Muuttuvatko kuvat vaaleiksi

kiintolevyllä

varsinkin kun niitä aina tietysti siirtelee uusille kiintolevyille.

Aikoinaan minulle sanottiin että säilyvät aivan samallisena, bitti mikä bitti,
mutta aina tuntuvat vaalentuvan erittäin paljon,
kuvankäsittelyohjelman automaattisella kontrasti säädöllä kyllä palautuvat,
mutta mitä niistä tulee jos 5-vuoden välein korjailee ?

17

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensio epätieto

"Muuttuvatko kuvat vaaleiksi
      kiintolevyllä"

Joo jos upottaa levyn sinne valkaisuaineeseen

• kaikki muuttuu.

Muistot tuppaa haalistumaan mutta aika kultaa muistot. Koska meillä on joulu, lauloi dementikot aikoinaan...

• kiintolevyllä ap

hei kyselin aivan tosissani,
        aina kun laitan uusia ja näen vanhoja kuviani, ovat todella vaaleita, en puhu pienistä sävyeroista.

Kun olen kuvia säädellyt ja muulloinkin,
        olen tarkistanut näytön säädöt, katsellut netistä uutiskuvien yms normaalikuvia.
        Olen myös katsellut omia kuviani niitä säätäessäni kolmella eri 19 " näytöllä ja ovat olleet silloin samallisia ja olen sen jälkeen aloittanut vanhojen säädöt.
        Mutta 5-vuoden jälkeen sitä kun kerroin.

• fakta!!
        kiintolevyllä ap kirjoitti:

hei kyselin aivan tosissani,
        aina kun laitan uusia ja näen vanhoja kuviani, ovat todella vaaleita, en puhu pienistä sävyeroista.

Kun olen kuvia säädellyt ja muulloinkin,
        olen tarkistanut näytön säädöt, katsellut netistä uutiskuvien yms normaalikuvia.
        Olen myös katsellut omia kuviani niitä säätäessäni kolmella eri 19 " näytöllä ja ovat olleet silloin samallisia ja olen sen jälkeen aloittanut vanhojen säädöt.
        Mutta 5-vuoden jälkeen sitä kun kerroin.

Digitaalisessa muodossa olevien valokuvien sävyt ei 125 prosentin varmuudella muutu mihinkään suuntaan. Samalla tavalla mp3-muodossa olevan musiikin vire ei muutu mihinkään itsestään.
        Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka sinulla olisi sata kappaletta samanlaisia näyttöjä, vaan ainoa millä on merkitystä on se että onko ne näytöt kalibroitu samanlaisiksi ja onko niiden suorituskyky sama. Näytön säätöjä ei yleensä tarvi tarkistaa kun ne on kerran kalibroitu, ellei kyseessä ole fiasko kappale joka ei pysy säädöissään.

• on kait

vain ykkösiä ja nollia.
      Sinun kiintolevy on nyt keksinyt keinon jolla syntyy vaaleita ykkösiä ja vaaleita nollia.
      Enpä ole moista ennen kuullut.

Sinuna esittäisin silmälääkärille kysymyksen miksi ykköset ja nollat "tuntuvat vaalentuvan erittäin paljon", veikkaan syyksi harmaakaihia.

• kiintolevyllä ap

niin on moni muukin sanonut.

pitää vain ihmetellä, mutta enää en aio korjailla,
        saahan ne korjattua sitten kun on tarvis.
        Helpolla
        Jasc Paint Shop Pro> Automatic Contrast Enhancement -toiminolla.

mutta palstaa kun luin, tuolla en ole aloittaja, kun "Kuviin ilmestyy harmaa maski",
        minullakin kun käytän tuota PSP-toimintoa, on kuin poistuisi "harmaa maski"
        .

• ovat jpg-
        kiintolevyllä ap kirjoitti:

niin on moni muukin sanonut.

pitää vain ihmetellä, mutta enää en aio korjailla,
        saahan ne korjattua sitten kun on tarvis.
        Helpolla
        Jasc Paint Shop Pro> Automatic Contrast Enhancement -toiminolla.

mutta palstaa kun luin, tuolla en ole aloittaja, kun "Kuviin ilmestyy harmaa maski",
        minullakin kun käytän tuota PSP-toimintoa, on kuin poistuisi "harmaa maski"
        .

muodossa niin on käynyt juuri päinvastoin kuin halusit.

Joka kerta kun avasit kuvan, säädit ja tallensit uudestaan niin kuvan tekninen laatu huononi.
        Jpg kuvaa ei kannata avata ja tallentaa uudelleen, jpg-pakkaaminen hävittää aina osan kuvasta.
        Toivottavasti sinulla on alkuperäiset korjaamattomat tallella.

• kiintolevyllä
        ovat jpg- kirjoitti:

muodossa niin on käynyt juuri päinvastoin kuin halusit.

Joka kerta kun avasit kuvan, säädit ja tallensit uudestaan niin kuvan tekninen laatu huononi.
        Jpg kuvaa ei kannata avata ja tallentaa uudelleen, jpg-pakkaaminen hävittää aina osan kuvasta.
        Toivottavasti sinulla on alkuperäiset korjaamattomat tallella.

"Joka kerta kun avasit kuvan, säädit ja tallensit uudestaan niin kuvan tekninen laatu huononi."

emme ole ilman aihetta kuvia korjaillut,
        ennen kuin ovat huomattavasti vaalentuneet/harmaantuneet.

Osaa kuvista ei ole kuin neljän vuoden välein varmuuskopioitu ja poltettu CD levyt ja DVD levyt
        ja nyt kun hankittiin, ulkoinen polttava Blu-Ray asema ajateltiin taas varmuuskopioida.

kuvat ovat kaikki laitteideni tuotetta, ne ovat tuottaneet aina JGP muotoa,
        koska ei ole ollut kalleimpia kameroita koskaan, joissa voisi valita tallennusmuodon.

skannasin -90 luvulla kaikki albumit ja irtokuvat, aidot tietysti tallessa,
        jotain -95 lopetettiin valokuvienkuvien tekeminen ja filmeistä skannattiin kuvat koneelle.
        -98 Joulu kuvattiin jo digikameralla ja filmikamerat myytiin.

pitää jättää asia "mietintämyssyyn"

• ovat jpg
        kiintolevyllä kirjoitti:

"Joka kerta kun avasit kuvan, säädit ja tallensit uudestaan niin kuvan tekninen laatu huononi."

emme ole ilman aihetta kuvia korjaillut,
        ennen kuin ovat huomattavasti vaalentuneet/harmaantuneet.

Osaa kuvista ei ole kuin neljän vuoden välein varmuuskopioitu ja poltettu CD levyt ja DVD levyt
        ja nyt kun hankittiin, ulkoinen polttava Blu-Ray asema ajateltiin taas varmuuskopioida.

koska ei ole ollut kalleimpia kameroita koskaan, joissa voisi valita tallennusmuodon.

skannasin -90 luvulla kaikki albumit ja irtokuvat, aidot tietysti tallessa,
        jotain -95 lopetettiin valokuvienkuvien tekeminen ja filmeistä skannattiin kuvat koneelle.
        -98 Joulu kuvattiin jo digikameralla ja filmikamerat myytiin.

pitää jättää asia "mietintämyssyyn"

"emme ole ilman aihetta kuvia korjaillut, …
        koska ei ole ollut kalleimpia kameroita koskaan, joissa voisi valita tallennusmuodon."

—laitteiden tuottamat jpg kuvat voi käyttämästäsi ohjelmasta (ja yleensä myös skannerista) tallentaa haluamaasi muotoon. Minä tallennan jpg-kuvat säädön (kotjausten) jälkeen aina 8bit Adobe98 RGB tiff/LZW muotoon.
        RGB:ssä on paremmat värit kuin sRGB:ssä ja Tiff-kuvan laatu ei heikkene vaikka se avataan ja tallennetaan uudestaan.

• kiintolevyllä
        ovat jpg kirjoitti:

"emme ole ilman aihetta kuvia korjaillut, …
        koska ei ole ollut kalleimpia kameroita koskaan, joissa voisi valita tallennusmuodon."

—laitteiden tuottamat jpg kuvat voi käyttämästäsi ohjelmasta (ja yleensä myös skannerista) tallentaa haluamaasi muotoon. Minä tallennan jpg-kuvat säädön (kotjausten) jälkeen aina 8bit Adobe98 RGB tiff/LZW muotoon.
        RGB:ssä on paremmat värit kuin sRGB:ssä ja Tiff-kuvan laatu ei heikkene vaikka se avataan ja tallennetaan uudestaan.

http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows-vista/Understanding-picture-file-types

Kannattaako kuvanlaadun heikkenemisestä huolestua JPEG-muotoon tallennettaessa?

JPEG-kuvat ovat epätäydellisiä kopioita kameran etsimessä näytetystä alkuperäisestä kuvasta. Jos kuitenkin käytät kameran korkeinta laatuasetusta, on eroa vaikea huomata. Joka kerta kun tallennat kuvan uudelleen JPEG-muotoon, kuvanlaatu heikkenee hieman, aivan kuin ottaisit valokopion valokopiosta. Kuvanlaadun heikkenemisen määrä riippuu siitä, kuinka paljon kuvaa on pakattu. Tavallisesti kuvanlaadun heikkenemistä on vaikea nähdä, mutta mikä teet toistuvasti muutoksia samaan kuvaan
        ================================================

En tosiaan ole avannut ja tallettanut kuviani sitten useisiin vuosiin,
        ne ovat omalla palvelimellani ja siinä olen siirtänyt niitä monesti suuremmille kiintolevyille,
        kun aloitusvuonna, oli 800 Mt kiintolevy jo todella suuri.
        Kuvat ovat jaossa www osoitteella koko suvulle, eikä niitä voi korjailla.

asia on edelleen "mietintämyssyssä", mitään selitystä en ole löytänyt,
        kuin sen että näytöt olisivat sitenkin olleet niin erilaisia,
        vaikka niitä arvioin testikuvilla, tavallisilla kuvilla ja säätöjä tarkastin.

Katselin myös ensimmäisiä 1996 CD-lle poltettuja kuvia, kyllä oli todella erilaisia kuin kiintolevyllä, mutta ei vaaleita, vaan erittäin, liian värikkäitä.

mutta, pakko uskoa siihen muuttumattomuuteen,
        jonka olen vuosien aikana monelta ammattilaiselta ensimmäisenä kuullut,
        siihen saakka kun pystyn jotain todistamaan.
        .

• on eroa
        kiintolevyllä kirjoitti:

http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows-vista/Understanding-picture-file-types

JPEG-kuvat ovat epätäydellisiä kopioita kameran etsimessä näytetystä alkuperäisestä kuvasta. Jos kuitenkin käytät kameran korkeinta laatuasetusta, on eroa vaikea huomata. Joka kerta kun tallennat kuvan uudelleen JPEG-muotoon, kuvanlaatu heikkenee hieman, aivan kuin ottaisit valokopion valokopiosta. Kuvanlaadun heikkenemisen määrä riippuu siitä, kuinka paljon kuvaa on pakattu. Tavallisesti kuvanlaadun heikkenemistä on vaikea nähdä, mutta mikä teet toistuvasti muutoksia samaan kuvaan

ne ovat omalla palvelimellani ja siinä olen siirtänyt niitä monesti suuremmille kiintolevyille,

Katselin myös ensimmäisiä 1996 CD-lle poltettuja kuvia, kyllä oli todella erilaisia kuin kiintolevyllä, mutta ei vaaleita, vaan erittäin, liian värikkäitä.

.

"siihen saakka kun pystyn jotain todistamaan"
        —aiotko todistaa, että on olemassa vaaleita binäärillukuja (ykkösiä ja nollia)

"vaan erittäin, liian värikkäitä."
        —sillä muinoisella monitorilla kuvat näyttivät vähemmän värikkäiltä ja näyttävät edelleen jos samanlaisella monitorilla niitä katsot.

maailma muuttuu eskoseni ja me sen mukana

• kiintolevyllä kirjoitti:

.

"mutta, pakko uskoa siihen muuttumattomuuteen,
        siihen saakka kun pystyn jotain todistamaan."

...ihan huvikseen tallentaa joku Jpeg-kuva vaikkapa kymmenen kertaa peräkkäin siten, että alkuperäisen kuvan jälkeen tallennat ensimmäisen vaikkapa nimellä original1, sitten tuon original1-kuvan tallennat vaikkapa nimellä original2 ja taas seuraavaksi tallennat tuon original2:n nimellä original3 jne yhteensä kymmenen kertaa. Mitenkä kävi tiedoston koon? Ainakin minulla tuo ensimmäinen kasvoi kokoa n. 62 %:a, jonka jälkeen kuvan koko vaihteli enää aivan vähäsen. Tiedoston tiivisteiden MD5-tarkistussumma muutui myös joka kerta. Tuosta voit ladata ilmaisen HashTab 3.0 ohjelman koneelle joka laskee tiedostojen tarkistussumman pelkällä hiiren oikean puolen painalluksella.

http://beeblebrox.org/

Tehtäessä tuo koe vaikkapa muistiotiedostolle samoin periaattein, ei tuo tarkistussumma muuttunut mihinkään vaikka tiedoston nimi muuttui joka kerta kun peräkkäisiä tiedostonimiä uudelleen tallensi. Tarkistussummien tarkoituksena on todeta onko tiedoston sisältö sama nimestä huolimatta, näin olen ainakin ymmärtänyt.

• Earl_of_Snowdon kirjoitti:

...ihan huvikseen tallentaa joku Jpeg-kuva vaikkapa kymmenen kertaa peräkkäin siten, että alkuperäisen kuvan jälkeen tallennat ensimmäisen vaikkapa nimellä original1, sitten tuon original1-kuvan tallennat vaikkapa nimellä original2 ja taas seuraavaksi tallennat tuon original2:n nimellä original3 jne yhteensä kymmenen kertaa. Mitenkä kävi tiedoston koon? Ainakin minulla tuo ensimmäinen kasvoi kokoa n. 62 %:a, jonka jälkeen kuvan koko vaihteli enää aivan vähäsen. Tiedoston tiivisteiden MD5-tarkistussumma muutui myös joka kerta. Tuosta voit ladata ilmaisen HashTab 3.0 ohjelman koneelle joka laskee tiedostojen tarkistussumman pelkällä hiiren oikean puolen painalluksella.

Tehtäessä tuo koe vaikkapa muistiotiedostolle samoin periaattein, ei tuo tarkistussumma muuttunut mihinkään vaikka tiedoston nimi muuttui joka kerta kun peräkkäisiä tiedostonimiä uudelleen tallensi. Tarkistussummien tarkoituksena on todeta onko tiedoston sisältö sama nimestä huolimatta, näin olen ainakin ymmärtänyt.

...tarkennus tuon HashTab:in käyttöön. Mitä tahansa tiedostoa klikataan hiiren oikeanpuoleisella (olen oikeakätinen) painikkeella ja valitaan alariviltä "ominaisuudet", jonka jälkeen aukeavasta käyttöliittymästä valitaan välilehti "Tiedoston tiivisteet".

• tarkistussuma
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

jotenkin kuvan vaalentumiseen
        aloittaja:
        "aina tuntuvat vaalentuvan erittäin paljon"

• tarkistussuma kirjoitti:

jotenkin kuvan vaalentumiseen
        aloittaja:
        "aina tuntuvat vaalentuvan erittäin paljon"

"liittyykö tämä tarkistussumma jotenkin kuvan vaalentumiseen?"

...en tiedä, mutta jos tiedoston sisältöä muutetaan alinomaa (= tarkistussumma muuttuu kerrasta toiseen), ihmeelliseltä tuntuisi etteikö se jo pikkuhiljaa näkyisi ulostulossa tavalla tai toisella.

• olisikin
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

"liittyykö tämä tarkistussumma jotenkin kuvan vaalentumiseen?"

...en tiedä, mutta jos tiedoston sisältöä muutetaan alinomaa (= tarkistussumma muuttuu kerrasta toiseen), ihmeelliseltä tuntuisi etteikö se jo pikkuhiljaa näkyisi ulostulossa tavalla tai toisella.

ihmeellistä jos vaikka kuvan laatu (ulostulo) kasvaisi kun tiedoston kokokin "kasvaa"
        "Mitenkä kävi tiedoston koon? Ainakin minulla tuo ensimmäinen kasvoi kokoa n. 62 %:a,"
        —kyllä on hämmästyttäviä nuo kasvavat ykköset ja nollat

"...en tiedä, mutta jos tiedoston sisältöä muutetaan alinomaa (= tarkistussumma muuttuu kerrasta toiseen), ihmeelliseltä tuntuisi etteikö se jo pikkuhiljaa näkyisi ulostulossa tavalla tai toisella."

• yx vaan

Kuvan "ulkoasuun" vaikuttaa myös avaamiseen käytetty ohjelma. Selailuohjelma voi avata kuvan hieman eri sävyisenä kuin kuvien käsittelyohjelma. Sävyyn vaikuttaa myös käytössä oleva väriavaruus. Jos et käytä aina samaa väriavaruutta, voi sillä olla vaikutusta kun avaat kuvan ohjelmalla, joka käyttää eri väriavaruutta kuin mikä on kuvissa tallennuvaiheessa. Väriavaruudesta johtuvat erot voivat osaltaan selittää kuvien erilaisuutta eri aikoina eri ohjelmilla avattuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3545
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      31
      2307
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2243
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      45
      2111
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1484
    6. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1396
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      957
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      47
      927
    9. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      817
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      813
    Aihe