Mietin mitä tekisin "isona" ja yksi vaihtoehto olisi ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Nyt haluankin tietää mitä odotatte lastenne hoitajalta. Riittääkö että saa ns. hyvän perushoidon vai pitääkö hoitajan tehdä myös jotain extraa. Olen aika huono askartelemaan mutta teen kyllä niitäkin hommia. Lautapelejä pelaan mielelläni samoin lukeminen on minulle rakasta. Omat lapset ovat koululaisia joten siinä mielessä arjen pyöritys on tuttua. Itsestäni tuntuu, että ei nykypäivänä haluaa lapsensa hoitajaksi sellaista tavallista, keski-ikäistä "tallaajaa" vaan pitäisi olla jotain ihmeellistä.
Jään odottamaan kommenttejanne!
Perhepäivähoito
12
559
Vastaukset
- lähimmäisyytt toivon
minä toivon perhepäivähoitajalta ennen kaikkea muuta (askartelua, jumppaa ja muuta puuhaa,) lämpöä, rakkautta, ymmärrystä, huolenpitoa,rajoja, onhan hän lapse tärkein ihminen tuki ja turva sen aikaa kun on itse poissa.
- Ammattikasvattaja*
hyvin lautapelien pelaaminen ja lukeminen, joka on ensiarvoisen tärkeää lapsen sanavaraston kehittymisen kannalta.
Lisäksi jos olet empaattinen ja omaat aidon välittävän ammattietiikan, olet hyvä perhepäivähoitaja.
Lapselle riittää turvallisen aikuisen läsnäolo. Ei niitä aktiviteetteja tarvi olle koko ajan tyrkyttämässä. Lapsen oma mielikuvitus on tärkein aktiviteetti.
Anna rakkautta ja rajoja, sekä ohjaa hyviin käytöstapoihin, niin teet yhteikunnallemme hyvän työn. - hoiotätikö?
vastauksistanne! Vastauksista tuli esille juuri ne asiat jotka minä itse pidän tärkeänä. Haluan että olen lapselle päivän ajan se luotettava aikuinen jonka seurassa lapsilla on hyvä olla. Turvalliset rajat, sylissä oloa ja sellaista leppoisaa oleilua sisällä ja ulkona. Joskus vain tuntuu, että nykypäivänä hoitopaikan pitäisi olla ohjelmatoimisto joka järjestää lapsille "sirkushuveja" koko päivän. Hoidossa olevat lapset ovat kuitenkin sen verran pieniä että ihan normaali, rutiinit omaava arki riittää kyllä. Enköhän minä paikkaa hae ja toivon, että tulen valituksi.
- hoitajana kauan
Kyllä nykyään pph joutuu olemaan aika ammatillinen sen kaiken muun hyvän lisäksi mitä on edellä kirjoitettu. Lapsien kanssa on jonkun verran tehtävä juttuja (askartelut, jumpat, havainnoinnit eri tilanteissa, arvioinnit neuvolaa varten, vasut, kasvunkansiot ym. ym.) Ainakin medän kunnassa näin vaaditaan. Siis pomot vaatii -ei vanhemmat. Ja eihän sitä välttämättä muuten tietäisi onko lapsella tuen tarvetta jossai osa-alueella, jos asioihin ei kiinnitettäisi huomiota. Nämä jutut siis lapsen parhaaksi. Ja kaikenlaista koulutusta on meillä jatkuvasti tyrkyllä -osa koulutuksista pakollisia. Kaiken tämän lisäksi meillä on pakolliset kuukausipalaverit n.10 kertaa vuodessa. Eli muutoin kiva työ käy välillä raskaaksi.
- mieltä
hoitajana kauan kirjoitti:
Kyllä nykyään pph joutuu olemaan aika ammatillinen sen kaiken muun hyvän lisäksi mitä on edellä kirjoitettu. Lapsien kanssa on jonkun verran tehtävä juttuja (askartelut, jumpat, havainnoinnit eri tilanteissa, arvioinnit neuvolaa varten, vasut, kasvunkansiot ym. ym.) Ainakin medän kunnassa näin vaaditaan. Siis pomot vaatii -ei vanhemmat. Ja eihän sitä välttämättä muuten tietäisi onko lapsella tuen tarvetta jossai osa-alueella, jos asioihin ei kiinnitettäisi huomiota. Nämä jutut siis lapsen parhaaksi. Ja kaikenlaista koulutusta on meillä jatkuvasti tyrkyllä -osa koulutuksista pakollisia. Kaiken tämän lisäksi meillä on pakolliset kuukausipalaverit n.10 kertaa vuodessa. Eli muutoin kiva työ käy välillä raskaaksi.
Kyllä näin on meilläkin. Työ on muuttunut 20 vuotisen työurani aikana
melkoisesti. Lapset on ihania, mutta juuri tämä kirjallinen työ ja suunnittelu
vievät aikaa ja osan siitä täytyy tehdä työajan ulkopuolella.
Juuri tällä hetkellä tuntuukin itsestäni siltä. että on aika vaihtaa alaa ja
jättää nämä työt muille. - Joskus lapsia
hoitajana kauan kirjoitti:
Kyllä nykyään pph joutuu olemaan aika ammatillinen sen kaiken muun hyvän lisäksi mitä on edellä kirjoitettu. Lapsien kanssa on jonkun verran tehtävä juttuja (askartelut, jumpat, havainnoinnit eri tilanteissa, arvioinnit neuvolaa varten, vasut, kasvunkansiot ym. ym.) Ainakin medän kunnassa näin vaaditaan. Siis pomot vaatii -ei vanhemmat. Ja eihän sitä välttämättä muuten tietäisi onko lapsella tuen tarvetta jossai osa-alueella, jos asioihin ei kiinnitettäisi huomiota. Nämä jutut siis lapsen parhaaksi. Ja kaikenlaista koulutusta on meillä jatkuvasti tyrkyllä -osa koulutuksista pakollisia. Kaiken tämän lisäksi meillä on pakolliset kuukausipalaverit n.10 kertaa vuodessa. Eli muutoin kiva työ käy välillä raskaaksi.
Vanhanajan hoitaja/"hoitajana kauan", kuinka jumpat hoituu perhepäivähoidossa?
Oletteko varatulla ajalla läheisessä koulun likuntasalissa vai onko kotityöpaikassa tilaa jumpan järjestämiseen, kun mainitsit jumpan kuuluvan ohjelmaan? Entä pesu jumpan jälkeen? Olen kuullut että päiväkodeissa on alettu pesemään jumpan jälkeen ainakin kädet, kasvot ja jalat kenties kainalokin. Koko vartalon pesustakin olen kuullut, mutta mieleeni tulee vastaan aika, jos on jumppaa ja suihkussa käyntiä. Kenties hoitolapsissa on eri ikäisiä siten, että 1-vuotiasta on vahdittava samalla kun lapsia jumppauttaa.
Kaiken kaikkiaan vaativalta hommalta vaikuttaa kun hoitaja on yksin mm. jumppa-asiassa. Onhan siinä valvottava lasten riisuuntumis/pukeutumisvaihe, ohjaus mitä tehdään jne.
Kuinka vasun kanssa? Yksin vai yhdessä muiden hoitajien kanssa?
Havainnointi ja sen kirjaaminen, hienoa jos sen ehtii tehdä.
Kaikesta huomaa että jos perhepäivähoitajaksi alkaa niin ei se enää olekaan sitä mitä ennen. Silloin oli varmaan selkeä päivärytmi joka alkoi suurin piirtein karkeasti ajateltuna aamupuurolla, ulosmenolla, sisääntulolla, lounaalla, päiväunilla, välipalalla ja ulosmenolla. Näiden välissä varmaan ollut lasten sisäleikkiä ainakin siirtymätilanteissa luulisi olevan rakoa, ehkä sadun kuuntelemiseenkin.
Pph tosiaan vastaa itse siivouksesta päivän aikana, ruuan valmistamisesta ja tarvikkeiden hankinnasta sekä toimii ilman työkaveria sisällä, jolloin jossain tilanteessa voisi olla mukava jos olisi joku kenen kanssa jakaa jonkun asian. Voi olla konkreettista hoitoa tai keskustelua kuinka ongelmia ratkotaan tai muuta sanallista asiaa.
Ulkoilussa varmaan tapaa muita hoitajia sekä palavereissa ja koulutuksissa.
Annettaisiinpa enemmän arvoa perhehoitoon, niin se varmasti tulisi näkymään alan nousussa joka puolestaan näkyy koulutulokkaissakin, millaisessa kasvuympäristössä lapsi on ensimmäiset/kaikki hoitovuotensa varttunut. Kun ymmärrettäisiin varhaisten lapsuusvuosien merkitys päättäjien taholta nin ehkä tuettaisiin hoitopaikkojen säilyvyys, joka kuulema on vähenemässä, perhepäivähoitajia ei ole tarpeeksi halukkaita, luin jostain. - vanhanjanhoitaja vas
Joskus lapsia kirjoitti:
Vanhanajan hoitaja/"hoitajana kauan", kuinka jumpat hoituu perhepäivähoidossa?
Oletteko varatulla ajalla läheisessä koulun likuntasalissa vai onko kotityöpaikassa tilaa jumpan järjestämiseen, kun mainitsit jumpan kuuluvan ohjelmaan? Entä pesu jumpan jälkeen? Olen kuullut että päiväkodeissa on alettu pesemään jumpan jälkeen ainakin kädet, kasvot ja jalat kenties kainalokin. Koko vartalon pesustakin olen kuullut, mutta mieleeni tulee vastaan aika, jos on jumppaa ja suihkussa käyntiä. Kenties hoitolapsissa on eri ikäisiä siten, että 1-vuotiasta on vahdittava samalla kun lapsia jumppauttaa.
Kaiken kaikkiaan vaativalta hommalta vaikuttaa kun hoitaja on yksin mm. jumppa-asiassa. Onhan siinä valvottava lasten riisuuntumis/pukeutumisvaihe, ohjaus mitä tehdään jne.
Kuinka vasun kanssa? Yksin vai yhdessä muiden hoitajien kanssa?
Havainnointi ja sen kirjaaminen, hienoa jos sen ehtii tehdä.
Kaikesta huomaa että jos perhepäivähoitajaksi alkaa niin ei se enää olekaan sitä mitä ennen. Silloin oli varmaan selkeä päivärytmi joka alkoi suurin piirtein karkeasti ajateltuna aamupuurolla, ulosmenolla, sisääntulolla, lounaalla, päiväunilla, välipalalla ja ulosmenolla. Näiden välissä varmaan ollut lasten sisäleikkiä ainakin siirtymätilanteissa luulisi olevan rakoa, ehkä sadun kuuntelemiseenkin.
Pph tosiaan vastaa itse siivouksesta päivän aikana, ruuan valmistamisesta ja tarvikkeiden hankinnasta sekä toimii ilman työkaveria sisällä, jolloin jossain tilanteessa voisi olla mukava jos olisi joku kenen kanssa jakaa jonkun asian. Voi olla konkreettista hoitoa tai keskustelua kuinka ongelmia ratkotaan tai muuta sanallista asiaa.
Ulkoilussa varmaan tapaa muita hoitajia sekä palavereissa ja koulutuksissa.
Annettaisiinpa enemmän arvoa perhehoitoon, niin se varmasti tulisi näkymään alan nousussa joka puolestaan näkyy koulutulokkaissakin, millaisessa kasvuympäristössä lapsi on ensimmäiset/kaikki hoitovuotensa varttunut. Kun ymmärrettäisiin varhaisten lapsuusvuosien merkitys päättäjien taholta nin ehkä tuettaisiin hoitopaikkojen säilyvyys, joka kuulema on vähenemässä, perhepäivähoitajia ei ole tarpeeksi halukkaita, luin jostain.Jumppaa varten meillä on kerran viikossa sali missä käydään. (on täysin vappaaehtoinen hoitajille ) Mitään riisuutumisia ym pesuja siellä ei tehdä, tossut vaan jalkaan ja muuten sopiva vaatetus. Joskus tehdään ohjatusti asioita joskus lapset touhuaa oman mielen mukaan. (Meillä on siellä liikkumaan kannustavia välineitä kuten palloja, kengurupalloja ja patjoja mm.) Tarkoitin vaatimisella lähinnä sitä, että miten voi esim. neuvolalomakkeeseen arvioida sitä miten lapsi suoriutuu tietyistä kehonhallintaan liittyvistä jutuista jos niitä ei tee lapsen kanssa. Ja llikunta-aiheisia koulutuksia mm. sherborne ja lasten liikunta pienissä tiloissa järjestetään henkilökunnalle -kai sillä ajetaan takaa sitä, että niitä juttuja myös tehtäisiin lasten kanssa.
Ja ei se pienten vahtiminen siellä suljetussa salissa hankalaa ole. Ne pienet on omalla tavallaan mukana jumppaamassa. Tekee hyvää meille hoitajillekin.
ps. me ei oteta siitä mitään paineita kun ollaan tutut hoitajat keskenään. - vanhanajan hoit jatk
vanhanjanhoitaja vas kirjoitti:
Jumppaa varten meillä on kerran viikossa sali missä käydään. (on täysin vappaaehtoinen hoitajille ) Mitään riisuutumisia ym pesuja siellä ei tehdä, tossut vaan jalkaan ja muuten sopiva vaatetus. Joskus tehdään ohjatusti asioita joskus lapset touhuaa oman mielen mukaan. (Meillä on siellä liikkumaan kannustavia välineitä kuten palloja, kengurupalloja ja patjoja mm.) Tarkoitin vaatimisella lähinnä sitä, että miten voi esim. neuvolalomakkeeseen arvioida sitä miten lapsi suoriutuu tietyistä kehonhallintaan liittyvistä jutuista jos niitä ei tee lapsen kanssa. Ja llikunta-aiheisia koulutuksia mm. sherborne ja lasten liikunta pienissä tiloissa järjestetään henkilökunnalle -kai sillä ajetaan takaa sitä, että niitä juttuja myös tehtäisiin lasten kanssa.
Ja ei se pienten vahtiminen siellä suljetussa salissa hankalaa ole. Ne pienet on omalla tavallaan mukana jumppaamassa. Tekee hyvää meille hoitajillekin.
ps. me ei oteta siitä mitään paineita kun ollaan tutut hoitajat keskenään.Niin ja vasusta- meillä on kunnassa oma vasu, jota periaatteessa kaikki noudattavat -kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Jokaiselle lapselle tehdään sitten oma varhaiskasvatussuunnitelma (pakollinen) ja se tehdään yhdessä vanhemman/vanhempien kanssa. Sitten sitä päivitetään tarpeen mukaan -vähintään kerran vuodessa. Kun lapsi jää pois hoidosta -vaihtaa hoitopaikkaa tai menee eskariin vasu seuraa mukana ja sitä jatketaan siellä. Jos lapsi muuttaa pois kopio lähtee lapsen mukana ja alkuperäinen arkistoidaan kunnan tiloihin.
- Joskus lapsia
vanhanajan hoit jatk kirjoitti:
Niin ja vasusta- meillä on kunnassa oma vasu, jota periaatteessa kaikki noudattavat -kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Jokaiselle lapselle tehdään sitten oma varhaiskasvatussuunnitelma (pakollinen) ja se tehdään yhdessä vanhemman/vanhempien kanssa. Sitten sitä päivitetään tarpeen mukaan -vähintään kerran vuodessa. Kun lapsi jää pois hoidosta -vaihtaa hoitopaikkaa tai menee eskariin vasu seuraa mukana ja sitä jatketaan siellä. Jos lapsi muuttaa pois kopio lähtee lapsen mukana ja alkuperäinen arkistoidaan kunnan tiloihin.
vaikka en aloittaja olekaan, mutta sain paljon tietoa joka auttaa varmaan niin aloituiksen tekijää kuin muitakin.
- Hoitotäti
mieltä kirjoitti:
Kyllä näin on meilläkin. Työ on muuttunut 20 vuotisen työurani aikana
melkoisesti. Lapset on ihania, mutta juuri tämä kirjallinen työ ja suunnittelu
vievät aikaa ja osan siitä täytyy tehdä työajan ulkopuolella.
Juuri tällä hetkellä tuntuukin itsestäni siltä. että on aika vaihtaa alaa ja
jättää nämä työt muille.minäkin.
Tuntuu kohtuuttomalta, että 10-12 tuntisten työpäivien lisäksi työtä täytyy tehdä vielä omalla ajallakin, joka alkaa olla todella kortilla.
Pitäisi elämään mahtua jotain muutakin. - hoiitotätikö
vanhanajan hoit jatk kirjoitti:
Niin ja vasusta- meillä on kunnassa oma vasu, jota periaatteessa kaikki noudattavat -kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Jokaiselle lapselle tehdään sitten oma varhaiskasvatussuunnitelma (pakollinen) ja se tehdään yhdessä vanhemman/vanhempien kanssa. Sitten sitä päivitetään tarpeen mukaan -vähintään kerran vuodessa. Kun lapsi jää pois hoidosta -vaihtaa hoitopaikkaa tai menee eskariin vasu seuraa mukana ja sitä jatketaan siellä. Jos lapsi muuttaa pois kopio lähtee lapsen mukana ja alkuperäinen arkistoidaan kunnan tiloihin.
Onpa mukava että olet jaksanut kirjoittaa tästä työstä näin paljon. Kyllä pph:n työhön kuuluu tosi paljon ja osan näistä sinun kirjoittamista jutuista tiesinkin ja niitä pohdinkin. Tuttuja asioita ajalta kun omat lapset olivat kuntoutuksellisessa hoidossa.
Homma kiinnostaa aivan äärettömästi mutta toisaalta mietin että pystynkö sitä tekemään ilman koulutusta. Monenlaista koulutusta (itse hankittua mutta lyhytkestoista) on takana ja kahden erityislapsen äitinä on tullut hankittua jos jonkinlaista tietoa mutta siitä huolimatta ryhtyminen vieraiden lasten hoitajaksi mietityttää. Olenko tarpeeksi hyvä, osaanko huomioida tarvittavat asiat jne. jne. Hakuaikaa hoitajan toimeen on vielä jäljellä muutama päivä ja päätös pitäisi tehdä pian. Olisi helppoa tehdä hakemus jos varmasti tietäisin ettei minua valita tehtävään. - vanh.ajan hoit.
hoiitotätikö kirjoitti:
Onpa mukava että olet jaksanut kirjoittaa tästä työstä näin paljon. Kyllä pph:n työhön kuuluu tosi paljon ja osan näistä sinun kirjoittamista jutuista tiesinkin ja niitä pohdinkin. Tuttuja asioita ajalta kun omat lapset olivat kuntoutuksellisessa hoidossa.
Homma kiinnostaa aivan äärettömästi mutta toisaalta mietin että pystynkö sitä tekemään ilman koulutusta. Monenlaista koulutusta (itse hankittua mutta lyhytkestoista) on takana ja kahden erityislapsen äitinä on tullut hankittua jos jonkinlaista tietoa mutta siitä huolimatta ryhtyminen vieraiden lasten hoitajaksi mietityttää. Olenko tarpeeksi hyvä, osaanko huomioida tarvittavat asiat jne. jne. Hakuaikaa hoitajan toimeen on vielä jäljellä muutama päivä ja päätös pitäisi tehdä pian. Olisi helppoa tehdä hakemus jos varmasti tietäisin ettei minua valita tehtävään.Ilman muuta kannattaa kokeilla pph.n työtä jos se oikeasti kiinnostaa. Ei kaikilla hoitajilla ole muodollista koulutusta, vaikka monella uudella hoitajalla onkin. Koulutus tietysti auttaisi alkuun, mutta kyllä meillä ainakin kunta järjestää koko ajan vapaaehtoisille koulutuksia -on sadutuskoulutusta, liikuntaan liittyvää, puheenkehitykseen, kasvatuskumppanuutta ym.ym. Asenne omaan työhön ja lapsia/vanhempia kohtaan on kuitenkin tärkein!!!!!
Meillä kuntakin arvostaa pp.hoitajia, ja on nostanut hoitajien palkkoja reilusti ohi sopimusten. Toivottavasti myös yleisesti palkat nousisivat paremmalle tasolle. Meidän kunnassa on lähiaikoina aloittanut pari uutta hoitajaa, ja ainakin he ovat tykänneet. Ja jos sinulla on omia erityislapsia olen melko varma,että tiedät paljon lasten kehitykseen ym. liittyviä asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602