Vaatteen merkitys CP-vammaisen lapsen ja nuoren elämässä

Opiskelija81

Hei!

Olen 28-vuotias Tekstiili- ja vaatetustekniikan opiskelija Lahden Ammattikorkeakoulusta. Tänä keväänä teen opinnäytetyötäni, jonka aiheena on: Vaatteen merkitys CP-vammaisten lasten ja nuorten elämässä.

Pyytäisinkin nyt apua Teiltä, joiden elämää tämä aihe koskettaa. Etsin lähinnä 7-25-vuotiaita CP-vammaisia lapsia ja nuoria, sekä heidän perheitään, vastaamaan tekemääni pieneen kyselyyn, jossa on 13 kysymystä, suurin osa valmiilla vastausvaihtoehdoilla, joten vastaamiseen ei kulu paljon aikaa.

Tällä kyselyllä haen tietoa siitä, millaisista vaatteista pidätte, mistä vaatteenne yleensä hankitaan ja onko mieleisiä vaatteita helppo löytää. Kartoitan samalla myös kokemuksia erikoismitoitettuja vaatteita valmistavista yrityksistä. Myös avoimia mielipiteitä ja kehitysehdotuksia aiheen tiimoilta otan mielihyvin vastaan, niistä voi olla tulevaisuudessa apua kehittämään erityisryhmien vaatteiden hankintamahdollisuuksia!
Olisin erittäin kiitollinen jos uhraisit hieman ajastasi ja vastaisit kyselyyn. Mielipiteesi on erittäin tärkeä. Tuhannesti kiitoksia jo etukäteen! =)

Osoite, joka menee suoraan kyselyyn:
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dF8zT1Y5eWVVRDBnaFJRQlBmcUE0Vnc6MA

4

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekkius

Ilmoitat tekeväsi kyselyä CP-vammaisista. Oletkohan katsonut esimerkiksi Wikipediasta CP-vamman määritelmää? Katso: http://fi.wikipedia.org/wiki/CP-vamma

CP-varmma on siis fyysisten liikkeiden hallintaa koskeva vamma.

Kyselysi webissä taas puhuu kehitysvammoista, eli aivojen henkisistä puolista.

Tietenkin voi olla ja usein onkin vammaisuutta monilla osa-alueilla, mutta nyt kyllä käsitteet ovat pielessä tässä lähtökohdiltaan.

Lisäksi se pitäisi kertoa tarkemmin, mihin tallennettuja tietoja käytetään, ja ketkä kaikki niihin pääsevät käsiksi.

• Opiskelija81

Hei!

Kiitos paljon huomiostasi! Virhe on tapahtunut ihan minun omaa huolimattomuuttani, sain viestiä kyseisestä virheestä muualtakin ja vasta silloin sen itsekin tajusin! Pyydän anteeksi jos olen loukannut jotakuta! Ei ole todellakaan ollut tarkoitus ketään loukata ja tekemän virheeni olen kyselyyn nyt korjannut! Siihen on tehty muutenkin pientä hienosäätöä! Kysymyksiä on nyt 14, koska tarkensin hieman yhtä kysymystä. ;)

Eli kyselyyn vastaaminen tapahtuu ihan anonyymisti, eli vastaajien henkilöllisyys ei paljastu minulle eikä kenellekään muullekaan! Minä olen ainoa, joka vastauksiin pääsee käsiksi. :)

Saamieni vastausten perusteella määrittelen opinnäytetyössäni millaisista vaatteista CP-vammaiset lapset ja nuoret pitävät ja mikä vaatteissa heille yleensä on tärkeää. Kartoitan myös yleisesti, kuinka helppoa tai vaikeaa mieleisten vaatteiden saaminen on ja mitkä ovat mahdollisia ongelmia vaatteiden hankinnassa. Eli kyse on yleisen mielipiteen ja kokemuksen kartoittamisesta.

Mutta kuten sanottu, vastaaminen tapahtuu täysin anonyymisti, eli vastaajan henkilötiedot pysyvät minultakin salassa! :)

Toivottavasti hyväksytte vilpittömän anteeksipyyntöni tekemäni virheen osalta ja toivottavasti tämä myös tarkensi hieman kyselyn tarkoitusta! :)

• J
        Opiskelija81 kirjoitti:

Hei!

Kiitos paljon huomiostasi! Virhe on tapahtunut ihan minun omaa huolimattomuuttani, sain viestiä kyseisestä virheestä muualtakin ja vasta silloin sen itsekin tajusin! Pyydän anteeksi jos olen loukannut jotakuta! Ei ole todellakaan ollut tarkoitus ketään loukata ja tekemän virheeni olen kyselyyn nyt korjannut! Siihen on tehty muutenkin pientä hienosäätöä! Kysymyksiä on nyt 14, koska tarkensin hieman yhtä kysymystä. ;)

Eli kyselyyn vastaaminen tapahtuu ihan anonyymisti, eli vastaajien henkilöllisyys ei paljastu minulle eikä kenellekään muullekaan! Minä olen ainoa, joka vastauksiin pääsee käsiksi. :)

Saamieni vastausten perusteella määrittelen opinnäytetyössäni millaisista vaatteista CP-vammaiset lapset ja nuoret pitävät ja mikä vaatteissa heille yleensä on tärkeää. Kartoitan myös yleisesti, kuinka helppoa tai vaikeaa mieleisten vaatteiden saaminen on ja mitkä ovat mahdollisia ongelmia vaatteiden hankinnassa. Eli kyse on yleisen mielipiteen ja kokemuksen kartoittamisesta.

Mutta kuten sanottu, vastaaminen tapahtuu täysin anonyymisti, eli vastaajan henkilötiedot pysyvät minultakin salassa! :)

Toivottavasti hyväksytte vilpittömän anteeksipyyntöni tekemäni virheen osalta ja toivottavasti tämä myös tarkensi hieman kyselyn tarkoitusta! :)

Ja mä jäin miettimään että miks cp- vamma vaikuttas pukeutumiseen?

• Opiskelija81
        J kirjoitti:

Ja mä jäin miettimään että miks cp- vamma vaikuttas pukeutumiseen?

.... mutta toisilla kyllä, esim. pyörätuolin käyttäjillä. Myös muunlaiset liikkumisen apuvälineet saattavat vaikuttaa siihen, saako kaupasta ostettua sopivia vaatteita vai joutuuko kenties teettämään ompelijalla vaatteensa. Eli sitä tällä kyselyllä sitä juuri myös kartoitan, että kuinka monella vaikuttaa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      58
      3712
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2371
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2328
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2218
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      28
      1648
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1574
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1477
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      56
      1042
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1002
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      899
    Aihe