Taas kerrotaan kuinka yli 8000 ruotsalaista taisteli Talvisodassa... oikeasti rintamalle ehti pari viikkoa ennen sodan loppua pari vahvennettua pataljoonaa. Hyvä niinkin mutta kertoisivat totuuden.
Kerrotaankohan sanallakaan kuinka moni Jatkosodan vapaaehtoisista karkasi eli moniko heistä jäi lomillaan Ruotsiin kesken sopimuksen... Toki asian ymmärtää kun kyse oli vapaaehtoisista. Monet jätti palaamatta. Niistäkin kerrotaan tuossa Nilssonin kirjassa. Nilsson kuoli aika hiljakkoin eli reilu vuosi sitten.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Orvar_Nilsson
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2008/12/suomen_torjuntataisteluiden_ruotsalaisasiantuntija_on_kuollut_443927.html
Miksi YLE VALEHTELEE ?
4
309
Vastaukset
- Pet Shop Boys
Tämä ohjelma tulee uusintana vielä moneen kertaan FST 5:lla ja YLElläkin. Olkaa huoleti.
Ohjelmassa kerrottiin ruotsalaisten vapaaehtoisten joukkojen vahvuudet hieman erikoisesti. Talvisodan aikainen 8000 tuli esille useampaan kertaan. Jatkosodan Hangon rintaman yhteydessä puhuttiin pataljoonasta, mutta sitten hetken päästä puhuttiin vain kahdesta komppaniasta ruotsalaisia, jotaka kotoutettiin Hangon tyhjennettyä venäläisistä joulukuun 1941 alussa.
Jatkosodan aikaisista vahvuuksista Syvärillä, Jandebajoella, puhuttiin jo hyvin epämääräisesti ja minulle ei ohjelmasta selvinnyt paljonko niitä siellä oli. Minä toki tiedän tarkkaan heidän vaiheensa ja sen että heitä oli yksi edustuksellinen komppania II/JR13:ssa. Talissa heitä oli enää muutamia kymmeniä ja se on selvää että kommentti "kun kaikki muut romahtivat, niin meidän piti pitää puolensa" on lähinnä muistivirhe. Kaikkiaan ruotsalaisia ehti olla Suomessa Jatkosodan aikana noin 1200 mikäli muistan oikein.
Orvar Nilsson itse ihmetteli kirjassaan Suomen ruotsalaisten juoksuherkkyyttä (Näätälän-Vierumäen) taisteluiden aikana. Kun koko pataljoona juoksee, niin komppanian on juostava mukana... Nilsson itse oli Jääkärijoukkueen johtajana varmaankin pystyvä sotilas ja hänstä tulikin ammattiupseeri ruotsin armeijaan. Hän taisi jäädä everstinä eläkkeelle.
---
Tämä on kotimaisista soutujoukoista tehty pilapala:
Sotasankareina "kunnostautuneiden" Suomen ruotsalaisten salainen soutuoperaatio Uumajan lohkolle. Koodinimenä sillä oli tiettävästi operaatio GO WEST
Pet Shop Boys teki postuumisti tunnusmusiikin tuon operaation muistolle ja sen nimi on tietenkin Go West...
Pet Shop Boys - Go West
http://video.google.com/videoplay?docid=3835077680495671017#
.- erossapysymisestä
Ruotsille lienee luvattu palkkio sodasta erossapysymisestä. Ettei vaan olisi ollut Ahvenanmaa?
Operaatio Kilpapurjehdus toteutettiin 1941 osin Ruotsin Ahvenanmaa -miehityshalujen takia. Jatkosodassa 1944 Ruotsi purki jo miinoitteensakin Märketin suunnalta ja sen isot sotalaivat risteili Ahvenanmaan tuntumassa vain odottamassa Suomen luhistumista. Ne oli valmiina kaappaamaan Ahvenanmaan heti tilaisuuden tultua. Suomelle tulikin kiire palauttaa joukot takaisin Ahvenanmaalle heti Kannaksen tilanteen vakaannuttua heinäkuun puolivälissä. - zaq12
erossapysymisestä kirjoitti:
Ruotsille lienee luvattu palkkio sodasta erossapysymisestä. Ettei vaan olisi ollut Ahvenanmaa?
Operaatio Kilpapurjehdus toteutettiin 1941 osin Ruotsin Ahvenanmaa -miehityshalujen takia. Jatkosodassa 1944 Ruotsi purki jo miinoitteensakin Märketin suunnalta ja sen isot sotalaivat risteili Ahvenanmaan tuntumassa vain odottamassa Suomen luhistumista. Ne oli valmiina kaappaamaan Ahvenanmaan heti tilaisuuden tultua. Suomelle tulikin kiire palauttaa joukot takaisin Ahvenanmaalle heti Kannaksen tilanteen vakaannuttua heinäkuun puolivälissä.Isäni kaatui talvisodassa jyrkässä jäisessä mäessä kun työnsi tykkiä. Seuraavana päivänä hän loukkaantui kun alikessu tuli sanomaan aamulla " Päästit sitten perkele kamiinan sammumaan". Muuta vakavaa ei sitten hänelle sattunutkaan.
- 1940 ei unohdu
"Jos Ruotsi olisi asettunut päättäväisesti rinnallemme kaikkine sotavoimineen ja se olisi ollut Kremlin tiedossa, Neuvostoliitto olisi jättänyt meidät rauhaan."
-Johan Gustaf Hellstén-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192176Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392065Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä271953Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461367- 741316
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46873Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56792Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8721- 52713
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32698