Asun alueella, johon ei ole langatonta laajakaistaa saatavilla. Edge-nopeus on mahdollinen ja sellaisen olen langattoman mokkulan kera hankkinut ja siitä maksan Elisalle Edge-nopeuden mukaisen maksun 9,90 kuussa.
Tänä aamuna mokkulani kertoi että mulla on WCDMA-yhteys - ja sitten että mulla on HSDPA-yhteys. Ja totisesti mun netti toimii 20 kertaa nopeammin kuin eilen!
Sitä en vain ymmärrä, mistä mulle tuollaista nopeutta pukkaa yhtäkkiä. Voiko naapuriin hankittu laajakaista antaa mulle paremman langattoman nopeuden?
Mutta kun en kerran maksa kuin Edge-nopeudesta, niin eikös mun nopeuden pitäisi joka tapauksessa rajoittua siihen?
Kiitos, jos joku osaa tai viitsii vastata.
Ylinopea yhteys?
8
427
Vastaukset
- veijomerikukka
EI se maksu ole sidottu mihinkään yhteystyyppiin, kuten edgeen vaan nopeuteen josta tähän asti olet päässyt nauttimaan vain edge-yhteyden sallimissa rajoissa. sitten operaattori on rakentanut tehokkaamman maston ja yhteys on nopeutunut.
Hienoa jos noin on, että saan laajakaistanopeuden 9,90/kk.
Muistelen vain, että mokkulaa ja yhteyttöostaessani hinta määräytyi nopeuden mukaan: jos olisin ostanut laajakaistanopeuden, se olisi ollut kalliimpi. Mutta muistini saattaa pätkiä tai laskutusperusteet ovat saattaneet muuttua. En ole aiheeseen kiinnittänyt mitään huomiota pariin vuoteen :-)
En siis valita, vaan olen hyvin tyytyväinen :-)- veijomerikukka
kaarne kirjoitti:
Hienoa jos noin on, että saan laajakaistanopeuden 9,90/kk.
Muistelen vain, että mokkulaa ja yhteyttöostaessani hinta määräytyi nopeuden mukaan: jos olisin ostanut laajakaistanopeuden, se olisi ollut kalliimpi. Mutta muistini saattaa pätkiä tai laskutusperusteet ovat saattaneet muuttua. En ole aiheeseen kiinnittänyt mitään huomiota pariin vuoteen :-)
En siis valita, vaan olen hyvin tyytyväinen :-)Liittymän nopeus (sopimuspaperissa mainittu) on eri asia kuin nopeus millä liittymää käytät (yhteystapa: edge, WCDMA, HSDPA). Hinta määräytyy toki nopeuden mukaan mutta operaattoreilla ei ole paljoakaan mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaiden yhteysnopeuksiin muutoin kuin parantamalla tukiasemien kuuluvuutta.
veijomerikukka kirjoitti:
Liittymän nopeus (sopimuspaperissa mainittu) on eri asia kuin nopeus millä liittymää käytät (yhteystapa: edge, WCDMA, HSDPA). Hinta määräytyy toki nopeuden mukaan mutta operaattoreilla ei ole paljoakaan mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaiden yhteysnopeuksiin muutoin kuin parantamalla tukiasemien kuuluvuutta.
Minä oon luullut että niillä on siellä Elisalla joku digitaalinen vipu, josta ne säätää mun nopeuden siihen tappiin, josta olen maksanut, eli että sitä ei voisi ylittää.
Miks kukaan sitten maksaa mistään muusta kuin hitaimmasta nopeudesta?- ..............
kaarne kirjoitti:
Minä oon luullut että niillä on siellä Elisalla joku digitaalinen vipu, josta ne säätää mun nopeuden siihen tappiin, josta olen maksanut, eli että sitä ei voisi ylittää.
Miks kukaan sitten maksaa mistään muusta kuin hitaimmasta nopeudesta?Se 9,90€/kk on max. 384kb/s nopeudesta. EDGE yhteyden teoreettinen maksimi on 230kb/s ja todellinen nopeus usein jotain 150-190kb/s, 3G verkossa tuolla liittymällä voit hyvinkin saada kutakuinkin tuon 384kb/s eli nopeus saattaa tuplaantua kun yhteys muuttuu EDGE:stä 3G:hen.
Sivujen latautumisnopeuteen vaikuttaa lisäksi vasteaika, sivujen toteutuksesta riippuen jopa huomattavasti. EDGE yhteyden vasteaika vaihtelee yleensä jossain 500-1500ms paikkeilla, 3g yhteydellä vasteaika liikkuu yleensä 200-300ms paikkeilla ja tuo ero näkyy monen nettisivun latautumisessa selvästi vaikka nimellinen nopeus olisikin sama. Tuo vasteaika on aika joka kuluu koneesi lähettämästä yhteydenotosta siihen kun serveriltä tulee vastaus ja se riippuu yhteyden tekniikasta, nopeuden nosto ei lyhennä vasteaikaa jos tekniikka pysyy samana (EDGE ja 3G ovat teknisesti eri yhteyksiä, käytetyssä tekniikassa on aikapaljon eroja siellä pohjalla vaikkei se käyttäjälle näykkään suoraan). .............. kirjoitti:
Se 9,90€/kk on max. 384kb/s nopeudesta. EDGE yhteyden teoreettinen maksimi on 230kb/s ja todellinen nopeus usein jotain 150-190kb/s, 3G verkossa tuolla liittymällä voit hyvinkin saada kutakuinkin tuon 384kb/s eli nopeus saattaa tuplaantua kun yhteys muuttuu EDGE:stä 3G:hen.
Sivujen latautumisnopeuteen vaikuttaa lisäksi vasteaika, sivujen toteutuksesta riippuen jopa huomattavasti. EDGE yhteyden vasteaika vaihtelee yleensä jossain 500-1500ms paikkeilla, 3g yhteydellä vasteaika liikkuu yleensä 200-300ms paikkeilla ja tuo ero näkyy monen nettisivun latautumisessa selvästi vaikka nimellinen nopeus olisikin sama. Tuo vasteaika on aika joka kuluu koneesi lähettämästä yhteydenotosta siihen kun serveriltä tulee vastaus ja se riippuu yhteyden tekniikasta, nopeuden nosto ei lyhennä vasteaikaa jos tekniikka pysyy samana (EDGE ja 3G ovat teknisesti eri yhteyksiä, käytetyssä tekniikassa on aikapaljon eroja siellä pohjalla vaikkei se käyttäjälle näykkään suoraan).Alan pikku hiljaa ymmärtää tätä hommaa :-)
Nyt vain jännitän, onko mulla tämä nopeus huomennakin, vai onko se palautunut sinne naurettavaan, faktisesti GPRS-nopeuteen, jolla olen viime ajat surffaillut...- .............
kaarne kirjoitti:
Alan pikku hiljaa ymmärtää tätä hommaa :-)
Nyt vain jännitän, onko mulla tämä nopeus huomennakin, vai onko se palautunut sinne naurettavaan, faktisesti GPRS-nopeuteen, jolla olen viime ajat surffaillut...Ai niin.... tuossa laitoin vain EDGEn kohdalta tuon, EDGE on GPRS laajennus joka joillain operaattoreilla on aika kattava ja toisilla vähemmän, vasteaika on aikalailla sama GPRS ja EDGE yhteyksillä mutta se nopeus..... GPRS data on todella hidas, muistaakseni luokkaa 60kb/s eli jos yhteytesi oli GPRS eikä EDGE niin toivon todella että se 3G toimii jatkossakin, tosin jo GPRS->EDGE auttaisi aikapaljon tuossatapauksessa. Tosin Elisalla tuo EDGE on aika kattava eli jos et ihan lapissa asu tai eteläsuomessa "keskellä korpea" niin aika todennäköisesti EDGE:nä toiminut tähänasti. Mokkula/tikku ei tuota GPRS/EDGE eroa yleensä näytä merkkivaloilla mutta esim. ainakin osa Nokian 3G kännyistä näyttää EDGE verkon "2,5G" verkkona.
............. kirjoitti:
Ai niin.... tuossa laitoin vain EDGEn kohdalta tuon, EDGE on GPRS laajennus joka joillain operaattoreilla on aika kattava ja toisilla vähemmän, vasteaika on aikalailla sama GPRS ja EDGE yhteyksillä mutta se nopeus..... GPRS data on todella hidas, muistaakseni luokkaa 60kb/s eli jos yhteytesi oli GPRS eikä EDGE niin toivon todella että se 3G toimii jatkossakin, tosin jo GPRS->EDGE auttaisi aikapaljon tuossatapauksessa. Tosin Elisalla tuo EDGE on aika kattava eli jos et ihan lapissa asu tai eteläsuomessa "keskellä korpea" niin aika todennäköisesti EDGE:nä toiminut tähänasti. Mokkula/tikku ei tuota GPRS/EDGE eroa yleensä näytä merkkivaloilla mutta esim. ainakin osa Nokian 3G kännyistä näyttää EDGE verkon "2,5G" verkkona.
Se ainakin ilmoittaa mittarissa, milloin on GPRS, milloin EDGE. Mutta download nopeus on ollut aina 3 - 7 kbps. Eli olen kyllä aivan hiton onnellinen, kun tuo on yllättäin kymmenkertaistunut!!
Uudenmaan "syrjäkulmilla" asustelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192176Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392075Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä281970Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471386- 741326
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46873Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56802Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8741- 52713
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32698