NÄIN OSTAJIA HUIJATAAN NETTIAUTOSSA

LUE TÄMÄ

Ihmisillä on yleensä perusajatuksena se, että kaupan toinen osapuoli puhuu totta. Nettiautossa on kuitenkin paljon petollisia jobbareita, joiden itsestään ja myymistään autoista antamassa informaatiossa mikään ei pidä paikkaansa.

Ensinnäkin jobbarit tavallisesti valehtelevat henkilöllisyytensä. He käyttävät keksittyjä usein suomalaiselta kuulostavia nimiä, mutta ilmoitusten takana saattaakin olla joku vähemmistön edustaja tai kokonaan ulkolainen henkilö. Joidenkin myyjien tarkoituksena on vain huijata ostajia maksamaan käsirahoja olemattomista autoista siten, että myyjä ja ostaja ovat yhteydessä toisiinsa ainoastaan puhelimitse tai jopa pelkästään sähköpostilla. Puhelimeen vastatessaan jobbarit sanovat joko esim. "haloo", tai sitten he kertovat kokonaan väärän nimen.

Väärällä henkilöllisyydellä esiintyvät myyjät suoltavat mitä ihmeellisimpiä selityksiä, jos he joutuvat tapaamaan ostajan henkilökohtaisesti. Joskus he väittävät, että ovat oikeasti ilmoituksessa myyjäksi kerrottu henkilö, mutta henkkarit eivät nyt ole mukana, kun ne jäivät toisten vaatteiden taskuun, tai koska lompakko on juuri varastettu tms. Osa selittelee, että ilmoituksessa myyjäksi kerrottu henkilö ei päässytkään itse esittelemään autoa, mutta heillä on valtakirja auton myyntiä varten. Tuo valtakirja on usein väärennetty niin, että sen mukaan rekisteriin merkitty omistaja, jolta jobbari on auton ostanut, olisi valtuuttanut jobbarin myymään auton.

Nämä petolliset myyjät yrittävät kaikin kyseenalaisin keinoin saada ostajat autojensa luokse tekemään kauppoja. On normaalia, että jobbarit ilmoittavat autojensa iän vuoden tai jopa kaksi todellista uudemmaksi, ja vetoavat sitten paikan päällä siihen, että "kaveri" on tehnyt ilmoituksen tms. Ilmoituksessa auton voidaan väittää olevan juuri katsastettu, vaikka siinä olisi enää vähän katsastusta jäljellä. Myös autojen verot ovat monesti pahasti rästissä. Lisäksi monien autojen mittarilukemista puuttuu jopa yli puolet ja huoltokirjat on väärennetty.

Jobbarien autoja kaupataan huippukuntoisina, vaikka ne ovat oikeasti lähes romuttamotavaraa. Paikan päällä ostaja yritetään saada maksamaan auto tarjoamalla alennuksia ja lupaamalla laittaa autoa kuntoon kaupan jälkeen. Lupauksia ei yleensä toteuteta, kun rahat on saatu. Nettiautossa myydään myös ulosmitattuja ja jopa varastettuja autoja ilman, että ostajilla olisi mitään aavistusta asiasta.

Hyvin usein Nettiauton ilmoituksissa olevat kuvat eivät ole myytävistä autoista, vaan uudemmista ja paljon paremmassa kunnossa olevista. Autojen rekkareita ei ole ilmoitettu tai sitten on kerrottu väärät rekkarit. Ammattihuijareilla on aina selitykset valmiina kaikkiin tekemiinsä huijauksiin. Valitettavasti ostajat aivan liian usein uskovat nuo selitykset ja katteettomat lupaukset. Näin he menettävät rahansa noille rikollisille, jotka eivät tietenkään maksa mitään veroja myyntivoitoistaan, ja syyllistyvät näin myös jatkuviin veropetoksiin.

Monet noista petollisista myyjistä ovat jo olleet rikostensa takia vankilassa, mutta sama meno jatkuu aina, kun he pääsevät vapauteen. Jobbarit käyttävät lähes aina salaisia prepaid-liittymiä, joita ei löydy numerotiedustelusta. Yleensä saatuaan yhden auton myytyä, he heittävät sim-kortin roskiin ja hakevat uuden prepaidin, jonka avulla aloittavat taas uuden petoksen yrityksen seuraavan auton kanssa. Näin huijattujen ostajien, verottajan ja poliisin on hieman vaikeampaa saada heitä kiinni.

92

19449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hu-huuuu

      varo vain ne kuuntelee ja tarkkailee sinua!

    • aina jobbari ekana

      Ostajat usein ajattelevat ettei asia osu omalle kohdalle, mutta niitä huijareita on niin paljon.
      Käytetyn auton ostamisessa on lähes aina vaikuttavana tekijänä hinta, huijarin auto on muita vastaavia halvempi, mitä todennäköisemmin joudut ensimmäisenä huijarin kanssa kauppaa tekemään.

      Kyseenalaista asioita, rehellinen pystyy vastaamaan ja todistamaan henklöllisyytensä. Puhelinnumero ja nimi täsmää. Pelkästään jo salainen puhelinnumero voi viitata epärehellisyyteen. 046- alkuinen numero autokaupassa, lähes poikkeuksetta on autojobbari. Kallista puhelimen käyttöä, asiansa hoitava ihminen ei käytä kyseistä liittymätyyppiä. Epäillessäsi huijausta jätä kauppa tekemättä, vaikka alennus houkuttelee ostamaan. Monesti autojobbarit hermostuu, jos kauppaa ei synny. Älä ärsytä yhtään turhaan, lähde pois.

      • asdasdsdgdfs

        Tuosta numerosta, itsellä normaali Saunalahden liittymä ja 046-alkuinen numero, joka kyllä löytyy myös numerotiedustelusta.


    • Oletus on?

      Varsinkin yksityiseltä ostettaessa perusajatuksena pitäisi aina olla se, että myyjä puhuu pelkkää paskaa. Sen jälkeen, kun myyjä on esittänyt henkilöllisyystodistuksensa, merkkiliikkeen leimoja täynnä olevan huoltokirjan, ja nipun kuitteja auton huolloista ja korjauksista, voi jo vähän luottavaisemmin suhtautua myyjän puheisiin. Siitäkään huolimatta myyjän puheiden ei saa antaa vaikuttaa ostopäätökseen vaan ostopäätös pitää tehdä auton kuntoon perustuen.

      Jos paikanpäällä autoon tutustuessa selviää, että ilmoituksessa on ollut virheellisiä tai suorastaan valheellisia tietoja (esim. väärä vuosimalli, väärä rekisterinumero, auto on selvästi huonommassa kunnossa kuin ilmoituksen perusteella voisi päätellä, myyjä on joku muu kuin rekisteriin merkitty omistaja...), kannattaa kaupan hierominen lopettaa heti alkuunsa eikä jäädä kuuntelemaan myyjän selityksiä.

      Nettiauton syyttäminen sen kautta autojaan kauppaavien huijarien toiminnasta on aivan turhaa. On aivan selvää, ettei tuollaisen pikkufirman resurssit riitä jokaisen ilmoituksen taustojen tarkastamiseen.

      • Mutta...

        Olen itse monien muiden lailla esittänyt Nettiautolle keinoja, joiden avulla rikolliset jobbarit saataisiin ainakin suurimmalta osin savustettua pois Nettiautosta. Yksi keinoista olisi se, että aina kun uusi käyttäjä (eli mahdollinen jobbari) avaisi uudet tunnukset Nettiautoon, hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua.

        Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa. Jobbarit kertovat usein päänumerokseen toimimattoman numeron, ja ilmoituksen lisätiedoissa pyydetään soittamaan salaiseen prepaidiin.

        Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa. Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida.

        Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla. Rehelliseille ihmisille tuollainen ei ole mikään ongelma, mutta rikolliset jobbarit eivät tietenkään voisi sitä tehdä.


      • Oletus on?
        Mutta... kirjoitti:

        Olen itse monien muiden lailla esittänyt Nettiautolle keinoja, joiden avulla rikolliset jobbarit saataisiin ainakin suurimmalta osin savustettua pois Nettiautosta. Yksi keinoista olisi se, että aina kun uusi käyttäjä (eli mahdollinen jobbari) avaisi uudet tunnukset Nettiautoon, hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua.

        Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa. Jobbarit kertovat usein päänumerokseen toimimattoman numeron, ja ilmoituksen lisätiedoissa pyydetään soittamaan salaiseen prepaidiin.

        Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa. Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida.

        Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla. Rehelliseille ihmisille tuollainen ei ole mikään ongelma, mutta rikolliset jobbarit eivät tietenkään voisi sitä tehdä.

        "hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua."

        Tarkoittanet lähinnä nimeä ja muita henkilötietoja. Osaatko kertoa miten tuo käytännössä onnistuisi? Se varmaan edellyttäisi yhteyttä väestörekisterikeskuksen tietokantaan, mutta tarjoaako väestörekisterikeskus palveluita, joita tällaisessa toiminnassa voitaisiin hyödyntää?

        "Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa."

        Tuo olisi helppo toteuttaa, mutta eivät (ainakaan kaikki) jobbarit aivan tyhmiä ole. Sen jälkeen päänumeroksi ilmoitettaisiin puhelinnumero, joka muodollisesti näyttäisi toimivalta ja olemassa olevalta numerolta, mutta joka todellisuudessa ei olisi käytössä. Puhelinnumeron olemassaolo olisi tietenkin helppo tarkistaa esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävällä vahvistustunnuksella, mutta tuo aiheuttaisi lisää vaivaa satunnaiselle ilmoituksen jättäjälle ja lisäkustannuksia nettiautolle laitteiston ja tekstiviestien muodossa. Miten ilmoituksen jättämisen vaikeuttaminen vaikuttaisi asiallisten ilmoitusten määrään, ja ovatko lisäkustannukset perusteltuja, kun kyseessä kuitenkin on ilmaiseksi tarjottava palvelu?

        "Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. "

        Neljän miljoonan euron liikevaihdolla (vuosi 2008) yritys pysyy edelleen tukevasti pienyritysten joukossa. Yleisesti yritys katsotaan keskisuureksi vasta, kun liikevaihto ylittää 10 miljoonaa euroa.

        "Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa."

        Onko nettiauton käyttöehdoissa ilmoitettu, että rekisterinumeron julkaiseminen on pakollista? Sanotaanko käyttöehdoissa sitä, tarvitseeko myytävän auton edes olla rekisterissä? Kyllä se pitää jättää ostajan harkittavaksi, haluaako lähteä kauppoja hieromaan autosta, jonka rekisterinumeroa myyjä ei ilmoita.

        "Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida."

        Tässä on taas se ongelma, että rekisteritunnus saattaa näyttää täysin kelvolliselta, vaikka se ei ole myytävän auton tunnus. Tehokas valvonta edellyttäisi jokaisen auton tietojen tarkistamista Aken järjestelmästä, mistä seuraa taas laitteisto- ja työkustannuksia ja Akekin palveluistaan laskuttaa. Paljonkos se Aken tietopalvelun käyttö maksoikaan, oliko 3.50 €/kysely? Ei oikein sovellu tämäkään menetelmä käytettäväksi ilmaispalvelussa.

        "Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla."

        Tämä olisi kieltämättä hyvä menetelmä. Kuinka suuria muutoksia se vaatisi nettiauton tietojärjestelmiin ja millaiset kustannukset se aiheuttaisi?

        Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää se, että Nettiauto on yksityisille satunnaisesti ilmoitteleville ihmisille ilmainen palvelu. Jos palvelusta ei mitään maksa, ei siltä minusta voi paljoa vaatiakaan. Parannusehdotusten jättäminen on aina positiivista, mutta miten yritys ehdotuksiin reagoi on yrityksen oma-asia eikä kannata ottaa nokkiinsa jos omat ehdotukset eivät mitään toimenpiteitä aiheuta.

        Yrittäkää ymmärtää myös se, että Nettiauton toimenkuvaan ei kuulu autokauppa missään muodossa. Nettiauto tarjoaa ilmoituspalveluaan ja palvelun käyttäjien joukossa on huijareita. Ja myös ostajien joukossa on varmasti kaikenlaisia vempuloita, jotka yrittävät vedättää hintaa alas, tai saada auton itseleen "osamaksulla" tai muuten vaan maksamatta.

        Huijausilmoitukset eivät tietenkään tee hyvää Nettiauton imagolle. Minua kuitenkin suuresti ihmetyttää ihmisten nykyinen asenne, että mistään ei enää haluta kantaa itse minkäänlaista vastuuta. Ennen oli kaikille auton ostajille ihan selvää, että yksityishenkilöiden välisessä kaupassa autolla on ns. perävalotakuu. Kun paperit on tehty ja raha vaihtanut omistajaa, on turha perään huudella. Nykyään ostajat ilmeisesti sinisilmäisesti uskovat kaiken mitä myyjä sanoo. Kun seuraavalla viikolla selviää, ettei se 12 vuotta vanha 300 tkm ajettu Mersu olekaan enää uusi, tullaan tälle palstalle itkemään koettua vääryyttä ja huudetaan Nettiautoa vastuuseen.


      • 28
        Oletus on? kirjoitti:

        "hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua."

        Tarkoittanet lähinnä nimeä ja muita henkilötietoja. Osaatko kertoa miten tuo käytännössä onnistuisi? Se varmaan edellyttäisi yhteyttä väestörekisterikeskuksen tietokantaan, mutta tarjoaako väestörekisterikeskus palveluita, joita tällaisessa toiminnassa voitaisiin hyödyntää?

        "Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa."

        Tuo olisi helppo toteuttaa, mutta eivät (ainakaan kaikki) jobbarit aivan tyhmiä ole. Sen jälkeen päänumeroksi ilmoitettaisiin puhelinnumero, joka muodollisesti näyttäisi toimivalta ja olemassa olevalta numerolta, mutta joka todellisuudessa ei olisi käytössä. Puhelinnumeron olemassaolo olisi tietenkin helppo tarkistaa esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävällä vahvistustunnuksella, mutta tuo aiheuttaisi lisää vaivaa satunnaiselle ilmoituksen jättäjälle ja lisäkustannuksia nettiautolle laitteiston ja tekstiviestien muodossa. Miten ilmoituksen jättämisen vaikeuttaminen vaikuttaisi asiallisten ilmoitusten määrään, ja ovatko lisäkustannukset perusteltuja, kun kyseessä kuitenkin on ilmaiseksi tarjottava palvelu?

        "Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. "

        Neljän miljoonan euron liikevaihdolla (vuosi 2008) yritys pysyy edelleen tukevasti pienyritysten joukossa. Yleisesti yritys katsotaan keskisuureksi vasta, kun liikevaihto ylittää 10 miljoonaa euroa.

        "Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa."

        Onko nettiauton käyttöehdoissa ilmoitettu, että rekisterinumeron julkaiseminen on pakollista? Sanotaanko käyttöehdoissa sitä, tarvitseeko myytävän auton edes olla rekisterissä? Kyllä se pitää jättää ostajan harkittavaksi, haluaako lähteä kauppoja hieromaan autosta, jonka rekisterinumeroa myyjä ei ilmoita.

        "Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida."

        Tässä on taas se ongelma, että rekisteritunnus saattaa näyttää täysin kelvolliselta, vaikka se ei ole myytävän auton tunnus. Tehokas valvonta edellyttäisi jokaisen auton tietojen tarkistamista Aken järjestelmästä, mistä seuraa taas laitteisto- ja työkustannuksia ja Akekin palveluistaan laskuttaa. Paljonkos se Aken tietopalvelun käyttö maksoikaan, oliko 3.50 €/kysely? Ei oikein sovellu tämäkään menetelmä käytettäväksi ilmaispalvelussa.

        "Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla."

        Tämä olisi kieltämättä hyvä menetelmä. Kuinka suuria muutoksia se vaatisi nettiauton tietojärjestelmiin ja millaiset kustannukset se aiheuttaisi?

        Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää se, että Nettiauto on yksityisille satunnaisesti ilmoitteleville ihmisille ilmainen palvelu. Jos palvelusta ei mitään maksa, ei siltä minusta voi paljoa vaatiakaan. Parannusehdotusten jättäminen on aina positiivista, mutta miten yritys ehdotuksiin reagoi on yrityksen oma-asia eikä kannata ottaa nokkiinsa jos omat ehdotukset eivät mitään toimenpiteitä aiheuta.

        Yrittäkää ymmärtää myös se, että Nettiauton toimenkuvaan ei kuulu autokauppa missään muodossa. Nettiauto tarjoaa ilmoituspalveluaan ja palvelun käyttäjien joukossa on huijareita. Ja myös ostajien joukossa on varmasti kaikenlaisia vempuloita, jotka yrittävät vedättää hintaa alas, tai saada auton itseleen "osamaksulla" tai muuten vaan maksamatta.

        Huijausilmoitukset eivät tietenkään tee hyvää Nettiauton imagolle. Minua kuitenkin suuresti ihmetyttää ihmisten nykyinen asenne, että mistään ei enää haluta kantaa itse minkäänlaista vastuuta. Ennen oli kaikille auton ostajille ihan selvää, että yksityishenkilöiden välisessä kaupassa autolla on ns. perävalotakuu. Kun paperit on tehty ja raha vaihtanut omistajaa, on turha perään huudella. Nykyään ostajat ilmeisesti sinisilmäisesti uskovat kaiken mitä myyjä sanoo. Kun seuraavalla viikolla selviää, ettei se 12 vuotta vanha 300 tkm ajettu Mersu olekaan enää uusi, tullaan tälle palstalle itkemään koettua vääryyttä ja huudetaan Nettiautoa vastuuseen.

        kuten edellinen viestissään sanoi. Minusta tuntuu vahvasti siltä että suurin osa näistä "kotipoliiseista" on näitä koulupoikia, jotka eivät ole vielä muuta omistaneet kuin mopon ja senkin on isä ostanut.


      • Mutta...
        Oletus on? kirjoitti:

        "hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua."

        Tarkoittanet lähinnä nimeä ja muita henkilötietoja. Osaatko kertoa miten tuo käytännössä onnistuisi? Se varmaan edellyttäisi yhteyttä väestörekisterikeskuksen tietokantaan, mutta tarjoaako väestörekisterikeskus palveluita, joita tällaisessa toiminnassa voitaisiin hyödyntää?

        "Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa."

        Tuo olisi helppo toteuttaa, mutta eivät (ainakaan kaikki) jobbarit aivan tyhmiä ole. Sen jälkeen päänumeroksi ilmoitettaisiin puhelinnumero, joka muodollisesti näyttäisi toimivalta ja olemassa olevalta numerolta, mutta joka todellisuudessa ei olisi käytössä. Puhelinnumeron olemassaolo olisi tietenkin helppo tarkistaa esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävällä vahvistustunnuksella, mutta tuo aiheuttaisi lisää vaivaa satunnaiselle ilmoituksen jättäjälle ja lisäkustannuksia nettiautolle laitteiston ja tekstiviestien muodossa. Miten ilmoituksen jättämisen vaikeuttaminen vaikuttaisi asiallisten ilmoitusten määrään, ja ovatko lisäkustannukset perusteltuja, kun kyseessä kuitenkin on ilmaiseksi tarjottava palvelu?

        "Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. "

        Neljän miljoonan euron liikevaihdolla (vuosi 2008) yritys pysyy edelleen tukevasti pienyritysten joukossa. Yleisesti yritys katsotaan keskisuureksi vasta, kun liikevaihto ylittää 10 miljoonaa euroa.

        "Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa."

        Onko nettiauton käyttöehdoissa ilmoitettu, että rekisterinumeron julkaiseminen on pakollista? Sanotaanko käyttöehdoissa sitä, tarvitseeko myytävän auton edes olla rekisterissä? Kyllä se pitää jättää ostajan harkittavaksi, haluaako lähteä kauppoja hieromaan autosta, jonka rekisterinumeroa myyjä ei ilmoita.

        "Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida."

        Tässä on taas se ongelma, että rekisteritunnus saattaa näyttää täysin kelvolliselta, vaikka se ei ole myytävän auton tunnus. Tehokas valvonta edellyttäisi jokaisen auton tietojen tarkistamista Aken järjestelmästä, mistä seuraa taas laitteisto- ja työkustannuksia ja Akekin palveluistaan laskuttaa. Paljonkos se Aken tietopalvelun käyttö maksoikaan, oliko 3.50 €/kysely? Ei oikein sovellu tämäkään menetelmä käytettäväksi ilmaispalvelussa.

        "Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla."

        Tämä olisi kieltämättä hyvä menetelmä. Kuinka suuria muutoksia se vaatisi nettiauton tietojärjestelmiin ja millaiset kustannukset se aiheuttaisi?

        Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää se, että Nettiauto on yksityisille satunnaisesti ilmoitteleville ihmisille ilmainen palvelu. Jos palvelusta ei mitään maksa, ei siltä minusta voi paljoa vaatiakaan. Parannusehdotusten jättäminen on aina positiivista, mutta miten yritys ehdotuksiin reagoi on yrityksen oma-asia eikä kannata ottaa nokkiinsa jos omat ehdotukset eivät mitään toimenpiteitä aiheuta.

        Yrittäkää ymmärtää myös se, että Nettiauton toimenkuvaan ei kuulu autokauppa missään muodossa. Nettiauto tarjoaa ilmoituspalveluaan ja palvelun käyttäjien joukossa on huijareita. Ja myös ostajien joukossa on varmasti kaikenlaisia vempuloita, jotka yrittävät vedättää hintaa alas, tai saada auton itseleen "osamaksulla" tai muuten vaan maksamatta.

        Huijausilmoitukset eivät tietenkään tee hyvää Nettiauton imagolle. Minua kuitenkin suuresti ihmetyttää ihmisten nykyinen asenne, että mistään ei enää haluta kantaa itse minkäänlaista vastuuta. Ennen oli kaikille auton ostajille ihan selvää, että yksityishenkilöiden välisessä kaupassa autolla on ns. perävalotakuu. Kun paperit on tehty ja raha vaihtanut omistajaa, on turha perään huudella. Nykyään ostajat ilmeisesti sinisilmäisesti uskovat kaiken mitä myyjä sanoo. Kun seuraavalla viikolla selviää, ettei se 12 vuotta vanha 300 tkm ajettu Mersu olekaan enää uusi, tullaan tälle palstalle itkemään koettua vääryyttä ja huudetaan Nettiautoa vastuuseen.

        Nettiautolla on suuri vastuu siitä, että millaisia ilmoittajia se päästää sivuilleen. Esimerkiksi yksi olemattomia autoja kauppaava ja käsirahoja keräävä ulkolainen rikollinen on saanut saalistaa uhrejaan Nettiautossa jo ainakin yli vuoden. Tuon huijarin ilmoitukset poistetaan yleensä vasta sitten, kun joku lukija kertoo niistä Nettiautolle. Hänen ilmoittamansa toimimattomat numerot alkavat aina kasilla, ja paikkakunnaksi on aina merkitty Helsinki. Sama rikollinen on laittanut Nettiautoon tähän mennessä jo satoja ilmoituksia koko ajan samalla kaavalla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880868/thread

        Tarkoitin Nettiautoon rekisteröityvien henkilöiden perustietojen tarkistamisella sitä, että katsotaan esimerkiksi juuri nuo puhelinnumerot ja rekisterinumerot, että ovatko ne edes periaatteessa toimivia ja olemassa olevia. Esim. 090-alkuiset tai mallia 8427653498735 olevat numerot eivät voi olla oikein. Pelkästään tuollaiset huijarit karsimalla Nettiauto siistiytyisi jo aika paljon. Myös vain etunimellä tai nimikirjaimilla rekisteröityneet pitäisi poistaa jo ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua.

        Nettiauto tekee vuosittain voittoa puolen miljoonan ja miljoonan euron välillä. Tuolla tuloksella ei ole perusteltua väittää, että Nettiautolla ei olisi varaa investoida myös sellaisiin rakenteisiin, jotka pienentävät huijarien mahdollisuuksia ilmoitella Nettiautossa.

        Rekisterinumeron peittäminen kertoo poikkeuksetta siitä, että myyjällä on jotakin salattavaa. Jos myyjä salaa ja valehtelee yhdessä asiassa, niin hän aivan varmasti yrittää hämätä ostajia myös muissa asioissa. Jos ilmoituksen kuvassa kilvet on peitetty, niin ilmoitus ja ilmoittaja pitäisi poistaa heti.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8879079/flat

        Ostajaehdokas (tai Nettiauto) voi saada auton tiedot kahdella eurolla AKE:sta lähettämällä rekkarin muodossa ABC-123 numeroon 16400. (AKE olisi varmasti valmis tekemään suurasiakkaalle paremman sopimuksen, joka voisi olla esim. tietojen saaminen puoleen hintaan.) Yhden euron maksavalla tekstiviestillä saadaan selville ilmoituksen puhelinnumeron haltijan selville. Tarvitsee vain lähettää viesti muodossa 0451234567 numeroon 16400. Jos numeron haltija on eri kuin myyjäksi merkitty, niin kannattaa olla tarkkana. Jos tiedustelu kertoo, että numero on salainen tai prepaid, niin on syytä unohtaa koko juttu, jos kyseessä ei ole tunnistautunut ilmoittaja.


      • Mutta... kirjoitti:

        Olen itse monien muiden lailla esittänyt Nettiautolle keinoja, joiden avulla rikolliset jobbarit saataisiin ainakin suurimmalta osin savustettua pois Nettiautosta. Yksi keinoista olisi se, että aina kun uusi käyttäjä (eli mahdollinen jobbari) avaisi uudet tunnukset Nettiautoon, hänen ilmoittamansa perustiedot tarkistettaisiin ennen ensimmäisen ilmoituksen julkaisua.

        Jos esimerkiksi uuden Nettiauton käyttäjän ilmoittama päänumero olisi selvästi toimimaton, esim. muotoa 8427653498735 tai 090-alkuinen tai vastaava, niin hänen tunnuksensa pitäisi poistaa. Jobbarit kertovat usein päänumerokseen toimimattoman numeron, ja ilmoituksen lisätiedoissa pyydetään soittamaan salaiseen prepaidiin.

        Nettiauto ei todellakaan ole mikään pikkufirma, vaan miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävä Suomen suurin autosivusto. Sillä on varmasti varaa palkata henkilö, joka selaa läpi myös julkaistuja ilmoituksia päivittäin. Jos jonkun auton kuvissa esim. rekkarit on peitetty, niin ilmoitus pitäisi poistaa. Myös jos rekkariksi on ilmoitettu selvästi väärä tunnus, esim. 521-ÖÖÖ tai A-1, niin silloinkin ilmoitus pitäisi deletoida.

        Yksi hyvä keino olisi myös myyjien tunnistautuminen pankkitunnuksilla. Rehelliseille ihmisille tuollainen ei ole mikään ongelma, mutta rikolliset jobbarit eivät tietenkään voisi sitä tehdä.

        ehdottaa sellaista uudistusta että sen puhelinnumeron pitäisi olla sellainen joka löytyy rekistereistä eli sellainen joka ei ole salainen ja tietysti sen liittymän omistajan tiedot pitäisi täsmätä tähän rekisterin avaajan tietoihin tätä ei edes olisi vaikea toteuttaa.


    • ex joppari

      kyllähän tälläset alottajan jorinat on aivan turhia kun sillä ei puututa siihen oikeaan ongelmaan eli ihmisen ahneuteen,yksikään vilppi ei toimi ilman että on joku joka lähtee leikkiin mukaan.
      on turha puolustella hyväuskoisia ei niitä sillä auteta. ahneus ja itsekeskeisyys on suurin ongelma raha mukaanlukien,ei osata ostaa autoa itselle varallisuuden mukaan, vaan ahneuksissa mennään ostamaan halvalla uudennäköinen paljonajettu ex luxusauto? näytetään sille ja sille?
      jos prepaid numeron takana on vilpero? miksi ihmeessä sitten soitat siihen? jos et osaa sanoa ei ! pane joku muu kysymään,ja harkitse sitten!
      itse en vastaa numerottomaan puheluun ollenkaan!
      jos ei ole huoltokirjaa tai km on epäselvää,miksi jatkat,lopeta kaupanteko,sillä autohan tulee sulle ,miksi siis riskeeraat,eikä yksi auto ole pakko-oston arvoinen!
      miksi otat riskin ja ajattelet,onhan se niin tuoremalli, paljon se on ajetty mutta ei noin uusia vielä korjaamoilla näy? jos se olisikin parempi kuin olettaa voisi? jospa myyjä ei valehtelekaa? ja saahan halvalla uuden näköisen auton?
      no saahan sillä halvan mutta 100% auton jokA VAATII ENEMMÄN HUOLENPITOA JA RAHAA KUIN mikään muu ympärilläsi se on varma?
      ja kaverit jotka väittää että helppo korjata ? unohda ne sillä kun esim laturi pitäisi vaihtaa niin kyllä pojilla on muuta tekemistä sitten varmasti,mikään ei ole tosihelppoa kun se hetki koittaa.ei ole pakko ostaa mitään autoa jos epäilet jotain! ja jos sulla on jotyö niin ei niitä ole pakko ostaa lisää!
      pikkuvikaisia ei kannata käydä katsomassakaan jos ei ole 100% korjauksien onnistumisen suhteen,tässä ei lupaukset auta vaan teot! teetättäminen tulee tosi kalliiksi!
      ennenkaikkea ennenkuin menet edes katsomaan selvitä omat tarpeesi ja kriteerit ennen tapaamista, kuitenkin jos ensi silmäyksellä näet että ei vastaa puheita tai omia toiveita? käänny ympäri ja mene sinne mistä tulitkin!se on helppoa jos vain haluat,ei sun tarvitse miettiä loukkaantuuko joku sun käytöksestäs,sillä juurihan näit että se on kusettanu suo jo ensisilmäyksellä havaiten!
      tietenkin nämä kriteerit pitää kohdistua autoon,myyjän olemus tai että se ei täytä syn makuas on toisarvoista,sillä autoahan olet ostamassa! keskity vai siihen, muista se. koska tavallisilla hemmoilla voi olla mitä ihmeellisimpiä ongelmia kohdata toinen tuntematon henkilö,ja se aiheuttaa mitä epäilyttävämpiä tekoja tai sanoja,joten kiinnitä huomio ainoastaan autoon?
      ole varovainen ja tunnustele jotta pääset keskustelu yhteyteen,sillä myyjä voi pelätä että olet rosvoamassa hänen omaisuuttaan! siis molemmin puolin voi olla huonot ajatukset toisesta,ota se aina huomioon,että sua ei aina pidetä edes rehellisen oloisena tai luotettavana? niikuin itse olet kuvitellut? mitään autoa ei ole tehty yhtä ainoata joten aina tulee toinen vaihtoehto!
      kun olet tehnyt kaupan olet tosiasiassa auton ainoa huoltaja ja omista joten armokorjauksia on turha oikeasti edes toivoa,jos olet rehellinen itsellesi?
      mitään tuotettä käytettynä ostaessa ei voi suinpäin ostaa perusteella että joku muu huolehtisi siitä oston jälkeen kuin sinä itse,joten kauppaa tehdessä on oltava kylmän järkevä,kun jokainen tietää että se on tuurista pajolti kiinni! käytetty on käytetty! jos joku antaa takuun ei se saa viedä huolellisuutta kaupanteosta pois,aina on oltava huolellinen!
      tietenkin kun menet paikalle jossa pyörii epämääräinen joukko hamppeja pitkätukkia kaljapullot kourassa tai joukko manneja! älä edes pysäytä autoasi vaan jatka matkaa sillä auton takia ei kannata ottaa pientäkään riskiä että joutuu vaikeuksiin millään tasolla! riitoja ei kannata ehdoin tahdoin lähteä etsimään!
      netistä jos itselle autoa hakee niin unohda ensimmäiset 10-20 halvimmasta päästä ja keskity niihin joista pyydetään kohtuullista hintaa omiin rahoihisi nähden, sillä et voi tietää mikä on minkäkin auton oikea hinta!
      kriteereinä on että kaikki oleellinen, km, huoltokija,renkaat,varusteet ja kuntokertomus on ymmärrettävissä,eikä ole "pikkuvika helppo korjata osat on mukan"
      hyvät kriteerit kun täyttyy niin soitto ja eteenpäin!
      noihin hampaat irvessä pettymysten jälkeen sepustuksia ei kannata lukea,kun kyseessä on kuitenkin hyväuskoisen hölmön kantapään kautta sepustettua itsepelastusta,mahdottomin kriteerein,ei ne ymmärrä kaupanteosta sittenkään mitään joten niiden lukemisen aika menee hukkaan!
      ne on enemminkin sairaskertomuksia!

      • Olematonta!

        Jobbarin ja myös ex-jobbarin tekstin tunnistaa helposti aivan järkyttävän huonosta kirjoitusasusta ja käsittämättömän suuresta kirjoitusvirheiden määrästä. Myös se, mitä he yrittävät viesteillään kertoa, jää hyvin usein epäselväksi. Jobbarit ovat lähes aina koulunsa kesken jättäneitä tai muuten henkisesti heikkolahjaisia reppanoita.


      • asu on aina tärkeä
        Olematonta! kirjoitti:

        Jobbarin ja myös ex-jobbarin tekstin tunnistaa helposti aivan järkyttävän huonosta kirjoitusasusta ja käsittämättömän suuresta kirjoitusvirheiden määrästä. Myös se, mitä he yrittävät viesteillään kertoa, jää hyvin usein epäselväksi. Jobbarit ovat lähes aina koulunsa kesken jättäneitä tai muuten henkisesti heikkolahjaisia reppanoita.

        ilman kieliasun tarkastajaa.:D
        Muut luulevat mua täällä hulluksi kun yksin nauran lukiessani...tai ainakin sekoomispisteessä olevaksi autojobbariksi.


      • tyujkl

        Samaa mieltä. Hyvää ja halpaa ei saa samalla kertaa. Kyllä se on niin, että jos tulee huijatuksi niin vika on yleensä omassa tyhmyydessä/ahneudessa. Eikä se ole huijatuksi tulemista jos auto hajoaa heti oston jälkeen. Ainahan se on mahdollista käytetyn kanssa, mutta hyvin epätodennäköistä. Jos sitä pelkää niin pitää ostaa uusi. Vanhan hinnassa on huomioitu tulevat viat, ja korjauksen jälkeenhän auto on siltä osin uusi. Jatvuva autojen vaihto tuo lisää kuluja ja riskejä. Parempi körryytellä autolla pidempään ja korjailla kunnon osilla sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Siten kokonaiskulut pysyvtä parhaiten hallinnassa ja kenties sitten joskus on varaa uuteen autoon. Ja silloinkin mieluummin laatumerkkiin. Uuri rupuska on yleensä pitkässä juoksussa kalliimpi kuin käytetty laatuyksilö.

        Suurin osa ihmisistä on ymmärtääkseni tyyvyväisiä autoihinsa. Täällä itkevät näköjään onnettomat urpot jotka luulevat tuntevansa autot ja osaavansa ostaa halvalla laatua.


      • Ks. esimerkki
        tyujkl kirjoitti:

        Samaa mieltä. Hyvää ja halpaa ei saa samalla kertaa. Kyllä se on niin, että jos tulee huijatuksi niin vika on yleensä omassa tyhmyydessä/ahneudessa. Eikä se ole huijatuksi tulemista jos auto hajoaa heti oston jälkeen. Ainahan se on mahdollista käytetyn kanssa, mutta hyvin epätodennäköistä. Jos sitä pelkää niin pitää ostaa uusi. Vanhan hinnassa on huomioitu tulevat viat, ja korjauksen jälkeenhän auto on siltä osin uusi. Jatvuva autojen vaihto tuo lisää kuluja ja riskejä. Parempi körryytellä autolla pidempään ja korjailla kunnon osilla sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Siten kokonaiskulut pysyvtä parhaiten hallinnassa ja kenties sitten joskus on varaa uuteen autoon. Ja silloinkin mieluummin laatumerkkiin. Uuri rupuska on yleensä pitkässä juoksussa kalliimpi kuin käytetty laatuyksilö.

        Suurin osa ihmisistä on ymmärtääkseni tyyvyväisiä autoihinsa. Täällä itkevät näköjään onnettomat urpot jotka luulevat tuntevansa autot ja osaavansa ostaa halvalla laatua.

        Jobbari ilmoittaa yleensä autojen iät vuotta tai kahta uudemmiksi, valehtelee katsastukset, jättää autot rekisteröimättä ja käyttömaksut maksamatta, aiheuttaa seuraavan omistajan maksettavaksi parkkisakkoja jne. Ennen kaikkea jobbarien autot ovat lähes romuttamokuntoisia, vaikka jobbarit mainostavat niitä valheellisesti hyväkuntoisina.

        Jobbarien hinnat eivät todellakaan ole halpoja, kun verrataan jobbareiden autojen kuntoa ehjiin autoihin. Jos jobbarilla on joskus ehjä auto, niin hän pyytää siitä 50 % enemmän kuin saman auton hinta oli autoliikkeessä, josta hän sen osti.

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8871108/43039779

        Katso linkistä esimerkki. Autoliike pyysi 890 €, ja jobbari pyytää samasta autosta 1340 €.


    • Slime

      Joo ehdottomasti auto kannattaa ostaa vain ja ainostaan lasipalatsista kravattiin sonnustautuneelta takatukalta. Vastaava auto voi maksaa 30-50% enemmän kuin yksityiseltä mutta takatukka on aina luotettava, onhan sillä kravatti ja kaikki!

      • Älä sekoita

        Jobbari ei ole yksityinen myyjä, vaikka hän niin valheellisesti mainostaa. Jobbari on aina rikollinen, joka myy jatkuvasti autoja maksamatta myyntivoitoistaan veroja.

        Kokonaan toinen asia on se, että oikeiden yksityisten myyjien hintapyynnit ovat nykyään usein niin korkeita, että liikeistäkin löytyy autoja halvemmalla.


      • kielinero vaan
        Älä sekoita kirjoitti:

        Jobbari ei ole yksityinen myyjä, vaikka hän niin valheellisesti mainostaa. Jobbari on aina rikollinen, joka myy jatkuvasti autoja maksamatta myyntivoitoistaan veroja.

        Kokonaan toinen asia on se, että oikeiden yksityisten myyjien hintapyynnit ovat nykyään usein niin korkeita, että liikeistäkin löytyy autoja halvemmalla.

        Ottaa kantaa ja vero rikollisiksi ihmisiin sekä nämä kirjoitusvirheet kyllähän ne ovat tärkeämpiä
        kuin itse auto mutta hullulla on halvat huvit.


      • Siltä vaikuttaa
        kielinero vaan kirjoitti:

        Ottaa kantaa ja vero rikollisiksi ihmisiin sekä nämä kirjoitusvirheet kyllähän ne ovat tärkeämpiä
        kuin itse auto mutta hullulla on halvat huvit.

        "Hullulla on halvat huvit."


      • kun osuu
        Siltä vaikuttaa kirjoitti:

        "Hullulla on halvat huvit."

        Kommenttisi on" puhutko itsellesi" kirjoita jobbareista ja rikollisista taitaa vituttaa jobbarit
        painaa kauppaa etkä todella voi mitään.


      • jobbari hirteen

        sen takkutukan tavoitaa sieltä liikkeestä jos ostetusta autosta vikaa tai sanottavaa löytyy,,jobbaria et tavoita enää mistään. Siinä se pieni ero alkuun on niitä muutakin,,autoliike on aina vastuussa myymästään autosta jobbari ei.Liike maksaa verot,jobbari ei.


      • ihmettelen vaan
        Älä sekoita kirjoitti:

        Jobbari ei ole yksityinen myyjä, vaikka hän niin valheellisesti mainostaa. Jobbari on aina rikollinen, joka myy jatkuvasti autoja maksamatta myyntivoitoistaan veroja.

        Kokonaan toinen asia on se, että oikeiden yksityisten myyjien hintapyynnit ovat nykyään usein niin korkeita, että liikeistäkin löytyy autoja halvemmalla.

        Olen nähnyt paljon näitä kommentteja jobbareiden rikollisuudesta ja erityisesti verojen maksamatta jättämisestä. Yhdessäkään kirjoituksessa en ole nähnyt todisteista tästä veroasiasta.


      • Ole hyvä
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Olen nähnyt paljon näitä kommentteja jobbareiden rikollisuudesta ja erityisesti verojen maksamatta jättämisestä. Yhdessäkään kirjoituksessa en ole nähnyt todisteista tästä veroasiasta.

        Veronsa maksavan rehellisen ihmisen ei tarvitse ilmoittaa autojaan kilvet peitettyinä väärillä rekisterinumeroilla salaisilla ja jatkuvasti vaihtuvilla prepaideilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8909396/42991534

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8909396/42992658

        Toimiiko sinusta rehellinen ja veronsa maksava henkilö siten kuin nuo jobbarit linkkien esimerkeissä?


      • 544665545565
        jobbari hirteen kirjoitti:

        sen takkutukan tavoitaa sieltä liikkeestä jos ostetusta autosta vikaa tai sanottavaa löytyy,,jobbaria et tavoita enää mistään. Siinä se pieni ero alkuun on niitä muutakin,,autoliike on aina vastuussa myymästään autosta jobbari ei.Liike maksaa verot,jobbari ei.

        Sun tarvii ostaa sitten autosi sieltä liikkeestä, eikä valittaa suoli24 foorumilla....


      • anon111
        Älä sekoita kirjoitti:

        Jobbari ei ole yksityinen myyjä, vaikka hän niin valheellisesti mainostaa. Jobbari on aina rikollinen, joka myy jatkuvasti autoja maksamatta myyntivoitoistaan veroja.

        Kokonaan toinen asia on se, että oikeiden yksityisten myyjien hintapyynnit ovat nykyään usein niin korkeita, että liikeistäkin löytyy autoja halvemmalla.

        Itse olen näitä jobbareita ilmiantanut nettiautolle, kuin myös poliisille ja verottajalle joidenkin jobbarien toiminta on tämän jälkeen loppunut myös verottajaa kiinnostaa nämä jobbarit joilla alkaa olla kymmeniä autoja vuodessa myynnissä ja autot eivät heidän nimissään jolloin koittavat välttyä liikemiesverolta tälläiset henkilöt ilmiannan AINA


    • kertomana

      ...että katsastusta on vielä muutama päivä jäljellä.

    • Ikävä kyllä

      Nettiauton omistajille on tärkeintä vain se, että sivusto tuottaa mahdollisimman paljon rahaa. Se, että Nettiautossa on jatkuvasti valtava määrä samojen huijarien ilmoituksia, ei juurikaan kiinnosta sivuston ylläpitäjiä. Jos Nettiauton omistajat olisivat fiksuja, niin he siivoaisivat rikolliset pois sivuiltaan. Näin Nettiauton imago ja samalla myös markkina-arvo paranisi huomattavasti. Tällä hetkellä Nettiautoa ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa turvalliseksi paikaksi etsiä itselleen autoa. Todennäköisyys joutua huijareiden uhriksi Nettiautossa on kohtuuttoman suuri.

      • kiinnostua

        Te paskan kirjoittajat ette osta mitään autoja kateellisia kyttäreitä siinä teidän ostot ette kai usko
        itsekään että nettiauto kiinnostuu teidän höpinöistä.


      • mitäh_

        Autoa olet ostanut nettiauton ilmoitusten perusteella ja montako autoa olet ylipäätään ostanut ja omistanut elämäsi varrella?


      • Noin 10 autoa
        mitäh_ kirjoitti:

        Autoa olet ostanut nettiauton ilmoitusten perusteella ja montako autoa olet ylipäätään ostanut ja omistanut elämäsi varrella?

        Nettiauton ilmoitusten kautta ostaminen vaatii todellista asiantuntemusta, koska ilmoituksista huomattavan suuri osa on huijareiden laatimia. Läheskään kaikki ihmiset eivät osaa olla tarpeeksi varovaisia, vaan he menettävät rahansa Nettiautossa ilmoittaville rikollisille. Itsekin olen joutunut Nettiautossa monta kertaa huijareiden petosyritysten kohteeksi.


      • mummonkiesi
        Noin 10 autoa kirjoitti:

        Nettiauton ilmoitusten kautta ostaminen vaatii todellista asiantuntemusta, koska ilmoituksista huomattavan suuri osa on huijareiden laatimia. Läheskään kaikki ihmiset eivät osaa olla tarpeeksi varovaisia, vaan he menettävät rahansa Nettiautossa ilmoittaville rikollisille. Itsekin olen joutunut Nettiautossa monta kertaa huijareiden petosyritysten kohteeksi.

        Kusetat ihmisiä myymällä ostamiasi autoja ylihinnalla.


      • mitäh_
        Noin 10 autoa kirjoitti:

        Nettiauton ilmoitusten kautta ostaminen vaatii todellista asiantuntemusta, koska ilmoituksista huomattavan suuri osa on huijareiden laatimia. Läheskään kaikki ihmiset eivät osaa olla tarpeeksi varovaisia, vaan he menettävät rahansa Nettiautossa ilmoittaville rikollisille. Itsekin olen joutunut Nettiautossa monta kertaa huijareiden petosyritysten kohteeksi.

        ole mopetin seljästä tullu nyt maailmaa pelastamaan tänne...


      • Jobbarit sais painua
        mitäh_ kirjoitti:

        Autoa olet ostanut nettiauton ilmoitusten perusteella ja montako autoa olet ylipäätään ostanut ja omistanut elämäsi varrella?

        Olen yrittänyt ostaa kolmea autoa, mutta kaikki olivat jobbareita. Yhdessä oli eri rekisterinumero mitä ilmoituksessa mainittiin. Yksikään auto ei ollut myyjän nimissä, yhdestä en ole varma kun ei suostunut näyttämään papereita. Miksi lähteä ajelemaan ja katselemaan? Lopputuloksen ollessa tuota luokkaa. Itse en ajele enää nettiautossa olevien ilmoitusten perässä. Autokaupat myy autoja omilla tiedoillaan ja mitä todennäköisemmin myyjätkään ei nimeään valehtele, jos rovikka palkalla.
        (Enkä tarkoita nyt mitään vitun ämpäri -autokaupoja jotka on verrattavissa täysin jobbariin ja usein myyjä onkin tuleva jobbari kun maksut jäävät maksamatta sekä verot tilittämättä.. ura valmis!)


      • monta
        mitäh_ kirjoitti:

        Autoa olet ostanut nettiauton ilmoitusten perusteella ja montako autoa olet ylipäätään ostanut ja omistanut elämäsi varrella?

        Luulempa että tule ostamaan elinikänäsi kun ostan vuodessa pidä sierra kunnossa.


      • kuinka suuri?

        Omalla toiminnallaan voi aika paljon vaikuttaa siihen, joutuuko huijareiden uhriksi vai ei. Jos nyt lähdetään siitä, että ennen kaupan tekoa ostaja
        - ei maksa euroakaan etumaksua
        - tarkastaa että autolla ei ole verorästejä, eikä sitä ole ulosmitattu
        - varmistaa, että auton myyjä on rekisteriin merkitty omistaja
        - tarkastaa huolellisesti auton kunnon
        ja että kaupantekohetkellä
        - täytetään luovutustodistus
        - tehdään kauppakirja, josta jää oma kappale kummallekin osapuolelle

        Kuinka suureksi koet hujatuksi tulemisen riskin, jos ostaja toimii edellä kuvatulla tavalla?


      • tilanteessa
        kuinka suuri? kirjoitti:

        Omalla toiminnallaan voi aika paljon vaikuttaa siihen, joutuuko huijareiden uhriksi vai ei. Jos nyt lähdetään siitä, että ennen kaupan tekoa ostaja
        - ei maksa euroakaan etumaksua
        - tarkastaa että autolla ei ole verorästejä, eikä sitä ole ulosmitattu
        - varmistaa, että auton myyjä on rekisteriin merkitty omistaja
        - tarkastaa huolellisesti auton kunnon
        ja että kaupantekohetkellä
        - täytetään luovutustodistus
        - tehdään kauppakirja, josta jää oma kappale kummallekin osapuolelle

        Kuinka suureksi koet hujatuksi tulemisen riskin, jos ostaja toimii edellä kuvatulla tavalla?

        Tiedän tapauksia, joissa jobbari on syystä tai toisesta joutunut rekisteröimään auton omiin nimiinsä. Myydessään auton jobbari on merkinnyt rekisteriotteen ilmoitusosaan myyntiajaksi päivän tai useammankin taaksepäin. Näin jobbarin aiheuttamat parkkisakot ovat menneet auton ostajalle. Vaikka päivämäärä olisi sama kuin myyntiaika, niin sen päivän aikana jobbarille annetut parkkisakot tulevat uuden omistajan maksettaviksi.

        Jos auton ostaja ei ole mennyt välittömästi rekisteröimään autoa, niin ulosottomies on saattanut ehtiä ilmoittaa AKE:lle auton ulosmitatuksi jobbarin velkojen takia. Jobbareilla on usein väärennettyjä sekä varastettuja henkilöllisyystodistuksia. He ovat monissa tapauksissa väärentäneet myös autojen rekisteriotteita.

        Auton kunnon tarkastamista on mahdotonta suorittaa kattavasti ilman asiantuntijan mukanaoloa ja apulaitteita. Jobbarit tekevät kaikenlaisia virityksiä autoihinsa, ja ne hajoavat normaalisti melkein heti kaupanteon jälkeen. Myös autojen todellisten ajomäärien tarkastaminen on usein vaikeaa, ja jobbarien väärentämät huoltokirjat saattavat vakuuttaa pahaa-aavistamattomat ostajat.

        Nettiauto on ainakin vielä rikollisten jobbarien paratiisi. Sivustolla käy jatkuvasti kymmeniä tuhansia autoa ostamassa olevia ihmisiä. Hyvin suuri osa heistä ei osaa millään tavalla pelätä, että yksityisenä esiintyvien jobbarien autojen perusfaktat ja kunto ovat kaikkea muuta kuin sitä mitä jobbarit itse väittävät.


      • ymmärrä
        kuinka suuri? kirjoitti:

        Omalla toiminnallaan voi aika paljon vaikuttaa siihen, joutuuko huijareiden uhriksi vai ei. Jos nyt lähdetään siitä, että ennen kaupan tekoa ostaja
        - ei maksa euroakaan etumaksua
        - tarkastaa että autolla ei ole verorästejä, eikä sitä ole ulosmitattu
        - varmistaa, että auton myyjä on rekisteriin merkitty omistaja
        - tarkastaa huolellisesti auton kunnon
        ja että kaupantekohetkellä
        - täytetään luovutustodistus
        - tehdään kauppakirja, josta jää oma kappale kummallekin osapuolelle

        Kuinka suureksi koet hujatuksi tulemisen riskin, jos ostaja toimii edellä kuvatulla tavalla?

        Mitä eroa on luovutustodistuksella tai kauppakirjalla olis hauska tietää jos molemmat täytyy tehdä.


      • Näin se menee
        ymmärrä kirjoitti:

        Mitä eroa on luovutustodistuksella tai kauppakirjalla olis hauska tietää jos molemmat täytyy tehdä.

        Kauppakirjassa on muuten samat tiedot kuin luovutuskirjassa, mutta kauppakirjassa näkyy lisätietona myös kauppahinta.

        Rekisteriotteen ilmoitusosa on jo sellaisenaan luovutustodistus, mutta se jää ostajalle.

        Rekisteriotteen ilmoitusosasta kannattaa ottaa kopio myyjälle,

        TAI tehdä lisäksi kauppakirja, josta jää kopio myyjälle

        TAI tehdä myyjälle jäävä luovutuskirja, joka voidaan täyttää esimerkiksi AKE:n (Nyk. TraFi) sivuilta tulostetulle kaavakkeelle tai vakuutusyhtiöstä saatavalle lomakkeelle.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D43FDE9F-9248-45E4-AE84-7D193DA2DF87/0/B122_luovutuskirja.pdf


      • erillinen
        Näin se menee kirjoitti:

        Kauppakirjassa on muuten samat tiedot kuin luovutuskirjassa, mutta kauppakirjassa näkyy lisätietona myös kauppahinta.

        Rekisteriotteen ilmoitusosa on jo sellaisenaan luovutustodistus, mutta se jää ostajalle.

        Rekisteriotteen ilmoitusosasta kannattaa ottaa kopio myyjälle,

        TAI tehdä lisäksi kauppakirja, josta jää kopio myyjälle

        TAI tehdä myyjälle jäävä luovutuskirja, joka voidaan täyttää esimerkiksi AKE:n (Nyk. TraFi) sivuilta tulostetulle kaavakkeelle tai vakuutusyhtiöstä saatavalle lomakkeelle.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D43FDE9F-9248-45E4-AE84-7D193DA2DF87/0/B122_luovutuskirja.pdf

        Kuitti saman asian.


      • kaikki tiedot
        erillinen kirjoitti:

        Kuitti saman asian.

        Dokumentiksi riittää mikä tahansa paperi, joka kertoo kaupan kulun. On kuitenkin tärkeää, että asiakirjaan tulee molempien kaupan osapuolten allekirjoitukset mielellään nimenselvennyksien kanssa. Lisäksi dokumentissa on hyvä lukea sekä ostajalta että myyjältä täydellinen nimi osoite henkilötunnus puhelinnumero, joka on varmasti toimiva, ja josta tavoittaa tarvittaessa.


      • vastauksesta
        kaikki tiedot kirjoitti:

        Dokumentiksi riittää mikä tahansa paperi, joka kertoo kaupan kulun. On kuitenkin tärkeää, että asiakirjaan tulee molempien kaupan osapuolten allekirjoitukset mielellään nimenselvennyksien kanssa. Lisäksi dokumentissa on hyvä lukea sekä ostajalta että myyjältä täydellinen nimi osoite henkilötunnus puhelinnumero, joka on varmasti toimiva, ja josta tavoittaa tarvittaessa.

        Asia tuli selväksi.


      • anon111
        tilanteessa kirjoitti:

        Tiedän tapauksia, joissa jobbari on syystä tai toisesta joutunut rekisteröimään auton omiin nimiinsä. Myydessään auton jobbari on merkinnyt rekisteriotteen ilmoitusosaan myyntiajaksi päivän tai useammankin taaksepäin. Näin jobbarin aiheuttamat parkkisakot ovat menneet auton ostajalle. Vaikka päivämäärä olisi sama kuin myyntiaika, niin sen päivän aikana jobbarille annetut parkkisakot tulevat uuden omistajan maksettaviksi.

        Jos auton ostaja ei ole mennyt välittömästi rekisteröimään autoa, niin ulosottomies on saattanut ehtiä ilmoittaa AKE:lle auton ulosmitatuksi jobbarin velkojen takia. Jobbareilla on usein väärennettyjä sekä varastettuja henkilöllisyystodistuksia. He ovat monissa tapauksissa väärentäneet myös autojen rekisteriotteita.

        Auton kunnon tarkastamista on mahdotonta suorittaa kattavasti ilman asiantuntijan mukanaoloa ja apulaitteita. Jobbarit tekevät kaikenlaisia virityksiä autoihinsa, ja ne hajoavat normaalisti melkein heti kaupanteon jälkeen. Myös autojen todellisten ajomäärien tarkastaminen on usein vaikeaa, ja jobbarien väärentämät huoltokirjat saattavat vakuuttaa pahaa-aavistamattomat ostajat.

        Nettiauto on ainakin vielä rikollisten jobbarien paratiisi. Sivustolla käy jatkuvasti kymmeniä tuhansia autoa ostamassa olevia ihmisiä. Hyvin suuri osa heistä ei osaa millään tavalla pelätä, että yksityisenä esiintyvien jobbarien autojen perusfaktat ja kunto ovat kaikkea muuta kuin sitä mitä jobbarit itse väittävät.

        Eikä myöskään kannata jobbarille myydä autoa, jobbarit ostelevat autoja esim lastensa nimiin ja pyrkivät myymään auton eteenpäin nopeasti ilman että joutuvat rekisteröimään autoaan omiin nimiin (7päivän sisällä), myös jobbarit koittavat peitellä omaa henkilöllisyyttään esim henkilöpapereita/ajokorttia ei ole mukana olevinaan kun niitä kysyy, mielelläni myyn auton sellaisella henkilölle joka ei ole jobbari, mutta kannattaa tehdä tarkat ja selvät paperit kauppakirjat luovarit yms, että voi tarvittaessa todistaa myyneensä ajoneuvon jos epärehellinen jobbari ei rekisteröi ajoneuvoa omiin nimiinsä 7päivän sisällä, tällöin voi todistaa että on myynyt ajoneuvon jolloin vakuutukset ja ajoneuvoverot katkeavat ajoneuvosta, ja sen jälkeen se on jobbarin oma ongelma jos virkavallan kanssa tulee ongelmia


    • vinkki.

      siitä, että vaatii maksua käteisellä. Normaali veronsa maksava huolii tilisiirron

      • annat?

        Auton ja tilisiiron mukaan toivotat hyvää matkaa samalla autollesi ja rahoillesi


      • ??????????
        annat? kirjoitti:

        Auton ja tilisiiron mukaan toivotat hyvää matkaa samalla autollesi ja rahoillesi

        Millä perusteella?


      • peteytty
        ?????????? kirjoitti:

        Millä perusteella?

        viitasaarella huijari mopon myyjä myi rikkinäisen mopon eikä suostunut purkaan kauppaa..


    • Kaikki prepaidit

      Erityisesti koko ajan vaihtuvat 046-alkuiset prepaidit tuntuvat olevan huijarien suosiossa. Prepaideja on myös muilla etunumeroilla, ja autoa ostaessa kannattaakin tarkistaa, että löytyykö numero luettelosta. Jos ei löydy, ja jos myyjä ei esittele itseään kunnolla puhelimessa, niin hyvin suurella todennäköisyydellä olet tekemisissä huijarin kanssa.

      • on lankapuhelin

        Kannattaa olla vielä varovaisempi.


      • Turvallisimmat
        on lankapuhelin kirjoitti:

        Kannattaa olla vielä varovaisempi.

        Kun lähetät myyjän numeron muodossa 0461234567 tekstiviestinä numeroon 16400, ja saat vastaukseksi "salainen tai prepaid-liittymä", niin unohda koko juttu. Jos ja kun jobbari salaa yhden asian, niin hän aivan varmasti yrittää huijata sinua kaikissa muissakin mahdollisissa asioissa.


      • Kiitos niistä!
        Turvallisimmat kirjoitti:

        Kun lähetät myyjän numeron muodossa 0461234567 tekstiviestinä numeroon 16400, ja saat vastaukseksi "salainen tai prepaid-liittymä", niin unohda koko juttu. Jos ja kun jobbari salaa yhden asian, niin hän aivan varmasti yrittää huijata sinua kaikissa muissakin mahdollisissa asioissa.

        Koskaan ei voi olla liian varovainen.


      • numeroita näin

        Jobbarin mukaan tulee halvemmaksi ostaa aina uusi liittymä kuin ladata siihen puheaikaa. Esimerkiksi Saunalahden 046-prepaid maksaa vähän alle viisi euroa, ja siinä on puheaikaa kuudella eurolla. Kaupan päälle tulee siis puheaikaa vähän yli yhdellä eurolla.

        Jos taas samaan liittymään ostetaan puheikaa 30 eurolla, niin kaupan päälle tulee vielä 15 eurolla ylimääräistä puheikaa. Eli jobbarin logiikka ja ymmärryskyky eivät tässäkään tapauksessa riittäneet taloudellisesti kannattavimman ratkaisun valitsemiseen.


      • noin 70
        numeroita näin kirjoitti:

        Jobbarin mukaan tulee halvemmaksi ostaa aina uusi liittymä kuin ladata siihen puheaikaa. Esimerkiksi Saunalahden 046-prepaid maksaa vähän alle viisi euroa, ja siinä on puheaikaa kuudella eurolla. Kaupan päälle tulee siis puheaikaa vähän yli yhdellä eurolla.

        Jos taas samaan liittymään ostetaan puheikaa 30 eurolla, niin kaupan päälle tulee vielä 15 eurolla ylimääräistä puheikaa. Eli jobbarin logiikka ja ymmärryskyky eivät tässäkään tapauksessa riittäneet taloudellisesti kannattavimman ratkaisun valitsemiseen.

        Normaalin älykkyysosamäärän vertailuluku on 100, ja älyllisen kehitysvammaisuuden taso on 70 ja siitä alaspäin.


      • spämmäyksellä

        Lopeta siis ajoissa. Saat palkaksi vain porttikiellon Suomi24-sivuille.


    • JRK VRK

      Hieman saman tapaisiin ongelmiin jouduin ostaessani mönkijää netin kautta liikkeestä. Valokuvat olivatkin jostain toisesta pelistä ja myyjän kommentti oli "osta uusi jos haluut sileet pinnat"

      • viisasteri

        itse ohitan ilmoitukset joissa ei ole hintaa tai rekkari on peitetty.se että myyjän nimi on ulkomaalainen ei tarkoita että automaattisesti olisi huijarimyyjä kyseessä.(suomessa asuu paljon ulkomaalais taustaisia ihmisiä)myös vajavaiset tai muuten ihmeelliset tiedot omaava ilmo kannatta unohtaa. eikö se olisi kaikille helpointa toimia näin? ja soittamalla asiat selviävät usein helpoiten,mutta jos se numero ei toimi niin eikö sen sitten voisi anta olla? siis unohtaa koko asia?
        ihmisten pitäisi ymmärtää se yksinkertainen juttu, että ei kaikkea voi ostaa tai vaihtaa vain tietsikan nappeja painamalla.
        myös lehdissä olevat myynti ilmoitukset voisi jättää omaan alhaiseen arvoonsa,jos niissä ei ole sitä myynti hintaa.ihme juttu jos jotain on myynnissä niin ei osata laittaa sitä hintaa.


      • Juuri näin
        viisasteri kirjoitti:

        itse ohitan ilmoitukset joissa ei ole hintaa tai rekkari on peitetty.se että myyjän nimi on ulkomaalainen ei tarkoita että automaattisesti olisi huijarimyyjä kyseessä.(suomessa asuu paljon ulkomaalais taustaisia ihmisiä)myös vajavaiset tai muuten ihmeelliset tiedot omaava ilmo kannatta unohtaa. eikö se olisi kaikille helpointa toimia näin? ja soittamalla asiat selviävät usein helpoiten,mutta jos se numero ei toimi niin eikö sen sitten voisi anta olla? siis unohtaa koko asia?
        ihmisten pitäisi ymmärtää se yksinkertainen juttu, että ei kaikkea voi ostaa tai vaihtaa vain tietsikan nappeja painamalla.
        myös lehdissä olevat myynti ilmoitukset voisi jättää omaan alhaiseen arvoonsa,jos niissä ei ole sitä myynti hintaa.ihme juttu jos jotain on myynnissä niin ei osata laittaa sitä hintaa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8879079

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8857011


      • hinnattomat kilvettö
        viisasteri kirjoitti:

        itse ohitan ilmoitukset joissa ei ole hintaa tai rekkari on peitetty.se että myyjän nimi on ulkomaalainen ei tarkoita että automaattisesti olisi huijarimyyjä kyseessä.(suomessa asuu paljon ulkomaalais taustaisia ihmisiä)myös vajavaiset tai muuten ihmeelliset tiedot omaava ilmo kannatta unohtaa. eikö se olisi kaikille helpointa toimia näin? ja soittamalla asiat selviävät usein helpoiten,mutta jos se numero ei toimi niin eikö sen sitten voisi anta olla? siis unohtaa koko asia?
        ihmisten pitäisi ymmärtää se yksinkertainen juttu, että ei kaikkea voi ostaa tai vaihtaa vain tietsikan nappeja painamalla.
        myös lehdissä olevat myynti ilmoitukset voisi jättää omaan alhaiseen arvoonsa,jos niissä ei ole sitä myynti hintaa.ihme juttu jos jotain on myynnissä niin ei osata laittaa sitä hintaa.

        Kuvattomat ilmoitukset säälittä vain pois ja seuraavasta kerrasta tunnukset jumppaseen , opettaisivat sen myyntilmoituksen reaaliaikaisen tekemisen kantapäänkautta.

        Kesäkuvia talvella Talvikuvia kesällä aika moni tuo julki kuinka toivottoman hintapyynnin ovat autolleen laittaneet.

        Hinta kuvat ja tiedot (rekisteritunnus) ja tietysti se puhnrokin oikean eikä naapurin neidon ja yhteydenotto "karvakäteen" jokaisen näiden tiedon väärinantaminen tai muuttaminen estäisi tunnukset ja siten ilmoituksen.

        Itse myynnyt autoni tämän palvelimen kautta ja hyvin toimii .


      • minäkin,
        hinnattomat kilvettö kirjoitti:

        Kuvattomat ilmoitukset säälittä vain pois ja seuraavasta kerrasta tunnukset jumppaseen , opettaisivat sen myyntilmoituksen reaaliaikaisen tekemisen kantapäänkautta.

        Kesäkuvia talvella Talvikuvia kesällä aika moni tuo julki kuinka toivottoman hintapyynnin ovat autolleen laittaneet.

        Hinta kuvat ja tiedot (rekisteritunnus) ja tietysti se puhnrokin oikean eikä naapurin neidon ja yhteydenotto "karvakäteen" jokaisen näiden tiedon väärinantaminen tai muuttaminen estäisi tunnukset ja siten ilmoituksen.

        Itse myynnyt autoni tämän palvelimen kautta ja hyvin toimii .

        Myyn viikottain useamman auton ei mitään ongelmia täytyy vain tiettää miten tekee.


      • Varaudu siihen
        minäkin, kirjoitti:

        Myyn viikottain useamman auton ei mitään ongelmia täytyy vain tiettää miten tekee.

        Sinunkin toimintaasi on seurattu jo pitkään. Jäät kiinni ennemmin kuin uskotkaan.


      • vai arvailekto?
        Varaudu siihen kirjoitti:

        Sinunkin toimintaasi on seurattu jo pitkään. Jäät kiinni ennemmin kuin uskotkaan.

        Joo kyllä on seurattu 40 vuotta mutta silti kauppa käy etkä voi mitään.


      • kkkkkkkkkkkkkk
        vai arvailekto? kirjoitti:

        Joo kyllä on seurattu 40 vuotta mutta silti kauppa käy etkä voi mitään.

        Halisessa hyörii autojoppari, kuin kärytän?.on sil kaverikin samois puuhis.


      • bemari mies
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        Halisessa hyörii autojoppari, kuin kärytän?.on sil kaverikin samois puuhis.

        autoliikkeet myy näitä halvempia autoja joppareille könttähintaan ja ei niitä saa tavallinen tallaaja ostettua kuin joppareitten kautta.eli autoliikkeet kannustavat joppareita.jopparit sit myy heti toiselle jopparille ja näin monesti auto on käynyt monta välikättä muutamassa päiväs.varma tieto.


      • niitä voi
        bemari mies kirjoitti:

        autoliikkeet myy näitä halvempia autoja joppareille könttähintaan ja ei niitä saa tavallinen tallaaja ostettua kuin joppareitten kautta.eli autoliikkeet kannustavat joppareita.jopparit sit myy heti toiselle jopparille ja näin monesti auto on käynyt monta välikättä muutamassa päiväs.varma tieto.

        Ostaa kuka vaan jos uskaltaa ostaa nipussa näkemättä ei kun kaupoille on varma tieto.


      • hyvä kauppa
        niitä voi kirjoitti:

        Ostaa kuka vaan jos uskaltaa ostaa nipussa näkemättä ei kun kaupoille on varma tieto.

        Autoliike myi autoa Nettiautossa, menin ja ostin. Koeajon jälkeen totesin viat, ostin auton, maksoin, jonka jälkeen tehtiin luovari ja sitten VASTA, myyjä kertoi myyvänsä auton yksityishenkilönä, teki kuitin johon leimasimella laittoi, myyty korjattavaksi tai varaosiksi. ! Jobbari sanoi myös ettei anna autolle mitään takuuta. Luulin saaneeni huonon auton mutta meni katsastuksesta läpi kerrasta.
        Kaikenlaisia yrittäjiä nettiautossa pyörii.


      • Katso peiliin
        hyvä kauppa kirjoitti:

        Autoliike myi autoa Nettiautossa, menin ja ostin. Koeajon jälkeen totesin viat, ostin auton, maksoin, jonka jälkeen tehtiin luovari ja sitten VASTA, myyjä kertoi myyvänsä auton yksityishenkilönä, teki kuitin johon leimasimella laittoi, myyty korjattavaksi tai varaosiksi. ! Jobbari sanoi myös ettei anna autolle mitään takuuta. Luulin saaneeni huonon auton mutta meni katsastuksesta läpi kerrasta.
        Kaikenlaisia yrittäjiä nettiautossa pyörii.

        Sait paremman auton kuin luulit saavasi, ja silti kehtaat vielä valittaa. Kaikenlaisia valittajia täällä pyörii!


      • hoo moilanen

      • ,.

      • pölvästinpoika
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        Halisessa hyörii autojoppari, kuin kärytän?.on sil kaverikin samois puuhis.

        Tarkotatko Juhana Markkulaa?


    • J.R...

      Jobbari on esimerkillinen ihminen, joka tekee jatkuvasti ammattimaista kauppaa autoilla maksamalla myyntivoitoista veroja. Hän siis auttaa suomen valtiota pääsemään taantuman yli kohti uutta kasvua. "Rehelliset" autoliikkeet eivät ole jobbareita. Jobbari on aina yksityishenkilö,joka maksaa veronsa ja alvinsa valtiolle.Rehellinen jobbari käyttää usein hyvin yleistä 046-prepaidia tai vastaavaa, sekä antaa rehelliset tietonsa myös nettiauton lukijoille! Tervetuloa luotettaville autokaupoille!

      • Oikaisu

        Jobbarin tärkein tunnusmerkki on se, että hän on rikollinen yksityishenkilö, joka myy jatkuvasti autoja voitolla, mutta ei maksa myyntivoitoistaan veroja. Jobbari yrittää verottajan lisäksi huijata myös autojen ostajia kaikilla mahdolisilla tavoilla voittojensa maksimoimiseksi. Jobbari ilmoittaa autojaan usein keksityillä nimillä ja jatkuvasti vaihtuvilla salaisilla prepaid-numeroilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8909396/flat

        Linkissä on lisää esimerkkejä jobbareiden toiminnasta.


      • on yksi
        Oikaisu kirjoitti:

        Jobbarin tärkein tunnusmerkki on se, että hän on rikollinen yksityishenkilö, joka myy jatkuvasti autoja voitolla, mutta ei maksa myyntivoitoistaan veroja. Jobbari yrittää verottajan lisäksi huijata myös autojen ostajia kaikilla mahdolisilla tavoilla voittojensa maksimoimiseksi. Jobbari ilmoittaa autojaan usein keksityillä nimillä ja jatkuvasti vaihtuvilla salaisilla prepaid-numeroilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8909396/flat

        Linkissä on lisää esimerkkejä jobbareiden toiminnasta.

        Näistä viisastenkerholaisista kauppaa tehdään ja voittoa saadaan bannaile vastaus se tiedetään.


    • Jobbarin lupaukset

      Jobbari huijasi pahemman kerran Liian hyväuskoinen? 30.3.2010 00:43
      Vaimoni huomasi hyvältä vaikuttavan auton netissä olevalta autojen myyntisivustolta. Syy miksi auto kiinnosti, oli ilmoituksessa mainittu teksti, "Todella siisti yksilö. Mikään paikka ei nitise eikä natise. Autoa uskaltaa sanoa virheettömäksi." Jobbari lupasi puhelimessa auton olevan siinä kunnossa, että jos kaupat tulee, niin hän antaa 2 kk kaupanpurkutakuun.

      Lähdettiin katsomaan autoa, vaikka tiedettiin, että ei ole kauheasti aikaa tutustua autoon, koska jobbari ilmoitti, että on kiire häihin, mutta hän voi vähän joustaa aikataulussa. Meitä se ei haitannut, koska ei oltu aiottu tehdä autosta vielä kauppaa, koska auto oli rahoitusyhtiön omistama, ja samalla piti käydä katsomassa muitakin autoja samalta suunnalta.

      Kun päästiin perille, niin jobbari, vaimo ja lapset olivat ihan normivaatteissa ”tekemässä lähtöä”, mikä hieman ihmetytti. Jobbari kertoi, että he ovat lähdössä kauemmaksi häihin vieressä olevalla ikivanhalla farmarilla, joka myös ihmetytti.

      No käytiin 5 minuutin pikakoeajo, ja auto tuntui toimivan ihan normaalisti. Ajattelin, että päästetään jobbari lähtemään menoihinsa ja jäädään miettimään. Jobbari kuitenkin ehdotti, että voidaan ottaa auto nyt mukaan, ja jos ei olla tyytyväisiä, niin hän voi jopa hakea sen sitten pois. No ajateltiin, että mikä ettei, ei tässä mitään hävitä, ja saadaan tutustua autoon.

      Jobbari kutsui meidät käymään pikaisesti sisällä, jossa odotti valmiiksi täytetyt kauppakirjat, mikä myös hieman ihmetytti. Jobbari sanoi, että nämä ovat vain muodon vuoksi, että on jotain todisteita, vaikka hän meihin täydellisesti luottaakin. No siinä kiireessä ja autokaupoista tietämättömänä kirjoitin nimeni alle paperiin, kun itsekin ajattelin luottavani jobbariin, eikä rahaa tässä vaiheessa käytetty, eikä luovaria allekirjoitettu, koska omistajana oli rahoitusyhtiö.

      Kauppakirjassa lukee seuraavaa:

      Kauppakirja

      Tällä kauppakirjalla ”jobbarin nimi ja sos.tunnus.” myy ”ostajan nimi ja sos.tunnus.” ”auton merkki, malli ja rek. num.” hintaan ”kauppasumma”

      ”Jobbarin nimenselvennys ja allekirjoitus” ”Ostajan nimenselvennys ja allekirjoitus”

      Kauppakirjan kirjoittamisen jälkeen lähdettiin samantien kahville paikalliselle huoltoasemalle, kun jobbarillakin oli kauhea kiire. Huomasin ajaessani huoltoasemalle, että autolla on ajettu 14000 km enemmän kun ilmoituksessa oli väitetty. No ajattelin että soittelen jobbarille seuraavana päivänä.

      Kun päästiin huoltoaseman pihalle, niin huomattiin, että toisen sumuvalon lasi on halki. No en viitsinyt häiritä jobbaria heti. Sitten käytiin kahvilla ja ajettiin appiukon luo. Siellä sitten huomasin, kun katselin sumuvaloa, että sisälokasuojat etupäässä ovat haljenneet. Niitäkään ei huomannut muuten kuin kääntämällä renkaat ääriasentoon. Samalla huomasin, että etujarrupalojen tunnistinanturit eivät toimi, koska piuhat olivat poikki.

      No siinä vaiheessa laitoin tekstiviestin jobbarille, että mihin aikaan voisi seuraavana päivänä soitella autosta, kun en halunnut häiritä hänen juhlapäiväänsä. Päätettiin jättää auto appi ukon pihalle, kun ei tiedetty, että miten tästä nyt edetään.

      Seuraavan päivän aamuna soittelin jobbarille ja kerroin vioista ja enemmän ajetuista kilometreistä. Jobbarin mielestä anturit meni tyyppiviaksi, sumarin ja lokasuojat hän katsoi 100 € arvoiseksi ja 14000 km ei kuulemma hänen mielestään anna aihetta alennukseen, koska dieselmoottorissa sillä ei ole niin vaikutusta.

      Itse olin tämän jälkeen jo sitä mieltä, että ei tästä kauppoja tule, ja lähdin tankkaamaan autoa jobbarille valmiiksi. Kun polttoaineluukku aukesi, niin huomasin valkoisen viivan keskimmäisessä kolmesta luukun pidikkeestä jotka pitävät luukun paikoillaan. Kosketin sitä sormella, ja se tippui saman tien maahan. Näytti siltä, että se olisi saatu pysymään siinä jollakin konstilla sen verran, että pysyy kerran tai pari paikoillaan, jotta ei menisi myyjän piikkiin. Siinä vaiheessa en voinut kuin nauraa, kun mietin, että mitä kaikkea tästä autosta löytyykin vielä, kun viitsitään tuollaisia virityksiäkin tehdä.

      Laitoin tekstiviestin jobbarille, että miten tuo takaisinhaku järjestetään, että jobbari ei turhaan mene ostamaan autoa itselleen rahoitusyhtiöltä. Jobbarilta tuli viesti, että ei onnistukaan tuo vaihtoehto enää. Jobbari soitti seuraavana aamuna selittäen, että kauppakirjan kirjoittaminen velvoittaa meitä maksamaan auton. Jobbari uhkasi lakimiehellä ja kertoi, että menee ostamaan auton rahoitusyhtiöltä ja laittaa luovarit tulemaan postiennakolla, ja se on maksettava.

      Pakostakin alkoi tuntua siltä, että nyt työnnetään tämä "virheetön" auto taitavasti tyhmälle ostajalle. Olen kysynyt kaikilta neuvoa, ja kaikki ovat antaneet neuvoja, jotka ovat maalaisjärjellä perusteltuja, mutta laki voikin sitten olla jotain ihan muuta. Eli onko meillä mitään mahdollisuutta saada tämä "virheetön" auto takaisin jobbarille?

      • TÄLLE ILLALLE TEIT.

        En jaksanut taaskaan lukee loppuun (sorry)oli niin tutun tuntunen lorina,siellähän se verottajan apulainen taas avautuu.Oisit tekstannu tohon vähän enemmän täpäriä tilanteita ja toimintaa,vähän niinkuin jerry cottonissa,nyt oli aika pliisu satu.


      • Tunsitko piston?
        TÄLLE ILLALLE TEIT. kirjoitti:

        En jaksanut taaskaan lukee loppuun (sorry)oli niin tutun tuntunen lorina,siellähän se verottajan apulainen taas avautuu.Oisit tekstannu tohon vähän enemmän täpäriä tilanteita ja toimintaa,vähän niinkuin jerry cottonissa,nyt oli aika pliisu satu.

        Ikävä kyllä tuollaiset tapaukset ovat liiankin tuttuja rikollisten jobbareiden kanssa tekemisiin joutuneille autojen ostajille.


      • nissenn

        oletko sokea vai älyssä vikaa tai sitten valehtelet.ei myyjän kuulu tutkia omaansa vaan ostajan, laita isi ostamaan seuraavaksi auto jos sillä olis parempi näkö


    • kvj81

      Täällä valitetaan siitä että autoja myydään kilvet peitossa anonyymisti samalla kun toisella palstalla puidaan tärkeämpää asiaa kuten tietosuojalaki. Jokainen ihminen on oikeutettu olemaan anonyymi. Jokapäivä lehdistä ja telkkarista tulee surullisia tarinoita kuinka joku on tapettu esim facebookin takia. Joillain ihmisillä työpaikka edellyttää salaisia tietoja. Vaimoni päätti myydä perheemme autoa nettiauton kautta ja teki kuten ohjeissa on! Siltikin hänen tilinsä poistettiin ja sai jobbarin leiman "nauraa" koska teki nettiauton neuvojen mukaan (kuten heidän ohjeissaan lukee) keksi fiktiivisen rekisteritunnuksen/puhelinnumeron. Vaimoni on poliisi ja siksi tietojen levittäminen on vaarallista. Eikös jokainen aikuinen joka autoa ostaa, tutki perustiedot autosta paikanpäällä eikä osta sikaa säkissä? Itse myyjänä voin sanoa että ei ole keinoa jolla asiakkaan saisi pakotettua ostamaan
      ainakaan laillisesti ja jos sellaisen taidon omaisin olisin rikas mies. Järki käteen aikuiset! älkää ostako mitää mitä ette ensin tutki!! helppo se on jälkikäteen itkeä omaa tyhmyyttään ja vieläpä syyttää siitä muita.

      • SamatSäännötKaikille

        Ote Nettiauton säännöistä:
        "Nettiautossa ilmoittelu tapahtuu OMALLA NIMELLÄ. Ilmoittelu esimerkiksi nimimerkillä tai etu- ja sukunimen alkukirjaimilla on KIELLETTY. Ilmoittelussa pitää käyttää oikeita yhteystietoja.

        Laita myytävästä autosta vähintään yksi yleiskuva, josta käy ilmi auton väri, korimalli ja REKISTERITUNNUS. Kuvien tulee olla itse otettuja, tai niiden käyttöön on oltava lupa kuvaajalta.

        Nettiauto valvoo ilmoittelua, ja kaikista ohjeiden vastaisista ilmoituksista saattaa seurata ILMOITUKSEN MITÄTÖIMINEN palvelusta ilman ennakkovaroitusta."


    • toinen joppari

      eikös yleensä autoa ostettaessa ole ollut tapana koeajaa ja hieman tutkia autoa?
      ostaja joka ostaa sontaa mersunjijasta tutkimatta sen tarkemmin mitä ostaa on turha haukkua koko nettiauto vain siksi että on itse niin hölmö ettei tarkasta minne rahansa pistää-

    • varovainen ostaja

      Suosittelen välttämään tätä myyjää: http://www.nettiauto.com/yritys/jortikka

      Mistään autosta ei löydy oikeaa rekisterinumeroa eikä sellaista asiallisesti pyytämällä saanut. (Audista olin oikeasti kiinnostunut, mutta ei kiinnosta enää tolta myyjältä.)

      Ylläpidollekin ilmoitettu mutta en tiedä reakoivatko kun tämä herra maksaa heille kuitenkin jotain...

      • ...........

        Jortikan ilmoitukset on jo sitä luokkaa että ne pelottelevat kyllä fiksut ostajat pois.


    • Talvikuvat

      Eipä tarvi Jortikan ihmetellä kun kukaan ei osta häneltä. Samat autot ovat seisseet hänellä viime talvesta asti.

    • poliitikko1

      varsinkin joensuussa monet yritykset ovat petoksen alla ja if vakuutukset huijaavat eniten. olisiko tämä oikein .

    • pohjola op

      huijareita on paljon joensuun, kotkan alue vaasa , porvoo, sekä epäkurantteja autoja myydään polvijärvi, tikkala, ja autoja siirellään liikkeen pihasta toiseen joensuu cdsata.monia on petetty ja if vakuutus yhtiöt tekevät korvauste avulla petoksia , myös henkilövakuutukset vahva ja tosi asia.

    • varuilla

      No katsokaapa kun on ilmoituksi kun haette Autorkisteri keskuksesta omistaja tiedot niin melkein 1/3 osa ei ole myyjän omistama auto ja jos huonosti käy voi menettää sekä auton että rahat . Tarkastakaa omistaja tiedot
      020202 rekisteri numero tai 16400 rekisteri numero niin samalla näette onko veroja perässä.

      • Pitkäkorvako

        Paljon olet satsannut varoja ja aikaa kun nuokin olet selvittänyt. Tai sitten työnantajan "piikkiin"?


    • asiaan "törmännyt"

      Lainmukaan uudella omistajalla on 7vrk aikaa rekisteröidä auto omiin nimiin. Jos vaikka kauppais tuollaista autoa, jota ei ole vielä tarvinnut rekisteröidä ja siitä on tehty asianmukainen "luovari", auton omistaja ei enää ole ex. rekisteriin merkitty. Kyllä tuollaista voi täysin rehellisesti/laillisesti kaupata eteenpäin ja ns."luovutusketju" täysin laillinen. Lisämaksun vain joutuu rekisteröidessä maksamaan jokaisesta "ylimääräisestä" paperista, mutta rekisteröinti kyllä onnistuu ja on laillista.
      Papereiden kanssa katsastuskonttorille, rekisteröinti ja sitten maksu.

    • rajanaapuri

      Taitaa tuo Tori.fi viedä asiakkaita nettiautolta? Ruotsissa ainakin todella suosittu sivusto.

      • pasha1

        Ei vie. Aivan toimimaton myyntisysteemi. Jobbarit tosin mielellään käyttävät anonyymia tori.fi:tä.


    • Ei autoja afroille

      0408104687 numerolla liikenteessä jokin hämärä autojen ostelija taas, siis ei myyjä. Ensi vaikutelmalla tämän kielitaito hieman hukassa tai murre todella eteläinen. Etsii autoja nähtävästi välimeren eteläpuoleisiin maihin. Erittäin agressiivinen ja ylilupaileva ilmoittelu ympäri maata kaikissa pikkulehdissä.

    • joskus myynnyt auton

      Jokainen ostakoon ja myyköön autonsa miten haluaa.
      En ikinä laita auton oikeata rekkaria myynti ilmoitukseen.
      En halua yllätyksiä kotipihalleni.Kun ark antaa kaikki tiedot rekkarin perusteella.

    • hoiveli

      Jobbarit ovat alkaneet, varsinkin mannet, käyttämään kyynärpää taktiikkaa. Ilmoittelevat autoista hölynpöly tietoja koska eivät saa omia ylihintaisia paskoja myytyä ja nettiauto pyllistää.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5364
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4557
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2641
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2304
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1988
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1327
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1226
    Aihe