Olipa hyvä kun löysin tämän keskustelupalstan, sillä minulla on Teille vanhemmille muutama minua kovasti vaivaava kysymys. Olen koulunkäyntiavustaja ja tunnen olevani kahden tulen välissä.
Eikös olekin niin, että ruokailu missä tahansa täytyisi olla miellyttävän rauhallinen hetki jolloin kuuluu vain kevyttä rupattelua. Meillä koulun ruokatauolla piru pääsee irti rehtorin muodossa.
Ymmärrän, että oppilaan olisi hyvä maistaa kaikkia ruokia salaatista lähtien (salaatistakin täytyy ottaa ne espanjalaiset kurkut ja tomaatit) mutta jos oppilas on todennut, että kurkku on pahaa niin täytyykö se sama maistajaisrumba käydä joka ikinen ruokatauko. Itse olen todennut, että huonoa se kurkku on ja huonona se pysyy.
Siispä tapahtuu seuraavaa. Rehtori ottaa oman annoksensa ja ensimmäisen suupalan, singahtaa höntäilemään pitkin ruokalaa ja passittaa oppilaita perä jälkeen ottamaan lisää sitä sun tätä, istahtaa takaisin paikalleen, ottaa toisen suupalan ja kimpoaa korjailemaan oppilaiden asentoja, takaisin paikalleen ja passittaa hakemaan maitoa, istuu takaisin paikalleen ja patistaa äskeisen maitoa hakeneen oppilaan hakemaan lisää maitoa koska ei ollut lasissa riittävästi jne loputtomiin on jotain huomautettavaa. Itse asiassa olen ihmetellyt missä kumman välissä hän entii syödä oman annoksensa.
Sitten viedään lautasia kärryyn. Tuurilla löytyy joku joka saa viedä lautasensa ilman huomautusta, että siinä on vielä jotain syömistä, mene takaisin syömään lautanen tyhjäksi. Ei sitä aikuinenkaan meinaa kestää joten olenkin pyrkinyt syömään itse mahdollisuuksien mukaan eri aikaan.
Minä sitten istun jonkun oppilaan vieressä (minne rehtori on minut passittanut). Oppilas kysyy, onko minun pakko syödä tuo tomaatti koska se kirvelee huulia. Mitä minä teen? En voi pakottaa koska se hitsin tomaatti kirvelee minuakin, joten mutisen suupielestä, että odota vähän aikaa. Rehtori häippäsee ja annan luvan oppilaan viedä tähteet possuämpäriin. Ja kyllä pelottaa kiinnijääminen.
Sitten suihkut. Ensin liikuntatunti, sitten suihkuun ja suihkun jälkeen ulos. Menisittekö itse? Eikö riittäisi kasvojen ja kainaloiden pesu? Nyt on talvi!
Ai niin, olin unohtaa ruokailusta vielä lähestyvän pääsiäisen ja lammasruoan. Voiko lapsen pakottaa syömään sitä ihanaa vessapaperimainoksen lammasta. Viime pääsiäisen tienoilla oli po. ruokaa ja eräs tyttö pyysi minut luokseen ruokalassa. Hän oli ainoa joka siellä vielä oli. Hän sanoi ennemmin ottavansa rastin kuin syövänsä lammasta. Sanoi, ettei pysty sitä syömään. Ei saanut rastia eikä tarvinnut syödä ja taas pelotti kiinnijääminen.
Kertokaa kuinka em. asiat Teidän koulussanne hoituvat.
Stressiruokailua
9
234
Vastaukset
- ???
pointtisi? Kuvitteletko, että palstan lukijat voivat jotenkin korjata tilanteen koulussa? Vai halusitko vain perustaa uuden panetteluketjun? Hoida homma paikan päällä kun kerran sulla tuntuu olevan kaikki handussa.
- tomaattisuu
Ymmärrän tunteesi täysin. Sinulla sydän sanoo toista mitä rehtori käskee tekemään.
Kuten kaikki tiedämme koulussa vallitsee hierarkia, joten rehtori on kaiken huippuna oikeutettu toimimaan kuten haluaa. Luultavasti hän ei aina edes tiedosta miten toimii.
Toimi omatuntosi mukaan. - Sormi suussa
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen koska ei kaikissa kouluissa voi olla samanlaiset tavat. Pointtini on lähinnä gallup -tyyppinen ja panetteluketjua en missään nimessä ole halunnut aloittaa. Anteeksi jos sait viestistäni sellaisen kuvan.
- öihuvfiu
Sormi suussa kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen koska ei kaikissa kouluissa voi olla samanlaiset tavat. Pointtini on lähinnä gallup -tyyppinen ja panetteluketjua en missään nimessä ole halunnut aloittaa. Anteeksi jos sait viestistäni sellaisen kuvan.
Olet aikuinen ihminen: puhu rehtorille.
Joka työpaikalla on huonojakin pomoja. Ei ne tälläisellä palstalla parjaamalla parane. - fasfasdfads
öihuvfiu kirjoitti:
Joka työpaikalla on huonojakin pomoja. Ei ne tälläisellä palstalla parjaamalla parane.Ei tässä kyse ole parjaamisesta. Minä ainakin ymmärrän aloittajan aloituksen täysin. Jos hän menee tuosta noin vaan asiaan puuttumaan, on omanarvonsa tunteva rehtori / opettajat heti niskassa.
Suihkussa ei talvella lkäydä. Kriittiset paikat huuhdellaan. Ei tämän päivän liikuntatunneilla pääse hiki yllättämään. Kaikki ruumiillinen rasitushan on vedetty minimiin.
On hienoa, että toit asian tänne. Panee ajattelemaan, mikä on taso koulussa yleensäkin. - Sormi suussa
öihuvfiu kirjoitti:
Joka työpaikalla on huonojakin pomoja. Ei ne tälläisellä palstalla parjaamalla parane.on ja todella olen kaikella muotoa aikuinen. Juttu on vain siinä että olen ollut viisi vuotta avustajana ja en tiedä toisten koulujen käytäntöjä - en pysty edes vertaamaan mihinkään. Ruokajuttuihin olen saanut vastauksen:kaikkea pitää maistaa, annoksen pitää olla sopivan kokoinen (kenen mittarilla - oppilaan vai rehtorin)
Enemmän minun työpaikallani on hyviä kuin huonoja puolia mm. oppilaat ovat todella mukavia ja pidän heistä ja tunnen tunteen olevan molemminpuolista. Viihdyn siellä koulussa mutta minulla ei ole mitään muuta kohdetta kertoa vähemän mukavista asioista anonyymisti kuin tämä palsta. Huom. vaitiolovelvollisuus.
Tarkoitukseni ei ole parjata - kielenkäyttöni saattaa vain joskus olla värikästä. - jatka menemään
Sormi suussa kirjoitti:
on ja todella olen kaikella muotoa aikuinen. Juttu on vain siinä että olen ollut viisi vuotta avustajana ja en tiedä toisten koulujen käytäntöjä - en pysty edes vertaamaan mihinkään. Ruokajuttuihin olen saanut vastauksen:kaikkea pitää maistaa, annoksen pitää olla sopivan kokoinen (kenen mittarilla - oppilaan vai rehtorin)
Enemmän minun työpaikallani on hyviä kuin huonoja puolia mm. oppilaat ovat todella mukavia ja pidän heistä ja tunnen tunteen olevan molemminpuolista. Viihdyn siellä koulussa mutta minulla ei ole mitään muuta kohdetta kertoa vähemän mukavista asioista anonyymisti kuin tämä palsta. Huom. vaitiolovelvollisuus.
Tarkoitukseni ei ole parjata - kielenkäyttöni saattaa vain joskus olla värikästä.On tosi sota-aikaista ajatella, että kaikkea pitää maistaa. Jos ei tykkää, niin ei tykkää ja piste. Ei se livaha openkaan suuhun ihan mikä tahansa. Kovin ne valitsee, milloin ruokalaan tulevat appeelle ja milloin on ns. eväspäivä.
Toimi niin kuin olet toiminut tähänkin asti. Ja kyllä se ennen eläkeikää valkenee reksillekin, että oppilaat osaa myös jallittaa sekä piilottaa sapuskaa.
- äölkpoi
Luokassani (opetan 1. ja 2.luokkia) on tapana, että kaikkea maistetaan edes vähän. On monta esimerkkiä vuosien varrelta siitä, että lapsi muutaman kerran maistettuaan huomaa, että tomaattiahan voi ihan hyvin syödä. Tai hernekeittoa, mitä kotona ei ole suostunut maistamaan. Korostan aina, että on joka kerta ihan hyvä maistaa kaikkea terveellistä ruokaa, ihan postitiivisellä mielellä.
Luokkaani tuli uusi oppilas ja hänen äitinsä sanoi, ettei lapsi tykkää ollenkaan salaateista. Puoli vuotta luokassani olltuaan hän oppi syömään ison annoksen salaattia, äiti oli mielissään. En usko, että olisi oppinut, jos en olisi vaatinut maistamista. Vanhemmat ovat toistaiseksi ymmärtäneet, koskaan en ole asiasta saanut negatiivistä palautetta, päinvastoin vanhemmat ovat mielissään kun lapset oppivat syömään! Eivät toki kaikki opi kaikesta ruoasta tykkäämään, mutta olen sitä mieltä etteivät voikaan opia, jos ei edes tarvitse maistaa! Ja luokassani on aina ollut lapsia, jotka syövät todella vähän, joten mikään ihmeope en väitä olevani.- fsdafdasfdas
Kylläpä opettaja teki hyvän työn.
Muista kuitenkin, että tomaattia jos kutasee naamaan eikä tiedä olevansa allerginen ( kun ei ole sitä ikinä syänyt) niin voi käydä heikosti. Samoin on muidenkin yllärimausteiden kanssa. Pakottaa ei kannata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192136Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161889Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461347- 711267
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46853Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8711Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?49700- 49651
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32648