös muuttunut, vai pitääkö kumppani laittaa vaihtoon?
Epävarmuudesta se mustasukkaisuus lähtee ja kyllä toisen pitäisi osata ottaa se huomioon ja jos mahdollista, muuttaa vähän käytöstään ettei tahallaan aiheuttaisi niitä tuntemuksia. Kun puhutaan normaalista mustasukkaisuudesta. Mutta mitä jos kumppani ei muuta käytöstään? Sitä ei kiinnosta? Tunneälykkyys vähäistä? Ei välitä? - 12+10
Se kyllä auttaa, kun jättää kaikkien parisuhdepalstojen lukemisen. Toki niistä palstoista voi olla apuakin, mutta itse ainakin olen jäänyt useisiin palstoihin koukkuun. Sitten vaan pyärii päässä jatkuvasti kaikki pettämis- ja ihmissuhdeongelma-jutut. Ei hyvä.
- Miss-cat
löytyy paljon aiheeseen liittyvää tietoa, minä olen sieltä paljon ainakin löytänyt apua.
Mars/venus kirjat on hyviä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772578On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole512560Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.682513Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732422Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl381938Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051769Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko271267Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve101267Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411065Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054