Olen ihan hulluna kutomiseen.koko ajan pitää olla joku kutomistyö menossa.nyt menossa novitan lehden kellohelmainen neule rose mohair langalla.
Kutominen
11
602
Vastaukset
- ................
Hyvä harrastus.Pidän kans käsitöistä.Usein montakin työtä kesken.
- krisu1
mullakin välil monta kesken,kun aina löytää jostain hienomman ohjeen.
- sirpa33
Valitettavasti korjaisin käyttämääsi termiä. Kutominen on sitä kun kudotaan kangaspuilla, neulominen taas on sitä kun neulotaan puikoilla tai neulekoneella, ompeleminen on sitä kun ommelleen ompelukoneella. Anteeksi nämä kommentit. Osui vaan silmääni vähän pahasti kun itse kudon kangaspuilla. Oppia ikä kaikki, eikö vaan, hyvää kevättä. Sinikka Salminen
- ....................
Virallisesti on juuri noin,kuten kerroit,mutta eri osissa Suomea käytetään eri sanoja,kun tarkoitetaan samaa asiaa.Esim.puhutaan kutomisesta.
- kässäope
hyvä että joku muukin kiinnittää huomiota termeihin. Esim. otsikkona "kutominen" ei kerro tarkoittaako kirjoittaja kutomista vai neulomista. Kiitos Sinikka, sinulle !
- sirpa33
kässäope kirjoitti:
hyvä että joku muukin kiinnittää huomiota termeihin. Esim. otsikkona "kutominen" ei kerro tarkoittaako kirjoittaja kutomista vai neulomista. Kiitos Sinikka, sinulle !
Vastasin äsken väärin olevani kässäope, poistin sen viestin. Olen vasta totuttelemassa tähän tietokoneeseen. Minulla on toinen SP-osoite ja sen kautta olen luonut profiilin Facebook:iin ja olen luonut sinne myös ryhmän: "Kankurit". tervetuloa!
- Oikeassahan
sinä tietenkin olet tuossa terminologia-asiassa, mutta enpä tiedä kuinka tarpeellista tullainen 'pilkuttaminen' on näinkin epävirallisella foorumilla kuin suomi24. Eiköhän kuiten tärkeintä liene itse tekeminen ja se tekemisenilo!
Toisekseen kysymyksessä on murre-erot Suomessa. Osassa Suomea on ihan jees 'kutoa' puikoilla - tai vaikkapa 'vartailla'.
Täytyy kyllä myöntää, että hiukkasen korvassa särähtää, kun etenkin nuorempi väki tulee ostamaan niin-ja-niin-monta 'rullaa' lankaa, kun äiti 'ompelee' mulle puseron - kuitenkin tarkoitetaan puseron neulomista ja lankakeriä... - sirpa33
Oikeassahan kirjoitti:
sinä tietenkin olet tuossa terminologia-asiassa, mutta enpä tiedä kuinka tarpeellista tullainen 'pilkuttaminen' on näinkin epävirallisella foorumilla kuin suomi24. Eiköhän kuiten tärkeintä liene itse tekeminen ja se tekemisenilo!
Toisekseen kysymyksessä on murre-erot Suomessa. Osassa Suomea on ihan jees 'kutoa' puikoilla - tai vaikkapa 'vartailla'.
Täytyy kyllä myöntää, että hiukkasen korvassa särähtää, kun etenkin nuorempi väki tulee ostamaan niin-ja-niin-monta 'rullaa' lankaa, kun äiti 'ompelee' mulle puseron - kuitenkin tarkoitetaan puseron neulomista ja lankakeriä...Kommenteillani ei ole tarkoitus tappaa tekemisen iloa, se on tärkeintä kuten sanoit. Ja vaikka tämä on tällainen epävirallinen foorumi, joku saattaa kuitenkin erottaa kutomisen ja neulomisen. Kangaspuilla kutominenhan on vähentynyt entisistä ajoista ja nuorempi väestönosa ei ehkä ole koskaan nähnytkään kangaspuita. mielestäni juuri tämä foorumi on sopiva keskustelupaikka tästäkin aiheesta.
- villajonkka
sirpa33 kirjoitti:
Kommenteillani ei ole tarkoitus tappaa tekemisen iloa, se on tärkeintä kuten sanoit. Ja vaikka tämä on tällainen epävirallinen foorumi, joku saattaa kuitenkin erottaa kutomisen ja neulomisen. Kangaspuilla kutominenhan on vähentynyt entisistä ajoista ja nuorempi väestönosa ei ehkä ole koskaan nähnytkään kangaspuita. mielestäni juuri tämä foorumi on sopiva keskustelupaikka tästäkin aiheesta.
samaa säilää on väännetty jo kansakoulussa 1970-luvulla, eli ei kannata eri puolelta Suomea tulla väittelemään mitä on kutominen ja neulominen. Pääasia että puikot kilisee ja villakerät pyörii :-)
Saa oman maun mukaista vaatetta ja mieluisia värejä.
- Laura Q
Jos on ylimääräistä valmista tai mielenkiintoa muuten hyväntekväisyyteen, niin tässä olisi hyvä kohde. Itsekkin tuonne ajattelin tehdä jotain, meneepä todelliseen tarpeeseen ja mukava ilahduttaa muutenkin jotain tarvitsijaa.
http://personal.inet.fi/cool/neuleprojekti/- .............
Tuo on hyvä idea.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412470Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742447Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl251837Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211098Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40959Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864