Aluksi voisin kysyä, miten paljon teidän lapset vaikuttavat ostopäätöksiinne, ja mitkä vaikuttavat lastenne päätöksiin? Ennen meillä nyt melkein 7-vuotias tyttäremme halusia ainoastaan piirretyistä tuttuja leluja. Ei puhettakaa, että tavalliset pehmolelut tai nuket olisi kelvanneet. Aina piti olla merkkilelu, kuten Baby born tms. Sitten päätimme mieheni kanssa noin puoli vuotta sitten, ettemme osta piirretyissä/mainoksissa tutuiksi tulleita leluja, kortteja ja muita oheistuotteita. Ajattelimme, ettei media saa liiaksi vaikuttaa meidän perheen ostoksiin. Mutta nyt on tullut lieviä ongelmia päiväkodissa. Päiväkodilta kerrottiin, että tyttömme oli ottanut lievästi yhteen muiden tyttöjen kanssa, näihin leluihin liittyen. Hän oli myös jäänyt muutamana lelupäivänä ulkopuolelle tästä tyttöryhmästä, joiden kanssa muuten hän aina oli. Tähän tyttöryhmään kuuluu meidän tyttären lisäksi 3 tyttöä. Päiväkodissa on kyllä tehty voitava asian eteen, mutta kyllä sen tyttärestämme huomaa, ettei kaikki ole hyvin, ainakaan lelupäivinä. Mielestäni on kauheaa huomata, että lelut vaikuttavat kaverisuohteisiin, ja siihen, kuka saa olla leikeissä mukana. Meillä päätös pitää ainakin toistaiseksi, ettei merkkileluja/ uusia leluja. Minua ainakin ärsyttää hirveästi median vaikutus lapseemme. Oletteko te kohdanneet paljon tällaista, ja jos olet, niin mihin ratkaisuihin olette päätyneet?
Lapseni lelut/kulutus
12
550
Vastaukset
- jääkiekkomamma
Itse aikanaan jopa kielsin katsomasta kolmosen ja nelosen "roskamainosohjelmia". Mutta kyllä ne kaikki lelujutut vaan lapsille tutuksi tulivat nimenomaan kavereiden kautta.Jossain vaiheessa lakkasin olemasta aivan ehdoton, mediaa tuskin kukaan pystyy tyystin näinä päivinä välttämään. Baybladet taisivat olla ensimmäinen villitys johon annoin sitten periksi. Ei siitä mitään vahinkoa ollut, kun lapset viettivät monta tuntia (ikähaitariltaan 4-12 vuotiaita) pelaamassa hyrrätaistelua tekemällään areenalla. Samalla tavalla sitä itse lapsena keräilin jotain mylittle pony tarroja.
Aina en tasan edes tiennyt oliko joku lelu nyt ohjelmasta, vai muuten vaan IN. Ja hämmästyin kovasti myös sitä millaisen suosion HELLOKITTY tuotteet ovat nyt saaneet. Itse lapsena omistin pussukan jossa oli HelloKittyn kuvia, vasta nyt tosin tajusin samaksi elikoksi, kun pussukkaa katselin.
Kun lapset ovat kouluiässä, tuo merkki ym. höpinä tuntuu vain pahenevan. Toisaalta olen kyllä vähän itsekin sitä mieltä, että kannattaa vaatteissa ostaa laadukasta, ja usein merkkivaatteet ovat kestoltaan hyviä.
En kuitenkaan merkki ym. muoti-ilmiöihin kannusta. Ja päiväkodissa itse työskentelevänä, olen kyllä nähnyt kuinka näitä merkkileluja tulee. Tällä hetkellä suosiossa taitavat olla Baguganit, ja petshopit.
Mikähän siinä muuten on, että nuo isopäiset lelut niin viehättävät lapsia. Ensin brazit ja nyt nämä elukat.
Mutta päiväkodin henkilökunnan tehtävä on huolehtia siitä, että kukaan ei jää leikkien ulkopuolelle. Siihen eivät kyllä lelut saa vaikuttaa. Jokaisella perheellä on oikeus omiin valintoihin, eivätkä ne saa ketään jättää huonompaan asemaan hoitopaikassa.- huono???
Meillä lapsi ottaa mukaan pienen määrän leluja joita voi vapaatunnilla käyttää leikeissä. Hän jakaa lelut kavereiden kesken eikä leluista tule riitaa vaan kaikki saavat leikkiä. Meillä ensin pienempänä olivat MyLittlePony ja Little People suosiossa, sen jälkeen tuli Hello Kitty ja nykyisin in ovat Littlest Pet Shop sekä myös Schleich. En näe siitä valtavaa vahinkoa että hän saa kerätä niitä leluja joista itse pitää. Niillä ainakin tulee sitten leikittyä eivätkä jää käyttämättöminä lelukoppaan kuten monelle muulle lelulle on käynyt. Näillä suosikkilelusarjoilla on ollut todella paljon käyttöä ja monta kivaa leikkiä niiden avulla on kehkeytynyt. Little People sarjastakin on ollut iloa jo monta vuotta. Sitä paitsi moni lelu on pelkkää rihkamaa joka menee rikki alta aikayksikön. Näillä suosituilla lelusarjoilla on ollut kestävyyttä leikistä huolimatta vuodesta toiseen. En viitsi ostaa lapselle mitään lelua mitä ei itse toivo koska se on sama kuin heittäisi rahaa kankkulan kaivoon...
Minä itse kun näin ensimmäisen kerran Littlet pet Shop eläimen en tajunnut juttua lainkaan, mutta kun huomasin, että nitä on erilaisia pilvin pimein niin se oli minunkin mielestä kiva juttu...kun itsekin olen taipuvainen keräilyyn ja lapsikin tykkää keräilystä...hän keräilee kiviä, jääpaloja, kaikkea mitä luonnosta löytyy...mutta myös LPS lelut ovat oiva keräilyn kohde. Ne maksavat paljon mutta eivät niin paljon ettei niitä voisi keräillä. Ne ovat ihanan pieniä...vaikka niitä on kauhean paljon, ne mahtuvat kivasti laatikkoon...koska niitä on tosiaan lukuisia niin nillä saa aika kivoja leikkejä aikaan...ja ne ovat suloisia. Yksi lelu on jota en suostu ostamaan...se on Bratz...en pitä siitä että pikkulapsille tuputetaan teinien ja rahan ja kauneuden maailmaa. Mutta sen kerroin jo lapselleni kun hän oli ihan pieni...että Braziä ei tähän taloon sitten tule.
Minä olen sitä mieltä, että media ei ole niinkään ostopäätöksiemme takana (en muista esim yhtään littlest pet shop mainosta muuta kuin tuotteen mukana tulevan katalogin) vaan se, että näillä lelusarjoilla on ollut hauska leikkiä ja niitä on ollut hauska kerätä.
- ehdottomuus tylyä
Itse en ole ottanut hernettä nenään lelujen merkeistä. Kirjoituksestasi tuli sellainen kuva, että olet tehnyt ihan arkipäiväisestä asiasta hirvittävän ison asian, ja lapsesi tuntee nyt syyllisyyttä omista luonnollisista haluistaan ja valinnoistaan. Että jos ei teillä media määrää niin sinä sitten, eikä joustoa ole. Aika karua lapselle.
Väitätkö kirkkain silmin, ettet itse omista mitään mainostettua tai ns. merkkituotetta..- mietittävää tässäkin
Kyllä mielestäni vanhemmatkin voivat miettiä kuinka materialistista tämä meidän elämämme oikein on.Jos vanhemmilla vaikka ei olisi varaa ostaa juuri näitä muotileluja ja lapsi tämän takia suljetaan pois joukosta.Se on mielestäni tylyä.Voisimme asennekasvattaa omaa jälkikasvuamme ja joskus vaikka muistuttaa että tässä maailmassa on lapsia joilla ei ole lainkaan leluja eikä edes ruokaa joka päivä.
Ja meno jatkuu,kun mennään kouluun pitää olla tietyn merkkiset vaatteet,jotkut halpavaatteet ja lapsi pudotetaan pois "parempien" joukosta.Juuri seurasin tilannetta,kun ala-asteikäiselle piti ostaa aivan tietynlaiset luistimet,kun muillakin on juuri sellaiset.Millaisia laumasieluja me oikein ollaan?Ja pahinta siinä on juuri tämä,että ihmisen arvostus on kiinni siitä,minkälaiset on omat ulkoiset puitteesi. - lapsena kärsinyt
mietittävää tässäkin kirjoitti:
Kyllä mielestäni vanhemmatkin voivat miettiä kuinka materialistista tämä meidän elämämme oikein on.Jos vanhemmilla vaikka ei olisi varaa ostaa juuri näitä muotileluja ja lapsi tämän takia suljetaan pois joukosta.Se on mielestäni tylyä.Voisimme asennekasvattaa omaa jälkikasvuamme ja joskus vaikka muistuttaa että tässä maailmassa on lapsia joilla ei ole lainkaan leluja eikä edes ruokaa joka päivä.
Ja meno jatkuu,kun mennään kouluun pitää olla tietyn merkkiset vaatteet,jotkut halpavaatteet ja lapsi pudotetaan pois "parempien" joukosta.Juuri seurasin tilannetta,kun ala-asteikäiselle piti ostaa aivan tietynlaiset luistimet,kun muillakin on juuri sellaiset.Millaisia laumasieluja me oikein ollaan?Ja pahinta siinä on juuri tämä,että ihmisen arvostus on kiinni siitä,minkälaiset on omat ulkoiset puitteesi.Ihmiset OVAT laumaeläimiä!
Kirppiksiltä saa köyhimpäänkin perheeseen merkkitavaroita ja vaatteita, ei ole rahasta kiinni nykyään.
Törkeää laittaa lapsi kärsimään muiden lasten joukkoon, jos aikuisella itsellään on joku aate meneillään. Kauhea taakka lapselle alkaa "kouluttamaan" kavereitaan, että "kuulkaa kyllä teidän pitää nyt hyväksyä minun tapani elää, koska maailmassa on lapsia ilman ruokaa."
Antakaa lasten olla lapsia ja lopettakaa tekopyhyys ja lasten kiusaaminen!!!
- 15+11
normaaliin maailmanmenoon. Odotapa vain kouluaikoja.
Miksi olette oikein erikseen päättänyt, että lapsenne ei saa mitään telkkarista tuttuja leluja tai hahmoja? Eli periaatteesta ostatte jonkin aivan tuntemattoman lelun, vaikka olisi samanhintainen? Tosi outoa ja ihme hippimeininkiä. En nyt tarkoita, että kaikkia mainoksista ja televisiosta tuttuja juttuja täytyy läjäpäin raahata kotiin. Kuitenkaan en ymmärrä miksei lapsi saa mitään leluja, joista itse pitää. Jos ette halua mainonnan ja muodin vaikuttavan lapseenne, myykää telkkari pois ja lapsi kotihoitoon ja kotikouluun. - tietyt jutut
Itse ostan lapsilleni sellaisia leluja joita he itse haluavat, mitä niissä muuten on järkeä? Ostan leluja vain synttärilahjaksi ja joululahjaksi ja aina kuuntelen ja kyselen mitä haluavat. On ilo katsoa kun lapsi saa juuri niitä leluja mitä on itse halunnut. Uskon ettei tämä "toimintatapa" tule vahingoittamaan lasta, mutta jatkuva torjunta ja hänen mielipiteittensä vähätteleminen ehkäpä tekee haavan hänen sieluunsa?
Sama juttu se on vaatteissa. 4 luokkalaiseni tietää tasan tarkkaan millaisia vaatteita haluaa / on hyväksyttävää käyttää ja niitä hän tarvittaessa saa. Katson tietenkin hintaa ja ostan vain tarpeeseen, mutta silloinkin saa lapsi itse osallistua valintaan. Lapseni on silti erittäin omatoiminen, ajatteleva, sympaattinen, kohtelias ja ahkera. Eli nämä "toimintamallit" eivät ole häntä pilanneet. Hän myös leikkii kotona pikkusisaren kanssa barbeilla, mutta on kertonut ettei siitä koulussa voi kertoa, sillä häntä pilkattaisiin. Mitä sillä on väliä, jättäköön kertomatta, en minäkään töissä kerro ihan kaikkea mitä kotonani teen.- aaaaaaaaaaapaa
aloittajalle onko lapsilla siis leikeissä bratsit, barbit vai baby bornit. Kysypäs tytöiltä. Lapset on materialisteja ja kyllä tässä asiassa on hyvä joustaa. Ehdotan että ostat lapsellesi täysin saman lelun kuin toisillakin. Sitähän varten lapsilisätkin on. En tarkota että pitää sitten seuraavalla viikolla ostaa toinen yhtä kallis ja hieno lelu. Mutta jos se nyt parista barbinukesta tai muusta on kiinni niin miksi on niin vaikeaa ?? Tietty eihän kenenkään rahat riitä nyt ostaan beipparii ihan tosta noin vaan. Mutta sitten pitää vaan muiden tyttöjen kanssa sopia että tuodaankin barbit tai belwillet.
Meillä se on ollu arkipäivää jo vuosia että lelut on muotileluja ja vaatteet sellasia mitä muutkin käyttää. Kuinkapaljon lapsesi luonteella nyt on tekemistä asiassa? Mutta suuretkaupungit on vähän tälläsiä pinnallisi. Pitää olla merkkivaatteet tai ainakin hienot vaatteet jne. - tätä mieltä
Kuunnelkaa nyt itseänne.Lapsi tarvitsee vaatteita joita "on hyväksyttävää käyttää".Aivan,ja te siis voitte puhtain sydämin sanoa,että lapsenne on sosiaalinen ,empaattinen ja kaikin puolin fiksu ja suvaitsevainen ja toiset huomioon ottava.Meillä on töissä lähes kaikilla rakennekynnet,paitsi minulla.En siis ole missään asiakaspalvelu tms.töissä,joissa pitäisi olla hyvin huoliteltu.Pitäisikö minunkin nyt ympäristön paineesta siirtyä samaan,muuten alan pikkuhiljaa jäädä joukon ulkopuolelle.Ja uusi auto tai ainakin uudehko auto pitää olla,muutenhan sitä ollaan ihan rupusakkia ja reppanoita.
Tähänhän me sitä omaa jälkikasvuamme kasvatamme.Mitäs jos ei kaikki menekään suunnitelmien mukaan,kuinka silloin kestää lapsemme itsetunto,vai kestääkö se? - 14+1
tätä mieltä kirjoitti:
Kuunnelkaa nyt itseänne.Lapsi tarvitsee vaatteita joita "on hyväksyttävää käyttää".Aivan,ja te siis voitte puhtain sydämin sanoa,että lapsenne on sosiaalinen ,empaattinen ja kaikin puolin fiksu ja suvaitsevainen ja toiset huomioon ottava.Meillä on töissä lähes kaikilla rakennekynnet,paitsi minulla.En siis ole missään asiakaspalvelu tms.töissä,joissa pitäisi olla hyvin huoliteltu.Pitäisikö minunkin nyt ympäristön paineesta siirtyä samaan,muuten alan pikkuhiljaa jäädä joukon ulkopuolelle.Ja uusi auto tai ainakin uudehko auto pitää olla,muutenhan sitä ollaan ihan rupusakkia ja reppanoita.
Tähänhän me sitä omaa jälkikasvuamme kasvatamme.Mitäs jos ei kaikki menekään suunnitelmien mukaan,kuinka silloin kestää lapsemme itsetunto,vai kestääkö se?mitä sinä nyt oikein selität? Tässähän oli kyse leluista, hyvänen aika. Eikö lelujen koko idea ole se, että lapsi saa leikkiä mieleisten juttujen kanssa?
Jos lapsi haluaa leikkiä vaikka baby bornilla ja vanhemmilla on varaa sellainen hankkia, niin miksi pitäisi VAIN PERIAATTEESTA olla sellainen ostamatta? Sama kuin sanoisi, että "lapseni on hyvin kiinnostunut ruoanlaittoleikeistä, mutta en osta hänelle keittiöleluja, koska niitä on mainostettu televisiossa ja koska kaveritkin leikkivät niillä. Sen sijaan ostan hänelle leluautoja, koska niitä ei ole mainostettu." Ei ole järkeä, ei. - hupaisaa..
tätä mieltä kirjoitti:
Tähänhän me sitä omaa jälkikasvuamme kasvatamme.Mitäs jos ei kaikki menekään suunnitelmien mukaan,kuinka silloin kestää lapsemme itsetunto,vai kestääkö se?Vertaatko nyt ihan tosissasi lasten ja aikuisten maailmaa keskenään?! Luulisi aikuisten päässeen yli jo tuosta joukosta erottamisesta tiettyjen ominaisuuksien ja omistajuuksien perusteella.
Meinaatko, että jos omistaa kaikki maailmanlelut, ei voi olla empaattinen ja toiset huomioonottava..
Uskoisin sinullakin olevan Suomessa vallitsevan yleisen ryhmäkäyttäytymisen mukaan vaatteet päällä (talvella selvää, kun on kylmä, mutta kesällä on lämmin..), mitä taas jossain afrikalaiskylässä ei kellään ole mitään päällä.
Onko oma itsetuntosi kohdillaan, jos tunnet painetta yksistä rakennekynsistä tai koet olevasi rupusakkia vanhoine autoinesi..
Ja hei, vaikka kuinka kasvattaisi lastaan tietyn ohjeistuksen ja mallin mukaan, hän on yksilö elävässä ja muuttuvassa ympäristössään, ja kehittyy omalla tavallaan, ja vaikka ihan päinvastaiseksi mitä vanhemmat olisivat halunneet. - selvennystä
14+1 kirjoitti:
mitä sinä nyt oikein selität? Tässähän oli kyse leluista, hyvänen aika. Eikö lelujen koko idea ole se, että lapsi saa leikkiä mieleisten juttujen kanssa?
Jos lapsi haluaa leikkiä vaikka baby bornilla ja vanhemmilla on varaa sellainen hankkia, niin miksi pitäisi VAIN PERIAATTEESTA olla sellainen ostamatta? Sama kuin sanoisi, että "lapseni on hyvin kiinnostunut ruoanlaittoleikeistä, mutta en osta hänelle keittiöleluja, koska niitä on mainostettu televisiossa ja koska kaveritkin leikkivät niillä. Sen sijaan ostan hänelle leluautoja, koska niitä ei ole mainostettu." Ei ole järkeä, ei.Vastasin kyllä tuohon edelliseen,jossa puhuttiin että koululaisten vaatteidenkin on syytä olla sellaisia,mitä on hyväksyttävää käyttää...
Ihan selvennykseksi kerron pari juttua.Lapsena joku kavereistani ilkkui housujani,ei kai olleet hänen mieleisensä.Lapsena ekalla luokalla olin jostain saanut kaksikon reppua ja pidin niitä vaihdellen molempia.Pari tyttöä tuli sanomaan,että koulussa saa käyttää vain yhtä reppua.Ajattelinko silloin,että onpa vanhempani kamalia,kun ostavat minulle tuollaiset housut tai onpa törkeää kun joku sukulainenkin oli ostanut minulle repun,kun saa vain yhtä reppua käyttää.
Ajattelin,että mikseivät vanhemmat opeta lapsilleen,että kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia ja siitä ei ilkeillä.En koskaan arvostele toisten vaatteita ja haluaisin,että lapset pääsee mukaan leikkiin,vaikka lelut ei olisikaan juuri sitä viimeistä huutoa.
Vai pitäisikö tämän maailman olla sellainen,että sen takia pitää olla samaa kuin muilla ettei putoa joukosta?
No,ehkä olen yksin ajatukseni ja vanha kalkkis,mutta ajan tällä takaa sitä,että tosiaanko kaikki pitäisi olla jonkun muotin mukaista,että kelpaa muille?
Tietenkin saa ostaa lapsilleen mitä haluaa,kunhan se ei mene siihen,että ilman näitä ei kelpaa porukoihin.Näitäkin kommentteja tässä ketjussa on useita,vaikka ette sitä nyt haluakaan myöntää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k383545On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole312307Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802243Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä452111Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561484- 741396
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69957Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?47927Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9817Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37813